Mainos

Formula 1 – kausi 2019

  • 232 964
  • 1 280

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viime kauden paaluaika Barcelonassa 1.16,1 joten se siitä Kimin hirmuvedosta.

Autojen pitäsi olla tänä vuonna 1-2 sek hitaampia. Joten tuo on kova aika minkä Kimi veti.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Autojen pitäsi olla tänä vuonna 1-2 sek hitaampia. Joten tuo on kova aika minkä Kimi veti.
Voihan se olla. Melbournessa se sitten nähdään kuinka lähellä viime vuoden autoja todellisuudessa ollaan. Siksi en jaksa innostua näistä maikkarin hehkutusotsikoista talvitestien kolmantena päivänä.

Pistetääs vielä semmoinen, että Netflixiin on tulossa 8. maaliskuuta dokumentti F1-sarjasta. Tässä traileri (youtube). Itseäni on kiinnostanut aina nähdä enemmän kulissien taakse, joten menee ehdottomasti katselulistalle.
 

Outsider

Jäsen
Pistetääs vielä semmoinen, että Netflixiin on tulossa 8. maaliskuuta dokumentti F1-sarjasta. Tässä traileri (youtube). Itseäni on kiinnostanut aina nähdä enemmän kulissien taakse, joten menee ehdottomasti katselulistalle.

Viaplaysta löytyy myös samaan aihepiiriin dokkarisarja Ninan Formula 1 (Ronnie Petersonin tytär Nina Kennedy). En ole vielä katsonut, niin en sano laadusta mitään, mutta tiedoksi jos jotain kiinnostaa.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Suosikkijoukkue
KK
Mitenkähän toi Mersu? Oliko virhe vetää koko moottori uusiksi vai peitteleekö ne nopeuttaan muka noin paljon?

Räkän vauhti yllätti. Toki Toro Rosson.

Vettel vie mestaruuden, saa ottaa ylös. Että harmittaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mitenkähän toi Mersu? Oliko virhe vetää koko moottori uusiksi vai peitteleekö ne nopeuttaan muka noin paljon?

Räkän vauhti yllätti. Toki Toro Rosson.

Vettel vie mestaruuden, saa ottaa ylös. Että harmittaa.

Onko jossain saatavilla sektoriaikoja kierroksille? Joskus isot tiimit ovat vetäneet liinat kiinni viimeisellä sektorilla kun eivät ole halunneet tehdä nopeata aikaa.

Alexander Albon, Toro Rosso ja nopein kierros kertoo kyllä aika paljon tuosta ajasta. Mainosmielessä ajettu. Kenelläkään ei ole mitään tietoa bensalasteistakaan näille nopeille kierroksille.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Hamilton oli ajamassa ilmeisesti yhdellä kierroksella alle 1:18, mutta Kubica tuli eteen viimeisellä sektorilla, jonka vuoksi kierros meni pilalle. Tänään Giovinazzi jäi samoilla renkailla 0,5 sekuntia Ferrarista, joten ihan hyvin Alfa Romeo siis kulkenut tänäänkin. Toivottavasti pitäisi edes vähän paikkansa tämä, että ero kärjen ja keskikastin välillä olisi pienentynyt,
Juuri kun tätä kirjoitin niin Bottas on tykittänyt pehmeimmillä renkailla ajan 1.17,857.
 
Viimeksi muokattu:

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Mitenkähän toi Mersu? Oliko virhe vetää koko moottori uusiksi vai peitteleekö ne nopeuttaan muka noin paljon?
Sama juttu kuin kahtena edellisenä vuonna. Kertovat että Ferrari on vahvin tiimi ja sitten lopulta pyyhkivät kaikilla lattiaa Melbournen aika-ajoissa.

Räikkönen kertoili eilen F1.comille, etteivät ajaneet vielä aika-ajokierroksia edes. Joten on heilläkin varaa parantaa runsaasti tuosta "hirmuisesta" 1.17,7 ajasta. Kimin onboardia (F1.com) kun katselee tuolta kierrokselta, niin onhan siellä reservissä vauhtia jonkin verran.

Se mikä eniten miellyttää tuota videota katsellessa on se, että Kimi on saanut heti auton mieleisekseen eli hieman yliohjaavaksi.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mielenkiintoisia kyllä nämä kierrosajat, koska autojen piti olla hitaampia, mutta omaan ymmärrykseeni autot saattavat olla jopa nopeampia. Myöskään likaisessa ilmasta ajamisesta ei ole mitään faktaa ja kierrosajat on sitä luokkaa, että tuskin se ohittaminen tulevalla kaudella kovin paljoa helpompaa ole, kuin edellisellä. Omia pohdintoja vain.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoisia kyllä nämä kierrosajat, koska autojen piti olla hitaampia, mutta omaan ymmärrykseeni autot saattavat olla jopa nopeampia. Myöskään likaisessa ilmasta ajamisesta ei ole mitään faktaa ja kierrosajat on sitä luokkaa, että tuskin se ohittaminen tulevalla kaudella kovin paljoa helpompaa ole, kuin edellisellä. Omia pohdintoja vain.

Jos en ihan väärin muistele jonkun kuvan mukaan viimekaudella vedettiin tässävaiheessa jotain 1.19 aikoja joten yllättävän nopeasti vedetty nyt.

Ei kai näistä testeissä juuri mitään voi päätellä mutta jotenkin semmoinen kutina on että varsinkin Renaultin moottorit olisi voinut saada lisää vauhtia viimekauteen nähden ja kenties Ferrarikin ottaa kiini mersuja? Tämä siis ihan omaa omaa mietintää että onkohan jopa nämä kaksi mennyt ohi ja mersu olisikin vasta kolmanneksi nopein, ainakin tietynlaisilla radoilla ja olosuhteissa?
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Sanoisin Mersun taas vaan kikkailevan testeissä ja Melbournen perjantaikin voi mennä vielä lukien kommentteja "tänä vuonna olemme Ferraria paljon jäljessä", mutta eiköhän viimeistään aika-ajoissa taas tule eturivi jos Boltterikin löytää jälleen jyvän ajamisesta. Ja kisat muutamaa rataa lukuunottamatta menevät pääsääntöisesti Mersulle.

Näin se on joka vuosi ollut, että testeistä nousee toiveet, että joko vihdoin muut ovat saaneet kiinni. Viime vuonna Ferrari oli jo ihan lähellä tasavertaista autoa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Sanoisin Mersun taas vaan kikkailevan testeissä ja Melbournen perjantaikin voi mennä vielä lukien kommentteja "tänä vuonna olemme Ferraria paljon jäljessä", mutta eiköhän viimeistään aika-ajoissa taas tule eturivi jos Boltterikin löytää jälleen jyvän ajamisesta. Ja kisat muutamaa rataa lukuunottamatta menevät pääsääntöisesti Mersulle.

Näin se on joka vuosi ollut, että testeistä nousee toiveet, että joko vihdoin muut ovat saaneet kiinni. Viime vuonna Ferrari oli jo ihan lähellä tasavertaista autoa.
Aika-ajojen Q2 osion lopulla Mersut vetävät muita sekunnin nopeamman kierroksen. Tuota ennen siis mennään vaatimattomasti kuten sanoit. Näin oli muistaakseni 2016 kauden alussa. Mersu säälistä esitti, että Ferrari olisi mennyt edelle kunnes FP3 loppupuolella vetäisivät hurjat ajat tauluun. Muistan vielä Arrivabenen vihaisen katseen, kun herraa kuvattiin tuon jälkeen.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Siellä jo kovat puheet siitä, että Mersulla olisi etusiiven kanssa ongelmia...
Hätätilanne Mercedeksen F1-tallissa – Ferrarin etusiiven kopioimista tutkitaan
Melko naurettava juttu kokonaisuudessaan. Mersu ilmeisesti testaa erilaista aeropakettia tämän viikon ja tuon aeropaketin ovat tehneet jo aikoja sitten. Vähän ihmetyttää, että ihan ulkomaalaisetkin arvostetut F1-toimittajat ovat menneet noin helposti halpaan ja luulevat, että Mersu on alle viikossa taikonut kokonaan uuden nokan ja etusiiven autoon paniikissa.

Tänään Bottakselle piti vaihtaa autoon uusi voimayksikkö, mutta muuten ollut aika luotettavaa menoa näillä. Kierrosaikoja ei kannata hirveästi tuijotella.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Albon ajoi Toro-Rossolla myös hyvän ajan, 1.16,8. Eli saa nähdä kuinka paljon näistäkin ajoista vielä revitään pois, jos Toro-Rosso menee noin lujaa. Ferraria en mestariksi halua, mutta olisihan se toki kiva jos Mercedes olisi oikeasti vähän takamatkalla kilpailijoihinsa nähden. Eihän se mahdotonta toki ole.
Suuri yllätys on kyllä ollut tämä Hondan hyvä vire. Jos Red Bull oikeasti meinaa pärjätä Hondan moottoreilla niin on kyllä McLarenilla iso peiliin katsomisen paikka. Olin alusta alkaen sitä mieltä, että heidän olisi pitänyt pysyä Hondassa, mutta näköjään Alonson kiekuttelu painoi tulevaisuutta enemmän.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Olikohan se jonkun insinööri-Oikarisen arvio, että autot olisivat tulevalla kaudella n. 1,5s hitaampia ? Taitaa olla noin 2s nopeampia kuin menneellä kaudella :P
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
F1-testien lopullinen tuloslista valmistui – Kimi Räikkönen romahti lopulta sijalle 13

Kuskin nimi, talli, monesko testipäivä, käytetty rengas, kierrosaika
1. Sebastian Vettel, Ferrari, kahdeksas, C5, 1.16,221
2. Lewis Hamilton, Mercedes, kahdeksas, C5, 1.16,224
3. Charles Leclerc, Ferrari, seitsemäs, C5, 1.16.231
4. Valtteri Bottas, Mercedes, kahdeksas, C5, 1.16,561
5. Nico Hülkenberg, Renault, kahdeksas, C5, 1.16,843
6. Alex Albon, Toro Rosso, seitsemäs, C5, 1.16,882
7. Daniil Kvjat, Toro Rosso, kahdeksas, C5, 1.16,898
8. Carlos Sainz, McLaren, kahdeksas, C5, 1.16,913
9. Romain Grosjean, Haas, kahdeksas, C5, 1.17,076
10. Lando Norris, McLaren, seitsemäs, C5, 1.17,084
11. Pierre Gasly, Red Bull, seitsemäs, C5, 1.17,091
12. Daniel Ricciardo, Renault, kahdeksas, 1.17,114
13. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo, kahdeksas, C5, 1.17,239
14. Lance Stroll, Racing Point, seitsemäs, C5, 1.17,556
15. Kevin Magnussen, Haas, seitsemäs, C5, 1.17,565
16. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, seitsemäs, C5, 1.17,639
17. Max Verstappen, Red Bull, kahdeksas, C3, 1.17,709
18. Sergio Pérez, Racing Point, kahdeksas, C5, 1.17,791
19. George Russell, Williams, seitsemäs, C5, 1.18,130
20. Robert Kubica, Williams, kahdeksas, C5, 1.18,993
21. Pietro Fittipaldi, Haas, kolmas, C4, 1.19,249

Oiskohan tuossa listassa jo vähän osviittaa voimasuhteista. Red Bull toki varmaan ainakin on oikeasti parempi kuin tuon listan mukaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oiskohan tuossa listassa jo vähän osviittaa voimasuhteista. Red Bull toki varmaan ainakin on oikeasti parempi kuin tuon listan mukaan.

Varmasti antaa osviittaa. Eli jos puhtaasti tämän mukaan mennään niin kauden alussa järjestys olisi:

1. Ferrari
2. Mersu
3. Toro Rosso
4. Rellu
5. McLaren
6. Haas
7. Red Bull
8. Alfa
9. Racing Point
10. Williams

Viime kaudesta siis Toro Rosso olisi parantanut eniten, kun taas Red Bull vajonnut. No, vaikea uskoa, että voimasuhteet olisi oikeasti näin päin. Mutta silti Toro Rosso vaikuttaisi huomattavasti kilpailukukyisemmältä kuin viime vuonna.

Olen suhtautunut varsin varauksella hehkutuksiin Alfan potentiaalista, mutta toivotaan, että siellä on jätetty vauhtia reserviin ja olisi jopa top-5 talli.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Ohan tuo Williamsin tekeminen ihan järkyttävää tällä hetkellä. Ei siitä kauaa ole, kun Bottaksen ja Massan kanssa taistelivat voitosta Silverstonessa. Nyt sitten pitävät perää kaikista talleista.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Olen suhtautunut varsin varauksella hehkutuksiin Alfan potentiaalista, mutta toivotaan, että siellä on jätetty vauhtia reserviin ja olisi jopa top-5 talli.
Alfa hyötyy kyllä hemmetisti tuosta Ferrarin myllystä. Pelkästään sen ansiosta Kimin (ja Giovinazzin) on vähän mukavampi vääntää keskikastissa.

Itse luulen, että ajoista huolimatta voimasuhteet ovat pysyneet melko samoina viime vuodesta. Mersu on takonut talvitesteissä 200 kierrosta enemmän kuin seuraava talli (Ferrari), joten mistään paniikista on turha puhua. Toki tähän myös vaikuttaa se, ettei näiden kuskit ole kolaroineet autoaan kertaakaan.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin odotusarvoltaan mielenkiintoisin kausi tulossa pitkään aikaan. Monessa kärkitallissa ja heikommissakin talleissa on kasapäin tulevaisuuden lupauksia ajamassa, joten eiköhän radalla tule tapahtumaan. Olikohan Magnussen joka sanoi, että nykyautoilla on todellakin helpompaa seurata toista radalla, mutta tämäkin asia selviää kunnolla vasta parin viikon päästä.

EDIT: Tässä talvitestien nopein kierros (YouTube) Vettelin toimesta. Todella vaivattoman näköistä ajamista ja varmasti tuostakin on edelleen varaa parantaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mitä kautta tätä kautta aiotaan seurata palstalaisten toimesta? Katselin, että F1TV maksaisi 26,99 euroa vuodelta, joka olisi siis hinnaltaan saman suuruinen kuin Cmore yhden kuukauden ajalta. Streamien etsiminen aina ennen aika-ajoja ja kisoja olisi vähän raskasta ja olisin valmis siitä maksamaan ja tuo F1TV olisi siihen se ainoa vaihtoehto, onko sitä joku kokeillut, miten toimii? Cmore on kyllä todella hintava paketti ottaa, kun itselleni sieltä ei muuta tulisi kuin Formula1, joten se ei ole kyllä vaihtoehto.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Mitä kautta tätä kautta aiotaan seurata palstalaisten toimesta? Katselin, että F1TV maksaisi 26,99 euroa vuodelta, joka olisi siis hinnaltaan saman suuruinen kuin Cmore yhden kuukauden ajalta. Streamien etsiminen aina ennen aika-ajoja ja kisoja olisi vähän raskasta ja olisin valmis siitä maksamaan ja tuo F1TV olisi siihen se ainoa vaihtoehto, onko sitä joku kokeillut, miten toimii? Cmore on kyllä todella hintava paketti ottaa, kun itselleni sieltä ei muuta tulisi kuin Formula1, joten se ei ole kyllä vaihtoehto.
Cmorella mennään, kun on ainoa tapa saada lähetykset suoraan telkkariin. Sain sentään itse tuon alehintaan, eli "vain" 25€ kuukaudessa. Mikään nettistreami, joka voi pätkäistä milloin vain ei todellakaan ole mikään vaihtoehto ja kun harjoitukset ja ennakkotunnelmat tulee kuitenkin katsottua, niin Cmore on allekirjoittaneelle paras vaihtoehto.
Tuo F1TV ei toimi suomessa, ellet omista ulkomaalaista luottokorttia.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Williamsin tekninen johtaja Paddy Lowe sai monoa.

Ei välttämättä aivan valtava yllätys kun ottaa huomioon sen, että auto oli myöhässä aika pahasti ja on osoittautunut vielä hitaaksikin.

Sääli perinteisen tallin kannalta, että tällä(ki) kaudella rämpivät pohjamudissa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Mitä kautta tätä kautta aiotaan seurata palstalaisten toimesta? Katselin, että F1TV maksaisi 26,99 euroa vuodelta, joka olisi siis hinnaltaan saman suuruinen kuin Cmore yhden kuukauden ajalta. Streamien etsiminen aina ennen aika-ajoja ja kisoja olisi vähän raskasta ja olisin valmis siitä maksamaan ja tuo F1TV olisi siihen se ainoa vaihtoehto, onko sitä joku kokeillut, miten toimii? Cmore on kyllä todella hintava paketti ottaa, kun itselleni sieltä ei muuta tulisi kuin Formula1, joten se ei ole kyllä vaihtoehto.
Tuolla F1 TV access -paketilla et nää suoria kisalähetyksiä lainkaan, ne kuuluu F1 TV Pro -pakettiin. Siihen joka maksaa about 60€/kausi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös