Formula 1 – kausi 2016

  • 214 342
  • 1 426

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Melko naurettavia kommentteja Maxilta. Ferrarit pilasivat kisani. Tavallaan näin, mutta oliko siihen mutkaan pakko vetää tuollainen pleikkarimainen syöksy? Tuolla linjalla Kimi olisi mennyt ohi aivan varmasti, ehkä jopa Vettel. Mikäli siis mitään osumaa ei olisi tullut.

Minä pistän edelleen tuon kolarin Vettelin piikkiin. Mutta muuten tuo Maxin puolustaminen on vitun härskiä. Siinä oli isomman kolarin ainekset kun Max vaihtoi linjaa muutamaan otteeseen, ainoa pelastus oli Kimin hyvät refleksit. Mutta ei tuollaisessa paikassa voi joutua nostamaan kaasulta, ihan naurettavaa.

Parasta olisi mikäli leipoisi Hamiltonin pihalle jossain kisassa samalla tavalla. Saattaisi tuomaristoa kiinnostaa siinä vaiheessa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
kyinen meno vaikuttaa tulleen jäädäkseen. Ei siitä mihinkään pääse.

Sisälinja on erittäin ylivoimainen ratkaisu tilanteessa kuin tilanteessa, koska (yleensä) tällöin saa rajattoman oikeuden ottaa koko seuraavan mutkan reunasta reunaan omaan käyttöönsä ja ulkopuolella olevan on lyötävä jarrut pohjaan, ajettava leveäksi tai vähintään myöhemmin päästettävä sisäpuolella ollut edelle. Verstappenilta tänään äärimmäiset esimerkit Kemmelin suoran päässä niin Kimiä kuin Pereziä vastaan, itse asiassa junnuhan joutui jopa laskemaan molemmilla kerroilla ulos radalta eli reunasta reunaan mutkan ottaminen ei edes hänelle riittänyt. No, ok oli tuokin näköjään.
f1 2016 GP GERMANY ROSBERG OVERTAKING VERSTAPPEN - YouTube
Ei se aina ole oikein. Saksassa kärsijänä oli teini ja Nicolle rankkua.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Onhan toi ihan käsittämätöntä että Verstappen selviää ilman mitään ulos ajattamisesta kun edellisessä GP:ssä rankaistiin hänet ulosajattanutta kuljettajaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Nyt alkaa tuo Maxin nuoruus ja kokemattomuus näkymään.Nopeudeltaan sekä ajotaidoiltaan kuuluu kuninkuusluokkaan, mutta kun racecraft on luokkaa teinipoika ja kommentit luokkaa ammattikoulun tupakkapaikka niin saattaa ennenpitkää olla takana loistava tulevaisuus. Nyt on kokkaroitu Unkarissa, Saksassa ja Spassa eli kolmessa kisassa peräkkäin. FIA silittää päätä ja nuorimies kuvittelee olevansa kuolematon.

En ihmettelesi vaikka Monzassa kokkaroitaisiin ja kovaa. Tuomaristolla olisi ollut mahdollista viheltää peli heti poikki Unkarin GP:ssä ja rankaista teiniä. mutta sen sijaan silitettiin päätä ja rankaistiin Nicoa joka kiusasi Saksassa. Spassa olikin taas säännöt muuttuneet.

Verstappen kaivaa omaa kuoppaansa, Kun nyt joku tajuaisi ottaa lapion pois pojalta. Isästä ei taida siihen olla.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Miten muuten nuo ensi kauden renkaat, onko tulossa muutoksia? Jotenkin toivoisi renkaita johon vaikuttaisi kuskin ajotyyli enemmän. Siellä on kuitenkin muutama kuljettaja jotka osaavat olla helliä renkaille, ja tätäkin kautta saisi mielenkiintoa kisoihin. Nyt kaikki veivaavat samat kierrokset renkailla, ja erona on vain missä järjestyksessä mikäkin seos haetaan.

Ja muutenkin seoksissa saisi olla selvemmät erot. Eikä niin että mediumeilla ajetaan samoja kierroksia mitä supersofteilla.

Esimerkkeinä vaikka näin:

-Ultrasoft: ylivoimaisesti nopein rengas, kestää maksimissaan 8-10 kierrosta

-Supersoft: jää pehmeimmästä renkaasta 1,5-2 sekuntia, kestää enintään 15-18 kierrosta

Soft: supersoftia hitaampi noin 1-1,5 sekuntia, vastaavasti kestää 23-25 kierrosta

Medium: sekunnin pari softeja hitaampi, mutta selvästi kestävämpi, kestää 35 kierrosta

Hard: selvästi hitain rengas, mutta vastaavasti saisi ajettua minun puolesta vaikka koko kisan läpi yhdellä setillä.

Aika karkea on taulukko, mutta ainakin ajatuksen tasolla noilla saisi pirun paljon mielenkiintoa kisoihin. Haet lopussa Ultrat alle, ja jos kärki menee vaikka kuluneilla softeilla, niin otat 4-5 sekuntia per kierros kiinni. Tai vastaavasti medium/hard renkailla jäät alussa kovasti, mutta tekemällä kaksi pysähdystä vähemmän kuittaat lopussa marjat kuleksimasta.

Ja tässä tärkeintä olisi, että ne pehmeät renkaat oikeasti sulaisivat alle jos stinttejä pidennettäisiin. Noh, tälle pyörittelylle saa vapaasti nauraa, kunhan tuli pohdittua :)
 
Viimeksi muokattu:

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten muuten nuo ensi kauden renkaat, onko tulossa muutoksia? Jotenkin toivoisi renkaita johon vaikuttaisi kuskin ajotyyli enemmän. Siellä on kuitenkin muutama kuljettaja jotka osaavat olla helliä renkaille, ja tätäkin kautta saisi mielenkiintoa kisoihin. Nyt kaikki veivaavat samat kierrokset renkailla, ja erona on vain missä järjestyksessä mikäkin seos haetaan.

Onhan noihin muutoksia tulossa. Selvästi leveämmät renkaat, jotka on ilmeisesti myös tarkoitus olla hitusen kestävämmät (eli että kaasu pohjassa voisi ajaa enemmän). Hirveän paljon noista ei kuitenkaan ole vielä paljastettu.

Kisasta nopeasti:
-Vituttaa
-Ensimmäisen mutkan kolari huonojen sattumusten sarja, mutta kolarin syylliseksi Vettel. Liian tiukka linja, vaikka kuvittelikin sisäpuolella olevan vain tallikaverin.
-Williamsin taktiikkanerot. Kuka ne palkkasi? Miksi ne ovat edelleen töissä? Mitä kautta voi hakea? Hyvin tuhottiin toista kisaa putkeen pisteita Valtterilta.
-Spa tarjosi taas viihdyttävän kisan. Katsotaan jatkuuko vanhojen ratojen hyvät kisat ensi viikonloppuna Monzassa.
-Sekin vituttaa jo valmiiksi. Tämän viikonlopun perusteella Kimi paalulle ja auto rikki avauskierroksella.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ensi kaudella renkaat levenevät.
 
Aika paljon on Verstappenista jo sanottu, mutta sitä ihmettelen millä logiikalla jätkä vetää. Tuo Kimin estely tapahtui, kun junnu oli kisassa 14. Eikö nyt jumalauta selvä järkikin sano, että kannattaa päästää nopeampi kaveri ihan suosiolla, ettei: 1) käy hassusti ja osumasta ulos 2) tarvitse käyttää niitä muutamia kymmenyksiä kierroksella (jopa enemmän) pelkästään takana ajavan estelyyn. Enhän mä nyt faktaksi tiedä, mutta noin 30 000 kertaa olen kuullut noiden asiantuntijoiden suusta, että pelkkä puolustustaistelu syö kierrosaikaa - pahimmillaan jopa selvästi. Tuo on omasta mielestä kaikista paras esimerkki kokemattomuuden tuomista ongelmista. Miksi käyttää sekuntitolkulla aikaa taisteluun 14. sijasta, kun vaihtoehtoisesti olisi voinut ajaa sitä suomalaisurheilijoiden suosimaa "omaa ajoa" ja hyötyä siitä myöhemmin kisassa? Mutta nuorethan usein ovatkin tällaisia "kaikkimullehetinyt" -tyyppejä.

Moni on täälläkin sanonut, että diggaa röyhkeydestä kuskeissa. Kusipäisyys ja tyhmyys on kuitenkin asia erikseen. Aiempia tapauksia olen voinut vielä puolustella, että siinähän oli kyseessä kilvanajoa palkintopallipaikoista, tätä ei pysty selittämään millään. Tässä vaiheessa ainoa toive on, että mitään pahempaa ulosajoa ei tapahdu näistä Maxin aivokuolemista. Jos tapahtuu, suurin syyllinen ei olekaan ratin takana, vaan FIA:n puolella, kun saman touhun annetaan vain jatkua ja jatkua.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kusipäisyys ja tyhmyys on kuitenkin asia erikseen.
Se on juuri näin. Vanhempi Schumacher ja jossain määrin myös Nico Rosberg ovat kusipäisiä kuskeja mutta eivät tyhmiä. Tai Schumi nyt ei ole enää mikään kuski mutta oli tuollainen aikanaan. Muistan vielä hyvin sen kuinka hän jätti autonsa sopivasti poikittain mutkaan Monacon aika-ajoissa jolla onnistui pilaamaan muiden kärkikuskien nopean kierroksen aivan aika-ajojen lopussa. Se oli kusipäinen ja röyhkeä temppu mutta myös älykäs. Se mitä Verstappen tekee tuolla radoilla on nuoruuden tyhmyyttä ja joku voi tuollaisessa toiminnassa vielä itseään pahoin satuttaa. Se voi olla jopa Verstappen itse. Siksi olisi hyvä että tuomaristo edes jollain tapaa tuohon puuttuisi ennen kuin sattuu pahasti.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika paljon on Verstappenista jo sanottu, mutta sitä ihmettelen millä logiikalla jätkä vetää. Tuo Kimin estely tapahtui, kun junnu oli kisassa 14. Eikö nyt jumalauta selvä järkikin sano, että kannattaa päästää nopeampi kaveri ihan suosiolla, ettei: 1) käy hassusti ja osumasta ulos 2) tarvitse käyttää niitä muutamia kymmenyksiä kierroksella (jopa enemmän) pelkästään takana ajavan estelyyn.

Verstappen oli kesken kisan ja kisan jälkeen vähän sivunnut aihetta, josta kaksi twiittiä alla:

Verstappen on Dutch TV: “I’d rather drive them off the track then let them go in front of me”

So, Verstappen has admitted that during the race he was aggressive with both Ferraris for "revenge"

Pelkästään noiden kommenttien takia kuuluisi antaa rankkua. Täysin päätöntä touhua ja tästä lähtien odotan jopa sitä hetkeä, kun joku kiipeää Verstappenin takakonttiin noiden päättömien puolustusliikkeiden takia (esimerkkiä tällaisesta tapahtumasta vaikka tässä: F1Nova Twitterissä: "For those asking THIS is why drivers do not enjoy the car in front suddenly weaving #F1 (via Motors TV France) https://t.co/ib6naZlHSy" Siinäpähän sitten onkin FIAlla ihmettelemistä, että kuinkas tämä oltaisiin voitu välttää.

E: Laitetaan vielä kolmas twiitti kun hyppäsi esille:

Max about blocking Kimi on straight: "I don't care, Kimi has ended my race in first corner. I don't care about him."
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Se on juuri näin. Vanhempi Schumacher ja jossain määrin myös Nico Rosberg ovat kusipäisiä kuskeja mutta eivät tyhmiä. Tai Schumi nyt ei ole enää mikään kuski mutta oli tuollainen aikanaan. Muistan vielä hyvin sen kuinka hän jätti autonsa sopivasti poikittain mutkaan Monacon aika-ajoissa jolla onnistui pilaamaan muiden kärkikuskien nopean kierroksen aivan aika-ajojen lopussa. Se oli kusipäinen ja röyhkeä temppu mutta myös älykäs.
Jos nyt Schumin kohdalla tarkoitat sitä vuoden 2006 Monacon aika-ajoissa auton poikittain jättämistä, niin huono esimerkki älykkyydestä sikäli kun silloin Schumi sai ison rangaistuksen eli aika-ajon tulokset hylättiin ja Schumi lähti viimeisestä ruudusta. Pahin kilpakumppani Alonso nousi tämän vuoksi paalulle.

Toki noin muuten allekirjoitan pointtisi ja olen samaa mieltä tuosta kusipäisyydestä ja röyhkeydestä sekä älykkyydestä, mutta välillä olen lähes autistinen pilkunviilaaja näissä asioissa. ;)
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maxilta siis klassista road ragea. Suivaantui ekan mutkan tilanteesta ja päätti kostaa Fferrareille. Näitä kuskeja näkee tuolla Lahdenväylällä ihan tarpeeksi, kaiketi jotain Liipolan piripäitä. Ne pitäisi ohjata A) hoitoon ja/tai b) telkien taakse. Pikku-Maxilta, vaimonhakkaajan pojalta, tämä on toki täysin ok.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nuo Maxin kommentit kostosta ym. ja Ferrari-kuskien syyttely on jotain niin käsittämätöntä että tuohon pitäisi puuttua HETI ennen kuin jotain todella ikävää sattuu. Max osoitti Toro Rossolla todella hienoja ja ikäisekseen kypsiä otteita, ja RB:lläkin on näyttänyt että nopeutta ja ajotaitoa löytyy ihan mestariksi asti, mutta jotakin on herran päänupissa tapahtunut tämän RB-siirron jälkeen kun otteet ovat muuttuneet terveen aggressiivisesta todella vaarallikseksi koheltamiseksi. Ei tuollaiset kostopuheet ole enää tervettä, ja noin aggressiivinen ajaminen johtaa vielä pahaan onnettomuuteen kun yli 300 km/h:n nopeudessa tehdään suoralla tuollaisia liikkeitä tai painetaan kilpakumppani radalta ulos suoran päässä. Mutta kun FIA:n tuomaritoiminta on täysin linjatonta ja selkeästi tiettyjä kuljettajia suosivaa, niin Max näyttää vaan selviävän näistä toistuvasti ilman rangaistuksia ja tilanteet eivät koskaan näköjään johda edes tuomariston tutkintaan. Jos tuomaristo ei laita Maxia kuriin niin kohta sattuu ihan oikeasti jotakin, jos ei Maxille itselleen niin jollekin muulle. Ei tässä toiminnassa ole enää mitään järkeä, kun F1:ssä on muutenkin koko ajan jopa ylikorostettu turvallisuutta (ratojen läpeensä asfaltointi, turva-auton liiallinenkin käyttö, sadekelin kisat turva-auton perässä jne.), mutta sitten annetaan yhden juniorin ajaa tällä tavalla.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Nuori Verstappen on vähintään arvaamaton kuski. Kyllä se niin pitää mennä ettei 350 km/h vauhdissa aleta nostamaan jalkaa kaasulta selvästi ennen jarrutusta, Verstappenin kohdalla tähän ei pysty luottamaan. Siinä kun perää vedät niin lentoon lähdet ja laskeutumispaikka voi olla vaikka missä, Monzassakin katsomot on aika lähellä. Jäämme odottamaan hienoisella pelolla seuraavaa kisaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta kun FIA:n tuomaritoiminta on täysin linjatonta ja selkeästi tiettyjä kuljettajia suosivaa, niin Max näyttää vaan selviävän näistä toistuvasti ilman rangaistuksia ja tilanteet eivät koskaan näköjään johda edes tuomariston tutkintaan.
Selvää linjattomuutta on huomattavissa, mutta hiukan paistaa myös läpi tuomaristolta tietynlainen F1:sten elävöittäminen, enemmän tilanteita, taistelua, kusipäisyyttä vanhaan tyyliin. Toivottavasti olen väärässä koska tässä leikitään ihmishengillä mutta trendi on ollut nyt lähiaikoina ettei "kaikkiin" puututa mikä palvelee että F1.set olisi tapahtumarikkaampaa ja jännittävämpää.

Tuo rengaspolitiikka on aika kinkkinen eikä ole niin mustavalkoista kun voisi kuvitella. Moni asia vaikuttaa rengaskulumaan, joten niitä ei saa kulumaan tasaisesti jokaisella kuskilla. Auton aero/suunnittelu vaikuttaa, ajotapa vaikuttaa(miten käännät mutkiin jne), missä ajat setillä eli jonkun perseessä kiinni vai vapaassa ilmassa, kärjessä voi aina hallita renkaitaan paremmin. Paljon asioita joten ei ole Pirellin hommakaan puistokävelyä luoda jokin paras vaihtoehto sinne saataville. Ensi kaudella tulee muutoksia ja toivotaan että kestävyyttä tulisi lisää jottei kestävyyden vuoksi tarvitsisi säästellä renkaita. Nykyinen systeemi palvelee vain parhaita autoja jotka ajaa hetkessä sen huippuajan lauantaina ja vinopino renkaita käytössä kisassa, tämä jos mikä lisää myös tallien välisiä eroja kisaan mihin halutaan myös kilvanajoa.

_
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maxilta siis klassista road ragea. Suivaantui ekan mutkan tilanteesta ja päätti kostaa Fferrareille. Näitä kuskeja näkee tuolla Lahdenväylällä ihan tarpeeksi, kaiketi jotain Liipolan piripäitä. Ne pitäisi ohjata A) hoitoon ja/tai b) telkien taakse. Pikku-Maxilta, vaimonhakkaajan pojalta, tämä on toki täysin ok.

Road ragehan meni vielä ihan väärään osoitteeseen, kun Kimi oli ainoa täysin syytön ensimmäisen mutkan tilanteeseen. Tämänhän Red Bullin tallipäälikkö ehti moneen kertaan selittää Verstappenillle punaisten lippujen aikana, mutta kostoretki piti silti toteuttaa. Toki Verstappen osui ja ajatti Perezinkin pois radalta, joten ei siellä umpirasistisesti ole pelkkää punaista jahdattu.


Nuo Maxin kommentit kostosta ym. ja Ferrari-kuskien syyttely on jotain niin käsittämätöntä että tuohon pitäisi puuttua HETI ennen kuin jotain todella ikävää sattuu. Max osoitti Toro Rossolla todella hienoja ja ikäisekseen kypsiä otteita, ja RB:lläkin on näyttänyt että nopeutta ja ajotaitoa löytyy ihan mestariksi asti, mutta jotakin on herran päänupissa tapahtunut tämän RB-siirron jälkeen kun otteet ovat muuttuneet terveen aggressiivisesta todella vaarallikseksi koheltamiseksi.

Eiköhän siellä ole ihan rehellisesti noussut kusi päähän. Historiallisen nuorena mukaan formulaisirkukseen, sitten ylennys Red Bullille ja heti ensimmäisessä kisassa voitto. Kokeneemmat kuskit ovat osanneet tähän asti välttää osumat ja kun tuomaristokaan ei edes tutki, niin Verstappen kuvittelee olevansa koskematon, ties vaikka jopa kuolematon. Hänen "puolustamisestaan" on nyt puhuttu jo muutama kisaviikonloppu putkeen, mutta rauhoittumisen sijaan Verstappen vetelee entistä törkeämmin ja antaa vielä käsittämättömpiä kommenteja. Tuosta voisi päätellä, että Red Bullilla ei ainakaan ole tehty elettäkään homman korjaamiseksi. Nuo liikkeethän ovat peruskauraa pikkuformuloissa, joten kai tässä näkyy sekin, että muutama vuosi alemmissa luokissa jäi hänen kohdallaan väliin. Jonkun pitää tuo peli nyt ehdottomasti viheltää poikki. Monzassa mennään suorilla vielä kovempaa ja noilla liikkeillä joku Verstappenista ohi yrittävä löytää vielä itsensä autoineen pääkatsomosta.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Vaikka toi Saari selostajana on sellaista maksimissaan keskivertoluokkaa, niin täytyy myöntää ettei varmaan helppoa ole Salon kanssa. Miehen (siis Salon) "faktat" täytyy aina tarkistaa kuvaruudulta ennenkuin kommentoi näitä, kun mies arvailee mitä sattuu. Kaikki renkaan värit ja ohitukset (etenkin livetilanteiden ja uusintojen hahmotus) vedetään hatusta. Sitten mies heittää tyynesti vaan omasta tuomarina työskentelystä, että siellä on eri miehet sääntökirjojen kanssa, kun selvisi että autoihin saakin koskea uutta lähtöä odotellessa. Ei mikään varsinainen luottamuslause näitä tuomaristossa työskenteleviä kohtaan ja muutenkin oudosti miehestä saa välillä kuvan, ettei hirveästi nykysäännöt ole hallussa/kiinnostaisi. Lisäksi kisan alussa kun Salo yleensä esitteleee radan, niin nyt päätti töksäyttää että tarviiko tätä nyt esitellä, kun jokainen on tämän jo nähnyt. Päätti kuitenkin lopulta ruveta hommiin. Mielenkiintoinen työkumppani varmasti. Kyllä Saloa mielellään kuuntee, kunhan välillä ottaisi vähän ammattimaisemman otteen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Maxin kommentit on hauskoja kun miettii esim. Hockenheimin tapahtumia. Nico ei mukamas kääntänyt mutkaan. Mites Max nyt kun blokkaat Kimin ulos radalta ja samalla et itse edes pysy radalla? En kyllä ymmärrä miksi Kimi antoi sen jälkeen paikan takaisin kun molemmat menee radalta ulos. Oishan siitä ekan mutkan syöksystäkin voinut track limitsejä huudella kun sisäpuolelta mennään radan ulkopuolelle. Toivottavasti Verstappen jatkaa samalla tyylillä ja sitten kun siihen osuu kohdalle joku grosjean ja renkaiden kyljet osuu yhteen suoralla niin nähdään miten Red Bull antaa siivet.

Olisiko kotikisan paine vähän ollut liikaa Maxille koska käytös radalla meni yli, ja kommentit jälkeenpäin jos tahallaan antanut pikku sikaa lisäksi.
 

Byvajet

Jäsen
Toivottavasti olen väärässä koska tässä leikitään ihmishengillä

Miksi ihmishengillä ei saisi leikkiä, jos leikkijät ovat mukana vapaaehtoisesti? Leikitäänhän ihmishengillä rallissakin ja hevosurheilussa ja pyöräilyssä ja syöksylaskussa ja BASE-hypyissä ja vuorikiipeilyssä ja naparetkillä. Ihmiset tahtovat nähdä vakavia onnettomuuksia ja vaaraa. Eivät he tahdo nähdä pleikkareita vaan todellisuutta, jossa joku silloin tällöin menehtyy.

Kun ihminen hyppää lentokoneesta verkkoon ilman laskuvarjoa, tapahtuman viehätys on juuri siinä, että epäonnistuminen johtaa kuolemaan. Taitolentoesitysten viehätys on pienissä marginaaleissa. Siksi niissä sattuukin paljon onnettomuuksia ja kuolemia suhteessa muulla tavoin lennettyihin tunteihin.

Jopa maastohiihtokilpailujen jotkut laskut ovat niin vauhdikkaita, että välineet huomioiden alkaa olla todennäköisempää, että joku kuolee niissä kuin F1-kilpailussa. Kun ei sitä vauhtia paljon tarvita huonolla onnella.

Kun katsoo pyöräkilpailuja, tulee usein tunne, että meno on turvatonta. Se näkyy myös tilastoista. Loukkaantuneiden määrä lienee varsin suuri. Silti kilpailut jatkuvat entisellään. Riski vain hyväksytään. Miksi riskiä ei hyväksytä F1-kilpailuissa?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Päätti kuitenkin lopulta ruveta hommiin. Mielenkiintoinen työkumppani varmasti. Kyllä Saloa mielellään kuuntee, kunhan välillä ottaisi vähän ammattimaisemman otteen.
Salo on aina ollut sellainen racing-boheemi, oman tien kulkija, kenties juuri sitä ketjussa puhuttua mulkkumaisuuttakin löytyy sopivasti ajohommiin ja se nyt vaan näkyy sillä tänä päivänäkin. Arvostan kyllä sitä että ollaan mitä ollaan eikä yritetä mielistellä katsojia. Statuksen takia tuolla kommentoimassa on ja ihan jees, legendaarisia jo nämä kun luulee olevansa oikeassa, onhan FIA-tuomari ja sitten huomaakin puhuvan puuta heinää. Hahmo isolla H:lla.

_
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi ihmishengillä ei saisi leikkiä, jos leikkijät ovat mukana vapaaehtoisesti? Leikitäänhän ihmishengillä rallissakin ja hevosurheilussa ja pyöräilyssä ja syöksylaskussa ja BASE-hypyissä ja vuorikiipeilyssä ja naparetkillä. Ihmiset tahtovat nähdä vakavia onnettomuuksia ja vaaraa. Eivät he tahdo nähdä pleikkareita vaan todellisuutta, jossa joku silloin tällöin menehtyy.
En nyt oikein ymmärrä koko viestisi ideaa. Otit esimerkissä tuon lentokoneesta hyppäämisen ilman varjoa ja tarkoituksena osua maassa olevaan verkkoon. Sitähän ei kukaan kiistä, että uskomattoman vaarallista touhua, mutta lisääppä siihen sitten joku toinen hyppääjä joka blokkailee sinua hyppysi aikana ja yrittää jopa saada sinut ajautumaan ulos maalistasi eli verkon ohi? Tällä viestisi logiikalla molemmissa leikitään hengellä ja se on ihan okei, koska miksei sillä saisi leikkiä.
Rallissa pätkillä on yksi auto. Se on kuskista, kartturista ja autosta pääosin kiinni mitä tulee tapahtumaan joten sinun ei tarvitse huolehtia siitä sattuuko kilpakumppani yrittämään kiilaamaan sinut alas vuorenrinnettä. Syöksylaskussa radalla ei myöskään ole muita kilpailijoita, joten se on sinun itsesi ja suksiesi varassa hoitaa asia. Basehypyissä tuskin samaan aikaan liitelevä yrittää blokkailla sinua ja ajattaa vuorenrinteeseen?
On totta että on monia todella vaarallisia lajeja ja kyllähän formulakuskikin sen ymmärtää, että tietoisesti riskeeraa itsensä joka kerta kun painaa 300km/h menemään. Mutta turha verrata yksilölajeihin, joissa kilpakumppanit eivät yritä häiritä suoritustasi sen aikana ainakaan fyysisesti olemalla siinä lähellä.
Jos minä hyppään basehypyn ja siinä rauhassa liitelen, niin tottakai tiedän että tämä on helvetin vaarallista. Sitten tulee kulman takaa joku ja tahallaan yrittää ajattaa minua vuorta päin. Silloinkin voidaan vain todeta siis että "-Kyllä sä tiesit, että se on vaarallinen laji"?

Ja juurihan me nähtiin vakava onnettomuus samassa kisassa, kun Magnussen paineli seinään. Jossain ilmeisesti se raja kuitenkin menee, kun 95% netistä ympäri maailmaa tuomitsee Verstappenin toiminnan kisassa. Eli ehkä ihmiset eivät haluakaan nähdä tahallisesti aiheutettua vaaraa?
 
Viimeksi muokattu:

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Rallissa pätkillä on yksi auto. Se on kuskista, kartturista ja autosta pääosin kiinni mitä tulee tapahtumaan joten sinun ei tarvitse huolehtia siitä sattuuko kilpakumppani yrittämään kiilaamaan sinut alas vuorenrinnettä. Syöksylaskussa radalla ei myöskään ole muita kilpailijoita, joten se on sinun itsesi ja suksiesi varassa hoitaa asia. Basehypyissä tuskin samaan aikaan liitelevä yrittää blokkailla sinua ja ajattaa vuorenrinteeseen?
On totta että on monia todella vaarallisia lajeja ja kyllähän formulakuskikin sen ymmärtää, että tietoisesti riskeeraa itsensä joka kerta kun painaa 300km/h menemään. Mutta turha verrata yksilölajeihin, joissa kilpakumppanit eivät yritä häiritä suoritustasi sen aikana ainakaan fyysisesti olemalla siinä lähellä.
Näin juuri. Kyllä kilpakumppaneihin pitää olla jonkinmoista kunnioitusta. Siksi lätkässäkin on säännöt, ettei kukaan tanopää taklaa kädet ylhäällä päähän. Tosin kyllä näitäkin nähdään, mutta niistä sentään useinmiten rangaistaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös