Mainos

Formula 1 – kausi 2016

  • 214 507
  • 1 426
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Sen verran pitää todeta tietenkin, että Bottas tietenkin teki ohituksen sen oikaisun takia ja Hamilton taas piti sen avulla paikkansa. Ite oon kyllä sitä mieltä, että jos toinen on kontissa kiinni ja oikaset shikaanin niin sillon pitäisi päästää ohi. Tyhjennetään sinne muutama hiekkalaatikollinen niin katotaan millä vauhdilla sieltä ajetaan läpi.

SIellä on näköjään Kvyat ja Ericsson kuitanneet ensi kisaan kolmen sijan rangaistuksen aika-ajoihin. Ja Red Bull itse kutsunut Ricciardon sisään ja siltikin renkaat hukassa. Motivoi varmaan hirveästi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sadekeli ja Monaco, siinä oli taas Räikköselle vähän liikaa työmaata kun tuntuu että kumpikaan ei osu sitten millään omaan hansikkaaseen.
Mitä nyt nopeasti mutuilujen pohjaltakin kävi katsomassa, niin kolme podiumia Monacosta uran varrelta ja pääosin mennyt aivan päin vittua. Jännästi myös huomasi, että seuraava kisa Kanadassa on ollut yllättävän vaikea, vaikka on täysin erilainen rata Monacoon nähden.
Sijoitukset Monacossa ja Kanadassa:
2012 9,8
2013 10,9
2014 12,10
2015 6,4

Viime vuonna meni Kimin mittapuulla siis jopa hyvin tämä combo. Toki Kanadassakin spinnasi ja tarjosi Bottakselle ilmaisen podiumin. 2006 ollut Kimi viimeksi podiumilla Kanadassa, joten siitäkin alkaa olemaan jo aikaa. Ihme kyykkäykset etenkin Lotus-kausilla kun siinä näiden kisojen ympärillä kuitenkin sitten podiumeja tippuili tasaiseen tahtiin.

Alkaa muuten Ricciardoa käymään vähän jo sääliksi ja alkaa Aussin hymykin pikkuhiljaa hyytymään.

Kaksi ensimmäistä kisaa meni hyvin ilman suurempia ongelmia, joista saldona kaksi nelossijaa. Sen jälkeen onkin viimeiset neljä kisaa tuottanut pelkkää vitutusta.
Kiinassa rengas puhkeaa kärkipaikalta
Venäjällä tallikaveri Kvyat järjestää romurallit ykkösmutkaan ja Ricciardo kärsii
Espanjassa tiimiltä väärä taktiikka ja mahdollinen voitto menee. Kaiken lisäksi tallikaveri voittaa kilpailun oikealla taktiikalla. Lopuksi vielä rengas puhkeaa ja jää taistelu podiumista kesken.
Monacossa tiimi pyytää varikolle eikä ole edes valmiina. Kymmenen sekuntia turpaan ja Hamilton voittoon.

Toki näistäkin kisoista keräsi ihan mukavat yhden kakkossijan, kaksi nelossijaa ja kerran jäi ilman pisteitä, mutta aika paljon olisi pistepotti isompi jos ja jos ja kun.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos pitäisi veikata niin uskon että joku saa Red Bullilla lähtä tuon monacon sekoilun takia, minimissään hyllytys luvassa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jäi vituttamaan kolme asiaa, ensinnäkin Hamiltonin shikaanin oikaisu ja siitä saama hyöty. Pääsi hyötymään sääntöjen harmaasta-alueesta, jos olisi ohittanut ja mennyt leveäksi (kuten Bottas meni) niin silloin pitää aina päästää ohitettu edelle. Mutta näköjään voi puolustaa ajamalla ulos ilman seurauksia. Toiseksi se lopun sade, joka alkoi 5min liian myöhään. Olisi hyvät lottokierrokset saatu lopuksi, nyt vain Rosberg oikeastaan siitä kärsi kun Hülkenberg tuli lopussa ohi. Kolmanneksi, ultra soft renkaat, joilla ajaa yli puolet kisasta.

Kimin kohdalle harmillinen virhe, kuitenkin erittäin harvinainen ja luotettavasti on pisteille aina ajanut viime vuodet. Ennen kisaa oli MM-pisteissä toinen joten ihan kohtuullinen kauden aloitus.

Oli muuten se Hamiltonin out-lap hidas (ajoi ainakin kerran leveäksi) kun Ricciardo kärsi olla 13 sekuntia paikoillaan ruudussa ja silti tulivat varikon ulostuloon lähes rintarinnan. Pakko sympata Ricciardoa, kahdessa kisassa mennyt voitto ohi tallin kämmäilyjen vuoksi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Sen verran pitää todeta tietenkin, että Bottas tietenkin teki ohituksen sen oikaisun takia ja Hamilton taas piti sen avulla paikkansa. Ite oon kyllä sitä mieltä, että jos toinen on kontissa kiinni ja oikaset shikaanin niin sillon pitäisi päästää ohi. Tyhjennetään sinne muutama hiekkalaatikollinen niin katotaan millä vauhdilla sieltä ajetaan läpi.

Näinpä, mutta koskas Hamiltonia olisi koskenut samat säännöt kuin muita kuljettajia? Ihan selvää hyötyähän Hamilton sai kun veti jarrutuksen niin myöhäiseksi ettei auto enää taittunut shikaaniin ja sai sillä pidettyä kontissa kiinni olleen Ricciardon takanaan. Tuomariston mielestä ilmeisesti edellä oleva ei voi hyötyä shikaanin oikomisesta mutta ohittaja hyötyy, samat säännöt kaikille eli joko shikaania ei saa oikoa tai sitten niin että kaikki saa oikoa.
 
Viimeksi muokattu:

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Onhan se edellä juu, mutta toisaalta Vettel on menettänyt pisteitä aika paljon muiden virheiden takia.

Mielestäni Vettel ja Räikkönen ovat ajaneet ihan hyvin. Sanoisin että Vettel hyvin ja Räikkönen vähintään koalaisesti. En näe että kuljettajat ovat pettäneet Ferrarin osalta. Esim Vettelin kisat:
Australia: 3. - Mersut ottivat kaksoisvoiton
Bahrain: DNS - 2 aika-ajossa, mutta kone levis lämmittelykierroksella
China: 2. - Siitäkin huolimatta että kolaroi Kvyatin kanssa
Russia: DNS - 2. aika-ajossa, mutta sitten oli tämä ekan kurvin tapaus
Spain: 3. - Oli ollut eka tai toka ilman Ferrarin ja Red Bullin taktiikkavirheitä
Monaco: 4. - Tosin mielestäni Ferrari teki jälleen piene virheen ja otti hänet turhan aikasin varikolle, jonka jälkeen istui Massa junassa.

Enemmän huolestuttavaa, on että joka kisaan johon Ferrari on tuonut tällä kaudella päivityksiä on ero kärkeen kasvanut aika-ajoissa:
Kilpailu: 2016 erotus vs paalua aika / 2015 erotus vs paalua aika
Australia: 0,8 / 1,4
Bahrain: 0,5 / 0,4
China: 0,6 / 0,9
Russia: 0,7 / 0,8 (New front wing)
Spain: 1,1 / 0,7 (New sidepod inlets, rear wing)
Monaco: 0,9 /0,8

Hienoisena erona, että viime vuonna tuolla oli Malesian kisa välissä, mutta poistin sen jotta vertailu tapahtuisi samoilla radoilla. Minun silmään ainakin näyttää, että nämä Ferrarin tuomat päivitykset eivät ole ihan tuoneet sitä hyppäystä suoritustasoon mitä on toivottu. Tosin aika paljon on ollut huhuja, että Ferrari ei meinaa saada millään noita renkaita toimimaan, koska ovat liian kylmät. Red Bullia ja Mersua katellessa vaikuttaa kyllä, että auton tulisi tuottaa enemmän downforcea, joka antaisi enemmän pelivaraa renkaiden kanssa työskentelyyn. En saanut helposti säätietoja tarkastettua, mutta sellainen kuva jäänyt että mitä kuumempi sitä paremmin Ferrari pärjää, mutta kylmässä kelissä lämmön saanti renkaisiin on vaikeaa. Tätä puoltaa myös ihan hyvä kisavauhti, mutta siihen nähden vähän huonompi aika-ajo.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yhdessä vaiheessa tuntui erittäin pahalta edes kirjoitella tollasia, kun Kimiä on fanitettu se 15 vuotta ja tavallaan yritti aina sokaista silmänsä Räikkösen kohdalla, jos tuli virheitä, mutta kyllä itse ainakin näen nykyään tilanteen niin, että ei se enää niin terävä ja nopea ole mitä joskus on ollut ja tavallaan sitä on jo hyväksynyt sen.
Todella surullista se henkilökohtaisesti joka tapauksessa on kun Kimi sarjan jättää. F1:ssä ollut aine se THE kuski itselleni ja urheilijoiden joukossa ylipäätään lajista riippumatta, joita olen eniten seurannut ja oikeasti jännittänyt suoritusten aikana. Viimeinen mohikaani tällä saralla oikeastaan

Kuulun samaan joukkoon ja pakko todeta että ei sytytä maailman nopein Valtteri ei sitten yhtään, en voi sille mitään, toki suomalaisia kannatetaan, mutta vaikea on selittää tuota Räikkösen sädekehää. On ollut kaikkine ylä- ja alamäkineen mielenkiintoinen seurattava, jättänyt spekulaatiot muille kun ei hymyile ja paistattele mediassa muiden kuskien tavoin. Sitten vielä siivilipuolen viileys ja tietty hengenheimolaisuus, samalta "kyliltä" ollaan ja läheltä on mennyt tuttavapiiritkin mitä tulee alakoululuokkiin, ja sitten rata-autoluokkiinkin vanhempien kautta on tarttumapintaa. Luonnekysymys ehkäpä, Nastola on jo niin kaukana ettei hengenheimolaisuutta synny.

Näkisin että Kimin suurin ongelma tällä hetkellä on palkka ja halu olla vain voittavassa tallissa. Ongelma siis sen suhteen että voisimme Kimiä vielä nähdä ykkösissä. Salaa toivon että signeeraisi vielä sopparin johonkin uuteen "Lotukseen" jolla olisi mahdollisuudet aina voittoon saakka. Mutta eipä taida olla Kimillä tässä tilanteessa nöyryyttä puolittaa palkkaansa.

Takaisin tähän päivään, vielä mennään Ferrarilla ja kymmenen vuoden tauon jälkeen itsellä viritteillä pyhiinvaellusmatka johonkin kisaan. Pakkohan se Monza olisi vielä tässä tilanteessa kokea.

_
 

Byvajet

Jäsen
Vaikeahan Räikkösen on pärjätä, koska kylmät renkaat ja Alonsolle rakennettu auto.

Musta on ruvennut tuntumaan, että Kimin uran huippukohtiin sattui sopivia autoja, jotka loivat Kimin nopeudesta paremman kuvan kuin se todellisuudessa oli. Kimihän on pirun nopea sopivalla autolla, mutta huono sopeutumaan autoihin, jotka eivät istu käteen. Huono sopeutumiskyky näkyy myös sadekeleillä, kun auto ei kulje kiskoilla vaan kulkua pitäisi paikata kädellä.

Mitä tulee viimeisimpään Monacon kilpailuun, niin sen säilyttämiselle kilpailullisesta näkökulmasta ei ole mitään syytä. Eilen sade toi kilpailuun tapahtumia, mutta käytännössä radalla ohittaminen on lähes mahdotonta. Autojen keskinäinen läheisyys luo harhan tiukasta kilvanajosta, vaikka tosiasiassa kurkkausta pitemmälle on vaikea päästä.

Toivoin Hamiltonin voittoa ja Rosbergin keskeytystä, mutta silti minusta Hamille olisi pitänyt langettaa rangaistus. Jos paikkaansa saa puolustaa ajamalla mutkan suoraksi, niin mikä hemmetin järki siinä on?
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Oli kyllä aika paha virhe Kimiltä. Tuota ei voi oikein selitelläkkään. Kimihän ei ole ikinä oikein sateella pärjännyt.

Noh kautta on vielä paljon jäljellä ja toivotaan, että kauden "helpot virheet" oli sitten siinä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Pakko olla jotain anti-Hamilton ihmisiä taas liikkeellä, jos näkee, että hyötyi tuosta jotenkin. Ennemminkin kärsi, kun sai niin huonon ulostulon, että joutui puolustamaan. Rangaistuksia noista tulee vain, jos ohittava auto on mutkaan tultaessa rinnalla ja sen takia ohitettava oikaisee, kun tila loppuu. Ricciardo ei ollut tässä tilanteessa lähelläkään, joten täysin oikein tuo meni.

F1 2016 Monaco GP - Lewis Hamilton Blocks Daniel Ricciardo - YouTube

Oli muuten se Hamiltonin out-lap hidas (ajoi ainakin kerran leveäksi) kun Ricciardo kärsi olla 13 sekuntia paikoillaan ruudussa ja silti tulivat varikon ulostuloon lähes rintarinnan. Pakko sympata Ricciardoa, kahdessa kisassa mennyt voitto ohi tallin kämmäilyjen vuoksi.

Ihmettelin itsekin, että miten se meni noin tiukille, kun stoppi meni kuitenkin ihan hyvin ja se yksi kuvissa näkynyt leveäksi meno ei varmasti hidastanut kymmentä sekuntia.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Miksi siitä ei hyötyisi, jos jättää jarrutuksen niin myöhään, että nopeampi ei pääse ohi ja korvaa jarrutuksen puutteen ajamalla suoraan?
Mikäli Hamilton olisi kääntänyt väkisin ensimmäiseen vasempaan, olisi Ricciardo saavuttanut hänet mutkan keskellä ja joutunut nostamaan. Väitän, että Ricciardo sai paljon paremman tilaisuuden, kun Hamiltonin eka vasuri meni vähän pitkäksi ja toiseen oikeaan joutui liian jyrkällä linjalla.
 

Byvajet

Jäsen
Mikäli Hamilton olisi kääntänyt väkisin ensimmäiseen vasempaan

Ei se olisi kääntynyt sinne vaan esimerkiksi spinnannut. Hamilton ajoi suoraan, koska tuli asemaansa puolustaessaan mutkaan ylinopeutta.

Jos ensi vuonna asemaansa puolustaa samassa paikassa samalla tavalla joku muu, niin silloin se ei ehkä olekaan enää hyväksyttävää.

Selvintä olisi, kun olisi sääntö, että jos radan jättää asemaansa puolustaessaan, niin silloin on luovutettava paikkansa. Tällaisen säännön myötä ei tarvitsisi spekuloida jälkikäteen, hyötyikö vai ei.

Vielä parempi vaihtoehto olisi pystyttää shikaaneihin esteitä, jotka rikkoisivat auton.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ei se olisi kääntynyt sinne vaan esimerkiksi spinnannut. Hamilton ajoi suoraan, koska tuli asemaansa puolustaessaan mutkaan ylinopeutta.
Epäilen. Hänhän ei ajanut mutkaa kunnolla suoraksi vaan oikaisi apexin muutamalla metrillä. Olisi saanut halutessaan pelastettua vielä mutkassakin, mutta siihen ei ollut tarvetta.

Jos ensi vuonna asemaansa puolustaa samassa paikassa samalla tavalla joku muu, niin silloin se ei ehkä olekaan enää hyväksyttävää.
Jos takana tuleva ei ole tekemässä ohitusliikettä, niin ei noista tulla tulevaisuudessakaan rankaisemaan ellei sitten tee sitä toistuvasti samassa kohdassa.
 

Byvajet

Jäsen
Epäilen. Hänhän ei ajanut mutkaa kunnolla suoraksi vaan oikaisi apexin muutamalla metrillä.

Minä tulkitsen tilanteen niin, että jos radan reunassa olisi ollut betoniseinä, niin Hamilton olisi ajanut seinään tai spinnannut. Eivät kuljettajat turhan takia aja mutkia leveäksi tai oikaise. He tekevät niin välttääkseen suuremman vahingon eli spinnauksen tai ulosajon. Ei Hamiltonilla ollut mitään muuta järkevää syytä oikaista kuin ylinopeus.

Tuo ylinopeus mahdollisti hänelle asemansa puolustamisen suoralla. Mikäs siinä, kun mutkaan tullessaan jarruttaa myöhemmin kuin ohittava ja ajaa mutkan suoraksi, niin nopeammallakaan autolla ei pääse ohi.

Jos takana tuleva ei ole tekemässä ohitusliikettä, niin ei noista tulla tulevaisuudessakaan rankaisemaan ellei sitten tee sitä toistuvasti samassa kohdassa.

Jos siitä ei ole hyötyä, niin miksi sitä ei saisi tehdä toistuvasti?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hämäläisen temppu seuraavalla suoralla taas oli ihan sama minkä takia törmäsi Nicoon Espanjassa. Oman virheen seurauksena Nico/Hämis on vaarassa tulla ohitetuksi jolloin laitetaan ovi kiinni. Erona oli vaan se että parempana ja fiksumpana kuskina Ricciardo ymmärsi nostaa eikä pilannut omaa ja muiden kisaa tunkemalla nenäänsä epätoivoiseen rakoon...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä tulee viimeisimpään Monacon kilpailuun, niin sen säilyttämiselle kilpailullisesta näkökulmasta ei ole mitään syytä. Eilen sade toi kilpailuun tapahtumia, mutta käytännössä radalla ohittaminen on lähes mahdotonta. Autojen keskinäinen läheisyys luo harhan tiukasta kilvanajosta, vaikka tosiasiassa kurkkausta pitemmälle on vaikea päästä.

Tavallaan ei, mutta tavallaan kyllä, aika usein kuitenkin esimerkiksi turva-auto tulee radalle ja sotkee asioita, mutta toisaalta esimerkiksi renkaat kestää taas täälä niin hyvin että edes se turva-auto ei paljon muuta asetelmia kun varikolle ei tarvitse kun sen kerran tulla ja sekin vain sen takia kun kerran on pakko käydä. Lisäksi nykyään nopeammissa tilanteissa käytetään virtuaali turva-autoa joten jatkossa varmaan ei edes niin usein tarvita joten saa nähdä mikä on tulevaisuus jos kerta jatkossa meinataan rakentaa hoteleita niin että radalla ei voi välttämättä ajaa.

On niitä tylsempiäkin ratoja, joku ihme nostalgia tässä on ja odottaa jopa eniten kisoista vaikka sinällään ei syytä. En vaihtaisi, mutta ei välttämättä pistäisi pahaksi jos ei joka vuosi ajettaisi.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Hämäläisen temppu seuraavalla suoralla taas oli ihan sama minkä takia törmäsi Nicoon Espanjassa. Oman virheen seurauksena Nico/Hämis on vaarassa tulla ohitetuksi jolloin laitetaan ovi kiinni. Erona oli vaan se että parempana ja fiksumpana kuskina Ricciardo ymmärsi nostaa eikä pilannut omaa ja muiden kisaa tunkemalla nenäänsä epätoivoiseen rakoon...

Olihan toi täysin laskelmoitu temppu Hamiltonilta. Harmaalla alueella mentiin, mutta niin ne mestarit yleensä tekevät. Yleensä mestarit on mulkkuja lajista riippumatta.
Red Bull teki oikeastaan kaksi virhettä ja väkisin tarjosivat voiton pois. Hamiltonin taktiikkaa seuraamalla olisi voitto ollut automaattinen. Ensin turha intermediatelle vaihtaminen. Miksi ei seurattu ainoan haastajan taktiikkaa ja reagoitu siihen? Ja sitten tuo kommunikaatiokatkos. Ei ihme että Ricciardoa vähän vitutti.

Hyvin piti pokeri aussilla kuitenkin podiumhaastatteluissa. Ammattimies.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Monacossa on ajettu GP-kisoja vuodesta 1929. F1-sarjan virallisesta aloituksesta ovat mukana myös Silverstone, Monza ja Spa. Kaikki ovat edelleen hienoja ratoja, mutta perinteisinä moottoriratoina ovat kärsineet modernisoinnista (esim. turva-alueiden täysasfaltointi). Monaco taas on edelleen jotain ainutlaatuista.

Ralf Schumacher alkoi kerran itkemään siitä kuinka Monacon rata on vaarallinen ja siitä luovuttava. Tuolloin hävitin lopullisesti kaiken kunnioituksen tuota kuljettajaa kohtaan. Kyseessä on/oli todellakin pelkkä vitsi isoveljeensä verrattuna.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Musta on ruvennut tuntumaan, että Kimin uran huippukohtiin sattui sopivia autoja, jotka loivat Kimin nopeudesta paremman kuvan kuin se todellisuudessa oli. Kimihän on pirun nopea sopivalla autolla, mutta huono sopeutumaan autoihin, jotka eivät istu käteen. Huono sopeutumiskyky näkyy myös sadekeleillä, kun auto ei kulje kiskoilla vaan kulkua pitäisi paikata kädellä.
Jokainen kuljettaja tarvitsee itselleen sopivan auton tehdäkseen sillä huippusuorituksia, mutta olet kyllä mielestäni aivan oikeassa Kimin suhteen. Verrattuna moneen muuhun kärkikuskiin, niin Kimi tarvitsee juuri tietynlaisen auton alleen tai muuten ne tulokset on sitten sitä räpiköimistä siellä jämäsijoilla. Moni muu kärkikuski sopeutuu helpommin pystyen silti tekemään jonkintasoista tulostakin. Kimillä se on kaikki tai ei mitään jos auto ei osu, näin kärjistäen sanottuna.
Kimillä se toimintaväli on niin pieni, että sitten kun tulee vähän vesisadetta, niin se hyvinkin käteen osuva auto muuttuu vaikeammaksi, kun se 100% luotto katoaa.
Kimi on yksi sarjan parhaista kuljettajista renkaille, jonka avulla Lotuksella tulokset olivat helvetin hyviä. Autokin oli varsin hyvä ja Kimille tuntui sopivan, niin tämä yhdistelmä oli erittäin toimiva ja tuloksekas. Silloinkin heti kun tuli vettä niin Lotus ja Kimi katosivat kuvasta melkein täysin. Aika-ajoissa ei meinannut keretä kympin joukkoon ja kisoista revittiin vain piste-pari, verrattuna aiempiin kisoihin kun vierailtiin podiumilla säännöllisesti.
Juuri tämän takia vähän nauratti kun Oikarinenkin totesi radan ollessa märkänä, että tämä on Kimin keli ja nyt on kaikki mahdollista. Silloinkin sitä jo vähän tiesi, että ihan sama mikä se Kimin sijoitus on, niin on ensimmäisiä kärsimässä olosuhteista.

Hyvin tuntuu kuitenkin Ferrari tällä kaudella osuvan Kimille. Kolme podiumia jo ja kerran jätti auto tien varteen. Viihdyttävyyden kannalta sitä toivoisi helvetisti sadekisoja ja kunnon lottoa, mutta Kimiä fanittavana ehkä se on vaan parempi, jos pysytään kuivalla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Musta on ruvennut tuntumaan, että Kimin uran huippukohtiin sattui sopivia autoja, jotka loivat Kimin nopeudesta paremman kuvan kuin se todellisuudessa oli. Kimihän on pirun nopea sopivalla autolla, mutta huono sopeutumaan autoihin, jotka eivät istu käteen. Huono sopeutumiskyky näkyy myös sadekeleillä, kun auto ei kulje kiskoilla vaan kulkua pitäisi paikata kädellä.

Lainaan tämän kun tässä oli keskustelua miksi Kimi on joidenkin mieleen ja miksi ei.

Se, että Kimi olisi sattunut olemaan joka paikassa oikeaan aikaan ns. peruskuskina on bullshittiä. Pitää muistaa millaisessa tilanteessa Kimi tuli ykkösiin. Alla oli huippunäytöt Formula Renault-autolla ja tuolloin välissä olisi vielä ollut vähintään F3000-luokka (nykyinen GP2). Tuona aikana Ykkösiin tultiin yleensä kolmea reittiä: kulkemalla junioripolun karting-formula Ford-F3/Formula Reanult-F3000, tai tulemalla muista isoista formula-sarjoista mestarina tyyliin Montoya tai Villeneuve tai sitten maksukuskina sponssituella pikkutalliin. En sano Minardille, koska heillä oli oikea asenne ja urheilulliset kriteerit vaikka resurssit oli pienet ja mm. Alonso aloitteli Minardilla. Kimi siis pystyi tulemaan oikopolkua aikana jolloin se ei ollut mahdollista.

Sauberilla oli uskoa ja halusi Kimin, joka joutui FIA:lta anomaan erikoisluvan, jotta sai superlisenssin F1:stä varten. Ensimmäinen kisa keskikastin Sauberilla ja heti pisteille, aikana jolloin vain top-6 sai pisteitä. Autot oli tuolloin V10-koneisia luistonestolla. Monacossa samana vuonna takarenkaan nopeussensori hajosi kisassa ja auto alkoi pätkimään, koska moottorinohjaus sai dataa, että auto sutii ja siksi pätki konetta. Varikolle ja autosta poistettiin luistonesto ja takaisin kisaan, jossa Kimi oli kilpailukykyinen ja taisi ajaa mm. oman parhaansa sen jälkeen. Tämä siis autolla ja moottorilla joka on tehty toimimaan luistonestolle, eli mm. sytkäkartat on todella agressiiviset ja vain huipputehoa varten kun luistonestolla siitä kuohittiin sitten pitoa ja ajettavuutta. Käytännössä Kimillä oli siis on/off kone Monacon kaduille. Ihan ok tulokaskausi ja Sauberille kausi oli tuohon mennessä paras ikinä pisteiden valossa.

McLarenille Kimi pääsi kun Häkkinen lopetti. Tosin siinäkin oli ehkä vähän sekä että syyt molempien kannalta. Häkän oli tiimipelaajana helppo lopettaa kun oli hyvä seuraaja. Olisihan siihenkin joku muu päässyt jos olisi ollut näyttöjä ja uskoa Ron Dennisiltä. Ei ollut. Harmi kun McLarenilla Kimi oli ehkä parhaimmillaan mutta tekniikka petti liian usein. Pystyi kuitenkin ainoana haastamaan Schumin dominanssia ja yksi vähemmän Mersun laukeamisia niin olisi ollut mestari 2003. Toisaalta 2005 ilman yhtä omaa jarruvirhettä ja flatspottia ilman olisi voinut olla mestari. Muutamia huippusuorituksia tuli etenkin vuonna 2005 Monacossa ja Suzukassa. Monacossa Kimi ajoi tiukasti Alonsoa vastaan ja Alonson tuurilla hänen käytyään varikolla tuli turva-autoa. Käytännössä tilanne oli, että Kimi kärjessä (jonka oli pakko pysähtyä) ja Alonso takana joka pääsi maaliin asti. Muistan kun tuota kirottiin, että nyt Kimi tipahtaa kärjestä kun joutuu varikolle. Paskat, Kimi vetäisi turva-auton jälkeen tylyn puolen minuutin kaulan ja kävi varikolla ja piti johtonsa maaliin asti. Suzukan kaikki muistaa kun hänniltä voittoon aikana jolloin ei F1:ssä kisaohituksia tehty. Mäkkivuosina tallikaveri oli aina hitaampi. Kimi on myös aina ollut Spassa aivan liekeissä ja se jos mikä on kuskin rata. Tallikavereilla oli sama auto käytössä ja sieltä ei näitä nähty.

Minua ainakin puhuttelee tuollaiset äijämäiset teot kun oikeasti on paikattu hanskalla ja joskus näkee jossain yskittäisissä suorituksissa että on ihan uskomatonta lahjakkuutta taustalla. Ehkäpä kovin on kauden 2004 Span kisa kun oikeasti sysipaskalla autolla ja Ferrarin kovimman dominoinnin kautena tulee ja harjaa sen kisan. On siellä muitakin hienoja vetoja mm. aika-ajoissa kisabensalla jne. mutta yleensä ottaen noina vuosina nuo suoritukset on vain helkkarin kovia. Lisäksi kun olemus on se mitä on ja ei kiinnosta ykkösten bullshit-systeemit niin onhan Kimi todella hieno lisä tällaiseen lajiin. Jos tuli hyvä suoritus niin ei kehunut, että näitkö miten pistin kaikkia päihin tai syyttänyt tiimiä jos auto tai oma ajo ei kulkenut. Siksi ehkä osa noista kovista suorituksista on pimennossa kun siellä on inssi katsonut monttu auki Kimin menoa vaikka oli jotain vikaa autossa, mutta ei näistä hiiskuta jälkeen päin tai tulee esille vasta vuosien päästä kuten tuo Sauber-kauden kisa Monacossa.

2007 Ferrarilla oli tiukkaa ja Hamiltonin johto kauden lopussa oli mieletön. Olikohan 19 pistettä ja kaksi kisaa jäljellä ja siitä onnistui kairaamaan mestaruuden voittamalla viimeiset kisat ja Hamiltonin sulaminen Kiinan hiekalle ja Brasiliassa. 2008 Massa oli hyvä ja 2009 tallissa ehkä jo pientä erohalua Räikköseen. Sitten hieno paluu Lotuksella ja osoitti olevansa kärkikuskeja. Yleensäkin voitokkaat paluut ykkösiin on todella vähässä.

Ehdottomasti ura on nyt auringon laskua kohti ja vauhti myös, mutta hienosti se kaikista virheistä ja muista huolimatta istuu siinä autossa missä nyt on ja tekee tallille tulosta, joka on panokseen tyytyväinen. Jonkun kisan jälkeen päätä silitellään, joskus annetaan paskaa niskaan. Siellä on todella monta nälkäistä ukkoa kärkkymässä samaa paikkaa taidoillaan ja rahoillaan ja vaikka miten on kykyjä niin siellä se sarjan vanhus vielä istuu. Ehkä ajo on muuttunut fiksummaksi ja harvoin kolaroi (useat hienot wheel to wheel taistelut, ei mokaa kisaansa starttikolariin jne) joten tiimitkin arvostavat tällaista kuljettajaa. Vaikka nyt virhe tuli Monacossa ja siihen on helppo tarttua, mutta pitää nähdä kokonaiskuva ja sitä mm. tallit katsovat, jonka perusteella kuskit valitaan. Jos hän olisi huonompi kuin mitä auto antaa myöten, ei tällainen ura olisi mahdollinen. Ja onhan Kimi vetänyt uskomattoman tilin Formuloista, ei niitäkään lämpimikseen maksella.

Vaikka täälläkin sakki trollailee aina Kimin kustannuksella niin helppoahan se on aina yhden virheen jälkeen kömpiö koloista esille. Ei Kimi maailman paras ole, tai kaikkien aikojen paras, mutta muutamat ominaisuudet ja suoritukset ovat sellaisia mitä muilla ei ole ja siksi Kimiä fanitetaan Suomessa ja maailmalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan ensikaudeksi mitään muuta vaihtoehtoa Kimillä kun jatkaa ferrarilla tai vaihtaa lajia? jollain tapaa näkisi mielellänä vielä yhden kauden miehen jossain samanlaisesta tallissa kun Lotuksella kun teki paluun. Saisi olla selkeä ykköskuski ja olla tallin tähti. Kuitenkin Ferrarilla näkyy kokoajan että Vettel on tallin ykköskuski ja varmaan enemmän varmaan Vettelille sitä autoa tehdään vaikka kuinka tasavertaisesta kalustosta ja muusta aina höpötetään.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistan vieläkin tarkalleen Stefano Domenicallin sanat vuodelta 2008, kun Massa ja Räikkönen ajoivat Ferraria. Toinen pystyy sopeutumaan huonoon autoon ja "the other one dies" jos se auto ei natsaa. Tuolloin tosin yleinen mielikuva oli se, että Kimi on se joka pystyy sopeutumaan...
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehdottomasti ura on nyt auringon laskua kohti ja vauhti myös, mutta hienosti se kaikista virheistä ja muista huolimatta istuu siinä autossa missä nyt on ja tekee tallille tulosta, joka on panokseen tyytyväinen. Jonkun kisan jälkeen päätä silitellään, joskus annetaan paskaa niskaan. Siellä on todella monta nälkäistä ukkoa kärkkymässä samaa paikkaa taidoillaan ja rahoillaan ja vaikka miten on kykyjä niin siellä se sarjan vanhus vielä istuu. Ehkä ajo on muuttunut fiksummaksi ja harvoin kolaroi (useat hienot wheel to wheel taistelut, ei mokaa kisaansa starttikolariin jne) joten tiimitkin arvostavat tällaista kuljettajaa. Vaikka nyt virhe tuli Monacossa ja siihen on helppo tarttua, mutta pitää nähdä kokonaiskuva ja sitä mm. tallit katsovat, jonka perusteella kuskit valitaan. Jos hän olisi huonompi kuin mitä auto antaa myöten, ei tällainen ura olisi mahdollinen. Ja onhan Kimi vetänyt uskomattoman tilin Formuloista, ei niitäkään lämpimikseen maksella.

Vaikka täälläkin sakki trollailee aina Kimin kustannuksella niin helppoahan se on aina yhden virheen jälkeen kömpiö koloista esille. Ei Kimi maailman paras ole, tai kaikkien aikojen paras, mutta muutamat ominaisuudet ja suoritukset ovat sellaisia mitä muilla ei ole ja siksi Kimiä fanitetaan Suomessa ja maailmalla.

Hieno teksti kokonaisuudessaan ja yhdyn Kimi-värilasien takaa tuohon.

On täysin totta, että vauhti ei ole enää entisensä ja eilinen moka oli todella helppo ja anteeksiantamaton. Mutta siitäkin huolimatta täytyy muistaa se, miten Kimin koko kausi on edennyt:

Australia: Toisena, jonka jälkeen moottorivikojen takia (käsitykseni mukaan, huippunopeudet kielisivät tästä) kolmanneksi ja lopulta varikolle keskeyttämään moottorivikaan.
Bahrain: Huono lähtö, mutta sen jälkeen upea paikkaus ja kakkossija.
Kiina: Harmittava moka aika-ajon lopulla, mutta kolmosruutu ja tallikaverin edellä, Lähdössä Vettel kolauttaa kylkeen ja hänniltä ylöspäin Hamiltonin kanssa. Tuloksissa Kimi 5:s ja Hamilton 7:s. Erinomainen paikkaus.
Venäjä: Hyvä lähtö, uinuminen uusintastartissa, mutta paikkaus varikkokäyntien yhteydessä. Kolmossija, maksimisuoritus.
Espanja: Aika-ajon viides sija ja Vettelin edellä. Jälleen heikko lähtö, mutta oikea taktinen valinta (en tiedä oliko Kimin vai tallin päätös) ja maaliin toisena. Voitto olisi vaatinut ajovirheen Verstappenilta, jota ei tullut.
Monaco: Huono aika-ajo ja oma moka kisassa. Luokaton viikonloppu.

Aika-ajot ovat olleet Kimille käytännössä koko uran ajan ongelmakohta ja sitä se on ollut myös tällä kaudella. Selkeää parannusta (vrt. Vettel) tuohon on kuitenkin tullut. Viime kaudella aika-ajot menivät Vettelille 15-4, tällä kaudella tilanne on kuuden kisan jälkeen tasaisempi 4-2. Toisena ongelmakohtana tällä kaudella ovat olleet lähdöt, joissa vaihtelua on ollut liikaa. Enemmän Sotshin ja Melbournen tapaisia lähtöjä, vähemmän Bahrainin ja Espanjan.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistan vieläkin tarkalleen Stefano Domenicallin sanat vuodelta 2008, kun Massa ja Räikkönen ajoivat Ferraria. Toinen pystyy sopeutumaan huonoon autoon ja "the other one dies" jos se auto ei natsaa. Tuolloin tosin yleinen mielikuva oli se, että Kimi on se joka pystyy sopeutumaan...

2008 Massa oli hyvä ja 2009 tallissa ehkä jo pientä erohalua Räikköseen. Sitten hieno paluu Lotuksella ja osoitti olevansa kärkikuskeja. Yleensäkin voitokkaat paluut ykkösiin on todella vähässä.

Tuosta 2008 kaudesta on jankattu jo tuhat ja sata kertaa aiemminkin, mutta palautetaan nyt siitä pari asiaa mieleen vielä.

Kimillä tykkialku kaudelle, neljään kisaan kaksi voittoa ja yksi kakkossija. Massalla vaikeuksia. Kommentit Domenicalilta ja päätös Ferrarilta muuttaa autoa radikaalisti, en nyt enää muista oliko jousitus vai mikä osa autosta tarkkaan ottaen, johon suuria muutoksia tehtiin. Joka tapauksessa vaikeutti auton säätämistä Kimille sopivaksi loppukaudesta jossain määrin (tai ainakaan auto ei ollut perfecto enää). Massalla alkoi kulkea paremmin.

Kanadassa Kimi mukana voittotaistelussa - puusilmä-Hamilton ajaa varikolla perseeseen ja nolla pistettä. Ranskassa selvä voitto vaihtuu kakkossijaan, kun moottori prakaa ja juuri tallikaveri Massa kuittaa voiton.

Spassa Kimi taistelee tapojensa mukaan voitosta - kisan lopussa sadetta ja kovaa taistelua Hamiltonin(?) kanssa, molemmat liukastelevat radalla, mutta taistelun seurauksena seinään päätyy Kimi.

Todella paljon jäi siis jossiteltavaa, en muista tarkkaan muita huonosti menneitä kisoja, mutta Singapore ja Monaco taisivat olla sellaisia, joissa Kimi sortui ajovirheisiin ihan omaa syytään, Monacossa toki yhdistelmänä taisi olla sadekeli + kuivan kelin renkaat. Ainakin Kiinassa Kimi oli Massaa edellä kisassa, mutta joutui luovuttamaan tallimääräyksellä paikkansa, koska edellä mainittujen sattumusten takia mahdollisuudet olivat jo menneet. Pointti siis lähinnä se, että jos parikin näistä suuren jossittelun paikoista olisi jäänyt tapahtumatta tai autoa ei olisi erityisemmin muutettu siinä kesän korvilla niin Kimi olisi voinut olla täysillä mestaruustaistossa mukana.

2009 Ferrari osoittautui autona sudeksi ja molempien kuskien kausi oli vaikea. Massan loukkaantumisen jälkeen Kimi nousi kuitenkin melkoiseen lentoon, syystä tai toisesta... Eli nostaisin tuon 2009 kauden jälkimmäisen puolikkaan myös yhdeksi Kimin kovimmista vaiheista F1:ssä, korkeintaan keskinkertaisella autolla teki hyvää jälkeä, mm. voitto Spassa ja useampi muu podium.

Ja korostetaan nyt vielä, että tuollaisia asioita kuin Kimille 2008 sattuu toisinaan, esim. Ricciardolla on älyttömästi jossiteltavaa jo tämän vuoden kuudesta ensimmäisestä kisasta. Mutta kun pureutuu tuloksia syvemmälle niin ei tuo 2008 loppupeleissä niin huono kausi ollut sekään tai ainakaan pelkästään Kimin omasta suoritustasosta kiinni.

@Turder kiitos myös hienosta koonnista, voin allekirjoittaa täysin tekstisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös