Formula 1 – kausi 2017

  • 320 794
  • 1 872

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Molemmat Rellut oli kyllä yllättävän kovassa vauhdissa. Olikohan renaultilla jotain isompaa päivitystä tähän kisaan? Palmer kylläkin Hulkenbergistä jäi todella paljon, mutta tämä lie ollut odotettavissakin siitä lähtien kun kuljettajat julkistettiin.

Renaultilla on jotain uusia osia, mutta ei käsittääkseni mitään merkittävää. Hülkenberghan ajoi toisen 7.sijan putkeen, joten sikäli tuo Renaultin vauhti aika-ajossa ei ollut yllätys. Hülkenberg itse puhui, että kisavauhdissa vielä tekemistä, mikä näkyi esim. Kiinassa. Jännä nähdä, miten huomenna homma tallilta sujuu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Upea aika-ajo Valtterilta! Paalu on aina kova suoritus ja vielä kun se tulee Hamiltonia vastaan. Nyt huomenna superstartti, niin uran ensimmäinen voitto on enemmän kuin lähellä. Bahrainissa vieläpä tuo likainen puoli on oikeasti todella likainen. GP2 kisassa tuntuivat likaiselta puolelta starttaavat järjestään saavan huonon startin, joten kaiken natsatessa huomenna on Valtterilla superhyvä mahdollisuus hyvittää Kiinan mokailut.

Parastahan itse kisan kannalta olisi että Bottas pitäisi kärkipaikan ja Vettelel vähintään pääsisi tuohon väliin tunkemaan itsensä. Kimikin lähtee onneksi samalta puolelta joten anakin saumaa on startissa parantaa asetelmia. Saa nähdä jääkö suomalaiset taas kisassa tyhjänpäälle hyvin menneen aika-ajon jälkeen.
 

Byvajet

Jäsen
Pahimmillaan tässä käy niin, että Bottas ei ymmärrä asemaansa kakkoskuskina ja pakkomieleisen röyhkeä ja impulsiivinen Hamilton tulee kylkeen. Ikävästi vaikuttaa siltä, että Bottas pyrkii voittamaan Hamiltonin, mikä tässä vaiheessa uraa johtaa todennäköisesti vain lopulliseen syrjäytymiseen huipputalleista.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Pahimmillaan tässä käy niin, että Bottas ei ymmärrä asemaansa kakkoskuskina ja pakkomieleisen röyhkeä ja impulsiivinen Hamilton tulee kylkeen. Ikävästi vaikuttaa siltä, että Bottas pyrkii voittamaan Hamiltonin, mikä tässä vaiheessa uraa johtaa todennäköisesti vain lopulliseen syrjäytymiseen huipputalleista.

Tämä oli kyllä varmasti viimeinen niitti Bottaksen uralle, kun meni paalulle ajamaan. Idioottimainen temppu. Vai oliko sittenkään? Minä uskoisin, että kovat suoritukset takaa tuleville kausille paremman tallipaikan aika paljon todennäköisemmin kuin suoritukset, jossa häviää kauden 100-0 tallikaverille. Jos ei sitten mersulla niin mahdollisesti jossain toisessa huipputallissa. Kovalaiseltakin voi lisätietoa kysäistä.

Valtterilta todella kova suoritus. Kisa onkin toinen juttu, mutta luottoa löytyy, jos koneet kestää. Kimi oli luvalla sanoen surkea. Mistähän löytyisi jatkumoa suomalaisille F1 perinteille? Ei ole tullut pikkuformuloita juurikaan seurattua ja joku paremmin minua kartalla oleva voisi kertoa, onko jostain tulossa uutta Häkkistä tai Räikköstä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikä vitun idiootti tämä Byvajet on? Trolli vai ihan oikeasti tyhmä? Jaksa enää lukea koko tätä F1-keskustelua tuon saman asian jankkaamisen takia.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Valtterilta todella kova suoritus. Kisa onkin toinen juttu, mutta luottoa löytyy, jos koneet kestää. Kimi oli luvalla sanoen surkea. Mistähän löytyisi jatkumoa suomalaisille F1 perinteille? Ei ole tullut pikkuformuloita juurikaan seurattua ja joku paremmin minua kartalla oleva voisi kertoa, onko jostain tulossa uutta Häkkistä tai Räikköstä.

Tänä vuonna GP3-sarjassa ajaa Red Bullin junioriohjelmaan kuuluva Niko Kari. Viime kausi meni Formula 3 eurosarjassa vaihtelevalla menestyksellä ja olinkin itse jo varma, että Red Bull pudottaa tukensa pois, mutta niin vain tuki jatkuu ja siirto pykälää ylempään luokkaan. Tänä vuonna on toki sitten onnistuttava hyvin ja yhteispisteissä oltava kauden päätteeksi Top5 joukossa mikäli Red Bullin tuesta ja F1-urasta haaveilee. Karin edellä Red Bullin junioriohjelmassa ovat viime kauden GP2-mestari Pierre Gasly, sekä viime kaudella Karin tallitoverina F3 eurosarjassa ajanut ja täksi kaudeksi GP2-sarjaan nostettu Sergio Sette Camara. Homma on nyt Karista itsestään kiinni, sillä kaudeksi 2019 olisi mielestäni realistinen sauma nousta ykkösiin Toro Rossolle. Tämä edellyttää tietenkin huippusuorituksia GP3-sarjassa. Tai oikeastaan mestaruutta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Pahimmillaan tässä käy niin, että Bottas ei ymmärrä asemaansa kakkoskuskina ja pakkomieleisen röyhkeä ja impulsiivinen Hamilton tulee kylkeen. Ikävästi vaikuttaa siltä, että Bottas pyrkii voittamaan Hamiltonin, mikä tässä vaiheessa uraa johtaa todennäköisesti vain lopulliseen syrjäytymiseen huipputalleista.
Eli Bottas ajaa liian hyvin huipputallissa, joka johtaa siihen, että hän syrjäytyy huipputallista? Käsittämätöntä miten joku ehdoin tahdoin haluaa sälyttää Bottaksen ylle ikuisen kakkoskuskin asemaa. Lisätietoja Irvineltä siitä johtaako tuollainen puudelimeininki mihinkään. Ehkä Hämiksen kannattaisi alkaa pikku hiljaa itsekin ajamaan, eikä luottaa siihen, että puudeliosasto tallissa ei laita häntä liian ahtaalle. Nico niisti jo nenän viime kaudella.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Nyt juuri tuossa lähti Formula 2-luokka käyntiin ja jälleen oli nähtävissä, että likaiselta puolelta lähtevät kuskit olivat suurissa ongelmissa lähdössä pidon kanssa. Eli Kimiä ajatellen loppujen lopuksi aika sama oliko se sijoitus aika-ajossa eilen neljäs vai viides, koska nykyisestä viidennestä ruudusta voi ihan hyvin nousta neljän tai jopa kolmen joukkoon. Tämä seikka sataa toki myös Bottaksen laariin, joka pääsee ykkösruudusta ja puhtaalta puolelta lähtemään, Hamiltonin lähtiessä likaiselta puolelta.

Mikäli suomalaiset menettävät asemiaan lähdössä, olen kyllä todella pettynyt. Toki, jos tuo Räikkösen kisavauhti on tuota mitä aika-ajossa oli, niin tulee kyllä jäämiehelle pitkän pitkä kilpailu. Bottaksella mahdollisuudet toki mihin vain.

Itse olen väkivaltafantasioinut siitä, että Vettel ja Hamilton kilkkaisivat toisensa lähdössä pihalle, Räikkönen kuittaa Ricciardon lähdössä ja sitten ajellaankin rauhassa ruutulipulle suomalaisten vetäessä joukkoa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen väkivaltafantasioinut siitä, että Vettel ja Hamilton kilkkaisivat toisensa lähdössä pihalle, Räikkönen kuittaa Ricciardon lähdössä ja sitten ajellaankin rauhassa ruutulipulle suomalaisten vetäessä joukkoa.

Niin tai kirveet kaivoon mentaliteetilla Hamilton ja Vettel kamppailevat ankarasti startissa ja puhtaalta puolelta hyvän startin saanut Kimi nousee kakkoseksi. Parin kierroksen jälkeen drs tulee käyttöön ja Kimi kolaa etusiipensä paskaksi Valen takarenkaaseen ja suomalaiset tippuvat joukon viimeiseksi linkuteltuaan varikolle.

Tosiaan Formula 2-luokassa ei mitään hyviä startteja ottanut kukaan likaiselta puolelta, joten Valen pitäisi hyvällä lähdöllä pystyä paikkansa pitämään ja kenties hieman karkuunkin, koska Vettel haastanee Lewiksen tiukasti. Kimille olisi ensisijaisen tärkeää päästä heti startissa Ricciardon ohi ja pitää Verstappen takana.

Täytyy vielä sanoa, että ihme jos Charles Leclerciä ei nähdä ensi kaudella ykkösissä.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Ferrarilla on kyllä niin vitun tyhmää porukkaa töissä. Räikkösen helppo kolmossija meni siinä kun pidettiin taas jollain sata kierrosta vanhoilla renkailla radalla.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Bottas ei riitä, taitaa olla eka ja vika kausi huipputallissa.

Suomalaisten tallikaverit ajavat kisasta toiseen voitoista keskenään, suomalaiset kruisailee samoilla autoilla sijoilla 3-7. #kaikkienaikojensuomalaiskausi
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Ferrarilla on kyllä niin vitun tyhmää porukkaa töissä. Räikkösen helppo kolmossija meni siinä kun pidettiin taas jollain sata kierrosta vanhoilla renkailla radalla.

Joo tai sit starttiin jossa Vettel nappasi maailmanmestarin päänahan ku Kimi kusi 2 sijaa.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Vielä ei riittäny vauhti Bottaksella voittoon mutta jospa se tällä kaudella tulis .. MM-pisteitä ku kattoo niin tais suomipojista tulla selviä kakkoskuskeja jo tässä vaiheessa kautta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Sekö oikeuttaa paskaan taktiikkaan tämän jälkeen?

Ei missään nimessä, mutta jos itkee tyynyynsä että oli tallin vika kun pallisija meni niin huijaa vaam itseään.

Hienoa että nyt kun Ferrari on voittanut kisoja niin kansallishymneissä on taas tunnetta kun italialaiset juhlivat ja laulavat kuljettajan säestäessä. Muiden tallien voittaessa ketään ei kiinnosta valmistajamaan kansallishymni.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Vielä ei riittäny vauhti Bottaksella voittoon mutta jospa se tällä kaudella tulis .. MM-pisteitä ku kattoo niin tais suomipojista tulla selviä kakkoskuskeja jo tässä vaiheessa kautta.
No eikö Bottas ole selvä kakkoskuski? Kuka on väittänyt Valtterin olevan se ykköskuski? Tuskin hän itsekään..
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sekö oikeuttaa paskaan taktiikkaan tämän jälkeen?

Eikös tuon stopin viivyttämisessä ollut kyse siitä, että Kimi olisi joutunut ruuhkan keskelle, jos olisi aiemmin stopannut?

Noin ylipäätään on minusta surullista, että joka vkl Kimin kohdalla joudutaan näitä vatvomaan. Tosiasia on se, että ajamalla kärjessä Vettelin tapaan myös nämä taktiikat olisi helpompi sumplia kohdalleen.

Ikävä se on sanoa, mutta Kimi on kyllä tällä hetkellä aika surullinen tapaus. Oikeastaan vain McLarenilla lienee tällä hetkellä suurempi ero tallikaverien välillä kuin Ferrari-veljien kohdalla.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kipeätä tekee kisoja seurata kyllä. Ei vauhti tunnu riittävän kummallakaan tallikavereille ja tallit hoitavat renkaanvaihdot ja taktiikat viimeisen päälle... Ei silti, eipä tänään paremmillakaan taktiikoilla olisi riittänyt suomalaisilla oikein korkeammalle kokonaisuudessaan. Todella turhauttavaa seurattavaa.

Mitähän asetusta Kimi valitti tuossa kisan aikana pariinkin kertaan? Mutka neljästäkö puhui? Kimikin kuulostanut radiossa tuohtuneemmalta kuin varmaan koskaan aiemmin urallaan. Käsittämättömäksi on revennyt ero Vetteliin viime vuoden loppuun nähden.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo kyllähän tuo Kimin ajattaminen ylipitkään kuluneilla renkailla on raivostuttavaa. Kimi ei kyllä tee itselleen hommasta helppoa omilla tötöilyillään. Mutta kai niillä on joku grande plan näissä rengastaktiikoissa, joita ei vain amatöörin silmin näe...

Bottaksen vauhti oli kyllä raju pettymys. Alusta asti oli jotenkin tahmeaa, kun Vettel ja koko muu joukko pysyi helposti vauhdissa mukana. Lewisin vauhti aivan eri planeetalta Valtteriin nähden. Toivottavasti tuo pito-ongelma oli yhden kisan juttu eikä Kimin säätöjen tapainen ikuisuusongelma.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Ei missään nimessä, mutta jos itkee tyynyynsä että oli tallin vika kun pallisija meni niin huijaa vaam itseään.

Kyllä se on ihan yhtä lailla itsensä huijaamista jos ajattelee, ettei Ferrari ollut osasyyllisenä palkintopallisijan menemisessä. Mutta syytetään aina Kimiä vaan pelkästään, sama se vaikka stopeilla ei tiimi saa renkaita kiinni ja ajattaa supersofteilla pitempiä stinttejä kuin softeilla lopuksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomalaiset sijoilla kolme ja neljä maaliin ja päällimmäinen fiilis pettymys. Tähän on tultu, mutta eihän siitä muuksi pääse, kun molempien tallikaverit selvästi edellä ja toinen suomiukko lähti paalulta.
Valtterin kisassa oli hyvää oikeastaan vain lähtö, jossa irtosi parhaiten kärkijätkistä ja piti paikkansa. Kisavauhti oli kyllä täysin kateissa ja taisi sekin selvitä miksi ne Red Bullit pysyi niinkin hyvin siinä alkukierroksilla aivan kärjen perässä. Bottas oli tulppana.
Kyllä nyt on pakko olla autossakin jotain vikaa, koska ei Bottas nyt noin paska ole mitä tuo kisa näytti. Vaikken pidä Vettelin tai Hamiltonin tasoisena kuskina, niin ei Bottas nyt saatana kahta sekuntia kierroksella ota turpaan samoilla renkailla keneltäkään.

Kimillä alku taas ihan kauhea, mutta lopussa sentään sai jotain hyviä kierroksia aikaan, niinkuin tuntuu aina saavan kun ei enää ole oikein merkitystä. Vaikka Kimi ei millään mittarilla ole Vettelin tasolla, niin kyllä tuo Ferrarikin vaikuttaa juuri siltä, kuten Salokin sanoi, että yhdelle ukolle osataan tehdä hommat ja toinen on sitten lähinnä mukana kun pitää olla. Näinhän se on tuntunut Ferrarilla vähän olevan, jos historiaa katsellaan.
Mutta kyllä silti Kimiltäkin täytyy vaatia ihan helvetisti enemmän ja kisassa oli taas se perus tilanne, jossa rullailee Massan takana sen kolme-neljä kierrosta liian pitkään, kunnes pääsee ohi. Kyllä nuo kärkijätkät saatana painaa sitten pienellä syöksylläkin sinne sisäpuolelle. Yksinkertaisesti Kimi on aivan liian pehmeä ohitustilanteissa yleensä ja on ollut jo Lotus ajoista lähtien.

Isot odotukset tänään, iso pettymys. Kyllähän tuo pahasti siltä näyttää, että kakkosviuluja soitellaan. Toivottavasti nyt saadaan kuitenkin tiukka MM-taisto kuten siltä näyttääkin ja kyllä itse uskon, että Bottaskin saa huomattavasti parempia kisasuorituksia jatkossa. En millään usko, että päivän vauhti ja vauhtiero selittyy pelkästään kuskista.
 

Byvajet

Jäsen
No eikö Bottas ole selvä kakkoskuski?

Ero Hamiltoniin vain on liikaa, vaikka raaka taito- ja nopeusero ei varmasti ole noin suuri. Nykyformuloista on kuitenkin rakentunut mutkikas systeemi, jossa kuljettajan osuus pienenee pienenemistään. Bottaksen tilanne saattaa olla se, että hän ei saa autoaan toimimaan nykyrenkailla koko kautena, koska tänään nähdystä hitaudesta häivähteli merkkejä aikaisemmissakin kisoissa.

Voi tietenkin väittää, että huippukuljettaja pystyy sopeutumaan renkaisiin ja säätämään autonsa niille sopivaksi, mutta paljon kysymys on myös silkasta tuurista.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kyllä se on ihan yhtä lailla itsensä huijaamista jos ajattelee, ettei Ferrari ollut osasyyllisenä palkintopallisijan menemisessä. Mutta syytetään aina Kimiä vaan pelkästään, sama se vaikka stopeilla ei tiimi saa renkaita kiinni ja ajattaa supersofteilla pitempiä stinttejä kuin softeilla lopuksi.

Jos vaikka lähdetään siitä että sinä ensin väitit että Ferrari kusi kimin pallisijan johon totesin vaan että Kimissä ihan omaakin vikaa menettää sijoja heti startissa ja nyt huutelet jo että aina vaan syytetään Kimiä vaikka itse aloitit haukkumalla VAIN Ferraria.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös tuon stopin viivyttämisessä ollut kyse siitä, että Kimi olisi joutunut ruuhkan keskelle, jos olisi aiemmin stopannut?

Sitähän Ferrari siinä ajatteli, mutta pari kierrosta aiemminkin olisi ollut tyhjää jo useampi sekunti. Massa oltaisiin ajettu kiinni, mutta vauhtiero olisi ollut sen verran iso, että Kimin olisi pitänyt mennä heittämällä ohi (aivan kuten Valtteri meni muutamaa kierrosta aiemmin).

Kimi kusi mahdollisuudet TOP2-sijoihin lähdössä, mutta samalla Ferrarin taktiikkaosasto kusi mahdollisuuden podiumille toista kisaa putkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös