Formula 1 – kausi 2018

  • 299 101
  • 1 853

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Paitsi että nythän Max ei ottanut optimaalista linjaa vaan huonomman nimenomaan peittääkseen ohitusta... Ekaksi siirty ulos kun Dani oli menossa sinne peittääkseen ohitusta ja heti perään sisälle taas peittääkseen ja vielä jarrutusalueella...

Sillä nyt ei ole sinänsä väliä, linjaa saa muuttaa kerran ja jos on edellä jarrutusalueella saa valita linjan vielä mutkaan. Kuskin päätös sitten miten haluaa mutkaan mennä.

Eli ymmärrettävää toisen tallin kuskia vastaan, turhan agressiivista omaa tallikaveria vastaan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin uskon. Kuljettajien haastatteluista on käynyt ilmi että tallit pitävät omat briefingit ennen kilpailua myös. Varmaan Twitter-sukupolvelle vaikea uskoa kun sitä ei näe YouTubesta.

Vaan kukapa niitä haastatteluita enään kuuntelee kun voi lukea myöhemmin Twitteristä lyhennetyn version niin ei tarvitse käyttää omaa aivokapasiteettia analysoimiseen.

En nyt ymmärrä tuota miten tämä Twitter liittyy tähän asiaan. Mutta eihän sitä peräänajajan roolia voi puntaroida tässä sen mukaan, osuiko tallikaveriin vai johonkin toiseen. Osapuolten syyllisyys selviää data tutkimalla, Tallin sisäiset säännöt on sitten ihan oma asiansa.

Vastaukseni jälkeen tänne raportoitu tiivistelmä tuomariston näkökulmasta oli kyllä aika lailla linjassa sen kanssa, mitën itsekin tilanteen näin ja kirjoitin.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Eikös verstappen ajattanut kiminkin vastaavalla tavalla Unkarissa viime vuonna? Vaihtoi edellä kahdesti linjaa. Sillä erolla että Kimi hiukan kerkesi väistää mutta etusiipi otti osumaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eikös verstappen ajattanut kiminkin vastaavalla tavalla Unkarissa viime vuonna? Vaihtoi edellä kahdesti linjaa. Sillä erolla että Kimi hiukan kerkesi väistää mutta etusiipi otti osumaa.

Tuo taisi olla 2016: linkki YouTubeen tapahtumasta: Verstappen Clashes With Raikkonen | 2016 Hungarian Grand Prix - YouTube

2017 Verstappen otti Ricciardon ulos :) Linkki YouTubeen tapahtumasta: Verstappen & Ricciardo Crash Hungary 2017 - YouTube

Helmut Markon mielestä Bakun kolari tosin taisi olla Daniil Kvyatin vika :)
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Käydään pikaisesti kisa läpi lähdöstä alkaen.

Oconin ja Räikkösen tilanne on aika lailla kilpailutilanne. Oconin ei olisi tarvinnut kääntää Räikköstä päin, mutta Räikkönenkin olisi voinut jättäytyä taaemmaksi, kun huomasi, ettei ohi ehdi. Olen kuitenkin tyytyväinen suomalaiskatsojana siitä, että Räikkönen ei perääntynyt.

Red Bullien tilanne. Max vaihtelee linjaa, mutta Ricciardo ajaa perään ja tulee tilanteeseen kovalla vauhdilla. Max tosin vaihteli linjaa niin paljon, että laitan hänen piikkiin 60-40.

Kun Grosjean ajoi seinään olisi kisa mielestäni pitänyt vetää poikki, kun lava-auto otettiin esiin. Vaikka turva-auton takana ajettiin niin näen suuren lava-auton niin isona riskinä, että punaisella lipulla olisi ollut paikkansa.

Vettelin yritys Bottaksesta oli oikea. Jos Vettel ei olisi yrittänyt olisi häntä kutsuttu velliperseeksi kuten suomalaiskuskeja aiemmin. Vettel olisi ollut kisassa toinen (siinä tilanteessa, kun Bottaksen rengasrikkoa ei kukaan voinut ennustaa) mikäli olisi tyytynyt peessamaan, nyt pudotusta tuli sijalle viisi (mikäli Bottas olisi ajanut maaliin). Mielestäni iso, mutta hallittu riski, kun kisan voitto oli vaakalaudalla.

Leclerciltä tosi kovaa tekemistä ja oikeastaan ensimmäistä kertaa veti Ericssonia päihin mennen tullen ja palatessa. Pereziltä myös hyvä kisan päätös.

Sirotkin ei vakuuta, mutta onhan hänelle annettu tuomio kolmen lähtöruudun rangaistuksesta on ihan eri sääntökirjalla vihelletty tuomio. Samat säännot sitten myös kaikille FIA. En myöskään ole vieläkään vakuuttunut Hartleyn tekemisestä, vaikka mies avasikin pistetilin Bakussa.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkos tuota sääntöä nyt tosiaan muutettu, että edellä oleva auto saa vaihtaa linjaa useamman kerran?

Mielestäni järjetöntä, jos ollaan muutettu. Verstappen on toki aiemminkin jo tehnyt hyvin kyseenalaisia peittelyitä. Jos säännöt sallii tuon niin tuohan on vaarallista ja kolareita syntyy enemmän. Mikä mahtaa olla sääntömuutoksen taustalla?
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onkos tuota sääntöä nyt tosiaan muutettu, että edellä oleva auto saa vaihtaa linjaa useamman kerran?

Mielestäni järjetöntä, jos ollaan muutettu. Verstappen on toki aiemminkin jo tehnyt hyvin kyseenalaisia peittelyitä. Jos säännöt sallii tuon niin tuohan on vaarallista ja kolareita syntyy enemmän. Mikä mahtaa olla sääntömuutoksen taustalla?

FIA drops 'Max Verstappen rule' for F1 2017

Ensin Verstappenin töhöilyjen takia tuli kirjallinen sääntö ettei saa jarrutusalueella vaihtaa linjaa kun Verstappenista valitettiin niin paljon. Sitten se sääntö poistettiin kun Verstappenista ajettiin jatkuvasti ohi ja sekään ei ole hyvä kun hänestä odotetaan jotain uutta superkuskia.

Säännöthän ovat erittäin tulkinnanvaraiset, mutta Mika Salo kertoi lähetyksessä joskus että tarkoittaa käytännössä että saa vaihtaa kerran linjaa ennen mutkaa ja sitten saa ottaa mutkaan vielä mieleisen linjan, eli käytännössä kahdesti.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Saa nähä käyttääkö Ferrari veto-oikeuttaan näihin sääntömuutoksiin. Älytöntä kyllä, jos näin tekevät.

Olisi kyllä varsin omituista mikäli tuollaista muutosta vastaan kapinoisivat? Tietenkin Ferrari-logiikalla kaikki asiat eivät aina ole niin selviä kuin saattaisi vaikuttaa - voivathan he miettiä, että heidän ei tarvitse ohittaa niin paljon kuin muiden joten he eivät tuosta muutoksesta hyötyisi niin paljon kuin muut tallit :)
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
linkki maikkarin sivuille uutiseen jossa on puhuttu F1 kisoista. Belgia, Saksa ja Japani, sopimus katkolla tän kauden jälkeen...
Belgian kisan pudottaminen olisi kyllä ihan perseestä. Legendaarinen rata. Kaikki tykkää. Kunnon vanhan liiton rata.
Saksan saisi pudottaa. Keinotekoinen paska. Vanha Hockeheim oli sitä jotain kun vedettiin urku auki ja parissa kohtaa vähän himmattiin.
Japani kanssa niitä hienoa vanhoja ratoja. Vuorottelisi sit vaikka Fujin kanssa ??

Kai tosta Miamista tulee taas yksi katuratapaska....
 

EinoJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan, Chicago Blackhawks, ALBA Berlin
F1 TV on nyt julkaistu ja voi hankkia ilmeisesti Suomeenkin, mutta ei pro versiota, eli et voi katsoa livenä ja jälkikäteenkin vasta 14 päivän päästä...

Kyllähän tämä maikkarin sopimus ärsyttää, vaikka onhan tämä sama ongelma myös monilla muillakin mailla.

Mutta siis ilmeisesti jonkinlainen historia arkisto olisi saatavilla, joten se kyllä kiinnostaisi...
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
F1 TV on nyt julkaistu ja voi hankkia ilmeisesti Suomeenkin, mutta ei pro versiota, eli et voi katsoa livenä ja jälkikäteenkin vasta 14 päivän päästä...

Kyllähän tämä maikkarin sopimus ärsyttää, vaikka onhan tämä sama ongelma myös monilla muillakin mailla.

Mutta siis ilmeisesti jonkinlainen historia arkisto olisi saatavilla, joten se kyllä kiinnostaisi...

Toimiiko VPN:n kanssa kuten pitääkin vai määritelläänkö maa esim. maksumaan perusteella?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika koomiset noi säännöt. Tai ollu jo vuosia.... Ferrari laittoi peilit siihen Haloon ja peileissä on "siivet"... nyt väännetään kättä onko kyse peileistä jossa on siivet vai siivistä jossa on peilit... jälkimmäinen on laiton

Linkki iltasanomat
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eikö Enzo Ferrari aikoinaan sanonut, että auto on kaunis kun se voittaa. Mieluummin siis nopea ja ruma auto kuin kaunis ja hidas auto.
 

jatu

Jäsen
Suosikkijoukkue
alhaalta ponnistavat
Itse taas oletan näin menneeseen perustuen, että Räikkonen voisi jopa pärjätä supersofteilla,koska ajotyyli on aika hellä renkaille. Siihen toki tarvitaan se reilu 50% kisamatkasta softeilla. Bottakselta odotan lähdössä palleja haastaa Hamilton, jopa jatkosopimuksen uhalla, koska aineksia on, mutta näytöt puuttuu taistella heti ykkös kierrokselta lähtien.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti tosiaan Bottas pääsisi lähdössä kärkeen ja kontrolloimaan kisaa. Kimikin saisi ainakin Vettelin ohittaa, mutta eipä Kimi kyllä yleensä lähdöissä ikinä saa sijoituksiaan nostettua ja tuskinpa ainakaan haluaa mitään isoa riskiä ottaa, ettei ainakaan Vettelin kanssa kolisi.
Kimin takaa lähteekin sitten molemmat Red Bullit, joten ykkösmutkassa voi tulla jännät paikat.
Avauskierroksen ykkösmutka saattaakin olla kisan jännin hetki, sen verran tylsiä tuppaa Barcelonan kisat olemaan, mutta katsotaan mitä tulee.

Ihan uskomattomia kierrosaikoja tuolla kyllä paukutetaan. Uusi asfaltti auttaa tietysti asiaa, mutta onhan tuo kolmen sekunnin parannus viime vuoden aikoihin ihan huima.
Vielä huimempi juttu on se, että tämän vuoden paaluaika on yli yhdeksän sekuntia nopeampi kuin 2014 paalu, jonka Hamilton ajoi. Se on aika helvetin iso ero.

Tässä Hamiltonin paalu tältä vuodelta:
Lewis Hamilton's Pole Lap I 2018 Spanish Grand Prix

Tässä vielä 2014 vs 2018 kierrokset vertailussa vähän heikolla laadulla.
https://streamable.com/6f3nn

On tuo huimaa kuinka aikaisin voi kaasun pistää pohjaan ja kuinka tietyt mutkat voi nykyään vetää hana pohjassa.
 
Viimeksi muokattu:

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Itse taas oletan näin menneeseen perustuen, että Räikkonen voisi jopa pärjätä supersofteilla,koska ajotyyli on aika hellä renkaille. Siihen toki tarvitaan se reilu 50% kisamatkasta softeilla. Bottakselta odotan lähdössä palleja haastaa Hamilton, jopa jatkosopimuksen uhalla, koska aineksia on, mutta näytöt puuttuu taistella heti ykkös kierrokselta lähtien.
Öö siis Bottasta on uumoiltu Ferrarille. Näyttöjä jo antanut enemmän kuin joku Ricciardo,,
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Öö siis Bottasta on uumoiltu Ferrarille. Näyttöjä jo antanut enemmän kuin joku Ricciardo,,

Missähän maailmassa? Ricciardo on varikolla huomattavasti korkeammalle arvostettu (ainakin vielä), johtuen race craftin hyvyydestä. Kukaanhan ei enää kyseenalaista Valtterin nopeutta, mutta se mistä on vielä ollut kyssäreitä on miehen tappajan vaisto kisatilanteissa. Bottasta huhuiltiin Ferrarille pari vuotta sitten, mutta ei se sinne enää ole ollut menossa pitkään aikaan.

Nythän Bottas on ollut tänä vuonna erinomainen ja huomattavasti lähempänä Hamiltonia kuin viime vuonna. Jos ei riitä jatkoon Mersulla niin ei voi kuin ihmetellä, mikä siinä hymyilevässä myyrässä kiihottaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös