Formula 1 – kausi 2016

  • 212 012
  • 1 426

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onkohan ensikaudeksi mitään muuta vaihtoehtoa Kimillä kun jatkaa ferrarilla tai vaihtaa lajia?
Eiköhän se noin mene. Ainakin itse ilmoitti jo aiemmin, että Ferrari tulee olemaan viimeinen F1-talli, jota hän edustaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän se noin mene. Ainakin itse ilmoitti jo aiemmin, että Ferrari tulee olemaan viimeinen F1-talli, jota hän edustaa.

Toki niin sen piti myös Schumilla olla, mutta äkkiähän tilanteet muuttuu jos joku talli lykkää +20M ja voittoboonuksia käteen niin tilanne voi muuttua. Rahan takia ei tarvitse ajaa mutta kukapa sitä ei lisää halua, pari kautta nostaisi jo omaisuuden jättimittaluokkaan.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Mitenkäs tuon aika-ajot ja kisan saisi seurattua livenä - löytyykö striimiä? Voi lähestyä myös yksärillä :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä paljon aika-ajot tarjonneet yllätyksiä. Räikkönen taas totutun heikko ollen kuudes ja jäi Vettelistäkin kuusi kymmenystä, joka oli kolmas. Bottas nyt sentään voitti Massan, jos suomalaisittain edes taas jollain voi lohduttautua, mutta köyhäksi jää ilot. Toivottavasti huomenna tulisi jotain tulosta.

Kunhan eivät kuudentena ja seitsemäntenä lähtevät suomalaiset kilkkaa toisiaan ulos. Veikkaan, että ensimmäisen kierroksen jälkeen ovat herrat vaihtaneet paikkoja päittäin. Lopputuloksissa kuitenkin Kimi viides, Valtteri kuudes.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Pystyiskö Kimi vetään kisan läpi yhdellä stopilla?

Pahoin pelkään, että kyseessä on yhden pysähdyksen taktiikka kirjaimellisesti ja maikkarin klikkihuorausotsikko kertonee olennaisimman. Itse käyttäisin ja- sanan tilalla TAI. Nyt kun olen ennakkoon spekuloinut Monacon toisinnolla niin käykää äkkiä lyömässä rahaa Kimin voitolle.

Live: Sähköinen Kanadan GP – sekoittavatko Kimi ja sade kärkitaistelun?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ja näin jo muutaman Rosbergille varmaksi lupaama mestaruus onkin taas täysin auki.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Loistava kisa Valtterilta! Juuri niitä näyttöjen antamista. Vielä kun pääsi Massan keskeytyksen ansiosta ohi MM-pisteissäkin Felipestä. Massa oli muutenkin vauhdillisesti aivan lapanen Valtteriin nähden.

Kimiltä aika laimeaa vesivelliä taas. Vetteliltä mahtava startti ja ehkä väärä rengastaktiikka pilasi jopa voiton. Toki Kimikin samalla taktiikalla, mutta vauhti ei missään vaiheessa ollut kovin kummoista. Hajuton, mauton ja väritön oli Kimin kilpailu eikä hyvässä mielessä. Aika-ajot kun vetelet päin helvettiä, niin vaikea siitä on kovaa viikonloppua rakentaa. Pahalta taas tällä hetkellä näyttää Kimin jatko.

Hamilton se sieltä vain nousee taas MM-taistoon. Haiskahtaa taas vahvasti siltä, että Nicolle jää tuhkat käsiin tästäkin kaudesta tällä tahdilla. Toki vasta kolmannes ajettu kaudesta ja kaikki on aivan mahdollista, mutta näin se momemtum vain kääntyy nopeasti.

Seuraavaksi sitten heti jo viikon päästä Bakun GP. Erittäin mielenkiintoisen oloinen rata, jossa on todella, siis todella pitkä pääsuora joten ohituksia varmasti nähdään. Myös hyvin tiukka shikaani historiallisen linnan lähellä on mielenkiintoinen ja siitä mahtuu juuri ja juuri hyvä kun yksi auto läpi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin tätä kanadan kisaa olen viimevuosina inhonnut kun takasiipi antaa melko paljon etua noissa ohituksista, toki kuten nähtiin ei se ihan läpihuutojuttu ole ohitus, mutta kun peittoyritykksiäkään ei saa kun kerran tehdä niin muutaman kerran se oli melkein kun siirtyminen toisesta ohi, esimerkiksi tilanne jossa nico oli pitkällä kimin takana ja pääsi silti ohi, toki muutaman kerran kuskit jättää myöhään ja tulee virheitä, ehkä tuo kohta jossa siipi auki saisi vielä aavistuksen myöhemmin vasta alkaa niin joutuu jättää jarrutusta myöhemmäksi jos haluaa ohi.

Mutta Bottakselta kyllä kovia näyttöjä juuri oikeaan aikaan, samaan aikaan taidettu puhua myös massan jatkosta ja ei kovia näyttöjä taas ole sieltä suunalta tullut. Kimiltä aika tasapaksua ajamista, vähintään kuitenkin bottaksen sijoitusta olisi vaadittu jo ihan MM-pisteiden takia, toki toinen Red Bull jäi taakse, mutta vähintään toisenkin ohi olisi pitänyt yltää.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihmettelen, jos Kimi saisi vielä ensi kauden jatkaa.

Kimi on jatkuvasti Vetteliä hitaampi, niin lauantaisin kuin sunnuntaisinkin. Ferrari ei tuolla systeemillä tule olemaan lähellekään Mersua.

Ja aina sama juttu. Auto ei istu Kimin hanskaan. Ei kai ne Ferrarilla voi niin tyhmiä olla, että antavat Kimille selvästi heikomman auton, kun se tietää jäämistä Mersun jalkoihin. Ja kohta RB:kin. Toisaalta Kimistä mennään ohi oikealta ja vasemmalta, mutta Bottas ja nyt Max pystyvät olemaan vaikeasti ohitettavia.

Ja Kimille ohittaminen tuntuu olevan helvetin vaikeeta.

Jos Ferrari haluaa taistella valmistajien mestaruudesta tosissaan, täytyy sen toisen kuskin olla paljon lähempänä Vetteliä kuin nyt Kimi on.

Kimi tuskin saa enää tuota aika-ajo-ongelmaansa korjattua, kun se ei ole mitenkään vain tämän kauden juttu. Jos ei tuolla iällä ja kokemuksella saa niitä kumeja toimimaan, niin ei se tule niitä enää koskaan saamaankaan. Kummasti vain Vettel saa.

Ei mulla mitään Kimiä vastaan ole, mutta otteet eivät vain näytä hyviltä ja riittäviltä tälläkään kaudella. Mulle sopisi, että Kimi voittaisi vielä kuljettajien mestaruuden, mutta se ei näytä olevan mahdollista enää parhaissakaan unissa. Siis tulevaisuudessakaan.

Ferrari tuskin voi jatkaa Kimin kanssa, vaikka se Vettelille sopisikin hyvin. Ferrarin kannalta Kimin tilalle on vaan saatava nopeampi kuski, joka on jatkuvasti lähempänä Vetteliä. Nyt niitä kaksoisvoittoja on turha odottaa. No, voittaminen ylipäänsä on Ferrarille hankalaa, mutta kuitenkin.

Massia Kimillä on jo tarpeeksi, joten ei siellä sen takia tarvitse riippakivenä roikkuakaan mukana. Varmasti haluaisi lähteä toisenlaisissa tunnelmissa, mutta kaikki eivät pysty lopettamaan mestareina.

Näyttää Hamilton tulevan takaa jälleen mestariksi, ei voi mitään. Kaikki on tietysti vielä täysin auki, mutta alkaa henkinen asetelma kääntymään Hamiltonin eduksi ja silloin Nico jää auttamatta kakkoseksi
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Nicolla alkaa taas kivekset edelliskausien tapaan ja tällä kertaa myös aivot. Hävisi kisan ensimmäisessä mutkssa aivan turhaan.

Kimillä taas tuttua kylmänkelin ajoa . Alkaa vaan olemaan aika kapea se ikkuna missä Kimi pystyy suoritumaan huipputasolla, kun taas Vettelin gappi
hangaarin ovien levyinen. Ehkä olisi aika Kimin etsiä haasteita kenties kestävyyspuolelta.

Vährmmän yllättäen shikaanin suoraanajamisesta ja merkin kiertämättä jättämisestä ei rankaistu sen paremmin Nicoa kuin Vetteliäkään.
Vittuako tuollaisia sääntöjä tekee jos niitä ei noudateta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Vähän oli kesyä taas Kimin ajo. Alkukierroksilla olisi pitänyt hyökätä kovemmin Riccardoa vasten. Nyt tyytyi vain neulansilmässä jaruttamaan vierelle. Lisäksi puolustus Rosbergia vasten oli aika huonoa. Verstappeni sentään pystyi pitämään Nicon takana.

Jostakin pitäisi nyt saada uutta kipinää. Muuten menee loppukausi taas ajellessa jämäpisteitä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Samaa mieltä edellisten kanssa Kimin ajosta. Se näytti hiihtelyltä loistevalojen katveessa. Selityksiä on jo annettu, että polttoainetta piti säästää, kun alun rengasvaihto pudotti Kimin häntäpäähän. Voi olla että pitää paikkansakin.

Sinänsä en ymmärrä tuota max. bensamääräsääntöä millään. Moottoriurheilun kuninkuusluokka ei vaan voi rakentaa itselleen sääntöä, jonka takia mennään puolella kaasulla. Tai maksimin voi määrätä, mutta laittaisivat määrärajan niin ylös, ettei sillä ole käytännön merkitystä.

Tai jos joku poliittinen päätös, lupaus tai muu pakottaa kyseiseen säännöstelyyn, niin sitten kierroksia/kilometrejä pois niin paljon, että kisa voidaan ajaa kaasupoljin lattiassa alusta loppuun asti. F1-auto säästämässä bensaa - naurettava tilanne.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Sinänsä en ymmärrä tuota max. bensamääräsääntöä millään. Moottoriurheilun kuninkuusluokka ei vaan voi rakentaa itselleen sääntöä, jonka takia mennään puolella kaasulla. Tai maksimin voi määrätä, mutta laittaisivat määrärajan niin ylös, ettei sillä ole käytännön merkitystä.
Joskus Oikarinen tästä sanoinkin, että moni kuski selittelee huonoa kisaa tuolla bensan säästöllä. Se menee kuitenkin loppujen lopuksia kaikille aika tasan.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Joskus Oikarinen tästä sanoinkin, että moni kuski selittelee huonoa kisaa tuolla bensan säästöllä. Se menee kuitenkin loppujen lopuksia kaikille aika tasan.
Kimin ongelma taisi olla, että bensan säästelyn takia renkaat kylmeni liikaa.

Itse en ainakaan tässä vaiheessa ole huolissani Kimin suorituksista, sillä vasta pari kisaa sitten se oli toinen. Monacossa ja Kanadassa on ollut usein ongelmissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimin ongelma taisi olla, että bensan säästelyn takia renkaat kylmeni liikaa.

Itse en ainakaan tässä vaiheessa ole huolissani Kimin suorituksista, sillä vasta pari kisaa sitten se oli toinen. Monacossa ja Kanadassa on ollut usein ongelmissa.

Sinällään aika pessimistiä suomalaista asennetta että heti kun tulee pari vaikeampaa kisaa kylmällä radalla niin ruvetaan puhumaan uran lopetuksesta, alkukauden kun kimi pesi vetteliä tai oli ainain vähintään tasavertainen. Seuraavilla radoilla varmasti tilanne taas muuttuu, katsotaan. En ihan luovuttaisi vielä. Vasta taas Bottas oli näkymätön hajuton ja nyt sitten melkein kaikkien mielestä nopeaimpia kuskeja jonka pitäisi päästä ferrarille :)
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sinällään aika pessimistiä suomalaista asennetta että heti kun tulee pari vaikeampaa kisaa kylmällä radalla niin ruvetaan puhumaan uran lopetuksesta, alkukauden kun kimi pesi vetteliä tai oli ainain vähintään tasavertainen. Seuraavilla radoilla varmasti tilanne taas muuttuu, katsotaan. En ihan luovuttaisi vielä. Vasta taas Bottas oli näkymätön hajuton ja nyt sitten melkein kaikkien mielestä nopeaimpia kuskeja jonka pitäisi päästä ferrarille :)

Ketkä täällä ovat vieneet Bottasta Ferrarille nyt Kanadan GP:n jälkeen? En ole huomannut, mutta voihan sen näinkin tietenkin muotoilla. Onneksi tätä suomalaista pessimististä asennetta ei ole ollut havaittavissa missään kansainvälisissä medioissa, tai esim. perusfanien twiiteissä. Hyvä, että edes jossain sitä luottoa Kimiä kohtaan löytyy...

Jos katsotaan vain puhtaasti tilastoja, niin Seb on vienyt aika-ajot 4-3 Kimiä vastaan. Pisteitä Sebillä on 78 ja Kimillä 69. Kummatkin ovat keskeyttäneet pari kertaa, joista vain Kimin tumpelointi Monacossa on omaa syytä, kun muissa on ollut kyse tekniikasta ja Sotsissa Kvyat kilkkasi Sebin paskaksi. Sinällään tilastot näyttävät tasaisilta. Se on totta.

Se ei mielestäni ole kuitenkaan mitenkään hyvä asia, että nyt Monacossa ja Kanadassa Kimi on ollut heikko. Tuolla kokemuksella voisi olettaa, että niitä heikkoja kohtia pyritään parantamaan, mutta näin ei ole käynyt. Onneksi Kimi ei tehnyt sentään hattrickiä Kanadassa... Kylmiin oloihin vetoaminen on mielestäni taas aika posketonta, koska se on kaikille kuskeille sama homma ja samoissa olosuhteissa lähes samoilla taktiikoilla Kimi hävisi Kanadassa Sebille paria sekuntia vaille minuutin. Ja kai se toinenkin Ferrari syö sitä bensiiniä, eikä vain Kimin. Tosin, jos olet sijoittunut paremmin, eikä tarvitsisi niin paljon pelätä muiden tulevan ohi, niin se bensan kontrollointi voisi olla helpompaa. Vauhti ei ollut Kimillä oikein missään vaiheessa kohdillaan. Tässä ei mielestäni voi syyttää autoa, eikä säätä, jos tallikaveri on noin paljon nopeampi. Jo aika-ajossa tuli 6 kymmenystä turpaan, mikä on mielestäni aika paljon. No, Iceman ei ole ilmeisesti kovin nopea kuski kylmemmässä säässä. Toivotaan loppuihin skaboihin armotonta hellettä. Kylmässä/viileässä kelissä lopputulos taidetaan jo tietää.

Kimillä on nyt vielä noi 14 skabaa aikaa näyttää, kuuluuko hän vielä Ferrarin rattiin ensi kaudellakin, vai ei. Tallikaveri pitäisi pystyä haastamaan kunnolla ja ottamaan kunnon sijoituksia. Mitkään vitos ja kutos sijat ei paljon auta.

Jos Ferrari haluaa Kimistä eroon, on niillä aika kiharainen homma korvaajan etsimisessä. Max pysyy varmaan RB:lla. Mikä on sitten tilanne Ricciardon kanssa? RB reunite? Nico pysynee Mersulla. Mitä jää jäljelle? Bottas? Hülkenberg? Grosjean? Kukaan testikuski se tuskin on. Kaikki sinne Ferrarille varmasti haluaa, mutta mikä on sitten Ferrarin näkemys ja kauanko ne haluaa mennä tuolla setillä, että jo etukäteen tiedetään, ettei Kimi tee tulosta Monacossa ja Kanadassa. Vai onko tässä kuskitilanteessa sittenkin takaportti Kimin jatkolle?
 
Viimeksi muokattu:

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sinänsä en ymmärrä tuota max. bensamääräsääntöä millään. Moottoriurheilun kuninkuusluokka ei vaan voi rakentaa itselleen sääntöä, jonka takia mennään puolella kaasulla. Tai maksimin voi määrätä, mutta laittaisivat määrärajan niin ylös, ettei sillä ole käytännön merkitystä.

Tai jos joku poliittinen päätös, lupaus tai muu pakottaa kyseiseen säännöstelyyn, niin sitten kierroksia/kilometrejä pois niin paljon, että kisa voidaan ajaa kaasupoljin lattiassa alusta loppuun asti. F1-auto säästämässä bensaa - naurettava tilanne.

Kyllä ongelma on vallan muualla kuin bensansäästössä. Välitankkausten aikakaudella (1994-2009) vedettiin polttoaineen puolesta jatkuvasti täysillä, mutta kisat olivat tylsiä tai sitten mielenkiinnon takasivat vallan muut asiat kuin taloudellisuusajon puuttuminen.

Vuosina 2010-2013 ei enää ollut välitankkauksia, mutta bensamäärää ei muuten ollut rajoitettu. Paremmat kisat? Ei. Ei niin millään muotoa.

Väitän, että muut säännöt ja rajoitukset moottoreiden, muun tekniikan ja renkaiden suhteen ovat paljon pahempaa myrkkyä kilpailulle kuin bensarajoitus 150l/kisa. Esim. polttoaineen virtauksen pakkosäätely poistaa talleilta ja kuljettajilta mahdollisuuden ja vapauden itse päättää missä kohtaa vedetään täysillä ja missä kohtaa säästellään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Harmittavasti näyttää kyllä taas siltä että Rosberg on päästänyt Hamiltonin ihonsa alle tuon Barcelonan kolarin jälkeen. En taas tiedä mitä siellä tallin sisäisissä palavereissa on puhuttu mutta jotenkin Rosberg vaikuttaa kadottaneen sen huikean itseluottamuksensa ja otteista paistaa taas pieni lannistuminen ja varovaisuus. Hamilton on sellainen veijari että ajaa koko ajan pikkusikaa ja mussuttaa julkisuudessa kaikkea paskaa, ja yrittää tällä tavalla saada henkisen yliotteen. Ainoa oikea keino vastata tähän on laittaa kova kovaa vastaan ja vastata Hamiltonille ihan samalla mitalla. Jos Hamilton yrittää puskea radalta ulos niin pitää vaan pistää samalla mitalla takaisin ja ottaa vaikka molemmat ulos radalta. Jos tuohon Hamiltonin touhuun alistuu niin tuo mies kävelee kyllä yli mennen tullen, ja nyt on pahat merkit ilmassa että näin tulee käymään taas kerran.

Nyt pitäisi vaan Rosbergin, silläkin uhalla että tulee tallin suunnasta pyyhkeitä, pistää oikeasti kova kovaa vastaan ja näyttää Hamiltonille että turha yrittää tuota paskaa enää vaan siinä joutuu itsekin kärsimään jos yrittää kilkata hänet ulos radalta. Rosberg on edelleen pistejohdossa joten hänellä on varaa tehdäkin tuo kerran-pari.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uskon, että Ferrarin bensaongelma on todellinen, näkynyt jo aiemmissakin kisoissa. Lisäksi kun ottivat nyt uuden, ymmärtääkseni isomman turboahtimen käyttöön niin sekin vie ja vaatii enemmän bensaa, jotta siitä saadaan hyöty irti. Onneksi kuitenkin Kanada oli yksi pahimpia ratoja bensan kulutukselle, joten ongelma tuskin on jokaisella radalla. Oli Mersullakin bensaongelma. Lopussa Nico joutui pitämään tauon Verstappenin uhittelusta kun piti välillä säästää bensaa. Yllättäen siinäkin tuli heti pari sekuntia eroa, jonka sitten ajoi lopussa kiinni.

Pirelli saisi tehdä kyllä renkaille jotain. Nytkin porukka ajoi yli 50 kierrosta samoilla renkailla ja allokaatiossa oli vain pehmeimpiä seoksia. Hyvä, että on tarjolla eri seoksia, mutta jos ultrasoftitkin on puolen kisan rengas niin joku on pielessä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oli Mersullakin bensaongelma. Lopussa Nico joutui pitämään tauon Verstappenin uhittelusta kun piti välillä säästää bensaa. Yllättäen siinäkin tuli heti pari sekuntia eroa, jonka sitten ajoi lopussa kiinni.

Pirelli saisi tehdä kyllä renkaille jotain. Nytkin porukka ajoi yli 50 kierrosta samoilla renkailla

Oliko se bensaongelma Nicolla? Itse tulkitsin ettei ne kuluneet renkaat kestä kymmeniä kierroksia jonkun perässä ajelua, ja ei taida ilmakaan olla täysin puhdasta siinä.

En ole katsonut rengastaktiikoita kisan jälkeen läpi mutta menikö joku 50+ softeilla?
Itse tulkitsin että ferrarin isoin virhe oli tulla ensimmäisenä sisään. Silloinhan Vettel olisi joutunut ajaa sen noin 10 kierrosta enemmän softeilla kuin Lewis jotain 55-60 kierrosta? Se olisi kenties ollut softeille liikaa? Ihmettelen miksi nyt ei Kimi sitten lähtenyt muutama kierros myöhemmin Vetteliä kokeilemaan softeja loppuun asti.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös