Formula 1 – kausi 2019

  • 230 095
  • 1 280

Barney

Jäsen
Keskikastin kovimmat ovat selkeästi Alfa ja Rellu, jotka ovat hyvin lähellä toisiaan. Todennäköisesti Alfa jopa piilottelee enemmän vauhtiaan kuin Rellu.
Renaultin itse ainakin nostan jo keskikastin yläpuolelle. Auto tuntuu olevan vähintään yhtä hyvä kuin muilla keskikastissa ja kuljettapari on selvästi paras. Alfan vauhtia on vaikea arvioida, sillä Kimillä ja Giovinazzilla tuntui olevan vähän eroa vauhdissa. Kimi varmaan pysyy tuolla autolla jossain siellä Renaultin ja Haasin välimaastossa, mutta Giovinazzin uskon pyörivän huomennakin tuolla muiden keskikastin tallien seassa. Ajaako Kimi sitten auton suorituskykykä paremmin vai Giovinazzi huonommin? Jos pitäisi tämän hetken voimasuhteiden mukaan arvioida, niin Kimi voi olla molempien Haas-kuljettajien yläpuolella, mutta Haasin keskiarvosijoitus tulee varmaan kuitenkin olemaan parempi kuin Alfalla.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Huomenna minimisijoitus Kimille on 7. Kaikki alempi olisi pettymys. Toivon mukaan joku kärkikuski sählää jonka seurauksena Kimi saa vielä sijan tai pari poimittua. Se olisi ihan hyvä tapa aloittaa kausi, varsinkin sen jälkeen kun uutisoitiin, Alfa Romeon ottaneen takapakkia Melbourneen.
Toro-Rosson vauhtikaan ei ollut mikään yllätys ja tuloksellisesti odotin jopa vähän parempaa, mutta Albon ei nähtävästi ole vielä ihan perillä autostaan. Giovinazzista on vaikea sanoa myöskin vielä mitään.
Huomenna Q3:seen tiensä selvittävät luultavasti Mersut, Red Bullit, Ferrarit, Kimi, Renaultit ja Kvyat.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Renaultin itse ainakin nostan jo keskikastin yläpuolelle. Auto tuntuu olevan vähintään yhtä hyvä kuin muilla keskikastissa ja kuljettapari on selvästi paras. Alfan vauhtia on vaikea arvioida, sillä Kimillä ja Giovinazzilla tuntui olevan vähän eroa vauhdissa. Kimi varmaan pysyy tuolla autolla jossain siellä Renaultin ja Haasin välimaastossa, mutta Giovinazzin uskon pyörivän huomennakin tuolla muiden keskikastin tallien seassa. Ajaako Kimi sitten auton suorituskykykä paremmin vai Giovinazzi huonommin? Jos pitäisi tämän hetken voimasuhteiden mukaan arvioida, niin Kimi voi olla molempien Haas-kuljettajien yläpuolella, mutta Haasin keskiarvosijoitus tulee varmaan kuitenkin olemaan parempi kuin Alfalla.
Giovinazzilla ei ole kokemusta vielä nimeksikään, joten jättäisin hänen kierrosaikansa täysin noteeraamatta. Itse puhuin puhtaasti auton suorituskyvystä. Kuljettajaparien taso ja keskiarvosijoitukset ei tässä kohtaa juurikaan kiinnosta.
 

Barney

Jäsen
Itse puhuin puhtaasti auton suorituskyvystä. Kuljettajaparien taso ja keskiarvosijoitukset ei tässä kohtaa juurikaan kiinnosta.
Selvä. Itse puhuin tallien välisistä voimausuhteista, johon vaikuttaa melko suuresti myös kuljettajien kyvykkyys. Itse pistäisisin suorituskyvyn mukaan kyllä vielä Haasin tuohon samaan porukkaan Renaultin ja Alfan kanssa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Renault oli mielestäni jopa melkoinen pettymys. Selväähän se oli, että tällä kaudella ei tarkoitus ollut mestaruudesta taistella ja Ricciardo itsekkin hehkutti enemmän kahta seuraavaa kautta, mutta silloin kun Renault palasi takaisin sarjaan, eli 2016 tiimi ilmoitti, että menee 3 kautta ja Rellu on podiumilla. No eipäs siltä näytä. Edeltäjä Lotus pääsi kuitenkin palkintokorokkeelle 2015, 2013, 2012 ja 2011. Kyllähän Lotus oli melko heikko silti viimeisinä kausinaan, mutta ihan tyhjästä ei Renaultin tarvinnut sentään projektiaan aloittaa.
Suurin alisuorittaja kuitenkin taitaa olla vähiten yllättäen McLaren. Red Bull näytti, että ei paljoa Hondan moottorit hidasta vauhtia ja samalla McLaren rämpii vieläkin jossain top kympin ulkopuolella. En voi ymmärtää, että Alonson vuoksi talli luopui Hondasta.
Loppuun vielä, että uskaltaisin myös väittää, että jos Manor olisi vielä mukana, niin olisi varmasti nopeampi kuin tuo Williamsin romu.
 
Viimeksi muokattu:

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Suurin alisuorittaja kuitenkin taitaa olla vähiten yllättäen McLaren. Red Bull näytti, että ei paljoa Hondan moottorit hidasta vauhtia ja samalla McLaren rämpii vieläkin jossain top kympin ulkopuolella.

Kertoo mielestäni paljon siitä, että Mäkki on aika paska auto, siis aerodynamiikaltaan ja muilta osin. Ei toiminut Honda, eikä toimi Rellunkaan mylly/paketti, eli ei se vika todellakaan ollut yksin Hondassa, vaikka sinne vittuilivat melko voimakkaastikin.

Jos on Manoria paskempi, niin sitten voisi jo jättää noi F1 hommat kpkonaan muille!
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
F1-sarjan verkkosivuilla tehdyssä analyysissä käytiin läpi eri tallien nopeimmat kierrokset sekä pitkien vetojen aikoja.

Pehmeällä renkaalla ajettaessa Mercedes piti parasta vauhtia, minkä jälkeen tulivat Red Bull ja Ferrari. Alfa Romeon suomalaiskuski Räikkönen nostatti oman leirinsä odotuksia, kun hän jäi alle sekunnin päähän Mercedeksen brittikuskista Lewis Hamiltonista.

Lyhyissä vedoissa Alfa Romeo oli Räikkösen noteerauksen myötä neljänneksi nopein talli.

Pitkien vetojen puolella Alfa Romeon tilanne näyttää vielä paremmalta. Sveitsiläisitalialainen talli jäi keskimääräisessä vauhdissa 0,9 sekuntia per kierros Mercedekselle. Tällä Alfa Romeo otti kuitenkin pitkien vetojen taulukossa toisen sijan.

F1-sarjan sivuilla huomioidaan, etteivät Red Bull ja Ferrari antaneet välttämättä vielä parasta kuvaa itsestään perjantaina. Pitkissä vedoissa Red Bull ja Ferrari olivat sekunnin päässä Mercedeksestä.

– On hyvin epätodennäköistä, että Alfa Romeo pystyisi päihittämään Ferrarin tai Red Bullin aika-ajoissa, mutta huomattavasti todennäköisempää on se, että he ovat ”muun porukan” kärjessä kisavauhdissa, toimittaja Lawrence Barretto analysoi.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Kertoo mielestäni paljon siitä, että Mäkki on aika paska auto, siis aerodynamiikaltaan ja muilta osin. Ei toiminut Honda, eikä toimi Rellunkaan mylly/paketti, eli ei se vika todellakaan ollut yksin Hondassa, vaikka sinne vittuilivat melko voimakkaastikin.
Jep. "Meillä on sarjan paras runko, mutta tuo moottori..."
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
McLarenilla oli / on organisaatiossaan ilmeisesti melkoisia poteroita rakennettuna ja viat olivat aina jonkun toisen syy. Vastuuta ei oikein otettu ja loppuviimeksihän tuo sitten johti Boullierin eroamiseen - tai erottamiseen riippuu vähän miten keskustelut Brownin kanssa menivät.

Syvissä vesissä tuntuu olevan vieläkin koko talli.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
McLarenin itsepäisyys sen suhteen, että muilla talleilla ei ole Hondan moottoreita ajoi mielestäni tallia syvemmälle. Tuon kautta puuttui vertailukohta samalla moottorilla ajavaan puuttui.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Melko ristiriitaiset fiilikset päivän tuloksista. Mersu ei kyllä yllättänyt yhtään, sillä lähes kaikki tiesivät näiden bluffaavan talvitesteissä. Osa toimittajista kerkesi myös mainita sanan paniikki, kun nämä toivat erilaisen specin Barcelonaan toiseksi viikoksi. Kuljettajatkin ovat naama peruslukemilla väittäneet, että Ferrari on "kirkkaasti" edellä, mutta mediapeliä tuokin vain on.

Suurin yllättäjä ainakin itselleni ollut toistaiseksi kukas muukaan kuin Räikkösen Kimi. Jo pelkästään Kimin "ei huono"-kommentti treenien jälkeen kertoo siitä, että on jollain tavalla tyytyväinen autoon. Ei näistä harkkojen ajoista kannata hirveästi johtopäätöksiä vielä tehdä, mutta olisikohan Q3 realismia Kimille? Siellä on kuitenkin takana ollut Renaultia, Haasia, Toro Rossoa jne. jotka vaikuttavat olevan todella tasoissa keskenään. Lajille ihan positiivinen juttu, että keskikastissa riittää taisteltavaa, mutta tuota eroa kärkeen pitäisi alkaa kuromaan pikkuhiljaa. Aika harvoin nähtiin aika-ajoissakaan kärkikuusikossa ketään muita kuin Ferrarin, Mercedeksen tai Red Bullin kuskeja ilman näiden kolmen ison tallin teknisiä murheita, ajovirheitä tai rangaistuksia.

Vielä kun löytäisi huomiselle jonkun kivan paikan katsoa aika-ajot. C More ei ole vaihtoehto studiopönötyksineen eikä F1TV:tä saa Suomeen. Täytynee reddittiä kaivella aamusella.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eiköhän Ferrari tuolta vielä kärkeen iske kun alkavat tosissaan ajaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eiköhän Ferrari tuolta vielä kärkeen iske kun alkavat tosissaan ajaa.

En kyllä usko. Mercedes 1-2 ei ole kovin kaukana Qualissa. Ferrari 2nd best ja sitten RBR ja loppuryhmä on tiukkaa.

Aamullahan sitä nähdään miten tässä käy. Kimi kuitenkin toivottavasti best of the rest aika-ajoissa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Williams oli kisavauhdissa 3,4 sek hitaampi kuin Mersu, tietää hauskoja hetkiä kilpailuun, kun jäävät 3 kierrosta kärjestä.
Eikös Kubica väittänyt että väisteli kanttareita kun ei ole varaosia. Kisassa voi sitten painaa täysillä. Tämä lienee aika vihoviimeinen selitys.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eikös Kubica väittänyt että väisteli kanttareita kun ei ole varaosia. Kisassa voi sitten painaa täysillä. Tämä lienee aika vihoviimeinen selitys.

Kuinka kauan menee siihen, että Williams on kaupan / konkurssissa? Kestääkö kauden loppuun asti? Tällä menolla ei kestä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös Kubica väittänyt että väisteli kanttareita kun ei ole varaosia. Kisassa voi sitten painaa täysillä. Tämä lienee aika vihoviimeinen selitys.

Tuo kuulostaa vielä pahemmalta melkein kun että ajamalla jäisi jos ei ole varaosiakaan tarpeeksi. Kuulostaa että aika levällään homma.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Long-run pace deficit (seconds per lap)

1 Mercedes
2 Alfa Romeo +0.9s/lap
3 Red Bull +1.0s/lap
3 Ferrari +1.0s/lap
5 Racing Point +1.3s/lap
6 McLaren +1.4s/lap
6 Renault +1.4s/lap
6 Haas +1.4s/lap
9 Toro Rosso +1.5s/lap
10 Williams +3.4s/lap

Todella kutkuttava tuo Alfan puolen sekunnin kaula keskikastissa. Tässä melkein jo ihan innostuu.


 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Eikös Kubica väittänyt että väisteli kanttareita kun ei ole varaosia. Kisassa voi sitten painaa täysillä. Tämä lienee aika vihoviimeinen selitys.
Hiljaiseksi vetää. Ei siitä montaa vuotta ole, kun Williams oli vielä suht vakiovieras podiumtaistossa, mutta näköjään kun Mercedeksen myllyn etumatkaa on ajettu kiinni ja tallin rahat ovat vähentyneet, niin tässä on tulos.

Mikäpä tuon voisi enää pelastaa? Jonkun ison autotehtaan "hiljainen sisääntulo" ykkösiin? Satumaisen rikas mesenaatti? (Tosin ei Strollinkaan rahoilla ihmeellistä tulosta tehty) Toivottavasti saavat edes kauden ajettua loppuun.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Eipä ole kärkitallien suhteen voimasuhteet juuri muuttuneet aika-ajojen perusteella. Mercedes edelleen team to beat ja sitten tulevat tasaväkiset Ferrarit ja Red Bullit. Keskikasti on kuten ennustin, niin entistä tiiviimpi.

Huomenna sitten nähdään oliko sääntömuutoksista mitään hyötyä. Ainakin Oikarisen arvio hitaammista autoista meni täysin mönkään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä ole kärkitallien suhteen voimasuhteet juuri muuttuneet aika-ajojen perusteella. Mercedes edelleen team to beat ja sitten tulevat tasaväkiset Ferrarit ja Red Bullit. Keskikasti on kuten ennustin, niin entistä tiiviimpi.

Joo pieni yllätys toki Gaslyn putoaminen jo ekassa sessiossa ja samoiten että Renaultin molemmat autot tippui toisessa sessiossa.

Kimiltä kyllä ihan hyvä kauden aloitus Aika-ajojen osalta, tiukka keskikasti ja olisi voinut käydä huonomminkin. Pitää tallin taistelusta tuosta tallien 5 joukkoon pääsemisestä. Bottakselta myös ok aloitus mutta ei ehkä toivotunlaista kun juuri tässä kauden alussa pitäisi pystyä heti lyömään Hamiltonia päihin jos haluaa Hamiltonin itseluottamusta horjuttaa. Varsinkin kun nyt näyttäisi että Mersun vauhti selkeästi Ferraria kovempaa. Tietenkin startissa ja kisassa uusi mahdollisuus.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Olihan tämä ihan positiivinen startti suomalaisittain. Vaikka testit olikin menneet hyvin, niin kyllähän Räikkösen kohdalla piti oikeasti vähän jännätä että pääseekö sinne Q3:een ja se nyt onneksi tuli. Hyvä että heti alkukaudesta tuli jo tuo niin voi varmaan ainakin jatkossa olla luottavainen sen suhteen että Kimi taistelee pisteistä, eikä ole jossain sijoilla 15 tms.

Bottaksen suoritus oli hyvä. Hamilton nyt vaan on edelleen ylivoimainen kuski, mutta Bottas oli jo käytännössä tasoissa tänään. Tästä on hyvä jatkaa. Australiassa yleensä sattuu ja tapahtuu, ja oliko niin että viimeisestä kahdeksasta kerrasta ainoastaan kerran on ajettu paalulta voittoon? Uskon että Bottaksellekin annetaan lupa ajaa kilpaa huomenna jos vaan ei ongelmia tule, eikä tarvitse tehdä tallimääräyksiä tässä vaiheessa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Joo-o. Mersu aivan ylivoimainen, mahtaa Ferrarilla taas kerran vituttaa. Kimillä meni vähän tiukille Q2 pääsy, onneksi oli tuuria mukana. Olis mielenkiintoinen nähdä mikä siinä kierroksessa meni pieleen, oliko ruuhkaa vai oma virhe.

Bottas ajoi loistavasti, vierellä nyt vain sattuu olemaan yksi kaikkien aikojen kuskeista, niin pitäisi pystyä lähes yliluonnollisen jos meinaa Lewiksen lyödä.

Isoin lampaan perse menee Juuselalle. Mies tulee raskaammaksi näemmä vuosi vuodelta. Q1 Oikarinen sanoo että Kimi ottaa toisen setin ja lähtee radalle, Juusela rupeaa minuutin päästä vinkumaan miten suomalaisten kannalta on ikävää kun Kimi joutuu toisen setin uhraamaan. Näinhän ne keskitallit ovat tehneet käytännössä aina, ja Kimi oli selkeästi vaaarassa tippua.

Ja perkele tuota Bottaksen ennenaikaista hehkuttamista. Ei siinä, hienoa että Valtteri ajaa hyvin, hienoa että Valtteri ajoi loistavan kierroksen, mutta kun aikaa oli vielä jäljellä aika reilusti, ja yllättäen se Lewis meni edelle.

Williams on vitsi. Ja Kimmo haastattelussa pettynyt suoritukseen.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Tuo Bottaksen hehkutus ennen Hämiksen vastausta oli kyllä aivan naurettavaa. Tuo mersun ylivoima on kyllä aivan naurettavaa jälleen kerran. Toivottavasti tulee kuitenkin tiukka kisa huomenna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös