Formula 1 – kausi 2020

  • 269 070
  • 2 260

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Vaikka olen iloinen uudesta voittajasta ja yllätyksellisestä kärkikolmikosta ja varsinkin Strollin podiumista niin kyllä silti jäi päällimmäisenä suuri harmitus Kimin sijoituksesta. Tämä olisi ollut se paikka kun kerrankin kaikki on mennyt aivan nappiin ottaa jopa voitto. Viime kaudella jos oltaisiin oltu samassa tilanteessa niin olisi Räikkönen voinut hyvin Gaslyn päihittää, mutta nyt ei palkinnoksi saatu edes pisteitä. Toki Kimi kyykytti jälleen molempia Ferrareita, mutta se on laiha lohtu.
Tilanne on vähän verrattavissa siihen, että lotossa tulisi sinun vakionumerot, mutta et voita mitään koska ei ollut varaa lotota.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämähän ei pidä paikkaansa. Hamilton ajoi rangaistuksensa jälkeen 8 kierroksessa Albonin kiinni, tässä vaiheessa Albonin (p14) ja Bottaksen(p5) ero oli 12 sekuntia. Tuosta hetkestä lähtien Hamilton oli yhtälailla koko ajan likaisessa ilmassa, mutta silti lopputulos oli mikä oli. Tänään Bottaksen suoritusta oli turha puolustella, ellei sitten autosta löydy yön aikana jotain oikeaa vikaa. Aivan luokatonta menoa.
Sanot ettei pidä paikkansa, sekä samalla toteat faktan, jonka mukaan olin oikeassa. Hamilton oli 20sek Albonia (eli koko muuta jonoa) perässä rangaistuksensa jälkeen, eli ajoi suurimman osan erosta kiinni puhtaassa ilmassa.

Ja kuten sanoin, niin Bottaksen kisa oli todella huono, eli en suoranaisesti puolustele Bottaksen suoritusta tässä. Kunhan nyt totesin, että tuokin asia on hyvä ottaa huomioon, kun näitä kahta vertailee.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Okei joo, puhuit erosta. Ajallisesti kyllä toki noin, mutta suurimman osan kisaa rangaistuksensa jälkeen oli likaisessa ilmassa.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Bottakselle tuli noutaja heti startissa ja Mersu dorkaili Hamiltonin kanssa. Loistava näyte siitä, että ei sillä sarjan parhaallakaan autolla ole mikään helppo homma ohittaa tai ajaa muiden perässä. Jopa Hamilton oli jumissa Albonin kanssa, ja nuoren thaikun ajovirheen ansiosta pääsikin lopulta ohi. Ynnämuut-sarjan autoista tultiin suoralla toki heittämällä ohi, mutta ei se helppoa ollut. Bottas teki sen mitä tehtävissä oli, hyvä damage control lopputulos tuon painajaismaisen startin jälkeen.

Kyllä pisti melkein itkettämään tuo CMoren selostajakaksikko Juusela-Vainio. Ruikutettiin ja valitettiin miten ei tiimiradiot kuulu heille, joten päätettiin varmuuden vuoksi jauhaa jokaisen tiimiradion päälle jottei sieltä vahingossakaan kuule mitään, ennen kuin joku CMoren hessu tajusi ilmeisesti avata TV-lähetyksen tai katsoa Twitterissä saadun palautteen siitä, että selostamo voisi tukkia pullaluukkunsa tiimiradioiden ajaksi kun kuuluvat kotisohville vallan mainiosti. Hamiltonin lähtiessä saniteettitiloihin punaisen lipun aikana manasi Juusela kuinka Hamilton on matkalla mussuttamaan tuomaristolle rangaistuksestaan, vaikka näkyi selvästi kuinka Hamilton paineli kiireellä kohti motorhomea. Sitten julistettiin miten Kimi ajaa elämänsä kisaa, ja kaksi kierrosta myöhemmin manattiin vauhti alimpaan helvettiin kun oli pudonnut toiselta sijalta jonnekin ynnä muut sijalle. Vainio osasi myös julistaa kuinka Hamilton ei tule nousemaan pisteille, ja niin vain tämä kampesi itsensä seitsemänneksi. Sitten Juusela hehkuttaa Sainzin voittavan kisan kun tämä on 1,6 sekunnin päässä Gaslysta, kun aiemmin on juuri sanonut, ettei ole mitään väliä vaikka Hamilton saisi Latifin kiinni kun se ohitus täytyy vielä tehdä. Bonuksena päälle tämä Marko Koiranen, jolla ei tuntunut olevan mitään tietoa yhtään mistään.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kyllä pisti melkein itkettämään tuo CMoren selostajakaksikko Juusela-Vainio. Ruikutettiin ja valitettiin miten ei tiimiradiot kuulu heille, joten päätettiin varmuuden vuoksi jauhaa jokaisen tiimiradion päälle jottei sieltä vahingossakaan kuule mitään, ennen kuin joku CMoren hessu tajusi ilmeisesti avata TV-lähetyksen tai katsoa Twitterissä saadun palautteen siitä, että selostamo voisi tukkia pullaluukkunsa tiimiradioiden ajaksi kun kuuluvat kotisohville vallan mainiosti. Hamiltonin lähtiessä saniteettitiloihin punaisen lipun aikana manasi Juusela kuinka Hamilton on matkalla mussuttamaan tuomaristolle rangaistuksestaan, vaikka näkyi selvästi kuinka Hamilton paineli kiireellä kohti motorhomea. Sitten julistettiin miten Kimi ajaa elämänsä kisaa, ja kaksi kierrosta myöhemmin manattiin vauhti alimpaan helvettiin kun oli pudonnut toiselta sijalta jonnekin ynnä muut sijalle. Vainio osasi myös julistaa kuinka Hamilton ei tule nousemaan pisteille, ja niin vain tämä kampesi itsensä seitsemänneksi. Sitten Juusela hehkuttaa Sainzin voittavan kisan kun tämä on 1,6 sekunnin päässä Gaslysta, kun aiemmin on juuri sanonut, ettei ole mitään väliä vaikka Hamilton saisi Latifin kiinni kun se ohitus täytyy vielä tehdä. Bonuksena päälle tämä Marko Koiranen, jolla ei tuntunut olevan mitään tietoa yhtään mistään.
Tuo tiimiradioiden päälle jauhaminen tuntuu olevan Juuselalle iänikuinen ongelma. Lähtökohtaisesti kuitenkin katselee sitä samaa lähetysruutua, mitä lähetetään suurelle yleisölle. Ja siinä on aina muutama sekunti puskuria reagoida noihin viesteihin. Joutuu taas vertaamaan Skyn lähetyksiin, jossa synkronoidusti Crofty ja Brundle vetävät moottoriturpansa kiinni, kun radioviestit alkavat. Sama jos joku heidän varikkotiimistään on äänessä, niin heti keskeyttävät puheen, jotta viestit kuuluvat lähetykseen. Eli ei luulisi olevan vaikea homma.

Vainio toimii mielestäni ihan hyvin tuossa studion puolella, osaa olla yleensä objektiivinen ja vähän jotain uutta näkökulmaa tarjota pöytään. Ehkä tuo kommentaattorina oleminen vaatii sitten vielä vähän tekemistä, en itse ole aiemmin häntä siinä kuullut.

Tuo Koiranen ihan uusi tyyppi näissä karkeloissa. Ihan hyvää tarinaa kertoi siitä F1 juniorien polusta ja kuinka paljon koko ura maksaa. Tämä taisi olla siis lauantaina tullut juttu. Mutta en tiedä sitten toimiiko kaveri kisa-analyytikon roolissa yhtään.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Joo kyllä Koirasella tietoa on varmasti ja ennenkaikkea erilaista näkökulmaa esim. juurikin näihin junioreiden polkuihin, mutta ulosanti ei sellaista TV-tasoa ole. Mutta kai siihenkin voi oppia?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Paska kisa, Kimi olisi voittanut jos auto olisi jota kuinkin keskikastin tasoa ja mediumit alla. Ainoa joka oli hereillä toisessa startissa ja haastoi Gaslya. Stroll munasi tuon lähdön ja palkittiin podiumilla.

Tuo fakta kun on käsitelty niin voikin todeta että oli viihdyttävä kisa, en muistanutkaan minkälaista oli jännittää vikoja kierroksia niin ettei ollut suomalaisia kisaamassa, itse asiassa joutu pitkästä aikaa seisomaan teeveen ääressä useampaan otteeseen kun ei vaan pystynyt istumaan paikoillaan. Oikea mies voitti näistä junnuista, huikea tarina Pierrellä kun on palloteltu eri tallien välillä ja vieläpä näin että nimenomaan se huonompi näistä talleista tarjoaa ekan podiumin ja voiton.
Tätä ykkösten tulisi olla ilman suomalaisia niin sitä jaksaa katsoa vielä tulevina vuosinakin.

Onko joku poiminut tiedon uusintastartista? Miksi näin eikä SC:n perästä, hyvä päätös, mutta oliko jokin muuttunut käytännöissä viime vastaavasta tilanteesta.

Uskomatonta paskaa Ferrarin touhu, vielä "kotiyleisön" edessä, saa kiittää poikkeusoloja ettei tule pahempaa lynkkausta. Carlos alkaa kohta katumaan unelmasiirtoaan, ainakin urheilullisessa mielessä. Ricciardon hymy taas venyy vaan entisestään kun on astumassa juuri oikeaan aikaan legendaarisen McLarenin puikkoihin ja vihdoinkin kantaa hedelmää rohkea lähteminen Red Bullilta.

Ricciardon tilanteessa monen suomalaisen pitäisi pysähtyä ja miettiä yhtäläisyyksiä Bottakseen. Hänelle tarjottiin jatkoa RB:ltä mutta näki että talli tehdään täysin Maxille joten teki rohkean vedon siirtyä vahvasta tallista pois.
Se mitä täällä olen aiemminkin sanonut Bottaksesta, haluaisin nähdä että tekisi saman. Ricciardon suuntaan hattua päästä, mukava nähdä podiumilla taas lähitulevaisuudessa. Rohkee jätkä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Korjatkaa, mutta eikös tuo muutos tullut sääntöihin jo jokunen aika sitten, että punaisen lipun jälkeen startataan ruuduista.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pari huomioo kisasta tai yleensäkin säännöistä.

- jos varikko on suljettu, niin miksi sitä ei ole millään tavalla varoitusvaloin merkitty siinä varikon portilla? Nytkin ne vilkkuvat ruksivalot oli sielä barabolican ulkolaidassa varmaan 30-40 metriä radasta. Ja siis tämä ei tosiaankaan ole mitenkään Mersua tai Hamiltonia puolusteleva kysymys, tyhmä virhe heiltä. Ihan yleisenä huomiona.

- milloin tuo 10 sekunnin stop & go -rangaistus on tultava kärsimään? Onko siinä joku kierrosmäärä, minkä sisällä tuo on tultava kärsimään siitä hetkestä/kierroksesta kun se kuskille annetaan?

- tuo safety car homma alkaa näyttämään ihan oikeesti jo pieneltä pelleilyltä, nytkin Magnussenin pirssi oli suht hyvässä paikassa ja tossa olis riittäny virtuaalinen turva-auto. Autot olis joutunu hidastamaan viimisellä sektorilla ja siihen kun vielä olis lisänneet sen, että varikko kiinni niin ei olis ollu mitään hätää.

Mutta olipahan kisa, Gaslylle ja Sainzilld hattu päästä, Stroll taas mössi itse mahdollisuuden ekaan voittoon. Bottaksesta ei tartte sanoo muutakun, et on se kyllä melkonen lampaanperse. Kimi yritti, mut ei tolla autolla vaan taistella tuolla tällähetkellä paremmasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@king k
- Eiköhän tuossa lasketa myös jotain kuskin ja tallin kommunikaation varaan. Jos valo olisi vasta varikon portilla niin siihen tulisi jono, nyt kun radalla niin voit vielä tehdä valinnan ajaa ohi
- Kolme kierrosta taitaa olla, Lewis spekuloi radioon että ehtisi noin 5s kaulan tekemään ennen sitä
- VSC olisi riittänyt tuossa, liian varman päälle pelaavat nykyään. Red flag oli taas perusteltu, radan korjaus pitää tehdä huolella mällin jälkeen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Korjatkaa, mutta eikös tuo muutos tullut sääntöihin jo jokunen aika sitten, että punaisen lipun jälkeen startataan ruuduista.
Sääntöjen mukaan on tainnut olla mahdollista jo aika kauan, mutta yleensä punaisia lippuja on nähty sadekeleissä, jolloin on todettu, että turvallisuussyistä uusintastartti tapahtuu turva-auton takaa.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
@king k
- Eiköhän tuossa lasketa myös jotain kuskin ja tallin kommunikaation varaan. Jos valo olisi vasta varikon portilla niin siihen tulisi jono, nyt kun radalla niin voit vielä tehdä valinnan ajaa ohi
- Kolme kierrosta taitaa olla, Lewis spekuloi radioon että ehtisi noin 5s kaulan tekemään ennen sitä
- VSC olisi riittänyt tuossa, liian varman päälle pelaavat nykyään. Red flag oli taas perusteltu, radan korjaus pitää tehdä huolella mällin jälkeen.
Joo sori, huonosti muotoiltu. Tarkotin siis osapuilleen siinä mistä kaista varikolle menemiseen alkaa niin siinä olis joku julmetun kokonen taulu missä palaa vaikka kokoajan vihree tai punanen valo. Nuo kärpäsen paskan kokoset taulut ulkokurvissa, missä vilkkuu oranssi raksi niin ei oikein mun mielestä toimi. Mutta toisaalta, kaikillehan se on sama. Ja siihen televisiolähetykseen saisi kyllä myös tulla jonkinlainen info, että varikko suljettu. Nyt oli ylälaidassa vaan normaalisti keltasella pohjalla safety car ja ei mitään muuta. Kukaan ei tienny mistään varikon sulkemisesta mitään, kun vasta siinä vaiheessa kun tuli ne under investigation laatikot ylälaitaan.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo tiimiradioiden päälle jauhaminen tuntuu olevan Juuselalle iänikuinen ongelma. Lähtökohtaisesti kuitenkin katselee sitä samaa lähetysruutua, mitä lähetetään suurelle yleisölle. Ja siinä on aina muutama sekunti puskuria reagoida noihin viesteihin. Joutuu taas vertaamaan Skyn lähetyksiin, jossa synkronoidusti Crofty ja Brundle vetävät moottoriturpansa kiinni, kun radioviestit alkavat. Sama jos joku heidän varikkotiimistään on äänessä, niin heti keskeyttävät puheen, jotta viestit kuuluvat lähetykseen. Eli ei luulisi olevan vaikea homma.

Vainio toimii mielestäni ihan hyvin tuossa studion puolella, osaa olla yleensä objektiivinen ja vähän jotain uutta näkökulmaa tarjota pöytään. Ehkä tuo kommentaattorina oleminen vaatii sitten vielä vähän tekemistä, en itse ole aiemmin häntä siinä kuullut.

Tuo Koiranen ihan uusi tyyppi näissä karkeloissa. Ihan hyvää tarinaa kertoi siitä F1 juniorien polusta ja kuinka paljon koko ura maksaa. Tämä taisi olla siis lauantaina tullut juttu. Mutta en tiedä sitten toimiiko kaveri kisa-analyytikon roolissa yhtään.

Mä en täällä kehitysmaassa näitä Suomen lähetyksiä oikein pysty katsella, joten olen jo useamman vuoden katsellut noita Skyn lähetyksiä. Ja tosiaan aina kun tiimiradiota pukkaa, ovat selostajat ja asiantuntijat hiljaa.

Muutenkin on homma Croftylla ja koko porukalla hyvin hallussa, ja Martin Brundle kyllä tuntuu tietävän kaiken tästä lajista. Ei taida ihan vertautua Suomen pään "asiantuntijoihin".

Hauska mies on mielestäni myös varikkospesialisti Ted joka on kyllä lähes aina jossain ihan ihme paikassa lymyilemässä, mutta sieltä tulee kyllä kovaa tietoutta myös.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
- jos varikko on suljettu, niin miksi sitä ei ole millään tavalla varoitusvaloin merkitty siinä varikon portilla? Nytkin ne vilkkuvat ruksivalot oli sielä barabolican ulkolaidassa varmaan 30-40 metriä radasta. Ja siis tämä ei tosiaankaan ole mitenkään Mersua tai Hamiltonia puolusteleva kysymys, tyhmä virhe heiltä. Ihan yleisenä huomiona.
Pari valoa siinä taisi olla, molemmat toki ulkokaarteessa, mutta toisaalta ovat siellä paremmin kuskin näkökentässä. Ja tiimillä se tieto varmasti myös on ollut, tai olisi pitänyt olla. Samanlainen lisävalo kuin varikkosuoran päässä ei toki olisi pahitteeksi.
Hamiltonillehan ei aina ole punaisten valojen merkitys avautunut vaikka valo olisi ihan varikkosuoran vieressä ja valon vieressä on punainen auto paikallaan, Montreal nevöforget. Tällä kertaa ei kuitenkaan ajanyt mettään varikon sisääntulossa, Kiina nevöforget.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Joo sori, huonosti muotoiltu. Tarkotin siis osapuilleen siinä mistä kaista varikolle menemiseen alkaa niin siinä olis joku julmetun kokonen taulu missä palaa vaikka kokoajan vihree tai punanen valo. Nuo kärpäsen paskan kokoset taulut ulkokurvissa, missä vilkkuu oranssi raksi niin ei oikein mun mielestä toimi. Mutta toisaalta, kaikillehan se on sama. Ja siihen televisiolähetykseen saisi kyllä myös tulla jonkinlainen info, että varikko suljettu. Nyt oli ylälaidassa vaan normaalisti keltasella pohjalla safety car ja ei mitään muuta. Kukaan ei tienny mistään varikon sulkemisesta mitään, kun vasta siinä vaiheessa kun tuli ne under investigation laatikot ylälaitaan
Kysymys ehkä tässä kohtaa on myös, onko kisainssille tullut hänen ruutuunsa jokin ilmoitus. Voisi olettaa näin olleen, joten liekö vain huolimattomuusvirhe Bonolta?

Miten tuota voisi muuttaa, niin eikös ratin näyttöön saisi jonkun ilmoituksen noista, kun pit lane on kiinni? Aika vaikea tosiaan noita näyttöjä on huomata noin kaukaa, kun päätös pitää tehdä todella lyhyessä ajassa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pari valoa siinä taisi olla, molemmat toki ulkokaarteessa, mutta toisaalta ovat siellä paremmin kuskin näkökentässä. Ja tiimillä se tieto varmasti myös on ollut, tai olisi pitänyt olla. Samanlainen lisävalo kuin varikkosuoran päässä ei toki olisi pahitteeksi.
Hamiltonillehan ei aina ole punaisten valojen merkitys avautunut vaikka valo olisi ihan varikkosuoran vieressä ja valon vieressä on punainen auto paikallaan, Montreal nevöforget. Tällä kertaa ei kuitenkaan ajanyt mettään varikon sisääntulossa, Kiina nevöforget.
Tuntuu siltä, että Hamilton mokailee selvästi enemmän varikolla (tai sinne mennessään), kuin missään muualla. Nevöföget sekin, kun Hamilton yritti ensimmäisellä Mersu-kaudellaan mennä vaihdattamaan renkaita McLarenin kohdalle, kun oli siellä vielä edellisellä kaudella ajanut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä en täällä kehitysmaassa näitä Suomen lähetyksiä oikein pysty katsella, joten olen jo useamman vuoden katsellut noita Skyn lähetyksiä. Ja tosiaan aina kun tiimiradiota pukkaa, ovat selostajat ja asiantuntijat hiljaa.
Ja onhan se aika huisaa kun kesken kisan otetaan haastatteluun vaikka Horner tai Steiner. Ei niissä välttämättä suurta lisäarvoa ole, vaan vähän sellaista "koska me voidaan"-meininkiä, mutta onhan se kaikkinensa aika priimaa urheilulähetystä.
Onko niin, että Sky:n lähetys on ainoa englanninkielinen jota edes tehdään, eli esim jenkit eivät ole nähneet tarpeelliseksi tehdä omaansa?
Sen on kyllä huomannut, että Brundle ja Croftykin alkavat olla vähän kyllästyneitä maanmiehensä jatkuvaan voittamiseen ja toivovat että BOT/VER onnistuisi haastamaan.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mä en täällä kehitysmaassa näitä Suomen lähetyksiä oikein pysty katsella, joten olen jo useamman vuoden katsellut noita Skyn lähetyksiä. Ja tosiaan aina kun tiimiradiota pukkaa, ovat selostajat ja asiantuntijat hiljaa.

Muutenkin on homma Croftylla ja koko porukalla hyvin hallussa, ja Martin Brundle kyllä tuntuu tietävän kaiken tästä lajista. Ei taida ihan vertautua Suomen pään "asiantuntijoihin".

Hauska mies on mielestäni myös varikkospesialisti Ted joka on kyllä lähes aina jossain ihan ihme paikassa lymyilemässä, mutta sieltä tulee kyllä kovaa tietoutta myös.
Juuri tuo roolitus on se, minkä Skyn pojat kyllä hanskaavat. Kaikki tietävät oman tonttinsa ja käyttäytyvät sen mukaan. Crofty on ikäänkuin kapellimestari, osaa keskeyttää puheen juuri silloin kun on tarvis.

Toki resurssit täysin eri luokkaa, mutta kaipa siellä CMorella nyt vähän kuitenkin vakoillaan kilpailijoita ja mietitään, mitä voisi tehdä samalla tavalla?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
- Eiköhän tuossa lasketa myös jotain kuskin ja tallin kommunikaation varaan. Jos valo olisi vasta varikon portilla niin siihen tulisi jono, nyt kun radalla niin voit vielä tehdä valinnan ajaa ohi

Olisihan tuo myös vaarallista kun varikko suljettu ja joku älykääpiö ajaisi autollansa sinne silloin, joku voi olla siinä vaarallisesti edessä tai autoa ollaan työntämässä. Ihan syystä ne valot on siellä aikaisemmin. voisi itseasiassa enemmänkin varmaan noista rankkua antaa kun pelkän 10 sekunnin rangaistuksen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuri tuo roolitus on se, minkä Skyn pojat kyllä hanskaavat. Kaikki tietävät oman tonttinsa ja käyttäytyvät sen mukaan. Crofty on ikäänkuin kapellimestari, osaa keskeyttää puheen juuri silloin kun on tarvis.

Toki resurssit täysin eri luokkaa, mutta kaipa siellä CMorella nyt vähän kuitenkin vakoillaan kilpailijoita ja mietitään, mitä voisi tehdä samalla tavalla?
C Morella taidetaan ajatella, että heillä ei ole kilpailijoita. Turha siis matkia muualta.

Mervi Kallio on joissain hommissa ollut ihan pätevä, mutta F1:n parissa en tykkää. Jatkuvasti tulee vaivaantunut olo, kun Mervi ei tunnu tietävän lajista juuri mitään ja se jatkuva hymyily tuntuu niin väkinäiseltä.

Muistan, että tykkäsin Juuselasta joskus aikoinaan, kun selosti mm-kisoja Ylellä. Juusela on parhaimmillaan, kun selostaa ilman fanitusta. Eli lätkän parissa oli parhaimmillaan selostaessaan muita kuin Suomen matseja, sekä formuloissa menee paremmin, kun selostaa esimerkiksi F2-kisoja.

Noh, ensi kausi vielä lienee hyvin pitkälti tätä samaa, mutta sen jälkeen oikeudet siirtyvät Viasatille. Toivottavasti silloin tapahtuu selkeä muutos parempaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Varikkovaloista vielä. Ratti voisi olla se paikka, sisäkaarre ei oikein toimi kun mennään monesti 200kmh ohi. Tiedä sitten kuinka paljon lisädataa halutaan rattiin joka ei enää muutenkaan näytä ratilta.

Itseä ei suuremmin häiritse CMore lähetykset, Aaro Vainio on ollut yllättävän hyvä lisä lähetyksiin. Ei yllä Vilanderin tasolle mutta nuoreksi kuskiksi on hyvin tatsia formuloihin ja osaa spekuloida kuskin näkövinkkelistä hyvin eri tilanteita.
Haluan uskoa että maikkari tekee koko ajan tämän asian suhteen työtä ja siksi Aarokin tuonne löydetty. Ei Suomessa liikaa ole näitä joilla F1-kokemusta tai inside tietoa kuten Vilanderilla.
Koiranen oli tyhjä arpa, miten voi olla noin mitään sanomaton ulosanniltaan, aloin jo epäilemään koko taustaa. Onko omassa tallissakaan edes perillä asioista.

Muut Mervi, Markus(?) ja Niki on pakon sanelemana tuolla että jotkut pitää ääntä. Nikille pisteet että selvästi pitää lajista ja elää tunteella, aika hölmöltä moni meistä kuulostaa kun suu vaahdossa pitäisi puhua livenä 2 tuntia formulaa. Ei varmasti ole helppoa.
Eikä se mun mielestä pahasti puhu tiimiradion päälle, olen miettinyt että tuleeko ne hiukan eri aikaan meille koska vaikka puhuisivat niin aika hyvin ovat saneet niistä aina selvää.
Jos tiimiradiot kiinnostaa niin netistä saa niitäkin paremmin livenä, oisko ollut joku twitter -tili missä koko ajan tiimiradiota läpi kisan, joku tälläinen nettisaitti oli ainakin viime vuonna. Pointtina että muutenkin lähetykseen saadaan keskimäärin kymmenen sadasta mielenkiintoisesta kommentista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onhan tuo Mersu näköjään suunniteltu tyhjän radan ajoon ja menettää etunsa jos joutuu ruuhkaan. Samat ylikuumenemisongelmat tuli muiden takana Hamiltonille.

Juuri näin ja ollut jo useampana vuonna sama suunnittelufilosofia. Toisaalta noinhan se kannattaa tehdä, kun oletusarvoisesti 80-90% kisoista ajaa keulilla puhtaassa ilmassa niin sama maksimoida kaikki mahdollinen ilma downforceen, ja jäähdytykseen vaan minimi mikä vaaditaan optimioloihin. Sitten tulee välillä tällainen tilastotappiokisa, jossa heikkoudet tulee esiin. Onhan Mersulla ohittaminen vaikeaa (tai no auton potentiaali tekisi siitä helpompaakin) nyt kun moottorista ei saa hetkellisesti lisätehoja, ja kuten spekuloitiin jo ennen viikonloppua, Mersu meni taas korkeamman downforcen säädöllä ja hitaammalla suoranopeudella kisaan. Puhtaassa ilmassa toimiva setti, mutta kun joutuu ratasijoituksesta ajamaan, ei kova mutkavauhti auta jos et suoralla pääse ohi. Hamiltonillakin näki ohituksissa että joo imussa DRS:n avulla meni ohi tai saavutti, mutta kun pääsi esim. Haasin rinnalle ja Mersu ilman imuapua, alkoi Ferrarin koneella varustettu Haas tekemään eroa hieman. Se miten Hamilton näytti ohittavan, oli keskittää ERS-buusti epänormaaliin kohtaan, eli Curva Grandeen, johon ei kaikki sitä odottaneet. Pääsuoralla roikkui peesissä DRS:llä, hyvä ulostulo ekasta shikaanista ja siihen akku tyhjäksi. Pelimiehen liike kun rakentaa ohituksen jo puoli kiekkaa ennen keräämällä energiaa jne. Meni käytönnössä jo jollain 6-7 vaihteella ohi muista mutkan aikana. Bottas vaan tuntui kokeilevan sitä DRS-alueilla...

Korjatkaa, mutta eikös tuo muutos tullut sääntöihin jo jokunen aika sitten, että punaisen lipun jälkeen startataan ruuduista.

Joo taisi 2018 tulla? Yksi mikä on minusta vähän tyhmä sääntö, että renkaat saa vaihtaa. Nytkin Gasly ja Stroll (?) sai käytännössä ilmaisen stopin siitä kun ei käynyt varikolla ollenkaan ja punaisella lipulla sitten eri renkaat alle ja rengassääntö täytetty. Pitäisi olla minusta silleen, että punaisen lipun aikana varikkosuora on parc ferme, ja autoille ei saa tehdä mitään pl rengaslämppärit asentaa. Jatketaan kisaa kuten aiempi kisatilanne oli.

Kovasti muuten Mersu halusi punaisen lipun aikana jotain vaihtaa tai korjata Hamiltonin autosta jotain ja siinä oli FIA:n tuomari vieressä arvioiamassa tilannetta. Mietin, että olisivatko halunneet avata jäähdytystä enemmän, koska oli jo data Bottakselta, että auto ylikuumenee heti, joten jos avataan takakatteen jäähdytysilman ulostuloja, menettäisi Hamilton hieman downforcea mutta ei auto ylikuumene niin paljoa. En tiedä yritettiinkö Valtterille samaa, ainakaan kuvissa ei näkynyt tätä.

Mietin sitä Bottaksen kisastarttia, olisiko voinut olla joku väärä energia-asetus päällä? Koska jäi kaikissa kiihdytyksissä niin paljon. Nyt kun tuli uusi moottoriasetuksien sääntö, niin olisiko se vaikuttanut myös ratin valikoihin ja Bottas esim. yrittänyt väärässä moodissa painaa overtakea tms jolloin järjestelmä ei anna tehoa koska olet väärässä asetuksessa? Aiemminhan Bottakselle kävi kämmi starttivalojen ja ratin valojen kanssa. Silloin aikoinaan Barcelonassa Hamilton ja Rosberg ajoi yhteen kun Nico laittoi väärän energian keruuasetuksen päälle ja autosta meni kiihtyvyys. Eli inhimillinen virhekin voi käydä. Mutta olihan se aika selviytymisrimpuilu Bottakselta kun joka mutkaan oli joku tulossa ohi ja ajoi aina pois ajolinjalta ja sitten vielä Lesmo2:sen ulostulossa sladit kanttarilla jolloin meni suoravauhti ja taas autoa ohi.

Varmasti monelle tiimille kävi tässä uusintalähdössä hieman samoin kuin on käynyt MotoGP:ssä tällä kaudella, jossa on ollut monta uusintalähtöä poikkeuksellisesti. Talleilta on loppuneet uudet ja siihen tilanteeseen optimaaliset renkaat uusintalähtöön. Joillain kun on ollut tuurilla varalta uusi setti esim. mediumeja ja lähti softeilla tai hardeilla, niin se istui täydellisesti tuohon tilanteeseen eilen. Kimihän sanoi, että ainoat uudet renkaat oli nuo softit ja ne oli pakko laittaa, ja v-käyrä näkyi kotisohvalle. Toki moni tiimi oli muutenkin tekemässä stopin, johon oli allokoitu yksi setti, mutta nyt "stoppi" tuli liian aikaisin esim. mediumeilla lähteneille kuskeille. Koska softit tai hardit piti laittaa rengassäännön takia ja jos ei ollut hardeja enää jäljellä, joudut vetämään puolet kisasta softeilla. Onneksi sentään se helpompi puolikas kevyemmällä autolla.

Sainzille olisi pitänyt olla ehkä yksi kierros lisää niin olisi voinut ohittaa, tai ainakin realistisesti yrittää. Kaiken kaikkiaan hieno kisa ja mukava nähdä erilainen podium, aidot juhlimiset ja tunteet eikä vaan tylsät best fans incredible team get in there. Hieno ele myös RedBull mekaanikoilta kun aplodien kera saattoivat AlphaTaurin mekatsut kohti parc fermeetä.

Juuselasta pakkosanoa että nyt oli kyllä kassalla kisan aikana. Mulle on normaalisti ollut ihan perushyvä selostaja ja ei häiritse mutta nyt jotenkin oli niin monta tapahtumaa ruudussa ilmiselvästi ja puheet ihan erilaista tai ei ymmärretä mitä tapahtuu. Ensin ne radioviestit, sitten pohtii miksi ei Bottas aja imussa (oisko lämpöongelmia???), turva-auto ja punainen lippu keississä ei ollut ihan säännöt hallussa (ok poikkeustilanne mutta silti) ja lisäksi tuntui, että Vainiolla olisi ollut tietoa muttei oikein uskaltanut sanoa asioista. Juusela ihmetteli pontevasti että no onpa kumma kun ei vaan Vale saa imua niin siihen Aaro varovaisesti paikkailee että jäähdyttelisikö autoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuselasta pakkosanoa että nyt oli kyllä kassalla kisan aikana. Mulle on normaalisti ollut ihan perushyvä selostaja ja ei häiritse mutta nyt jotenkin oli niin monta tapahtumaa ruudussa ilmiselvästi ja puheet ihan erilaista tai ei ymmärretä mitä tapahtuu. Ensin ne radioviestit, sitten pohtii miksi ei Bottas aja imussa (oisko lämpöongelmia???), turva-auto ja punainen lippu keississä ei ollut ihan säännöt hallussa (ok poikkeustilanne mutta silti) ja lisäksi tuntui, että Vainiolla olisi ollut tietoa muttei oikein uskaltanut sanoa asioista. Juusela ihmetteli pontevasti että no onpa kumma kun ei vaan Vale saa imua niin siihen Aaro varovaisesti paikkailee että jäähdyttelisikö autoa.
Valitettavasti Juusela on kyllä mielestäni ihan yhtä kassalla jokaisessa kisassa.

Oli kyllä pahasti kassalla, kun varikko oli suljettu, mutta niin oli myös Sky F1:n jengi. Sen verran poikkeuksellinen tilanne tuo oli, että ihan ymmärrettävää.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Eli lätkän parissa oli parhaimmillaan selostaessaan muita kuin Suomen matseja, sekä formuloissa menee paremmin, kun selostaa esimerkiksi F2-kisoja.

Noh, ensi kausi vielä lienee hyvin pitkälti tätä samaa, mutta sen jälkeen oikeudet siirtyvät Viasatille. Toivottavasti silloin tapahtuu selkeä muutos parempaan.
Tuohon ensimmäiseen liittyen taisi joku kirjoittaa aiemmin tänne palstalle, että samaan aikaan kun oli F2-kisa käynnissä, niin Juusela katseli kesken lähetyksen Suomi-Venäjä välierää ja spoilasi siinä vähän ilmeisesti tuloksiakin. Ei näin.

Ja jälkimmäiseen yhdyn kyllä. Tuo ajattelutapa "kilpailun puutteesta" lähetysoikeuksien kanssa voidaan ajatella myös niin, että kun ei jakseta panostaa ja kehittää lähetystä, niin ihmiset sitten mielummin katselevat laittomia striimejä. Jos olisi mielekäs kokonaisuus, niin kyllä se ainakin omalla kohdalla olisi yksi vaikuttava tekijä ostopäätökseen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oli kyllä pahasti kassalla, kun varikko oli suljettu, mutta niin oli myös Sky F1:n jengi. Sen verran poikkeuksellinen tilanne tuo oli, että ihan ymmärrettävää.

Jep ja itsekin manasin sohvalla että jaahas Kimille taas perinteinen tilanne. Käy varikolla ja sen jälkeen tietenkin safety car ja muille ilmainen stoppi ja Kimi tipahtaa 3-5 sijaa. Mutta olikin etu tällä kertaa kun vedettiin letka ensin ihan kasaan ja sitten vasta pääsi varikolle laillisesti, joten ratasijoitus parani huimasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös