Formula 1 – kausi 2019

  • 232 444
  • 1 280

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Keuhkoveritulppa joidenkin lähteiden mukaan oli Whitingin kuoleman syy.

Ikäviä uutisia kyllä kaikin puolin. Kuka mahtaa nousta race directoriksi nyt?
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mun ehdoks on Mika Salo. Toisi selvää suomalaista maalaisjärkeä tuohonkin hommaan. Ajotausta ja ollut jo useammalla kaudella kisojen tuomaristossa.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Mun ehdoks on Mika Salo. Toisi selvää suomalaista maalaisjärkeä tuohonkin hommaan. Ajotausta ja ollut jo useammalla kaudella kisojen tuomaristossa.

Eikä siltikään ole koskenut sääntökirjaan vaikka tuomaristossakin heilunut.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Bernie race directoriksi. Ei tuu ainakaan turva-autoa pikku tihkusäällä
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Aussi Michael Masi on race director ainakin tässä OZ-kisassa. Paikallisten V8 supercar sarjan deputy race director ollut aiemmin / kaiketi vieläkin on.
 

Outsider

Jäsen
En ole yhtään innoissaan tuosta ylimääräisestä pisteestä nopeimman kierroksen ajaneelle, mutta onneksi sentään saadakseen sen pitää olla pistesijoilla. Rallissa Power Stage on ihan perseestä, kun keskeytyksen jälkeen voi säästellä renkaita pelkästään sitä varten. Onneksi siitä huolimatta nyt on sentään pari kertaa kilpailun voittaja ottanut sieltäkin maksimi pisteet.

Mikäli ohittaminen pysyy yhtä hankalana kuin ennenkin, niin johtaako tämä sääntö siihen, että lopussa ei edes yritetä päästä toista lähelle, vaan jättäydytään suosiolla puhtaaseen ilmaan yrittämään lisäpistettä. Toivottavasti ei. Joka tapauksessa tästä ei ilman noita uhkakuviakaan tule katsojille mitään lisäarvoa, joten siinä mielessä taas aivan turha keksintö.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Omasta mielestä taas tuo lisäpiste nopeimmasta kierroksesta on ihan tervetullut "uudistus". Parastahan tuossa säännössä on se, että mikäli esimerkiksi kisaa johtava Hamilton pitää hallussaan myös kisan nopeinta kierrosta ja vastaavasti joku Vettel ajelee sijoilla 10+ surkeasti menneen kisan jälkeen, niin tämä voi ajaa Hamiltonilta pois tuon nopeimman kierroksen, jolloin lisäpistettä ei saa kukaan. Eiköhän tällaisia tilanteita nähdä muutama tulevalla kaudella. Grand Slamin saamisen, eli paalu, kisan johto alusta loppuun ja nopein kierros, luulisi vaikeutuvan entisestään. Hattutempusta puhumattakaan.

Alfalla ovat höpötelleet siihen malliin, että hankala kisa tulossa eikä tallipomollakaan ole kovin luottavainen fiilis. Tuo jälkimmäinen testiviikko Barcelonassa kun taisi olla tallille pieni steppi taaksepäin. Onneksi kausi on pitkä ja Kimikin ehtii säväyttää vielä moneen kertaan.
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa
Itse tykkäsin tuosta Netflixin F1 dokumenttisarjasta. Muutamaan vuoteen ei ole F1 liiemmin kiinnostanut ja olen seurannut sarjaa vähän puolivaloilla. Nyt kuitenkin tuon sarjan ansiosta kiinnostaa tuleva kausi poikkeuksellisen paljon. Saa nähdä, että kuinka pitkän aikaa tuo kiinnostus pysyy yllä, mutta nyt monen vuoden tauon jälkeen jopa odottaa kauden alkamista. Etenkin, kun ohituksia pitäisi nyt tällä kaudella tulla aikaisempia kausia enemmän, jolloin kisoihin saadaan heti lisää mielenkiintoa.

Muutama asia, jotka ainakin itseäni kiinnostavat tulevassa kaudessa:

- Red Bull vastaan Renault. Horner vastaan Cyril, Verstappen vastaan Ricciardo ja Renaultin moottori vastaan Hondan moottori. Tämä taistelupari on todella mielenkiintoinen, joten on pakko toivoa, että Renault pystyy haastaamaan ihan tosissaan Red Bullin. Itse olen ainakin sympaattisen Cyrilin ja vekkulin Ricciardon bandwagonissa.

- Nuoret kuljettajat. Leclerc, Gasly, Norris, Albon ja Russell. Verstappen menisi ikänsä puolesta samaan porukkaan, mutta eiköhän hän ole jo näyttönsä antanut. Kaksi uutta nuorta kuljettaa myös kärkitalleissa, joten toivottavasti he onnistuvat yllättämään positiivisesti. Vettelin ja Hamiltonin dominointia on nähty jo ihan tarpeeksi pitkään, joten uusia huippukuskeja tarvitaan haastamaan nämä kaksi.

- Alfa Romeon suorituskyky. Mitä enemmän asiaa on mietiskellyt, niin tämä Kimin siirtyminen Alfalle tekee kaudesta paljon mielenkiintoisemman. Ferrarilla Kimi olisi ajanut varmasti keskimäärin paremmilla sijoituksilla, mutta mestaruustaistoon ei olisi ollut tulevallakaan kaudella mitään asiaa. Pystyisikö Kimi yllättämään kuten Lotuksella aikoinaan? Toivottavasti nähdään ainakin aggressiivisempaa ajamista Kimiltä.

- Bottaksen suoritukset ovat kiinnostaneet yhtä paljon kuin maailman nopeimman Heikin suoritukset aikoinaan, mutta nyt pitäisi vihdoin saada tuloksia aikaan. Jos tulevalla kaudella se yleisin sijoitus on viides kuten viime vuonna, niin jatkosta Mercedeksellä tuskin tarvitsee edes unelmoida. Nyt Valtterin pitää joko nousta luotettavaksi kakkoskuskiksi, joka on tasaisesti kolmen parhaan joukossa tai sitten pitäisi yrittää laittaa Hamiltonille kampoihin. Itse olisin toki jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla. Valtteri voisi vaikka Melbournen kisan ensimmäisessä mutkassa kiilata Hamiltonin vittuun radalta ja kysellä sen jälkeen tiimiradiosta, että "mitä tuo Lewis oikein tekee".

- Mielenkiintoa herättää myös Lance Strollin otteet. Onhan se sympaattista, että isä ostaa F1-tallin, jotta poika saa vähän harrastella. Harmi vain, että tuon takia oikeasti hyviä kuskeja jäi ilman tallipaikkaa.

Heitetään vielä omat veikkaukset:

Tallit:

1. Mercedes
2. Ferrari
3. Renault
4. Red Bull
5. Haas
6. Alfa Romeo
7. McLaren
8. Toro Rosso
9. Racing Point
10. Williams

Kuskit:

1. Lewis Hamilton
2. Sebastian Vettel
3. Charles Leclerc
4. Valtteri Bottas
5. Daniel Ricciardo
6. Max Verstappen
7. Nico Hulkenberg
8. Kimi Räikkönen
9. Kevin Magnussen
10. Pierre Gasly
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä voiko ekoista harjoituksista paljon vetää johtopäätöksiä mutta näyttäisi aika tasoissa kärkikolmikko Mersut, Ferrari ja Red Bull olevan. Kimi oli 6 nopein mutta pienet erot keskikastissa. Williams menee sitten häntäpäässä ihan omilla sekunttiluvuilla.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Näköjään takaspoileriin tullut lisävalot, jotka ilmeisesti on yhteydessä tuohon perävaloon. Mikä muuten moisen päätarkoitus on, jarruvalo (ja sumuvalo sateella)? Vai onko jarruvalo, eikös nämä hiljennä aikatavalla jo pelkästä kaasun nostosta... Ilmeisesti sillä on kuitenkin muitakin tehtäviä, koska välillä noista siipivaloista ei pala kuin toinen. Myös kuskin pään taakse on ainakin pikaisesti katsottuna joillain tullut lisää ulokkeita, onko ne kameroita, vai mitä?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tässä vielä FP1 tulokset:

Williams tosiaan aivan GP2 vauhdissa - Racing Point ehkä pikku pettymys kun olivat noin alhaalla - Gasly jäi paljon Verstappenista ja Ricciardo yllättävän paljon Hulkista. Noh - nämä tosiaan ovat vasta FP1, joten ei kovin suuria linjoja voi näistä vetää. Kvyat ajoi myös mukavasti - toivottavasti venäläinen saa viimeiselle yritykselleen F1-uransa suhteen hyvää nostetta.

Ferrari ja Mercedes näemmä hyvinkin tasaväkisiä ja Leclerc hyvin Vettelin vauhdissa.

Katsotaan mitä FP2 tuo tullessaan. Tähän mennessä menty jo lähes sekunti nopeammin kuin FP1:ssä.

# Driver Team Time Laps Grid Pit
1. Hamilton L. Mercedes 1:23.599 26
2. Vettel S. Ferrari +0.038 18
3. Leclerc C. Ferrari +0.074 18
4. Verstappen M. Red Bull +0.193 22
5. Bottas V. Mercedes +0.267 30
6. Raikkonen K. Alfa Romeo +1.217 18
7. Kvyat D. Toro Rosso +1.233 30
8. Gasly P. Red Bull +1.333 23
9. Magnussen K. Haas +1.335 24
10. Hulkenberg N. Renault Sport +1.416 11
11. Giovinazzi A. Alfa Romeo +1.567 23
12. Grosjean R. Haas +1.625 18
13. Albon A. Toro Rosso +1.631 21
14. Sainz C. Jr. McLaren +1.686 19
15. Stroll L. Racing Point F1 +1.689 26
16. Perez S. Racing Point F1 +1.899 21
17. Ricciardo D. Renault Sport +2.035 16
18. Norris L. McLaren +2.367 31
19. Kubica R. Williams +4.315 25
20. Russell G. Williams +5.141 25
 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mercedes sitten painoi party mode nappia - 0.8s eroa RBR:n Verstappeniin. 3-8 sijat kyllä ilahduttavan tiukat tällä hetkellä. Räikkönen nopeampi kuin Leclerc Ferrarilla - tosin eihän näistä nyt tiedä mitä testailivat harjoitusten aikana. Ilahduttaa Räikkösen hyvä formi silti - toivottavasti jatkuu myös qualissa.

Williams lähes kaksi sekuntia hitaampia kuin kolmanneksi hitain auto.

# Driver Team Time Laps Grid Pit
1. Hamilton L. Mercedes 1:22.600 33
2. Bottas V. Mercedes +0.048 33
3. Verstappen M. Red Bull +0.800 33
4. Gasly P. Red Bull +0.842 31
5. Vettel S. Ferrari +0.873 35
6. Raikkonen K. Alfa Romeo +0.972 40
7. Hulkenberg N. Renault Sport +0.974 37
8. Ricciardo D. Renault Sport +1.044 31

9. Leclerc C. Ferrari +1.154 35
10. Grosjean R. Haas +1.214 37
11. Kvyat D. Toro Rosso +1.333 36
12. Magnussen K. Haas +1.388 27
13. Stroll L. Racing Point F1 +1.411 38
14. Sainz C. Jr. McLaren +1.533 26
15. Giovinazzi A. Alfa Romeo +1.693 37
16. Perez S. Racing Point F1 +1.801 34
17. Albon A. Toro Rosso +2.075 40
18. Norris L. McLaren +2.133 26
19. Russell G. Williams +3.853 32
20. Kubica R. Williams +4.055 33
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Näköjään takaspoileriin tullut lisävalot, jotka ilmeisesti on yhteydessä tuohon perävaloon. Mikä muuten moisen päätarkoitus on, jarruvalo (ja sumuvalo sateella)? Vai onko jarruvalo, eikös nämä hiljennä aikatavalla jo pelkästä kaasun nostosta... Ilmeisesti sillä on kuitenkin muitakin tehtäviä, koska välillä noista siipivaloista ei pala kuin toinen. Myös kuskin pään taakse on ainakin pikaisesti katsottuna joillain tullut lisää ulokkeita, onko ne kameroita, vai mitä?

Eikös niillä ole tarkoituksena vain parantaa näkyvyyttä, esim. sateella. Jarruvalona eivät kyllä ole aikaisemmin toimineet, joten tuskin nytkään.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Mercedes sitten painoi party mode nappia - 0.8s eroa RBR:n Verstappeniin. 3-8 sijat kyllä ilahduttavan tiukat tällä hetkellä. Räikkönen nopeampi kuin Leclerc Ferrarilla - tosin eihän näistä nyt tiedä mitä testailivat harjoitusten aikana. Ilahduttaa Räikkösen hyvä formi silti - toivottavasti jatkuu myös qualissa.
Leclerc oli ajellut parikin eri kertaa kovimmalla seoksella joten kovaa aikaa tuskin edes hakivat. Tuntuu että Ferrarit piilottelivat vauhtiaan. Jännä nähdä vetävätkö kortit pöytään huomenna FP3:ssa vai vasta aika-ajoissa. Mersu näemmä hiekkasäkitti testit alusta loppuun.

Toivottavasti Kimi saa hilattua itsensä Q3:een asti huomenna. Se olisi jo erinomainen alku.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Williams on näemmä aika valmis heittämään pyyhkeen kehään. Sääli sinänsä, kun miettii tallin historian, mutta ei tuosta tule kyllä yhtään mitään nykyisillä palikoilla. Räikkönen taittaa olla aikamoinen lottovoitto Alfalle, mutta katsotaan nyt, mitä huomenna tapahtuu aika-ajoissa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Merkittävät erot kuitenkin FP1:n ja FP2:n välillä.

Ekassa harjoituksessa kolme kärkitallia reilusti karussa muista, tokassa ainoastaan Mercedes. Selvintä näyttää kuitenkin olevan se, että Williams on reilusti kaikista muista perässä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Leclerc oli ajellut parikin eri kertaa kovimmalla seoksella joten kovaa aikaa tuskin edes hakivat. Tuntuu että Ferrarit piilottelivat vauhtiaan. Jännä nähdä vetävätkö kortit pöytään huomenna FP3:ssa vai vasta aika-ajoissa. Mersu näemmä hiekkasäkitti testit alusta loppuun.

Toivottavasti Kimi saa hilattua itsensä Q3:een asti huomenna. Se olisi jo erinomainen alku.

En katsellut esim. sektoriaikoja sen tarkemmin, että olisiko sieltä yhdistelemällä eri kierroksia tullut Ferrarille kuinka lähelle Mercedeksen aikaa oleva aika. Millä perusteella mielestäsi Ferrari piilotteli vauhtiaan? Itse en tuota seurannut kuin tulosten perusteella, joten en osaa tuohon itse mitään kommentoida.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Näköjään takaspoileriin tullut lisävalot, jotka ilmeisesti on yhteydessä tuohon perävaloon. Mikä muuten moisen päätarkoitus on, jarruvalo (ja sumuvalo sateella)? Vai onko jarruvalo, eikös nämä hiljennä aikatavalla jo pelkästä kaasun nostosta... Ilmeisesti sillä on kuitenkin muitakin tehtäviä, koska välillä noista siipivaloista ei pala kuin toinen. Myös kuskin pään taakse on ainakin pikaisesti katsottuna joillain tullut lisää ulokkeita, onko ne kameroita, vai mitä?

Sateella tosiaan valo vilkkuu näkyvyyden parantamiseksi. Kuivalla kelillä valo vilkkuu riippuen moottorin toiminnoista. Mikäli polttoainetta säästetään tai moottorista ei oteta kaikkia tehoja irti, valo vilkkuu, jotta takana tuleva tietää sen että edessä oleva saattaa ajaa suorilla hiljempaa sekä jarruttaa aikaisemmin, koska auto kerää energiaa. En ole vielä tämän vuoden autoihin tutustunut, mutta näin oli ainakin viime kaudella, ja valon vilkkumisnopeuksia oli tallista riippuen eri määrä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei Williams kuitenkaan mitenkään legendaarisen hidas (HRT, Marussia, Virgin, Caterham mitä näitä on) taida olla, vauhti näyttäisi riittävän reilusti 107% sisään kuitenkin? Johtuisiko siitä että tallit top4-9 taitaa kaikki olla ihan tosissaan liikkeellä, niin heikoin erottuu sitten selvästi. Paddy Loweenhan tämä sukellus nyt henkilöityy vahvasti, vaikka vaikea kuvitella että pitkän linjan ammattilainen saisi hommat näin sössittyä, esim moottori kun kuitenkin on A-luokkaa; alle 5 vuotta sitten Williams valloitti eturivin Itävallassa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
En katsellut esim. sektoriaikoja sen tarkemmin, että olisiko sieltä yhdistelemällä eri kierroksia tullut Ferrarille kuinka lähelle Mercedeksen aikaa oleva aika. Millä perusteella mielestäsi Ferrari piilotteli vauhtiaan? Itse en tuota seurannut kuin tulosten perusteella, joten en osaa tuohon itse mitään kommentoida.
Pelkkä arvaus. Piilottelu ehkä väärä termi. Ferrarin viime kausista jäänyt vain kuva että eivät edes FP1/FP2 hae mitään tykkiaikaa vaan lyövät vauhtia tiskiin vasta FP3:ssa. En muista käyttikö Leclerc kahta vai kolmea Hard-settiä allaan FP2:ssa. Osa kokeili vain yhtä joten voisi kuvitella ettei agendana ollut kaiken nopeuden käyttöön valjastaminen.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
C More
Etu Osuuspankin omistaja-asiakkaille

C More tarjoaa Osuuspankin omistaja-asiakkaille C More Total OP -kestotilauksen 30% alennuksella hintaan 20,95 €/kk. Ensimmäinen kuukausi on ilmainen. Edun voi käyttää vain kerran.

tuollaista
 

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa
Eipä ainakaan ensimmäiset harjoitukset tarjonneet hirveästi yllätyksiä. Top-4 tallit ovat nopeimpia ja Räikkönen pystyi ainakin harjoituksissa vähän haastamaan noita (lähinnä Renaultia ja Gaslya). Keskikastin kovin taitaa odotetusti olla Haas. Williams on surullisen huono, mutta Toro Rosso, McLaren, Alfa Romeo ja Racing Point vaikuttavat hyvin tasaisilta.

Kuljettajista yksi yllätys oli Stroll, jolla oli parempi tahti kuin Perezillä. Kvyat oli myös erittäin positiivinen yllätys, sillä itse en ainakaan odottanut häneltä juuri mitään. Itse uskon myös, että Ferrari tulee parantamaan aika-ajoihin ja ainakin jollain tasolla haastamaan Mercedeksen. Jos pitäisi nyt veikata, että ketkä pääsevät viimeiseen aika-ajo osioon, niin laittaisin rahani noiden top-4 tallien puolesta, joiden lisäksi Kimi ja toinen Haas selvittävät itsensä sinne.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Eipä ainakaan ensimmäiset harjoitukset tarjonneet hirveästi yllätyksiä. Top-4 tallit ovat nopeimpia ja Räikkönen pystyi ainakin harjoituksissa vähän haastamaan noita (lähinnä Renaultia ja Gaslya). Keskikastin kovin taitaa odotetusti olla Haas. Williams on surullisen huono, mutta Toro Rosso, McLaren, Alfa Romeo ja Racing Point vaikuttavat hyvin tasaisilta.
Keskikastin kovimmat ovat selkeästi Alfa ja Rellu, jotka ovat hyvin lähellä toisiaan. Todennäköisesti Alfa jopa piilottelee enemmän vauhtiaan kuin Rellu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös