Formula 1 – kausi 2016

  • 212 297
  • 1 426

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimi kuitenkin voitti Sebin ihan selkeällä erolla, joten hyvä osoitus epäilijöille että vanhuskin osaa edelleen rattia käännellä.

Täytyy tuossa kuitenkin muistaa, että Vettel teki molemmilla aikakierroksillaan virheen. Ensiksi kakkossektorissa (hävisi 0,8sek Räikköselle siinä) ja toisella yrityksellä 1.sektorissa (hävisi ~2 sekuntia). Ideaaliajalla (eli noiden kahden kierroksen parhaat sektorit yhteen) olisi ollut Ricciardonkin edellä. Ei silti mitään Kimiltä pois, nopeudesta ei ole hyötyä jos ei saa yhtä kierrosta kokonaisuudessaan osumaan.

Vettelin vaihteisto-ongelmat alkaa olla huolestuttavia, kun nyt on kahdesti peräkkäin mennyt aski. Mietinpähän vaan, että onko ns. "käyttäjässä vika", koska Kimillä vastaavia ongelmia ei ole viime aikoina juurikaan ollut (eikä toivottavasti tulekaan).

Sama homma näissä on aina. Kimillä kun on urallaan aiemmin ollut paljon tekniikkamurheita, niin ollaan syytetty vian olevan kuskissa. Nyt kun Vettelillä hajoaa pari vaihdelaatikkoa peräkkäin (alkukaudesta ei niiden kanssa ongelmia), niin vika olisi kuskissa? Minun veikkaukseni on perinteinen huono tuuri, jota välillä käy myös formuloissa. Jos noita hajoaa vielä 3-4 lisää ja Kimillä ei ole ongelmia, niin voidaan ruveta miettimään vikaa ratin ja penkin välistä.

Varmaan itse tähyäisin Valtterina Renaultin suuntaan. Kyseessä kuitenkin tehdastalli, jolla on selkeästi tavoitteena ajaa voitoista muutaman vuoden päästä. Säännöt kun ensi vuonna muuttuu oleellisesti, niin Renault voisi olla se paras tarjolla oleva paikka.

Taustajoukoissa häärivä Häkkinen saattaisi myös pystyä avaamaan oven McLarenille, mutta Alonsolla on sopimus vielä ensi kaudesta, ja jos Button jättää tallin niin luultavasti van Doorne ottaa avautuvan paikan itselleen.

Itsekin tähyilisin Renault'n suuntaan, vaikka se sulkisikin vielä isompiin talleihin siirtymiset luultavasti pois (Renault haluaa oletettavasti tehdä pidemmän sopimuksen). Williamsilla ei riitä budjetti TOP3-sijoihin, joka näkyy vahvasti nyt kun moottorit ovat hitusen lähempänä toisiaan. Saivat varsinkin kaudella 2014 niin isoa hyötyä Mersun koneesta, vaikkei auto muuten ollut mitään maaginen. Kärkitallit ovat tukittuna ja McLarenilla tosiaan Vandoorne vie varmasti ensimmäisen vapaan paikan, jos sellainen ylipäätänsä tulee.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma toivo Valtterin suhteen lepää Kimin seuraajana, mutta vaikea sitten sanoa onko minkälaisia mahdollisuuksia. Pahasti näyttää siltä, että Williams syöksyy jyrkästi alaspäin ja alkaa Force Indiat, McLarenit ja muut olemaan rinnalla ainakin joillain radoilla. Nyt esimerkiksi Itävallassakin Williams täysin yössä, vaikka edellisinä kausina kuului juuri niihin vahvimpiin, joilla olivat lähempänä kärkeä.
On vaan niin vähän tallipaikkoja kärkitalleissa, niin voi hyvin olla että Valtterin uraksi tulee ajaa näitä keskitason tiimejä suhteellisen hyvällä menestyksellä. Siinäkään ei todellakaan ole mitään vikaa ole, mutta pettymys se toisaalta olisi. Toki näin kun sanon, niin eiköhän Williams ensi kaudeksi uusien sääntöjen johdolla tee jonkun kolme sekuntia muita nopeamman auton.
Tässä pitää pikkuhiljaa totutella jo siihen ajatukseen, että välttämättä ei suomalaista kärkitiimeissä enää aja tulevaisuudessa ainakaan jatkuvasti. Jos mietitään, niin sieltä Häkkisen McLaren-uran alusta lähtien 1990-luvun puolivälistä on suomalainen ajanut kärkitallissa lähellä podiumtaistoja poikkeuksena 2010-2011, jolloin Kovalainen ajoi yksinään peräpäässä Lotuksella/Caterhamilla. On se vaan aika hieno juttu, että kaksikin suomalaista on ollut niin monta vuotta samaan aikaan tuolla kisaamassa ja joku yleensä ihan kärkipään tiimissä. Tuntuu jo niin itsestäänselvyydeltä, että tulee sitten kylmä suihku väistämättä joskus vastaan. Toki silloin on helpompi nauttia kisoista ihan vain viihteenä, kun nyt saa aina jännittää että miten Kimin ja Valtterin käy.

Nicoa en miellä yhtään suomalaiseksi, mutta sitten kun taas mietiään niin onhan sillä kuitenkin suomalainen faija ja passikin löytyy taskusta. Pari kisaa taaksepäin oli lähtöjärjestys kilpailuun 1. Rosberg, 2. Bottas 3. Kimi. Aika hienoa kyllä. Nico saa puolestani tulla maaliin heti Kimin ja Valtterin jälkeen kolmantena.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Täytyy tuossa kuitenkin muistaa, että Vettel teki molemmilla aikakierroksillaan virheen. Ensiksi kakkossektorissa (hävisi 0,8sek Räikköselle siinä) ja toisella yrityksellä 1.sektorissa (hävisi ~2 sekuntia). Ideaaliajalla (eli noiden kahden kierroksen parhaat sektorit yhteen) olisi ollut Ricciardonkin edellä. Ei silti mitään Kimiltä pois, nopeudesta ei ole hyötyä jos ei saa yhtä kierrosta kokonaisuudessaan osumaan.



Sama homma näissä on aina. Kimillä kun on urallaan aiemmin ollut paljon tekniikkamurheita, niin ollaan syytetty vian olevan kuskissa. Nyt kun Vettelillä hajoaa pari vaihdelaatikkoa peräkkäin (alkukaudesta ei niiden kanssa ongelmia), niin vika olisi kuskissa? Minun veikkaukseni on perinteinen huono tuuri, jota välillä käy myös formuloissa. Jos noita hajoaa vielä 3-4 lisää ja Kimillä ei ole ongelmia, niin voidaan ruveta miettimään vikaa ratin ja penkin välistä.



Itsekin tähyilisin Renault'n suuntaan, vaikka se sulkisikin vielä isompiin talleihin siirtymiset luultavasti pois (Renault haluaa oletettavasti tehdä pidemmän sopimuksen). Williamsilla ei riitä budjetti TOP3-sijoihin, joka näkyy vahvasti nyt kun moottorit ovat hitusen lähempänä toisiaan. Saivat varsinkin kaudella 2014 niin isoa hyötyä Mersun koneesta, vaikkei auto muuten ollut mitään maaginen. Kärkitallit ovat tukittuna ja McLarenilla tosiaan Vandoorne vie varmasti ensimmäisen vapaan paikan, jos sellainen ylipäätänsä tulee.

Ok, tällä kertaa olin ihan tilastojen varassa, kun en päässyt aika-ajoja katsomaan. Vähän mielessäni veikkailin että Seb on tehnyt virheen, mutten löytänyt asiaan vahvistusta.

Lähinnä vaan spekuloin vaihteiston kestävyyttä ja ajotavan vaikutusta siihen, saattaa olla että tuli ilmaistua liian karkeasti asia. Toivottavasti Sebillä ei enää olisi vastaavia probleemia, olisi kiva nähdä kumpikin Ferrari-kuski alusta lähtien kärjen tuntumassa.

Kiitän korjauksesta, sen kerran kun ei jaksa nimeä tarkistaa googlesta niin pieleenhän se menee. :) Jospa se jatkossa menis muotoon Vandoorne.
 

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Aloitetaan näköjään turva-auton perässä. Onko nämä jotenkin yleistyneet vai kultaako aika muistoja? Kohta varmaan ajetaan turva-auton perässä, jos on alle 20 astetta lämmintä vaikka olisi muuten kuivaa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Vittu että tuo Hamilton jaksaa valittaa. Itsellä alla auto jolla downforce kunnossa ja edessä safety car joka hädin tuskin pysyy radalla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuinkas kovaa tuossa Virtualisen Safety Carin aikana saa ajaa?

Katselin että Kimi ja muut heti varikolle menneet hyötyivät sisään menosta huomattavasti, mutta sittenhän siellä joku veti pihalle ja samalla kärkikolmikko tuli sisälle. Ja Virtual Safety Car.

Ilman tuota virtual Safety Caria käsittääkseni Kimi olisi ollut Hamiltonin ja Verstappeninkin edellä vaihtojen jälkeen mutta ei kai sitä ehdi kun loppukiekan ajoi... 120 km/h vai? Varikon läpi kuitenkin varmaan ajoivat normivauhtia.

Tuohon ei Saari/Salo kommentoineet mitenkään.

Edit: Ferrarin vauhti kyllä oli tosi surkeata muuten, mutta olisi tullut ainakin mielenkiintoisempi kisa. Ricciardokin olisi ollut kärkeä hämmentämässä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päivän suurin pettymys oli Sebastien Vettel. Miten helvetissä se oli noin toivottaman hidas? Vauhti ei riittänyt mihinkään ja Kimikin oli koko viikonlopun selkeästi Ferrarin nopein kuski.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Päivän suurin pettymys oli Sebastien Vettel. Miten helvetissä se oli noin toivottaman hidas? Vauhti ei riittänyt mihinkään ja Kimikin oli koko viikonlopun selkeästi Ferrarin nopein kuski.
Ehkä se vaan kertoo kuinka surkea on tällä hetkellä Ferrarin auto. Toivottavasti johtui vain kylmästä kelistä tuo Ferrarin hyytyminen ja seuraavassa kisassa kulkee jo paremmin.

Pahalta vain näyttää, että Mersu ajaa kaksoivoittoja koko loppukauden.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Päivän suurin pettymys oli Sebastien Vettel. Miten helvetissä se oli noin toivottaman hidas? Vauhti ei riittänyt mihinkään ja Kimikin oli koko viikonlopun selkeästi Ferrarin nopein kuski.

Tätä mä en kyllä ymmärrä ku maikkarikin sanoi että Kimi koko viikonlopun selkeästi nopein Ferrari. Vettel oli kaikissa harkoissa nopeampi. Q1 meni Kimille, Q2 Vettelille ja Q3:ssa Vettel oli nopeampi kunnes teki vikalla sektorilla virheen. Harmittaa kyllä erittäin kovasti että RB näyttää kyllä menneen Ferrarista ohi.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Kuinkas kovaa tuossa Virtualisen Safety Carin aikana saa ajaa?

Katselin että Kimi ja muut heti varikolle menneet hyötyivät sisään menosta huomattavasti, mutta sittenhän siellä joku veti pihalle ja samalla kärkikolmikko tuli sisälle. Ja Virtual Safety Car.

Ilman tuota virtual Safety Caria käsittääkseni Kimi olisi ollut Hamiltonin ja Verstappeninkin edellä vaihtojen jälkeen mutta ei kai sitä ehdi kun loppukiekan ajoi... 120 km/h vai? Varikon läpi kuitenkin varmaan ajoivat normivauhtia.

Tuohon ei Saari/Salo kommentoineet mitenkään.

Edit: Ferrarin vauhti kyllä oli tosi surkeata muuten, mutta olisi tullut ainakin mielenkiintoisempi kisa. Ricciardokin olisi ollut kärkeä hämmentämässä.


VSC:n aikana kuljettajilla on ratissaan ns. sektoriaika jonka sisään heidän pitää ajaa. VSC tuli kyllä varikolla jo käyneiden kannalta huonoimpaan mahdolliseen aikaan, koska varikolle sisäänmenossa ja ulostulossa saa ajaa juuri niin kovaa kuin haluaa, koska VSC ei siellä päde, (Esim. Kanadassa Ferrari yritti suorittaa varikkostoppinsa VSC;n aikana, mutta homma ei onnistunut kun VSC loppui juuri samalla hetkellä). Ricciardo hävisi tuon takia yli 10 sekuntia ja Kimikin aikalailla samaa luokkaa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Onneksi seuraava kisa on Unkarissa, joka ainakin viime vuonna sopi Ferrarille. Vettel nimittäin voitti silloin. Kimi keskeytti hyvältä sijailta moottori rikkoon.
 

Jonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Nico sai rangaistuksen ja putosi samalla loppusijoituksissa Verstappenin taakse kolmanneksi. Nyt on Nicolla enää pisteen johto Hamiltoniin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onneksi seuraava kisa on Unkarissa, joka ainakin viime vuonna sopi Ferrarille. Vettel nimittäin voitti silloin. Kimi keskeytti hyvältä sijailta moottori rikkoon.
Red Bull tulee olemaan myös äärettömän kova Unkarissa ja Mersu tottakai niinkuin kaikkialla. Lähtökohtaisesti yksi parhaista radoista Red Bullin aerolle. Jos ja kun on lämmintä, niin helpottaa Ferrarinkin toimintaa kyllä. Silti vähän kutina Unkarin suhteen, että jää podiumit Ferrarilta haaveeksi, jollei edessä keskeytellä. Kunhan Kimiltä osuu aika-ajo, koska ohittaminen radalla on ainakin täyttä tuskaa jos tasoerot ovat edes lähelläkään samoissa.

Kimi kolmantena MM-sarjassa. En olisi kyllä uskonut kauden alkaessa. Ansaittu jatkosopimus ja tänäänkin otti aivan maksimit autosta vitossijalla. Perez meinasi paremmalla taktiikalla renkaiden kanssa yllättää, mutta ei sentään loppujen lopuksi.

Näin se Niconkin hurja johto kauden alusta on sulanut yhteen pisteeseen. Oli hauska lukea niitä juttuja neljän kisan jälkeen, kun Nicolla oli maksimipisteet ja ympäri nettiä ainakin onniteltiin jo mestaruudesta. Joo näyttihän se silloin hyvältä, kun kaikki kisat voitettuna mutta eipä sitä eroa Hamiltoniin silloinkaan ollut kuin joku reilu 30 pistettä. Ennätyspitkä kausi niin kaikki on mahdollista ja isotkaan erot eivät ole mitään, vaikka toki parempihan se on olla se joka johtaa kuin jahtaaja. 2014 taisi Nico johtaa myös reilusti kauden ollessa reilusti jo toisella puoliskollaan, mutta mutta.
Siinä olisikin purtavaa Nicolle, jos Lewis painaa tälläkin kaudella mestaruuteen kolmatta kertaa putkeen samalla autolla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta vaikuttaa siltä että Nico on murtumassa aika täysin paineiden alla. Eilen kun näytettiin lauantain lehdistötilaisuutta, niin enpä ole koskaan nähnyt ketään kuskia noin hermostuneena. Hävetti oikein katsoa kun mies jynssäsi lehdistötilaisuuden pöytää kauheeseen vauhtiin, hiero korvaansa, nenäänsä ja vaikka mitä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Turha noille Ferrari-kuskeille on antaa mitään loistavia arvosanoja. Auto on huono, eikä niitä ajettu edes virheettömästi. Osin syy on varmaan auton aerodynamiikan.

Kauden starttihetkellä näytti, että punainen auto voisi saada kauden mittaan Mersun eron kiinni, sen verran hyvää jälkeä syntyi talvitesteissä. Mutta nyt kun seuraavassa kisassa puolimatkan krouvi ylitetään, niin Ferrari on tippunut kauas Red Bullin taakse, jonnekin Force Indian tasolle.

Seuraava tallipäällikkö uunista ulos, Arrivabenen taidot on nyt nähty. Kyllä jokainen uhota osaa, mutta tuloksia talli tarvitsee. Niihin ei Maurin taidot riitä.

Sekin on ihan harkinnan arvoinen asia, että tallin päämajan voisi siirtää Maranellosta Englannin puolelle. Kotona on kaikilla kivaa, mutta työ vaan jää tekemättä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Turha noille Ferrari-kuskeille on antaa mitään loistavia arvosanoja. Auto on huono, eikä niitä ajettu edes virheettömästi. Osin syy on varmaan auton aerodynamiikan.

Tätä tullut itsekin pohdittua. Esim Vetteliä moni pitää sarjan top3 sadekelin kuskina (mm. Oikarinen mainitsi jossain lähetyksessä että saattaa olla jopa paras) ja onhan Vettel ajanutkin ihan maagisia sadekisoja kuten tuo yksi mestaruuden varmistanut Brasilia ja sitten se hänen ensimmäinen voittonsa. Myöskin Räikkönen on ollu mielestäni keskitasoa parempi sadekuski aina. Nyt taas viime kisassa Ferrarit olivat keskitasoa huonompia vauhdiltaan. Mielenkiintoisena huomiona, kaikki autot jossa on suuri rake olivat hyviä nyt sateella + mersu joka on aina hyvä :D Mutta ainakin itsellä pisti silmään McLarenin, Red Bullin sekä Force Indian hyvä kyyti ja kaikki ajavat 1,9 asteen rake kulmalla, missä taas Ferrari ja Williams käyttävät konservatiivisempaa 1,4 astetta. Tosin mielenkiintoisena huomiona mersu käyttää vain yhden asteen kulmaa mikä kielii siitä että auton suunnittelufilosofia on täysin erilainen (muut asteen käyttäjät ovat Renault ja Sauber).

Räikkönen ja Arrivabenne olivat tuossa kisan jälkeen aika suoraan myöntäneet että autosta puuttuu kylmästi downforcea, mikä on kyllä ollut viimeiset 10 vuotta Ferrarin ongelma. Mauri kommentoi asiaan että suurien muutosten teko tähän on todella haastavaa kesken kauden koska se edellyttää lähestulkoon kokonaan uutta aero pakettia. Liiän suuri muutos esim. auton perään järkyttää balanssia ja samaan aikaan pitää tuoda myös uusi keula, mikä onkin ihan järkevää. Williamssillahan tämä meni esim pieleen että toivat "liian hyvän" etusiiven tuossa muutama kisaa sitten ja autosta tuli aivan ajokelvoton, kun nokka kääntyi hyvin kurveihin mutta perä oli koko ajan irti.

Sitten mielestäni ne vähän jopa harmittavat uutiset, eli Ferrari aikoo jatkaa tämän kauden auton kehittämistä edelleen. Ei tässä voi kuin toivoa että heillä riittää resurssit kehittää myös 2017 kauden autoa samalla mikä on paljon tärkempää tässä kohtaa kun kausi on jo sivuluisussa ja tuolloin tulee taas uudet säännöt ja rakennetaan pohjat parille seuraavalle kaudelle. Ferrarin ja osittain myös McLarenin perus syntejä on ollut että autoa kehitetään liian pitkään ja tappiota ei pystytä myöntämään. Tämän vuoksi joudutaan lähtemään takamatkalta myös seuraavaan kauteen. Toisaalta sitten taas italiasta huhut kertovat että Ferrari olisi laittanut pienen porukan kehittämään jo 2018 vuoden auto, mikä on ehdottoman positiivista.

Räikkösen suoritus juhlakisassa ei miellyttänyt italialaislehteä - "Liian vähän"

Italialaislehdet antaa taas Kimin viikonlopulle arvosanaksi vitosta. Vain yksi ohitus ja se on kuulemma liian vähän. Saakohan Vettel taas jonkun kahdeksikon?

Minusta kumpikaan kuski ei ajanut erityisen hyvin. Antaisin seiskan Räikköselle ja vitosen Vettelille. Mutta kuten totesin niin autolla on hirvittävä merkitys tähän, Minun silmään näytti ainakin todella vaikealta ajettavalta tuo Ferrari.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nico sai rangaistuksen ja putosi samalla loppusijoituksissa Verstappenin taakse kolmanneksi. Nyt on Nicolla enää pisteen johto Hamiltoniin.

Hyvä että tuomareilla oli kassia puuttua asiaan, mutta olisi tuosta voinut kovempaakin rankoa jos oletus on että tuolla pelastettiin Nico keskeytykseltä.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aavistuksen huvittava on tämä rangaistuskäytäntö. Lehtien mukaan Rosbergin laatikko olisi juminut seiskalle, mikä olisi tarkoittanut keskeytystä. Nyt kielletyillä ohjeilla sai tosi rankan 10 sekunnin rankun ja sijan kolme. Tässä on nyt tehty linjaus ja kyllä itse sumeilematta antaisin aina ohjeita, jos tilanne on kriittinen. Bakussa (Kimi ja) Lewis olisivat vastaavilla ohjeilla olleet korkeammalla rangaistuksenkin kanssa. Safety car -lähdösä en edes jaksa alkaa taas. Bernie voi miettiä keskenään, miksi lajin suosio laskee..
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Valtteri myös täysin omassa kastissaan Massaan nähden jälleen kerran ja taitaa Felipe ajella viimeistä kauttaa ainakin Williamsilla.
Niinhän tuo Massa taitaa ja seuraava osoite olisi ilmeisesti Renault, mikä itse asiassa kuulostaisi melko hyvältä siirrolta kummallekin osapuolelle. Felipe pääsisi takaisin tehtaan leipiin ja saisi vielä jatkaa uraansa, Rellu taaseen saisi arvokasta tietotaitoa Massan muodossa.

Tämän kauden Renault-kaksikosta ainakin Palmer on mitä ilmeisemmin saamassa monoa enkä voi sanoa, että minulle jäisi ikävä tätä miestä.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä että tuomareilla oli kassia puuttua asiaan, mutta olisi tuosta voinut kovempaakin rankoa jos oletus on että tuolla pelastettiin Nico keskeytykseltä.

Säännöthän ovat toki hyvin epäselvät, mutta juurikin keskeytykseltä saa ainakin joissain tapauksissa pelastaa. Tuomarien päätöksen mukaan osa radiokeskustelussa annetuista ohjeista oli ok, mutta jossain kohdin keskustelua sitten rikottiin sääntöjä. Eivät tietenkään vaivautuneet tarkentamaan näitä kohtia sen enempää, ovatkohan sitten ihan varmoja itsekkään.


Aavistuksen huvittava on tämä rangaistuskäytäntö. Lehtien mukaan Rosbergin laatikko olisi juminut seiskalle, mikä olisi tarkoittanut keskeytystä. Nyt kielletyillä ohjeilla sai tosi rankan 10 sekunnin rankun ja sijan kolme. Tässä on nyt tehty linjaus ja kyllä itse sumeilematta antaisin aina ohjeita, jos tilanne on kriittinen. Bakussa (Kimi ja) Lewis olisivat vastaavilla ohjeilla olleet korkeammalla rangaistuksenkin kanssa. Safety car -lähdösä en edes jaksa alkaa taas. Bernie voi miettiä keskenään, miksi lajin suosio laskee..

10 sekunnin aikasakko on rangaistus tästä kyseistä tapauksesta. Ei yleinen rangaistuskäytäntö radiosäännön rikkomisesta. Jos Bakussa Kimiä ja Hamiltonia olisi koutsattu miten pääsee ajamaan kovempaa, niin rangaistus olisi todennäköisesti kovempi. Tässä tapauksessa vain pikaisesti korjattiin ongelma, joka olisi johtanut välittömään keskeytykseen. Jos siellä tiimit alkavat tahallaan pyyhkimään persettä säännöllä, niin rangaistus lienee sitten sen mukainen. Toki FIA on FIA, joten mistä sitä tietää.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Räikkösen suoritus juhlakisassa ei miellyttänyt italialaislehteä - "Liian vähän"

Italialaislehdet antaa taas Kimin viikonlopulle arvosanaksi vitosta. Vain yksi ohitus ja se on kuulemma liian vähän. Saakohan Vettel taas jonkun kahdeksikon?

Hah, on kyllä koomisinta ikinä nämä italialaislehdistön arvosanat, varsinkin perusteluiden osalta. Mersut ja Red Bullit menivät täysin maisemaan, joten 5.sija oli ihan täysi maksimi. Ilmeisesti aika-ajossa/kisan alussa olisi pitänyt epäonnistua, jotta olisi voinut yrittää tehdä esimerkiksi 9.paikalta nousua? Oletettavasti Vettel saa arvosanaksi 6-7, koska ohitti sentään kaksi autoa.

E: Löysin La Gazzetta dello Sportin sivuilta videon, jossa listattuna TOP- ja FLOP3:

TOP:
1. Hamilton
2. Verstappen
3. Perez

FLOP:
1. Räikkönen
2. Vettel
3. Bottas

Hitusen muuttui vielä koomisemmaksi, kun Kimin kisa oli oikeasti lehden mielestä huonompi kuin Vettelin. :D
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan toi jo aika surkuhupaisaa, että Räikkönen on kisa toisensa jälkeen italialaislehdistön floppi listalla sijalla 1, ihan sama miten ajoi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lehtien mukaan Rosbergin laatikko olisi juminut seiskalle, mikä olisi tarkoittanut keskeytystä. Nyt kielletyillä ohjeilla sai tosi rankan 10 sekunnin rankun ja sijan kolme. Tässä on nyt tehty linjaus ja kyllä itse sumeilematta antaisin aina ohjeita, jos tilanne on kriittinen.
Nicon autosta näytettiin kuvaa kypärän takana olevasta kamerasta, ja siitä näkyi selvästi, kun jäi vaihde 7 jumiin.

Mutta nythän asia on tosiaan linjattu loppukautta ajatellen. Vaihdelaatikko-ongelmissa sanktio on 10 sekunnin penalty, eikä mikään muu. Aina kannattaa siis neuvoa, jos siitä on yhtään mitään apua. 10 sekunttia kun on tosi lyhyt aika versus siihen, että käytät autoa väärin loppukisan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös