Mainos

Formula 1 – kausi 2016

  • 214 465
  • 1 426

RDivis

Jäsen
Rosbergille 10 sekunnin aikarangaistus (ei pudota sijoitusta) ja 2 varoituspistettä lisenssiin (ei mitään käytännön vaikutusta) eli toisin sanoen ei rangaistusta.
Rosberg ilmeisesti edelleen sitä mieltä, ettei hän tehnyt mitään väärää. Hullu äijä. Vaarallinen suorastaan, jos hän on tosissaan. Jätetään toki pieni varaus sille mahdollisuudelle, että tallin sisällä nostanut käden virheen merkiksi. Julkisuuteen tarjotaan, sitten näitä "Minun mutkani" tarinoita syystä x.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kovin reilu liike Nicolta, mutta toisaalta juuri noin Hamiltonia vastaan pitää ajaa koska Hamilton tekee itse jatkuvasti ihan samanlaisia liikkeitä - viimeksi Kanadan startissa Nicolle. Ainoa ero vaan että Hamilton ei yleensä kärsi niistä itse, eikä saa niistä koskaan rangaistuksia... Mutta minusta Nico on aikaisemmin antanut noissa kaksintaistelutilanteissa vähän liiankin helposti periksi ja välillä näytti että Hamilton suorastaan kävelee Rosbergin ylitse, joten ehkä hän nyt antaa vähän signaalia Hamiltonille että ei aio enää antaa yhtään periksi vaan jos Hamilton yrittää jotain niin silloin kolisee. Ainoa harmihan tuossa oli että Hamiltonilla kävi tuuri ettei autoon tullut mitään siinä missä Nico rikkoi oman siipensä.

Ferrarilta oli kyllä aika ihmeellinen taktinen esitys taas kun Kimi onnistuttiin töppöilemään Red Bullien taakse. Ilman tuota olisi kakkossija ollut otettavissa. Lähellä se oli nytkin mutta keltaiset liput pelastivat Verstappenin tällä kertaa. Vetteliltä kajahti kyllä komeasti takarengas, mutta en usko että tuossa oli mitään taktista mokaa koska kyllähän noilla renkailla paljon suurempiakin kierrosmääriä ajettiin ja renkaan rakenteen pitäisi kyllä kestää paljon kierroksia vielä siinäkin vaiheessa kun suorituskyky on hävinnyt jo aikaa sitten. Olisiko sitten jossakin rajummassa kanttarin ylityksessä ottanut rengas vähän siipeensä vai ajoiko vaan jonkun romun ylitse?

Wehrleinilta ja Buttonilta vahvat esitykset, lampaanpersettä menee tällä kertaa Force Indian ja Hülkenbergin suuntaan jotka onnistuivat hukkaamaan hyvät lähtöasetelmat täydellisesti. Ja ei ollut kyllä Williamsiltakaan vahva esitys radalla jossa ovat aikaisemmilla kausilla esittäneet hyvää vauhtia. Hirveästi kyllä heittelee Williamsin suoritustaso radasta riippuen, ja kokonaisuudessaankin on jäänyt vähän polkemaan paikalleen ja Red Bull on menyt heittämällä ohitse ja pari muutakin tallia hengittelee jo aika lähellä niskaan.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kovin reilu liike Nicolta, mutta toisaalta juuri noin Hamiltonia vastaan pitää ajaa koska Hamilton tekee itse jatkuvasti ihan samanlaisia liikkeitä - viimeksi Kanadan startissa Nicolle. Ainoa ero vaan että Hamilton ei yleensä kärsi niistä itse, eikä saa niistä koskaan rangaistuksia... Mutta minusta Nico on aikaisemmin antanut noissa kaksintaistelutilanteissa vähän liiankin helposti periksi ja välillä näytti että Hamilton suorastaan kävelee Rosbergin ylitse, joten ehkä hän nyt antaa vähän signaalia Hamiltonille että ei aio enää antaa yhtään periksi vaan jos Hamilton yrittää jotain niin silloin kolisee. Ainoa harmihan tuossa oli että Hamiltonilla kävi tuuri ettei autoon tullut mitään siinä missä Nico rikkoi oman siipensä.

Samaa mieltä. Mielestäni paras esimerkki identtisestä tilanteesta on viime vuodelta ja Austinin GP:n startissa, jossa Hamilton samalla tavalla jätti kääntymättä mutkaan ja ajatti Rosbergin pitkäksi. Ero tuli vain siinä, että tällä kertaa Hamilton kääntyi Rosbergia kohti ja sitten kolisi.
Linkki viime vuoden Austinin GP:n starttiin: F1 2015 United States GP Full Race - YouTube
(Uusinta molempien autoista kuvattuna ajassa 15:52)

Ferrarilta oli kyllä aika ihmeellinen taktinen esitys taas kun Kimi onnistuttiin töppöilemään Red Bullien taakse. Ilman tuota olisi kakkossija ollut otettavissa. Lähellä se oli nytkin mutta keltaiset liput pelastivat Verstappenin tällä kertaa. Vetteliltä kajahti kyllä komeasti takarengas, mutta en usko että tuossa oli mitään taktista mokaa koska kyllähän noilla renkailla paljon suurempiakin kierrosmääriä ajettiin ja renkaan rakenteen pitäisi kyllä kestää paljon kierroksia vielä siinäkin vaiheessa kun suorituskyky on hävinnyt jo aikaa sitten. Olisiko sitten jossakin rajummassa kanttarin ylityksessä ottanut rengas vähän siipeensä vai ajoiko vaan jonkun romun ylitse?

Kimin strategia oli todella kummallinen. Kierrosta ennen olisi päässyt Ricciardon edelle ja muutamalla extrakierroksella sijoitus olisi pysynyt samana (Ricciardon ja takana tulleen (en muista kuka) ero oli 12-13 sekuntia). Typerin mahdollinen pysähdys, koska palattiin suoraan Red Bullin peesiin.

Vettelin renkaan hajoaminen oli todella kummallinen, koska renkaat eivät antaneet kierrosaikojen muodossa minkäänlaisia viitteitä siitä. Vettelin kierrosaikoja ennen kolaria:

1:11.441 (kierros 10)
1:11.619 (kierros 15)
1:11.804 (kierros 20)
1:11.845 (kierros 25)
1.11:930 (kierros 26, kolaria edeltävä kierros)

Ja ei ollut kyllä Williamsiltakaan vahva esitys radalla jossa ovat aikaisemmilla kausilla esittäneet hyvää vauhtia. Hirveästi kyllä heittelee Williamsin suoritustaso radasta riippuen, ja kokonaisuudessaankin on jäänyt vähän polkemaan paikalleen ja Red Bull on menyt heittämällä ohitse ja pari muutakin tallia hengittelee jo aika lähellä niskaan.

Williamsin suoritustaso heittelee ihan käsittämättömästi ja tuntuu, että edes tallin sisällä ei tiedetä oikeaa tasoa. Bottaskin höpisi ennen kilpailua, että tavoitteena olla TOP5:n tuntumassa molemmilla autoilla. Red Bull ja Ferrari ovat kaukana edessä ja Force India tuntuu olevan huomattavasti tasaisempi. Williams voi unohtaa TOP3-tallit, koska tarpeeksi tekemistä tulee olemaan 4.sijan pitämisessä kun takaa tulee Force India sekä mahdollisesti Toro Rosso-McLaren-kaksikko.

Edellisestä neljästä kisasta Williamsin ja Force Indian väliset pisteet ovat muuten 45-27. Ja näistä kaikki muut paitsi Monaco pitivät olla Williamsille hyviä ratoja.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Ei jumalauta tuo Nico on PELLE. "Olin kauhean yllättynyt kun Hämis käänsi autonsa." Siis mitä helvettiä, luulitko että Hämis ei käännä autoaan siinä vaiheessa kun tie loppuu. Ja mitä helvettiä tuomaristo touhuaa, ei käytännössä minkään sortin rangaistusta. Tästä kisasta olisi pitänyt tulla diskaus ja hyvin olisi voinut seuraavaan kisan verran miettiä tekosiaan. Ja mitä tekee yleisö, buuaa Hämikselle, joka ei tehnyt mitään väärin. Joka ikinen asiantuntijakin on haukkunut Nicon pystyyn.

Saa nähdä mitä tämä tekee Nicon uralle. Toto ei vaikuttanut kauhean tyytyväiseltä lyödessään nyrkkiä pöytään. Varmasti Mersukin nyt miettii tarkkaan Nicolle tarjoamansa jatkosopparin takaisin vetämistä.

Nico alkaa kisa kisalta muistuttamaan enemmän Schumia jatkuvilla sikailuillaan. Pienempien sikailujen lisäksi nyt löytyy jo tililtä Schumilta tutut tahallinen vastustajan autoon törmäys keskeytyksen toivossa, kun voitto karkaamassa, ja Monacossa auton sammuttaminen keskelle tietä aika-ajoissa ettei ketään pääse tekemään enää nopeampaa aikaa. Schumi sentään osasi ajaakin, mutta Nico ei pärjää Hämikselle, ja joutuu koko ajan turvautumaan törkeyksiin. Lisäksi kolmatta kautta putkeen nähdään ettei miehen pää kestä paineita yhtään, kun vierellä on huippukuski Hämis.

Ei kovin reilu liike Nicolta, mutta toisaalta juuri noin Hamiltonia vastaan pitää ajaa koska Hamilton tekee itse jatkuvasti ihan samanlaisia liikkeitä - viimeksi Kanadan startissa Nicolle. Ainoa ero vaan että Hamilton ei yleensä kärsi niistä itse, eikä saa niistä koskaan rangaistuksia... Mutta minusta Nico on aikaisemmin antanut noissa kaksintaistelutilanteissa vähän liiankin helposti periksi ja välillä näytti että Hamilton suorastaan kävelee Rosbergin ylitse, joten ehkä hän nyt antaa vähän signaalia Hamiltonille että ei aio enää antaa yhtään periksi vaan jos Hamilton yrittää jotain niin silloin kolisee. Ainoa harmihan tuossa oli että Hamiltonilla kävi tuuri ettei autoon tullut mitään siinä missä Nico rikkoi oman siipensä.
Voi jumalauta mitä paskaa suolletaan, kun ei osata sääntöjä. Hämis ei ole koskaan tehnyt mitään tuollaista. Hämis on muutaman kerran vienyt EDELLÄ ollessaan vienyt mutkan loppuun asti ja ajanut Nicon nurmikolle. Siinä ei ole mitään laitonta. Nico sen sijaan ajoi eilen tahallaan päin selvästi edellään ollutta Hämistä ainoana tarkoituksenaan vahingoittaa Lewisin autoa, kun tiesi tämän menevän voittoon.
 
Viimeksi muokattu:

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tuolla "nuoremman polven" kuskeista (alle 30-vuotiaat) oikein kukaan osaa ohittaa. Kimi, Button ja Alonso osaavat ajaa ja taistella siten, että jompikumpi osapuoli ei joudu joko täysin nostamaan kaasua pois tai väistämään nurmelle/hiekalle/parkkipaikalle. Bottas ja Vettel ehkä nuoremmista sieltä siistimmästä päästä, Vettelilläkin toki löytyy ainakin Red Bull-ajoilta joitain kyseenalaisia liikkeitä. Toki koska kuskikatras uusiutuu jatkuvasti niin vanhan ajan kuskit jäävät vähemmistöön ja sinänsä nykyinen riehumistyyli on jo muodostunut uudeksi vakioksi 2010-luvulla. Sinänsä hyvä, että tänä vuonna ovat Mersut alkaneet toden teolla tehdä tuota toisilleen, ihan oikein molemmille kuskeille, koska molemmat ansaitsevat maistaa omaa lääkettään. Nyt Rosberg mokasi tosin siinä, että tuo oli jo niin selvä tapaus, että ei mene enää läpi edes nykyisillä standardeilla. Etenkin kun päätti viimeistellä tilanteen vielä sulkemalla Hamiltonin tien takaisin radalle.

Mielenkiintoinen kisa, eikä oikeastaan kukaan saanut ehjää viikonloppua alleen vaan lähes kaikilla oli jotain töppäilyä jossain kohti viikonvaihdetta. Kolmossija Kimille ihan ok tulos lopulta, nyt kun Vettelille on osunut epäonnea myös muutamissa kisoissa kauden mittaan niin pisteet ovatkin tässä vaiheessa kautta tasan Ferrari-kuskien välillä. Veteraani osaa edelleen ajaa, kuten tämä kausi on näyttänyt, vaikka ei enää nopein olekaan. Keltainen lippu oli harmi lopussa, koska Kimi olisi muuten voinut kerätä lisää ruusuja Ferrarin johdon silmissä nousemalla toiseksi.

Renkaiden kovimpien seosten kestävyys on kilpailusta toiseen naurettavan hyvä, onko tässä mitään järkeä että vakiotaktiikka tuntuisi olevan 10-15 kierrosta aika-ajorenkaalla ja loppukisa 50-60 kierrosta kovimmalla seoksella. Mercedes toki voi valita melkeinpä vapaasti ajaako yhdellä, kahdella vai kolmella stopilla ainakin kylmemmissä oloissa, kun kaikki renkaat tuntuvat toimivan pirun hyvin.

Ferrarin kannalta sitä toivoisi, että osuisi sunnuntaille hellepäiviä. Unkarissa toivon mukaan ainakin tätä olisi tarjolla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
– Miten on mahdollista, että joka kerta, kun Ferrarilla on tilaisuus donkata pallo sisään, se ei onnistu? Eilen voitto oli jo käsissä, mutta mitään ei tapahtunut, koska Räikkönen oli liian kaukana herättyään liian myöhään. Hän ei edes yrittänyt ohittaa Verstappenia, höyryää La Gazzetta dello Sportin Pino Allievi.

– Räikkönen epäonnistui jälleen kilpailukyvyn suhteen Verstappenin lyömisessä. Mitä voi sanoa? He tarvitsevat aggressiivisemman kuljettajan, Sabbatini linjaa.

– Vettel tuli yhdeksännestä lähtöruudusta kuin leijona. Ferrari yritti saada isoa tulosta ja oli vakuuttunut jopa voitosta, mutta otti liian ison riskin.


Italialaislehdistöltä taas kunnon ryöpytystä Kimille. Ehkä sitten katsoivat eri kisaa, mutta ilmiselvä ajojahti taas kerran päällä. Joo olihan siellä Kimillä se perinteinen, että meni kierros tai kaksi liikaa ohittaa Button tai Ricciardo, mutta miten helvetissä voi toimittaja höyrytä ettei edes yrittänyt ohittaa Verstappenia, kun juuri vasta viimeiselle kierrokselle sai kiinni ja olisi tullut ohi ilman niitä Perezin keltaisia lippuja, koska oli aivan kontissa kiinni siinä suoralla.
Ja Vettel tottakai tuli "kuin leijona" sieltä. Niin Vettel tosiaan ei ollut käynyt varikolla ja oli sitä ennen kuudes vai seitsemäs ja olisi pudonnut monen sekunnin verran Kimin taakse stoppinsa jälkeen kuudennelle sijalle.
Tämäkin tilanne toisinpäin, niin Kimiä olisi syytetty renkaan hajoittamisesta ja Vetteliä kehuttu kuinka mestarillisesti nousi kolmanneksi ja vain huono onni(keltaiset liput) veivät kakkossijan.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
– Miten on mahdollista, että joka kerta, kun Ferrarilla on tilaisuus donkata pallo sisään, se ei onnistu? Eilen voitto oli jo käsissä, mutta mitään ei tapahtunut, koska Räikkönen oli liian kaukana herättyään liian myöhään. Hän ei edes yrittänyt ohittaa Verstappenia, höyryää La Gazzetta dello Sportin Pino Allievi.

– Räikkönen epäonnistui jälleen kilpailukyvyn suhteen Verstappenin lyömisessä. Mitä voi sanoa? He tarvitsevat aggressiivisemman kuljettajan, Sabbatini linjaa.

– Vettel tuli yhdeksännestä lähtöruudusta kuin leijona. Ferrari yritti saada isoa tulosta ja oli vakuuttunut jopa voitosta, mutta otti liian ison riskin.


Italialaislehdistöltä taas kunnon ryöpytystä Kimille. Ehkä sitten katsoivat eri kisaa, mutta ilmiselvä ajojahti taas kerran päällä. Joo olihan siellä Kimillä se perinteinen, että meni kierros tai kaksi liikaa ohittaa Button tai Ricciardo, mutta miten helvetissä voi toimittaja höyrytä ettei edes yrittänyt ohittaa Verstappenia, kun juuri vasta viimeiselle kierrokselle sai kiinni ja olisi tullut ohi ilman niitä Perezin keltaisia lippuja, koska oli aivan kontissa kiinni siinä suoralla.
Ja Vettel tottakai tuli "kuin leijona" sieltä. Niin Vettel tosiaan ei ollut käynyt varikolla ja oli sitä ennen kuudes vai seitsemäs ja olisi pudonnut monen sekunnin verran Kimin taakse stoppinsa jälkeen kuudennelle sijalle.
Tämäkin tilanne toisinpäin, niin Kimiä olisi syytetty renkaan hajoittamisesta ja Vetteliä kehuttu kuinka mestarillisesti nousi kolmanneksi ja vain huono onni(keltaiset liput) veivät kakkossijan.

Täsmälleen samalle naureskelin aiemmin. Tuntuu, että italialaislehdistö ei edes katso kilpailuja, koska ilmeisesti kuvittelevat Vettelin olleen ensimmäisenä varikkopysähdysten jälkeenkin? Siellä se Vettel olisi ollut sijoilla 6-7, kuten ennenkin pysähdystä, ainoana erona vaan että edellä ajaviin pidempi matka mutta uudemmat renkaat.

Mutta noh, tuohon on totuttu. Italiaslehdistö on viimeinen paikka mistä kannattaa lähteä puolueetonta kommenttia kisasta lähteä hakemaan. En minäkään olisi Kimille seiskaa-kasia parempaa antanut arvosanaksi, mutta kommentit ovat niin ristiriidassa kisan tapahtumien kanssa, että voi jeesus sentään.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ilmeisesti Ferrarilla ei ollut varataktiikan varataktiikkaa, jonka olisi voinut ottaa käyttöön kun Hamiltonin renkaat eivät sulaneetkaan alle. Ja samalla kun odoteltiin Hamiltonin renkaiden sulamista, ajeli Nico vaatimattomat 1,5sek per kierros kärkeä kiinni tuoreilla renkailla. Ja kuin kruununa koko tilanteelle vedettiin Kimi kierros Hamiltonin jälkeen sisään, neljä edelle ja morjens.

Tuo meni minusta täysin tallin piikkiin. Miksei haettu rohkeampaa taktiikkaa, kun oli selvää ettei suunnitelma A toimi? Hamiltonille toki kaikki kunnia, piti renkaansa loistavasti hengissä. En tiedä olisiko aikaisempi stoppi muuttanut välttämättä mitään, mutta nyt jäi vähän fiilis että tyydytään tilanteeseen ja toivotaan parasta.

Ja Vettel ei olisi kisassa taistellut voitosta missään tilanteessa, kuten ylempänä kirjoitetaan, olisi stopin jälkeen ollut reilusti Kimin takana.

Mersut sen sijaan tarjosivat jälleen viihdettä. Pakko tuosta meiningistä on tykätä.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Kyllähän Nico sulaa melkein aina, kun joutuu Hamiltonia vastaan vääntämään rengas rengasta vasten. Karkeasti arvioiden voisi sanoa, että tässä on se ero moninkertaisen maailmanmestarin ja GP-voittajan välillä. Nopeita kuskeja molemmat, mutta toisella on vain sitä extraa millä ne tiukat tilanteet kääntyy omaksi eduksi.

Olipahan taas masentavaa katsella, kun turva-auton jälkeen Mersut vaan ajoivat horisonttiin muilta. Varmaan sekunti per kierros tahdilla. Verstappen yritti siinä edessä hetken keikkua, ja ajoi kyllä muutenkin taas vakuuttavasti. Kimiltä ihan ok. Wehrleinille peukku.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten suosikkijoukkueissani lukee, FORZA KIMI! Aivan helvetin hyvä uutinen, joka onneksi saapui jo tässä vaiheessa kautta. Huhuilta siivet aikaisessa vaiheessa pois, joten puheet voidaan keskittää tärkeämpiin asioihin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Räikkösen edellinen lopettaminen opetti sen, että Formuloita jaksaa katsoa aina kun siellä on valovoimaisia tähtiä. Parhaillaanhan saamme katsella esim. yhtä kaikkien aikojen nopeimmista kuskeista (Hamilton), jolla on mukava rivalry menossa tallikaverin kanssa. Kyllä toi taisto sykähdyttää paljon enemmän kuin Kimin kakkoskuskisuhailut.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ei tää nyt liia hyvältä näytä. Koko aja Ferrari RB:tä jäljessä ja Vetteliltä jo 2 vaihelaatikkoo levinny.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän huolestuttavalta näyttää Ferrarin vauhti. Kimikin sanoi ihan suoraan, että ollaan tismalleen siellä missä tänä viikonloppuna pystytään olemaan. Vauhti ei riittänyt millään Mersulle eikä Red Bullille. Kylmä keli ja tuuli vaikeuttaa vielä entisestään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän jo Ferrarin touhu taas naurattaa, kun ennakkoon hehkutetaan aina että nyt tulee taas seuraavaan kisaan sellaista osaa, että alta pois ja Mercedes on oikeasti vaarassa, mutta silti se ero vain pysyy samana ja Red Bull alkaa oikeasti olemaan jo pelottavan lähellä, osittain jopa jo edellä.
Toki medialla on iso rooli myös tuossa hehkuttamisessa ja kyllä varmaan kautta maailman niissäkin piireissä syvästi toivotaan, että Ferrari ja muutkin saisivat kärjen kiinni, niin ehkä senkin takia on ennakkoon odotukset liialliset.

Suomalaisittain aika-ajo oli kohtuullisen hyvä. Kimi viides, Valtteri seitsemäs ja Vettelin rangaistuksen takia lähtee kuudentena heti Kimin perään.
Kimi voitti Vettelin ihan ajamallakin mikä on aina hieno nähdä ja tulee positiivisena yllätyksenä. Valtteri myös täysin omassa kastissaan Massaan nähden jälleen kerran ja taitaa Felipe ajella viimeistä kauttaa ainakin Williamsilla. Jos vaikka ensi kaudella tulisi Button tilalle ja Vandoorne McLarenille kenties.

- Te (toimittajat) katsotte aina mielenkiinnolla lukuja, mutta hänellä (Vettelillä) oli ongelmia. Jos täällä tekee yhden virheen, aikaeroa tulee paljon. Joten tämä ei merkitse mitään, Räikkönen täräytti ESPN:n mukaan.
- Se, että olen Sebin edellä, ei anna minulle mitään. Jos olisimme olleet ensimmäinen ja toinen, se olisi ollut ok, mutta kun olemme viides ja kuudes, se ei tuo yhtään onnellisuutta, Ferrari-pilotti jatkoi.


Kimiltä hyvät kommentit.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Se on kyllä jännä että kertaakaan kun Ferrari on näitä päivityksiä tuonut niin ei olla oltu selkeästi lähempänä kärkeä. Tai siltä se ainakin tuntuu. Enemmän vielä huolestuttaa että Rellu ei ole juuri edes noita kehityspoletteja käyttänyt ja silti ovat saaneet Ferraria todella paljon kiinni.

Näyttää vähän että Mersu ja RB eivät kauheesti noista päivityksistä melua pidä ja kaikki näyttää toimivan. Ferrari ja Williams taas mainostavat että nyt tulee päivitystä ja hyöty vaikuttaa olevan nolla. Tosin tämä kertonee enemmän tallien mediastrategiasta. Siitä kyllä annettava RB:lle pisteet että ovat koko ajan sanoneet että auto on aerodynaamisesti parhaimmistoa. Ainakaan silmään tuo ei ole tässä kohta 2 vuodessa muuttunut oikeastaan ollenkaan, joten siellä ilmeisesti tiedetään mitä tehdään. Ferrarilla taas siitä syystä varmaan myös vaikeaa että tuo auton suunnittelufilosofia on kyllä muuttunut aika paljon.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vähän jo Ferrarin touhu taas naurattaa, kun ennakkoon hehkutetaan aina että nyt tulee taas seuraavaan kisaan sellaista osaa, että alta pois ja Mercedes on oikeasti vaarassa, mutta silti se ero vain pysyy samana ja Red Bull alkaa oikeasti olemaan jo pelottavan lähellä, osittain jopa jo edellä.
Toki medialla on iso rooli myös tuossa hehkuttamisessa ja kyllä varmaan kautta maailman niissäkin piireissä syvästi toivotaan, että Ferrari ja muutkin saisivat kärjen kiinni, niin ehkä senkin takia on ennakkoon odotukset liialliset.

Käytännössä tuohon ehkä on syypää ihan kotimainen Maikkari, joka myydäkseen kanavapakettejaan tai edes yhden kisan katsomopasseja yrittää saada Ferrarin ja Kimin menestymismahdollisuudet näyttämään todellista paremmilta. Tuntuu hiukan siltä että vaikka Maikkari yrittää kuinka vakuuttaa että Ferrari on "Rauta-Maurin"(Saaren lapsellisia itsekeksimiä lempinimiä) komennossa menossa hyvään suuntaan, niin ei tuo Italialaisten hääriessä itse johdossa tule kärkeen nousemaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Näyttää vähän että Mersu ja RB eivät kauheesti noista päivityksistä melua pidä ja kaikki näyttää toimivan. Ferrari ja Williams taas mainostavat että nyt tulee päivitystä ja hyöty vaikuttaa olevan nolla. Tosin tämä kertonee enemmän tallien mediastrategiasta. Siitä kyllä annettava RB:lle pisteet että ovat koko ajan sanoneet että auto on aerodynaamisesti parhaimmistoa. Ainakaan silmään tuo ei ole tässä kohta 2 vuodessa muuttunut oikeastaan ollenkaan, joten siellä ilmeisesti tiedetään mitä tehdään. Ferrarilla taas siitä syystä varmaan myös vaikeaa että tuo auton suunnittelufilosofia on kyllä muuttunut aika paljon.
Red Bull on tosiaan luultavasti ollut ainakin 2010-luvun ylivoimaisesti paras auto aeroltaan ja kyllähän se parina edeltävänä vuonna on näkynyt, että moottori jos olisi edes Ferrarin tasoa, niin menisi helvetin lujaa. Jos katsoo jotain Vettelin onboardvideoita vaikka 2010-2013, niin auto on tiukoissakin mutkissa täysin liimattuna rataan, kun muut joutuu nostelemaan. Moottori oli myös hyvä, muttei kuitenkaan ehkä paras. Silti aero oli sen verran ylivoimaista, kiitos herra Neweyn että meno oli aika pysäyttämätöntä. Sitten kun tultiin uusilla säännöillä 2014 alkaen, niin Renaultin moottori jäi isot stepit jälkeen ja tavallaan Red Bullin tuskastumisen ja julkisetkin valitukset ymmärsi, kun potentiaalia olisi muun auton puolesta mennä paljon kovempaa. Mersu toi lähes täydellisen moottorin, josta myös Williams 2014 hyötyi selvästi. Siihen kun lisätään hyvä aero, niin ei ihme että isoilla resursseilla painava Mercedes lähti dominoimaan.
Toisaalta ymmärtää myös Renaultin suuttumuksen, siitä että silloin kun mestaruuksia tuli putkeen niin minkäänlaista kehua ei tullut heidän suuntaan, mutta kun alkoi synkempi kausi niin saivat rapaa niskaansa. Mutta enemmän ne mestaruudet olivat sen aeron ansiota jollain 80-20 prosenteilla, kun vaikka Mersulla se on jotain 50-50 suhdannetta. Täysin omia pohdintoja toki nämä luvut.

Kyllä se vain niin on, että kauden ollessa tauolla ne suurimmat muutokset saadaan tehtyä. Nämä kauden aikana tulevat päivitykset ovat enemmän sellaista purkalla korjaamista, jolla voidaan kymmenys poimia ehkä pitkässä juoksussa ja jotain luotettavuutta parannella. Toki Ferrarin kohdalla tästäkin on nyt esimerkkinä kaksi peräkkäistä vaihdelaatikon poksahtamista Vettelin kohdalla. Poletitkin alkaa olemaan jo loppu kauden osalta moottorinkehitykseen, kun taas Rellulla niitä on reservissä.
Vaikka Ferrarin ja Kimin menestystä toivoo ennen kaikkea muuta, niin onhan tuo sinänsä kiva kun Red Bull on noussut lähemmäs kärkeä. Viime kaudella oli vähän sellaista, että Mersu omassa luokassaan, sitten Ferrari selvä kakkonen ja kolmas talli selvästi Ferrarin takana. Vielä kun nämä kolme tallia saataisiin niistä voitoista ajamaan. 2010-kauden loppu oli kova, kun viimeisessä kisassa mestaruudesta ajoi vielä viisi kuskia kolmesta eri tallista.
Tämän kolmen tallin karkaaminen tarkoittaa kyllä sitä, että Bottakselle hyvä suoritus aika-ajosta on se, jos on siinä sijan seitsemän tuntumassa. Kärkikuusikon ollessa edellä ja välillä sitten sija, jos toinenkin poimia siitä muiden ongelmien takia. Harmi Williamsin kannalta, kun olivat kuitenkin 2014 yleiskuvassa toiseksi nopeimpia mutteivat sitä yhdelläkään voitolla realisoineet. Ricciardo otti peräti kolme voittoa ja tuntui aina olevan juuri oikeassa paikassa, kun Mersuilla kävi jotain. Sitten taas muina viikonloppuina Williamsit olivat siinä podiumin tuntumassa, mutta Mersujen perässä.

2017 pitäisi autojen muuttua aika paljon. Nopeimpia vehkeitä ja vähän erityylisiä. Toivotaan, että osuu Kimin käteen kuin valettu ja saadaan niitä talleja aivan voittotaisteluun jokaisena viikonloppuina, ei vain silloin kun Mersut kilkkailee toisiaan ulos.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Käytännössä tuohon ehkä on syypää ihan kotimainen Maikkari, joka myydäkseen kanavapakettejaan tai edes yhden kisan katsomopasseja yrittää saada Ferrarin ja Kimin menestymismahdollisuudet näyttämään todellista paremmilta. Tuntuu hiukan siltä että vaikka Maikkari yrittää kuinka vakuuttaa että Ferrari on "Rauta-Maurin"(Saaren lapsellisia itsekeksimiä lempinimiä) komennossa menossa hyvään suuntaan, niin ei tuo Italialaisten hääriessä itse johdossa tule kärkeen nousemaan.
Tämä on täysin totta kyllä, mutta aika paljon tulee myös luettua ulkomaisia medioita eri maista ja kyllä niissäkin on sellaista "kiimaa" havaittavissa aina, kun Ferrari kertoo tai liikkuu huhuja että isoa päivitystä on tulossa.
Toki Maikkari tuntuu vetävän otsikot ja jutut täysin kärjistäen ja suorastaan kertovan faktana ,että "Ensi kisassa Ferrari on jopa 0,5 sekuntia nopeampi kuin ennen".
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Vaikka Ferrarin ja Kimin menestystä toivoo ennen kaikkea muuta, niin onhan tuo sinänsä kiva kun Red Bull on noussut lähemmäs kärkeä. Viime kaudella oli vähän sellaista, että Mersu omassa luokassaan, sitten Ferrari selvä kakkonen ja kolmas talli selvästi Ferrarin takana. Vielä kun nämä kolme tallia saataisiin niistä voitoista ajamaan.

Tämä on kyllä totta. Minusta ainakin viime kausi oli super tylsä ja nyt ollut jotain seurattavaa edes. Tosin se ei ole ollut niin mielekästä katsoa meneeko Red Bullit Ferrareista ohi vai ei mutta seurattavaa kuitenkin. Toisaalta pakko sympatisoida Red Bullia tavallaan. Tuntuu että talli on vähän oman tiensä kulkija ja tosi monesti on pilkettä silmäkulmassa heidän tekemisessään. Ehkä parhaampana esimerkkinä silloin pari kautta sitten niiden veneiden uitto varikkosuralla :D
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Tämä on täysin totta kyllä, mutta aika paljon tulee myös luettua ulkomaisia medioita eri maista ja kyllä niissäkin on sellaista "kiimaa" havaittavissa aina, kun Ferrari kertoo tai liikkuu huhuja että isoa päivitystä on tulossa.
Toki Maikkari tuntuu vetävän otsikot ja jutut täysin kärjistäen ja suorastaan kertovan faktana ,että "Ensi kisassa Ferrari on jopa 0,5 sekuntia nopeampi kuin ennen".

Tuollaiset jutut myy. Niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Ei niissä totuuspohjaa ole sen enempää kuin Maikkarinkaan horinoissa, mutta jotain optimistista on pakko kirjoittaa, sillä harvaa kiinnostaa lukea Mersujen jatkuvasta ylivoimasta. Sama juttu Mersulta tulevien kommenttien kanssa, missä sanotaan RB:n ja Ferrarin olevan lähellä. Ei ne ole sen lähempänä kuin olivat kaksi vuotta sitten, mutta jotain toiveikasta on pakko sanoa jotta ihmiset katsoisivat kisoja.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Red Bull on tosiaan luultavasti ollut ainakin 2010-luvun ylivoimaisesti paras auto aeroltaan ja kyllähän se parina edeltävänä vuonna on näkynyt, että moottori jos olisi edes Ferrarin tasoa, niin menisi helvetin lujaa.

Aika moni on ollut sitä mieltä tälläkin kaudella, että aerodynamiikkapaketiltaan Red Bull on edelleen ykkönen F1-sarjassa. Muistan jo kauden alussa kuinka Ricciardo sanoi, että antakaa tähän autoon Mersun kone, niin tätä ei saa edes itse Mercedes kiinni. Ja ohan toi oikeasti varmaan aika lähellä totuutta kun miettii, että RB on jopa sarjan toiseksi paras auto tolla Renaultin koneella, joka kuulemma vieläkin häviää aika selkeästi Mersulle ja Ferrarille tehojen puolesta.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Kisan alkuun vielä reipas neljä tuntia. Kimi ja Valtteri ihan ok asemissa, vaikka näissä olosuhteissa Ferrari ei oikein toimi. Kimi kuitenkin voitti Sebin ihan selkeällä erolla, joten hyvä osoitus epäilijöille että vanhuskin osaa edelleen rattia käännellä.

Vettelin vaihteisto-ongelmat alkaa olla huolestuttavia, kun nyt on kahdesti peräkkäin mennyt aski. Mietinpähän vaan, että onko ns. "käyttäjässä vika", koska Kimillä vastaavia ongelmia ei ole viime aikoina juurikaan ollut (eikä toivottavasti tulekaan). Muistelen että Red Bullilla autossa oli yleensä aina lyhyehkö välitys, ja jos vetopito jostain syystä meinasi olla mutkissa kortilla, niin varsinkin Vettel laittoi isompaa vaihdetta yllättävänkin aikaisin sisään pitääkseen vetopidon kohdallaan.

Kimihän ei vastaavaa vaihteiden vaihtoa juurikaan käytä, mikä näkyi esim Itävallassa auton sutimisena mutkasta uloslähdettäessä, kun Kimi ajoi Ricciardoa takaa, tai vastaavasti Espanjassa Verstappenia vastaan. Muistaakseni Espanjan kisassa Salo esitti kommentin juuri tähän liittyen. Voisiko siis olla, että Ferrarin aski ei vaan kestä isoilla vaihteilla vedättämistä, ja siksi niitä on mennyt Vettelillä useammin kuin Kimillä?

Valtterin jatko formuloissa, mitenkähän siinä käy? Parempaan tallin pitäisi päästä jos joskus meinaa voittaakin kisoja (puhumattakaan mestaruuksista), mutta tie Mersulle, RBlle ja Ferrarille on ensi kaudeksi tukossa. Williamsin kyyti näyttää yhä vaan hiipuvan, eikä uudet osat kuten uusittu etusiipi toimi käytännössä yhtään edellistä paremmin.

Varmaan itse tähyäisin Valtterina Renaultin suuntaan. Kyseessä kuitenkin tehdastalli, jolla on selkeästi tavoitteena ajaa voitoista muutaman vuoden päästä. Säännöt kun ensi vuonna muuttuu oleellisesti, niin Renault voisi olla se paras tarjolla oleva paikka.

Taustajoukoissa häärivä Häkkinen saattaisi myös pystyä avaamaan oven McLarenille, mutta Alonsolla on sopimus vielä ensi kaudesta, ja jos Button jättää tallin niin luultavasti van Doorne ottaa avautuvan paikan itselleen.

Saas nähdä kuinka käy, mutta toivotaan että tulevassa kisassa suomalaiset poimisivat pari pykälää!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös