Mainos

Formula 1 – kausi 2017

  • 321 193
  • 1 872

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Näin Räikkösen kipinöivä radiokeskustelu eteni – Kimin hermot kävivät kierroksilla - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi Erinomainen matikkapää jälleen "insinööreillä". Suorastaan raivostuttavaa pelleilyä.

Kisaa katsellessa odotin Ferrarin yrittävän edes jotain ottamalla Kimi sisään jopa ennen Verstappenia, vaikka oletuksena oli että yhdet softit kestää "ehkä" maaliin. Ensimmäinen vaihtoehto olisi lähestulkoon varmistanut 4. sijan ja taistelun podiumista, koska tiedettiin ennakkoon ettei RBR:n ss-kumit kestä loppuun. Tuntuu siltä että insinöörit tuijottavat liikaa sitä dataa näytöllä ja samalla maalaisjärki unohtuu.

Kimillä on edelleen hirmuisesti kyytiä, mutta on hyvässä ja pahassa liian varovainen. Olisihan sitä aggrea mukava nähdä enemmän.

Odotin myös että tilanne selostamossa ei voisi Oskun & Ossin jälkeen huonontua, mutta Juusela & Ossi pakottaa jo heti alusta laittamaan äänet mutelle. Ei vaan voi olla noin pihalla tapahtumista! Vielä kun Juusela innostuu ja korottaa ääntänsä sekoilunsa aikana niin.. voi jumalauta.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Olen samaa mieltä. Hyvä taktiikka vaatii myös toimiakseen hyvän kisasuorituksen kuljettajalta ja jos Kimi olisi esimerkiksi mennyt Ricciardon ohi siinä alussa ja päässyt jonkin verran karkuun, niin tilanne olisi ollut huomattavasti helpompi ja olisivat voineet ajaa periaatteessa samalla taktiikalla kuin muut ja ottaa sen kolmospaikan.
Niin, hyvään kisasuoritukseen vaaditaan hyvää taktiikkaa & ajosuoritusta. Silloin kun jumiudutaan hitaamman perään tusinaksi kierroksia, niin pitää yksinkertaisesti vaihtaa taktiikkaa, tai tuloksena on huono taktiikka, huono ajo- ja kisasuoritus. Hyvä esimerkki tuo Kimin kohtalo eilen. Suosiolla jäätiin tuleen makaamaan ilman minkäänlaista reagointia.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Niin, hyvään kisasuoritukseen vaaditaan hyvää taktiikkaa & ajosuoritusta. Silloin kun jumiudutaan hitaamman perään tusinaksi kierroksia, niin pitää yksinkertaisesti vaihtaa taktiikkaa, tai tuloksena on huono taktiikka, huono ajo- ja kisasuoritus. Hyvä esimerkki tuo Kimin kohtalo eilen. Suosiolla jäätiin tuleen makaamaan ilman minkäänlaista reagointia.

No mitä tuossa olisi pitänyt Ferrarin tehdä? Ottaa Kimi sisälle ja vaihtaa kolmeen stoppiin? Olisi Kimi tehnyt saman mitä Vettel, niin ei tarttis pohtia vitulleen mennyttä taktiikkaa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
No mitä tuossa olisi pitänyt Ferrarin tehdä? Ottaa Kimi sisälle ja vaihtaa kolmeen stoppiin? Olisi Kimi tehnyt saman mitä Vettel, niin ei tarttis pohtia vitulleen mennyttä taktiikkaa.
Jotain. Kolmen stopin sijasta olisi riittänyt yksi, huomattavasti aikaisempi stoppi. Todella simppeliä. Ei sillä etteikö myös ratin takana olisi ollut vikaa, mutta silloin nimenomaan pitää tapahtua reagointia myös taktiikkapuolella jos ajaudutaan nähdyn kaltaiseen tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jotain. Kolmen stopin sijasta olisi riittänyt yksi, huomattavasti aikaisempi stoppi. Todella simppeliä.

No jaa, Kimin stoppi oli kyllä väärässä kohtaa, mutta tiedä sitten paljonko aiemmalla pysähdyksellä olisi voittanut. Väitän että molemmat Red Bullit olisivat menneet edelle joka tapauksessa, vähintään Max ainakin. Plus Kimillä olisi ollut loppua kohden kuluneemmat renkaat Jne jne.

Edelleen, kisa meni ihan Kimin omasta toimesta pilalle.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
No jaa, Kimin stoppi oli kyllä väärässä kohtaa, mutta tiedä sitten paljonko aiemmalla pysähdyksellä olisi voittanut.
Todella paljon. Eihän siinä ole mitään epäselvää. Kimin stoppi oli katastrofaalisen väärässä kohtaa ottaen huomioon kaikki seikat. Pelkkä "väärässä kohtaa" on vähättelyä. Renkaiden kuluminen ei olisi ollut mikään ongelma aikaisemmin tehdyllä stopilla.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Todella paljon. Eihän siinä ole mitään epäselvää. Kimin stoppi oli katastrofaalisen väärässä kohtaa ottaen huomioon kaikki seikat. Pelkkä "väärässä kohtaa" on vähättelyä. Renkaiden kuluminen ei olisi ollut mikään ongelma aikaisemmin tehdyllä stopilla.

Todella paljon? Tarkoittaa mitä? Kimi ei päässyt aiemminkaan Red Bullista edelle, miksi aiempi stoppi olisi tilannetta muuttanut mitenkään? Kimi olisi ollut joka tapauksessa Red Bullien perässä, aivan sama mihin kohtaan sen stopin olisi ajoittanut.

Tämä on nykyään se mikä Kimin kohdalla eniten vituttaa, joka kisan jälkeen pitää jossitella. Jos ja jos ja jos. Ajaisi Kimi kerrankin viikonlopun jossa ei tarvitsisi jossitella, mutta kun ei. Jos aika-ajot natsaa, niin kisa menee vituiksi, tai sitten toisinpäin.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Todella paljon? Tarkoittaa mitä? Kimi ei päässyt aiemminkaan Red Bullista edelle, miksi aiempi stoppi olisi tilannetta muuttanut mitenkään? Kimi olisi ollut joka tapauksessa Red Bullien perässä, aivan sama mihin kohtaan sen stopin olisi ajoittanut.

Tämä on nykyään se mikä Kimin kohdalla eniten vituttaa, joka kisan jälkeen pitää jossitella. Jos ja jos ja jos. Ajaisi Kimi kerrankin viikonlopun jossa ei tarvitsisi jossitella, mutta kun ei. Jos aika-ajot natsaa, niin kisa menee vituiksi, tai sitten toisinpäin.

Se, että Kimillä ei ole vauhtia ja että talli mokaa strategian, eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Jos Kimi olisi otettu aikaisemmin sisään ja olisi päässyt Red Bullien kantaan muttei ohi, niin mitä sitten? Ainakin silloin olisi yritetty, eikä se ainakaan huonompi vaihtoehto olisi ollut kuin se että kitkutetaan alle sulaneilla renkailla loppuun asti kun muut tulee takaa sekuntitolkulla kovempaa.

Yhtä lailla asian pystyy kääntämään niin, että Ferrarin kohdalla vituttaa se, että joka kisan jälkeen pitää jossitella. Olisi kerrankin Ferrarin insinöörit hereillä koko viikonlopun niin ei tarvitsisi jossitella.

EDIT: Joo olitkin näköjään tuolla aikaisemmin sanonut myös Ferrarin taktiikassa olleen parantamisen varaa. Mutta ylempi kappale muille ihan muistutuksena, aika moni tuntuu olevan kykenemättömiä näkemään kolikon molempia puolia.
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ja voin luvata, että mikäli Valtteri ajelee kuin Kovalainen ottaen kivasti aina sijat 3-4, niin tämän kauden jälkeen menee mersun ovi kiinni.

Kovalainen ei muuten todellakaan ajellut kovinkaan usein sijoja 3 tai 4.

Kaudella 2008 Hamilton McLarenilla voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa voittamalla viisi kisaa ja ajamalla yhteensä yhdeksässä podiumille. Tallikaveri Kovalainen voitti yhden kisan ja ajoi yhteensä kolmesti podiumille (+ kaksi kertaa neljänneksi). Kovalainen sijoittui seitsemänneksi MM-pisteissä ja McLaren ei luonnolisestikaan voittanut sillä recordilla Hamiltonin henkilökohtaisesta maailmanmestaruudesta huolimatta valmistajien MM-titteliä.

Eli jos Bottas ajaa varmasti podiumeja Hamiltonin "varjossa" ja Mersu voittaa valmistajien maailmanmestaruuden, on Bottas erittäin hyvin hoitanut ruutunsa eikä Mersun ovi todellakaan mene kiinni. Bottas on lähtökohtaisesti äärimmäisen tasainen ja kylmäpäinen kuski, joka tuon ruudun pystyy erinomaisesti hoitamaan. Todennäköisesti siksi onkin Mersulla.

Sen sijaan jos tämmöisiä vastaavia alkaa tulemaan (ja seurauksena noita Kovalais-tyyppisiä sijoituksia), niin Mersun ja muiden huipputallien ovet menevät kiinni.

Tämä nyt toki oli yksittäinen virhe, josta ei kannata vielä repiä verkkareita. Siinä olet oikeassa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Todella paljon? Tarkoittaa mitä? Kimi ei päässyt aiemminkaan Red Bullista edelle, miksi aiempi stoppi olisi tilannetta muuttanut mitenkään?
Kimi olisi pitänyt ottaa jo ennen kumpaakin redbullia sisään, eli huomattavan ajoissa. Niin myös odotin Ferrarin tekevän. Se olisi ollut tilanteesta johtuen ainoa looginen vaihtoehto. Tämä olisi tarkoittanut sitä, että hyvin todennäköisesti ainakin toinen redbull olisi jäänyt stoppien aikana taakse. Tiedettiin varmaksi, että molemmat redbullit tulevat vielä sisään(ss-kumit alla), mutta silti päätettiin olla reagoimatta mitenkään ja vain suhailla auringonlaskuun. Ei Kimin kisan olisi tarvinnut päättyä siihen kun ei päässyt Ricciardon ohitse ekalla stintillä. Kisan olisi voinut aloittaa ns. kokonaan alusta vaihtamalla se alkuperäinen, tuhoon tuomittu suunnitelma uuteen. Luulisi ettei olisi niin vaikeaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@BitterX en tarkoittanut suoraan vertailua Kovalaiseen, vaan enemmänkin sitä että jos Lewis vie mestaruuden näytöstyyliin Bottaksen ollessa sijoilla 3-4, niin epäilen että kausi jää viimeiseksi mersulla.


Kimi olisi pitänyt ottaa jo ennen kumpaakin redbullia sisään, eli huomattavan ajoissa. Niin myös odotin Ferrarin tekevän. Se olisi ollut tilanteesta johtuen ainoa looginen vaihtoehto. Tämä olisi tarkoittanut sitä, että hyvin todennäköisesti ainakin toinen redbull olisi jäänyt stoppien aikana taakse. Tiedettiin varmaksi, että molemmat redbullit tulevat vielä sisään(ss-kumit alla), mutta silti päätettiin olla reagoimatta mitenkään ja vain suhailla auringonlaskuun. Ei Kimin kisan olisi tarvinnut päättyä siihen kun ei päässyt Ricciardon ohitse ekalla stintillä. Kisan olisi voinut aloittaa ns. kokonaan alusta vaihtamalla se alkuperäinen, tuhoon tuomittu suunnitelma uuteen. Luulisi ettei olisi niin vaikeaa.

Max tuli sisälle kierroksella 29, eli Kimi olisi pitänyt ottaa kierroksella 28 sisään. Maxikin taisi valittaa lopussa kuinka lipsuu, eli pitkä olisi ollut Kimilläkin stintti jos olisi tuossa vaiheessa supersoftit lyöty alle. Toiset softit alle ja oltaisiin taas supersoft vs soft tilanteessa.

Ja miksi tuo tuhoontuomittu taktiikka toimi Vettelillä? Edelleen, Kimi olisi pitänyt ottaa aiemmin sisään, mutta koska alla oli softit, oli selvää että pysyy radalla Red Bulleja pidempään. Vettel teki toisen stopin kierroksella 34 ja kierroksia tolle setille tuli 32. Kimi sisään kierroksella 39, kierroksia setille 35. Kolme neljä kierrosta liikaa toki.

Mutta ei tuo taktiikka mikään tuhoontuomittu ollut, ongelma oli Kimin vauhti.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Max tuli sisälle kierroksella 29, eli Kimi olisi pitänyt ottaa kierroksella 28 sisään. Maxikin taisi valittaa lopussa kuinka lipsuu, eli pitkä olisi ollut Kimilläkin stintti jos olisi tuossa vaiheessa supersoftit lyöty alle. Toiset softit alle ja oltaisiin taas supersoft vs soft tilanteessa.
Tietenkin kyseeseen olisivat tulleet tuossa tapauksessa softit. Ferrarin parempi vauhti olisi taas kompensoinut mahdollista s-soft vs soft tilannetta lopussa. Pointtihan on siinä, että näin Kimi olisi saanut huomattavasti paremmat asemat ja mahdollisuuden taistella jopa podiumista.

Ja miksi tuo tuhoontuomittu taktiikka toimi Vettelillä? Edelleen, Kimi olisi pitänyt ottaa aiemmin sisään, mutta koska alla oli softit, oli selvää että pysyy radalla Red Bulleja pidempään. Vettel teki toisen stopin kierroksella 34 ja kierroksia tolle setille tuli 32. Kimi sisään kierroksella 39, kierroksia setille 35. Kolme neljä kierrosta liikaa toki.
Ehkä siksi että Vettel pääsi tarpeeksi ajoissa Ricciardon ohitse. Sillä nyt ei ole tuon taivaallista merkitystä mitkä kumit Kimillä oli ekalla stintilä alla. Tilanteen mukaan pitää reagoida. Mikäli ohitus ei ajamalla onnistu, niin silloin pitää vaihtaa taktiikkaa. Kolme neljä kierrosta liika??? Vähintään 9 kierrosta liikaa. Olisi pitänyt reagoida viimeistään siinä kohtaa kun Verstappen tuli sisään.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tietenkin kyseeseen olisivat tulleet tuossa tapauksessa softit. Ferrarin parempi vauhti olisi taas kompensoinut mahdollista s-soft vs soft tilannetta lopussa. Pointtihan on siinä, että näin Kimi olisi saanut huomattavasti paremmat asemat ja mahdollisuuden taistella jopa podiumista.

Mikä parempi vauhti? Ainoa syy miksi Kimi sai Red Bulleja lopussa kiinni oli RBn kuluneet supersoftit versus Kimin tuoreet supersoftit.

Ehkä siksi että Vettel pääsi tarpeeksi ajoissa Ricciardon ohitse. Sillä nyt ei ole tuon taivaallista merkitystä mitkä kumit Kimillä oli ekalla stintilä alla. Tilanteen mukaan pitää reagoida. Mikäli ohitus ei ajamalla onnistu, niin silloin pitää vaihtaa taktiikkaa. Kolme neljä kierrosta liika??? Vähintään 9 kierrosta liikaa. Olisi pitänyt reagoida viimeistään siinä kohtaa kun Verstappen tuli sisään.

Okei, Kimi kierroksella 28 sisään ja uudet softit alle (tässä toki Ferrarin pitäisi osata ennustaa että Max pyöräyttää kumit neliöksi). Max tulee sisään seuraavalla kierroksella ja menee supersofteilla parissa kierroksessa Kimistä edelle, mikäli Kimin undercut ylipäätänsä onnistuu. Ricciardo sisään kierroksella 33, ja pääsee viisi kierrosta tuoreemmilla supersofteilla radalle. Mitä tämä muuttaa? Väitän että maaliin tultaisiin silti samassa järjestyksessä.

Ymmärtäisin tämän kritiikin taktiikasta jos Kimi olisi vetänyt Vettelin kanssa samaa tahtia.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samaa mieltä, Kimin kisaa on turha laittaa minkään muun kuin oman epäonnistumisen piikkiin. Taktiikka oli paska, mutta niin oli Kimikin.

Meikäläinenkin on puolustanut Kimiä kauan, hakenut syitä milloin taktiikasta, auton säädöistä ja kaikesta mahdollisesta. Nyt ensimmäistä kertaa tuntuu siltä, että Kimin vauhti on hyytynyt totaalisesti. Vettel painaa aika-ajoissa tylysti tauluun ja taistelee kisassa voitosta, samalla kun Kimi ajelee sijoilla 4-6. Kimillä oli kisassa kaikki maailman aika mennä Ricciardosta ohi, mutta ei saanut aikaiseksi edes puolittaista yritystä. Vettel ei jäänyt kauaa katselemaan vaan haki sen ohituksen väkisin.

Olen samaa mieltä. Hyvä taktiikka vaatii myös toimiakseen hyvän kisasuorituksen kuljettajalta ja jos Kimi olisi esimerkiksi mennyt Ricciardon ohi siinä alussa ja päässyt jonkin verran karkuun, niin tilanne olisi ollut huomattavasti helpompi ja olisivat voineet ajaa periaatteessa samalla taktiikalla kuin muut ja ottaa sen kolmospaikan. Näissä se ero vain nopeasti tulee ja Vettel tosiaan näytti miten se tehdään pakon edessä.
Toki olisi Ferrarin silti pitänyt ne supersoftit hakea Kimille tuossa lopussa jo aikaisemmin, mitä Kimi pyytelikin.

...
Itseäni alkaa jo vituttamaan lukea Kimin kommentteja, kuinka auto ei sovi ja ei ole pitoa sun muita. F1-forumilla ainakin tätä käytetään vielä puolustuspuheina, mutta kyllähän se nyt sitten Kimistäkin kertoo jo aika paljon, että auton pitää olla juuri Kimille sopiva ja jos ei ole, niin tulokset sitten heikkoja. Kyllä nämä Vettelit ja Alonsot saa epämukavallakin autolla revittyä irti auton maksimin tai jopa sen yli.

Joo ei voi muuta kuin kompata herroja, samaan Kimin "faniklubiin" olen itsekin kuulunut lähestulkoon jo vuosikymmeniä ja kyllähän tämä kausi on alkanut synkästi. 2014 oli tietysti täydellinen pannukakku huikean comebackin ja epätodennäköisen Ferrari-paluun jälkeen, mutta auto oli silloin täysin traktori ja täydellisesti Kimin ajotyylille sopimaton. Tänä vuonna vastaavaa selitystä ei ole auton yleisen tason tai käyttäytymisen osalta ja varsin erikoistahan se olisikin, kun kolme vuotta taas jo tallissa ollut, että sieltä täysin ajotyylille sopimaton auto syntyisi. Silloinkin syyttävä sormi pitäisi osoittaa pitkälti omaan napaan ja kurkistaa peiliin johtajaominaisuuksien ja insinööreiltä vaatimisen suhteen.

Se oli hyvä huomio aiemmin mitä täällä esitettiin kuinka Oikarinen näkee, että Kimiltä puuttuu se terävyys ja politikointikyky tallin sisällä. Sinänsä kunnioitettavaa ja luonut mainetta oman polkunsa kulkijana juuri tällä, mutta varmasti on lisännyt ajettavuusongelmia ja puutteellisia säätöjä audossa. Alonsot, vettelit ja hamiltonit ovat varmasti skarppina paikalla ja kielet terävänä, italiankin Kimin kanssa Ferrarilla ajaneet taitavat.

Olisi todella mielenkiintoista kuulla sisäpiirin näkemystä Kimin uran jälkeen vielä näistä asioista, että miksi tiettyinä vuosina auto on ollut niin paljon paremmin säädöissä ja toisinaan Kimillä ollut jatkuvasti ongelmia suhteessa tallikaveriin. Renkaat ovat tietysti yksi suuri tekijä, McLaren Michelineillä oli Kimin mieleen ja samoin heikosti kestävät Pirellit Lotus-vuosina. Ferraritkin osuneet joinain vuosina varsin hyvin. Mutta eivät renkaat takuulla ainoa selitys ole. Kimi itse tuskin asioita koskaan avaa, mutta toivottavasti managerit, kisainsinöörit yms. kertoisivat joitain uusia faktoja. Koska niin paljon jossiteltavaa Kiminkin urasta loppupeleissä tulee jäämään.

Oikarisen kommentit kumoavat myös täysin sitä aikanaan varsin yleisestikin mediassa pyöriteltyä hölmöä väittämää, että Kimi ei osaisi tulkita auton käytöstä ja kertoa millaiset säädöt haluaa. On ilmeisesti pirun tarkka loppupeleissä, ainakin vanhemmalla iällä tosiaan tuntunut siltä, että Kimin säätöjen toimintaikkuna on vain kaventunut ja varmasti tasan tarkkaan tietää mitä haluaa. Vaatiminen ja politikointi sitten puutteellista ja toisaalta onhan se totta, että se on huono puoli kuljettajalle, jos toimiva ikkuna menee kovin kapeaksi. Edellisellä Ferrari-stintillä vastaavanlaista ongelmaa ei mielestäni vielä ollut, Kimi ajoi vähintään ok aina Massan parina, vaikka autoon tehtiin epämiellyttäviä muutoksia. Varmasti se ikäkin jossain määrin jo painaa, kun mittarissa syksyllä 38.

Bahrain on ollut Kimille lähestulkoon luvattu maa, joten jos siellä ei tule podiumia ja mieluusti Vettelin päihittämistä ainakin jommassa kummassa, kisassa tai aika-ajossa, niin aika epätoivoiselta alkaa tuntua tämän kauden osalta. 2014 toisinto edes suunnilleen olisi karmea tapa lopettaa ura, joten pakko toivoa, että Bahrainissa asiat loksahtavat kohdalleen ja sen jälkeen on muutenkin viime vuoden vauhdissa suhteessa Vetteliin valtaosassa kisoja. Sen jälkeen sitten Le Mansia ja muuta hauskaa toivottavasti, olisi pirun mielenkiintoista seurattavaa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Mikä parempi vauhti?
Ei pitäisi olla epäselvää, että Ferrari on tällä hetkellä melkoisesti nopeampi auto kuin RBR. Nyt saa riittää rautalangasta vääntäminen. Et selvästikään ole kykeneväinen näkemään kolikon molempia puolia, koska asenne on "ärsyttää Kimin puolustelijat".
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ei pitäisi olla epäselvää, että Ferrari on tällä hetkellä melkoisesti nopeampi auto kuin RBR. Nyt saa riittää rautalangasta vääntäminen. Et selvästikään ole kykeneväinen näkemään kolikon molempia puolia, koska asenne on "ärsyttää Kimin puolustelijat".

Ai, minusta molemmat Red Bullit menivät Kimistä kisassa ohi.

Joo, saa kyllä todellakin riittää. Hauskaa että minä olen se joka ei näe kolikon molempia puolia, vaikka olen yrittänyt perustella omaa näkemystäni melko paljon. Sun heitot sen sijaan on luokkaa "ei ole mitään epäselvää" jne.

Mutta sovitaan että Kimi olisi ollut kolmas paremmalla taktiikalla. Kimi on paras!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sen jälkeen sitten Le Mansia ja muuta hauskaa toivottavasti, olisi pirun mielenkiintoista seurattavaa.
Toivotaan näin, itse asiassa yksi suurimmista syistä miksi itse olen Räikköstä seurannut mielenkiinnolla koko uransa ja kannustanut myös paikan päälläkin useamman kerran 2001 vuodesta saakka on se että kyse on poikkeuksellisesta lahjakkuudesta mitä tulee moottoriurheiluun. Formula1, Nascar, WRC, Motocrossit, moottorikelkat jne. Tuo nostaa mun silmissä Kimin monien muiden F1 kuskien ohitse, en pidä Räikköstä parhaana kuljettajana tuolla gridillä mutta aivan kärkipäässä parhaimmillaan ja onhan maailmanmestaruus punaisissa jotain todella ainutlaatuista mikä on kruunannut tämän seuraamisen. WRC visiittikin oli erittäin mielenkiintoinen, kaikkihan sen tiesivät ettei siellä pysty uusi tulokas voittamaan mutta jo se että ajoi monilla EK:illa kärkivauhtia kertoo jotain.
Se että ei pärjää 38-vuotiaana moninkertaiselle mestarille Vettelille ei pitäisi olla mikään suuri yllätys, eikö tarkoituskin ole ollut kokemuksellaan kehittää autoa ja tuoda ferrarille pisteitä, olla hyvä tutkapari Vettelille. Liksakin tietääkseni nykyään vain murto-osa Vettelin vastaavasta(jotain 7milj versus 30milj) joten ei Ferrari tässä kovin suurella riskillä ole liikkeellä kun kuitenkin kyseessä yksi paddockin suosituimmista kuskeista joten sieltä fanituote- ja pr-puolelta tulee jokunen miljoona takaisin.

Se on valitettavaa myös omalta kannalta etten näe vastaavaa lahjakkuutta ja mielenkiintoista persoonaa Valtterissa, haluaisin olla innoissaan mutta jostain syystä kaikki tekeminen on vähän hajutonta ja mautonta. Mutta olen tietty tyytyväinen noin ylipäätään että täältä härmästä tulee F1- kuskeja, sitä ihmettelemistä riittää varmasti maailmallakin ja siitä voi olla ylpeä.

_
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Joo, saa kyllä todellakin riittää. Hauskaa että minä olen se joka ei näe kolikon molempia puolia, vaikka olen yrittänyt perustella omaa näkemystäni melko paljon. Sun heitot sen sijaan on luokkaa "ei ole mitään epäselvää" jne.
Haha. Sinun näkemyksessäsi on tasan yksi puoli ja "perustelut" sen mukaisia. Minun "heitoissani" ei tosiaan ole mitään epäselvää, mikäli osaa laskea 1+1.

Mutta sovitaan että Kimi olisi ollut kolmas paremmalla taktiikalla. Kimi on paras!
Ei sovita. Eikä Kimi ole lähellekään paras.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Odotin myös että tilanne selostamossa ei voisi Oskun & Ossin jälkeen huonontua, mutta Juusela & Ossi pakottaa jo heti alusta laittamaan äänet mutelle. Ei vaan voi olla noin pihalla tapahtumista! Vielä kun Juusela innostuu ja korottaa ääntänsä sekoilunsa aikana niin.. voi jumalauta.

Niki Juusela on ollut mulle viimeisen viiden vuoden aikana ihan ykkösinhokkeja. Olin tympääntynyt Mertarantaan, mutta Juusela osasi vetää ärsyttävämmäksi. Sama nyt Saari oli mun mielestä puutteellinen selostaja kaikki ne vuodet, mutta Juusela onnistuu hänetkin nokittamaan.

Jotenkin vain sieltä tulee niin paljon sellaista ylimielisyyttä rivien välissä, että osuu vain hermoon. Formuloissa ei ole vielä esitellyt, minkä pehmolelun aikana kukakin kuski voittaa tai ihmetellyt kadonneen Snickers-patukan kohtaloa, mutta se lienee edessäpäin. Selostamoissa on tyyppejä, jotka tekevät toisistaan parempia ja sitten näitä, jotka mukamiehekkäästi naljailevat ja yrittävät koko ajan saada kaverinsa bussin alle. Esimerkiksi kysyy toiselta jotakin ja huutaa siihen vastauksen päälle. Esimerkiksi: "Nyt kun tässä ei tapahdu mitään, niin kerros, Ossi minkälaisilla renkaanpaineilla täällä ajetaan. - No yleensä... -AI MUT TOI TULEE HEI TUOLTA NYT OHI!!!!"
 

Byvajet

Jäsen
Niki Juusela on ollut mulle viimeisen viiden vuoden aikana ihan ykkösinhokkeja.

Sama. Vähän sellainen kakara, joka yrittää olla hyvä seuramies, mutta ei kuitenkaan ole. Yrittää olla hauska, mutta ei onnistu olemaan hauska. Yrittää olla asiantunteva, mutta ei ole. Yrittää vaalia muiden selostajien kanssa kepeää ilmapiiriä, mutta ei onnistu. Kärjistää liikaa, viljelee epäuskottavia näkemyksiä.

Huumori on aivan hiton vaikea laji, eikä Juusela siinä onnistu. Vaihtoehto olisi lujaan asiantuntemukseen perustuva asiallisuus ja hyvä huomio- ja analysointikyky, mutta näitäkään Juuselalla ei ole, ei missään lajissa.

Vtutti jo Juuselan yleisurheiluselostukset. Näissä formulaselostuksissa on sama epätoivoinen yritys, mutta kun ei vain kanna.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Tuossa ylhäällä Byvajetin toimesta oikeastaan aika hyvin kiteytetty noi Juuselan ärsyttävyydet ja itsekin kuulun antifaneihin. Kuitenkaan mies ei ole onnistunut vielä kovinkaan ärsyttämään formuloissa, liekö Saarella jotain tekemistä tämän kanssa... Ainoastaan noi helvetin mesimäyrät, joita viljellään läpinäkyvän väkisin välillä joka lauseeseen, alkoi ärsyttämään. Juusela voisi olla ihan hyvä mielestäni kun pysyisi täysin asialinjalla, eikä myöskään tilanteen tullen alkaisi kiljua kuin pikkutyttö.

Noihin päällehuutamisiin luulisi toki olevan jokaisessa selostamossa käyty läpi herrasmiessääntö, että selostaja "huutaa" kommentaattorin päälle vaikka kesken lauseen, jos jotain tärkeää on tapahtumassa (lue: formuloissa tapahtumassa nyt edes jotain). Asiaan sitten palataan kun tilanne on ohi, jos muistetaan. Jos ei ole sovittu, niin hiukan tympeältä tosiaan kuulostaa kommentaattorin korvaan.

Jännä että se Bottasin pyörähdys, joka siis tapahtui omasta kämmistä renkaiden lämmittelyssä, näytettiin kunnolla vasta niissä kisan jälkeisissä jälkispekuloinneissa. Kimi taas oli ihan vastaantulija kärkikuskien keskenäisissä.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sama. Vähän sellainen kakara, joka yrittää olla hyvä seuramies, mutta ei kuitenkaan ole. Yrittää olla hauska, mutta ei onnistu olemaan hauska. Yrittää olla asiantunteva, mutta ei ole. Yrittää vaalia muiden selostajien kanssa kepeää ilmapiiriä, mutta ei onnistu. Kärjistää liikaa, viljelee epäuskottavia näkemyksiä.

Huumori on aivan hiton vaikea laji, eikä Juusela siinä onnistu. Vaihtoehto olisi lujaan asiantuntemukseen perustuva asiallisuus ja hyvä huomio- ja analysointikyky, mutta näitäkään Juuselalla ei ole, ei missään lajissa.

Vtutti jo Juuselan yleisurheiluselostukset. Näissä formulaselostuksissa on sama epätoivoinen yritys, mutta kun ei vain kanna.

Tässä on loistava kiteytys herran ammattitaidottomuudesta. Mukavaa, etten ole näkemykseni kanssa yksin. Olen todella iloinen, että jätti Ylen. Toki formuloitakin tulee katseltua, mutta tässä lajissa en selostusta niin jaksa edes kuunnella, kun tulee tiiviisti seurattua sektoriaikoja yms. itsekin. Toki asiantuntijoiden kommentit kiinnostavat, mutta itse selostajan lässytykset eivät itselleni tässä lajissa ole kovinkaan tärkeitä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Aikamoista velliperseilyä ja käpykaartilaisuutta nämä Juusela-itkut, mies on selvää EOM:ää Saareen verrattuna jo nyt parin kisan suppean otoksen perusteella.

Muita juttuja, Autosportin mukaan Turkin GP:n paluusta jo vuodelle 2018 neuvotellaan. Yhden harvoista onnistuneista Tilkeringeistä paluulle peukkua, mutta se että tuo tehdään varmaan diktaattori-Erdoganin ehdoilla aiheuttaa oksetusta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Nauratti aika-ajossa Juuselan kommentti Hamiltonin nopeasta kierroksesta, jotain tyyliin "vähän näyttää hakevan koko ajan", ja samalla Hamilton painaa joka helvetin sektoriin pohjat.

Juusela on selkeä parannus Saareen, jonka tekonaurahtelu ja pihalla oleminen vitutti lopussa jo kunnolla.

Oikarisesta tykkään paljon, tuo (ainakin minulle) paljon lisäarvoa lähetykseen, tietämys lajista on valtaisaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mun mielestä Juuselan selostuksissa paistaa sellainen jopa lapsenomainen innostus lajia kohtaan, polte jota todellakin tuonne kaivataan, tottakai välillä innostuessaan puhuu asian ohi koska selostajan kuuluu olla koko ajan äänessä. On todella vaikea miellyttää kaikkia varsinkaan silloin kun itse on innoissaan selostamastaan lajista.
Itse näkisin tämän asian enemmän niin että mieluummin tämä aito kiinnostus ja innostus lajiin kuin korrektit ja kaikkia miellyttävät selostukset. Ehkä itse hyväksyn sitten enemmän näitä erilaisia persoonia kuin muut ja nostan muut asiat tärkeämmiksi kuten että pitää olla aiheesta kiinnostunut 100% jos on mukana ja sitä Juusela mielestäni tekee.
Tämä aito kiinnostus ja tietämyskin lajista on mielestäni tullut jo selvästi esiin kauden aikana pit stop -lähetyksissä ja muuallakin, heittää omatoimisesti paljon olennaisempia kyssäreitä Oikarisen suuntaan mitä Saari teki.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös