Formula 1 – kausi 2016

  • 212 283
  • 1 426

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
On niitä paljon nolompiakin uran loppuja ollut ykkösissä kuin Kovalaisen tapaus, kuten vaikka:

Vuodeksi 1995 kovin odotuksin roudattu Nigel Mansell ei mahtunut McLareniinsa, minkä takia hän missasi kauden kaksi ensimmäistä kilpailua. Sitten kun Nigel mahtui autoonsa, niin viiksivallu päätti lopettaa kahden ajamansa kisan jälkeen, koska auto ei toiminut hänen käsissään.

1999 Alex Zanardi jäi pisteittä Williamsilla, jolla Ralf Schumacher ajoi kolme podiumsijoitustakin.

2006 sekä Juan Pablo Montoya että Jacques Villeneuve päättivät F1-uransa potkuihin, ensiksi mainittu sai kenkää McLarenilta, jälkimmäinen BMW Sauberilta. Yuji Ide on samalta kaudelta ihan oma lukunsa, japski näet menetti superlisenssinsä FIA:n todettua hänet liian vaaralliseksi kuljettajaksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toki Badoer vähän heitettiin susille, kun pitkän tauon jälkeen hyppäsi puikkoihin, mutta eikö testi-/kolmoskuljettajan tehtävä ole nimenomaan olla valmiina, kun kutsu käy?

Ennenhän Ferrarin testimiehistö (ja Schumacher) höyläsivät Fioranoa ympäri melkein nonstoppina mutta tuollakin kaudella nuo testirajoitukset taisivat jo olla sen verran tiukat että loppujen lopuksi Badoer ei ihan hirveän paljon ollut kilometrejä tuolla autolla kerännyt. Ja siihen kun vielä yhdistetään se että takana oli pitkä tauko kilpailemisesta niin ei mikään hirveän helppo paikka ollut hänelläkään. Ja eipä tuo tosiaan Fisichellakaan kovin mahtaviin suorituksiin yltänyt samalla autolla vaikka oli juuri ajanut podiumille Force Indialla ennen tuota Ferrari-pestiä. Outo auto on aina outo auto, ja käsittääkseni nämä nykyautot (ja erityisesti renkaat) ovat kuljettajille vaikeampia omaksua kuin vanhat yksinkertaisemmat autot. Ja jopa näillä varakuskeiksi nimetyillä kavereilla jää kilometrit niin vähiin kun testaamista on rajoitettu, että joutuvat aina melko lailla kylmiltään hyppäämään mukaan. Viime vuosina aika harva kesken kauden mukaan tullut tuuraaja on pystynyt missään tallissa mitään ihmeitä esittämään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Badoer stunttasi ainoastaan nuo kaksi kisaa, kauden lopuissa viidessä kilpailussa Giancarlo Fisichella tuli Badoerin paikalle. Eipä se toki Fisicollakaan ihan putkeen mennyt, viiden viimeisen kisan sijoitukset oli 9, 13, 12, 10 ja 16.

Aika hankala oli hypätä Ferrariin (tai ylipäänsä toiseen autoon kesken kauden). Fisico oli toinen Force Indialla siinä Span kisassa, jonka Kimi voitti. Toisaalta Fisicon sijoitukset oli kyllä linjassa koko kauden millä autolla tahansa pl. Spa, jossa siis toinen.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ennenhän Ferrarin testimiehistö (ja Schumacher) höyläsivät Fioranoa ympäri melkein nonstoppina mutta tuollakin kaudella nuo testirajoitukset taisivat jo olla sen verran tiukat että loppujen lopuksi Badoer ei ihan hirveän paljon ollut kilometrejä tuolla autolla kerännyt.

Ei tosiaan kerännyt. Wikipediasta suora lainaus:

BBC commentator and former F1 driver Martin Brundle argued in The Sunday Times that the inclusion of Badoer and Romain Grosjean in the race was dangerous, since new rules that ban further testing until 1 January 2010 mean that they have been unable to gain the experience necessary to race. Badoer had never driven the Ferrari F60 before, having last tested the Ferrari F2008 at the Autódromo Internacional do Algarve in Portimão, Portugal in December 2008.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, näin minä muistelinkin että Badoer joutui kohtalaisen kylmiltään tuleen (vaikka en kyllä muistanut että se tilanne olikin noin paha Badoerin kannalta) ja pidin jo silloin kohtuuttomana sitä kritiikkiä mitä Badoer tuosta tuurauskeikasta sai. Varsinkin kun laatukuljettajaksi tiedetty Fisichella, joka oli ajanut koko kauden Force Indian autolla, ei pystynyt juurikaan sen parempaan kuin Badoer.

Heikki ei ihan noin pahaan paikkaan joutunut Lotuksella koska pääsi kuitenkin ajamaan ihan lyhyen testin ennen ensimmäistä kisaa, ja edellisestä kisastakaan ei ollut vielä kulunut vuotta, mutta ei se joka tapauksessa koskaan ole helppo paikka hypätä lyhyellä varoitusajalla ja vähillä testeillä täysin tuntemattomaan autoon. Tämän takia minä en välttämättä tykkää tästä näin tiukasta testauskiellosta kun uusien kuljettajien on aika vaikea päästä sisään ja tuuraajien todella vaikea onnistua kun testaamaan pystyy korkeintaan simulaattorissa. Verrataan vaikka Häkkiseen kun silloin 1993 hyppäsi loppukaudesta McLarenin kisakuskiksi Andrettin tilalle ja pystyi heti haastamaan Sennan. Häkkinenhän oli jyystänyt koko kauden aivan järjettömän määrän testiä McLarenilla (ja parit testit taisi ajaa myös silloisella Footworkilla) ja oli sen takia erittäin valmis vaikka kisatuntuma olikin ehkä vähän hakusessa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Manor on potkinut Haryanton pois ja tarjoavat hänelle varakuljettajan paikkaa ja heti perään vahvistivat Esteban Oconin korvaavan Haryanton loppukaudeksi.

Ocon on ajanut hyviä tuloksia junnusarjoissa ja kuuluu siihen ns. "formuloiden tuleviin tähtiin" ainakin ennakkospekuloinneissa, kun taas Haryanto oli lähinnä maksukuski, joten kiva nähdä Oconin taso toista tulevaa tähteä, Wehrleinia vastaan. Kuskien taso koheni taas piirun verran mielestäni gridillä.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Ocon taisi vääntää pari vuotta sitten aika tiukasti Verstappenia vastaan pikkuformuloissa. Nyt on Manorilla aika lupaava kaksikko, vaikka toisaalta varmaan mieluummin ajattaisivat yhtä kokenuttakin kuskia.

Haryanto nyt ei sinänsä ollut mikään katastrofi. Ei hajottanut autoa eikä ollut täysin toivoton aika-ajoissa. Kisoissa ei vaan yleensä päässyt lähellekään Wehrleinia ja nyt kun sponsorirahat loppuivat, niin eipä äijän ajattamisessa niin kauheasti järkeä ole.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Haryanto oli minulle varsin positiivinen yllätys, koska pelkäsin että hän on aivan toivoton tapaus. Aika-ajoissa ja harjoituksissa on pystynyt yllättävänkin kovaa haastamaan Wehrleinin, mutta kisoissa on jäänyt sitten jälkeen. Ja aika vähän on tullut mitään virheitäkään, ei mitenkään merkittävästi enemmän kuin tallikaverilleen.

Ocon on mielenkiintoinen tapaus kun häntä on pidetty yhtenä tulevana tähtenä, ja Rellu ilmeisesti haluaisi istuttaa miehen toiseen autoonsa ensi kaudelle. Jännä nähdä miten pärjää toista huippulupauksena pidettyä kaveria vastaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näkisin että Heikin isoin ongelma ei ollut vauhti vaan tuo melko väritön persoona ja se ettei suomalaisilla ole mitään isoa sponsoria takana. Vähän samat ongelmat taitaa nytkin Bottaksen kohdalla olla, vauhdin puolesta isotkin tallit saattaisi olla kiinostunut, mutta myös ne muut asiat vaikuttaa. Kimillähän homma taas on nykyään melkein toisinpäin, vauhtia ei välttämättä päätä huimaa mutta ne muut seikat teki sen että sopimus kannatti tehdä. Vähän tarvittaisiin bottoksellekin huumoria enemmän vaikka haastatteluihin ja viinaa tarjoilla että kännissä sekoilee, siitä se suosio lähtee :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin se olisi piiiitkä tauko ohi ja taas mennään! Eikä voisi paremmalla radalla palata takaisin actioniin, kuin Spalla. yhdellä maailman parhaista radoista.
Ikuisuudelta onkin tauko tuntunut, kun välissä on ollut kaikenlaista urheilutapahtumaa, niin jäänyt ihan unohduksiin, että formulatkin on vielä pahasti kesken kautensa osalta.

Jospa Span kuningas Räikkönen tarjoaisi Ferrarillaan jotain hienoa tänä viikonloppuna. Vauhtia luulisi ainakin Red Bullia enemmän ehkä olevan, mutta Mercedekset luultavasti silti edelleen omissa maailmoissaan. Ferrari tuo tätä seuraavaan kisaan Monzaan kunnon päivitykset moottoriinsa ja juttujen perusteella tarkoituksena olisi päästä tasoihin Mersujen kanssa. Tähän on erittäin vaikea uskoa, mutta olisihan se toivottavaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Noniin se olisi piiiitkä tauko ohi ja taas mennään! Eikä voisi paremmalla radalla palata takaisin actioniin, kuin Spalla. yhdellä maailman parhaista radoista.
Ikuisuudelta onkin tauko tuntunut, kun välissä on ollut kaikenlaista urheilutapahtumaa, niin jäänyt ihan unohduksiin, että formulatkin on vielä pahasti kesken kautensa osalta.

Jospa Span kuningas Räikkönen tarjoaisi Ferrarillaan jotain hienoa tänä viikonloppuna. Vauhtia luulisi ainakin Red Bullia enemmän ehkä olevan, mutta Mercedekset luultavasti silti edelleen omissa maailmoissaan. Ferrari tuo tätä seuraavaan kisaan Monzaan kunnon päivitykset moottoriinsa ja juttujen perusteella tarkoituksena olisi päästä tasoihin Mersujen kanssa. Tähän on erittäin vaikea uskoa, mutta olisihan se toivottavaa.

Belgian Spa on niitä aitoja oikeita kunnon ratoja. Legenda, rata jota vain harvat inhoaa. Kunnon korkeuserot ja pituus tuo fiilista rataan ja laaja-alaisuutensa vuoksi toisessa päässä rataa voi sataa ja toisessa paistaa solenoidi. Näitä lisää sarjaan....

Eipä se taida joo toi Ferrari pysyä Mersun vauhdissa, mutta senhän näkee sitten Monzassa, jossa taidetaan ajella vimoisia kertoja ??

Itse veikkaan, että Junnu Verstappeni ja Räikkönen ottavat taas "yhteen". Alkutanssit taidettiin kohdata jo harjoituksissa....

Näkisin että Heikin isoin ongelma ei ollut vauhti vaan tuo melko väritön persoona ja se ettei suomalaisilla ole mitään isoa sponsoria takana. Vähän samat ongelmat taitaa nytkin Bottaksen kohdalla olla, vauhdin puolesta isotkin tallit saattaisi olla kiinostunut, mutta myös ne muut asiat vaikuttaa. Kimillähän homma taas on nykyään melkein toisinpäin, vauhtia ei välttämättä päätä huimaa mutta ne muut seikat teki sen että sopimus kannatti tehdä. Vähän tarvittaisiin bottoksellekin huumoria enemmän vaikka haastatteluihin ja viinaa tarjoilla että kännissä sekoilee, siitä se suosio lähtee :)

Heikki oli se "mister niceguy". Maailman nopein Heikki... No niin no...

Eipä tässä nykyisessä taloudellisessa tilanteessa suomesta löydy niitä jotka oikeasti lyövät paalua tiskiin. Ei tule mieleen yritystä joka voisi latoa vaikka 30 milliä tiskiin niin, että sille olisi siitä muka jotain hyötyä ?
Nokia oli aikanaan Salolla Tyrelillä näkyvästi sponssina ? Mutta se oli sitä aikaa kun Nokia hallitsi tai oli ottamassa kännymarkkinat haltuun ? Nyky Teini ei varmaan tiedä että Mikä se Nokia oli ? Se kaupunki siinä Tampereen kainalossa vai kumisaapasvalmistaja =) ?
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Noita Hamiltonin super rangaistuksia katsellessa, niin oliko tässä joku kausi sellainen sääntö että rangaistukset joita ei pystynyt kärsimään siirtyy seuraavaan kisaan?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Suomalaisittain menee hyvin. Kimi ensimmäinen ja Bottas neljäs. Tästä on hyvä jatkaa. Nyt kohti aika-ajoa!
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Noita Hamiltonin super rangaistuksia katsellessa, niin oliko tässä joku kausi sellainen sääntö että rangaistukset joita ei pystynyt kärsimään siirtyy seuraavaan kisaan?

@liuzka; ohessa linkki F1-auton moottorin osien vaihtoa koskevien sääntöjen selostukseen sekä Guardianin sivuston artikkeliin asiasta. Hamiltonin 30 paikan rangaistus johtuu siten kahdesti tehdyistä turbon muutoksista (kuudes ja seitsemäs a´10 paikkaa) ja muista moottorin muutostöistä.

Power unit and ERS

Lewis Hamilton set to start from back of F1 grid at Belgian Grand Prix | Sport | The Guardian
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt näyttäis Kimillä vauhtia riittävän, mutta lähdetään nyt pessimistinä seuraamaan aika-ajoja, kun ei sieltä mitään jättimenestystä ole tullut vuosiin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt näyttäis Kimillä vauhtia riittävän, mutta lähdetään nyt pessimistinä seuraamaan aika-ajoja, kun ei sieltä mitään jättimenestystä ole tullut vuosiin.
Aika-ajosta tuli positiivinen yllätys! Perkele Kimi painoi kolmanneksi ja toki jos vähän haluaa manailla, niin pari sadasosaa jäi vain kakkosruudusta. Löi kuitenkin taas Vettelin, joka on aina hyvä juttu. Kimillä on myös softit renkaat Nicon tapaan kisaa varten, kun taas toisena lähtevänä Verstappen lähtee supersofteilla, joilla ei varmaan kovin pitkään voida ajaa.
Bottas löi taas Massan. Se ei enää edes yllätä, mutta hyvä juttu taas kerran.

Todella mielenkiintoiset asemat huomista varten. Nico softeilla, Verstappen supersofteilla ja Kimi softeilla. Jos Max vaikka puikkaisi Nicon ohi lähdössä ja pitäisi vähän Nicoa kurissa, kunnes sitten Max joutuu varmaan nopeasti poistumaan renkaita vaihtamaan.
Hamilton lähtee myös viimeisestä ruudusta, joten varmasti viihdettä on tarjolla. MM-sarjalla on myös iso mahdollisuus tasoittua taas, kun Nico on nyt 19 pistettä viimeisenä lähtevää Hamiltonia perässä.
Jos sovitaan, että Kimi voittaa ja Nico on siinä sitten vaikka toisena.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Veikkaan, että Verstappen ja Rosberg ovat ulkona kisasta ensimmäisen kierroksen jälkeen. Saman kohtalon kokee myös Hamilton.
 
Viimeksi muokattu:

LEFTI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Golden Knights
Veikkaan, että Verstappen ja Rosberg ovat ulkona kisasta ensimmäisen kierroksen jälkeen. Saman kohtalon kokee myöd Hamilton.

Nico ja Max on molemmat itsekkäitä sukeltajia. Maxilla ehkä menee nuoruuden ja innokkuuden piikkiin. Nicon sen sijaan pitäis vähän ryhdistäytyy yleisellä tasolla kaksin kamppailuissa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Todella hyvät asetelmat huomiseen, vaikka harmittavan lähelle jäi jopa paalu Kimillä tänään. Lähdöllä on jälleen todella iso merkitys, joten toivottavasti Kimi pystyy vähintään pitämään kolmossijan. Nico ja Verstappen voisivat nahistella kärkipaikasta tuhoten renkaitansa ja Kimi napata hedelmät siinä vaiheessa, kun ruvetaan katsomaan varikkopysähdysten ajankohtia.

On muuten todella mielenkiintoisia taktisia elementtejä huomiseen kisaan. Lämmintä ilmeisesti piisaa huomennakin (joskin vähän vähemmän kuin tänään), jolloin supersoftit tuskin ovat kauhean kovassa huudossa. Softilla lähtijöillä kuitenkin pitäisi alustavasti olla selkeä etulyöntiasema.

Kunhan nyt vaan ei sataisi...
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tosiaan ensimmäinen mutka on ahdas ja vuoden -98 joukkokolarit muistaen voi olla, että ensimmäisessä kurvissa rytisee nytkin. Ei ole missään nimessä kaukaa haettua, että Hamiltonin kilpailu päättyisi ensimmäiseen mutkaan, koska vaikka kuinka varovaisesti ajaisi, niin se ei välttämättä ole edes hänestä kiinni. Jos joku ajaa perään, niin sitten ajaa.

Kimi vähän puheli, että paalukin olisi ollut mahdollinen, joten siinä mielessä lupauksia antavia lausuntoja, että mies ilmeisesti itse ainakin uskoo, että Rosberg on täysin haastettavissa.

Kvyatin ura alkaa pikkuhiljaa kulkemaan kohti auringonlaskua ja ei tämä Belgian aika-ajosuorituskaan ollut kyllä kovin lupauksia herättävä. Red Bullilla, kun se on tulos tai ulos. Tänäänkin ajallisesti ihan kelvollisesti, vain pari kymmenystä pataan tallikaverilta, mutta kun samaan aikaan siihen väliin mahtuu usempi kuljettaja, ja sen lisäksi vielä Kvyatin pitäisi olla selkeästi vahvemmilla Sainzia vastaan, kaikki kunnia Carlos Sainz juniorille.

Mielenkiintoinen lähtö tulee kyllä huomenna, kun Alonso ja Hamilton lähtevät perältä, Ocon siinä lähistöllä elämänsä ensimmäisessä F1-startissa ja epätoivoinen Kvyatkin lähtee veren maku suussa nostamaan sijoitustaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Hyvät on Kimillä mahdollisuudet. Toivottavast Kimi ei juutu Verstappenin taakse niin kun on monta kertaa käynyt. Sitten Nico karkaa. Olisiko tällä kertaa Kimillä hyvä lähtö ja nousisi heti toiseksi. Pääsee kuitenkin puhtaalta puolelta starttaamaan. Jännittävä kisa tosiaan tulossa...jospa Maamme kajahtaisi pitkäskä aikaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Hyvät on Kimillä mahdollisuudet. Toivottavast Kimi ei juutu Verstappenin taakse niin kun on monta kertaa käynyt. Sitten Nico karkaa. Olisiko tällä kertaa Kimillä hyvä lähtö ja nousisi heti toiseksi. Pääsee kuitenkin puhtaalta puolelta starttaamaan. Jännittävä kisa tosiaan tulossa...jospa Maamme kajahtaisi pitkäskä aikaa.

Tässä on kuitenkin viime vuosien aikana tottunut siihen, että joku Kimin viikonlopussa menee vituksi. Eli koska nyt pohjalla on hyvät aika-ajot, luultavasti kisassa räjähtää rengas, Kimi tekee ison virheen tai muuta vastaavaa.

Mutta rehellisesti, en muista milloin kisa olisi jännittänyt näin paljoa. Nyt on oikeasti sauma jopa voittoon. Kimin lempirata, auto vaikuttaa hyvältä eikä Nicon paaluaika ollut mitenkään ylivoimainen. Toki hieman pelottaa yli-innokas Verstappen edessä, ensimmäiseen mutkaan saattaa sattua aivan mitä tahansa.

Ja tämä Spa on ylivoimainen rata.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Onneksi Kimi lähtee sisäpuolelta ja suurimmaksi osaksi puhtaammalta puolelta. En edes muista koska Kimi on lähtenyt viimeksi sisäpuolelta Belgiassa. Kuten todettua, lähdön pitää onnistua ja mielellään heti Verstappenin ohi. Onneksi ohittaminen kuitenkin onnistuu tavanomaista helpommin Eau Rouge'n jälkeisellä suoralla. Voin jo kuvitella millaista siksakkia ja viime hetken kusipäistä linjanvaihtoa Verstappen taas esittelee kyseisen suoran lopulla.. Kehtasi vielä harjoituksissa mennä itkemään radioon "vaarallisuudesta" kun Kimi hidasteli edellä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Onneksi Kimi lähtee sisäpuolelta ja suurimmaksi osaksi puhtaammalta puolelta. En edes muista koska Kimi on lähtenyt viimeksi sisäpuolelta Belgiassa. Kuten todettua, lähdön pitää onnistua ja mielellään heti Verstappenin ohi. Onneksi ohittaminen kuitenkin onnistuu tavanomaista helpommin Eau Rouge'n jälkeisellä suoralla. Voin jo kuvitella millaista siksakkia ja viime hetken kusipäistä linjanvaihtoa Verstappen taas esittelee kyseisen suoran lopulla.. Kehtasi vielä harjoituksissa mennä itkemään radioon "vaarallisuudesta" kun Kimi hidasteli edellä.
Mielummin näkisin että Verstappen ohittaa Rosbergin lähtiessään supersofteilla. Kunhan Kimi tulee ennen Vetteliä Kemmelin suoran päähän ja maksimissaan Max ja Nico edellä niin avaimet voittoon on tallella.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ei ole missään nimessä kaukaa haettua, että Hamiltonin kilpailu päättyisi ensimmäiseen mutkaan, koska vaikka kuinka varovaisesti ajaisi, niin se ei välttämättä ole edes hänestä kiinni. Jos joku ajaa perään, niin sitten ajaa.
Liekö kovin todennäköinen skenaario Hamiltonin lähtiessä viimeisestä rivistä. Saattaahan Lewis muutaman auton ohittaa jo lähtösuoralla mutta sittenkin. Itse saattaa kyllä rojauttaa sekaan jos siellä syntyy edellä hässäkkää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös