Mainos

Formula 1 – kausi 2020

  • 276 865
  • 2 260

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bottas on itse asiassa muutenkin aika hyvä puolustamaan omaa sijoitustaan. Tai ainakin oma perstuntuma on sellainen että vaikka siinä takana olisi "nopeampi" auto hiillostamassa niin ei sieltä kyllä kovin usein olla ohi tultu.
Tästä Bottaksen puolustavasta ajamisesta tulee mieleen se yksi kisa, missä johtoasemassa puolusti todella kuluneilla renkailla selkeästi nopeampaa Vetteliä vastaan, joka ei päässyt ohi ja Bottas vie voiton. Taisi olla Venäjällä se kisa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Tästä Bottaksen puolustavasta ajamisesta tulee mieleen se yksi kisa, missä johtoasemassa puolusti todella kuluneilla renkailla selkeästi nopeampaa Vetteliä vastaan, joka ei päässyt ohi ja Bottas vie voiton. Taisi olla Venäjällä se kisa.
Joo sanoisin että Sotshi 2017, Bottaksen uran eka voitto.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta Hamiltonin ja Bottaksen suurin ero on paineiden kestäminen. Esimerkiksi Hungaroringilla (2020) Bottaksen lähtö epäonnistui ja hän putosi kakkosruudusta kuudenteen. En tiedä syytä, mutta Bottas itse kertoi syyn olleen siinä, että hän tiiraili ratista sammunutta valoa ja reagoi siihen, ei strattivaloihin. Hamiltonin lyöminen onnistuisi Bottakselta, jos hän olisi Hamiltonin ja Verstappenin tasolla ohituskokonaisuudessa ja Hamiltonin tasolla pään kestävyydessä. Nyt tuossa kisassa meni mahdollisuus haastaa Hamilton, mutta onneksi ei paljon pisteitä.

Omia, isompia virheitä pisteiden osalta Bottakselle on tullut joka kausi. Tämän kauden Unkarin lisäksi viime kaudelta poimin esimerkiksi Saksan GP:n, jossa Hamilton olisi ollut Hamiltonista ja autosta johtuen varsin helposti lyötävissä. Mutta Bottas teki ison virheen, ja vaikka Hamilton jäi kärkisijoista, hän löi silti Bottaksen ja lisäsi johtoaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Minusta Hamiltonin ja Bottaksen suurin ero on paineiden kestäminen. Esimerkiksi Hungaroringilla (2020) Bottaksen lähtö epäonnistui ja hän putosi kakkosruudusta kuudenteen. En tiedä syytä, mutta Bottas itse kertoi syyn olleen siinä, että hän tiiraili ratista sammunutta valoa ja reagoi siihen, ei strattivaloihin. Hamiltonin lyöminen onnistuisi Bottakselta, jos hän olisi Hamiltonin ja Verstappenin tasolla ohituskokonaisuudessa ja Hamiltonin tasolla pään kestävyydessä. Nyt tuossa kisassa meni mahdollisuus haastaa Hamilton, mutta onneksi ei paljon pisteitä.

Omia, isompia virheitä pisteiden osalta Bottakselle on tullut joka kausi. Tämän kauden Unkarin lisäksi viime kaudelta poimin esimerkiksi Saksan GP:n, jossa Hamilton olisi ollut Hamiltonista ja autosta johtuen varsin helposti lyötävissä. Mutta Bottas teki ison virheen, ja vaikka Hamilton jäi kärkisijoista, hän löi silti Bottaksen ja lisäsi johtoaan.
Tohon listaan pitää myös lisätä, että Hamilton on kuitenkin Mersun ykköskuski ja Bottasta on pidetty joka kausi löysässä hirressä tallin osalta panttaamalla jatkosopimusta pitkälle syksyyn. Mutta joo kokonaisuutena Hamilton on Bottasta parempi kuljettaja.

Ei tuolla gridillä taida ollaan yhtään kuljettajaa ketä Hamiltonin pystyisi lyömään pitkässä juoksussa ilman, että olisi tuuri myötä.

Nyt kun katselee tätäkin kautta niin Hamilton on ollut todella onnekas.
Itävallassa oma moka Albornin kanssa. Tuollaiset osumat hajoittaa ripustuksen todella usein.
Eilen rengasrikko sopivasti viimeisellä kierroksella kun pahimmalla uhkaajalla kaksi kierrosta aiemmin ja Verstappenkin oli otettu ylimääräiselle stopille kierrosta aiemmin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tohon listaan pitää myös lisätä, että Hamilton on kuitenkin Mersun ykköskuski ja Bottasta on pidetty joka kausi löysässä hirressä tallin osalta panttaamalla jatkosopimusta pitkälle syksyyn. Mutta joo kokonaisuutena Hamilton on Bottasta parempi kuljettaja.

Totta. Hamilton hyötyy ykkösen asemastaan, mutta tämä tilanne tulisi voittaa. Olihan Vettelkin ykköskuski viime kaudella Ferrarilla, mutta Leclerc ei suostunut olemaan kakkonen. Pisti röyhkeydellä, mutta ennen kaikkea ajamalla hanttiin, ja valtasi ykkösen paikan. Totta kai teki virheitä - ja ainakin yhden todella suuren tälläkin kaudella - mutta Hamiltoniakaan ei voi voittaa kaveeramalla. Päinvastoin, Hamilton on ahdistettava seinää vasten. Kyllä sekin virheitä silloin tekee.

Nyt kun katselee tätäkin kautta niin Hamilton on ollut todella onnekas.
Itävallassa oma moka Albornin kanssa. Tuollaiset osumat hajoittaa ripustuksen todella usein.
Eilen rengasrikko sopivasti viimeisellä kierroksella kun pahimmalla uhkaajalla kaksi kierrosta aiemmin ja Verstappenkin oli otettu ylimääräiselle stopille kierrosta aiemmin.

Nyt kun on tullut enemmän todennäköistä faktaa eiliseltä, Hamilton oli todella onnekas. Ilmeisesti Räikkösen Alfan etusiiven palaset aiheuttaneet viillot renkaisiin.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Nyt kun katselee tätäkin kautta niin Hamilton on ollut todella onnekas.
Itävallassa oma moka Albornin kanssa. Tuollaiset osumat hajoittaa ripustuksen todella usein.
Eilen rengasrikko sopivasti viimeisellä kierroksella kun pahimmalla uhkaajalla kaksi kierrosta aiemmin ja Verstappenkin oli otettu ylimääräiselle stopille kierrosta aiemmin.
Vastaavat tilanteet myös lähikausilta kääntyneet aina Hamiltonille.
2018 Bahrain - osui etusiipi Maxin takakumiin. Lopputulos: Maxille puncture - Lewiksen etusiipi kunnossa.
2018 Monza - Vettel osuu Lewiksen takapyörään. Normaalisti tässä tilanteessa takapyörään osuman saanut pyörähtää. Lopputulos: Vettel siipi paskaksi ja spin, Lewis pääsee jatkamaan ja voittaa.

Voi olla, että unohdan muita vastaavia. Ja en tiedä olenko kapeakatseinen, mutta tuntuu aina asiat menevän näin päin.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kuten sanoin, se on iha samalla millä etäisyydellä ajat tai painostat, jos et kuitenkaan pääse ohi. Mitä lähempänä itse ajaa, niin sitä enemmän oma auto siitä kärsii, joten ohi olisi päästävä, jos painetta kovasti antaa.

Hamilton on toki aggressiivisempi takana ajaessaan, mutta ei se automaattisesti ole hyvä asia.
Mitä lähempänä ajaa, sitä pienemmän virheen vaatii, että pääsee kuittaamaan kaverista ohitse. Tuskin Hamilton huvikseen ajelee laatikossa kiinni, jos siinä vain renkaat kuluu puhki. Toki jos tämä on se ominaisuus, jossa 44 on gridin paras, niin ei kai siinä muilla ole sitten paljon järkeä lähteä kopioimaan kyseistä painostustyyliä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä tulee noihin selostajiin niin mielestäni isoin ongelma tällähetkellä on se että tuo selostajien ja kommentaattoreiden kombolla ei oikein kemiat pelaa toisille, selkeästi vähän muita vituttaa tehdä töitä Juuselan kanssa ja varmaan jos homma kauemminkin jatkuu niin taso kyllä tulee tippumaan entisestään lähetyksissä. Pitäisi enemmän pystyä olemaan selostuksissa puolueettomampi ja vaikka tunteet pitää näyttää niin osa tiedoista voisi hyvinkin pitää itsellä. Ekalla kaudella tuntui olevan ihan hyvää vaihtelua Saareen, mutta onko tuo homma sitten niin raskasta kun ei nuppi meinaa kestää niin paha sanoa, mutta uutta vaihdosta laji kyllä kapaisi.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Nyt kun on tullut enemmän todennäköistä faktaa eiliseltä, Hamilton oli todella onnekas. Ilmeisesti Räikkösen Alfan etusiiven palaset aiheuttaneet viillot renkaisiin.
Tai Pirellin valkopesua kiireellä. Siellähän ollaan aika pahassa välikädessä, kun ensi viikonlopun renkaatkin lienevät jo paikanpäällä. Varmaan turva-auto tullaan näkemään radalla heti kun siellä on yksikin pölyhiukkanen. Harjakoneet sitten puhdistamaan rataa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kuten sanoin, se on iha samalla millä etäisyydellä ajat tai painostat, jos et kuitenkaan pääse ohi. Mitä lähempänä itse ajaa, niin sitä enemmän oma auto siitä kärsii, joten ohi olisi päästävä, jos painetta kovasti antaa.

Hamilton on toki aggressiivisempi takana ajaessaan, mutta ei se automaattisesti ole hyvä asia.
Kyllähän siinä tulee isoin ero Vettel/Max/Hamilton/Leclerc-ryhmän ja vaikka Bottaksen välillä. Varsinkin jos on hitaamman auton takana, niin muut roikkuvat perässä kiinni ja painavat heti ohi kun jonkinnäköinen paikka edes on. Bottas sitten vaikuttaa roikkuvan muutaman kierroksen perässä, etsien sitä paikkaa. Samaa on kyllä muutamalla muullakin kuskilla. En nyt varsinaisia divebombeja kuitenkaan tarkoita, mutta nuo muut kuitenkin tuntuvat nousevan perältä nopeammin kärkeen.

Voisi melkein sanoa että Bottaksen suurin vahvuus on riskien välttely ja varovaisuus. Joka tarkoittaa että heikommalla autolla saatat usein päästä ylemmäs ja ylivoimaisella autolla ne kärkisijoitukset tulevat takuuvarmasti, ellei suurta epäonnea ole matkassa (kuten eilen). Nuo "mulkummat" kuskit ottavat sitten kontakteja, välillä spinnataan tai rikotaan autoa (poislukien jeesuksen tummaihoinen serkku), mutta harvemmin hitaampien takana kauaa roikutaan.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Edelleen mykistää tuon yhden kaverin jäätävä tuuri. Klaaraa kotikisan voiton jo toista vuotta peräkkäin erittäin hyvän onnen avittamana. Jos olisi olemassa Suomen GP, vain mielikuvitus on rajana mitä kaikkea meidän suomalaisille olisikaan tapahtunut vuosien varrella mylvivän kotiyleisön edessä. Varmaan olisi olemassa jokin lisäys listaan: Mieto-Wassberg, Unkari-peli, kotikisojen puolivälierä 5-6, Sakun maila...

Ripottelin vielä lisää suolaa haavoihin pyörittelemällä päässäni skenaariota, jossa Valtterin renkaat olisivatkin kestäneet, mutta Hamiltonin ei. Silloin täällä ylistettäsiin, kuinka se 1-2 sekunnin päässä roikkuminen tuotti tulosta kun se olikin Lewis, joka tuhosi renkaansa kuin Vale antoi vähän painetta. Pienestä se on välillä kiinni ja onnen lahjat eivät mene tasan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Totta. Hamilton hyötyy ykkösen asemastaan, mutta tämä tilanne tulisi voittaa. Olihan Vettelkin ykköskuski viime kaudella Ferrarilla, mutta Leclerc ei suostunut olemaan kakkonen. Pisti röyhkeydellä, mutta ennen kaikkea ajamalla hanttiin, ja valtasi ykkösen paikan. Totta kai teki virheitä - ja ainakin yhden todella suuren tälläkin kaudella - mutta Hamiltoniakaan ei voi voittaa kaveeramalla. Päinvastoin, Hamilton on ahdistettava seinää vasten. Kyllä sekin virheitä silloin tekee.
Tämä on totta. Leclerc näki paikkansa ja käytti sen. Tosin Vettelin itseluottamus oli varmasti aika heikoilla kantimilla kauden 2018 hölmöilyjen jälkeen ja nykyinen Vettel alkaa olla vain varjo primetimen Vettelistä.
Kyllähän Bottakselta tuntuu puuttuvan se tappajanluonne mikä esim. Rosbergilla oli.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mitä tulee noihin selostajiin niin mielestäni isoin ongelma tällähetkellä on se että tuo selostajien ja kommentaattoreiden kombolla ei oikein kemiat pelaa toisille, selkeästi vähän muita vituttaa tehdä töitä Juuselan kanssa ja varmaan jos homma kauemminkin jatkuu niin taso kyllä tulee tippumaan entisestään lähetyksissä. Pitäisi enemmän pystyä olemaan selostuksissa puolueettomampi ja vaikka tunteet pitää näyttää niin osa tiedoista voisi hyvinkin pitää itsellä. Ekalla kaudella tuntui olevan ihan hyvää vaihtelua Saareen, mutta onko tuo homma sitten niin raskasta kun ei nuppi meinaa kestää niin paha sanoa, mutta uutta vaihdosta laji kyllä kapaisi.
Juusela on kyllä niin paska kun olla ja voi. Eilenkin puhui näistä sääntöjen venyttämisistä kun Schumacher Ferrarillaan kärsi mustan lipun vasta maalin tulon jälkeen voittaen kilpailun vuonna 1994. (oikeasti oli 10 sekunnin stop and go) ja kaudella 1998.

Nämä asiavirheet vielä kestäisi, mutta kun tuo selostus on muutenkin hyvin negatiivispainotteista ja tuntuu että taustatyöt on jäänyt todella vähiin Juuselalta niin meinaa hermot mennä.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Toivoisin kuitenkin itsekin enemmän variaatioita rengastaktiikoiden suhteen.
Turva-autohan pilasi strategiapelin, kun kaikki vaihtoivat hardeille samalla kierroksella ja ajoivat sillä loppuun. Ilman turva-autoa mediumilla aloittaneet olisivat ajaneet pidemmät stintin ja olisivat olleet lopussa nopeita.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Max on hyvä esimerkki aggressiivisesta ohittajasta, paineistaa edellä ajavaa ja on tunkemassa keulaa vähän milloin mistäkin. On toki rapatessa roiskunut, mutta Max paineistaa edellä ajavaa tekemään virheen. Tai sitten edellä ajava joutuu puolustuskannalle, jolloin aukeaa paikka iskeä.

Olisi kyllä aikamoinen unelma nähdä Max ja Lewis samassa autossa. Ja kyllä minä Leclercin myös melko korkealle nostan, ottaa tuosta paskasta autosta kyllä kaiken irti.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Turva-autohan pilasi strategiapelin, kun kaikki vaihtoivat hardeille samalla kierroksella ja ajoivat sillä loppuun. Ilman turva-autoa mediumilla aloittaneet olisivat ajaneet pidemmät stintin ja olisivat olleet lopussa nopeita.
Nojoo, mutta olisihan tuossa voinut ottaa mediumin ja sitten käydä uudestaan varikolla ja saada paremman lopputuloksen. Kukaan ei vaan halunnut ottaa riskiä.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on muuten Valtterilla oiva tilaisuus rikkoa suomalaisten Italian kirous ja voittaa kisa Italiassa. Tänä vuonna on jopa kolme yritystä.

Vai kannattaisiko olla pessimisti ja todeta, että suomalainen ei tule koskaan voittamaan Italiassa?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä lähempänä ajaa, sitä pienemmän virheen vaatii, että pääsee kuittaamaan kaverista ohitse. Tuskin Hamilton huvikseen ajelee laatikossa kiinni, jos siinä vain renkaat kuluu puhki. Toki jos tämä on se ominaisuus, jossa 44 on gridin paras, niin ei kai siinä muilla ole sitten paljon järkeä lähteä kopioimaan kyseistä painostustyyliä.
Edelleen toistan sitä, että lähellä ajamisella ja painostamisella ei tee mitään, jos ei pääse ohi. Milloin Hamilton on tällä taktiikalla päässyt ajamalla Bottaksen ohi? Tottakai se ohittaminen on Hamiltonilla mielessä, kun tuota harrastaa, mutta jos ei pääse ohi, niin siitä on pelkästään haittaa oman auton renkaille ja jarruille yms.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Itse lähtökohtaisesti pidän Juuselasta, mutta ottaa silti jossain kohti hermoille viikonlopun aikana. Täällä jo mainittiinkin pari asiaa ja lisäksi aika-ajoissa häneltä meni täysin ohitse Leclercin huippukierros, kun keskittyi voivottelemaan Valtterin huonoa ykkössektoria. Joskus tosiaan tuntuu, että vaikka nähtäisiin kaikkien aikojen kisa ja yllätyksellinen kärkikolmikko, niin sillä ei ole väliä, jos Bottas on vaikka keskeyttänyt.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Valtteri Bottas tuntuu kyllä tekevän kaiken väärin. Se on liian hidas, nössö ja pitäisi korvata. Toisaalta Bottas on myös liian aggressiivinen, kun kävi kerran seinässä ja tuntuu oikeasti uskovan, että voisi maailmanmestaruuden voittaa. Ja nykyinen muijakaan ei ole Emilian tasoa.

Suhtaudun Bottakseen hyvänä kakkoskuljettajana - en sen enempää -. Siitä huolimatta kyllä vähän ihmetyttää tämä ihme ristiretki Valtteria vastaan. Joo, hän ei tule missään tapauksessa voittamaan mestaruutta, mutta aniharva lopulta tulee. Ihan hyvä ura kuitenkin, ja kelpo kisakin eilen pl. se loppu.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tän kauden maailmanmestaruus ratkesi eilen, ellei onnen kultapojalle Hamiltonille jostain ilmaannu yhtäkkisiä teknisiä murheita, Bottas ei ilman Hamiltonin epäonnea enää aja eilen syntynyttä eroa kiinni ja muut on valovuoden jäljessä Mersua joten käytännössä ilman murheita Lewis ja Valtteri jakavat keskenään 1. ja 2.sijan. Eilinen kisa oli tylsyyttä parhaimmillaan vituttavalla loppukäänteellä, ekana seurataan 50/52 kierrosta jonossa ajelua ja sitten kiroillaan Vallterin rengasta ja lopuksi ihmetellään kuinka samasta rengasrikosta huolimatta Lewis kaartaa Mersunsa 1.pallille ja tv:n kaukosäädin lentää seinään (ainakin mielikuvissa). Hyvää yötä Valtteri ja edes pieni jännitys maailmanmestaruuden suhteen. Näillä mennään.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Edelleen toistan sitä, että lähellä ajamisella ja painostamisella ei tee mitään, jos ei pääse ohi. Milloin Hamilton on tällä taktiikalla päässyt ajamalla Bottaksen ohi? Tottakai se ohittaminen on Hamiltonilla mielessä, kun tuota harrastaa, mutta jos ei pääse ohi, niin siitä on pelkästään haittaa oman auton renkaille ja jarruille yms.
Ei Bottaksesta ollutkaan puhetta pelkästään. Uskallan väittää, että esim. 2019 Kanadassa, kun jaksoi roikkua Vettelin DRS-alueella, niin voiton ratkaissut virhe ja aikasakko olivat seurausta tästä aggressiivisesta painostamisesta. Vettel nyt tuntuu tekevän virheitä usein, mutta tuskin hän oloaan mukavammaksi koki, kun kaveri on joka kierros peileissä kiinni.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei Bottaksesta ollutkaan puhetta pelkästään. Uskallan väittää, että esim. 2019 Kanadassa, kun jaksoi roikkua Vettelin DRS-alueella, niin voiton ratkaissut virhe ja aikasakko olivat seurausta tästä aggressiivisesta painostamisesta. Vettel nyt tuntuu tekevän virheitä usein, mutta tuskin hän oloaan mukavammaksi koki, kun kaveri on joka kierros peileissä kiinni.
En ole missään vaiheessa sanonut, että aggressiivinen ja painostava ajotyyli on huono asia. Se ei vain ole kaikissa tilanteissa paras ratkaisu ja kaikissa tilanteissa siihen ei juurikaan saa mahdollisuuksia. Kun puhutaan kahdesta peräkkäin ajavasta Mersusta, joissa molemmissa on kovan luokan kuskit, niin painostaminen on vaikeaa, eikä se edellä menevä tee virheitä helposti, vaikka painostaisikin.

Tämä keskustelu lähti liikkeelle kritiikistä Bottaksen tyylistä ajaa Hamiltonin takana, jonka vuoksi koen että on ihan aiheellista kysyä, että milloin Hamilton olisi ollut takana ja onnistunut Bottasta paremmin?

Hamilton on kyllä Bottasta parempi kuljettaja, mutta ei kaikki Bottaksen ratkaisut ole paskoja ja Hamiltonin timanttisia.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Tämä keskustelu lähti liikkeelle kritiikistä Bottaksen tyylistä ajaa Hamiltonin takana, jonka vuoksi koen että on ihan aiheellista kysyä, että milloin Hamilton olisi ollut takana ja onnistunut Bottasta paremmin?
Ei ollut tarkoitus viitata alunperin vain Mersu-kuskien keskenäiseen kamppailuun. Kuten todettu tällä kanavalla aiemmin, eipä kumpikaan taho kauheasti toista ole ohitellut. Tarkoitin tällä isommassa kuvassa sitä, että lähellä ajaminen + renkaiden pitäminen hyvässä kunnossa tuntuu olevan Hamiltonilla paremmin hallussa. Ja tämä on tuottanut tulosta - ei Bottasta vastaan, mutta yleisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös