Puitteet ovat komeat ja rahaa tuntuu löytyvän, niin miksi eivät sitten voisi tehdä rataan muutoksia, jotka mahdollistaisivat ohittelun?
Oletettavammin vähän samasta syystä kuin Monacon rataan ei tehdä ohittelun mahdollistavia muutoksia - katurataa ei nyt ole ihan yhtä helppo muutella kuin moottorirataa.
Näinhän se on, olen itsekin tätä tilastoa muutamat kerrat ihmetellyt. Toki Vettelin puolustukseksi on sanottava että eipä niitä loppupeleissä Hamiltonillakaan paljoa ole, viisi kertaa on noussut voittoon jos on lähtenyt huonommasta kuin kolmosruudusta. Sieltä tosin löytyy kruununa juurikin tuo viime vuoden Hockenheim jossa lähtöruutu oli 14. Kaksi voittoa löytyy nelosruudusta ja sitten vitos- ja kutosruuduista yhdet voitot. Kuusi voittoa on kolmosruudusta ja loput on sitten ruuduista yksi ja kaksi. Voittoja on yhteensä 81.Eilen näkyi tilasto, että Vettel ei ole koskaan voittanut kisaa jos on lähtenyt TOP-3 ulkopuolelta. Aika karu tilasto, mutta harvassa on ne Räikkösmäiset nousut viimeisestä ruudusta voittoon ylipäätänsä.
Näinkin, mutta faktahan on se että jos ei lasketa tuota Hamiltonin nousua voittoon viime vuonna Hockenheimeissa lähtöruudusta 14, niin eipä niitä ihmenousuja Mersuillakaan ole. Kaudesta 2014 alkaen Hamilton on voittanut kerran ruudusta viisi ja kerran ruudusta kuusi. Bottas on voittanut kolmesti paalulta, kerran kakkosruudusta ja kerran kolmosruudusta.Ja totuushan on, että Mersulla on ollut kaluston puolesta varmasti viimeisen viiden vuoden aikana helpointa nousta kaukaa takaakin kärkeen. Varsinkin kauden alkupuoliskoilla nopeahuoli on ollut viime vuosina täysin pitelemätön.
Näinkin, mutta faktahan on se että jos ei lasketa tuota Hamiltonin nousua voittoon viime vuonna Hockenheimeissa lähtöruudusta 14, niin eipä niitä ihmenousuja Mersuillakaan ole. Kaudesta 2014 alkaen Hamilton on voittanut kerran ruudusta viisi ja kerran ruudusta kuusi. Bottas on voittanut kolmesti paalulta, kerran kakkosruudusta ja kerran kolmosruudusta.
Mielenkiintoisia tilastoja, etenkin tuo Räikkösen poikkeavuus tässä. Kertoo omaa kieltään siitä, että Kimi on aina loistanut eniten kisakuskina, eikä niinkään aika-ajoissa. Tämä seikka on myös omiaan tekemään kuljettajasta mielenkiintoisemman, vaikka Kimi nyt on mielenkiintoinen tapaus muutoinkin. Ei kuitenkaan varmasti ole haitannut Kimin nousua huippusuosituksi kuskiksi kannattajien keskuudessa.Näinhän se on, olen itsekin tätä tilastoa muutamat kerrat ihmetellyt. Toki Vettelin puolustukseksi on sanottava että eipä niitä loppupeleissä Hamiltonillakaan paljoa ole, viisi kertaa on noussut voittoon jos on lähtenyt huonommasta kuin kolmosruudusta. Sieltä tosin löytyy kruununa juurikin tuo viime vuoden Hockenheim jossa lähtöruutu oli 14. Kaksi voittoa löytyy nelosruudusta ja sitten vitos- ja kutosruuduista yhdet voitot. Kuusi voittoa on kolmosruudusta ja loput on sitten ruuduista yksi ja kaksi. Voittoja on yhteensä 81.
Vertailuksi sitten vaikka tuo Räikkönen, niin Kimillä 21 voittoa ja näistä paalulta on kuusi, kakkosruudusta viisi ja kolmosruudusta kaksi. Myös nelosruudusta on kaksi voittoa, ja sitten sijoilta sijoilta kuusi, 10 ja 17 on yksi voitto per lähtöruutu. Hämmentävin tilasto on se että eturivin ruutujen jälkeen Kimille suotuisin paikka on ollut seitsemäs ruutu josta on kolme voittoa.
Otetaan vielä listoille yksi eli Michael Schumacher. Schumilla 91 voittoa ja näistä top-3 lähtöruudun ulkopuolelta on tullut seitsemän, eli ei niitäkään nyt loppupeleissä montaa ole. Näistä voitoista kutosruuduista on tullut kolme voittoa, ja sitten yhdet voitot ruuduista 4, 5, 7 ja 16.
Summa summarum, kyllähän nuo paljon kisoja voittaneet on pääsääntöisesti ajaneet myös sellaisilla autoilla että lähtöruudut on olleet siellä kärkipäässä. Räikkösellä toki prosentuaalisesti kova määrä voittoja muualta kuin top kolmosesta, mutta kuitenkin. Siltikin tuo Vettelin tilasto on kyllä jopa hämmentävä että edes vahingossa ei ole tullut sitä voittoa muualta kuin kärkiruuduista, koska onhan niitä voittoja todella paljon.
EDIT:
No mainitaan vielä Ayrton Senna, voittoja 41 ja ainoastaan kaksi voittoa hänelläkin top-3 lähtöruudukon ulkopuolelta eli kerran sijoilta neljä ja viisi. Paalulta itse asiassa voittoja peräti 29, olisikohan jopa suhteessa enemmän mitä vaikkapa Hamiltonilla?
EDIT 2:
Itse asiassa on, Senna voitti rapiat 70% kisoistaan paalulta ja Hamilton on tähän mennessä voittanut n. 62% kisoistaan paalulta.
Eikö tällä kaudella Valtterin pitänyt olla uhmakas ja raju Valtteri. Kasvatettiin parta ja silleen.
On kyllä käsittämätöntä miten Ferrari joka oli alkukaudesta nopein auto ja kesätauon jälkeen ollut taas nopein auto on onnistunut tyrimään tämän kauden Mersulle. Kuinkahan monta voittoa on mennyt auton epäluotettavuuteen tai makaroonien taktisiin kämmeihin. Tosin tuolle rosvotallille kaikki epäonni on vain plussaa.Jos tosiaan on niin että diili oli että Leclerc ei saa yrittää blokata Vetteliä jos hän saa hyvän lähdön ja pääsee imuun niin sitten Vettel perunasäkkiin ja koko yö pieksentää kepeillä kun ei tajua joukkupelistä mitään. Sitten vielä paskoo autonsa. Vanhuudenhöperö Räikkönenkin olisi Vetteliä parempi vaikka ei hänkään tiedä mitä lähdössä kuuluu tehdä.
Juusela on myös paskin selostaja miesmuistiin. Kuvittelee että F1 on jotain kuskien välistä yksilöurheilua.
On kyllä käsittämätöntä miten Ferrari joka oli alkukaudesta nopein auto ja kesätauon jälkeen ollut taas nopein auto on onnistunut tyrimään tämän kauden Mersulle. Kuinkahan monta voittoa on mennyt auton epäluotettavuuteen tai makaroonien taktisiin kämmeihin. Tosin tuolle rosvotallille kaikki epäonni on vain plussaa.
Vähän polvi vaivaa ja kylki kramppaa kiitos kysymästä. No oli se nopein. Kaikenlainen hölmöily ja tekniikan pettäminen satoi Mersun laariin. Kyllä Ferrari on ihan itse hölmöillyt tämän kauden Mersulle lahjoittamalla voitot esimerkiksi Bahrainissa, Bakussa ja Montrealissa.Alkukauden nopein auto, makaroonit, rosvotalli... onko kaikki hyvin?