Max Verstappen
Väkisin on tullut mieleen, että miehen tai oikeastaan pojan uran suurin haaste on hän itse. Mielestäni häntä on hyvä verrata Vetteliin joka saavutti nuorena suurta. Silmääni on pistänyt suuri ero siinä, että Vettel oli kyllä varsin nöyrä poika noin toiseen maailmanmestaruuteensa asti. Toki välillä kolisi, mutta pääsääntöisesti kantoi vastuunsa ja myönsi olleensa väärässä. Nyt vasta viime vuosia mies on alkanut vähän diivailemaan tuolla varikolla, mistä en kyllä itse pidä. Max puolestaan on asettanut itsensä tähän asemaan (olen parempi kuin muut) jo hyvin nuorena oikeastaan ilman kauhean kummoisia meriittejä. Tosi on ajanut hyvin ja voittanut kilpailunkin, mutta siitä on vielä pitkä matka maailmanmestariksi. Tavallaan ymmärrän jos tuolla moninkertaiset maailmanmestarit kuten Hamilton, Vettel ja Alonso liikkuvatkin asenteella: olen parempi kuin muut. Menee jo pahasti aiheen ohi, mutta mielestäni Hamilton on itseasiassa parantanut paljon tällä osa-alueella. Mies antaa nykyään lähes aina fiksuja oikein selväpäisiä haastatteluita.
Span lähtö
Tullut aika moni arvostelu luettua/katsottua tuosta lähdöstä sekä kelattua tuota Youtubesta, niin aikalailla laittaisin sekä Vettelin että Verstappenin piikkiin tuon. Vettelin toki olisi pitänyt jättää hieman extra tilaa Räikköseen nähden, koska kyseessä on tallikaveri. Veikkaan että tässä on ollu vähän kyse siitä, että Räikkönen on ajanut viime aikaina tosi hyvin ja Vettälillä on kauhea näytöntarve että hänkin osaa ajaa. Nyt meni sitten vähän yli. Mutta toisaalta laitan tuon kyllä ihan yhtälailla Verstappenin piikkiin. Kun Kimi menee jarrulle on Max autonmitan takana, josta sitten valuttaa rinnalle. Max ei olisi mitenkään saanut vedettyä tuota kurvia aivan kanttaria nuollen, vaan olisi väistämättä apexin jälkeen ajautunut 1-2 autonmittaa irti tuosta sisäkanttarista. Tämä taas tarkoittaa, että Vettelin olisi kyllä joutunut kiertämään tuo mutka huomattavan kaukaa, jotta kontakteilta olisi vältytty. Täten laitan onnettumuuden molempien piikkiin. Kimihän tuossa oli ihan täysi matkustaja.
Ferrarin tilanne
Ferrarin tilanne on kyllä mielestäni surullinen. Varsinkin jos huhut pitää paikkaansa että focus on jo siirretty ensi kauden autoon. Tällöin on ihan käsittämä että konsernin presidentti käy laittamassa painetta, että tulosta on tultava nyt tai potkuja tulee. Kimiä tämä tilanne ei näytä ainakaan suoritusten valossa juuri haittaavan, mutta Pärmäkoskella oli hyviä pointteja, että Vettel on niin perfektionisti että asettaa jo itse valtavat paineet. Tähän kun talli lyö painetta niskaan, niin homma kääntyy todella helposti itseään vastaan ja ajaminen menee yliyrittämiseksi. Täytyy antaa tässä kohtaan pointsit Tolo Wolffille joka tekee mahtavaa työtä kuskeja suojellakseen. Ferrari on saanut tuota auton etupäätä paremmaksi, mutta on heikkoudet ovat aika selvät: downforcea auto ei tuota tarpeeksi ja mekaaninen pito ja etenkin vetopito on heikko. Jotenkin hauskaa että Ferrari ja Williams on jo vuosia paininut näiden samojen ongelmien kanssa ja niihin ei tunnuta ikinä saavan ratkaisua. Kimille tuo auton etupään tunto on kaikki kaikessa, koska hän jarruttaa pitkään mutkaan sisään ja tämän jälkeen tekee mutkan mahdollisimman pyöreänä, jotta mutka voidaan ajaa mahdollisimman korkealla vauhdilla läpi. Vettelin ajotyyli on hieman erilainen. Hänelle auton perä on taas tosi tärkeä, koska ajatyyli muistuttaa tosi paljon Casey Stoneria pyöräpuolelta. Jarrutus jätetään aivan viimeiseen mahdolliseen hetkeen, tämän jälkeen mutka ajetaan vähän kuin V:nä, eli auto käännetään mahdollisimman nopeasti ympäri ja sitten kiihdytetään. Tarkoituksena siis saada maksimaalinen ulostulo seuraavalle suoralle, tämä vähän vesittyy jos auton vetopito on huono. En yritä sanoa että Vettel olisi Kimiä parempi kuljettaja vaan yritän kuvailla, kuinka suuri vaikutus auton käyttäytymisella on kuskin menestykseen. Vettel onkin nyt Ferrari aikana muuttanut ajotyyliään jonkin verran Kimin suuntaan.