Samaa mieltä, Kimin kisaa on turha laittaa minkään muun kuin oman epäonnistumisen piikkiin. Taktiikka oli paska, mutta niin oli Kimikin.
Meikäläinenkin on puolustanut Kimiä kauan, hakenut syitä milloin taktiikasta, auton säädöistä ja kaikesta mahdollisesta. Nyt ensimmäistä kertaa tuntuu siltä, että Kimin vauhti on hyytynyt totaalisesti. Vettel painaa aika-ajoissa tylysti tauluun ja taistelee kisassa voitosta, samalla kun Kimi ajelee sijoilla 4-6. Kimillä oli kisassa kaikki maailman aika mennä Ricciardosta ohi, mutta ei saanut aikaiseksi edes puolittaista yritystä. Vettel ei jäänyt kauaa katselemaan vaan haki sen ohituksen väkisin.
Olen samaa mieltä. Hyvä taktiikka vaatii myös toimiakseen hyvän kisasuorituksen kuljettajalta ja jos Kimi olisi esimerkiksi mennyt Ricciardon ohi siinä alussa ja päässyt jonkin verran karkuun, niin tilanne olisi ollut huomattavasti helpompi ja olisivat voineet ajaa periaatteessa samalla taktiikalla kuin muut ja ottaa sen kolmospaikan. Näissä se ero vain nopeasti tulee ja Vettel tosiaan näytti miten se tehdään pakon edessä.
Toki olisi Ferrarin silti pitänyt ne supersoftit hakea Kimille tuossa lopussa jo aikaisemmin, mitä Kimi pyytelikin.
...
Itseäni alkaa jo vituttamaan lukea Kimin kommentteja, kuinka auto ei sovi ja ei ole pitoa sun muita. F1-forumilla ainakin tätä käytetään vielä puolustuspuheina, mutta kyllähän se nyt sitten Kimistäkin kertoo jo aika paljon, että auton pitää olla juuri Kimille sopiva ja jos ei ole, niin tulokset sitten heikkoja. Kyllä nämä Vettelit ja Alonsot saa epämukavallakin autolla revittyä irti auton maksimin tai jopa sen yli.
Joo ei voi muuta kuin kompata herroja, samaan Kimin "faniklubiin" olen itsekin kuulunut lähestulkoon jo vuosikymmeniä ja kyllähän tämä kausi on alkanut synkästi. 2014 oli tietysti täydellinen pannukakku huikean comebackin ja epätodennäköisen Ferrari-paluun jälkeen, mutta auto oli silloin täysin traktori ja täydellisesti Kimin ajotyylille sopimaton. Tänä vuonna vastaavaa selitystä ei ole auton yleisen tason tai käyttäytymisen osalta ja varsin erikoistahan se olisikin, kun kolme vuotta taas jo tallissa ollut, että sieltä täysin ajotyylille sopimaton auto syntyisi. Silloinkin syyttävä sormi pitäisi osoittaa pitkälti omaan napaan ja kurkistaa peiliin johtajaominaisuuksien ja insinööreiltä vaatimisen suhteen.
Se oli hyvä huomio aiemmin mitä täällä esitettiin kuinka Oikarinen näkee, että Kimiltä puuttuu se terävyys ja politikointikyky tallin sisällä. Sinänsä kunnioitettavaa ja luonut mainetta oman polkunsa kulkijana juuri tällä, mutta varmasti on lisännyt ajettavuusongelmia ja puutteellisia säätöjä audossa. Alonsot, vettelit ja hamiltonit ovat varmasti skarppina paikalla ja kielet terävänä, italiankin Kimin kanssa Ferrarilla ajaneet taitavat.
Olisi todella mielenkiintoista kuulla sisäpiirin näkemystä Kimin uran jälkeen vielä näistä asioista, että miksi tiettyinä vuosina auto on ollut niin paljon paremmin säädöissä ja toisinaan Kimillä ollut jatkuvasti ongelmia suhteessa tallikaveriin. Renkaat ovat tietysti yksi suuri tekijä, McLaren Michelineillä oli Kimin mieleen ja samoin heikosti kestävät Pirellit Lotus-vuosina. Ferraritkin osuneet joinain vuosina varsin hyvin. Mutta eivät renkaat takuulla ainoa selitys ole. Kimi itse tuskin asioita koskaan avaa, mutta toivottavasti managerit, kisainsinöörit yms. kertoisivat joitain uusia faktoja. Koska niin paljon jossiteltavaa Kiminkin urasta loppupeleissä tulee jäämään.
Oikarisen kommentit kumoavat myös täysin sitä aikanaan varsin yleisestikin mediassa pyöriteltyä hölmöä väittämää, että Kimi ei osaisi tulkita auton käytöstä ja kertoa millaiset säädöt haluaa. On ilmeisesti pirun tarkka loppupeleissä, ainakin vanhemmalla iällä tosiaan tuntunut siltä, että Kimin säätöjen toimintaikkuna on vain kaventunut ja varmasti tasan tarkkaan tietää mitä haluaa. Vaatiminen ja politikointi sitten puutteellista ja toisaalta onhan se totta, että se on huono puoli kuljettajalle, jos toimiva ikkuna menee kovin kapeaksi. Edellisellä Ferrari-stintillä vastaavanlaista ongelmaa ei mielestäni vielä ollut, Kimi ajoi vähintään ok aina Massan parina, vaikka autoon tehtiin epämiellyttäviä muutoksia. Varmasti se ikäkin jossain määrin jo painaa, kun mittarissa syksyllä 38.
Bahrain on ollut Kimille lähestulkoon luvattu maa, joten jos siellä ei tule podiumia ja mieluusti Vettelin päihittämistä ainakin jommassa kummassa, kisassa tai aika-ajossa, niin aika epätoivoiselta alkaa tuntua tämän kauden osalta. 2014 toisinto edes suunnilleen olisi karmea tapa lopettaa ura, joten pakko toivoa, että Bahrainissa asiat loksahtavat kohdalleen ja sen jälkeen on muutenkin viime vuoden vauhdissa suhteessa Vetteliin valtaosassa kisoja. Sen jälkeen sitten Le Mansia ja muuta hauskaa toivottavasti, olisi pirun mielenkiintoista seurattavaa.