Mutta ei tuo kyllä helppoa ole Pirellillä. Pitäisi tehdä renkaat, jotka kestää ajamista mutta eivät liian pitkään. Sitten pitäisi ottaa vielä olosuhteet ja autotkin huomioon. Yritä siinä sitten mainostaa brändiä, kun teet rengassatsin joka paukahtaakin väärässä olosuhteessa jo viiden kierroksen jälkeen ja vinkunaa tulee joka suunnasta. Sitten kun teet renkaat, jotka kestää sen 20 kierrosta liian pitkään, niin taas tulee vinkunaa.
Näinpä juuri, toiveet jakautuvat niin fanien, kuskien, tallien kuin FIA:n taholta kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Itse olen aina kuulunut siihen porukkaan, joka nautti "rengaslotosta", joka oli mainiota erityisesti 2012-2013 alkukauden. Keinotekoista ja naurettavan kestämättömiä renkaita, no ehkä niin, mutta hemmetti soikoon, kun se toimi ja todella sekoitti pakkaa. Autojen ominaisuuksilla ja kuljettajien ajotyyleillä todella oli paljon merkitystä siihen, mikä oli paras taktiikka ja menestymään pystyi monenlaisilla komboilla. Samalla eri radoilla tuntui korostuvan eri autojen vahvuudet ja tästä sai kiittää heikosti kestäviä renkaita varmasti merkittäviltä osin. Toki autot olivat ylipäätään vahvuustasoltaan lähempänä toisiaan, isommat sääntömuutokset tuppaavat aina kasvattamaan eroja, kuten nytkin oli Australiassa nähtävissä.
Mutta minkäs teet, kun ne tallit, joilla rengaskulutus on kaikista suurinta ja toisaalta saavat renkaat nopeimmin lämpimiksi, eivät tietenkään halua nopeasti kuluvia kumeja. Osa faneista taas hokee outoa mantraa, että kuninkuusluokassa kuuluu ajaa joka kierros aivan limiitillä renkaiden ja kaiken muunkin puolesta. No onhan se kiva idea ja ymmärrän idealismin sinänsä, mutta se johtaa sitten siihen, että yllätykset vähenevät ja kisat ovat melkoisen tasapaksuja ilman muita erityisiä tapahtumia (kuten teknisiä rikkoja, jotka melko harvinaisia tai kolareita) tai säärulettia.
Syteen meni todennäköisesti myös tuo, että mutkanopeuksia parannettiin. Downforcen tuottoa olisi ehdottomasti pitänyt karsia, nuo isot renkaathan ovat makeat ja luovat tuntua vanhasta kunnon kuninkuusluokasta, mutta kun niiden avulla saatavaa pitoa parannettiin niin aerodynamiikalle olisi tarvinnut tehdä samalla heikennyksiä.
Suomalaisittan melkoisen hapan startti, onneksi Bottas löysi ajovireen kisan loppupuolikkaalla edes. Mitään taistelua ei silti Hamiltonin kanssa taidettu antaa syntyä. Eikä toki muutaman kymmenyksen nopeuserolla olisi millään ohi päässyt, mutta nyt jäi kokeileminenkin väliin. Varmasti Mercedesin käskystä.
Kimi oli kisan alkupuolen hukassa kuin vuoden 2014 traktorilla suhteessa Alonsoon. Onneksi säädöt ilmeisesti vain viturallaan täyttä kuormaa ja ultra softeja ajatellen, kun lopussa pääsi Vettelin ja Mercedesten vauhtiin. Autossa on kyytiä ja ajettavuuskin ilmeisesti Kimin mieleinen, joten nyt skarppausta ja säädöt jatkossa kohdilleen. Tästä olisi mahdollista taikoa komea jäähyväiskausi kasaan ja vetäytyä sitten puuhastelemaan muuta kivaa arvokkaasti (rallia, Le Mansia, yms.)