Onhan tuo Mersu näköjään suunniteltu tyhjän radan ajoon ja menettää etunsa jos joutuu ruuhkaan. Samat ylikuumenemisongelmat tuli muiden takana Hamiltonille.
Juuri näin ja ollut jo useampana vuonna sama suunnittelufilosofia. Toisaalta noinhan se kannattaa tehdä, kun oletusarvoisesti 80-90% kisoista ajaa keulilla puhtaassa ilmassa niin sama maksimoida kaikki mahdollinen ilma downforceen, ja jäähdytykseen vaan minimi mikä vaaditaan optimioloihin. Sitten tulee välillä tällainen tilastotappiokisa, jossa heikkoudet tulee esiin. Onhan Mersulla ohittaminen vaikeaa (tai no auton potentiaali tekisi siitä helpompaakin) nyt kun moottorista ei saa hetkellisesti lisätehoja, ja kuten spekuloitiin jo ennen viikonloppua, Mersu meni taas korkeamman downforcen säädöllä ja hitaammalla suoranopeudella kisaan. Puhtaassa ilmassa toimiva setti, mutta kun joutuu ratasijoituksesta ajamaan, ei kova mutkavauhti auta jos et suoralla pääse ohi. Hamiltonillakin näki ohituksissa että joo imussa DRS:n avulla meni ohi tai saavutti, mutta kun pääsi esim. Haasin rinnalle ja Mersu ilman imuapua, alkoi Ferrarin koneella varustettu Haas tekemään eroa hieman. Se miten Hamilton näytti ohittavan, oli keskittää ERS-buusti epänormaaliin kohtaan, eli Curva Grandeen, johon ei kaikki sitä odottaneet. Pääsuoralla roikkui peesissä DRS:llä, hyvä ulostulo ekasta shikaanista ja siihen akku tyhjäksi. Pelimiehen liike kun rakentaa ohituksen jo puoli kiekkaa ennen keräämällä energiaa jne. Meni käytönnössä jo jollain 6-7 vaihteella ohi muista mutkan aikana. Bottas vaan tuntui kokeilevan sitä DRS-alueilla...
Korjatkaa, mutta eikös tuo muutos tullut sääntöihin jo jokunen aika sitten, että punaisen lipun jälkeen startataan ruuduista.
Joo taisi 2018 tulla? Yksi mikä on minusta vähän tyhmä sääntö, että renkaat saa vaihtaa. Nytkin Gasly ja Stroll (?) sai käytännössä ilmaisen stopin siitä kun ei käynyt varikolla ollenkaan ja punaisella lipulla sitten eri renkaat alle ja rengassääntö täytetty. Pitäisi olla minusta silleen, että punaisen lipun aikana varikkosuora on parc ferme, ja autoille ei saa tehdä mitään pl rengaslämppärit asentaa. Jatketaan kisaa kuten aiempi kisatilanne oli.
Kovasti muuten Mersu halusi punaisen lipun aikana jotain vaihtaa tai korjata Hamiltonin autosta jotain ja siinä oli FIA:n tuomari vieressä arvioiamassa tilannetta. Mietin, että olisivatko halunneet avata jäähdytystä enemmän, koska oli jo data Bottakselta, että auto ylikuumenee heti, joten jos avataan takakatteen jäähdytysilman ulostuloja, menettäisi Hamilton hieman downforcea mutta ei auto ylikuumene niin paljoa. En tiedä yritettiinkö Valtterille samaa, ainakaan kuvissa ei näkynyt tätä.
Mietin sitä Bottaksen kisastarttia, olisiko voinut olla joku väärä energia-asetus päällä? Koska jäi kaikissa kiihdytyksissä niin paljon. Nyt kun tuli uusi moottoriasetuksien sääntö, niin olisiko se vaikuttanut myös ratin valikoihin ja Bottas esim. yrittänyt väärässä moodissa painaa overtakea tms jolloin järjestelmä ei anna tehoa koska olet väärässä asetuksessa? Aiemminhan Bottakselle kävi kämmi starttivalojen ja ratin valojen kanssa. Silloin aikoinaan Barcelonassa Hamilton ja Rosberg ajoi yhteen kun Nico laittoi väärän energian keruuasetuksen päälle ja autosta meni kiihtyvyys. Eli inhimillinen virhekin voi käydä. Mutta olihan se aika selviytymisrimpuilu Bottakselta kun joka mutkaan oli joku tulossa ohi ja ajoi aina pois ajolinjalta ja sitten vielä Lesmo2:sen ulostulossa sladit kanttarilla jolloin meni suoravauhti ja taas autoa ohi.
Varmasti monelle tiimille kävi tässä uusintalähdössä hieman samoin kuin on käynyt MotoGP:ssä tällä kaudella, jossa on ollut monta uusintalähtöä poikkeuksellisesti. Talleilta on loppuneet uudet ja siihen tilanteeseen optimaaliset renkaat uusintalähtöön. Joillain kun on ollut tuurilla varalta uusi setti esim. mediumeja ja lähti softeilla tai hardeilla, niin se istui täydellisesti tuohon tilanteeseen eilen. Kimihän sanoi, että ainoat uudet renkaat oli nuo softit ja ne oli pakko laittaa, ja v-käyrä näkyi kotisohvalle. Toki moni tiimi oli muutenkin tekemässä stopin, johon oli allokoitu yksi setti, mutta nyt "stoppi" tuli liian aikaisin esim. mediumeilla lähteneille kuskeille. Koska softit tai hardit piti laittaa rengassäännön takia ja jos ei ollut hardeja enää jäljellä, joudut vetämään puolet kisasta softeilla. Onneksi sentään se helpompi puolikas kevyemmällä autolla.
Sainzille olisi pitänyt olla ehkä yksi kierros lisää niin olisi voinut ohittaa, tai ainakin realistisesti yrittää. Kaiken kaikkiaan hieno kisa ja mukava nähdä erilainen podium, aidot juhlimiset ja tunteet eikä vaan tylsät best fans incredible team get in there. Hieno ele myös RedBull mekaanikoilta kun aplodien kera saattoivat AlphaTaurin mekatsut kohti parc fermeetä.
Juuselasta pakkosanoa että nyt oli kyllä kassalla kisan aikana. Mulle on normaalisti ollut ihan perushyvä selostaja ja ei häiritse mutta nyt jotenkin oli niin monta tapahtumaa ruudussa ilmiselvästi ja puheet ihan erilaista tai ei ymmärretä mitä tapahtuu. Ensin ne radioviestit, sitten pohtii miksi ei Bottas aja imussa (oisko lämpöongelmia???), turva-auto ja punainen lippu keississä ei ollut ihan säännöt hallussa (ok poikkeustilanne mutta silti) ja lisäksi tuntui, että Vainiolla olisi ollut tietoa muttei oikein uskaltanut sanoa asioista. Juusela ihmetteli pontevasti että no onpa kumma kun ei vaan Vale saa imua niin siihen Aaro varovaisesti paikkailee että jäähdyttelisikö autoa.