Formula 1 – kausi 2016

  • 211 853
  • 1 426

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Alonso 52 kierrosta kisassa (plus mahdollisesti harkoissa/aika-ajoissa ajetut kierrokset päälle): 2016 Canadian Grand Prix tyre strategies and pit stops · F1 Fanatic
Valtterin taktiikalla Ferrarit olisi ollut podiumilla ja Vettel voittanut kisan. Ihmetyttää ettei ne saanut riittävästi infoa renkaista harjoituksissa, muistaakseni keli ei ollut kovin erilainen tokassa harjoituksessa missä Ferrarit ajoi kohtuu pitkää stinttiä softeilla.
Taktiikassa ferrari hävisi ja on aikaisemminkin hävinnyt, harmittaa kuskien puolesta, kaksi punaisen kuskia podiumilla on täysin mahdollista kun tallin puoleltakin kaikki natsaa.

_
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Alonso 52 kierrosta kisassa (plus mahdollisesti harkoissa/aika-ajoissa ajetut kierrokset päälle): 2016 Canadian Grand Prix tyre strategies and pit stops · F1 Fanatic

Jep ja Bottas ajo 47 ja Williams tiedotti et 10 olis päässy vielä. Eli pisimmät stintit renkaittain
Ultra Soft: 29
Super Soft: 26 (näitä ei kyllä käyttäny juuri muut kuin Ferrari)
Soft: 52

Mutta onhan tuo ihan naurettavaa että pehmeimmällä "aika-ajo" renkaalla jonka piti kestää vain pari kierrosta ajetaan puolikas kisa. Lisäksi tuolla softilla olisi siis ilmeisesti pystynyt ajamaan sen ~50 kierrosta Williamssilla joka ei perinteisesti ole ollut kovin hellä renkaille.

Ja Nikolla oli tosiaan bensa ongelmaa. Sanoi kisan jälkeen että muuttamaa kierrosta ennen maaliin tuloa mittari oli niin punasella että oli maaliin asti epäselvää riittääkö menovesi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mietin tuota rengasasiaa vielä, ja voihan siinä osaltaan olla tavallaan kissa-hiiri -leikki tallien ja Pirellin välillä. Eli tallit koko ajan optimoi renkaiden käyttöä ja säätää autot, taktiikat ja kuskin mahdollisimman helläksi renkaille. Jos noilla vetäisi täysillä, tulisi kuoriutuminen ja vauhdin dramaattinen lasku heti vastaan ja tulisi liikaa stoppeja kisassa, varikolla menee aikaa ja ruuhkaan jäisi aina stopin jälkeen. Joten on aina parempaa maksimoida "track position" ja ajaa 1-2 stopilla. Sitten vaan joutuu tuolleen kruisaamaan koko kisan säästellen, ja kun bensaakin pitää säästää niin samalla menee kaikki säästö kerralla. Mutta kun se on kaikille sama niin mikään ei muutu, ajetaan sitten täysillä schumimaisesti 4 stopilla tai näin säästellen yhdellä. Koska kaikki lopulta valitsee saman taktiikan. Ja se tuntuu olevan mahdollisimman vähän pysähdyksiä. Tämä nähtiin Barcelonassa jossa useammin pysähtyvät (VET ja RIC) hävisi voittokamppailusta, ja nyt taas Kanadassa. Välitankkaus toisi myös etua useammin pysähtyville, koska nyt etu pitää repiä renkaista ja se ei aina riitä. Mutta jos autossa olisi 30kg vs 100kg bensaa niin se auttaisi jo huomattavasti.

Ehkä renkaiden pitäisi vain tasaisesti kulua ja kierrosajan heikentyä tasaisesti, tyyliin:
1-4 kierrosta kierrosajoilla 1:20
5-8 kierrosta kierrosajoilla 1:22
9-12 ja ajat 1.24 jne jne.

Nythän ekat 3-5 kiekkaa on aika samat siinä aika-ajotasolla, sitten putoaa reilusti alaspäin mutta sen jälkeen taso säilyy käytännössä loppuun saakka, kunnes vauhti romahtaa täysin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yksi ongelma tässä rengasjutussa on sekin että Pirelli ei pääse testaamaan tarpeeksi noita renkaitaan johtuen näistä typeristä testirajoituksista. Joutuvat siis vähän "sokkona" tekemään noita kumeja ja siellä on kuitenkin kaikenlaista vaatimusta kestävyyden, viihdyttävyyden, kustannusten, turvallisuuden jne. jne. suhteen joiden välillä pitäisi tehdä kompromisseja. Kuskit, tallit, FIA, FOM, kaikki tuntuvat välillä vetävän vähän eri suuntiin sääntöasioissa ja sitten kun huomataan että hommat ei mene ihan putkeen niin monesti vielä ylireagoidaan ja mennään ihan ääripäästä toiseen vaatimuksissa. Ei ole kyllä varmasti helppoa Pirellinkään tasapainottelu tuossa välissä.
 

BaronFIN

Jäsen
Käytännössä tämä menee siis niin, että se joka osaa parhaiten säästää renkaita, menovettä ja samalla optimoi itselleen kaikkein taloudellisimman ECO-auton, joutuu olemaan varikolla kaikkein vähiten ja on samalla kaikkein vahvimmilla puolustamaan omaa sijoitustaan radalla.

En nyt ihan tiedä oliko tällainen kissa-hiiri -leikki ihan sitä mitä aikoinaan kuvittelin moottoriurheilun kuninkuusluokan olevan, mutta olkoot. Kohtahan noissa on jo katot ja näyttävät Le Mans -sarjan autoilta. Ehkä Audikin saadaan silloin mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
On totta, että viidelläkin rengaskovuudella on vaikea optimoida kaikkien ratojen varikkokäyntimäärä samanlaiseksi. Barcelonassa ajetaan aina kaikkein kovimmilla renkailla, eikä yhden stopin kisaa pidetä juuri koskaan vaihtoehtona. Pehmeimpien renkaiden kisoja on selvitty hyvin yhdellä stopilla.

Montrealissa se, että oli pakko käyttää pehmeää rengasta teki tavallaan taktiikoista paljon tylsempiä, kun ei ollut kuitenkaan mahdollista yrittää yhden stopin kisaa käyttämällä ultrapehmeää ja superpehmeää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä olisiko sitten apua jos tuo sääntö poistettaisiin että tiettyä seosta on pakko käyttää kisassa, ja annettaisiin talleille ihan vapaat kädet laatia rengastaktiikka kisaan? Ainakin joissakin kisoissa joillekin talleille/kuskeille se voisi tarjota mahdollisuuden kokeilla jotakin todella aggressiivista taktiikkaa. Nythän tuolla ei mitään isoja taktiikkaeroja koskaan ole vaan erityisesti kärki vetää hyvinkin pitkälti samalla taktiikalla tai ihan pienillä variaatioilla siitä suosituimmasta taktiikasta.

Tosin tuohon vaikuttaa kyllä varmasti sekin että ykkösissä on kaikki vakioitu niin pitkälle että autojen välilläkään ei ole niin isoja eroja ominaisuuksissa kuin joskus männävuosina kun oli hyvinkin erilaisia konstruktioita esim. moottoreiden suhteen. Minä vaan edelleenkin toivoisin että sääntöjä vapautettaisiin sillä tavalla että sallittaisiin erilaiset lähestymistavat ja konstruktiot eikä kaikkea vakioitaisi niin tarkkaan. Tosin nykyisin radatkin on niin pitkälle vakoitu että välttämättä silläkään ei saataisi aikaiseksi sellaista tilannetta että joissakin tietyissä kisoissa nousisi esille yllättäjiä sen takia että hyvin eri tavalla rakennettu auto sopii jollekin tietylle radalle hyvin (vrt. Ferrarin V12-moottori ja Hockenheimin tyyliset vauhtiradat).

En tiedä, moni asia tämän päivän ykkösissä on kyllä pielessä ja tökkii, mutta ei oikein tiedä mistä sitä kannattaisi lähteä purkamaan. Onneksi minun ei sitä tarvitse tehdäkään mutta jonkun pitäisi kyllä tehdä jotain, ei tämä laji nyt oikein kovin hyvässä hapessa ole.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En tiedä, moni asia tämän päivän ykkösissä on kyllä pielessä ja tökkii, mutta ei oikein tiedä mistä sitä kannattaisi lähteä purkamaan.
Monimutkainen laji ja soppaa on mistä alkaa purkamaan jos viihdyttävyyttä halutaan lisää. Mutta näin nopeasti ajateltuna ensi vuoden ulkonäöltään "ysäriautot" leveine renkaineen tuo jo paljon muutoksia, jos toteutuu huhuttu jopa 4 sekunnin keskimääräinen parannus kierrosaikoihin on kyllä hurja muutos joka pistää varmasti kuskeja ja tekniikoita koville. Hyvä muistaa että paljon parjatut hybriditkin on tässä parissa vuodessa jo ottanut viimeiset vaparit kiinni kierrosajoissa, eli siitä vielä mennään useita sekunteja nopeampaa. Esim nyt mersut ajoi Kanadan aika-ajoissa alle 1:13:00 kun 2010 alun paalut ol noin 1:13 -1:14. Vasta 2004 pikku schumin aika-ajokierros päihittää viime viikonlopun ajat. En muista että rataan olisi tullut tuossa välissä merkittäviä muutoksia.

_
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hyvä muistaa että paljon parjatut hybriditkin on tässä parissa vuodessa jo ottanut viimeiset vaparit kiinni kierrosajoissa,
_

Ja tehoissa on jo edellä, alkukaudella brittikanavilla puhuivat että aika-ajoissa Mersussa on jo n. 950-1000hv. Näkeehän sen jo vauhdeista suorillakin. Silloin V8-vuosina ei ollut ihan tällaista, että lähes jokaisella radalla paukutellaan 330-350kmh suoranopeuksia.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä olisiko sitten apua jos tuo sääntö poistettaisiin että tiettyä seosta on pakko käyttää kisassa, ja annettaisiin talleille ihan vapaat kädet laatia rengastaktiikka kisaan?
Juuri näinhän se tänävuonna toimii. Pirelli ilmoittaa 3-4(kai) käytettävissä olevaa seosta kilpailua kohti ja se on sitten teamin ja kuskin päätös millä renkailla kisaan haluaa lähteä. Ainoa määräävä sääntö lienee se että kuivalla kelillä on käytettävä kahta eri seosta. Ongelma on nyt se että nuo käytettävissä olevat seokset ovat liian lähellä toisiaan. Pehmeinkin käytettävissä oleva kesti siis Kanadassa 30 kierrosta, ja kovimmalla seoksella ajettiin kisassa ihan yhtä kovia kierrosaikoja kun pehmeimmällä. Noilla seoksilla ei eroja saa aikaiseksi. Seosten erot pitäisi olla huomattavasti suuremmat. Mun mielestä se ero pitäisi olla sellainen että pehmeällä voisi kisan lopussa vetää 2-3sekkaa nopeampia kierroksia kovempaan verrattuna. Pehmeä kestäisi noin 10-15 kiekkaa, medium 20-25 ja kova 30+. Silloin nähtäisiin eroja taktiikassa...
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Juuri näinhän se tänävuonna toimii. Pirelli ilmoittaa 3-4(kai) käytettävissä olevaa seosta kilpailua kohti ja se on sitten teamin ja kuskin päätös millä renkailla kisaan haluaa lähteä. Ainoa määräävä sääntö lienee se että kuivalla kelillä on käytettävä kahta eri seosta.
Ei ole ihan noin vapaata tuo rengastaktikointi. Tuon mainitsemasi pykälän (kuivalla väh. kaksi seosta) lisäksi on nimittäin toinenkin rajoitus. Tämä toinen rajoitus meinaa sitä että ainakin toisen käytettävän seoksen on oltava Pirellin valitsema.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/video-nain-toimii-f1-n-uusi-rengassaanto/5791796(Linkki Maikkarin uutiseen rengassäännöstä)

Btw; Bakun GP:ssä Oskari Saaren rinnalla aika-ajot ja kisan selostaa Aaro Vainio eli vähän uutta verta koppiin, kun vakikommentaattoreilla on kiireitä.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole ihan noin vapaata tuo rengastaktikointi. Tuon mainitsemasi pykälän (kuivalla väh. kaksi seosta) lisäksi on nimittäin toinenkin rajoitus. Tämä toinen rajoitus meinaa sitä että ainakin toisen käytettävän seoksen on oltava Pirellin valitsema.

Tuolla Pirellin rajoituksella ei ole minkään sortin merkitystä, koska joka radalle annetaan kolme eri rengasseosta. Jos pitää käyttää vähintään kahta eri rengasseosta, niin pakostikin vähintään toinen niistä on se Pirellin määräämä.

Ihmettelin jo sääntöuudistuksia ilmoittaessa, miksi se muotoillaan noin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hamilton full onboard lap around Baku (new cam)

Siitä näkee Hamiltonin kyydissä koko kierroksen Bakua. Onhan tuo hieno rata ja ihan hemmetin tiukka osio siinä linnan kupeessa. Ahdasta tulee kilpailun ensimmäisillä kierroksilla, kun kaikki ahtautuu samaan ränniin.

Harjoituksissa Ricciardo ja pari muutakin menivät jo seinään ja ilmeisesti myös renkaat ovat rikkoutuneet todella monesta autosta ja syyksi on löytynyt löysät ruuvit joissakin kanttareissa, jotka sitten ovat rikkoneet jopa 90% takarenkaista.
Toivottavasti saavat korjattua ongelmat, koska potentiaalia on ainakin olla viihdyttävä rata. Pääsuora on ihan helvetin pitkä, joten luulisi ohituksia ainakin tapahtuvan, kun autot ovat huippunopeudessa jo puolivälissä suoraa.
 

Byvajet

Jäsen
Hieno rata tämä Baku. GP2-kisa oli kilpailullisesti erinomainen, joskin romuakin tuli melkoisesti. Ja nyt ykkösten harjoituksissa lipsahtelee jatkuvasti. Tämä vaikuttaa radalta, jolla on mahdollisuus ajaa kilpaa ja ohitella, mutta jolla myös sattuu ja tapahtuu muutenkin.
 

ttimooooo

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues
Ei olisi uskonut että tänä vuonna tulee 8 vuotta kuluneeksi siitä kun viimeksi on suomalais kuski paalupaikalta lähtenyt kilpailuun. Koskahan mahtaa seuraava paalu tulla? Onko se bottas vai joku muu?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Hamilton pisti taas kiekkoa ihan tehokkaasti omaan maaliin. Auto paskaksi aika-ajojen päätösosiossa ja huomenna väkevä kymmenes lähtöruutu, ja samalla Nico lähtee paalulta. Toki Mersussa kyllä vauhtia on sen verran että nousee varmasti ihan hyvin siellä kohti kärkeä, mutta Nicolla taas erinomainen tilanne päästä vähän karkuun MM-taulukossa.

Kivasti on kyllä molemmilla Mersun kuskeilla alkanut puntti tutista sen jälkeen kun momentum on heilahtanut jompaan kumpaan suuntaan. Nico aloitti kauden vahvasti mutta sössi sitten muutaman kisan peräkkäin ja Lewis pääsi iskuetäisyydelle, mutta nyt vastaavasti kun momentum alkoi olla Hämäläisen puolella niin sössittiin aika-ajoissa. Jännää on.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää Bakun uusi F1-rata vaikuttaa siltä, että sillä on jopa kaikki ainekset tulla kalenterin mielenkiintoisimmaksi radaksi. Todella onnistunut tekele kerrankin Herman Tilkeltä. Toi linna osuus näyttää aivan saatanan hurjalta ja veikkaanpa että siinä tapahtuu tänäänkin jotain.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Tää Bakun uusi F1-rata vaikuttaa siltä, että sillä on jopa kaikki ainekset tulla kalenterin mielenkiintoisimmaksi radaksi. Todella onnistunut tekele kerrankin Herman Tilkeltä. Toi linna osuus näyttää aivan saatanan hurjalta ja veikkaanpa että siinä tapahtuu tänäänkin jotain.

Mä oon täällä nauranut jo valmiiksi ennen kisaa, että kun joku vetää jarrutuksen pitkäksi noille suorien päässä oleville jatkealueille se tarkoittaa melkein suoraan avauskierroksilla, että voit liittyä vasta letkan perään. Voimme saada erittäin mielenkiintoisen kisan tänään. Neuvoksi kuskeille on helppo sanoa "älkää tehkö virheitä"
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Hamilton pisti taas kiekkoa ihan tehokkaasti omaan maaliin. Auto paskaksi aika-ajojen päätösosiossa ja huomenna väkevä kymmenes lähtöruutu, ja samalla Nico lähtee paalulta. Toki Mersussa kyllä vauhtia on sen verran että nousee varmasti ihan hyvin siellä kohti kärkeä, mutta Nicolla taas erinomainen tilanne päästä vähän karkuun MM-taulukossa........

Arvon Roger Moore; Hamiltonin tehokasta liikkeelle lähtöä saattaa haitata myös paljolti se, että #44 onnistui "polttamaan" tehokkaasti toisen aikaajon rengassetin. Mukavan kulmikkailta vaikuttivat nuo eturenkaat.......

#44:n edeltä löytyy myös aina tunnollinen törmäysosasto Kvyjat ja Perez, joilla kummallakin on kovat halut näyttää talleilleen (+ Red Bullille) kykynsä. Elämme mielenkiintoisia aikoja.....
 
Suosikkijoukkue
HIFK
On ainakin lippumiehillä riittänyt töitä tänä viikonloppuna. Hyvin saattaa olla kädet vähän puhki, koska harjoituksissa ja aika-ajoissa varmaan parin minuutin välein oli joku vetänyt pitkäksi jonkun jarrutuksen. Viimeisen mutkan ulostulo ennen sitä helvetin pitkää suoraa ja sitten ensimmäinen mutka oikeastaan ainoita paikkoja, joissa olisi mahdollisuus palata radalle suht nopeasti, mutta muissa paikoissa jos vedät jarrut lukkoon, niin sitten saat pakitella sieltä pois tai vetää puolikkaan donitsin ja kääntää auton oikein päin.
Se pätkä linnan läheisyydessä on kyllä todella kapeaa ränniä. Mielenkiinnolla odotellaan miten sinne 22 autoa meinaa itsensä tunkea. GP2:ssa maaliin selvisi kymmenen autoa eilisessä kilpailussa. Saataisiinko siitä vähän osviittaa.

Veikkaan, että turva-auto käy kaksi kertaa radalla. Se on muuten paha, jos siinä tiukassa linnan shikaanissa joku ottaa vähän osumaa seinään ja on poikittain radalla, niin tukkii koko kurvin. Mikäs sen hienompaa, kuin nähdä iso läjä formuloita parkissa, kun yksi auto siinä yrittää hivutella itseään takaisin oikeaan suuntaan. Se on nopeasti 20 sekunnin johto niille, jotka jotain kolaria ennen vaikka selvisivät siitä mutkasta, jos ei turva-autoa tarvita.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Arvon Roger Moore; Hamiltonin tehokasta liikkeelle lähtöä saattaa haitata myös paljolti se, että #44 onnistui "polttamaan" tehokkaasti toisen aikaajon rengassetin. Mukavan kulmikkailta vaikuttivat nuo eturenkaat.......
Hamilton will be allocated a tyre set with the same number of laps on them as the ones he used to set his time on in Q2. Even if not his

Eli Hamilton saa uuden setin noiden tilalle. Uusi setti, jossa saman verran kierroksia kuin siinä pilatussa setissä.
Hassua tietysti se, että Hamilton ajoi nopeimman kierroksen sillä pilatulla setillä.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Hamilton will be allocated a tyre set with the same number of laps on them as the ones he used to set his time on in Q2. Even if not his

Eli Hamilton saa uuden setin noiden tilalle. Uusi setti, jossa saman verran kierroksia kuin siinä pilatussa setissä.
Hassua tietysti se, että Hamilton ajoi nopeimman kierroksen sillä pilatulla setillä.

OK. I stand corrected and properly caned......
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hamilton will be allocated a tyre set with the same number of laps on them as the ones he used to set his time on in Q2. Even if not his

Eli Hamilton saa uuden setin noiden tilalle. Uusi setti, jossa saman verran kierroksia kuin siinä pilatussa setissä.
Hassua tietysti se, että Hamilton ajoi nopeimman kierroksen sillä pilatulla setillä.

Twitterissä oli juttua, että oikeasti vaihtoon meni vain vasen eturengas. Tiedä sitten miten oikeasti on homma mennyt, mutta epäreilulta kuulostaa jos on koko setin saanut vaihtaa. Kierroksiahan noille ei paljoa tullut, se isompi lukkojarrutus vaan teki niistä kaikkea muuta kuin pyöreät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös