Formula 1 – kausi 2017

  • 313 355
  • 1 872

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kimille heikko arvosana. Aika-ajoissa muodostuneen eron ymmärrän, kilpailusta odotin enemmän. Kimi ei kuitenkaan pystynyt vastaamaan kärjen vauhtiin, toivottavasti Kiinassa menisi paremmin.
No, jos säädöt on pielessä, niin minkä teet? Todellisuudessahan Kimi ajoi kärjen kanssa samaa vauhtia renkaiden vaihdon jälkeen.

Tämä Janne Aittoniemen kirjoitus ärsyttää tällä hetkellä.

Varisinkin tämä kohta:
Janne Aittoniemi kirjoitti:
Lopulta hän joutui kuitenkin katselemaan peileihin, ettei Max Verstappen tule ohi selvästi hitaammalla Red Bullilla.
Janne ei näköjään huomannut että Max oli kisan loppupuolella ajoittan radan nopein kuski.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tainnut monelta mennä ohi Kimmon kommentit aika-ajossa tai ennen sitä tehdystä virheestä ja tätä kautta ei ollut hyvään vauhtiin mahdollisuuksia. Käytännössä säätivät siis jotain väärin ja sitä ei enää saanut muuttaa, joten ei tästä voi Kimmon kohdalla tehdä kovin suuria arvioita suuntaan tai toiseen.

Mersulle kyllä miinusta, jos estivät Bottaksen haaston Hamiltonille.
 
Viime vuoden jälkeen lopetin elinkautiseni Formuloiden parissa. Vaikka Bottas siirtyi Mersulle, päätin pitää mieleni. Ei ollut kuitenkaan enää niin pakkomielteistä katsoa juna-ajoa, varsinkin kun oma suosikki Button ripusti ajohanskat naulaan. No paskat, eilen aamulla sitten ensimmäisenä uusi tilaus päälle ja vormuloita katselemaan. Räikkönen, Bottas, uusia naamoja, autoissa suuria muutoksia, uudet omistajat ja uusia tuulia.

Paskan marjat, en muista toista yhtä tylsää avauskilpailua, koko kisassa ei nähty kärkikuusikossa yhtään ohitusta radalla. Ei edes, vaikka oli selvästi hitaampia autoja edessä. Iso pettymys oli kyllä tämä skaba. Pari kuukautta voin tuota C-moren tilausta jatkaa, mutta jos ei viihdearvo nouse seuraavan 4-5 kilpailun aikana, jää loppukausi katsomatta. Ja viihdearvoksi ei riitä mielenkiintoinen sarjataulukko, vaan mielenkiintoiset tapahtumat.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
No, jos säädöt on pielessä, niin minkä teet? Todellisuudessahan Kimi ajoi kärjen kanssa samaa vauhtia renkaiden vaihdon jälkeen.
Minulta oli mennyt Kimin kommentit ohi. Nyt sitten luin, ja säätövirhe Räikkösen kisan sitten veikin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
E: Sky:lla ainakin sanoivat kuulleensa Mersun jäädyttäneen tilanteen. Mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää, vaikka Boltteri olis päässytkin Hämiksestä ohi niin tuskin olis saanut Vetteliä kiinni.

Toisaalta olisihan Bottas varmaan ainakin painetta päässyt Vettelille antamaan jos olisi "päästetty" ohi Hamiltonista, mutta taistelu olisi varmasti kyllä tuhonnut renkaat ja jopa molempien kisan, että sinällään ymmärtää tilanteen. Hamilton olisi varmaan raivonnut jos olisi Bottas ajatettu ohi, mutta ei sitten Vettelistä. Toisaalta tässä varmaan myös mersun heikkous kun tallin sisäinen taistelu on Hamiltonin myötä kova että vaikka olisi joku asia tallin etu niin silti toista ei päästetä ohi. Ainakaan tallin vauhtikaan ei näytä olevan niin ylivoimainen että tämmöiset tilanteet menee helposti hieman ferrarinkin pussiin.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän tällaista oli odotettavissa, kun parantunut pito tekee edellä olevan seuraamisesta vaikeampaa. Moni kuski on tästä varoitellut jo testeistä lähtien. Tavallaan paluuta entiseen. Nyt on kuitenkin tuo DRS verrattuna niihin Schumin aikaisiin junakisoihin, ehkä se mahdollistaa hyviä kisoja niillä radoilla joilla on pitkiä suoria. Australian kisan perusteella ei vielä kannata tehdä liian pitkiä johtopäätöksiä.

Onko nyt muuten renkaat keskimäärin kestävämpiä kuin viime kaudella? Se on myös iso tekijä sen kannalta tullaanko näkemään yllättäviä hyytymisiä ja sitä kautta ohitustilanteita.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onko nyt muuten renkaat keskimäärin kestävämpiä kuin viime kaudella? Se on myös iso tekijä sen kannalta tullaanko näkemään yllättäviä hyytymisiä ja sitä kautta ohitustilanteita.

No nehän on niin kestäviä, että periaatteessa jollain supersoftilla voi vetää kisapituuden jos haluaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kisan pituus 57 kierrosta ja ultasofteilla vedeltiin 34 kierrosta ja supersofteilla 44 kierrosta parhaimmillaan, eli aivan liian kestäviä kumeja tosiaan tarjolla ja varmaan olisi voinut pidempäänkin niillä ajella.
Noista kierroksista kun otettaisiin 50% pois, niin olisi sopivat. Miksaisi pakettia lisää, koska nyt on todellakin vaara että mennään yhden stopin kilpailuihin.

Mutta ei tuo kyllä helppoa ole Pirellillä. Pitäisi tehdä renkaat, jotka kestää ajamista mutta eivät liian pitkään. Sitten pitäisi ottaa vielä olosuhteet ja autotkin huomioon. Yritä siinä sitten mainostaa brändiä, kun teet rengassatsin joka paukahtaakin väärässä olosuhteessa jo viiden kierroksen jälkeen ja vinkunaa tulee joka suunnasta. Sitten kun teet renkaat, jotka kestää sen 20 kierrosta liian pitkään, niin taas tulee vinkunaa.
 

Sakari78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paskan marjat, en muista toista yhtä tylsää avauskilpailua, koko kisassa ei nähty kärkikuusikossa yhtään ohitusta radalla. Ei edes, vaikka oli selvästi hitaampia autoja edessä. Iso pettymys oli kyllä tämä skaba. Pari kuukautta voin tuota C-moren tilausta jatkaa, mutta jos ei viihdearvo nouse seuraavan 4-5 kilpailun aikana, jää loppukausi katsomatta. Ja viihdearvoksi ei riitä mielenkiintoinen sarjataulukko, vaan mielenkiintoiset tapahtumat.

Veit kirjaimet näppäimistöltäni. Oli kyllä järkyttävän tylsä kilpailu, ihan pelkkää jonossa ajamista koko parituntinen. Kärkikuskien erot pysyivät koko kisan samanlaisina, eikä koko hommassa tapahtunut oikeastaan yhtikäs mitään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se ollut edes jonossa ajelua, kun niin lähelle edellämenevää ei pääse. Ainakaan kahta autoa enempää, että voisi jonoksi sanoa. Jos tätä menoa jatkuu niin pian jo muistellaan kaiholla niitä aikoja kun ajeltiin jonossa ja kisat oli jänniä. Mutta kyllähän tämäkin kelpaa jos vaan kärkiautot saadaan eri järjestykseen välillä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olihan tämänpäiväinen kilpailu vaisu, muttei mielestäni ihan niin tylsä kuin sanotaan. Mieleeni tulee esimerkiksi ensimmäiset Venäjän ja Valencian kisat ja viimevuotinen Azerbaidzan, mitä pidin tylsempinä kuin Australiaa ja vuotta 2017.

Viihdearvosta puhuen: suosittelen muuten porukalle F2:n ja GP3:n katsomista, koska oheisluokat ovat parhaimmillaan tarjoilleet loistavaa kilvanajoa. Etenkin Azerbaidzanin jälkimmäinen kilpailu oli yksi parhaimmista autokisoista, jonka olen koskaan nähnyt.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Janne Aittoniemi jatkaa tutulla linjallaan, on kyllä vastenmielinen tapaus antipatioineen.

Niki Juurela sen sijaan saa hyvän arvosanan. Eka kisa, mutta oli paljon paremmin kartalla kisan tapahtumista kuin Oskari Saari missään kisassa. Lisäksi Salon kanssa yhteispeli tuntui toimivan. Tosin hieman vielä tottumista Juuselaan formuloissa, kun enemmän tottunut kuuntelemaan häntä yleisurheiluselostajana tai joskus futiksessa. Ny välillä innostui yllättäen jostain kuvan ulkopuolisesta tapahtumasta ja äänensävyistä tuli mieleen, että onko siellä nyt Hamilton ajanut seinään, Emilia Bottas näyttänyt tissit tai jotain muuta mahtavaa. Mutta ei, Esteban Ocon oli vaan ajanut oman parhaansa kakkossektoriin.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta ei tuo kyllä helppoa ole Pirellillä. Pitäisi tehdä renkaat, jotka kestää ajamista mutta eivät liian pitkään. Sitten pitäisi ottaa vielä olosuhteet ja autotkin huomioon. Yritä siinä sitten mainostaa brändiä, kun teet rengassatsin joka paukahtaakin väärässä olosuhteessa jo viiden kierroksen jälkeen ja vinkunaa tulee joka suunnasta. Sitten kun teet renkaat, jotka kestää sen 20 kierrosta liian pitkään, niin taas tulee vinkunaa.

Näinpä juuri, toiveet jakautuvat niin fanien, kuskien, tallien kuin FIA:n taholta kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Itse olen aina kuulunut siihen porukkaan, joka nautti "rengaslotosta", joka oli mainiota erityisesti 2012-2013 alkukauden. Keinotekoista ja naurettavan kestämättömiä renkaita, no ehkä niin, mutta hemmetti soikoon, kun se toimi ja todella sekoitti pakkaa. Autojen ominaisuuksilla ja kuljettajien ajotyyleillä todella oli paljon merkitystä siihen, mikä oli paras taktiikka ja menestymään pystyi monenlaisilla komboilla. Samalla eri radoilla tuntui korostuvan eri autojen vahvuudet ja tästä sai kiittää heikosti kestäviä renkaita varmasti merkittäviltä osin. Toki autot olivat ylipäätään vahvuustasoltaan lähempänä toisiaan, isommat sääntömuutokset tuppaavat aina kasvattamaan eroja, kuten nytkin oli Australiassa nähtävissä.

Mutta minkäs teet, kun ne tallit, joilla rengaskulutus on kaikista suurinta ja toisaalta saavat renkaat nopeimmin lämpimiksi, eivät tietenkään halua nopeasti kuluvia kumeja. Osa faneista taas hokee outoa mantraa, että kuninkuusluokassa kuuluu ajaa joka kierros aivan limiitillä renkaiden ja kaiken muunkin puolesta. No onhan se kiva idea ja ymmärrän idealismin sinänsä, mutta se johtaa sitten siihen, että yllätykset vähenevät ja kisat ovat melkoisen tasapaksuja ilman muita erityisiä tapahtumia (kuten teknisiä rikkoja, jotka melko harvinaisia tai kolareita) tai säärulettia.

Syteen meni todennäköisesti myös tuo, että mutkanopeuksia parannettiin. Downforcen tuottoa olisi ehdottomasti pitänyt karsia, nuo isot renkaathan ovat makeat ja luovat tuntua vanhasta kunnon kuninkuusluokasta, mutta kun niiden avulla saatavaa pitoa parannettiin niin aerodynamiikalle olisi tarvinnut tehdä samalla heikennyksiä.

Suomalaisittan melkoisen hapan startti, onneksi Bottas löysi ajovireen kisan loppupuolikkaalla edes. Mitään taistelua ei silti Hamiltonin kanssa taidettu antaa syntyä. Eikä toki muutaman kymmenyksen nopeuserolla olisi millään ohi päässyt, mutta nyt jäi kokeileminenkin väliin. Varmasti Mercedesin käskystä.

Kimi oli kisan alkupuolen hukassa kuin vuoden 2014 traktorilla suhteessa Alonsoon. Onneksi säädöt ilmeisesti vain viturallaan täyttä kuormaa ja ultra softeja ajatellen, kun lopussa pääsi Vettelin ja Mercedesten vauhtiin. Autossa on kyytiä ja ajettavuuskin ilmeisesti Kimin mieleinen, joten nyt skarppausta ja säädöt jatkossa kohdilleen. Tästä olisi mahdollista taikoa komea jäähyväiskausi kasaan ja vetäytyä sitten puuhastelemaan muuta kivaa arvokkaasti (rallia, Le Mansia, yms.)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Näinpä juuri, toiveet jakautuvat niin fanien, kuskien, tallien kuin FIA:n taholta kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Itse olen aina kuulunut siihen porukkaan, joka nautti "rengaslotosta", joka oli mainiota erityisesti 2012-2013 alkukauden. Keinotekoista ja naurettavan kestämättömiä renkaita, no ehkä niin, mutta hemmetti soikoon, kun se toimi ja todella sekoitti pakkaa. Autojen ominaisuuksilla ja kuljettajien ajotyyleillä todella oli paljon merkitystä siihen, mikä oli paras taktiikka ja menestymään pystyi monenlaisilla komboilla. Samalla eri radoilla tuntui korostuvan eri autojen vahvuudet ja tästä sai kiittää heikosti kestäviä renkaita varmasti merkittäviltä osin.
Joo tuo 2012 kausi ja 2013 alkukausi olivat kyllä hienoja aikoja. Etenkin 2012, kun seitsemään ensimmäiseen kisaan seitsemän eri voittajaa ja loppukaudesta vielä Kimikin. Ihan lottoa voimasuhteet ja rengaskestävyys ja välillä joku talli pystyi ajamaan yhden stopin vähemmän ja nousemaan podiumille tai jotain muuta. Tai sitten välillä sekään ei riittänyt vaan nopeampi talli teki enemmän stoppeja, mutta kerkesi siltä vielä ohi. Etenkin Lotus ja Kimi olivat mestareita tuossa renkaiden kanssa pelaamisessa, kun usein vetivät juuri yhden stopin muita vähemmän ja tuloksena oli sitten paljon kakkos-ja kolmossijoja ja taakse jäi usein niitä ehkä vähän nopeampien tallien kuskeja, kun nämä joutuivat pysähtymään.

2013 taisi ainakin alkukaudesta mennä vielä niin, että Mersu oli yhdellä kierroksella erittäin hyvä jonka johdosta kuskit ottivat paljon paalupaikkoja, mutta sitten kun piti kisata niin sulivat ennätysnopeasti alle eivätkä saaneet millään niitä kestämään.
Wikipediasta nopeasti tarkistin, niin tosiaan yhteentoista ensimmäiseen kisaan Mersuille kahdeksan paalua, mutta vain kolme voittoa. Ja yhdessäkin näistä voitoista Hamilton lähti paalulta, mutta kärsi rengasrikon ja Rosberg nousi voittoon.
Tuon yhdennentoista kisan jälkeenhän Red Bull veikin kaikki paalut ja Vettel voitti kaikki putkeen.
 

Yx7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuka sano jo ennen kautta että rengas - ja ilmanvastusmuutokset tylsentää kisat,
Puhui asiaa.
Toivon mukaan näin ei ole kuin avauskisassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuka sano jo ennen kautta että rengas - ja ilmanvastusmuutokset tylsentää kisat,
Puhui asiaa.
Toivon mukaan näin ei ole kuin avauskisassa.

Varmaan vähän ratakohtaistakin, mutta varmasti aika totta jos ei esim. ulosajoja ja kolareita tule normaalia enemmän. Leveämpi auto ja jos takana ajaminen on näin vaikeaa niin nähtäneen vieläkin aikaisempaakin vähemmän "puhtaita ohituksia " ilman takasiipiä. Samalla myös jos teknisiä vikoja ei tule niin yllätykset kisoissa jää tosiaan aika vähiin jos renkaat kestää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minua ei sinänsä haittaa yhtään se jos vaikka ohittaminen olisikin vaikeaa, koska minusta ne ohitukset itsessään ei tuo kisaan yhtään lisää viihdearvoa jos ne on luokkaa "siipi auki ja heittämällä ohi keskellä suoraa" kuten ne on viime vuosina hyvin suurelta osin olleet. Tärkeämpää on minusta se että ohituksen eteen joutuu tekemään töitä ja taistelemaan kunnolla, ja että myös ohitettavalla on mahdollisuus taitavalla ajolla (ei siis Verstappenmaisella härskillä peittelyllä) pistää vastaan ja estää ohitus.

Joten sinänsä minä en ole siitä huolestunut miten vähän ohituksia Melbournessa nyt nähtiin, Melbourne ei ole koskaan ollut ihan helpoin rata ohittaa. Mutta se on vähän huolestuttava juttu kun sekä Verstappen, Bottas että moni muukin kertoi miten vaikea uusilla autoilla on ajaa toisen perässä ja päästä edes ohitusetäisyydelle. Ainakin Bottas ja Verstappen puhuivat että kun pääsee siihen vähän alle parin sekunnin päähän niin pito häviää ja auto alkaa luistelemaan todella paljon. Tälle asialle pitäisi tehdä kyllä jotain mikäli jatkuu vielä muillakin radoilla, koska silloin käytännössä ohitukset radalla onnistuvat vain silloin jos toinen tekee ihan selkeän virheen, tai ohitettava on todella selvästi hitaampi vauhdillisesti. Muuten mennään kyllä sitten takaisin niihin Schumin kultakausiin kun ohitukset tehtiin lähes poikkeuksetta varikolla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Muuten mennään kyllä sitten takaisin niihin Schumin kultakausiin kun ohitukset tehtiin lähes poikkeuksetta varikolla.
Ja parhaimmillaan siellä varikolla tarvitsee käydä vain kerran, kun renkaat kestää ja kestää.

Mutta joo pitää nyt vielä muutama kisa tutkia ennen kuin aletaan tuomioita huutamaan. Kiinassa nähdään varmasti ohituksia kun pari pitkää suoraa on tarjolla ja niihin varmaan pääsee jonkinlaisesti imussa.
Melbournessa on pääsuora ainoa kunnon ohituspaikka, jos autot on lähellä toisiaan voimasuhteissa ja ei se helppoa ollut viime vuonnakaan tulla ohi. Hamilton jäi ainakin silloin vielä Toro Rossoa ajaneen Verstappenin perään jumiin.

Mutta on tässä toki huolestuttaviakin merkkejä. Nähdäänköhän esim. jossain Barcelonassa yhtään ohitusta radalla...
 

Calgaryman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Panthers
Löysin sellaisen statistiikan, että viime kauden Kiinan GP oli eniten ohituksia sisältänyt GP sitten vuoden 1983. Todellinen testeri uusille säännöille. Mitä mietä olisitte muuten välitankkausten palauttamisesta lajiin?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mitä mietä olisitte muuten välitankkausten palauttamisesta lajiin?
Minä muistelen bensalla lutraamisen olleen aikamoista kyttäilyä, jonka takia ohitukset tehtiin varikolla. Kisabensat tankissa -mallia inhosin aina, koska aika-ajo menetti siinä merkitystään, kun se nopein ei välttämättä ollutkaan paalulla.

Eli vastustan, vaikka kisabensoilla ei aika-ajoa vedettäisikään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä muistelen bensalla lutraamisen olleen aikamoista kyttäilyä, jonka takia ohitukset tehtiin varikolla. Kisabensat tankissa -mallia inhosin aina, koska aika-ajo menetti siinä merkitystään, kun se nopein ei välttämättä ollutkaan paalulla.

Eli vastustan, vaikka kisabensoilla ei aika-ajoa vedettäisikään.

Toisaalta silloin viimeksi kun on ajettu välitankkauksilla ei ollut avattavaa takasiipeä ja muita apuja. Eli jos autoissa on painoeroja niin varmasti nykyään enemmän ohituksia silti tapahtuisi. Vähän ratakohtaista tuo olisi, parastahan olisi että keturadoilla ajettaisiin välitankkauksilla ja osalla radoista taas ei. Mutta tuskin tämmöistä sekajuttua tulisi koskaan. Se mikä tuossa on yksi pointti olisi se että että ajovirheitä myös varmaan sattuisi enemmän jos porukka vetäisi aika-ajo kieroksia kokoajan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se mikä tuossa on yksi pointti olisi se että että ajovirheitä myös varmaan sattuisi enemmän jos porukka vetäisi aika-ajo kieroksia kokoajan.

Se kyllä vaatisi sitten senkin että radoissa palattaisiin vanhaan malliin jossa radan ulkopuolelle ajautumisessa ihan oikeasti menetti aikaa tai joutui jopa keskeyttämään sen sijaan että siitä saisi jopa etua niin kuin nykyradoilla.

Kuten sanoin niin minä en tosiaan kaipaa välttämättä yhtään lisää ohituksia, mutta sellaista minä haluaisin nähdä että autoilla olisi mahdollista ajaa aivan ns. "tappituntumassa" ja että nähtäisiin radalla kunnon vääntöä sijoituksista. Kun takana tulevalla olisi mahdollisuus tulla aivan siihen parin kymmenyksen tuntumaan ilman että oman auton ajettavuus kärsii merkittävästi, niin aina siinä avautuu se mahdollisuus että edellä ajavat tekee sen pienenpienen virheen josta avautuu ohitusmahdollisuus, vaikka mitään varsinaisia ohituksia helpottavia kikkoja (tyyliin DRS) ei olisikaan.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Niki Juurela sen sijaan saa hyvän arvosanan. Eka kisa, mutta oli paljon paremmin kartalla kisan tapahtumista kuin Oskari Saari missään kisassa.
Omasta mielestäni ainoa vika oli "yli-innokkuus" kertoa asiansa loppuun vaikka ruudussa jo näkyi että parin sekunnin päästä tulee jonkun kuskin/tallin välinen keskustelu. No, tuo on oikeastaan pieni juttu ja pelkästään tottumusasia.
 
Se kyllä vaatisi sitten senkin että radoissa palattaisiin vanhaan malliin jossa radan ulkopuolelle ajautumisessa ihan oikeasti menetti aikaa tai joutui jopa keskeyttämään sen sijaan että siitä saisi jopa etua niin kuin nykyradoilla.

Kuten sanoin niin minä en tosiaan kaipaa välttämättä yhtään lisää ohituksia, mutta sellaista minä haluaisin nähdä että autoilla olisi mahdollista ajaa aivan ns. "tappituntumassa" ja että nähtäisiin radalla kunnon vääntöä sijoituksista. Kun takana tulevalla olisi mahdollisuus tulla aivan siihen parin kymmenyksen tuntumaan ilman että oman auton ajettavuus kärsii merkittävästi, niin aina siinä avautuu se mahdollisuus että edellä ajavat tekee sen pienenpienen virheen josta avautuu ohitusmahdollisuus, vaikka mitään varsinaisia ohituksia helpottavia kikkoja (tyyliin DRS) ei olisikaan.

Tässähän tämä on pähkinänkuoressa. Nykyformuloissa et voi ohittaa ilman ajovirhettä ja siihen menevää aikaa. Toisaalta taas ajovirheistäkään ei välttämättä kärsi tippaakaan, kun joka mutkan voi vetää vähän leveäksi. Eli ilman radikaalia ajovirhettä ohituksia ei nähdä. Ja vaikka täällä moni puhuu nimenomaan ohitusten puutteesta, niin kaikkihan varmaan tarkoittavat, että ohitusmahdollisuuksien puute on se ongelma. Jos olisi edes teoriassa hyvä mahdollisuus ohittaa ajamalla, noita vääntöjä katselisi ihan mielellään. Nyt voidaan ajaa takaa ja leikkiä kissa-hiiri-leikkejä ihan niin paljon kuin huvittaa, koska se ilo loppuu siihen, kun ollaan liian lähellä. Sanon siis vielä uudelleen: F1-kilpailussa jännitys katkeaa siihen, kun autot ovat liian lähekkäin. Kuulostaa täysin kestämättömältä ongelmalta kilpa-ajossa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Semmoinen kauden avaus. Mutkissa mennään lujaa, jee. Harmi että edellä ajavaa kuskia ei pääse hiillostamaan kun omasta autosta lähtee ajettavuus. Kimin kisa meni yllättäen päin persettä. Vettelin voitto toki hieno homma, kerrankin Ferrarin taktiikka toimi muita paremmin. Toki Hamiltonin stoppi oli selvä virhe Mersulta.

Nuo renkaat meikäläistä vituttaapi eniten. Perkele, tekisivät renkaat niin että niissä olisi kunnolla eroa. Jos ajat ultra softeilla niin olet alussa nopeampi, mutta sitten ne saisivat sulaa alle. Nyt pehmeimmillä seteillä vedetään pitkiä stinttejä, eikä poikkeavia taktiikoita nähdä juuri ollenkaan. Suurin osa käy samat määrät varikolla ja sitten taas puksutellaan eteenpäin. Samalla kuskien ajotyylit vaikuttaisivat enemmän renkaisiin, toki vedän härskisti kotiinpäin koska Kimi on tässä nimenomaan hyvä, mutta olisi enemmän tapahtumia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös