Formula 1 – kausi 2016

  • 212 277
  • 1 426

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näinpä @MikGo @king of the jungle @Byvajet . Formulassa on jatkuva kuolemanvaara muutenkin läsnä (kuten tietysti vaikkapa normaalissa liikenteessäkin), niin miksi pitäisi hyväksyä se jos joku sääntöjen ja sopimusten vastaisesti toimimalla aiheuttaa lisää vaaraa. Toki tässä tapauksessa Verstappen ei ilmeisesti saanut rangaistusta, joten toimintansa oli ilmeisesti ihan ok, joka on varsin kummallista, mutta se on toinen tarina se.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Verstappen peippailee siinä sääntöjen rajamailla. Ajotyyli on kuin formulafordeista ja pelaa tuollaista pikkusikaa. Rauhoittuu kun pari kertaa kolisee tai joku käy nyrkein ojentamassa. Sinänsä harmi että joku näkee oikeudekseen öykkäröidä tuolla tavalla, toisaalta taas tuo väriä tuohon harmaaseen massaan. Ja onhan tuo röyhkeys aika suoraan niin paljon ihailtujen Sennan ja Schumacherin pelikirjoista.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Verstappen peippailee siinä sääntöjen rajamailla. Ajotyyli on kuin formulafordeista ja pelaa tuollaista pikkusikaa. Rauhoittuu kun pari kertaa kolisee tai joku käy nyrkein ojentamassa. Sinänsä harmi että joku näkee oikeudekseen öykkäröidä tuolla tavalla, toisaalta taas tuo väriä tuohon harmaaseen massaan. Ja onhan tuo röyhkeys aika suoraan niin paljon ihailtujen Sennan ja Schumacherin pelikirjoista.
Se on harmillista, että tuomaristo päästää sen siihen tilanteeseen, että Verstappenin pitää oikeasti kolaroida ensin ennenkuin ymmärtää. Täytyy vaan löytää yhtä tanopää vastapuolelle. Kokeneet kuskit ymmärtää sentään vähän väistellä junioria.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
– Minun mielestäni heidän pitäisi hävetä, että aiheuttavat tuollaisen kolarin sillä kokemuksella, joka heillä on ja sitten valittavat minusta, Verstappen kommentoi Motorsport.comin hollanninkielisen sivuston mukaan.

– Sitten heidän ei tarvitsisi tehdä mitään draamaa siitä, mitä jälkeenpäin tapahtui. Heidän täytyy ymmärtää, etten ole tyytyväinen siihen, että he pilasivat koko kisani.

– En sano, että tule vain ohi. Jos ykkösmutkan kolaria ei olisi tapahtunut, en olisi ollut niin aggressiivinen ja työntänyt Räikköstä sillä tavalla ulos.



Uhma-ikäisen kommentteja. Pojalla on kasetti ihan levällään. Kuten Lauda mainitsi, Max joutaisi psykiatrille. Vanhempi Verstappen voisi myös ottaa tutut voimakeinot käyttöön ja antaa pari isällistä avaria pitkin poskia.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eiköhän tallikin kohta ojenna Maxia jos alkaa tallipisteet vaarantumaan töhöilyn takia. Toistaiseksihan se on puolustanut asemiaan ja tallille se on ok, koska tuo pisteitä. Ferrari on nyt 22 pistettä Red Bullia perässä, siinä jos alkaa Ferrari puskemaan ohi, tarvitaan Maxilta myös varmaa pisteiden tuomista.

Olihan Grosjeanin meno silloin Lotus-vuosien alussa todella rohkeaa all in -meiningillä. Sitten lopulta kolahti isommin mm. Spassa lähdössä ja sitten tuli kurinpalautusta ja ammattiapua. Sen jälkeen otteet varmentui. En usko, että kertoimet samalle skenaariolle Maxin kanssa on kovin isot.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kovat on kyllä puheet "räkänokka" Maxilla. Uhoa löytyy ja vauhtiakin, mutta jossain menee raja ? Et sä hei voi noissa Kemmelin suoran vauhdeissa alkaa peitteleen ja peippaileen ja työntään kaveria radalta, et sä Vaan V*ttu voi ! Ja sit sanoo, et Hei se oli kosto ! Jo tosta pitäisi tulla saktiota ja kunnolla ! Etenkin kun ei ollut eka kerta eikä todellakaan viimeinen kerta tällä kaudella. Se on poijjaat ja tytöt sellainen juttu, että tolla tahdilla kolisee jo oikein kunnolla vielä tällä kaudella.
Ens viikonloppuna ajetaan Monzan radalla. Niissä nopeuksissa sattuva kolarointi voi olla jopa kuolemaan johtava !
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Osuva video tuolla edellisen sivun twitter-kommentissa, näin siinä käy kun ajetaan isoa kovaa ja puuttuu kunnioitus.
Tuomaristo ilmeisesti tulkitsee vain sivuliikkeet ja niitähän tuli vain yksi joten Max ei sitä sääntöpykälää rikkonut. Tässä hyvä video molemmista tilanteista Kimin radiokommenttien kera ja tuo ensimmäinen on huomattavasti törkeämpi teko, se on puhdas radalta ulostyöntäminen ja Max on kaukana omasta ajolinjastaan. Kuuliko kukaan syytä miksi Kimi päästi Maxin tuossa ohi? Ihmettelen miten tuomaristo voi tuon jättää rankaisematta.
Strijd tussen Max Verstappen en Kimi Raikkonen - YouTube

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän siellä ole ihan rehellisesti noussut kusi päähän. Historiallisen nuorena mukaan formulaisirkukseen, sitten ylennys Red Bullille ja heti ensimmäisessä kisassa voitto.

En tiedä onko tuossa loppujen lopuksi kyse mistään kusen nousemisesta päähän vaan ennemminkin siitä että kun RB:llä menestyspaineet on ihan toista luokkaa ja on ihan eri tavalla valokiilassa kuin "junnutalli" Toro Rossolla, niin nyt se keskenkasvuisuus vaan alkaa näkymään. Ihan poikanenhan tuo on vielä ja nyt alkaa oikeastaan ensimmäistä kertaa F1-urallaan myös näyttää käytökseltään teinipojalta. Kvyatin tyly kohtalo ei varmaan yhtään ainakaan ole vähentänyt paineita muiden Red Bull/Toro Rosso -kuljettajien niskassa ja kun Verstappenin aloitus Red Bullilla oli niin säkenöivä niin olisikohan ottanut nyt vähän liikaa painetta siitä että pitäisi koko ajan loistaa?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eiköhän tallikin kohta ojenna Maxia jos alkaa tallipisteet vaarantumaan töhöilyn takia. Toistaiseksihan se on puolustanut asemiaan ja tallille se on ok, koska tuo pisteitä. Ferrari on nyt 22 pistettä Red Bullia perässä, siinä jos alkaa Ferrari puskemaan ohi, tarvitaan Maxilta myös varmaa pisteiden tuomista.

Kuten jo aiemmin totesin, nythän Verstappem tuolla egoilullaan Ferrarien kanssa pilasi kaksi rengassarjaa ennen aikojaan ja putosi täysin pisteiltä tuon vuoksi, joten kyllä tuosta pitäisi huutia tulla jos vain Hornerilla ja Markolla on kivekset. Jälkimmäistä tosin epäilen vahvasti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Markolla on kivekset. Jälkimmäistä tosin epäilen vahvasti.
Formula One driver Helmut Marko talks about racing - YouTube
Veikkaan että on vaikka niitä ei tässä tänään hyvin ajankohtaisessa videossa näykään, eli Marko jutustelee urallaan F1:sen vaaroista.

On tuossa myös Dilemma Red Bullilla kun Verstappen tyylillään tuo myös pisteitä, Grosjean ei tuonut kun kolaroi. Eli niin kauan tulokset on plussan puolella niin eivät halua tappaa vauhtia liiallisella varovaisuudella, ei ole helppoa opastaa tälläistä täysveristä kilpakuskia. Tämän kauden saldo on kuitenkin aika kova, 9 kisassa, voitto ja lisäksi 3 podiumia, 4. sija, 5. sija.

_
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On tuossa myös Dilemma Red Bullilla kun Verstappen tyylillään tuo myös pisteitä, Grosjean ei tuonut kun kolaroi. Eli niin kauan tulokset on plussan puolella niin eivät halua tappaa vauhtia liiallisella varovaisuudella, ei ole helppoa opastaa tälläistä täysveristä kilpakuskia. Tämän kauden saldo on kuitenkin aika kova, 9 kisassa, voitto ja lisäksi 3 podiumia, 4. sija, 5. sija.

Näinpä. Suunta on kuitenkin ollut lievästi vääränlainen, kun maagisen alun jälkeen nyt on tullut kolmessa kisassa Ricciardolta turpaan ja joka kerralla varsin selvällä erolla (vaikka Saksassa tulivatkin peräkkäisillä sijoilla maaliin). Tekee Red Bull siinäkin väärin, jos antaa jatkaa nykymallilla. Kolari on sillä tavalla vain ajan kysymys.

Edellisen kolmen kisan ajalta pisteet Ricciardo vs. Verstappen 51-25. Verstappenin Red Bull-uran ajalta pisteet Ricciardolle 115-102. Maxilla yksi keskeytys, joka tosin oman ajovirheen takia Monacossa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Verstappenista alkaa jo tulla mieleen Takuma Sato, Pastor Maldonado tai Juan Pablo Montoya. Nuo kolme oikein tunnettiin siitä että hyvien suoritusten vastapainoksi tuli helvetisti typeriä kolareita, jotka sittemmin tuhosivat uran. Toivottavasti junnu pystyisi tekemään "grosjeanit" ja muuttumaan kolarikallesta perusvarmaksi kuskiksi.

Tiettyyn rajaan asti aggressivisuus on kyllä erittäin suotavaa F1-kuskille, Verstappen on kuitenkin jo ylittänyt tämän rajan aika reilulla tavalla.

Sitten ihan muihin asioihin: Jenson Buttonille olisi kuulemma sanottu McLarenilta, että ensi kaudeksi britti saa etsiä uuden työpaikan ykkösistä, jos ylipäätään haluaa formuloissa jatkaa. Tilalle tulisi Stoffel Vandoorne, joka tuurasi Alonsoa Bahrainissa ja hyvin stunttasikin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sitten ihan muihin asioihin: Jenson Buttonille olisi kuulemma sanottu McLarenilta, että ensi kaudeksi britti saa etsiä uuden työpaikan ykkösistä, jos ylipäätään haluaa formuloissa jatkaa. Tilalle tulisi Stoffel Vandoorne, joka tuurasi Alonsoa Bahrainissa ja hyvin stunttasikin.

Taitaa alkaa oleen siinä tapauksessa aika laittaa ajohanskat naulaan ? Vaikkakin kokemusta on niin onko vapaita paikkoja ns. kunnon talleissa ? EI ?
Ihan mihkään ynnämuita talleihin ei kannata lähteä rypemään vaikkakin tämäkin kausi on Mäkillä ollut seikkailu vailla vertaa ?
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, Williams taitaa olla Buttonille ainoa realistinen vaihtoehto. McLarenilta tosin ihan oikea päätös, vaikka Button hyvässä vireessä vielä onkin. Vandoornea ei kannata varikon laidalla seisottaa enää yhtäkään vuotta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuota Buttonia on aika vahvasti Williamsille huhuttu, ja Williamsilta on aika suoraan myönnetty että ovat erittäin kiinnostuneita Buttonista. Toivottavasti saisi vielä jatkoa ykkösistä, on ehdottomasti yksi suosikkikuljettajistani ja ansaitsee kyllä myös suoritusten puolesta jatkopaikan.

Mitä tulee tuohon tapaus Verstappeniin vielä, niin eipä RB:llä ja Markolla ole varmaan ollut halua tuohon puuttua kun pisteitä ja podiumeja on tullut tasaisesti, ja Verstappen on vielä onnistunut välttämään rangaistuksetkin härskeistä otteistaan huolimatta. Mutta minä luulen että siinä vaiheessa kun muut kuljettajat alkaa maistattamaan pojulle omaa lääkettään ja alkaa tulla enemmän nollakisoja, niin alkaa tulla ehkä suitsia suuhun tallinkin puolelta. Vaikka olisi minkälainen superlahjakkuus niin pisteitä pitää tulla, ei ole hyötyä vaikka ajaisi miten säkenöivästi jos tulee koko ajan kolareita ja nollakisoja.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kyllähän tuota Buttonia on aika vahvasti Williamsille huhuttu, ja Williamsilta on aika suoraan myönnetty että ovat erittäin kiinnostuneita Buttonista. Toivottavasti saisi vielä jatkoa ykkösistä, on ehdottomasti yksi suosikkikuljettajistani ja ansaitsee kyllä myös suoritusten puolesta jatkopaikan.
Enkä ihmettele yhtään että Williams on kiinnostunut Buttonista. Brittiläiselle tallille brittiläinen maailmanmestari takavuosilta olisi markkinoinnin kannalta lottovoitto Williamsille. Eikä Button mikään kehäraakki vielä ole. Jos Button Williamsille siirtyy on se kuitenkin hänen viimeinen tallinsa, näin luulen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Taitaa alkaa oleen siinä tapauksessa aika laittaa ajohanskat naulaan ? Vaikkakin kokemusta on niin onko vapaita paikkoja ns. kunnon talleissa ? EI ?
Ihan mihkään ynnämuita talleihin ei kannata lähteä rypemään vaikkakin tämäkin kausi on Mäkillä ollut seikkailu vailla vertaa ?

Button taisi haastattelussa mystisesti todeta että tulee olemaan Spassa ensikin vuonna mukana, eli varmaan joku diili Williamsin kanssa on, tai sitten Rellu hakee kokenutta kuskia ensi vuodelle?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Buttonhan aloitti uransa Williamsilla, niin olisihan se hieno ympyränsulkeutuminen. Vuonna 2000 yksi kausi Williamsilla, josta sitten muihin talleihin ja "heti perään" 2017 vielä kausi Williamsilla ennen uran paketointia tai mistäs sitä tietää, jos vaikka vielä jaksaisi ajellakin.
Williamsille on myös huhuiltu vahvasti Lance Strollia. Stroll ajaa tällä hetkellä Formula 3-sarjaa ja johtaa sitä varsin ylivoimaisesti. Isällänsä on omaisuutta reilut pari miljardia ja jossain oli jo juttuja, että olisi ostamassa osuutta Williamsista mahdollisesti. Stroll on syntynyt -98 eli helvetin nuori ja varmasti kova luu, sen tulokset alemmissa luokissa ovat jo näyttäneet, mutta kyllähän siitä vähän jäisi pappa betalarin maku suuhun, jos tulisi talliin heti samantien, jos kun isukkinsa on osuutta ostanut. Harmittava trendi tämä maksukuskien jatkuva lisääntyminen. Perezkin kertoi, että kesätauon aikana juttelee tukijoidensa kanssa minne he näkisivät hänen olevan parasta mennä. Eli ns. parin ison sponsorin, jotka sitten seuraisivat perässä tulevaan talliin.

Bottas alkaa aikamoisella varmuudella olemaan se toinen Williamsin kuski, näin on Valtteri ja Williamsin puoleltakin vihjailtu. Turvallinen vaihtoehto eihän siinä, mutta vähän alkaa tuntumaan, että keskipaksu siitä Valtterin urasta on tulossa. Todella vaikea uskoa, että Williamsilla ajellaan edes yksittäisistä voitoista tulevaisuudessa ja joku Renault tehdastiiminä saattaisi olla parempi ratkaisu, vaikka nyt ovatkin aika pohjalla. Mutta eivät kuulemma ole panostaneet kevään jälkeen ollenkaan autoonsa, joten eihän sitä tiedä mitä kokenut Enstonen porukka taikoo ensi vuodelle. Sieltä on kuitenkin 2000-luvun alun Renaultit ja Kimin aikaiset Lotukset puskettu ulos hyvällä menestyksellä, vaikka toki osa tiimistä onkin vaihtunut.
Mutta ensi kaudeksihan säännöt muuttuu aika rajusti, niin voihan se olla että joku yksittäinen tiimi leipoo menestysreseptin a'la Brawn. Mutta jos joku asia on varma niin se, että Ferrari se ei ole.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Bottas on monellakin tapaa ku kovalainen. Roikkuu yhdessä tallissa koska lupaavat parempaa (kuin caterham) ja jossain vaiheessa matto vedetään alta ja kisailut f1ssä on siinä
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kovalaisesta taisi joku palstaveljistä jo kirjoittaakin. Ei se Heikin ura ykkösissä ihan surkea ollut. GP voittaja kuitenkin ja ajoi itselleen paikan huipputalliin.

Bottaksen olisi päästävä pois Williamsilta. Alonso kun taas vihjailee lopettamisella niin MCLarenille saattaisi avautua yllättäen paikka.
AIka epätodennäköinen vaihtoehto kuitenkin.

MCLaren on historiallisestikin aika merkittävä talli suomalaisittain. Keke lopetti siellä uransa. Häkkinen ajoi käytännössä koko uransa tallissa.
Kimi teki lopullisen läpimurtonsa Larenilla. Heikki voitti ainoan GPn siellä. Miksei Bottaskin jatkaisi perinnettä etenkin kun Häkkinen taitaa olla
vielä jollain tavoin taustajoukoissa mukana. Realistista siirto taitaa olla vasta 2018 kaudeksi.

Ihan mahdollista on kuitenkin että Bottakselle jää luu kouraan ja sopimusta ensikaudeksi ei saada aikaiseksi ollenkaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bottas on monellakin tapaa ku kovalainen. Roikkuu yhdessä tallissa koska lupaavat parempaa (kuin caterham) ja jossain vaiheessa matto vedetään alta ja kisailut f1ssä on siinä

Mutta onko Bottakselle missään vaiheessa ollut edes mitään realistista vaihtoehtoa? Onko vieläkään? Loppujen lopuksihan Williams on ollut kolmen viime kauden aikana aika lailla hyvä paikka olla, vaikka nyt onkin mennyt koko ajan tasaisesti alaspäin. Mutta kaksi kolmatta sijaa tallien MM:ssä ja siinä sivussa Bottakselle useita palkintokorokepaikkoja, yksi vielä tälläkin kaudella, joten kyllä tuo on ollut hyvä paikka Bottakselle. Ensi kaudeksi Williamsille jääminen saattaa tulla uran kannalta kalliiksi, mutta toisaalta onko Bottaksella mitään vaihtoehtoja?

Mersun paikat on varattu, Ferrarin paikat on varattu, Red Bullin paikat on käytännössä varattu vaikka Ricciardon sopimusta ei ole taidettukaan vielä vahvistaa, ja ilmeisesti myös McLarenin paikat on lyöty lukkoon. Renault olisi varmasti paras vaihtoehto Bottakselle mutta voi olla että tie sinnekin on tukossa vaikka Bottas sinne itse haluaisikin. Toinen paikka on varattu ilmeisesti Oconille ja toinen paikka mennee Perezille joka on paitsi nopea, niin tulee tärkeältä markkina-alueelta ja tuo vielä tullessaan isoja Meksikolaisia tukijoita. Force India on nyt Williamsin edellä mutta on tallina vähintäänkin yhtä epävarma tapaus kuin Williams. Talli operoi pienehköllä budjetilla ja ei ole mitään takeita että he olisivat ensi kaudella Williamsia parempia. Toro Rossolle ei RB:n ohjelman ulkopuoliset pääse ja Sauberia ja Manoria kannattaa kyllä välttää. Haasin paikat on ilmeisesti varattu nykyisille kuljettajille. Joten eipä Bottakselle taida käytännössä jäädä muuta vaihtoehtoa kuin Williamsille jääminen, ja kun tilanne on tämä ja takana ei ole mitään massiivisia sponsoripaketteja niin Bottas saa melkein olla jo tyytyväinen jos ja kun saa jatkaa edes Williamsilla.

Pitää vaan toivoa että Williams on nyt pistänyt tämän kauden kustannuksella paukkuja ensi kauden auton suunnitteluun, ja pystyvät järjestämään taas samanlaisen yllätyksen kuin tässä edellisessä isommassa autojen uudistuksessa. Nythän he ovat käytännössä kolme kautta jo ajaneet tuolla samalla autolla ja se on tainnut tulla kehityskaarensa päähän, mutta hyvä auto se on loppujen lopuksi ollut. Ensi kaudellahan moni asia menee uusiksi ja pakka saattaa taas vähän sekoittua joten ei pysty ihan varmaksi sanomaan mitkä tallit ovat kärjessä ensi kaudella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kovalaisesta taisi joku palstaveljistä jo kirjoittaakin. Ei se Heikin ura ykkösissä ihan surkea ollut. GP voittaja kuitenkin ja ajoi itselleen paikan huipputalliin.

Ja loppujen lopuksi ei niitä vaihtoehtoja tainnut olla hirveästi Kovalaisellakaan. Kun McLaren-homma meni puihin niin käsittääkseni Kovalaisella oli jo neuvoteltu soppari Toyotalle mutta japanilaiset päättikin lopettaa koko projektin ja sitten piti tyytyä siihen mitä oli jäljellä. Caterham näytti näistä uusista talleista paperilla selvästi parhaalta mutta ei koskaan saanut realisoitua tätä, ja Caterhamin autolla oli aika vaikea antaa näyttöjä kun käytännössä suurimmaksi osaksi kilpaili vain tallikaveriaan vastaan. Ihan varmasti Kovalaisen taustallakin tehtiin koko ajan töitä että olisi löydetty parempi paikka mutta tämän päivän ykkösissä tuollaisen "melko hyvän" kuljettajan on aika vaikeaa löytää tallipaikkaa ilman mittavia sponsoripaketteja. Esim. jonkun Perezin ura voisi olla nyt McLaren-epäonnistumisen jälkeen ihan samanlaisessa jamassa jos takana ei olisi Telmexiä ym. isoja sponsoreita jotka mahdollistivat hänelle paikan niinkin hyvään talliin kuin Force India.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Max Verstappen
Väkisin on tullut mieleen, että miehen tai oikeastaan pojan uran suurin haaste on hän itse. Mielestäni häntä on hyvä verrata Vetteliin joka saavutti nuorena suurta. Silmääni on pistänyt suuri ero siinä, että Vettel oli kyllä varsin nöyrä poika noin toiseen maailmanmestaruuteensa asti. Toki välillä kolisi, mutta pääsääntöisesti kantoi vastuunsa ja myönsi olleensa väärässä. Nyt vasta viime vuosia mies on alkanut vähän diivailemaan tuolla varikolla, mistä en kyllä itse pidä. Max puolestaan on asettanut itsensä tähän asemaan (olen parempi kuin muut) jo hyvin nuorena oikeastaan ilman kauhean kummoisia meriittejä. Tosi on ajanut hyvin ja voittanut kilpailunkin, mutta siitä on vielä pitkä matka maailmanmestariksi. Tavallaan ymmärrän jos tuolla moninkertaiset maailmanmestarit kuten Hamilton, Vettel ja Alonso liikkuvatkin asenteella: olen parempi kuin muut. Menee jo pahasti aiheen ohi, mutta mielestäni Hamilton on itseasiassa parantanut paljon tällä osa-alueella. Mies antaa nykyään lähes aina fiksuja oikein selväpäisiä haastatteluita.

Span lähtö
Tullut aika moni arvostelu luettua/katsottua tuosta lähdöstä sekä kelattua tuota Youtubesta, niin aikalailla laittaisin sekä Vettelin että Verstappenin piikkiin tuon. Vettelin toki olisi pitänyt jättää hieman extra tilaa Räikköseen nähden, koska kyseessä on tallikaveri. Veikkaan että tässä on ollu vähän kyse siitä, että Räikkönen on ajanut viime aikaina tosi hyvin ja Vettälillä on kauhea näytöntarve että hänkin osaa ajaa. Nyt meni sitten vähän yli. Mutta toisaalta laitan tuon kyllä ihan yhtälailla Verstappenin piikkiin. Kun Kimi menee jarrulle on Max autonmitan takana, josta sitten valuttaa rinnalle. Max ei olisi mitenkään saanut vedettyä tuota kurvia aivan kanttaria nuollen, vaan olisi väistämättä apexin jälkeen ajautunut 1-2 autonmittaa irti tuosta sisäkanttarista. Tämä taas tarkoittaa, että Vettelin olisi kyllä joutunut kiertämään tuo mutka huomattavan kaukaa, jotta kontakteilta olisi vältytty. Täten laitan onnettumuuden molempien piikkiin. Kimihän tuossa oli ihan täysi matkustaja.

Ferrarin tilanne
Ferrarin tilanne on kyllä mielestäni surullinen. Varsinkin jos huhut pitää paikkaansa että focus on jo siirretty ensi kauden autoon. Tällöin on ihan käsittämä että konsernin presidentti käy laittamassa painetta, että tulosta on tultava nyt tai potkuja tulee. Kimiä tämä tilanne ei näytä ainakaan suoritusten valossa juuri haittaavan, mutta Pärmäkoskella oli hyviä pointteja, että Vettel on niin perfektionisti että asettaa jo itse valtavat paineet. Tähän kun talli lyö painetta niskaan, niin homma kääntyy todella helposti itseään vastaan ja ajaminen menee yliyrittämiseksi. Täytyy antaa tässä kohtaan pointsit Tolo Wolffille joka tekee mahtavaa työtä kuskeja suojellakseen. Ferrari on saanut tuota auton etupäätä paremmaksi, mutta on heikkoudet ovat aika selvät: downforcea auto ei tuota tarpeeksi ja mekaaninen pito ja etenkin vetopito on heikko. Jotenkin hauskaa että Ferrari ja Williams on jo vuosia paininut näiden samojen ongelmien kanssa ja niihin ei tunnuta ikinä saavan ratkaisua. Kimille tuo auton etupään tunto on kaikki kaikessa, koska hän jarruttaa pitkään mutkaan sisään ja tämän jälkeen tekee mutkan mahdollisimman pyöreänä, jotta mutka voidaan ajaa mahdollisimman korkealla vauhdilla läpi. Vettelin ajotyyli on hieman erilainen. Hänelle auton perä on taas tosi tärkeä, koska ajatyyli muistuttaa tosi paljon Casey Stoneria pyöräpuolelta. Jarrutus jätetään aivan viimeiseen mahdolliseen hetkeen, tämän jälkeen mutka ajetaan vähän kuin V:nä, eli auto käännetään mahdollisimman nopeasti ympäri ja sitten kiihdytetään. Tarkoituksena siis saada maksimaalinen ulostulo seuraavalle suoralle, tämä vähän vesittyy jos auton vetopito on huono. En yritä sanoa että Vettel olisi Kimiä parempi kuljettaja vaan yritän kuvailla, kuinka suuri vaikutus auton käyttäytymisella on kuskin menestykseen. Vettel onkin nyt Ferrari aikana muuttanut ajotyyliään jonkin verran Kimin suuntaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Span lähtö
Kimistä ei ole sanottu mitään, jos haluaa jossitella niin jättihän Kimikin liikaa sisälle tilaa siinä ennen mutkaa. Tavallaan antoi sisäkaistan vapaaksi kun yritti liimata Nicon perään. Tämä siis jo paljon ennen ahdasta mutkaa jossa jo kaikki kolina tapahtuu.
Silti mutkan kolina menee Vettelin piikkiin, pitäisi kokemuksella tietää että Span eka mutka on aina lähdössä ruuhkainen ja joka kisassa sieltä haetaan jopa mutkan ulkoa vauhtia. Nyt kun katsoo Vettelin liikkeen tuohon mutkaan niin tulee suoraan aivan ulkolinjalta ja kääntää apexiin ihan sisään kohti Kimia, paskapuhetta että Kimi olisi kuolleessa kulmassa, on joo silloin kun osuu, mutta näkee hyvin Kimin kun ottaa tuon älyttömän jyrkän linjan mutkaan. Monta vuotta, monta lähtö, tuolta linjalta tullaan ihan eri linjalla ykkösmutkan ulkoreunaan loivemmin ja saadaan siitä hyvä vauhti kohti eau rougea.

_
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös