Niin ja Ruusperin Nison ainoa keskeytys tuli vieläpä sellaisessa kisassa jonka Hamilton keskeytti myös, eli periaatteessa Nico ei keskeyttäessään antanut yhtään etua myöskään Hamiltonille. Hamiltonin toinen keskeytys oli sitten Malesiassa konerikko ja Nico otti sieltä arvokkaan kolmostilan, sen jälkeen voitto ja tämän jälkeen tosiaan Rosberg sai lasketella kakkoseksi joka kisassa ja se riitti mestaruuteen.Ruuspärin poika voitti juuri tällä, että elWis keskeytti kaudella kahdesti ja Nico vain kerran. Toki Nico aloitti kauden tykisti 4 perättäisellä voitolla. Lopussa sitten metsästi tarkoituksellisemmin niitä kakkossijoja, koska tiesi niiden riittävän. elWis voitti 4 viimeistä kisaa ja hävisi mestaruuden 5 pisteellä. Voitot 9-10 Rosberg - Hamilton. Pisteet 385-380.
Tavallaan totta, mutta tyhmyyksiin ei kannata omaa tallikaveria vastaan lähteä. Totuus on, että Mersulle on tarjolla kaikki maailman kuskit ja jos Bottas alkaa rymistelemään tyhmällä tavalla, niin hyvin nopeasti saa jättää hyvästit Mersulle. Vaikka kuinka joutuu Hamiltonin varjossa olemaan, niin jokainen kuski ottaisi ennemmin Bottaksen paikan, kuin paikan toisesta tallista, jonka autoilla ei ole mahdollista taistella voitoista.Nyt Bottaksen pitää alkaa rymistelemään. Riskillä. Hämistä pitää vähän kolistella.
Ei jatkanut varoituksen jälkeen sitä touhua, niin ei taidettu rangaista mitenkään. Ricciardokin oli sanonut kisan jälkeen, että Grosjeanin liikkeet eivät olleet pahimmasta päästä.Pääsikö muuten Grosjean ilman rangaistusta? olisi pitänyt liputtaa ulos jo kisan aikana , jollekin käy vielä joku päivä huonosti jos jatkaa peliään.
Kyllä se vielä kerran sen mustavalkolipun jälkeen saman peittelyn jarrutuksen aikana teki ja siinä kohtaa olisi mustan lipun kuulunut liehua. Oliko juuri Ricciardo sillä viimeisellä kerralla ja McLareneja vastaan ne pari aiempaa kertaa.Ei jatkanut varoituksen jälkeen sitä touhua, niin ei taidettu rangaista mitenkään. Ricciardokin oli sanonut kisan jälkeen, että Grosjeanin liikkeet eivät olleet pahimmasta päästä.
Tyhmäähän tuossa oli myös se, että Grosjean ei varsinaisesti hyötynyt tuosta aggressiivisesta puolustamisesta oikein mitenkään. Varmasti tiesi, että ei oikeasti pysty niitä autoja lopulta takana pitämään, joten lähinnä hidasti omaa vauhtiaan ja vaikeutti omaa kisaansa tuolla touhulla.
Jep, ja ruutuun tuli myös under investigation - teksti, mutta ei sitten sen paremmin vapauttavaa päätöstä kuin rankkuakaan. Erikoista.Kyllä se vielä kerran sen mustavalkolipun jälkeen saman peittelyn jarrutuksen aikana teki ja siinä kohtaa olisi mustan lipun kuulunut liehua.
Siltähän se startti näytti ensin, mutta kun uusintoja näytettiin, niin kävi nopeasti selväksi, että Bottaksen renkaat ja/tai jarrut eivät tainneet olla riittävissä lämmöissä ja auto oli liian epävakaa ajettava, että sillä olisi kannattanut ottaa myöhäisemmän jarrutuksen riskiä. Todennäköinen lopputulos olisi ollut osuma Hamiltonin kanssa, joka ei olisi ollut kenenkään etu.Tätä samaa myös radalle kiitos. Eilenkin olisi ollut paikka jättää startissa jarrutus vähän myöhemmäksi ja antaa painetta Hamiltonille.
Totta kyllä, muistin että mustavalko olisi tullut vasta Ricciardo-tilanteen jälkeen. Eihän mustavalkolipulla ole mitään virkaa, jos ei toimita kuten sen myötä kuuluisi toimia.Kyllä se vielä kerran sen mustavalkolipun jälkeen saman peittelyn jarrutuksen aikana teki ja siinä kohtaa olisi mustan lipun kuulunut liehua. Oliko juuri Ricciardo sillä viimeisellä kerralla ja McLareneja vastaan ne pari aiempaa kertaa.
2018 Itävallassa hajosi kone, tämä on viimeisin. Kliseisesti tuuri pitää ansaita, mutta on viime vuosina #44 saanut kieltämättä vähän enemmän mitä ansainnut. Sopivasti väistää kaikki pahat luodit, esim. 2019 Saksan GP:n spinnaus täysin hallitsemattomassa tilanteessa väistää vallin noin 20cm turvin vs. Bottas, joka lensi suoraan valliin. Tähän päälle vielä se, että luotettavuusongelmia ei juuri ikinä ilmaannu.@Henkka ja myös muut. Nicon mestaruusvuonna Hamilton keskeytti kun kone hajosi, joa muistan oikein?
Taitaa olla viimeinen teknisen vian aiheuttama keskeytys tällä Sepällä. Tai jos niitä on, niin ei niitä montaa ole. 2-3 on kyllä ihan maksimi?
On se vaan koomista, miten tolla yhdellä jannulla on hyvä tuurikin mukana. Ja ei, en todellakaan kuulu Bottaksen fan clubiin
Saari oli silti valovuosia Juuselaa parempi selostaja. Ehkä kuulun sitten harvalukuiseen joukkoon, jotka tykkäsivät Saaren selostuksista. Oli mielestäni yleensä juuri sopivan innostunut, mutta samalla huomioi kisatapahtumat hyvin ja selosti järkevällä tavalla. Juusela ärsyttää jokaisessa kisassa, kun puolet tapahtumista menee täysin ohi ja Bottaksen fanittaminen menee pahemman kerran yli. Juuselan "ei millään oo enää mitään väliä, kaikki on paskaa" -kohtaus Bottaksen renkaan hajotessa meni kyllä allekirjoittaneella suoraan tunteisiin.Oskari Saari oli eilen lähtenyt kesken kisan salille ja valitteli, kuinka loppu jäi näkemättä. On siinäkin mukamas fani kun ei voi kahta tuntia istua paikoillaan. Salilla ehtii kyllä aikaa käydä joku toinen kerta, mutta kisa on vain pieni hetki viikosta. Siltähän mies kuulosti selostamossakin, että haluaisi lähteä pois jos asiat eivät mene oman mielen mukaan. Hyvän päivän fani siis kyseessä.
Todellakin. Myös insinööri-Ossi menee samaan fanipoikakategoriaan ja muutenkin se kitinä Pirellin renkaista oli todella lapsellista ja osoitti taas, kuinka uuno toi Oikarinen on. Oikarinen maalaili myös lopussa vielä nopeimman kierroksen lisäpisteen mahdollisuutta ja taisi siinä kuitenkin unohtua, että pitäisi päästä ensin 10:n joukkoon, jotta lisäpisteen voi saada. Nikin lapsellinen kiukuttelu oli tuossa vaiheessa huipussaan, kun totesi, kuinka "ei sillä ole enää mitään väliä" ja "kaikki tulevat ohi" tarkentamatta, ketä kaikkia mahtoi tarkoittaa. Eläytyminen selostuskopissa on yleensä positiivinen asia, mutta noin pahasti ei pitäisi kupolin mennä jumiin edes fanipojalla.Juuselan "ei millään oo enää mitään väliä, kaikki on paskaa" -kohtaus Bottaksen renkaan hajotessa meni kyllä allekirjoittaneella suoraan tunteisiin.
Todellakin. Myös insinööri-Ossi menee samaan fanipoikakategoriaan ja muutenkin se kitinä Pirellin renkaista oli todella lapsellista ja osoitti taas, kuinka uuno toi Oikarinen on. Oikarinen maalaili myös lopussa vielä nopeimman kierroksen lisäpisteen mahdollisuutta ja taisi siinä kuitenkin unohtua, että pitäisi päästä ensin 10:n joukkoon, jotta lisäpisteen voi saada. Nikin lapsellinen kiukuttelu oli tuossa vaiheessa huipussaan, kun totesi, kuinka "ei sillä ole enää mitään väliä" ja "kaikki tulevat ohi" tarkentamatta, ketä kaikkia mahtoi tarkoittaa. Eläytyminen selostuskopissa on yleensä positiivinen asia, mutta noin pahasti ei pitäisi kupolin mennä jumiin edes fanipojalla.
Samaa mieltä Oikarisesta, ei ole mitään miestä vastaan. Ilman Oikarista hommasta ei tulisi mitään. Tietämystä on oikeasti paljon ja osaa ottaa homman sopivan rennolla asenteella, mutta siten, että ei vedä leikiksi missään kohtaa. Itse lähinnä ihmettelen, että miten Oikarinen jaksaa kuunnella Juuselaa..Minusta Oikarinen on loistava, kyllä kaverista kuulee että osaamista ja tietoa on. Tai ainakin minä pidän siitä, kun hän osaa yleensä kertoa että mikä autossa on mahdollisesti vikana, voiko asiaa korjata etc. Virheitäkin tulee, mutta kenelläpä ei tulisi.
Juusela on raivostuttava fanipoika. Ymmärrän kyllä, että pidetään suomalaisten puolta, mutta kyllähän Nikillä hommat ampuu yli useasti. Ja vittu mikä puusilmä mies on, loppuun asti arpoi että ehtiikö Max Hamiltonin ohi, vaikka Lewis meni jo viimeistä shikaania. Salo sanoi heti, että ei ehdi millään mutta Niki mietti ja arpoi.
Kyllä tuo eilinen osoitti aika karusti sen, ettei Bottaksella vain riitä kyyti Hamiltonia vastaan. Missään vaiheessa ei ollut lähelläkään ohittamista, Lewis kontrolloi eroa jatkuvasti. Aika-ajot nousee aivan helvetin isoon rooliin, ja jostain Lewis raapii aina sen pienen eron Bottakseen. Ainoa mahdollisuus taitaa olla siinä, että saisi Lewiksen kupolin sekaisin, mutta miten senkin sitten teet.
Juusela on raivostuttava fanipoika. Ymmärrän kyllä, että pidetään suomalaisten puolta, mutta kyllähän Nikillä hommat ampuu yli useasti. Ja vittu mikä puusilmä mies on, loppuun asti arpoi että ehtiikö Max Hamiltonin ohi, vaikka Lewis meni jo viimeistä shikaania. Salo sanoi heti, että ei ehdi millään mutta Niki mietti ja arpoi.
Kyllä tuo eilinen osoitti aika karusti sen, ettei Bottaksella vain riitä kyyti Hamiltonia vastaan. Missään vaiheessa ei ollut lähelläkään ohittamista, Lewis kontrolloi eroa jatkuvasti. Aika-ajot nousee aivan helvetin isoon rooliin, ja jostain Lewis raapii aina sen pienen eron Bottakseen. Ainoa mahdollisuus taitaa olla siinä, että saisi Lewiksen kupolin sekaisin, mutta miten senkin sitten teet.
Sen verran puolustan Juuselaa tuossa "ehtiikö Max ohi" -jutussa, että todella vaikea oli kenenkään arvioida Hamiltonin vauhtia siinä kohtaa. Auton ajettavuus huononi joka sekunti ja vähänkin huonommalla tuurilla vauhti olisi hidastunut niin paljon, että Max olisi ehtinyt vielä ohi, vaikka Hamilton olikin jo niin lähellä maalia.
En ole niin samaa mieltä Bottaksen vauhdin riittävyydestä. Bottas pysyi kannassa kiinni, vaikka ajoi likaisessa ilmassa lähes koko kisan ajan. Hamilton osaa ajoittaa ERS:n, fuel mixin ja muut vauhtiin vaikuttavat tekijät siten, että vaikka Bottas ajaa käytännössä yhtä hyvin, niin ohitusetäisyydelle ei pääse, ellei Hamilton tee virheitä, joka on jo lähtökohtaisesti varsin epätodennäköistä. Ihan samalla tapaa olisi voinut mennä myös siinä tapauksessa, että Bottas olisi lähtenyt paalulta tai päässyt lähdössä kärkeen. Aika-ajoissa Bottas on yleensä joko hyvin lähellä tai jopa nopeampi. Toki vastus on kovin mahdollinen, niin täydellisiä onnistumisia vaaditaan.
Toistan tässä sitä, että tuossa todellakin kärjessä oleva pääsee säätelemään sitä vauhtia. Kyse ei ole vain siitä, että Hamilton olisi Bottasta nopeampi ja pystyy sen vuoksi säätelemään vauhtia. Saattoi hyvin olla, että Bottas otti kiinni käyttämällä enemmän ERS:ää ja Hamilton teki saman seuraavalla kierroksella, jolloin ero palasi siihen 1,5sek tuntumaan. Kyse ei ole mitään selkeästä paremmuudesta, vaan siitä, että kaksi hyvää kuskia samanlaisilla autoilla, mutta toinen on kärjessä ja toinen on likaisessa ilmassa takana.Toisaalta ero oli jatkuvasti juuri sen verta, mitä Hamilton sen halusi olevan. Bottas otti kiinni, jolloin Lewis nosti omaa vauhtia. Hamilton kontrolloi täydellisesti kisaa, eikä päästänyt Bottasta DRS etäisyydelle. Toki ohi ei välttämättä olisi päässyt muutenkaan, mutta mitään painetta Lewikselle ei tullut Valtterin suunnalta. Tuossa olisi toki tuhonnut omat renkaansa nopeammin, mutta jotain pitäisi tehdä. Tai helppohan näitä on täältä huudella, minä mikään taktikko ole. Lewis saattaisi lukottaa renkaat paineen alla, ajaa pitkäksi tai jotain. Maaliin se osaa virheettä auton tuoda, se on aika monesti nähty.
Riippuu paljon radasta, että miten helposti samoilla autoilla ajaessa pääsee lähelle. Jos edellä menevä ei tee virheitä, niin monilla radoilla lähelle pääseminen ja kunnollinen "painostaminen" on sula mahdottomuus. Ei ole Hamilton kovin usein mennyt ajamalla Bottaksen ohi, jos Bottas on ajanut kärjessä. Itse muistan vain sen yhden kerran Silverstonessa, jolloin Bottas otti hetken päästä kärkipaikan takaisin itselleen. Se on ihan sama millä etäisyydessä edellä menevästä ajat, jos et kuitenkaan pääse ohi.Ero Mersu-kuskien välillä on se, että Bottas ei pysty painostamaan yhtä lähellä kun Lewis, kun ajetaan kärkipaikasta. Monta kertaa Lewis on roikkunut DRS-etäisyydellä ja odottanut/painostanut kaveria tekemään virhettä. Jos tätä ei tapahdu, niin yrittää undercuttia, koska on tarpeeksi lähellä painostaakseen johtajan tekemään ratkaisun. Oli kärjessä sitten Bottas tai jokin muu - tätä kykyä ei muilla tunnu olevan. Puolestaan kun Bottas on jahtaajan asemassa, niin yleensä ei pääse/pysy DRS-etäisyydellä. Yleensä tuntuu kommenttien perusteella olevan näin, koska ei pysty ajamaan likaisessa ilmassa niin lähellä. Kavereilla sama auto, joten jääkö siis kiinni ajotaidoista tämä? Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta aika monesti tuntuu tilanteen olevan kuvatun kaltainen. Paineen tunteminen on varmasti täysin eri, kun pääsee DRS-etäisyydelle vs. 2s päässä roikkuminen.
Bottas on itse asiassa muutenkin aika hyvä puolustamaan omaa sijoitustaan. Tai ainakin oma perstuntuma on sellainen että vaikka siinä takana olisi "nopeampi" auto hiillostamassa niin ei sieltä kyllä kovin usein olla ohi tultu.Ei ole Hamilton kovin usein mennyt ajamalla Bottaksen ohi, jos Bottas on ajanut kärjessä. Itse muistan vain sen yhden kerran Silverstonessa, jolloin Bottas otti hetken päästä kärkipaikan takaisin itselleen. Se on ihan sama millä etäisyydessä edellä menevästä ajat, jos et kuitenkaan pääse ohi.
Ohittaminen on eri juttu, se on nykyautoilla aika vaikeaa. Varsinkin jos sama auto. Tarkoitin kunnollisen paineen antamista. Viime vuoden Monzassa Hamilton ajoi 2/3 kisasta lähes joka kierroksen Leclercin DRS-alueella ja saikin painostettua hänet virheisiin. Ei päässyt ohi hieman kyseenalaisen puolustamisen johdosta. Ja nyt kauden aloitus Itävallassa Hamilton harrasti samaa, kunnes tiimi määräsi pitämään sijoitukset. Lähinnä mietin kisoja, joissa Bottas olisi tehnyt samaa. Ei nyt heti tule mieleen, korjatkaa toki jos olen väärässä tai unohdan jotain.Riippuu paljon radasta, että miten helposti samoilla autoilla ajaessa pääsee lähelle. Jos edellä menevä ei tee virheitä, niin monilla radoilla lähelle pääseminen ja kunnollinen "painostaminen" on sula mahdottomuus. Ei ole Hamilton kovin usein mennyt ajamalla Bottaksen ohi, jos Bottas on ajanut kärjessä. Itse muistan vain sen yhden kerran Silverstonessa, jolloin Bottas otti hetken päästä kärkipaikan takaisin itselleen. Se on ihan sama millä etäisyydessä edellä menevästä ajat, jos et kuitenkaan pääse ohi.
Eikä Hamilton saa Bottaksen takana ajaessaan päättää stoppijärjestystä, joten ei voi tehdä undercuttia, jos Bottas ei sitä "hyväksy". Sama tietysti Hamiltonin ajaessa kärjessä, jolloin hän päättää kumpi pysähtyy ensin.
Kuten sanoin, se on iha samalla millä etäisyydellä ajat tai painostat, jos et kuitenkaan pääse ohi. Mitä lähempänä itse ajaa, niin sitä enemmän oma auto siitä kärsii, joten ohi olisi päästävä, jos painetta kovasti antaa.Ohittaminen on eri juttu, se on nykyautoilla aika vaikeaa. Varsinkin jos sama auto. Tarkoitin kunnollisen paineen antamista. Viime vuoden Monzassa Hamilton ajoi 2/3 kisasta lähes joka kierroksen Leclercin DRS-alueella ja saikin painostettua hänet virheisiin. Ei päässyt ohi hieman kyseenalaisen puolustamisen johdosta. Ja nyt kauden aloitus Itävallassa Hamilton harrasti samaa, kunnes tiimi määräsi pitämään sijoitukset. Lähinnä mietin kisoja, joissa Bottas olisi tehnyt samaa. Ei nyt heti tule mieleen, korjatkaa toki jos olen väärässä tai unohdan jotain.