Näyttää vähän että Mersu ja RB eivät kauheesti noista päivityksistä melua pidä ja kaikki näyttää toimivan. Ferrari ja Williams taas mainostavat että nyt tulee päivitystä ja hyöty vaikuttaa olevan nolla. Tosin tämä kertonee enemmän tallien mediastrategiasta. Siitä kyllä annettava RB:lle pisteet että ovat koko ajan sanoneet että auto on aerodynaamisesti parhaimmistoa. Ainakaan silmään tuo ei ole tässä kohta 2 vuodessa muuttunut oikeastaan ollenkaan, joten siellä ilmeisesti tiedetään mitä tehdään. Ferrarilla taas siitä syystä varmaan myös vaikeaa että tuo auton suunnittelufilosofia on kyllä muuttunut aika paljon.
Red Bull on tosiaan luultavasti ollut ainakin 2010-luvun ylivoimaisesti paras auto aeroltaan ja kyllähän se parina edeltävänä vuonna on näkynyt, että moottori jos olisi edes Ferrarin tasoa, niin menisi helvetin lujaa. Jos katsoo jotain Vettelin onboardvideoita vaikka 2010-2013, niin auto on tiukoissakin mutkissa täysin liimattuna rataan, kun muut joutuu nostelemaan. Moottori oli myös hyvä, muttei kuitenkaan ehkä paras. Silti aero oli sen verran ylivoimaista, kiitos herra Neweyn että meno oli aika pysäyttämätöntä. Sitten kun tultiin uusilla säännöillä 2014 alkaen, niin Renaultin moottori jäi isot stepit jälkeen ja tavallaan Red Bullin tuskastumisen ja julkisetkin valitukset ymmärsi, kun potentiaalia olisi muun auton puolesta mennä paljon kovempaa. Mersu toi lähes täydellisen moottorin, josta myös Williams 2014 hyötyi selvästi. Siihen kun lisätään hyvä aero, niin ei ihme että isoilla resursseilla painava Mercedes lähti dominoimaan.
Toisaalta ymmärtää myös Renaultin suuttumuksen, siitä että silloin kun mestaruuksia tuli putkeen niin minkäänlaista kehua ei tullut heidän suuntaan, mutta kun alkoi synkempi kausi niin saivat rapaa niskaansa. Mutta enemmän ne mestaruudet olivat sen aeron ansiota jollain 80-20 prosenteilla, kun vaikka Mersulla se on jotain 50-50 suhdannetta. Täysin omia pohdintoja toki nämä luvut.
Kyllä se vain niin on, että kauden ollessa tauolla ne suurimmat muutokset saadaan tehtyä. Nämä kauden aikana tulevat päivitykset ovat enemmän sellaista purkalla korjaamista, jolla voidaan kymmenys poimia ehkä pitkässä juoksussa ja jotain luotettavuutta parannella. Toki Ferrarin kohdalla tästäkin on nyt esimerkkinä kaksi peräkkäistä vaihdelaatikon poksahtamista Vettelin kohdalla. Poletitkin alkaa olemaan jo loppu kauden osalta moottorinkehitykseen, kun taas Rellulla niitä on reservissä.
Vaikka Ferrarin ja Kimin menestystä toivoo ennen kaikkea muuta, niin onhan tuo sinänsä kiva kun Red Bull on noussut lähemmäs kärkeä. Viime kaudella oli vähän sellaista, että Mersu omassa luokassaan, sitten Ferrari selvä kakkonen ja kolmas talli selvästi Ferrarin takana. Vielä kun nämä kolme tallia saataisiin niistä voitoista ajamaan. 2010-kauden loppu oli kova, kun viimeisessä kisassa mestaruudesta ajoi vielä viisi kuskia kolmesta eri tallista.
Tämän kolmen tallin karkaaminen tarkoittaa kyllä sitä, että Bottakselle hyvä suoritus aika-ajosta on se, jos on siinä sijan seitsemän tuntumassa. Kärkikuusikon ollessa edellä ja välillä sitten sija, jos toinenkin poimia siitä muiden ongelmien takia. Harmi Williamsin kannalta, kun olivat kuitenkin 2014 yleiskuvassa toiseksi nopeimpia mutteivat sitä yhdelläkään voitolla realisoineet. Ricciardo otti peräti kolme voittoa ja tuntui aina olevan juuri oikeassa paikassa, kun Mersuilla kävi jotain. Sitten taas muina viikonloppuina Williamsit olivat siinä podiumin tuntumassa, mutta Mersujen perässä.
2017 pitäisi autojen muuttua aika paljon. Nopeimpia vehkeitä ja vähän erityylisiä. Toivotaan, että osuu Kimin käteen kuin valettu ja saadaan niitä talleja aivan voittotaisteluun jokaisena viikonloppuina, ei vain silloin kun Mersut kilkkailee toisiaan ulos.