Formula 1 – kausi 2017

  • 320 794
  • 1 872

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos tallikavereilta tulee aika-ajoissa ja kisoissa jatkuvasti takkiin, niin kyllähän siinä ajaja kuin ajaja näyttää aina melko hitaalta. Ja kun rehellisiä ollaan, niin tuskinpa kovin moni piti ennen kauden alkua Valtteria Hamiltonia parempana kuskina tai Kimiä Vetteliä parempana. Se nyt vain taitaa olla ikävä totuus.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos tallikavereilta tulee aika-ajoissa ja kisoissa jatkuvasti takkiin, niin kyllähän siinä ajaja kuin ajaja näyttää aina melko hitaalta. Ja kun rehellisiä ollaan, niin tuskinpa kovin moni piti ennen kauden alkua Valtteria Hamiltonia parempana kuskina tai Kimiä Vetteliä parempana. Se nyt vain taitaa olla ikävä totuus.

Tosin käänteisesti voidaan myös miettiä, että jos ennen kauden alkua oltaisiin kerrottu Bottaksen olevan avausaika-ajoissa Hamiltonin peesissä (+0,29sek & +0,18sek), niin aika moni olisi ollut positiivisesti yllättynyt. Paljon kertoo se, että Nico ei neljän Mersuvuoden aikana päässyt Australian aika-ajossa ikinä niin lähelle, mitä Bottas pääsi ensimmäisellä yrittämällä.

Tänään toki naurettava lapsus Bottakselta, mutta noita sattuu välillä.
 

Byvajet

Jäsen
Tänään toki naurettava lapsus Bottakselta, mutta noita sattuu välillä.

Niin sattuu, mutta toivottavasti Bottas luottaisi siihen, että perusnopeus riittää niin kuin riittääkin. Vituttaa jos Bottaksen kausi huipputallissa jää tähän kauteen, kun eväitä saattaisi olla kehittyä vaikka maailmanmestariksi. Se nyt tietenkin aina vaatii tuuriakin.

Vähän on yliyrittämisen maku. Ensin liian aggressiivisesti ja sitten vielä korjauskin pieleen.

http://i.imgur.com/dH6mXDS.gif
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suhteellisen nolo moka Bottakselta, kuten itsekin sanoi. Niinhän se olikin, siitä ei kahta sanaa. On noita lämmittelykierroksen ulosajoja/spinnauksia sellaisetkin mestarit, kuten Schumacher tai Alonso tehneet.

Naurattaa vaan tämä suomalaisten perus meininki, jossa kaikki on heti menetetty ja saa suorastaan hävetä omiaan. Australiassa Bottas oli heti aika-ajossa lähempänä Hamiltonia kuin Rosberg oli ikinä ja kisassakin tuli lopussa kovempaa ja aivan Hamiltonin perässä maaliin. Toki erään nimimerkin mielestä tämä johtui vain siitä, että Hamiltonin tehoja laskettiin. Tilanteen ollessa toisinpäin olisi luultavasti kyseessä ollut vain "pään kestävyydestä".

Nytkin aika-ajossa hyvää tekemistä ja paikkasi edes jotenkin sen mokansa myös kisassa.

Okei ehkä menee vähän tunteisiin, mutta vituttaa tämä jatkuva negatiivisuus samantien, kun kaksi kisaa on ajettu joista etenkin ensimmäisessä Valtteri ajoi koko viikonlopun hyvin ja eilenkin veti hyvän aika-ajon.
Muistakaa nyt myös, että se tallikaveri on pahin mahdollinen, top5 kuljettaja formuloiden historiassa.

Oon @Byvajet kerrankin samaa mieltä kanssasi tuosta virheestä. Olisi saattanut olla pari sijaa ylempänä kisassa, jos olisi tuosta spinnauksesta päässyt samantien kömpimään takaisin, mutta korjasi ja spinnasi uudestaan. Tuo oli kyllä heikkoa ja noloa, mutta.
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Joopa joo. Otappa nyt huomioon, että Bottas ajaa myös itselleen tuolla eikä pelkästään tallille. Jos alistuu kakkoskuljettajaksi kuin Kovalainen aikoinaan, niin tulevaisuus ei näytä kovin ruusuiselta. Jos taas joskus pystyt horjuttamaan kunnolla ykköskuskin asemaa tallin sisällä, niin se on vaan plussaa. Ja juuri nyt Bottaksen on annettava niitä näyttöjä, koska sopimus on vaan vuoden mittainen.

Paitsi, että Kovalainen ei pystynyt täyttämään tuota kakkoskuskin paikkaa, johon alistui. Bottas ehkä pystyisi.

Järkevää olisi kyllä myöntää itselleen, että tällä kaudella ei ole mitään jakoa Hamiltonia vastaan, ja tehdä hyviä suorituksia ilman hölmöilyjä luotettavana kakkoskuskina. Ottaa niitä podiumpaikkoja ja tuoda tallille kovia pisteitä tasaisesti tyyliin Barrichello aikanaan. Bottas on sen verran varma kuski, että uskoisin hänen hyvin tuohon pystyvän.

Se voisi avata oven haastaa Hamilton joskus tulevaisuudessa tai ottaa ykköskuskin paikka Hamiltonin mahdollisesti lopettaessa. Hölmöilyillä tämä voi olla ensimmäinen ja viimeinen kausi huipputallissa.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Joo, kyllä suomalaisittain oli surullinen kisa. Räikkönen ajeli kuin vanhus, eikä edes yrittänyt mitään missään vaiheessa. Kohtuullisen ikävän tilanteesta tekee vielä sen, että kaiken tämän muniin puhaltelun jälkeen Vettel hoiteli hommat kotiin Ricciardon kanssa kahden kierroksen sisään. Bottas taas teki amatöörimäisen virheen. Toki hauskaa, että joku näkee Bottaksen virheen yliyrittämisenä. Tuntuu, että jotkut tai joku haluaa nähdä kaikki Bottaksen tekemät virheet yliyrittämisenä, koska se sopii agendaan. Mutta, jos turva-auton takana on jo niin kova yritys, ja nimenomaan yritys, että ei pysy radalla, niin varmaan kannattaa vielä kerrata lajin sääntöjä ja lainalaisuuksia.
 

Byvajet

Jäsen
En mä nyt tiedä, onko mulla mitään agendaa. Bottas on vain näyttänyt, että hänellä riittää sekä luotettavuus että nopeus, kunhan hän vain tyytyy tekemään oman suorituksensa ja keskittyy siihen. Sillä irtoaisi todennäköisesti jatkossa pysyvämpi paikka huipputalliin.

Jos Bottas rupeaa henkisesti taistelemaan Hamiltonia vastaan, niin sen jälkeen omia suorituksia ei välttämättä tule.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos Bottas rupeaa henkisesti taistelemaan Hamiltonia vastaan, niin sen jälkeen omia suorituksia ei välttämättä tule.

Uskallan kyllä väittää ettei Bottas siinä turva-auton takana kävelyvauhdeissa taistellut henkisesti Hamiltonin kanssa, vaan fyysisesti kylmien renkaidensa kanssa ja teki sitten amatöörivirheen.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Olihan tuo hiukan aloittelijamainen moka Bottakselta, mutta ei aiheuta itselle kyllä minkäänlaista vitutusta. Kausi on vasta alussa ja mersu mm-johdossa, jotainhan se valtteri siis on onnistunut tekemään oikein. Se mikä itselle aiheuttaa suurta vitutusta on tuo Räikkösen tuoma toivo että reservissä on vielä ja joku säätö oli vain pielessä. Mutta ei saatana, aina sama meininki eli kun pitäisi tapahtua niin ei tapahdu ja sitten tuleekin Vettel ja hoitaa hommat hetkessä. Kyllä se vaan on aika myöntää että Kimille tämä kausi on viimeinen ja toivottaa hyviä eläkepäiviä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Uskallan kyllä väittää ettei Bottas siinä turva-auton takana kävelyvauhdeissa taistellut henkisesti Hamiltonin kanssa, vaan fyysisesti kylmien renkaidensa kanssa ja teki sitten amatöörivirheen.

No tämä. Naurettava puhua jostain yliyrittämisestä kun kaveri spinnasi turva-auton takana. Nolo moka, mutta kylmät renkaat ja hankala keli tekivät radasta hankalan, ei mikään helvetin yliyrittäminen. Vai ajattelitko Valtteri lämmitellä renkaat niin että Hamiltonilla paukahtaa paska housuun?

Sellainen fiilis että tästä kaudesta tulee Kimin kannalta surullista menoa. Nyt antoi melko turhautunutta palautetta radioon, mikä ei ole Kimin tapaista. Tai ainakaan tuossa määrin. Mutta turha vinkua kun vauhtia ei ole.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olihan tuo aika karu kisa suomalaisittain mitä tulee tallin sisäisiin vääntöihin. Varsinkin tuo Ricciardo-Räikkönen-Vettel vääntö näytti karusti voimasuhteet Ferrarin sisällä. Kimistä on iän myötä tullut aika varovainen näissä tilanteissa. Valitettavasti ei ollut ensimmäinen kerta kun Kimi jumittuu tulpan taakse vaikka ns. puhtaalla radalla nopeutta olisikin. Kimi menettää näissä tilanteissa selvästi enemmän aikaa kuin muut huiput. Myös Ferrarin kannalta nämä ovat kiusallisia, kun Vettelillä oli kuitenkin vauhtia haastaa Hamilton, ja tuossa Ricciardon junassa menetettiin monta kierrosta.

Bottaksen tötöilyt nyt olivat aika ulkopuolisia varsinaisista kisatapahtumista. Nolo moka tietysti ja maksoi paljon pisteitä, mutta en nyt tuon perusteella puhuisi mistään yliyrittämisongelmasta.

Kyllähän minulle on alusta lähtien selvää, että molemmat suomalaiset ovat lähtökohtaisesti kakkoskuskeja. Jokaisesta voitetusta aika-ajosta tai kisatuloksesta pitää ottaa ilo irti, ja valitettava tosiasia on että useimmin nuo kääntyvät suomalaisten tappioksi. Vastassa on yksinkertaisesti niin kovia kuskeja, kaksi oman aikansa parasta kuskia minun mielestäni. Pitää kuitenkin pystyä haastamaan ja tuomaan tallille hyviä pisteitä kisasta toiseen. Tämän kisan kaltaista junajumitusta ja spinnauksia ei saisi liikaa tulla tai kakkoskuskin asema sementoituu tallin sisällä ja lehdistössä aletaan vaatia muutoksia tallipaikkoihin. Tallin kannalta on lopulta aivan sama kuinka paljon toinen kuski jää ykkösestä jos sijat ovat peräkkäin, mutta jos ykkös- ja kakkoskuskin väliin mahtuu kolmannen tallin kuskeja kuten tänään niin paras pistepotentiaali jää täyttymättä.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Varmaan loppujen lopuksi ihan ok kisa, ainakin Australiaan verrattuna, mutta kyllä viime kauden autot mielestäni tekisivät kisoista viihdyttävämpiä, kuin nykyiset.
Kimiltä kyllä heikko kisa jälleen, joten toivottavasti Bahrainissa nähtäisiin sitten jo podium sijoitus välillä. Ainakin lämpötilan pitäisi olla sopivan lämmin Räikköselle, jotta renkaiden kanssa ei tule ongelmia. Toivottavasti säädötkin, ovat kunnossa tällä kertaa, mutta voihan se tosin olla, että jälleen pettymykseen päättyneen kisan jälkeen Oikarinen studiossa selittelee, miten Kimi ei pärjää jos tuulee väärästä suunnasta tai muuten vain joku teippi autossa on väärässä kohtaa...
 

Byvajet

Jäsen
Ei Bottaksen tekemää virhettä tapahdu ilman huolimattomuutta tai yliyrittämistä. Paljon parempi vaihtoehto on menettää muutama sija kylmiin renkaisiin kuin pyörähtää liian aggressiivisella renkaiden lämmittämisellä.

Pitäisi nyt vain paketin kasassa, koska se todennäköisesti riittää jatkopaikkaan. Tuollaisia huolimattomuusvirheitä ei sovi hirveästi tulla, koska tarjolla on selvästi Bottasta nopeampia kuljettajia. Bottaksen valtteja ovat tasaisuus, perusvarmuus ja nopeus, joka hyvällä autolla riittää palkintopallisijoituksiin.

Jos Bottas ei ymmärrä hyödyntää vahvuuksiaan vaan sen sijaan sohlaa uransa liialliseen yrittämiseen, niin siitä vain.

Jos tallien voimasuhteet olisivat erilaiset, tuollainen moka olisi tallillekin helpompi niellä, mutta nyt kun Ferrari taistelee tasavertaisesti voitoista ja kärkisijoituksista, niin joka ikinen piste on tärkeä tallillekin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ei Bottaksen tekemää virhettä tapahdu ilman huolimattomuutta tai yliyrittämistä. Paljon parempi vaihtoehto on menettää muutama sija kylmiin renkaisiin kuin pyörähtää liian aggressiivisella renkaiden lämmittämisellä.

Liian aggressiivisella lämmittämisellä? Siis ei jumalauta, auto lähti lapasesta mutta tuossa ei todellakaan ollut mitään liian agressiivista tai yliyrittämistå. Normaalia lämmittelyä, nyt kävi näin. Uskomattomia johtopäätöksiä YHDEN virheen pohjalta.

Pitäisi nyt vain paketin kasassa, koska se todennäköisesti riittää jatkopaikkaan. Tuollaisia huolimattomuusvirheitä ei sovi hirveästi tulla, koska tarjolla on selvästi Bottasta nopeampia kuljettajia. Bottaksen valtteja ovat tasaisuus, perusvarmuus ja nopeus, joka hyvällä autolla riittää palkintopallisijoituksiin.

Onhan tässä tosiaan peräti kaks osakilpailua ajettu, todella hyödyllistä puhua jostain paketin leviämisestä. Uskomatonta.

Ja voin luvata, että mikäli Valtteri ajelee kuin Kovalainen ottaen kivasti aina sijat 3-4, niin tämän kauden jälkeen menee mersun ovi kiinni.

Jos Bottas ei ymmärrä hyödyntää vahvuuksiaan vaan sen sijaan sohlaa uransa liialliseen yrittämiseen, niin siitä vain.

Jos tallien voimasuhteet olisivat erilaiset, tuollainen moka olisi tallillekin helpompi niellä, mutta nyt kun Ferrari taistelee tasavertaisesti voitoista ja kärkisijoituksista, niin joka ikinen piste on tärkeä tallillekin.

Edelleen, kautta on ajettu kaksi kilpailua. Aivan naurettavaa heitellä jotain "sohlaa uransa liiallisella yrittämisellä".

Mutta provoilu on toki kivaa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Meinasi muuten käydä Verstappenillekin kylmät turva-auton takana. On se kyllä aikamoinen seppä, nimittäin olipahan taas mieletön pelastus.

https://streamable.com/am88e
Oli kyllä ilo seurata Verstappenin kisaa. Onneksi on oppinut viime kaudelta eikä ole enää aukonut päätään tällä kaudella haastatteluissa. Tuleva maailmanmestari kunhan saa oikean auton alle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Semmoinen kisa. Paljon mielekkäämpi katsoa kuin Australian Grand Prix.

Hamilton ajoi turhan helppoon voittoon. Joo, kyllähän se rengasasioista tiimiradioon ärähti, mutta eipä mitään dramaattista tapahtunut. Vettel ja Verstappen myös hyviä, kuten Sainz. Hülkenberg huvitti, ei tainnut pää kestää mainion aika-ajon jälkeen.

Suomalaisittain myönnän pettyneeni. Kimi ajoi taas kerran todella valjun kisan, Bottas tuhosi saumansa siihen spinnaukseen. En muista ihan hetkeen Valtterilta töhöilyä nähneeni, toivottavasti tämä jää yksittäistapaukseksi. Missään nimessä ei kuitenkaan tule aloittaa vertaamista Kovalaiseen, koska kautta on ajettu kaksi kisaa, joista ensimmäisessä Bottas pääsi oikein podiumillekin. Aika-ajothan ovat menneet yli odotusten, vaikka ne eivät tokikaan pistetaulukossa näy.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika hyvin taisi Ferrari pupeltaa Kimin paikan podiumilta. Ainakin fiksummalla strategialla siihen olisi ollut mahdollisuus ja nyt oli lähellä, ettei Bottaskin kerennyt Kimin ohi.

Tässä vielä tiimin ja Kimin viestintää varikkopysähdyksestä:
Raikkonen: “Why didn’t you stop when I asked you? Then if we know that we’re going to stop two times probably everybody else apart from me.”
“We think this is the best chance is to go to the end. Copy on your message though.”
Raikkonen: I have so poor front end [censored by FOM] they’re just going to catch me so easy. I cannot push in the front. So where are we going to finish? I have no front end and it’s 20 laps to go. So…”
“Our current prediction is P3 if we don’t stop. We think Seb’s going to come through but the others will be behind.”
Raikkonen: “How much faster the guys are behind?” “So Vettel did 36.9.”
Raikkonen: “We’re almost three seconds slower and you still think it’s good to stay out? It’s only going to get more worse.”
“Understood. Verstappen 37.6, Ricciardo 37.6.” Raikkonen: “It’s still 18 laps to go and the front is already seriously bad. Really bad on the left front.”
“Understood Kimi, understood.”
Raikkonen: “Because somebody else behind even the Red Bulls will pass us we don’t stop. Come on.”
“Box this lap, Kimi, box this lap.”

Tummennetut kohdat hämmentää eniten, kun Kimi tuntui olevan paremmin kartalla kokonaiskuvasta kuin talli varikkomuurilla. Jos olisi viisikin kierrosta aiemmin pysähtynyt, niin olisi saattanut kolmossijasta ainakin taistella. Jännä, että Ferrari luuli Kimin kestävän loppuun asti, kun 20 kierrosta ennen maalia alkoi jo valittamaan pitoa ja muutkin tallit kävivät vaihtamassa toisen kerran renkaita. Tai sitten oli taas focus Vettelissä ja huomasivat vasta myöhemmin, että ainiin onhan meillä se toinenkin auto.
Enkä nyt tarkoita, että Kimi olisi erityisen hyvin ajanut mutta paremmalla strategialla olisi parempi sija ollut luultavasti saatavilla.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ihan kiva kyllä, että seuraava kisa on jo viikon päästä. Siinä on hyvä sauma huuhtoa pois tämä pettymys ja Bottaksellekin päästä jälleen sinuiksi itsensä kanssa. Räikkösen on pakko saada ote myös autoonsa, ei vaan voi ajella tolla tavalla kun tallikaveri taistelee voitoista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimin kohdalla kyllä myös taisi taktiikka kusta kunnolla, ilman lian myöhäistä pysähdystä olisi kuitenkin se podiumi paikka tullut. Mielestäni tuo taas näytti kun rata oli vielä hieman kostea ja perässä ajaminen vaikeaa niin Kimi ei ole oikein halukas ottamaan riskejä. Perässä ajaminen ei tee hyvää ja sinäkohti ehkä näytti vettelin ohitus helpommalta kun oli. No surkeaa tuo silti oli miten oli miten mutta taisi talli kuitenkin mokata kimin kolmospaikan. Lisäksi bottaksella meni varikkopysähdys pieleen jolla olisi kimi ainakin pystytty haastamaan varmaan ilman tuota mokaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hyvä porsaanreikä kyllä säännöissä toi vettelin kikkailu lähtöruudun kanssa. On se nyt ihme juttu että noinkin saa toimia ?
No ehkä tuohonkin saadaan jatkossa sääntö et auton on oltava kokonaan ruudun viivojen sisällä ?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kimin kohdalla kyllä myös taisi taktiikka kusta kunnolla, ilman lian myöhäistä pysähdystä olisi kuitenkin se podiumi paikka tullut. Mielestäni tuo taas näytti kun rata oli vielä hieman kostea ja perässä ajaminen vaikeaa niin Kimi ei ole oikein halukas ottamaan riskejä. Perässä ajaminen ei tee hyvää ja sinäkohti ehkä näytti vettelin ohitus helpommalta kun oli. No surkeaa tuo silti oli miten oli miten mutta taisi talli kuitenkin mokata kimin kolmospaikan. Lisäksi bottaksella meni varikkopysähdys pieleen jolla olisi kimi ainakin pystytty haastamaan varmaan ilman tuota mokaa.

Toisaalta Vettel ohitti sekä Räikkösen (joka liikkeistä päätellen yllättyi tästä) ja ricciardon lopulta aika heittämällä kun oli aikansa tuskaillut junan perässä. Ei toi mielestäni nyt selittelemällä parane, silloin pitää onnistua kun paikka on.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yrittikö ne ajattaa Kimia maaliin saakka softeilla. Rengasääntöhän oli täytetty, ylioptimistinen uskominen tallin puolelta että softit säilyy sitähän mersukin radiossa pohdiskeli. Olisiko kenties säilynyt gummit ilman sitä pitkää red bullien perässä hiihtämista. Rohkea toki pitää olla muttei tyhmä, ei ollut Kimi sinut auton säätöjen ja renkaiden kanssa, mun mielestä se näkyi varovaisesta ajamisesta. Sitten se tilanne kääntyikin nopeasti siihen että talli tiesi Red Bullien tulevan joka tapauksessa sisään ja silloin Kimi menisi ohi.
Ottaahan se päähän seurata tälläistä Räikköstä joka tuntuu olevan koko ajan ongelmissa näillä gummeilla ja moottoreilla, tässä on mennyt jo pari vuotta että on vain muutamia valon pilkahduksia. Totuus löytynee pääosin sieltä auton säätämisen hankaluudesta mr raikkoselle, sitähän Oikarinen kävi läpi jälkihöyryissä ja siitä löytyy netistä muitakin insinöörijutusteluja. Jos uudet autot on näin vaikeita miehelle niin ehkä kohta on sitten hyvä aika vetäytyä eläkkeelle ainakin tästä sarjasta.

_
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Toisaalta Vettel ohitti sekä Räikkösen (joka liikkeistä päätellen yllättyi tästä) ja ricciardon lopulta aika heittämällä kun oli aikansa tuskaillut junan perässä. Ei toi mielestäni nyt selittelemällä parane, silloin pitää onnistua kun paikka on.

Samaa mieltä, Kimin kisaa on turha laittaa minkään muun kuin oman epäonnistumisen piikkiin. Taktiikka oli paska, mutta niin oli Kimikin.

Meikäläinenkin on puolustanut Kimiä kauan, hakenut syitä milloin taktiikasta, auton säädöistä ja kaikesta mahdollisesta. Nyt ensimmäistä kertaa tuntuu siltä, että Kimin vauhti on hyytynyt totaalisesti. Vettel painaa aika-ajoissa tylysti tauluun ja taistelee kisassa voitosta, samalla kun Kimi ajelee sijoilla 4-6. Kimillä oli kisassa kaikki maailman aika mennä Ricciardosta ohi, mutta ei saanut aikaiseksi edes puolittaista yritystä. Vettel ei jäänyt kauaa katselemaan vaan haki sen ohituksen väkisin.

Kausi on onneksi vielä nuori, mutta jos Kimin taso on jatkuvasti tätä, niin saa nähdä ajaako loppuun asti edes.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa mieltä, Kimin kisaa on turha laittaa minkään muun kuin oman epäonnistumisen piikkiin. Taktiikka oli paska, mutta niin oli Kimikin.
Kimillä oli kisassa kaikki maailman aika mennä Ricciardosta ohi, mutta ei saanut aikaiseksi edes puolittaista yritystä. Vettel ei jäänyt kauaa katselemaan vaan haki sen ohituksen väkisin.
Olen samaa mieltä. Hyvä taktiikka vaatii myös toimiakseen hyvän kisasuorituksen kuljettajalta ja jos Kimi olisi esimerkiksi mennyt Ricciardon ohi siinä alussa ja päässyt jonkin verran karkuun, niin tilanne olisi ollut huomattavasti helpompi ja olisivat voineet ajaa periaatteessa samalla taktiikalla kuin muut ja ottaa sen kolmospaikan. Näissä se ero vain nopeasti tulee ja Vettel tosiaan näytti miten se tehdään pakon edessä.
Toki olisi Ferrarin silti pitänyt ne supersoftit hakea Kimille tuossa lopussa jo aikaisemmin, mitä Kimi pyytelikin.

Muistaakseni Kimi kävi kerran Ricciardon rinnalla siinä takasuoran lopulla ja oli varmaan Kimin etusiipi jossain Ricciardon takarenkaiden kohdalla, mutta luovutti sitten tilanteen ja kääntyi vain takaisin Ricciardon perään. Väitän, että tuossa kohtaa olisi aika moni näistä kuskeista kuten Ricciardo, Verstappen, Hamilton, Vettel, Alonso jne. menneet sinne sisälle ja edes yrittäneet. Aivan liian varovaisesti ajaa Kimi ja mielestäni tätä näkyi jo Lotuksen vuosinakin, että jäi usein jumiin hitaamman taakse ja sen ohituksen tekeminen kesti sen viisi kierrosta tai enemmänkin. Siinä on sitten turha ihmetellä, kun vihdoin pääsee ohi toisesta tämän mentyä varikolle tai ihan ohittamalla lopulta, että mites se ero siihen seuraavaan autoon kasvoikin jo kymmeneen sekuntiin.

Itseäni alkaa jo vituttamaan lukea Kimin kommentteja, kuinka auto ei sovi ja ei ole pitoa sun muita. F1-forumilla ainakin tätä käytetään vielä puolustuspuheina, mutta kyllähän se nyt sitten Kimistäkin kertoo jo aika paljon, että auton pitää olla juuri Kimille sopiva ja jos ei ole, niin tulokset sitten heikkoja. Kyllä nämä Vettelit ja Alonsot saa epämukavallakin autolla revittyä irti auton maksimin tai jopa sen yli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös