Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 472
  • 1 853

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Tietääkö joku mistä löytäisi kisoissa tapahtuneiden ohitusten lukumäärä? Olisi kiva saada faktoja millä radoilla oikeasti saattaa tapahtua. Nyt Montrealissa 3 DRS aluetta ja ainoa ohitus minkä itse huomasin oli Leclercin ensimmäinen ohitus Alonsosta. Toisen kerran ohitti kun Alonson kone sanoi poks, joten en ihan ohitukseksi laskisi sitä.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Juuh ei taida olla järkeä Kimin jatkaa, tallikaverin kolmas voitto tällä kaudella ja Kimi köröttelee säälittävästi kuudenneksi ja pisteitä vain puolet Vettelin saldosta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Juuh ei taida olla järkeä Kimin jatkaa, tallikaverin kolmas voitto tällä kaudella ja Kimi köröttelee säälittävästi kuudenneksi ja pisteitä vain puolet Vettelin saldosta.

Näin on. Ei tuossa hommassa ole enää mitään järkeä, tallikaveri ottaa paaluja ja voittoja, Kimi tekee virheitä eikä kykene kisassa nousemaan kuin muiden epäonnella. Tänäänkin lähdössä Kimi sohi löysällä munalla kun oikein tarjosi Ricciardolle paikan mennä ohi. Ja kuten ennakkoin, ei Kimi saanut otettua sijoitusta takaisin.

Kyllä tämä laji on melko perseestä nykyään. Tämäkin rata on yleensä ollut yksi parhaista, nyt oli kuin toisinto Monacosta.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Redditin ihmeellisestä maailmasta luin, että 4 ohitusta olisi ollut tänään? Eli kaksi vähemmän kuin Monacossa. Onneksi ensi kaudeksi jo muutetaan näitä nykyautoja.

Edit. Kimin puolustukseksi haluan kyllä sanoa tuosta lähdöstä sen, että ei vain ollut pitoa niin paljon kuin Ricciardon hypersofteissa. Selvästi näkee kuinka takapää ei ole vakaa mutkasta lähdettäessä toisin kuin Ricciardolla. Räikkösen ohitus yritysten puutteeseen voi myös vastata, ettei top 6 kukaan muukaan pystynyt radalla ohittamaan toisiaan. Eikä se Bottaksen vauhti Vetteliä kovinkaan paljoa huonompaa ollut, joten naurettavaa puhua ylivoimaisesta autosta.

Tässä kilpailussa oli 3 tallia suhteellisen tasaisella autolla, joten mielestäni myös Hamiltonin ajamisen voi arvostella mikäli Kimin ajoa arvostellaan.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuh ei taida olla järkeä Kimin jatkaa, tallikaverin kolmas voitto tällä kaudella ja Kimi köröttelee säälittävästi kuudenneksi ja pisteitä vain puolet Vettelin saldosta.

Toki taisi olla eka kisa missä kimi on heikompaa vauhtia, jotain ongelmia taisi olla ja isoin se että tällä radalla nykyisillä autoilla on melkein yhtä mahdotonta ohittaa kun Monacossa. Sinällään jännä kun aikaisempina vuosina Kanada on ollut rata jossa takasiivestä on melkein liikaa etua saanut ja nyt ei meinannut pysyä lähelläkään. Kimillä myös taisi olla ettei takasiipi auennut. Olisi hamiltonin ohitus ollut juuri sitä mitä kakkoskuskilta odottaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tässä kilpailussa oli 3 tallia suhteellisen tasaisella autolla, joten mielestäni myös Hamiltonin ajamisen voi arvostella mikäli Kimin ajoa arvostellaan.

Hamilton tais ottaa ns. varmat pisteet pois ? Kun vauhti ei tuntunut riittävän niin miksi ottaa turhia riskejä.
Kisoja paljon jäljellä. Kaikki pisteet tärkeitä ?

Mut hei 2021 autot muuttuu
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Ihan täyttä paskaahan tuo oli. Ei tuossa ole kyllä mitään mieltä. Täytyy ihan oikeasti pohtia onko tämä sen arvoista, että merkkailee kalenteriin 20 viikonloppua ja siirtele menojaan sen mukaan.

Suomalaisista Bottakselta miehekäs kisan avaus ja veti kovaa Maxia vastaan ja piti paikkansa. Kimin lähtö oli kummallinen. Viivalta Räikkönen lähti tosi hyvin, paremmin kuin viereltä olevat. Mutta mutkaa lähestyessä Räikkönen hyppää jarrulle useita kymmeniä metrejä ennen muita. Mitä helvettiä, ihan oikeasti?

Leclerc ja Gasly ajoivat hyvät kilpailut. Sirotkin tuttuun tyyliinsä muiden jaloissa, eikä tuonut kisaan mitään, parempi olisi jos ei rataa olisi kiertänyt lainkaan. Grosjeanilta kelvollinen veto myös.

Minkä nimisen renkaan Pirelli voi tuoda seuraavaksi? Super-hyper soft?

Edit. En tiedä miksi Vilander laittaa Hartleyn piikkiin edes osan tuosta kolarista. Siinä oli Strollilla enemmän kuin auton mitta tilaa ja Hartleyllä on kaikki oikeus olla siellä missä on, ei Stroll voi tuolla tavoin ajaa päälle.
 

BaronFIN

Jäsen
Minun nähdäkseni Ferrarilla pelattiin Kimille yhden varikkokäynnin taktiikkaa ja olettivat muiden olevan kahden pysähdyksen taktiikalla kun kilpakumppanit tulivat jo kierroksella 13-15 sisään.

Yllättyivät sitten kun kaikki vetelivät yhdellä pysähdyksellä. Tästä oppia jatkoon: kaikki kisat vedetään yhdellä stopilla. Kun kisassa ei ajamalla ohiteta, niin minimoidaan varikolla ohittelut.

Edelleen: Pirellin rengas ei vakuuta. Ei ollenkaan.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Hamilton tais ottaa ns. varmat pisteet pois ? Kun vauhti ei tuntunut riittävän niin miksi ottaa turhia riskejä.
Kisoja paljon jäljellä. Kaikki pisteet tärkeitä ?

Mut hei 2021 autot muuttuu

Hämis kyllä halusi ajaa täysillä loppuun? Ainakin, kun oli 10 kierrosta jäljellä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Forza Ferrari! Forza Vettel! Saksan ja italian kansallislaulut kun soivat perätysten niin ilmassa on taikaa. Kohta alkavissa pallonpotkimiskisoissa yhdistelmää ei kuulla kun italia päätti boikotoida kisoja krimin valtauksen takia mutta formuloissa se yhdistelmä on aina timanttinen.

Kimi meinasi päästä kilpailutilanteeseen varikkopysähdyksen jälkeen Hamiltonin kanssa mutta rengaspaineet pilasivat tämän mutta muuten Kimiltä hyvää ajamista(starttia lukuunottamatta).
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tosiaan Vettel ajoi pidemmän stintin ultrilla kuin supersofteilla. Onhan tämä nyt ihan spedeilyä näiden renkaiden kanssa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kimillä myös taisi olla ettei takasiipi auennut.

Kyllä se aukesi. Selostamossa unohtui se, että se "detection zone" joka määrittää siiven avaamisen taka- ja lähtösuoralle on mutkan yhdeksän jälkeen. Erillistä mittauspistettä lähtösuoran drs:lle ei siis ollut takasuoran päässä toisin kuin selostamossa ilmeisesti ajateltiin. Eli kierroksen lopun drs on pakettidiili, joko siipi aukeaa molemmilla suorilla tai ei ollenkaan.

Alkukaudesta Kimin vauhti oli hyvää ja oli huonoa onnea. Viime aikoina Kimi on tosin kyllä ollut aika kanveesissa Vettelin kanssa.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt nähtiin pitkästä aikaa taas kunnon moottoriurheilun juhlaa. Ja vieläpä oikein joidenkin niin kutsumassa kuninkuusluokassa. Hienoa! Ohituksia oli paljon ja niin myös tiukkoja tilanteita. Yksi kunnon kolarikin ja sen takia sc. Ei tietoakaan mistään jonossa kruisailusta. Ohitukset nyt tuli tietenkin lähes pelkästään kierroksella ohitettavista, mutta niitä olikin paljon. Päästiin suhteellisen lähelle jopa radan kierrosenmätystä. Jännittävää sekin.

Joku mainitsi allekirjoittaneen Monacon skaban jälkeen kirjoittamasta postauksesta jokseenkin muistaakseni näin, että kumma, kun näitä viestejä tulee aina Monacon jälkeen. Nyt tuli myös Kanadan. Edistystä tämäkin! Ei voi mollata aina vaan Monacoa, ymmärrän. Nyt tuli korjattua tämäkin.

Onkohan F1:ssä nykyään jotain sellaista, mitä ei tarvitse kisan aikana säästää? Renkaita pitää säästää. Vielä enemmän bensaa. Tarvitseeko muuten harjoituksissa ja aika-ajossa säästellä näitä? Renkaita kyllä joo. Kisaviikonlopppuun saat valita ison läjän renkaita, mutta etenkin kisassa niitä pitää säästellä.

Rallissa oli just skaba, jossa taisteltiin voitosta alle sekunnin aikaerolla parilla vikalla pätkällä. Koskakohan F1:ssä on viimeksi voitettu alke sekunnin erolla? Oliko viime kaudella sellaista skabaa? Rallissakin joutuu kyllä säästelemään renkaita, kun joka EK:n jälkeen ei ole huoltoa.

Formullalla jos ajat liian lähellä toista, niin ainakin pito häviää likaisessa ilmassa ja takana tulevan autosta ylikuumenee kaikki mahdollinen. Hyvin varmistettu, ettei vahingossakaan pysty ohittamaan. Onhan se turvallista. Jokainen ohitus on riski. Formuloissa turvallisuus on tätkeintä. Rengasvalleihin kuluu kyllä renkaita. Ja suoja-alueet ovat sellaisia, että niille voi rakentaa täyspitkäm golfradan. Ai niin. Niittenhän pitää ajaa niitten maalattujen viivojen välissä, tai setä antaa penalttia.

Ilmaisella striimillä ja suojakänneillä noita vielä jaksaa katsoa. Kauankohan maksa kestää?!
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ilmaisella striimillä ja suojakänneillä noita vielä jaksaa katsoa. Kauankohan maksa kestää?!

Menet sitten talvella muutaman kuukauden valkaisuleirille - tai uutta maksaa kehiin - niin taas jaksaa ensi kaudella striimata.

Olihan tuo kyllä totuuden nimissä varsin puuduttava kisa. Ainoa kohokohta kisassa oli oikeastaan se, että Bottas piti paikkansa Crashtappenia vastaan ensimmäisissä mutkissa. Muuten kisa oli varsin koomaista katseltavaa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koskakohan F1:ssä on viimeksi voitettu alke sekunnin erolla?

Huhtikuussa 2018.

------------

Suurin ongelma (autojen lisäksi) tällä hetkellä on rengasvalinnat. Kiinassa nähtiin tapahtumia, kun välistä pudotettiin yksi rengaskovuus pois. Väitän, että tänään kisa olisi ollut huomattavasti mielenkiintoisempi, jos valittavana olisi hyper- ja ultrasoftien lisäksi ollut softit. Noiden kolmen pehmeimmän erot ovat niin pienet ja toisten ohittaminen niin vaikeaa, että Pirellin täytyisi tuossa suhteessa tehdä rohkeampia valintoja.

Nämä toki menevät kaikki laariin "jossittelu", kun Pirellin täytynyt ilmoittaa käytössä olevat renkaat jo todella pitkä aika sitten. Toivoisin kuitenkin, että tällä saralla reagoitaisiin kauden loppupuolelle mentäessä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onkohan F1:ssä nykyään jotain sellaista, mitä ei tarvitse kisan aikana säästää? Renkaita pitää säästää. Vielä enemmän bensaa. Tarvitseeko muuten harjoituksissa ja aika-ajossa säästellä näitä? Renkaita kyllä joo. Kisaviikonlopppuun saat valita ison läjän renkaita, mutta etenkin kisassa niitä pitää säästellä.

Rallissa oli just skaba, jossa taisteltiin voitosta alle sekunnin aikaerolla parilla vikalla pätkällä. Koskakohan F1:ssä on viimeksi voitettu alke sekunnin erolla? Oliko viime kaudella sellaista skabaa? Rallissakin joutuu kyllä säästelemään renkaita, kun joka EK:n jälkeen ei ole huoltoa.

Formullalla jos ajat liian lähellä toista, niin ainakin pito häviää likaisessa ilmassa ja takana tulevan autosta ylikuumenee kaikki mahdollinen. Hyvin varmistettu, ettei vahingossakaan pysty ohittamaan. Onhan se turvallista. Jokainen ohitus on riski. Formuloissa turvallisuus on tätkeintä. Rengasvalleihin kuluu kyllä renkaita. Ja suoja-alueet ovat sellaisia, että niille voi rakentaa täyspitkäm golfradan. Ai niin. Niittenhän pitää ajaa niitten maalattujen viivojen välissä, tai setä antaa penalttia.


Niin kyllähän toi säästäminen menee jo ihan naurettavaksi ? Okei kaukana ovat ne ajat jolloin tallit käyttivät kisaviikonlopun aikana 5-6 moottoria ja hyvä niin. Eihän siinä ollut järkeä että moottoreita vaihdettiin enemmän mitä kalsareita viikonlopun aikana.
Mutta ei nyky systeemissäkään ole mitään järkeä, kuten on jo tuhanteeen kertaan todettu. Kyseessä on autourheilun kuninkuusluokka ja kisaaminen on jotain taloudellisuusajoa.
Ikuisuus vääntöä ilman lopputulosta, mutta ne vtun välitankkaukset olisi ehdottomasti saatava takaisin. Silloin voisi edes jotain tapahtua kun olisi eri määrät polttoainetta ja autot siksi eri painoisia. Ei tule tapahtumaan tiedetään, mutta se nyt olisi varmaan yksi halvempia keinoja tehdä muutoksia nykyautoihin ?
Taktiikatkin olivat ihan erilaisia kun aika-ajojen top 10 lähti aika-ajon jälkeen tankkiin jääneellä polttoaineella kisaan ja sijasta 11 huonompaan sai tankata haluamansa määrän polttoainetta ?

Mikä muuten noissa renkaissa on nyt niin erilaista verrattuna aikaan jolloin oli Misukat ja Ritkestonet. Joo silloin ei ollut 10 eri seosta, mutta ei silloin taidettu itkeä et joku nakki kestää 10 kierrosta ja toinen 50 ?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Minun nähdäkseni Ferrarilla pelattiin Kimille yhden varikkokäynnin taktiikkaa ja olettivat muiden olevan kahden pysähdyksen taktiikalla kun kilpakumppanit tulivat jo kierroksella 13-15 sisään.

Yllättyivät sitten kun kaikki vetelivät yhdellä pysähdyksellä. Tästä oppia jatkoon: kaikki kisat vedetään yhdellä stopilla. Kun kisassa ei ajamalla ohiteta, niin minimoidaan varikolla ohittelut.

Edelleen: Pirellin rengas ei vakuuta. Ei ollenkaan.

No ovat kyllä sitten Ferrarilla todella idiootteja, koska kaikki ennakoivat kisan menevän yhdellä stopilla. Isoin yllätys taisi olla Hamiltonin aikainen pysähdys, muutenhan nuo meni juuri miten ennakoitiin.

Renkaat on kyllä perseestä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
No ovat kyllä sitten Ferrarilla todella idiootteja, koska kaikki ennakoivat kisan menevän yhdellä stopilla. Isoin yllätys taisi olla Hamiltonin aikainen pysähdys, muutenhan nuo meni juuri miten ennakoitiin.

Käsittääkseni Hamiltonilla oli jotain lämpöongelmia autonsa kanssa jonka vuoksi siis ottivat hänet sisään aiemmin. Avasivat jotain "fläppejä" jotta auto jäähtyy paremmin. Hamilton kysyi radiossakin miksi hänet otettiin niin aikaisin varikolle ja vastauksena hänelle tuo lämpöongelma annettiin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Käsittääkseni Hamiltonilla oli jotain lämpöongelmia autonsa kanssa jonka vuoksi siis ottivat hänet sisään aiemmin. Avasivat jotain "fläppejä" jotta auto jäähtyy paremmin. Hamilton kysyi radiossakin miksi hänet otettiin niin aikaisin varikolle ja vastauksena hänelle tuo lämpöongelma annettiin.

Hamilton valitti tosiaan ennen varikkokäyntiä että koneesta puuttuu potkua ja tuo johtui ylikuumenemisesta, kiusallisen nolo virhe Mersulta.

Toivotaan että viimeiset kolme kisaa lyövät FIA:n teknisten sääntöjen laatijoiden päähän vähän älliä, pelkkä moottorien yksinkertaistaminen ei riitä vaan sitä aerodynaamista pitoa on kerta kaikkiaan saatava vähenemään ilman mitään kompromisseja. Myös autojen mittoja olisi syytä tarkistaa, nykyiset autot ovat kasvaneet pituutta vuodesta 1990 yli 60 senttiä, ehkä olisi syytä kääntää kehitys toiseen suuntaan?
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nykyautot ovat todellakin aivan liian pitkiä ja ilman mitään järkevää syytä. Tuollakin on oma vaikutuksensa nykyiseen tilanteeseen. Jotkut valittivat varsinkin Monacon aikaan siitä miten autot ovat nykyään liian leveitä mutta eivät muista tai halua muistaa sitä että autot olivat ennen vieläkin leveämpiä ja Monacossakin ohiteltiin. Sen sijaan pituus on jo historiallisestikin täysin naurettavaa luokkaa. F1-auton ja S-mersun ei kuulu olla yhtä pitkiä. Tuo on pois kilpailusta ja ulkonäöstä.

Aerodynamiikan saralla väärien vapauksien antaminen on samantien pois kilpailusta. Kun saatiin leveämmät renkaat ja lisää mekaanista pitoa, niin etu syötiin antamalla samalla vääriä vapauksia aerodynamiikan saralla. FIA:lla ei tunnu olevan mitään logiikkaa kokonaisuuden hallinnasta: yksi askel eteen ja samalla viidestä-kymmeneen askelta taakse.

Renkaiden suhteen voisi heittää yhden uuden kysymyksen: miksi renkaidenvaihto on pakollista? Ennen pystyttiin ajamaan koko kisa läpi yhdellä sarjalla ja nykyään tuo olisi naurettavan helppoa ja toisi yllätysmahdollisuuden.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Nykyautot ovat todellakin aivan liian pitkiä ja ilman mitään järkevää syytä. Tuollakin on oma vaikutuksensa nykyiseen tilanteeseen. Jotkut valittivat varsinkin Monacon aikaan siitä miten autot ovat nykyään liian leveitä mutta eivät muista tai halua muistaa sitä että autot olivat ennen vieläkin leveämpiä ja Monacossakin ohiteltiin. Sen sijaan pituus on jo historiallisestikin täysin naurettavaa luokkaa. F1-auton ja S-mersun ei kuulu olla yhtä pitkiä. Tuo on pois kilpailusta ja ulkonäöstä.

Aerodynamiikan saralla väärien vapauksien antaminen on samantien pois kilpailusta. Kun saatiin leveämmät renkaat ja lisää mekaanista pitoa, niin etu syötiin antamalla samalla vääriä vapauksia aerodynamiikan saralla. FIA:lla ei tunnu olevan mitään logiikkaa kokonaisuuden hallinnasta: yksi askel eteen ja samalla viidestä-kymmeneen askelta taakse.

Renkaiden suhteen voisi heittää yhden uuden kysymyksen: miksi renkaidenvaihto on pakollista? Ennen pystyttiin ajamaan koko kisa läpi yhdellä sarjalla ja nykyään tuo olisi naurettavan helppoa ja toisi yllätysmahdollisuuden.

Toisaalta jos nykyrenkailla hyväksyttäisiin tuo koko kilpailun ajaminen niin luulen sen aiheuttavan vain lisää ongelmia. Tällöin renkaita säästeltäisiin vieläkin enemmän ja kun radalla et pääse ohitse niin koko kilpailu mentäisiin possujunassa. :D

Jos tälläista edes kokeiltaisiin niin rengasseosten erojen tulisi olla luokkaa nykyiset hypersoftit ja hardit. Myöskään esim. Monacossa tuollaisessa säännössä ei varsinkaan olisi mitään järkeä.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
FIA:lla ei tunnu olevan mitään logiikkaa kokonaisuuden hallinnasta: yksi askel eteen ja samalla viidestä-kymmeneen askelta taakse.

Kai tämä kertoo vain siitä millaista politikointia tuo päätöksen teko on ollut. Kun teet päätöksen mikä haittaa yhtä niin pitää antaa jotain takaisin. Mielestäni tämä johtaa vain siihen että laji kaatuu omaan älyttömyyteensä. Nyt tarvitaan vahvaa johtamista. Joku tekee päätökset ja sitten tallit osallistuu tai ei osallistu ja sillä hyvä.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Toisaalta jos nykyrenkailla hyväksyttäisiin tuo koko kilpailun ajaminen niin luulen sen aiheuttavan vain lisää ongelmia. Tällöin renkaita säästeltäisiin vieläkin enemmän ja kun radalla et pääse ohitse niin koko kilpailu mentäisiin possujunassa. :D

Jos tälläista edes kokeiltaisiin niin rengasseosten erojen tulisi olla luokkaa nykyiset hypersoftit ja hardit. Myöskään esim. Monacossa tuollaisessa säännössä ei varsinkaan olisi mitään järkeä.

Seosten välillä tulisi joka tapauksessa olla selvät erot ja täysin älytöntä että näin ei ole. Jos joku päättäisi vetää kisan yhdellä sarjalla läpi, niin eihän se toki tarkoittaisi että kaikki tekisivät automaattisesti saman. Tuo toisi myös esiin autojen ja kuskien erot rengaskulutuksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös