Musta on ruvennut tuntumaan, että Kimin uran huippukohtiin sattui sopivia autoja, jotka loivat Kimin nopeudesta paremman kuvan kuin se todellisuudessa oli. Kimihän on pirun nopea sopivalla autolla, mutta huono sopeutumaan autoihin, jotka eivät istu käteen. Huono sopeutumiskyky näkyy myös sadekeleillä, kun auto ei kulje kiskoilla vaan kulkua pitäisi paikata kädellä.
Lainaan tämän kun tässä oli keskustelua miksi Kimi on joidenkin mieleen ja miksi ei.
Se, että Kimi olisi sattunut olemaan joka paikassa oikeaan aikaan ns. peruskuskina on bullshittiä. Pitää muistaa millaisessa tilanteessa Kimi tuli ykkösiin. Alla oli huippunäytöt Formula Renault-autolla ja tuolloin välissä olisi vielä ollut vähintään F3000-luokka (nykyinen GP2). Tuona aikana Ykkösiin tultiin yleensä kolmea reittiä: kulkemalla junioripolun karting-formula Ford-F3/Formula Reanult-F3000, tai tulemalla muista isoista formula-sarjoista mestarina tyyliin Montoya tai Villeneuve tai sitten maksukuskina sponssituella pikkutalliin. En sano Minardille, koska heillä oli oikea asenne ja urheilulliset kriteerit vaikka resurssit oli pienet ja mm. Alonso aloitteli Minardilla. Kimi siis pystyi tulemaan oikopolkua aikana jolloin se ei ollut mahdollista.
Sauberilla oli uskoa ja halusi Kimin, joka joutui FIA:lta anomaan erikoisluvan, jotta sai superlisenssin F1:stä varten. Ensimmäinen kisa keskikastin Sauberilla ja heti pisteille, aikana jolloin vain top-6 sai pisteitä. Autot oli tuolloin V10-koneisia luistonestolla. Monacossa samana vuonna takarenkaan nopeussensori hajosi kisassa ja auto alkoi pätkimään, koska moottorinohjaus sai dataa, että auto sutii ja siksi pätki konetta. Varikolle ja autosta poistettiin luistonesto ja takaisin kisaan, jossa Kimi oli kilpailukykyinen ja taisi ajaa mm. oman parhaansa sen jälkeen. Tämä siis autolla ja moottorilla joka on tehty toimimaan luistonestolle, eli mm. sytkäkartat on todella agressiiviset ja vain huipputehoa varten kun luistonestolla siitä kuohittiin sitten pitoa ja ajettavuutta. Käytännössä Kimillä oli siis on/off kone Monacon kaduille. Ihan ok tulokaskausi ja Sauberille kausi oli tuohon mennessä paras ikinä pisteiden valossa.
McLarenille Kimi pääsi kun Häkkinen lopetti. Tosin siinäkin oli ehkä vähän sekä että syyt molempien kannalta. Häkän oli tiimipelaajana helppo lopettaa kun oli hyvä seuraaja. Olisihan siihenkin joku muu päässyt jos olisi ollut näyttöjä ja uskoa Ron Dennisiltä. Ei ollut. Harmi kun McLarenilla Kimi oli ehkä parhaimmillaan mutta tekniikka petti liian usein. Pystyi kuitenkin ainoana haastamaan Schumin dominanssia ja yksi vähemmän Mersun laukeamisia niin olisi ollut mestari 2003. Toisaalta 2005 ilman yhtä omaa jarruvirhettä ja flatspottia ilman olisi voinut olla mestari. Muutamia huippusuorituksia tuli etenkin vuonna 2005 Monacossa ja Suzukassa. Monacossa Kimi ajoi tiukasti Alonsoa vastaan ja Alonson tuurilla hänen käytyään varikolla tuli turva-autoa. Käytännössä tilanne oli, että Kimi kärjessä (jonka oli pakko pysähtyä) ja Alonso takana joka pääsi maaliin asti. Muistan kun tuota kirottiin, että nyt Kimi tipahtaa kärjestä kun joutuu varikolle. Paskat, Kimi vetäisi turva-auton jälkeen tylyn puolen minuutin kaulan ja kävi varikolla ja piti johtonsa maaliin asti. Suzukan kaikki muistaa kun hänniltä voittoon aikana jolloin ei F1:ssä kisaohituksia tehty. Mäkkivuosina tallikaveri oli aina hitaampi. Kimi on myös aina ollut Spassa aivan liekeissä ja se jos mikä on kuskin rata. Tallikavereilla oli sama auto käytössä ja sieltä ei näitä nähty.
Minua ainakin puhuttelee tuollaiset äijämäiset teot kun oikeasti on paikattu hanskalla ja joskus näkee jossain yskittäisissä suorituksissa että on ihan uskomatonta lahjakkuutta taustalla. Ehkäpä kovin on kauden 2004 Span kisa kun oikeasti sysipaskalla autolla ja Ferrarin kovimman dominoinnin kautena tulee ja harjaa sen kisan. On siellä muitakin hienoja vetoja mm. aika-ajoissa kisabensalla jne. mutta yleensä ottaen noina vuosina nuo suoritukset on vain helkkarin kovia. Lisäksi kun olemus on se mitä on ja ei kiinnosta ykkösten bullshit-systeemit niin onhan Kimi todella hieno lisä tällaiseen lajiin. Jos tuli hyvä suoritus niin ei kehunut, että näitkö miten pistin kaikkia päihin tai syyttänyt tiimiä jos auto tai oma ajo ei kulkenut. Siksi ehkä osa noista kovista suorituksista on pimennossa kun siellä on inssi katsonut monttu auki Kimin menoa vaikka oli jotain vikaa autossa, mutta ei näistä hiiskuta jälkeen päin tai tulee esille vasta vuosien päästä kuten tuo Sauber-kauden kisa Monacossa.
2007 Ferrarilla oli tiukkaa ja Hamiltonin johto kauden lopussa oli mieletön. Olikohan 19 pistettä ja kaksi kisaa jäljellä ja siitä onnistui kairaamaan mestaruuden voittamalla viimeiset kisat ja Hamiltonin sulaminen Kiinan hiekalle ja Brasiliassa. 2008 Massa oli hyvä ja 2009 tallissa ehkä jo pientä erohalua Räikköseen. Sitten hieno paluu Lotuksella ja osoitti olevansa kärkikuskeja. Yleensäkin voitokkaat paluut ykkösiin on todella vähässä.
Ehdottomasti ura on nyt auringon laskua kohti ja vauhti myös, mutta hienosti se kaikista virheistä ja muista huolimatta istuu siinä autossa missä nyt on ja tekee tallille tulosta, joka on panokseen tyytyväinen. Jonkun kisan jälkeen päätä silitellään, joskus annetaan paskaa niskaan. Siellä on todella monta nälkäistä ukkoa kärkkymässä samaa paikkaa taidoillaan ja rahoillaan ja vaikka miten on kykyjä niin siellä se sarjan vanhus vielä istuu. Ehkä ajo on muuttunut fiksummaksi ja harvoin kolaroi (useat hienot wheel to wheel taistelut, ei mokaa kisaansa starttikolariin jne) joten tiimitkin arvostavat tällaista kuljettajaa. Vaikka nyt virhe tuli Monacossa ja siihen on helppo tarttua, mutta
pitää nähdä kokonaiskuva ja sitä mm. tallit katsovat, jonka perusteella kuskit valitaan. Jos hän olisi huonompi kuin mitä auto antaa myöten, ei tällainen ura olisi mahdollinen. Ja onhan Kimi vetänyt uskomattoman tilin Formuloista, ei niitäkään lämpimikseen maksella.
Vaikka täälläkin sakki trollailee aina Kimin kustannuksella niin helppoahan se on aina yhden virheen jälkeen kömpiö koloista esille. Ei Kimi maailman paras ole, tai kaikkien aikojen paras, mutta muutamat ominaisuudet ja suoritukset ovat sellaisia mitä muilla ei ole ja siksi Kimiä fanitetaan Suomessa ja maailmalla.