Formula 1 – kausi 2019

  • 229 961
  • 1 280

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Williamsin tekninen johtaja Paddy Lowe sai monoa.

Ei välttämättä aivan valtava yllätys kun ottaa huomioon sen, että auto oli myöhässä aika pahasti ja on osoittautunut vielä hitaaksikin.

Sääli perinteisen tallin kannalta, että tällä(ki) kaudella rämpivät pohjamudissa.

Heh, toissa päivänä vielä Lowe ilmoitti, että tämän vuotinen auto on parempi kuin viime kauden auto... Aika nopeasti tuli Lowelle noita "henkilökohtaisia syitä", joiden takia nyt tallin virallisesti jättää. Jos vielä Brexit puskee kunnolla päälle, niin noinkohan Williams on kauaa edes pystyssä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Heh, toissa päivänä vielä Lowe ilmoitti, että tämän vuotinen auto on parempi kuin viime kauden auto... Aika nopeasti tuli Lowelle noita "henkilökohtaisia syitä", joiden takia nyt tallin virallisesti jättää. Jos vielä Brexit puskee kunnolla päälle, niin noinkohan Williams on kauaa edes pystyssä.

Voihan se olla parempi kuin viimevuotinen auto. Tosin se ei kovin paljoa auta kun viimevuotinenkin auto oli aivan helvetin huono.

Melko syvissä vesissä kyntää perinteinen talli. Kohta alkaa varmaankin kuolinkellot soimaan - tai sitten joku ostaa tuon pois kuleksimasta.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Mitä kautta tätä kautta aiotaan seurata palstalaisten toimesta? Katselin, että F1TV maksaisi 26,99 euroa vuodelta, joka olisi siis hinnaltaan saman suuruinen kuin Cmore yhden kuukauden ajalta. Streamien etsiminen aina ennen aika-ajoja ja kisoja olisi vähän raskasta ja olisin valmis siitä maksamaan ja tuo F1TV olisi siihen se ainoa vaihtoehto, onko sitä joku kokeillut, miten toimii? Cmore on kyllä todella hintava paketti ottaa, kun itselleni sieltä ei muuta tulisi kuin Formula1, joten se ei ole kyllä vaihtoehto.
Motorsport and Motor Racing Streams Tuolta pari luottostreamia samanaikaisesti päälle ja homma toimii kuin valssi. Harkkoineen&ennakkotunnelmineen. Ilmaiseksi. Maikkarin kummelitiimiä en katsoisi vaikka minulle maksettaisiin 50e/kk.

Tuo F1TV toki myös erinomainen vaihtoehto, kun se kuuluisa VPN on myös keksitty.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ei kautta ilman yhtä uutta tyhmää sääntöä. Nyt ilmeisesti on saatu läpi, että ensi kaudella jaetaan pisteitä myös kisan nopeimmasta kierroksesta. Ilmeisesti ja myös toivottovasti kyse on vain yhdestä pisteestä. Tuon saavuttaakseen pitää kuitenkin olla sijoittunut top 10 joukkoon, mikä on hyvä juttu.
Miten aina sattuukin, että näitä muutoksia tehdään viikko ennen kauden alkua. Toivoa toki on että muutos ei ehdi voimaan ensi kaudelle.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Juusela totesi maikkarin ennakkostudiossa tällä viikolla, että kautta ei pitäisi aloittaa Melbournessa ja jos oikein muistan niin sanoi myös, että Melbournessa ei edes pitäisi ajaa ollenkaan. Melko vahva kannanotto, koska kyllä Melbourne kuuluu kisakalenteriin ja mielestäni täydellinen paikka aloittaa kausi. Myönnän toki, että kaksi edellistä australian kisaa eivät olleet mitään kovin mahtavia. Toki Bahrain on ollut avauskisana pari kertaa, mutta olisi sekin jotenkin outoa aloittaa kausi yökisalla.
Juusela myös muisti haukkua McLarenin gridin rumimmaksi autoksi neljä kertaa muutaman minuutin pätkän aikana. Ainakin suorasanaisuutta löytyy herralta.
 

Hawks91

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Tässä veikkaukset tulevalle kaudelle:

Kuskit Top-10:
1. Vettel
2. Hamilton
3. Bottas
4. Leclerc
5. Verstappen
6. Ricciardo
7. Gasly
8. Hulkenberg
9. Räikkönen
10. Kvyat

Tallit:
1. Ferrari
2. Mercedes
3. Red Bull
4. Renault
5. Alfa Romeo
6. Toro Rosso
7. McLaren
8. Haas
9. Racing Point
10. Williams
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@Hawks91 Moni tuntuu pitävän varmana Renaultin nelossijaa ja jotkut asiantuntijat veikkaavat jopa kolmanneksi Red Bullin edelle. En itse olisi niin varma. Ricciardo ainakin totesi testien jälkeen, että paljastivat aikalailla korttinsa testeissä, eikä vauhtia ole reservissä mitenkään älyttömästi. Kyse voi toki olla bluffista, mutta eiköhän Renault kuitenkin varma top 6 talli ole.
Sanoisin itse, että alkukaudesta Alfa Romeo löytyy sijalta neljä. Takana sitten Renault ja Toro-Rosso. Kun kautta miettii pidemmälle niin uskon, että Alfa-Romeo ja Renault menevät koko ajan eteenpäin, mutta Toro-Rosson suunta todennäköisesti on alaspäin ja näin ollen talli on loppukaudesta toiseksi tai kolmanneksi huonoin talli, riippuen siitä minkälainen paketti Racing Pointilla on kasassa.

Bottas saa kyllä melkoista aliarviointia eri medioiden ja asiantuntijoiden kesken. Monissa veikkauksissa siipimies on loppupisteissä kuudes, eikä moni usko edes voittoihin. Vaikka viime kausi olikin Valelta huono niin ei pidä unohtaa, että alla on sarjan paras tai toiseksi paras kalusto, eikä sillä tai Valtterin ajotaidoilla todellakaan hävitä millekkään Gaslylle.
Toinen sylkykuppi tuntuu olevan Grosjean, joka tuomitaan viime vuoden alkukauden perusteella. Yleisesti ottaen pidän häntä vähintään yhtä nopeana kuin tallikaverinsa. Ehkä kilpailutilanteissa ei kuitenkaan ole yhtä vahva kuin Magnussen.
 

Hawks91

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Joo Bottasta kyllä aliarvioidaan ihan kunnolla, kaikki tuntuu unohtaneen sen, että Valtteri oli viime vuonna alkukaudesta Hamiltonia aika-ajoissa parempi ja olisi johtanut MM-sarjaa ilman Bakun rengasrikkoa. Lukuisat takaiskut vaikuttivat henkiseen puoleen ja loppukausi olikin vain seuraavan kauden odottelua. Tänä vuonna Vale saa uuden alun puhtaalta pöydältä eikä ole mitään hävittävää. Pääsee aloittamaan tämän kauden kirkkaimman spottivalon ulkopuolella, ja uskon että sieltä on yllätyksiä tulossa. Bottas on kuitenkin lahjakas kuljettaja joka huomattiin jo Williamsin aikoina. Vähän nauratti kun jossain villeimmissä teorioissa oli veikattu Gaslyn ja jopa Ricciardon taakse MM-pisteissä. Tärkeintä olisi aloittaa kausi yhtä hyvin kuin Hamilton tai jopa paremmin, ettei joudu wingmanin-rooliin.

Mutta tosiaan uskon, että Ferrari on alkukaudesta parempi kuin Mersu, ajat Barcelonassa olivat tasaisia, mutta Ferrari näytti kulkevan paljon sulavammin raiteillaan kuin Mercedes. Red Bull on isoin kysymysmerkki, sieltä voi tulla yllätys että molemmat kuskit ovat eturivissä Melbournessa, tai täysi floppi. Toivotaan että Alfa olisi 4. tai 5. nopein talli, saisi Kimi taistella hyvistä pisteistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo Bottasta kyllä aliarvioidaan ihan kunnolla, kaikki tuntuu unohtaneen sen, että Valtteri oli viime vuonna alkukaudesta Hamiltonia aika-ajoissa parempi ja olisi johtanut MM-sarjaa ilman Bakun rengasrikkoa. Lukuisat takaiskut vaikuttivat henkiseen puoleen ja loppukausi olikin vain seuraavan kauden odottelua.

Toisaalta tuntuu että joka kausi Bottas on saanut hyvän alun ja Hamiltonilla on hieman hakemista vielä näissä ollut, mutta sitten varjojen alamailta Hamilton lyö muut ihan maanrakoon sen jäljiltä kun näyttää että ei saa mitään aikaan. Jos muutamat takaiskut vaikuttaa henkiseen puoleen noin paljon Bottaksella niin eiköhän ole aliarvostuksensa ansainnut. Uskoisin että Bottaksen parhaimmat mahdollisuudet on siinä että mersulle tulee viimekausia vaikeampi alkukausi ja auto ei olisi niin iskussa. Silloin ei välttämättä Hamiltonikaan ole parhaimmillaan
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kautta ilman yhtä uutta tyhmää sääntöä. Nyt ilmeisesti on saatu läpi, että ensi kaudella jaetaan pisteitä myös kisan nopeimmasta kierroksesta. Ilmeisesti ja myös toivottovasti kyse on vain yhdestä pisteestä. Tuon saavuttaakseen pitää kuitenkin olla sijoittunut top 10 joukkoon, mikä on hyvä juttu.
Miten aina sattuukin, että näitä muutoksia tehdään viikko ennen kauden alkua. Toivoa toki on että muutos ei ehdi voimaan ensi kaudelle.

Tavallaan ihan hyvä asia mutta nykyiset säännöt tekee aika pitkälle sen että jos joku käy kisan lopussa vaihtamassa kumit saa aika isoa hyötyä siitä. Nähtäneen siis aika usein sitä että jos takana oleva auto jäänyt yli varikkopysähdyksen verran niin tullaan viellä vaihtamaan renkaita ja muutenkin kisan lopussa enemmän pehmeämpiä renkaita. Tehdään lyhyt stintti loppuun.
 

Hawks91

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Toisaalta tuntuu että joka kausi Bottas on saanut hyvän alun ja Hamiltonilla on hieman hakemista vielä näissä ollut, mutta sitten varjojen alamailta Hamilton lyö muut ihan maanrakoon sen jäljiltä kun näyttää että ei saa mitään aikaan. Jos muutamat takaiskut vaikuttaa henkiseen puoleen noin paljon Bottaksella niin eiköhän ole aliarvostuksensa ansainnut. Uskoisin että Bottaksen parhaimmat mahdollisuudet on siinä että mersulle tulee viimekausia vaikeampi alkukausi ja auto ei olisi niin iskussa. Silloin ei välttämättä Hamiltonikaan ole parhaimmillaan
Hamilton ei tosiaankaan ole parhaimmillaan, jos Mercedes ei ole Ferrarin tasoa ja Lewis ajaa sijoilla 3-6. Silloin alkaa yleensä purnaaminen ja itkeminen kun ei auto toimi. Sitten taas jos Hamilton pystyy ottamaan voittoja ja paalupaikkoja niin mies on täysin pysäyttämätön. Viime kaudella Ferrarin auto oli nopeampi kuin Mercedes, mutta mielestäni Hamilton omilla suorituksilla (ja Vettelin mokailuilla) käänsi mestaruustaiston. Bottas ajoi monesti Mercedeksen tason maksimialueella, Hamilton pystyi menemään siitä yli ja voittamaan Vettelin.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Minusta tuo nopeimman kierroksen lisäpiste on ihan hyvä uudistus. Aluksi ihmettelin, että miksi vain top-10 kuski voi sen saada, mutta onkohan siinä ideana sitten se, että kukaan kärkikuski ei saa ilmaista lisäpistettä jos on sählännyt itsensä joukon viimeiseksi ja käy viimeistä edellisellä kierroksella vaihtamassa kumit vain saadaakseen ilmaisen lisäpisteen sijalta 18?

Saakohan Valtteri ajaa kisan nopeimpia kierroksia jos ja kun kauden jossain vaiheessa Lewis laitetaan ykköskuskiksi. Varmaan viimeistään kauden puolivälin paikkeilla rupeaa Valtterin radiosta kuulumaan "Valtteri, you need to save fuel to finish" -viestejä.

Hyvä, ettei paalupaikasta ainakaan vielä ruveta jakamaan pinnoja. Kisa on kuitenkin kisa, ja vaikka vedät 5/5 edelliset sessiot nimiisi, niin mielestäni on hienoa että vain se päätapahtuma ratkaisee pisteet. Vähän kuin jääkiekossa annettaisiin sarjataulukkoon lisäpiste maalipaikkojen voittamisesta, eikä pelkästään tulostaulun mukaan. Tälläiset asiat pitäisi urheilussa olla automaattisesti pyhää, mutta eiköhän muutaman kauden sisällä aika-ajoistakin saa säälipinnoja.

Toivotaan Bottakselle onnistumisia alkukaudesta. Parastahan olisi jos saisi sen pitkään kiertäneen voiton mahdollisimman pian plakkariin ja tasaisesti podiumeja ensimmäisistä kisoista. Nyt ei oikeasti voi tulla enää niitä 5.sijan kisoja, jos haluaa haaveilla jatkosta Mersulla.

Jos oikein rupeaa fantasioimaan, niin voisikohan kerrankin käydä Hämiksellä paska tuuri ja jäisi keskeytyksen ja jonkun kolarin takia parissa kisassa ilman pisteitä? Ja tilanne olisikin pitkään jotain VET 130p, BOT 118p, HAM 90p. Hankala uskoa, ja eiköhän tavalla tai toisella se ole Valtteri joka jää MM-skabasta jo aikaisessa vaiheessa pois.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toivelista kaudelle olisi suurinpiirtein tämä:
-Valtteri pysyy mestaruuskandinaattina mahd. pitkälle
-Leclerc ei pärjää Vettelille
-Vettel ei voita mestaruutta
-Renault on parempi kuin Red Bull
-Alfa on top6 talli tai ainakin siinä kamppailussa

Kyllähän tässä jo pientä odotusta on ilmassa. Tuo nopeimman kierroksen lisäpiste ei hetkauta oikeastaan suuntaan tai toiseen, ihan ok kokeilu, toivottavasti nähdään vaikkapa joku ajovirhe ja keskeytys tämän seurauksena.

Netflixistä olen katsonut sitä F1 dokumenttisarjaa. Tai no, dokumenttisarja on ehkä vähän liikaa sanottu, koska aika sellaista siloiteltua ja trailerimaista se on, menetetty mahdollisuus sanoisin. Syvempi analyysi myöhemmin kun koko sarja on katsottuna. Mutta tuosta Renault vs Red Bull väännöstä sympatiani ovat Cyrilin puolella, hän vaikuttaa aikamoiselta stressikimpulta, ja Horner on jotenkin vittumainen hahmo.

Autosport laittoi autot järjestykseen talvitestien perusteella, ja se meni näin:
1. Ferrari
2. Mercedes
3. Red Bull
4. Haas
5. Renault
6. Alfa Romeo
7. Toro Rosso
8. Racing Point
9. McLaren
10. Williams
Ranking the teams after F1 testing
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Parasta tuossa sarjassa on ollut tähän mennessä se, että Grosjean on oikeasti aika iso vitsi myös muiden tallien keskuudessa. Toisen tiimin jäsenet lyövät vetoa missä mutkassa kaveri ajaa pihalle ja kolarin sattuessa kahden eri tiimin henkilökunta naureskelee tapahtuneelle.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Netflixistä olen katsonut sitä F1 dokumenttisarjaa. Tai no, dokumenttisarja on ehkä vähän liikaa sanottu, koska aika sellaista siloiteltua ja trailerimaista se on, menetetty mahdollisuus sanoisin. Syvempi analyysi myöhemmin kun koko sarja on katsottuna. Mutta tuosta Renault vs Red Bull väännöstä sympatiani ovat Cyrilin puolella, hän vaikuttaa aikamoiselta stressikimpulta, ja Horner on jotenkin vittumainen hahmo.
Samat mietteet itsellä tuosta sarjasta. Toinen mihin sympatiat lähti oli tämä Haasin tallipäällikkö.
Kauteen toivelista omalta osalta:
Vettel ei voita mestaruutta
Leclerc häviää Vettelille
Bottas sekoittaa Hamiltonin pakkaa--> pistemenetyksiä molemmille
Verstappenin vati ei kestä ja hölmöilee
Gasly pisteissä Verstappenin yläpuolella
Räikkönen yksittäisissä kisoissa yllättää
Renault voittaa Red Bullin
Williamsilla tapahtuu jotain positiivista
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lähes identtisiä toiveita löytyy itseltänikin. Pari listan ulkopuolelta,

- vähintään yksi oikea sadekisa ja useampaan sadekuuroja
- tapahtumarikkaita kisoja Bakun malliin
- Kvyat näyttää tohtori Markolle, että osaa edelleen ajaa
- joku uusi tiimi ilmoittaa osallistuvansa sarjaan ja automääräksi saadaan 22 lähitulevaisuuteen. Kenties legendaarinen Brabham, joka ainakin haaveilee wikipedian mukaan paluusta
- Ferrarilla nähdään rajuja sisäisiä yhteenottoja ja tuttuun tapaan epäonnistuneita taktiikoita. Myös tajutaan, että Räikkösen sopimuksen uusimatta jättäminen maksoi tallimestaruuden
- Torger Wolff ja Nikolaus Lauda (joka palaa takaisin gridille) eivät ole yksimielisiä tulevasta kakkoskuskin valinnasta

Mestaruusvedon otin Verstappenille kertoimen vuoksi ja koska Bottaksesta ei vaan taida olla sankariksi, niin vaihtelun vuoksi tuon jopa toivon toteutuvan. Red Bull itsessään on kyllä melko vastenmielinen talli.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt on tullut tänne niin kovaa settiä, että täytyy laittaa itsekin jokunen ajatus ilmoille.

Autosport laittoi autot järjestykseen talvitestien perusteella, ja se meni näin:
1. Ferrari
2. Mercedes
3. Red Bull
4. Haas
5. Renault
6. Alfa Romeo
7. Toro Rosso
8. Racing Point
9. McLaren
10. Williams

Vedän tähän hatusta oman arvioni tuosta tallien järjestyksestä, joka on eri kuin Autosportin, arvatenkin. Tämä arvio on korkeintaan neljää ekaa kisaa koskeva arvio. Kauden aikana saattaa jotain pientä muutosta voimasuhteissa tietenkin tulla ja itse toivon, että Alfa Kimin johdolla niitä steppejä eteenpäin ottaisi keskikastista eniten.

1. Ferrari
2. Mercedes
3. Renault
4. Red Bull
5. Toro Rosso
6. Haas
7. Alfa Romeo
8. McLaren
9. Racing Point
10. Williams

Tämä tarvitsee varmaan lievät perustelut.

- Ferrarin ja Mersun osalta tuskin tarvitsee mitään kummempia kirjoittaa, ne ovat kuitenkin muita edellä.
- Renault saattaa olla kyllä liian korkealla, mutta siellä on kuitenkin kaksi kokenutta kuskia autoa kehittämässä.
- Red Bull ei oikein vaikuuttanut ja nyt on eka kausi Hondalla, vaikka paketti onkin jo Toro Rossossa ollut viime kaudella. Vähän kyssäriä silti alkukauteen
- Toro Rosso, Haas ja Alfa ovat mielestäni aika lähekkäin toisiaan ja näiden sijoitukset voivat olla mitenpäin tahansa. Toro Rosso silti yllättävän vahva
- Mäkki ja Racing Point ovat Williamsia edellä, mutta muita perässä.

Muut letkautukset kauden alla.

- Leclerc pärjää heti alussa Sebulle ja spagettien johtama talli on ihan sekaisin. Ferrari on menestynyt, kun siellä on ollut jonkun muun maalainen päällikkönä, Todt ja Brawn.
- Joku muu mestariksi kuin Hämis
- Max Destruction saa Red Bullin kulkemaan ja pääsee kiusimaan Sebua ja Hämistä, jolloin saattaa tapahtua jonkin asteisia kilkkejä
- Muutenkin edes yhtä romurallia. Mukana Max, Kvyat, Grashjean.
- Valtteri ajelee tasaisen varmasti pallille ja kuden lopussa huomataankin, että on lähellä mestaruutta -> nousee ykköskuskiksi, ettei joku muu vie mestaruutta
- Hämis itkee kaikkea mahdollista ja mahdotonta tiimiradioon
- Kimi on mukana kamppailussa kuskien pisteissä sijoista 6 ja 7 ja Alfa yllättää eniten, olemalla tiimeistä pisteissä 4-6
- Mitä ovat oikeasti miehiään Leclerc, Giovinazzi, Albon, Kvyat, Norris, Gasly, Russell ja Kubica

Sinällään milenkiintoinen kausi joo, että vähän on uutta kilkettä autoissa, vaikka Mersu ja Fefe kärjessä edelleen olisivatkin. Kuskeissa on myös tapahtunut muutoksia ja esim. Ocon odottaa tilaisuuttaan kesken kauden avautuvaan paikkaan. Siis tottakai kaikkien aikojen kausi, hei!

E. Joitain kirotusvirheitä pyritty korjaamaan, niitä saattaa silti edelleen esiintyä.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta tuo nopeimman kierroksen lisäpiste on ihan hyvä uudistus. Aluksi ihmettelin, että miksi vain top-10 kuski voi sen saada, mutta onkohan siinä ideana sitten se, että kukaan kärkikuski ei saa ilmaista lisäpistettä jos on sählännyt itsensä joukon viimeiseksi ja käy viimeistä edellisellä kierroksella vaihtamassa kumit vain saadaakseen ilmaisen lisäpisteen sijalta 18?

Eiköhän tuossa haluta estää vain se että ei jokainen top 10 ulkopuolelta kävisi vaihtamassa renkaat 2-3 kierosta ennen loppua ja yrittää ajaa nopeinta kierosta. Ainakin viimekaudella taisi Magnussen ajaa nopeimman kieroksen Haas autolla ja toissakaudella Perez Force indialla. Tietenkin nuo renkaat kestää nykyään melko hyvin mutta aika monella on yleensä lopussa se kovin vaihtoehto jos joku kävisikin vetää vain sillä ihan pehmeimmällä muutaman kieroksen. Veikkaisin että muutama nopein kieros kyllä karkaisi kympin ulkopuolelle jos se mahdollistettaisiin. Tuskin joka radalla mutta kenties jollain.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Alfa Romeo ei yllätä ketään millään 4-6 sijoilla. Williamsia lukuunottamatta nelossijan pitäisi olla jokaisen keskikastin tiimin minimitavoite. Itse olen pettynyt jos Alfan loppusijoitus on 5>.
Huomenna muuten Maxilta nähdään suorana klo 8:00 kauden avaustilaisuus. Hienoa, että maikkarillakin ollaan kerrankin hereillä tällaisten kanssa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Huomenna muuten Maxilta nähdään suorana klo 8:00 kauden avaustilaisuus. Hienoa, että maikkarillakin ollaan kerrankin hereillä tällaisten kanssa.
Ollaan hereillä? F1 näytti saman tilaisuuden ilmaiseksi livenä näiden somekanavissa. Maikkarilla ensimmäinen ilmaislähetys on kymmenen minuutin F1 extra klo 22.35 perjantaina. Näin sitä sarjaa markkinoidaan Suomessa.

Toivottavasti oikeudet päätyvät maikkarin jälkeen jollekin toiselle puljulle.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Netflixistä olen katsonut sitä F1 dokumenttisarjaa. Tai no, dokumenttisarja on ehkä vähän liikaa sanottu, koska aika sellaista siloiteltua ja trailerimaista se on, menetetty mahdollisuus sanoisin.

Kuusi jaksoa olen tuota toistaiseksi katsonut ja sinällään lähtökohtaisesti sarja on todella mielenkiintoinen. On kiinnostavaa nähdä edes hieman ihmisten oikeita reaktioita, etenkin silloin kun asiat eivät mene putkeen. Ja tallipäälliköiden välinen nokittelu on yllättänyt. Toisaalta olen myös havainnut, että eihän minulle ole parin tallipäällikön naama ollut aiemmin mitenkään tuttu, nimestä puhumattakaan. Yleensä kun kisojen aikaan kuvataan vain niitä Mersun ja Ferrarin pomojen reaktioita ja Maikkarin kisoja edeltävissä haastatteluissa ei kauhean suurta variaatiota ole haastateltavan valinnassa.

Mutta sarjassa on tosiaan ärsyttävät puolensa ja kaikista eniten minua häiritsee tuo selostus jota kuullaan kisapätkien aikana. Se kun on mukamas jostain lähetyksestä napattua kovasti hehkuttavaa liveselostusta, mutta on selvästi tehty sarjaa varten, kun siinä keskitytään aina vain niihin kuskeihin mitä on juuri käsitelty. "Perez tulee maaliin sijalla 12 ja voittaa Alonson, jonka sijoitus on 15!". Jos tuon hoitaisi jollain normaalilla kertoja-äänellä, niin toimisi paljon paremmin minun makuuni. Lisäksi nyt yleensäkin häiritsee noissa kisapätkissä se, että niistä on yritetty tehdä kauhean dramaattisia. Mahtipontiset biisit soi taustalla ja selitetään kuinka mukamas joku on vaarassa tulla ohitetuksi viimeisillä kierroksilla, mutta oikeasti mitään vaaraa ei ole ollut missään vaiheessa.

Eli, ratatapahtumien kuvaus on selvästi sarjan heikointa antia, mutta muuten kyllä sarjalla on paljon annettavaa. Eli mielellään saisivat jatkaa puolestani sarjan tekemistä alkavallakin kaudella ja petrata noita heikkouksia (eli muuttaa sarjaa dokumentaarisemmaksi tuosta paisuttelusta).
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mutta sarjassa on tosiaan ärsyttävät puolensa ja kaikista eniten minua häiritsee tuo selostus jota kuullaan kisapätkien aikana. Se kun on mukamas jostain lähetyksestä napattua kovasti hehkuttavaa liveselostusta, mutta on selvästi tehty sarjaa varten, kun siinä keskitytään aina vain niihin kuskeihin mitä on juuri käsitelty. "Perez tulee maaliin sijalla 12 ja voittaa Alonson, jonka sijoitus on 15!". Jos tuon hoitaisi jollain normaalilla kertoja-äänellä, niin toimisi paljon paremmin minun makuuni. Lisäksi nyt yleensäkin häiritsee noissa kisapätkissä se, että niistä on yritetty tehdä kauhean dramaattisia. Mahtipontiset biisit soi taustalla ja selitetään kuinka mukamas joku on vaarassa tulla ohitetuksi viimeisillä kierroksilla, mutta oikeasti mitään vaaraa ei ole ollut missään vaiheessa.

Eli, ratatapahtumien kuvaus on selvästi sarjan heikointa antia, mutta muuten kyllä sarjalla on paljon annettavaa. Eli mielellään saisivat jatkaa puolestani sarjan tekemistä alkavallakin kaudella ja petrata noita heikkouksia (eli muuttaa sarjaa dokumentaarisemmaksi tuosta paisuttelusta).
Juuri näin. Liioiteltu dramaattisuus vähän pilasi itselläkin katselukokemusta. Kolmen selostajan äänet tuossa sarjassa on kuulunut ja yksi niistä taitaa olla pelkästään dokumenttisarjaa varten tehty. Toiset kaksi ovat Sky Sportsin ja Channel 4:n selostajat. Kaikki kisat tuli itse katsottua Skyn kautta viime kaudella ja selostukset ovat kyllä täysin aitoja, mutta ihan sieltä sun täältä pätkitty.

Nauratti etenkin tuo jakso, jossa käsiteltiin Haasin ja Renaultin välistä taistoa Austinin kisassa. Siinä "selostajakin" oli intensiivisesti mukana Hulkenbergin loppukierrosten aikana, vaikka kaikki tietää ettei lopussa juuri ketään muita seurattu oikeasti kuin Räikköstä, Verstappenia ja Hamiltonia.

Noin muuten Haasin talli vaikuttaa tallipäällikkö Steiner etunenässä oikein sympaattiselta.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Kolmen selostajan äänet tuossa sarjassa on kuulunut ja yksi niistä taitaa olla pelkästään dokumenttisarjaa varten tehty. Toiset kaksi ovat Sky Sportsin ja Channel 4:n selostajat. Kaikki kisat tuli itse katsottua Skyn kautta viime kaudella ja selostukset ovat kyllä täysin aitoja, mutta ihan sieltä sun täältä pätkitty.

Nauratti etenkin tuo jakso, jossa käsiteltiin Haasin ja Renaultin välistä taistoa Austinin kisassa. Siinä "selostajakin" oli intensiivisesti mukana Hulkenbergin loppukierrosten aikana, vaikka kaikki tietää ettei lopussa juuri ketään muita seurattu oikeasti kuin Räikköstä, Verstappenia ja Hamiltonia.

Okei, no sitten on tosiaan aitoakin selostusta mukana. Ihan aluksi ajattelinkin ne kaikki aitoina, kun eipä tullut edes mieleen, että joku tekisi "feikkiselostukset" noita pätkiä varten. Mutta sitten alkoi pistämään korviin juurikin tuo, että jostain häntäpään sijoituksista mukamas huutaa selostaja aivan onnessaan. Ja vertailee jotain kahta kuskia, joita on jaksossa juuri käsitelty, mutta jotka eivät edes tule maaliin peräkkäin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Charlie Whiting kuollut 66-vuotiaana.
Löydetty ilmeisesti hotellihuoneestaan Melbournesta jonkinlaisen sairaskohtauksen uhrina.

Aikamoinen aloitus huomenna starttaavalle formulakaudelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös