Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 323
  • 1 853

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Öö siis Bottasta on uumoiltu Ferrarille. Näyttöjä jo antanut enemmän kuin joku Ricciardo,,

Niin siis viittaatko tässä siihen kun AAW sanoin Bottaksen Ferrari siirron olevan mahdollinen?

Alla lainaus kirjoitusvirheineen kaikkineen.

"And Bottas’ chief sponsor, billionaire businessman Antti Aarnio-Wihuri, reckons the Fin could be in line for a jump into red colours. Valtteri's move to Ferrari can still be quite possible,” said Finald’s richest man."

Samassa jutussa sanottiin myös:

"And Aarnio-Wihuri concedes the decision over Bottas’ Mercedes future is not in either his nor the driver’s hands.

I think it's likely that Valtteri will continue with Mercedes, but in Formula 1 anything can happen, he said."


Itse en tuolle AAW:n heitolle juurikaan laittaisi painoarvoa.

Mielenkiintoiseksi kuvio meneekin sitten mikäli Ferrari jatkaisi Kimin sopimusta - alkukauden tulosten perusteella se ei ole mitenkään mahdoton ajatus. Kimilläkin tuntuu motivaatiota ajamiseen vielä riittää. Ainakin ehkä yhdeksi kaudeksi.

 

jatu

Jäsen
Suosikkijoukkue
alhaalta ponnistavat
Öö siis Bottasta on uumoiltu Ferrarille. Näyttöjä jo antanut enemmän kuin joku Ricciardo,,
Oli huonosti kirjotettu multa tuo. Tarkotin, että ykkös kierroksen näytöt voisivat olla parempiakin. Bottashan parantaa yleensä kisan aikana vauhtiaan verrattuna muihin ja on loppupuolella kisaa parhaimmillaan.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Onhan noi Pirellin renkaatkin aivan älyttömiä. Ricciardo ajoi 22 kierrosta vanhoilla mediumeilla 1.18.4, kun aika-ajoissa tuoreella softilla tai supersoftilla paras kierros 1.16.8.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Tiivistys kisasta:

Surkea rata
Surkea kisa
Surkeat renkaat
Surkea Ferrari
Surkea Grosjean

Todella tylsä rata yhdistettynä noihin mitä vaan kestäviin renkaisiin oli kyllä kamalaa katsottavaa. Siihen päälle sitten vielä Kimin uunituoreen moottorin pettäminen, miten voi kaksi moottoria pettää saman viikonlopun aikana. Tällä kertaa Ferrari tosin ei tyytynyt vain Kimin kisan pilaamiseen vaan päättivät kusta samaan hintaan Vettelinkin kakkossijan. Aikamoista.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ei ole varaa ottaa tässä vaiheessa kautta jo toista keskeytystä. Nelossijan olisi nyt voinut "antaa anteeksi" Kimille, kun piste-ero olisi pysynyt kohtuullisesti kurissa, mutta tämän kisan jälkeen ei edes uskalla katsoa pistetaulukkoa. Seuraavaksi vielä Kimille mahdollisesti vaikea Monaco ja jos sattuisi vielä satamaan niin sitten aika paha paikka. Ainoa lohtu että Ferrari mokasi Vettelin taktiikan, joten tämä auttaa edes vähäisen
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos viimekisa oli yksi klassikkoja niin nyt meinasi nukahtaa. Nyt teki kuskella tiukkaa päästä edes 2 sekunnin sisään toisistaan. Pitäisi takasiipisääntö tämmöisellä radalla olla erilainen ja useampi kohta. Toki parempi kun suoraan vaan otetaan pois kisakalenterissa. Tosin ei se ensiviikonloppunakaan se ohittaminen siitä parane, mutta jotain hohtoa tuossa Moncan kisassa kuitenkin on.

Saa muuten nähdä että tuleeko Monacosta yksi kaikkien aikonen huonoin kisa jos sadetta ei saada paikalle tai verstappen tai Grosanni näytä taitojaan. Renkaat pitäisi Moncossa kovin seos kestää korkeintaan 15 kierosta mutta nyt pystyisi varmaan pehmeimällä renkaalla ajamaan koko kisan läpi.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Ei ole varaa ottaa tässä vaiheessa kautta jo toista keskeytystä. Nelossijan olisi nyt voinut "antaa anteeksi" Kimille, kun piste-ero olisi pysynyt kohtuullisesti kurissa, mutta tämän kisan jälkeen ei edes uskalla katsoa pistetaulukkoa.
Mitä Kimin olisi pitänyt tehdä?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Mitä Kimin olisi pitänyt tehdä?
En väittänyt että Kimi olisi voinut mitään tehdä. Tarkoitin että joku 4 sija olisi ollut pettymys, mutta ei katastrofi. Nyt se katastrofi tapahtui ja ainoa asia, joka tilannetta helpottaa on että Vettel menetti edes muutaman pisteen taktiikkamokan vuoksi. Eihän sekään paljoa pelasta, mutta parempi kuin ei mitään...
 

molari

Jäsen
Jos viimekisa oli yksi klassikkoja niin nyt meinasi nukahtaa. Nyt teki kuskella tiukkaa päästä edes 2 sekunnin sisään toisistaan. Pitäisi takasiipisääntö tämmöisellä radalla olla erilainen ja useampi kohta. Toki parempi kun suoraan vaan otetaan pois kisakalenterissa. Tosin ei se ensiviikonloppunakaan se ohittaminen siitä parane, mutta jotain hohtoa tuossa Moncan kisassa kuitenkin on.

Saa muuten nähdä että tuleeko Monacosta yksi kaikkien aikonen huonoin kisa jos sadetta ei saada paikalle tai verstappen tai Grosanni näytä taitojaan. Renkaat pitäisi Moncossa kovin seos kestää korkeintaan 15 kierosta mutta nyt pystyisi varmaan pehmeimällä renkaalla ajamaan koko kisan läpi.

Osaako joku kertoa F1:n satunnaiskatsojalle, miksi laji (radat ja/tai autot) ovat kehittyneet näin, ovatko autot isompia ja liiankin nopeita, joten kilvanajolle ja ohituksille ei ole yksinkertaisesti tilaa ja aikaa. Onhan se jotenkin säälittävää, että ohitukset tapahtuvat useimmiten varikkotaktiikoilla, pyörien vaihdon epäonnistuttua, keskeytyksien tai kolareiden takia. Luulisi, että jopa kuljettajille tylsää touhua. Ja edelleen, miksi ratoja, pl. katuradat, ei "päivitetä" sellaisiksi, että kilvanajo ohituksineen on mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Mitenkähän paljon sitä Kimiä fanittavaa pikkujätkää ottaa pannuun? En tiedä miten usein jäbä on käynyt katsomassa F1-kisoja Espanjan ulkopuolella, mutta nyt ilmeisesti oli toisen kerran katsomassa tuolla Barcelonassa formuloita ja Kimi keskeyttää jälleen kerran. Kaksi kisaa ja kaksi keskeytystä suosikille, vähemmästäkin jää traumoja.
 

HaZekki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans,Suomi
Kimin autosta meni turbo, ei hyvä. Joutuvat ottamaan kolmannen jo Monacoon.

Myös Cräshjanille asetettu 3 lähtöruudun rangaistus sekä 2 rangaistuspistettä tonttuiluistaan, siinä on muuten luvalla sanottuna huono kuljettaja..
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Osaako joku kertoa F1:n satunnaiskatsojalle, miksi laji (radat ja/tai autot) ovat kehittyneet näin, ovatko autot isompia ja liiankin nopeita, joten kilvanajolle ja ohituksille ei ole yksinkertaisesti tilaa ja aikaa. Onhan se jotenkin säälittävää, että ohitukset tapahtuvat useimmiten varikkotaktiikoilla, pyörien vaihdon epäonnistuttua, keskeytyksien tai kolareiden takia. Luulisi, että jopa kuljettajille tylsää touhua. Ja edelleen, miksi ratoja, pl. katuradat, ei "päivitetä" sellaisiksi, että kilvanajo ohituksineen on mahdollista.

Ei autot ainakaan nopeampia ole kuin ennen. Saattavat olla suoranopeudessa hieman hitaampia jopa nykyään. Formula on mennyt nykyään ituhippitouhuksi. Joudutaan säästelemään bensaa ja renkaita. Nykyään ei tosiaan ole varikkotankkausta, vaan kaikki lähtevät ajamaan täydellä tankilla kisan ja tämä vähentää taktikointia ja vaikeuttaa ohittamista. Jatkuvasti edessä ajavan perässäkään ei voi ajaa, koska muuten perässä ajava tuhoaa omat renkaansa. Ohitusta täytyy yrittää parin kierroksen aikana ja sitten himmata hieman, ettei renkaat kärsi liikaa.

Varmasti on muitakin seikkoja, mutta nämä olivat itselläni päällimäisenä mielessä
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei autot ainakaan nopeampia ole kuin ennen. Saattavat olla suoranopeudessa hieman hitaampia jopa nykyään. Formula on mennyt nykyään ituhippitouhuksi. Joudutaan säästelemään bensaa ja renkaita. Nykyään ei tosiaan ole varikkotankkausta, vaan kaikki lähtevät ajamaan täydellä tankilla kisan ja tämä vähentää taktikointia ja vaikeuttaa ohittamista. Jatkuvasti edessä ajavan perässäkään ei voi ajaa, koska muuten perässä ajava tuhoaa omat renkaansa. Ohitusta täytyy yrittää parin kierroksen aikana ja sitten himmata hieman, ettei renkaat kärsi liikaa.

Varmasti on muitakin seikkoja, mutta nämä olivat itselläni päällimäisenä mielessä

Nykyisiä autoja nopeampia F1-autoja ei ole koskaan ollut? Miten niin siis eivät ole nopeampia?

Ohitusten vaikeus johtuu lähinnä aerodynamiikasta eli edellä ajavan auton ilmavirtaukset häiritsevät takana ajavaa niin pahasti, että ohittaminen on erittäin hankalaa - i.e. tarpeeksi lähellä on hankala ajaa ohitusta silmällä pitäen. Aerosääntöihin onkin ehdotettu muutoksia ja näitä pyritään aikaistamaan suunnitellusta aikataulusta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ovathan noi huippunopeudet siellä missä ennenkin, n. 350 km/h. Nykyautojen ero tulee erittäin kovista mutkanopeuksista, aerodynaaminen pito on niin kova, että autoilla voi painaa ihan eri tavalla kaarteissa kuin ennen.
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nykyisiä autoja nopeampia F1-autoja ei ole koskaan ollut? Miten niin siis eivät ole nopeampia?

Tarkoitin nimenomaan tuota suoran maksiminopeutta. Eihän siinä ole eroa juurikaan yhtään mitä esimerkiksi V8 moottoreilla oli. Tietenkin nykyautot ovat mutkissa nykyään paljon nopeampia
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tarkoitin nimenomaan tuota suoran maksiminopeutta. Eihän siinä ole eroa juurikaan yhtään mitä esimerkiksi V8 moottoreilla oli. Tietenkin nykyautot ovat mutkissa nykyään paljon nopeampia

Ei autot ainakaan nopeampia ole kuin ennen. Saattavat olla suoranopeudessa hieman hitaampia jopa nykyään.

Niin mitä sinä nyt oikein mahdoit tarkoittaa? Hybridiautot ovat mielestäsi hitaampia suoralla ja sitten ne eivät olekaan? Vai ovatko?
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Niin mitä sinä nyt oikein mahdoit tarkoittaa? Hybridiautot ovat mielestäsi hitaampia suoralla ja sitten ne eivät olekaan? Vai ovatko?

En jaksanut alkaa kaivaa tilastoja vaan heitin muistista. Suoranopeudessa on tapahtunut marginaalisiamuutoksia verrattuna V8 moottoreihin ja nämäkin nopeudet ovat vaihdelleet näillä uusilla moottoreilla joka kausi.

Sen vuoksi painotin ensimmäisessä viestissä "saattavat" sanaan, kun en muista tarkkoja lukemia ulkoa V8 ajoilta
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En jaksanut alkaa kaivaa tilastoja vaan heitin muistista. Suoranopeudessa on tapahtunut marginaalisiamuutoksia verrattuna V8 moottoreihin ja nämäkin nopeudet ovat vaihdelleet näillä uusilla moottoreilla joka kausi.

Sen vuoksi painotin ensimmäisessä viestissä "saattavat" sanaan, kun en muista tarkkoja lukemia ulkoa V8 ajoilta

OK tämä selvä.

Mutta kumpikaan alkuperäinen väitteesi, eli nykyautot ovat hitaampia - jonka sitten korjasit alemmaksi suoranopeudeksi - ei pitänyt paikkaansa. Lonkalta heitettäessä yleensä on oikeassa tai väärässä.

Tämä tästä ja jatketaan eteenpäin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kun hybridiautot tulivat, niin ne olivat selvästi nopeampia suorilla kuin viimeiset V8:t, mutta muut sääntömuutokset hidastivat sitten niitä mutkissa. Viime vuoden muutokset tekivät sitten autoista huomattavasti nopeampia.

Kun insinöörien tietotaito on lisääntynyt ja autojen aerodynamiikka on muodostunut entistä monimutkaisemmaksi, niin samalla ohittaminen on vaikeutunut. Kaikki tallit kuitenkin pyrkivät suunnittelemaan autonsa niin, että ne ovat parhaimmillaan silloin, kun ajetaan yksin.

Välitankkauksilla oli itse asiassa negatiivinen vaikutus ohituksiin. Kuljettajat ja tallit totesivat, että on helpompi ottaa iisimmin, odotella kilpailijan varikkokäyntiä ja antaa sitten palaa. Tämä siis silloin kun oltiin kuitenkin samalla pysähdysmäärällä.

Onhan vuoden 1991 ja 2018 autoissa melkoisesti eroa nimenomaan siinä, kuinka paljon yksityiskohtaisempia nykyautot ovat. Linkeissä kuvat Sennan ja Bottaksen autoista.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Myös Cräshjanille asetettu 3 lähtöruudun rangaistus sekä 2 rangaistuspistettä tonttuiluistaan, siinä on muuten luvalla sanottuna huono kuljettaja..
Sehän tässä hauskaa on, että Grosjean on viime vuosina rauhoittunut aika tavalla. Nyt sitten Haasilla valittaa koko ajan jarruista ja tekee ihan aloittelijan mokia. Olisiko näyttöhalu kasvanut liian suureksi vai missä vika?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Sehän tässä hauskaa on, että Grosjean on viime vuosina rauhoittunut aika tavalla. Nyt sitten Haasilla valittaa koko ajan jarruista ja tekee ihan aloittelijan mokia. Olisiko näyttöhalu kasvanut liian suureksi vai missä vika?

Grosjean menee näillä otteilla kyllä kohti uutta kilpailukieltoa, ellei nyt ranskalaiskuski ala pikkaisen rauhoittua. Ei voi jokaisessa kisassa kolista. Harmi, että Stroll tai Sirotkin eivät tumpeloi tolla tavalla, niin saataisiin Kubica ratin taakse. Tosin ei kai noilla Sirotkinin otteilla nyt voida kovin kauan kurvailla joukon jatkona, vaikka rahaa talliin tuokin, eihän?
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Onhan tuo Sirotkin kyllä iso pettymys, ei toki odotuksissa ollutkaan top10 kuski mutta jotenkin tuntuu että Kubica ois hoitanu hommat paremmin.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Tähän ohituskeskusteluun nyt toki vielä lisänä vielä se, että tuo Barcelona nyt on vaan yksinkertaisesti kalenterin paskin ja tylsin rata Hungaroringin ohella. Onko Barcelonassa ikinä ajettu kilpailua, joka olisi jäänyt mieleen jotenkin legendaarisena? Schumi ja 1996 ehkä, mutta ei sekään kyllä radan ansiota ollut.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Eikä 1996 ollut kilpailuna erityisen hieno - Schumin ajosuoritus toki oli sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös