Formula 1 – kausi 2017

  • 320 794
  • 1 872

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
No, jos säädöt on pielessä, niin minkä teet? Todellisuudessahan Kimi ajoi kärjen kanssa samaa vauhtia renkaiden vaihdon jälkeen.

Aika usein Kimillä ne säädöt tuntuvat olevan pielessä. Eiköhän sillä kuskillakin ole osuutta asiaan. Toiset ovat parempia auttamaan autonsa säätämisessä haluamakseen kuin toiset. Kimillä tuntuu olevan kärkikuskeista pienin toleranssi noiden säätöjen suhteen. Hänellä on eniten pienestä kiinni, muut kykenevät ajamaan hyvin vähän heikoimmillakin säädöillä. Tai sitten osaavat vain säätää aina auton juuri mieleisekseen. Mutta siis, aika paljon tästä laitan myös Kimin piikkiin.

Minusta tuota Kimin (ja osin myös Bottaksen) heikkoutta ajaa hieman käteen sopimattomalla autolla osoittaa myös sadekelillä ajaminen, jossa molemmat suomalaiset ovat aika heikkoja. Taas Vettel, Hamilton, Alonso ja Verstappen ovat myös sadekeleillä olleet erinomaisia. Silloinhan auton säädöt eivät ole maksimaaliset, ellei sada koko kisaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika usein Kimillä ne säädöt tuntuvat olevan pielessä. Eiköhän sillä kuskillakin ole osuutta asiaan. Toiset ovat parempia auttamaan autonsa säätämisessä haluamakseen kuin toiset. Kimillä tuntuu olevan kärkikuskeista pienin toleranssi noiden säätöjen suhteen. Hänellä on eniten pienestä kiinni, muut kykenevät ajamaan hyvin vähän heikoimmillakin säädöillä. Tai sitten osaavat vain säätää aina auton juuri mieleisekseen. Mutta siis, aika paljon tästä laitan myös Kimin piikkiin.

Tästä oli jomman kumman iltapäivälehden F1-kausioppaassa hyvää Ossi Oikarisen kirjoittamaa analyysia. Hänen mielestään Räikkösen kiistaton heikkous on se että Kimillä hyvien säätöjen löytäminen kestää pidempään kuin monella muulla. Oikarisen mukaan Räikkönen osaa antaa kyllä tarvittaessa hyvää ja tarkkaa palautetta, ja auton säätäjänä Räikkösen ja Vettelin ero on hänen mielestään marginaalinen, mutta kysymys on kokonaissummasta. Eli Räikkösen flegmaattinen tyyli ja vähän hitakainen tapa toimia kuulemma aiheuttaa sen että välttämättä Räikkönen ei kuulemma oikein saa ehdotuksiaan läpi, hän ei ole mikään "joukkojen piiskaaja" kuten Oikarinen asian ilmaisi, ja tästä seuraa se että kuljettajan antama palaute ei välttämättä nouse tarpeeksi suureen rooliin auton säätöjen löytämisessä.

Minusta tuota Kimin (ja osin myös Bottaksen) heikkoutta ajaa hieman käteen sopimattomalla autolla osoittaa myös sadekelillä ajaminen, jossa molemmat suomalaiset ovat aika heikkoja

Bottaksen kohdalla en vielä tekisi mitään tuomiota sadekelillä ajamisesta kun on ajanut koko uransa Williamsilla, jonka auto on ollut viime vuodet todella vaikea ajaa märällä radalla ja huonoissa pito-olosuhteissa. Minä muistelen itse asiassa että ensimmäisellä kaudellaan, kun Williamsilla oli se vähän heikompi runko, Bottas oli juuri parhaimmillaan sadekelillä ja taisi ajaa parhaat suorituksensakin silloin kun rata oli kostea tai märkä. Mutta sitten kun siirryttiin näihin hybrideihin ja Williams loikkasi takaisin kärkipäähän, niin tuon auton kiistaton heikkous oli juuri ajettavuus märällä ja sellaisilla radoilla missä tarvitaan hyvää mekaanista pitoa ja vetopitoa.

Nyt Bottaksella on tallikaverinaan yksi kovimmista mittatikuista mitä tulee märällä ajamiseen, ja autonkin pitäisi varmasti soveltua siihen lajiin paremmin kuin Williamsin, niin on mielenkiintoista nähdä mikä se Bottaksen oikea taso sateella on.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo en itsekään lähtisi Boltterin sadekelin taitoja vielä dumaamaan. Tulokaskaudellaanhan tuo tykitti sadekelin aika-ajossa Montrealissa ajokelvottomalla Williamsilla kolmosruutuun, mikä oli aikamoinen paukku. Ja ymmärtääkseni pikkuformuloissa ollut sadekelillä kova kaveri. Williamsin autohan ei ole hybridiaikana juurikaan sateella toiminut, kun ei kumpikaan auto ole sateella kovaa mennyt. Toki Massa nyt ei ole koskaan sadekelin kuski ollutkaan. Mutta Bottasta pidän hiemna mysteerinä edelleen. Luotto on kova, että sateella kulkee hyvin, vaikkakin vastassa on ehkäpä se paras sadekelin kuski.

Kimi ei ainakaan vanhoilla päivillään mikään loistokas sadekelin kuljettaja ole ollut, Mutta jotenkin semmoiset muistikuvat on, että mäkkiaikoina kulki myös sateella hyvin. Johtuiko sitten Michelinin renkaista vai mistä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viime kaudella Brasilian härökisassa ainakin Maikkarin kommentaattori kehui Bottasta, sanoi tämän olleen aiemmissa sarjoissa erittäin hyvä nimenomaan märällä. Saa nähdä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Minä muistelen itse asiassa että ensimmäisellä kaudellaan, kun Williamsilla oli se vähän heikompi runko, Bottas oli juuri parhaimmillaan sadekelillä ja taisi ajaa parhaat suorituksensakin silloin kun rata oli kostea tai märkä. Mutta sitten kun siirryttiin näihin hybrideihin ja Williams loikkasi takaisin kärkipäähän, niin tuon auton kiistaton heikkous oli juuri ajettavuus märällä ja sellaisilla radoilla missä tarvitaan hyvää mekaanista pitoa ja vetopitoa.
Oikein muistelet. Ensimmäisellä kaudellaan heikolla Williamsilla tuli Kanadan GP:ssä totaalinen pommi, kun märän kelin aika-ajoissa kiilasi itsensä kolmanteen ruutuun. Kisa taidettiin ajaa kuivassa kelissä ja siellä sitten putosi aika nopeasti pois kärkikahinoista. Eli jonkinlaista piilevää potentiaalia siellä pitäisi olla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Antonio Giovinazzi ajaa Kiinassa(kin) Sauberia, koska Pascal Wehrlein potee yhä selkäkipuja. Wehrleinin tavoitteena on palata F1-kisoihin joko Bahrainissa tai Venäjällä.

http://www.bbc.com/sport/formula1/39485374 (Linkki BBC:n uutiseen Giovinazzi-kuviosta)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nonni. Kiinan sää oikuttelee ja nyt neuvotellaan mahdollisuudesta ajaa niin aika-ajot kuin skaba jo lauantaina.
Yllätysneuvottelut käynnissä – ajetaanko F1-kisa jo lauantaina? - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Yhdet sadeharjoitukset tänään kaiketi pystyttiin ajamaan, jotkut kuljettajat eivät ole käyneet juuri ollenkaan radalla. Verstappen ei niin yllättäen 1.5s muita nopeampi. Itse en katsonut harjoituksia joten tiedä sitten onko rata kuivunut/kastunut kesken treenien.

_
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ja juuri saamamme tiedon mukaan kisa pyritään ajamaan normaalisti sunnuntaina, hyvä niin.

Ja muita uutisia, Malesian GP poistuu kalenterista tämän vuoden jälkeen, syynä talousongelmat. En nyt tiedä pystyykö tästä olemaan hirveän pettynyt, koska Sepang on juuri sellainen tyypillinen tilkemäinen stadionrata, vaikka hyviäkin osuuksia tuolla radalla onkin.
 

Yx7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sepangissa 5 kertaa käyneenä ei voi kun jakaa lämpimiä muistoja paikasta.
Ehkäpä hinta laatu suhteeltaan paras paikka ikinä fanille , 40€ lipulla näki puoli rataa.

Eipä silti, lopetus ei tullut yllätyksenä, paikalliset ei koskaan lämmenneet ajatuksesta lähteä katsomoon , puolihimmeillä täyteltiin penkkirivejä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Kyllä Juusela on hyvä näissä formulaselostuksissa. Paremmin hoitaa kuin Saari nämä hommat, tokihan Juuselalla on selostajana pitkä kokemus muutenkin mutta siitä huolimatta on kyllä hyvin tullut mukaan näihin kuvioihin. Tuntuu olevan hyvin ns. "sisällä" näissä jutuissa, antaa tilaa myös kommentaattoreille ja keskittyy muutenkin paljon paremmin kuin Saari. Lisäksi tuntuu tekevän enemmän omia huomioita tapahtumien aikana.

Ei Saarikaan nyt huono ollut, mutta mieluummin Juuselaa kuuntelee.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Mitenkähän tuohon Räikköseen saisi ladattua lisää vauhtia aika-ajoihin. Autosta sitä löytyisi kyllä ...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika-ajo ei järjestyksen kannalta tarjonnut suurempia yllätyksiä. Hamilton, Vettel, Bottas ja Räikkönen.

Valtteri jäi perkele TUHANNESOSAN Vettelin kakkossijasta. Hamiltoniin eroa noin puolitoista kymmenystä, joten mielestäni silti erittäin hyvää suorittamista Valtteriltakin. Hamiltonilta ihan megakierros kolmanteen osioon, mutta hyvin tämä Vettel ja Valtteri kaksikko tuli siihen tuntumaan lopulta.
Kimi taas vähemmän yllättäen jäi sitten neloseksi ja muutaman kymmenyksen näiden perään.

En oikein tiedä mitä toivon kisalta. Tottakai toivon suomalaisten pärjäämistä, mutta tavallaan toivon, että edes Vettel pääsee Hamiltonin kantaan ja haastamaan voitoista. Saa nähdä miten se tilanne tulee olemaan, jos esimerkiksi Bottas ohittaa heti Vettelin lähdössä ja on Hamiltonin kannassa, saako edes yrittää ohittaa vai miten on.
Verstappenilla ongelmia moottorin kanssa, joten starttaa ihan perältä. Varmaan tuo Mad-Max virikkeitä meille kilpailussa.

Huomenna aika iso mahdollisuus että sataa kisassa. Senhän sitten tietää ainakin missä auto numero 7 tulee pyörimään. Pessimisti ei pety.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitenkähän tuohon Räikköseen saisi ladattua lisää vauhtia aika-ajoihin. Autosta sitä löytyisi kyllä ...

Faktahan on se että sellainen 5v iästä pois. Kimin ajo on tällä vanhemmalla iällä ollut sellaista siistiä, ei vedetä limitillä. Hamiltonin, Vettelin ja Bottaksen meno näyttää siltä että vedetään rajoilla joka mutka ja se on siinä ja tässä ettei olla seinässä/hiekalla/nurmikolla. Kimiltä se puuttuu.

E. Itse katsoisin sitä Kimiä mielummin millä palaa purppuraa ja silloin tällöin viimeisellä sektorilla lipsahtaa ulos, kuin tätä mikä vetää Q3 kaksi ns.pankkikierrosta nätisti ja tuo auton puhtaana gridille.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos huomenna sataa, niin voi olla aikamoinen Verstappen-show luvassa.
Valtterilta hyvä suoritus, ero kaikkien aikojen parhaaseen aika-ajajaan (tällä kaudella vielä varmaan) puolittui Australiasta. Tuhannesosa oli toki harmittava.

Oliko muuten niin että nyt ei lähetyksessä näytetty noita purppura yms nopeusvärejä, jotka Australiassa vielä oli? Kieltämättä veivät vähän jännitystä tai ainakin katsetta pois autoista.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Purppurat oli käytössä ainakin 3.harjoituksissa tai sitten se oli jo tuossa Q1. Ilmeisesti vaan ei taho toimia palveluntarjoajan puolesta niin hävisi jossain välissä pois.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko muuten niin että nyt ei lähetyksessä näytetty noita purppura yms nopeusvärejä, jotka Australiassa vielä oli? Kieltämättä veivät vähän jännitystä tai ainakin katsetta pois autoista.
Joo kaksipiippuinen juttu. Tavallaan hyvä kun tulee infoa, mutta kyllä se vie vähän jännitystä kun näet, että toinen tulee selvästi kovempaa. Australiassa eivät ainakaan aika-ajossa näyttäneet sitä reaaliaikaista eroa ajassa mitattuna, vaikka näkyi harjoituksissa, joten toivottavasti on ihan pysyvä linjaus, kun ei Kiinassakaan näkynyt. Nämä minisektorit väreineen saattaa kyllä edelleen pysyä.

Ilmeisesti on joo isompaa ongelmaa teknisesti noissa grafiikoissa. Australiassakin oli värit ja kuskit ihan sekaisin monesti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Faktahan on se että sellainen 5v iästä pois. Kimin ajo on tällä vanhemmalla iällä ollut sellaista siistiä, ei vedetä limitillä. Hamiltonin, Vettelin ja Bottaksen meno näyttää siltä että vedetään rajoilla joka mutka ja se on siinä ja tässä ettei olla seinässä/hiekalla/nurmikolla. Kimiltä se puuttuu.
.

Räikkönen taitaa olla myös yksi isoimpia kärsijöitä siinä kun renkaat kestää enemmän. Jos niissä olisi enemmän vaihtelua niin Kimi saattaisi olla vahvimmmillaan. Varsinkin kun aika-ajoissa usein kimi epäonnistuu niin nyt nouseminen on vaikeampaa kun yllätyksiä kisoissa ei tapahdu ja voimasuhteet pysyy läpi kisan samana. Tuntuu myös että kimi pystyy autosta ottamaan paljon enemmän irti kisojen lopussa kun auto on kevyempi.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@Roger Moore @ErgonomicMonkey Täytyy kompata, Juusela on ollut hyvä! Jotenkin oli vähän pelko perseessä, että tässä meillä on uudempien aikojen kajkunnas, innokas ja iloinen idiootti. Mutta Juusela on huomattavan perehtynyt lajiin (paremmin kuin Saari) ja ulosanti on rauhallista ja miellyttävää. Selkeä edistysaskel, täytyy kiittää kun on kiitoksen paikka.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kimi on kyllä nykyään paska. Ei mitään jakoa tallikaveria vastaan, Vettel vie ja Kimi vikisee. Montako kierrosta Kimillä oli aikaa ohittaa Ricciardo? Ei yhtään kunnollista yritystä, Vettel tarvi puolitoista kierrosta ja väkisin Ricciardosta ohi. Tuntuu että Kimi vaatii jonkun helvetin ison raon jotta uskaltaa yrittää ohi.

Samoin Bottas spinnasi ja menetti mahdollisuudet podiumille.

Vituttaa jälleen kerran.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
@Roger Moore @ErgonomicMonkey Täytyy kompata, Juusela on ollut hyvä! Jotenkin oli vähän pelko perseessä, että tässä meillä on uudempien aikojen kajkunnas, innokas ja iloinen idiootti. Mutta Juusela on huomattavan perehtynyt lajiin (paremmin kuin Saari) ja ulosanti on rauhallista ja miellyttävää. Selkeä edistysaskel, täytyy kiittää kun on kiitoksen paikka.
Täältä yksi komppaus lisää. Juuselan selostuksesta huomaa aidon innostuksen lajia kohtaan, toki Saarikin oli kai ihan formulamiehiä, mutta jotenkin väsähtäneen oloista oli viimeisinä vuosina Oskarin selostus. Plus se fakta, että ei huomannut kaikkia olennaisia tapahtumia kisan aikana.

Hamiltonille lopulta helppo voitto. RB:n vauhti hyytyi oletetusti, kun siirryttiin kuivalle ja Räikkösestä ei ollut ohittamaan hitaampaa Ricciardoa. Turhauttavaa katsella, kun lähes sekunnin nopeammalla autolla ei uskalleta ottaa yhtään riskejä ohittaessa, kuten Vettel sitten teki aussin kanssa. En tiedä olisiko Vettel päässyt missään vaiheessa ajamaan kunnolla kisan voitosta, vaikka olisikin päässyt aiemmin Ricciardon ohi, mutta enemmän jännitettävää olisi ainakin ollut.

Räikköselle iso lampaanperse tästä kisasta, Bottakselle myös kun meni pyörähtämään. TV-tuotannolle myös lampaanperse, kun Bottaksen pyörähdystä ei näytetty uusintana missään vaiheessa. Tuomaristolle toistaiseksi peukku pystyyn, kun on annettu ajaa kilpaa eikä jaettu penaltteja vaan jakamisen ilosta.
 

markusst

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS | Miami Dolphins
Kimi alkaa kyllä olemaan todella hidas, taitaa olla korkea aika laittaa ajohanskat kuninkuusluokan osalta piirongin laatikkoon tämän kauden jälkeen.
 

Byvajet

Jäsen
Kimi alkaa kyllä olemaan todella hidas, taitaa olla korkea aika laittaa ajohanskat kuninkuusluokan osalta piirongin laatikkoon tämän kauden jälkeen.

Bottaskin lentää ulos näillä esityksillä. Mikä siinä on, ettei kakkoskuskin paikka kelpaa, vaan täytyy yrittää liikaa? Omalla rennolla ja riskittömällä ajolla Bottas olisi mitä todennäköisimmin ollut palkintosijalla, mutta Hamiltonin luoma paine pisti yrittämään. Se sitten näkyi.

Bottas ei vain ymmärrä asemaansa. Hamilton on nopeampi ja tulee olemaan nopeampi. Bottaksen tehtävä on ajaa varmoja perussuorituksia, jotka tuolla autolla riittävät yleensä kolmanneksi tai neljänneksi, joskus toiseksi ja jopa voittoon.

Mutta itsepähän valintansa tekee. Saa ajaa vuoden huipputallissa ja sitten lentää ulos, koska ei ymmärrä asioita tallin näkökulmasta.

Ei muuta kuin seuraavaan kisaan yliyrittämään ja paikkaamaan tämän kisan tohelointia, niin saadaan lisää surkeita suorituksia.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Bottas ei vain ymmärrä asemaansa. Hamilton on nopeampi ja tulee olemaan nopeampi. Bottaksen tehtävä on ajaa varmoja perussuorituksia, jotka tuolla autolla riittävät yleensä kolmanneksi tai neljänneksi, joskus toiseksi ja jopa voittoon.
Joopa joo. Otappa nyt huomioon, että Bottas ajaa myös itselleen tuolla eikä pelkästään tallille. Jos alistuu kakkoskuljettajaksi kuin Kovalainen aikoinaan, niin tulevaisuus ei näytä kovin ruusuiselta. Jos taas joskus pystyt horjuttamaan kunnolla ykköskuskin asemaa tallin sisällä, niin se on vaan plussaa. Ja juuri nyt Bottaksen on annettava niitä näyttöjä, koska sopimus on vaan vuoden mittainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös