Mainos

Formula 1 – kausi 2019

  • 233 044
  • 1 280

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos Bottas olisi Hamiltonin tapaan päässyt Leclercin perään tuoreilla renkailla, niin olisi varmasti pitkälti yhtä hyvin siinä pysynyt.
Epäilen kyllä vahvasti tätä, Leclercillä oli toki lopussa myös kuluneemmat renkaat, mutta tietysti hardia ja mediumia on paha verrata suoraan toisiinsa. Bottas tuntuu ajavan aina suhteellisen hyvin kun on se 3s eroa taakse (ja eteen), mutta sitten kun pitäisi ohittaa, niin ei tule mitään. Ja lähellä ajamisessa ei pärjää lainkaan Hamiltonille ja omassa rauhassa ajaessaan kuluttaa renkaat Hamiltonia nopeammin loppuun. Juuri tälläisissä paikoissa kun Hamilton on kärkikaksikon ulkopuolella, olisi Bottaksella paikka ottaa sitä piste-eroa kiinni. Yleensä sitten lopputuloksena on pari pistettä enemmän, kun mahdollisuudet oli ottaa jopa se 10p (tässä tapauksessa 9p)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Epäilen kyllä vahvasti tätä, Leclercillä oli toki lopussa myös kuluneemmat renkaat, mutta tietysti hardia ja mediumia on paha verrata suoraan toisiinsa. Bottas tuntuu ajavan aina suhteellisen hyvin kun on se 3s eroa taakse (ja eteen), mutta sitten kun pitäisi ohittaa, niin ei tule mitään. Ja lähellä ajamisessa ei pärjää lainkaan Hamiltonille ja omassa rauhassa ajaessaan kuluttaa renkaat Hamiltonia nopeammin loppuun. Juuri tälläisissä paikoissa kun Hamilton on kärkikaksikon ulkopuolella, olisi Bottaksella paikka ottaa sitä piste-eroa kiinni. Yleensä sitten lopputuloksena on pari pistettä enemmän, kun mahdollisuudet oli ottaa jopa se 10p (tässä tapauksessa 9p)
Bottaksella ja Hamiltonilla on vain erilainen tapa ajaa. Hamilton ajaa mielellään puskurissa kiinni, mutta Bottas ei halua ajaa likaisessa ilmassa samaan tapaan.

On kyllä jännä homma, että Bottas voittaa Hamiltonin ajamalla, mutta silti löydetään syitä dissata Bottasta ja kehua Hamiltonia. Hamilton ajoi Monzassa Bottasta huonommin, siitä ei ole mielestäni mitään epäselvyyttä. Hamilton pääsi hiillostamaan Leclerciä tuoreilla nopeammilla renkailla, mutta ei silti päässyt ohi. Sitten ihmetellään, kun Bottas ei lopussa päässyt kuluneilla renkailla ohi, sekä samaan aikaan dissataan riskien välttelystä, vaikka juuri riskin ottamisen vuoksi Bottas teki pari pientä virhettä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Bottaksella ja Hamiltonilla on vain erilainen tapa ajaa. Hamilton ajaa mielellään puskurissa kiinni, mutta Bottas ei halua ajaa likaisessa ilmassa samaan tapaan.

ko kyse siitä että Bottas ei halua ajaa likaisessa ilmassa vai siitä että ei pysty ajamaan (ainakaan samalla tavalla)? Ja olihan Leclercilläkin huomattavasti kuluneemmat renkaat kun Bottas oli saanut hänet kiinni, joten mielestäni ei ole järkeä verrata suoraan Hamiltonin ja Bottaksen renkaiden tuoreutta. Eikä sekään ole mikään salaisuus että Hamilton osaa säästää renkaita Bottasta paremmin, nyt tuhosi niitä kun koitti päästä Leclercin ohi. Jos olisi rauhassa ajellut 1-1.5s päässä, niin veikkaan että Bottaksen sijat voisivat olla toisinpäin. Sillä tosin ei ole mitään merkitystä mihinkään.

On kyllä jännä homma, että Bottas voittaa Hamiltonin ajamalla, mutta silti löydetään syitä dissata Bottasta ja kehua Hamiltonia. Hamilton ajoi Monzassa Bottasta huonommin, siitä ei ole mielestäni mitään epäselvyyttä. Hamilton pääsi hiillostamaan Leclerciä tuoreilla nopeammilla renkailla, mutta ei silti päässyt ohi. Sitten ihmetellään, kun Bottas ei lopussa päässyt kuluneilla renkailla ohi, sekä samaan aikaan dissataan riskien välttelystä, vaikka juuri riskin ottamisen vuoksi Bottas teki pari pientä virhettä.
Eikä kyse ole pelkästään nyt Monzasta, vaan tuntuu olevan kisasta toiseen sama kaava. Ja ei tuo voitto Hamiltonista tullut pelkästään ajamalla, kuten ei Hamiltonin voitto Bottaksesta Silverstonessakaan. Erilaiset taktiikat, erilaiset sattumat ja erilainen lopputulos.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikä kyse ole pelkästään nyt Monzasta, vaan tuntuu olevan kisasta toiseen sama kaava. Ja ei tuo voitto Hamiltonista tullut pelkästään ajamalla, kuten ei Hamiltonin voitto Bottaksesta Silverstonessakaan. Erilaiset taktiikat, erilaiset sattumat ja erilainen lopputulos.
Kyllä se voitto Hamiltonista tuli ihan puhtaasti ajamalla. Ei kukaan voi vakavalla naamalla väittää mitään muuta. Ajamiseen liittyvät virheet tai niiden välttämiset ja Hamilton jäi Bottaksen taakse, koska teki virheen. Hamiltonin yksi virhe oli myös ajaa niin pitkään Leclercin takana likaisessa ilmassa, että renkaat kärsivät ja johtivat huonoon vauhtiin kisan loppua kohti.

Totuus vain on, että ohittaminen on merkittävästi helpompaa tuoreilla renkailla. Hamiltonilla oli tuoreet nopeammat renkaat alla, kun varikkokäyntien jälkeen pääsi Leclercin kimppuun. Lopussa Bottaksen ja Leclercin renkaissa ei ollut varmastikaan suurta nopeuseroa, mutta ohittajan tehtävä on silti vaikeampi, kun täytyy yrittää riskillä myöhempää jarrutusta tai vastaavaa. Onhan Bottaskin pitänyt muutamia kertoja todella huonoilla renkailla takanaan selvästi paremmilla renkailla liikkeellä olleita Hamiltonia ja Vetteliä yms.

Edellä ajavalla on suuri etu, kun renkaat ovat molemmilla huonot.
 
Viimeksi muokattu:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen Bottas ajoi mielestäni hyvin. Ei tippunut Hamiltonin vauhdista kuten yleensä on käynyt, vaan pysyi perässä iskuetäisyydellä. LeClercciä ei päässyt ohittamaan kun Ferrarilla oli kuitenkin huomattava suoranopeus. Toisella radalla Bottas olisi ehkä onnistunut ohittamaa Leclercin. Tällaisia otteita Bottakselta mielellään näkisi.

Muuten oli aika sekava kisa kun oli kaiken maailman rangaistuksia ja muita tilanteita.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Bottaksella ja Hamiltonilla on vain erilainen tapa ajaa. Hamilton ajaa mielellään puskurissa kiinni, mutta Bottas ei halua ajaa likaisessa ilmassa samaan tapaan.

On kyllä jännä homma, että Bottas voittaa Hamiltonin ajamalla, mutta silti löydetään syitä dissata Bottasta ja kehua Hamiltonia. Hamilton ajoi Monzassa Bottasta huonommin, siitä ei ole mielestäni mitään epäselvyyttä. Hamilton pääsi hiillostamaan Leclerciä tuoreilla nopeammilla renkailla, mutta ei silti päässyt ohi. Sitten ihmetellään, kun Bottas ei lopussa päässyt kuluneilla renkailla ohi, sekä samaan aikaan dissataan riskien välttelystä, vaikka juuri riskin ottamisen vuoksi Bottas teki pari pientä virhettä.
Bottauksen dissaus on tällä palstalla ihan arkipäivää. Kakkoskuski, hovimestari ja mitä muuta. Kuitenkin parhain suomalainen tällä hetkellä F1-maailmassa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Bottauksen dissaus on tällä palstalla ihan arkipäivää. Kakkoskuski, hovimestari ja mitä muuta. Kuitenkin parhain suomalainen tällä hetkellä F1-maailmassa.

Bottaksen ongelma kansan silmissä on se, että hän ei ole yhtä hyvä mitä Häkkinen tai Räikkönen parhaimmillaan. Salo ei kiinnostanut ketään kun Häkkinen oli huipulla, Kovalaiselle naureskeltiin mutta Heikin heikko menestyminen ei haitannut kun Kimi oli tuolloin tikissä.

Nyt Valtterin pitäisi olla se ykköshevonen, kun Kimin ura on ollut jo vuosia ehtoon puolella, joten Valtterille asetetaan karmeat odotukset. Eikä ne odotukset edes ole reilut, kun ottaa huomioon että tallikaveri on ehkä kaikkien aikojen kuljettaja, joten ei ihme jos tukkaan tulee.

Valtteri nousee reilusti Salon ja Kovalaisen edelle jos kaikkia kuskeja verrataan, mutta ei lähellekkään sitä mitä Kimi tai Häkkinen oli. Kekestä en pysty sanomaan mitään, ei ollut meikäläisestä tietoakaan kun mestaruuden voitti. Tuuheista viiksistä toki plussaa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Minulla alkaa olla pahanlaatuinen man crush Charles Leclerciin! Helvetin nopea, nokkela, taitava ja edustava jalat maassa -jäppinen! Saa nähdä, nouseeko pissa menestyksen myötä päähän samalla tavalla kuin monen muun mestarin kohdalla on käynyt ja tästä kuoriutuu ylimielinen mulkvisti, mutta toistaiseksi hyvin helposti tykättävä kaveri.

Olisi kuljettanut Vetteliä heti ensimmäisestä kisastaan asti kuin kuoriämpäriä, mutta Ferrari ei vielä silloin antanut siihen mahdollisuutta. Nyt eivät enää voi muuta kuin antaa jannun poimia pisteet kotiin, Vettelistä ei näytä olevan juurikaan vastusta. Oli hieno nähdä eilen, miten pisti Hamiltonin edestä kaistan kiinni shikaanin läpi ajettuaan.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Etenkin tällä kaudella kun Fefe on suoralla täysin dominoiva, niin on pakko pystyä ajamaan siinä 0,5s päässä jos edes meinaa kuvitella saavansa jonkun mahdollisuuden. Tuotahan on nähty aiemmin, että Hämä ajaa toistakymmentä kierrosta DRS-alueella ja odottaa vain että kaveri murtuu paineessa. Botte taas ei kyllä kovin usein tätä harrasta. Aina yleensä ajelee sen pienen puskurin päässä. Maalaisjärjellä kun ajattelee niin kai sitä vähän lähempänä nyt kuitenkin pitäisi pystyä ajamaan niin pääsee helpommin kuittaamaan kaverin virheet. Pakko vaan ihmetellä tuota Hämän kykyä tähän.

Nyt Monzassa Botte sai paremman taktiikan kautta mahdollisuuden näyttää omaa renkaidenhallintaansa ja käytti sen hienosti. Eli varmasti tiimin sisällä sai kyllä pisteet siitä. Veikkaan että voitto olisi ollut aika kiven alla joka tapauksessa - nekin kerrat kun Hämä pääsi siihen todella lähelle niin tämä oli seurausta Leclercin virheestä tai ohitettavista, joiden avulla sai kaveri imuavun. Sen verran korostui tuo moottorietu, että kummallakin olisi ollu ohitus kyllä vaikea toteuttaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllä se voitto Hamiltonista tuli ihan puhtaasti ajamalla. Ei kukaan voi vakavalla naamalla väittää mitään muuta.
Koitin tuoda hieman eri näkemystä tuohon, seuraavan lainauksen jälkeinen teksti sopii myös tähän avaamaan asiaa paremmin.
Nyt Monzassa Botte sai paremman taktiikan kautta mahdollisuuden näyttää omaa renkaidenhallintaansa ja käytti sen hienosti.
Ei tuo "parempi" ja "huonompi" taktiikka ole mistään muusta kiinni kuin lopputuloksesta, ainakin tässä kisassa sen näki. Jos Hämis olisi päässyt ohittamaan Leclercin aika nopeasti, niin olisi varmaan osannut säästellä renkaita voittoon asti. Bottas olisi luultavasti ollut silloin kolmas. Hämiksellä olisi ollut sitten jälkipuheissa "parempi" taktiikka ja Bottakselle taas annettiin "huonompi" taktiikka. Nyt kun Vettel järjesti itsensä pois pelistä, oli Mersulla helppo ajattaa kuskit puhtaasti eri taktiikalla, pelkästään Leclercia vastaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei tuo "parempi" ja "huonompi" taktiikka ole mistään muusta kiinni kuin lopputuloksesta, ainakin tässä kisassa sen näki. Jos Hämis olisi päässyt ohittamaan Leclercin aika nopeasti, niin olisi varmaan osannut säästellä renkaita voittoon asti. Bottas olisi luultavasti ollut silloin kolmas. Hämiksellä olisi ollut sitten jälkipuheissa "parempi" taktiikka ja Bottakselle taas annettiin "huonompi" taktiikka. Nyt kun Vettel järjesti itsensä pois pelistä, oli Mersulla helppo ajattaa kuskit puhtaasti eri taktiikalla, pelkästään Leclercia vastaan.
Kuskin ajosuorituksen ulkopuolista taktiikkaa on käytännössä vain varikkokäyntien ajoitus ja rengasvalinnat. Hamilton ei kaatunut niihin. Hamilton kaatui renkaiden alle sulamiseen ja omiin ajovirheisiin. Renkaiden sulaminen alle johtui myös Hamiltonin ajamisesta ja hänen tekemistään valinnoista.

Ei tästä voi tehdä mitään muuta johtopäätöstä kuin sen, että Bottas voitti Hamiltonin ajamalla tässä kisassa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toto Wolff itse kommentoi, että Hamilton osaa ajaa edellä ajavan perässä, vaikka downforce katoaa. Valtteri ei tähän pysty ja Wolffin mukaan "that's something Valtteri needs to work on".

Eilen Bottakselta ihan hyvää kisavauhtia vihdoin, mutta nykyautoilla pitää oppia myös ajamaan perässä jos haluaa ohittaa taidolla eikä ylivertaisella autolla. Hamilton osaa homman, Bottaksella on vielä tekemistä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltapaskassa oli juttua et Schumi ois viety Pariisilaiseen sairaalaan jonka ullattaen sairaala kielsi. No olipa uutinen että sairaala ei kommentoi..

Tietenkin on tietyllä tapaa ymmärrettävää että Schumin perhe on ollut turpa kiinni kono onnettomuuden jälkeen, mutta toisaalta on vähän "hassua" että vuosikausiin ei ole kerrottu mitään ?
Se että muuttaako kertominen mitään, mutta miksi ei toisaalta kertoisi et missä mennään ?

Schuminhan oli kait tarkoitus vetäytyä mahdollisimman paljon julkisuudesta ja joskus onkin käynyt mukamas hassu ajatus et mitäs jos kaikki oiskin "feikkii" ? Kaveri oiskin ihan oma ittensä ? Nyt vedettäisikin ihan vuosituhannen kusetusta ?
Kukaan ei ole kaveria nähnyt vuosiin missään ?
Tosin ei toi kyllä varmaan ois mahdollista kun parsittiinhan sitä kai sen kaatumisen jälkeen kasaan mutta....
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Schuminhan oli kait tarkoitus vetäytyä mahdollisimman paljon julkisuudesta ja joskus onkin käynyt mukamas hassu ajatus et mitäs jos kaikki oiskin "feikkii" ? Kaveri oiskin ihan oma ittensä ? Nyt vedettäisikin ihan vuosituhannen kusetusta ?
Kukaan ei ole kaveria nähnyt vuosiin missään ?
Tosin ei toi kyllä varmaan ois mahdollista kun parsittiinhan sitä kai sen kaatumisen jälkeen kasaan mutta....

Oisko samalla saarella Elviksen ja muiden tähtien kanssa. Jos ihan tosissaan alkaisi miettiä tilannetta niin olisihan tuo vuosisadan kusetus kun kuitenkin mukana olisi niin iso määrä hoitohenkilökuntaa ja tuttavia. Näistä vielä huomahtava määrä on melko vaikutusvaltaisia ja hyvätuloisia joita ei ihan helpolla hiljaiseksi siitä vain osteta. Varsinkin kun vielä melko kallista kulissia pyöritellään , varmaan halvempiakin tapoja olisi päästä julkisuuden keilasta pois.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Vettel on kyllä kuin varjo entisestään. Viime kaudella Vetteliä ahdisti heti, jos Kimi oli jostain syystä edellä (mm Kimin paalu monzassa, jolloin Vettel kommentoi radioon jotain että we need to talk about this), ja nyt ei reagoi mihinkään. Näyttää siltä, että Vettel tuli Kimin paikalle hyväksi kakkoskuskiksi.

Vois vaihtaa Vettelin ja Kimin päikseen. Sebu Alfalle ja Kimi takaisin Ferrarin rattiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Iltapaskassa oli juttua et Schumi ois viety Pariisilaiseen sairaalaan jonka ullattaen sairaala kielsi. No olipa uutinen että sairaala ei kommentoi..

Tietenkin on tietyllä tapaa ymmärrettävää että Schumin perhe on ollut turpa kiinni kono onnettomuuden jälkeen, mutta toisaalta on vähän "hassua" että vuosikausiin ei ole kerrottu mitään ?
Se että muuttaako kertominen mitään, mutta miksi ei toisaalta kertoisi et missä mennään ?

Schuminhan oli kait tarkoitus vetäytyä mahdollisimman paljon julkisuudesta ja joskus onkin käynyt mukamas hassu ajatus et mitäs jos kaikki oiskin "feikkii" ? Kaveri oiskin ihan oma ittensä ? Nyt vedettäisikin ihan vuosituhannen kusetusta ?
Kukaan ei ole kaveria nähnyt vuosiin missään ?
Tosin ei toi kyllä varmaan ois mahdollista kun parsittiinhan sitä kai sen kaatumisen jälkeen kasaan mutta....

Näissä salaliittoteorioissa kannattaa ihan ensimmäisenä kysyä itseltään "miksi"?

Syy miksi Schumacheria ei ole näkynyt missään on se, että mies on lähes vegetatiivisessa tilassa eikä pysty liikkumaan (eli siis kun lihakset surkastuvat, näyttääkin aika erilaiselta). On ihan luonnollista, että perhettä ei kiinnosta revitellä globaalien Seiskojen kansissa jäsenensä kuvilla. Miksi kenenkään pitäisi saada nähdä miltä Michael näyttää nyt?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Näissä salaliittoteorioissa kannattaa ihan ensimmäisenä kysyä itseltään "miksi"?

Syy miksi Schumacheria ei ole näkynyt missään on se, että mies on lähes vegetatiivisessa tilassa eikä pysty liikkumaan (eli siis kun lihakset surkastuvat, näyttääkin aika erilaiselta). On ihan luonnollista, että perhettä ei kiinnosta revitellä globaalien Seiskojen kansissa jäsenensä kuvilla. Miksi kenenkään pitäisi saada nähdä miltä Michael näyttää nyt?

Ja näin. Perheelle kyseessä ei ole idoli, maailmanmestari tai F1-tähti, vaan isä, aviomies, veli, poika etc.

Ja kun tämä on mielestäni oiva keino tappaa kaikki valheelliset juorut, koska ylimääräisiä ihmisiä ei yksinkertaisesti päästetä Michaelin luokse.

Toki asia erikseen on sitten se, että onko tuo elämä elämisen arvoista, mutta se ei ole onneksi minun mielipiteestä kiinni.
 

Laha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Kiekko-Pojat, TPS

Onko tämä nyt oikeasti sääntö tällä kaudella, eli jos lähdet varikolta niin, et saa valita renkaita? Aiemminhan sai?

Typerä sääntömuutos.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Onko tämä nyt oikeasti sääntö tällä kaudella, eli jos lähdet varikolta niin, et saa valita renkaita? Aiemminhan sai?

Typerä sääntömuutos.

Eihän tässä FIA:n touhussa ole mitään yhtenäistä linjaa ollut enää pitkään aikaan. Rankkuja jaellaan vähän vasurilla ja sitten selitellään miksi. Jotenkin tuohon pitäis saada joku yhteinen pelikirja jota sitten kaikki kans noudattaa. Ei se helppoa ole sellaista kirjasta väsätä, mutta kai tuolla nyt rahaa maksetaan hepuille jotka tällaisia hommia osaavat? Aika hankala se on kuskeillekin jos säännöt eivät ole selviä ja niitä tulkitaan mielivaltaisesti. Hankala homma, mutta parempi tuo olis nyt selvittää ennenkuin ratkeaa joku maailmanmestaruus tähän sekoiluun.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Vuosilukujen muistaminen maikkarin lähetyksissä henkilöstä riippumatta tuntuu olevan mahdottomuus. Aina puhutaan esim. tästä Vettelin ja Hamiltonin kolarista Bakussa, että se olisi tapahtunut viime kaudella eikä 2017 niin kuin oikeasti tapahtui. Myös esim. Bianchin kolari muistellaan tapahtuneen tyyliin 2016 tai 2015. Studiossahan myös kehuttiin miten selkeästi tämän kauden renkaat on nimetty, eivätkä osanneet enää nimetä viime kauden rengasseoksia vaan veikkailivat nimeksi tyyliin "megasoft". Lisäksi miten Juusela ei vieläkään ole huomannut, että nopeimmasta kierroksesta ei saa pistettä mikäli sijoituu top 10 ulkopuolelle . Veikkaan että jos joltain Tuomiselta tai muulta kysyttäisiin esim, että millä kaudella Manor lopetti sarjassa tai milloin Kimin startti epäonnistui Monzassa niin oikeaa vastausta ei todellakaan saataisi.

Olen kyllä tyytyväinen maikkarin lähetyksiin ja henkilöstöön. Tuominen on hyvä studioisäntä ja kommentaattorit loistavia, mutta välillä ihmetyttää miten voidaan olla näin pihalla, vaikka työskennellään lajin parissa.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vuosilukujen muistaminen maikkarin lähetyksissä henkilöstä riippumatta tuntuu olevan mahdottomuus. Aina puhutaan esim. tästä Vettelin ja Hamiltonin kolarista Bakussa, että se olisi tapahtunut viime kaudella eikä 2017 niin kuin oikeasti tapahtui. Myös esim. Bianchin kolari muistellaan tapahtuneen tyyliin 2016 tai 2015. Studiossahan myös kehuttiin miten selkeästi tämän kauden renkaat on nimetty, eivätkä osanneet enää nimetä viime kauden rengasseoksia vaan veikkailivat nimeksi tyyliin "megasoft". Lisäksi miten Juusela ei vieläkään ole huomannut, että nopeimmasta kierroksesta ei saa pistettä mikäli sijoituu top 10 ulkopuolelle . Veikkaan että jos joltain Tuomiselta tai muulta kysyttäisiin esim, että millä kaudella Manor lopetti sarjassa tai milloin Kimin startti epäonnistui Monzassa niin oikeaa vastausta ei todellakaan saataisi.

Olen kyllä tyytyväinen maikkarin lähetyksiin ja henkilöstöön. Tuominen on hyvä studioisäntä ja kommentaattorit loistavia, mutta välillä ihmetyttää miten voidaan olla näin pihalla, vaikka työskennellään lajin parissa.
Vuodesta toiseen tapahtuu paljon, niin ei se nyt kauhea ihme ole, vaikka ei jokaista vuosilukua muista oikein eri tapahtumien osalta. Ihmeellistä on toki se, että eivät tarkista asioita niistä puhuessaan, tai jo etukäteen, jos on jostain aiheesta ajatuksena puhua. Taustatyöt on usein tehty aika huonosti.

Minua häiritsee silti paljon enemmän se, miten paljon tilanteita menee selostukselta ohi, tai miten siellä missataan jotain oleellista, mikä on vaikuttanut vallitsevaan tilanteeseen. Itse pystyn ihan hyvin seuraamaan kuvissa olevaa tilannetta, mutta samalla myös tarkkailemaan tuloslistaa ja tekemään päätelmiä siitä mitä on eri kuljettajille tapahtunut. Selostukselle tämä tuntuu olevan mahdoton tehtävä.

Monzassa rupesi ihan erityisesti ärsyttämään Juuselan tapa "julistaa" asioita jatkuvasti. Muutaman sekunnin välein oli hänen mielestään täysin varmaa, että tilanne tulee menemään tietyllä tavalla, mutta sitten hetken päästä julistaakin saman tilanteen täysin päinvastoin. Vilanderillakin alkoi menemään hermot tuohon, kun näpäytteli Juuselaa pitkin kisaa asioista.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Selostuskopin puusilmäisyydestä puheenollen, olinko minä vai selostuskoppi kassalla siinä kun virtuaalinen turva-auto tuli kierros sen jälkeen (tietenkin) kun Valtteri oli juuri käynyt varikolla? Eikö Valtteri olisi aikalailla noussut kärkeen, mikäli olisi esim. sen kierroksen pidempään ollut radalla? Tätä ei noteerattu millään tapaa selostuskopissa kun samaan aikaan itse kirosin sohvalla paskaa tuuria.

Ero jo pysähtyneeseen Leclerciin oli muistaakseni 16-18 sekunnin välillä Valtterin tullessa sisään ja virtuaalisen turva-auton tultua radalle, ruutuun tuli grafiikka siitä kuinka virtuaalisen turva-auton aikana pysähdykseen menee 15 sekuntia. Menikö tuossa mahdollisesti kisan voitto?

Muuten Bottakselta ihan kelpo kisa. Onhan se totta, että Hamilton tai Verstappen luultavasti olisi saanut aikaan paremman ohitusyrityksen samassa tilanteessa, mutta eipä Hamilton koko kisan aikana päässyt ohi, joten eipä Valtteria voi syyttää mistään voiton möhlimisestä. Ok yritys kiriä voittoon kuitenkin.

Kimin kohdalla hukatut mahdollisuudet kahdesta viime kisasta kyllä vähän nyppii. Belgiassa ilman omaa syytä meni 5. tai 6. sija ja Monzassa olisi ihan hyvin voinut olla Rellujen edellä jopa neljäntenä kisassa. Vähintään 6. tai 7. sija meni sivusuun. Varsinkin Monzassa, jossa molemmilla Red Bulleilla ja toisella Ferrarilla oli säätöä kisassa, olisi ollut hyvä tilaisuus napata isoja pisteitä. On vain hyväksyttävä, että tämä on keskikastin elämää, jossa pisteet menevät jatkuvasti ristiin kun muuttuvia tekijöitä on enemmän kuin kärkikahinoissa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo, pari kiekkaa pidempään radalla olemalla Bottas olisi tullut kärkeen ja voittanut koko kisan. Senhän tietää, että jos Hamilton olisi ollut samassa tilanteessa, virtuaalinen turva-auto olisi todennäköisesti tullut juuri kun tämä olisi ollut kurvailemassa varikolle.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Jos ajatellaan, että VSC olisi tullut samaan aikaan kierrosta myöhemmin olisi oman käsitykseni mukaan Bottas ollut vasta kierroksen alussa tai max. puolivälissä rataa eli ei näin ollen olisi VSCstä saanut hyötyä varikkokäynnillä. Lisäksi tuo VSC kesti ajallisesti alle kierroksen verran kuitenkin niin ei Bottas olisi ehtinyt kierroksen aikana varikolle.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä kausi jää sitten Kubican viimeiseksi. Mies on itse ilmoittanut, että ei jatka enää Williamsilla ensi kaudella. Ei ollut häävi esitys tämä come back, vaikka Williamsin heikko auto ei suuria tekoja mahdollistanut.


Aika-ajoihin on, ainakin Singaporessa, laitettu maksimiaika, jonka saa käyttää valmistavalla kierroksella ennen varsinaista aikakierrosta. Jollen ihan väärin kuullut, niin Singaporessa maksimiaika oli 2.04 minuuttia, kun varsinainen aikakierros ajettiin noin 1.37 minuutin. Tällä pyritään estämään Monzassa nähty köröttely ja paikkojen kyttääminen. Toivottavasti tuo maksimiaika/valmistava kierros on lisätty sääntöihin.

Ja kolmanneksi vielä sellainen asia, että Kimi Räikkösellä on tänään startti numero 306 Formula ykkösessä. Starttitilastossa Kimi nousee kolmannelle sijalle yhdessä Michael Schumacherin ja Jenson Buttonin kanssa. Edellä ainoastaan Barrichello (322 starttia) ja Alonso (311 starttia). Jos mitään vakavaa ei satu, niin ensi kaudella Kimistä tulee kaikkien aikojen tilatoykkönen GP-starteissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös