Formula 1 – kausi 2016

  • 212 658
  • 1 426

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tämä pitää toki ihan paikkansa, mutta mun mielestä kuitenkin "ansaittu" voitto Verstappenilta.

Yhtä lailla voisi sanoa että Mersut eivät sattumalta kolaroineet toisiaan ulos. Siellä on valittu strategia että on kaksi suht' tasavahvaa ja jääräpäistä kuskia jotka ajavat riskirajoilla toisiaan vastaan (joka toki sinänsä hyvä asia). Tiimin näkökulmasta tämä kuitenkin kasvattaa riskiä tämän kaltaisiin tilanteisiin, joka nyt realisoitu. Kyynikko voisi sanoa, että oli vain ajan kysymys koska käy näin.

Formula 1 on tiimityötä, johon kuuluu paitsi auton kehittäminen ja nopeiden kuskien löytäminen, myös auton saattaminen luotettavaksi, kisojen suunnittelu, taktiikat ja strategiat. Mersu on lähes kaikessa muita edellä, mutta kuten edellä esitin, heillä on strategia riskialtis kuskien keskinäisille kahnauksille. Tämä on varmasti ihan tietoinen valinta, mutta jos tekee riskialttiin ja tietoisen valinnan, pitää riskit hyväksyä.

Onhan se ansaittu kun maaliin saakka ajettiin ja oltiin ensimmäisenä ruutulipulla. Fakta on kuitenkin se, että ilman mersujen poistumista tuo olisi ollut täysin mahdotonta.

Väitän, että noita kolareita ei enää tule. Talli kyllä hyväksyy keskinäisen kilvanajon, mutta ei sitä että kaksi omaa autoa kilkkaavat toisensa ulos. On hyviä keinoja motivoida kuskit ajamaan kilpaa järkevästi keskenään.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ihan yhtä aitoa vaihtelua se oli tämäkin. Kilpa-autoiluun kun kuuluu olennaisena osana sekin, että kolarin riski ja mahdollisuus on olemassa. Nyt tämä tapahtui, ja se toi vaihtelua tähän kilpailuun. Eipä tällaisia ole hetkeen tainnut sattuakaan että saman kärkitallin kuskit kilkkaavat toisensa pihalle heti alussa.

Aitoa? Noh, ei tuo nyt tietenkään Indy '05 meininkiä ollut, mutta kaukana aidosta vaihtelusta. Sano nyt ihmeessä koska Mercedeksen asemassa olleen tallin autot ovat viimeksi kolaroineet toisensa ulos niin että molemmat joutuvat keskeyttämään?
 

#25 Primeau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Olisko Red Bullit Turkin GP:ssä muutamia vuosia sitten. Webber ja Vettel taisivat olla puikoissa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Aitoa? Noh, ei tuo nyt tietenkään Indy '05 meininkiä ollut, mutta kaukana aidosta vaihtelusta. Sano nyt ihmeessä koska Mercedeksen asemassa olleen tallin autot ovat viimeksi kolaroineet toisensa ulos niin että molemmat joutuvat keskeyttämään?
En muista milloin kärkitallien jätkät on viimeksi kolaroineet keskenään, mutta edelleenkin se pointti nyt on siinä että kilpa-autoiluun kuuluu ihan olennaisena osana se riski siitä kolaroinnista, ja se on ihan yhtä aitoa kuin ohittamalla tapahtunut voittokin. Tällä kertaa napsahti tallikaverit keskenään, se oli sellainen kisa ja kohti Monacoa.

Saas nähdä miten Hamilton reagoi tuohon. Tulossa on kuitenkin Nicon kotirata, jossa mies on voittanut kolmena vuotena peräkkäin. Käytännössähän tilanne on se että Lewiksen pitää melkeinpä ajaa paalulle jotta voisi voittaa ilman Nicon epäonnea, ja kyllähän Hämiksellä on vähän sellainen tilanne kovin paljoa ei passaisi enää Nicolle etumatkaa antaa MM-sarjassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä lajiin kuuluu vahvana osana keskeytykset ja kolaroinnit eikä se vähennä arvoa voitoista tai mestaruuksista. Vaikka olisi kuinka ylivoimainen auto niin pitäähän se maaliin asti tuoda ja vieläpä ehjänä, oli kyse sitten kuljettajan virheestä tai tallin(tekniikka/taktiikka).
Itse asiassa meillä olisi kolmen sijasta vain yksi maailmanmestari jos sitäkään jos pahimmilla kilpakumppaneilla ei olisi ollut keskeytyksiä, kolareita jne.

_
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Itse asiassa meillä olisi kolmen sijasta vain yksi maailmanmestari jos sitäkään jos pahimmilla kilpakumppaneilla ei olisi ollut keskeytyksiä, kolareita jne.
Olisi meillä varmasti kaksi mestaria, eli Häkkinen ja sitten Räikkösen Kimi joko vuodelta 2003 tai 2005. Varsinkin tuo kausi 2005 oli kyllä ihan käsittämätön, Räikkönen voitti yhtä monta kisaa kuin Alonso mutta jäi silti 21 pistettä MM-taulukossa. Kamalaa epäonnea koko kausi, vieläkin harmittaa. Väitän että Kimi oli ehkä kuskina parhaimmillaan tuolla kaudella, eli nopeutta oli ihan perkeleesti ja ei se virheitäkään juuri tehnyt. Ehkä se Euroopan GP:n lukkojarrutus voidaan Kimin piikkiin pistää, mikä sitten lopulta johti siihen keskeytykseen viimeisellä kierroksella ja Alonso otti ison niskalenkin MM-sarjassa. Muuten aika hiljaista oli virheiden suhteen.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
En muista milloin kärkitallien jätkät on viimeksi kolaroineet keskenään, mutta edelleenkin se pointti nyt on siinä että kilpa-autoiluun kuuluu ihan olennaisena osana se riski siitä kolaroinnista, ja se on ihan yhtä aitoa kuin ohittamalla tapahtunut voittokin. Tällä kertaa napsahti tallikaverit keskenään, se oli sellainen kisa ja kohti Monacoa.

Niin, koska Espanjassa tapahtui jotain sellaista mitä ei muuten ole ykkösissä nähty vuosikymmeniin, niin vain ja ainoastaan tuon tapauksen ansiosta yllätys oli mahdollinen.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllä lajiin kuuluu vahvana osana keskeytykset ja kolaroinnit eikä se vähennä arvoa voitoista tai mestaruuksista. Vaikka olisi kuinka ylivoimainen auto niin pitäähän se maaliin asti tuoda ja vieläpä ehjänä, oli kyse sitten kuljettajan virheestä tai tallin(tekniikka/taktiikka).
Itse asiassa meillä olisi kolmen sijasta vain yksi maailmanmestari jos sitäkään jos pahimmilla kilpakumppaneilla ei olisi ollut keskeytyksiä, kolareita jne.

_

Fakta nyt kuitenkin on faktaa. Kysymys on Espanjan GP:stä, jossa yllätyksellinen tuloslista oli mahdollinen vain ja ainoastaan Mercedes-kuljettajien keskinäisen kolarin seurauksena, joka lopetti molempien kilpailun ensimmäisellä kierroksella.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Formuloista kun puhutaan niin itse ottaisin mielummin keinotekoisenkin tasoittelun kuin nykyisen paskan, jossa Mersut ajaa karkuun ja muut ajelee lopuista sijoituksista. Espanjan kisa oli tämän kauden ainoa, jonka jaksoi seurata alusta loppuun. Muut ovat menneet pääosin periaatteella, "ala tekemään jotain muuta jo ensimmäisten varikkostoppien jälkeen ja palaa takaisin, kun selostajat tekevät jo yhteenvetoa kisasta".
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Formuloista kun puhutaan niin itse ottaisin mielummin keinotekoisenkin tasoittelun kuin nykyisen paskan, jossa Mersut ajaa karkuun ja muut ajelee lopuista sijoituksista. Espanjan kisa oli tämän kauden ainoa, jonka jaksoi seurata alusta loppuun. Muut ovat menneet pääosin periaatteella, "ala tekemään jotain muuta jo ensimmäisten varikkostoppien jälkeen ja palaa takaisin, kun selostajat tekevät jo yhteenvetoa kisasta".

Päteekö vaatimus kilpailun keinotekoisesta tasoittamisesta kaikkeen auto- ja moottoriurheiluun tai jopa ylipäätään kaikkeen urheiluun vai pelkästään Formula ykkösiin?

Oli kyseessä sitten McLaren, Williams, Ferrari, Red Bull tai Mercedes, niin ylivoimassa ja dominoinnissa on kysymys panostuksesta ja perusteellisen sekä muita paremmin tehdyn työn tuloksista.

Jos sitten väitetään, että kärkikuljettajat ovat menestyjiä vain kaluston ansiosta, niin mistähän se johtuu että kaluston erot minimoiden (esim. karting tai vakioautot) kärjestä löytyvät edelleen samat nimet kuin ns.
eritasoisilla autoilla?
 
Viimeksi muokattu:

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Päteekö vaatimus kilpailun keinotekoisesta tasoittamisesta kaikkeen auto- ja moottoriurheiluun tai jopa ylipäätään kaikkeen urheiluun vai pelkästään Formula ykkösiin?
Vain Formuloihin. Mitä mieltä on kisata, jos voitto on loppupeleissä kahden samalla autolla ajavan keskinäinen skaba? Formuloissa kun on vielä se, että testata et saa ja muutenkin kaikkea ollaan mielummin rajoittamassa, jonka takia muut eivät voi edes panostaa siihen kiinniottamiseen kunnolla.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vain Formuloihin. Mitä mieltä on kisata, jos voitto on loppupeleissä kahden samalla autolla ajavan keskinäinen skaba? Formuloissa kun on vielä se, että testata et saa ja muutenkin kaikkea ollaan mielummin rajoittamassa, jonka takia muut eivät voi edes panostaa siihen kiinniottamiseen kunnolla.

Ei F1 ole lähellekään ainut laji maailmassa missä realistiset voittajaehdokkaat ovat vähissä. Ylipäätään koko lajin historia on ollut kamppailua voitoista ja mestaruuksista yhden, kahden tai maksimissaan kolmen tallin kuljettajien kesken per kausi. Tuo ei ole koskaan ollut ongelma vaan ongelma ovat nykyiset säännöt, jotka ovat johtaneet kilpailujen tapahtumaköyhyyteen.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ei F1 ole lähellekään ainut laji maailmassa missä realistiset voittajaehdokkaat ovat vähissä. Ylipäätään koko lajin historia on ollut kamppailua voitoista ja mestaruuksista yhden, kahden tai maksimissaan kolmen tallin kuljettajien kesken per kausi. Tuo ei ole koskaan ollut ongelma vaan ongelma ovat nykyiset säännöt, jotka ovat johtaneet kilpailujen tapahtumaköyhyyteen.
Olisikin edes kaksi tallia tasoissa, niin saataisiin ihan riittävästi lisää kiinnostavuutta. Sääntöjä viedään koko ajan huonompaan suuntaan ja pidän hyvin epätodennäköisenä, että niitä alettaisiin viemään enää takaisinpäin. Ainoa tapa, jolla sarja siis saadaan pidettyä kiinnostavana on kilpailut, jotka eivät nekään ole tällä hetkellä kiinnostavia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisikin edes kaksi tallia tasoissa, niin saataisiin ihan riittävästi lisää kiinnostavuutta. Sääntöjä viedään koko ajan huonompaan suuntaan ja pidän hyvin epätodennäköisenä, että niitä alettaisiin viemään enää takaisinpäin. Ainoa tapa, jolla sarja siis saadaan pidettyä kiinnostavana on kilpailut, jotka eivät nekään ole tällä hetkellä kiinnostavia.

Tällähetkellä näkisin etät ainoa suuntaus on se että pitäisi testaaminen sallia enemmän ja auton osat saisi kestää maksimissaan yhden kilpailun, jos käyttää sitä pitempään niin pitäisi rangaista. Kyllähän se mielenkintoisempaa oli katsoa kun 6 autoa köröttää maaliin kuin että 20 autoa ajaa letkassa maaliin, välillä ohittaa selkeästi takasiivellä ilman taistelua. Nyt säänöt estää sen ettei anneta oikein edes muille mahdollisuutta nousta kunnolla voittotaistelun jos auto ei ole heti hyvä. Toki yleensä se mestariauto pysyy mestariautona koko kauden, mutta isoin asia on myös se että nykyiset voimasuhteet ei hirveästi edes kausien välissä muutu.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tällähetkellä näkisin etät ainoa suuntaus on se että pitäisi testaaminen sallia enemmän ja auton osat saisi kestää maksimissaan yhden kilpailun, jos käyttää sitä pitempään niin pitäisi rangaista. Kyllähän se mielenkintoisempaa oli katsoa kun 6 autoa köröttää maaliin kuin että 20 autoa ajaa letkassa maaliin, välillä ohittaa selkeästi takasiivellä ilman taistelua. Nyt säänöt estää sen ettei anneta oikein edes muille mahdollisuutta nousta kunnolla voittotaistelun jos auto ei ole heti hyvä. Toki yleensä se mestariauto pysyy mestariautona koko kauden, mutta isoin asia on myös se että nykyiset voimasuhteet ei hirveästi edes kausien välissä muutu.
Testaaminen pitäisi jopa vapauttaa kokonaan, koska vaikka nykyisin saa jonkin verran ajaa kauden aikanakin, niin tilanne on kuitenkin kaikille sama, joka ei mahdollista edes kovin pienten etumatkojen kiinniottamista. Melkein kaikissa talleissa on kuitenkin niin pätevää henkilöstöä, että parannukset ovat suurin piirtein samaa tasoa kaikilla. Osien kanssahan tilanne on se, että ensi kaudella esim. moottorien pitää kestää vielä pidempään. Tuohon sääntöön ei varmasti tulla saamaan mitään parannusta vaan suuntaus on se, että lopulta ajetaan samalla moottorilla koko kausi.

Leveämmät renkaathan taitaa tulla jo ensi kaudelle? Noiden pitäisi ainakin jonkin verran parantaa edessä olevan seuraamista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Testaaminen pitäisi jopa vapauttaa kokonaan, koska vaikka nykyisin saa jonkin verran ajaa kauden aikanakin, niin tilanne on kuitenkin kaikille sama, joka ei mahdollista edes kovin pienten etumatkojen kiinniottamista. Melkein kaikissa talleissa on kuitenkin niin pätevää henkilöstöä, että parannukset ovat suurin piirtein samaa tasoa kaikilla. Osien kanssahan tilanne on se, että ensi kaudella esim. moottorien pitää kestää vielä pidempään. Tuohon sääntöön ei varmasti tulla saamaan mitään parannusta vaan suuntaus on se, että lopulta ajetaan samalla moottorilla koko kausi.

Leveämmät renkaathan taitaa tulla jo ensi kaudelle? Noiden pitäisi ainakin jonkin verran parantaa edessä olevan seuraamista.

Paljonkohan ennenvanhaa tallien testaaminen maksoi, esimerkiksi Ferrarilla taisi olla oma testirata,. Esimerkiksi tehtaan vieressä kun huristellaan niin luulisi että kyse on ehkä vain joistakin miljoonista mitä tuohon menee, mutta johonkin simulaattorin ylläpitämiseen menee ihan päättömiä rahoja. Testaamisen salliminen voisi tuoda pikkutallit lähemmäksi kärkeä ja yllätyksiä enemmän auton kehitykseen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos testaaminen sallittaisi niin Mersu olisi vieläkin ylivoimaisempi. Ferrari tulisi perässä ja sitten noin viikon päästä muut. Kun nykyisilläkään testirajoituksilla kaikilla ei ole mahdollisuutta testata kaikkia sallittuja päiviä niin ei se vapauttaminen juuri voimasuhteita muuttaisi... Se on Formuloissa aina ollut ja tulee aina olemaan niin että se jolla on suurin budjetti on todennäköisesti voittaja...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikös testaamiseen löydetty jo jokseenkin hyvä kompromissi siitä mitä nytkin Barcelonassa tehtiin, eli jäädään kisan jälkeen ajamaan niin ei tule järjettömiä kuluja kamojen roudaamisesta. Nyt on testipäiviä enemmän kuin muutama vuosi sitten. Mielestäni paras vaihtoehto mikä ei sorsi pikkutallejakaan.

Nyt tuli oikosulku, mihin katosi ne tuleville vuosille suunnitellut moottorimuutokset?
Nopealla googletuksella ensi vuonna autot muuttuu mitoiltaan "1990-lukulaisiksi" eli leveämmät renkaat, leveämpi auto, etusiipi myös 90-luvun mitoissa ja lopputuloksena noin 3 sek nopeammat kierrokset mikä tulee kaarrepidosta. Toisinsanoen ohituksia ei olla helpotettu ollenkaan ainakaan suoraan, välillisesti en osaa sanoa valkuttaako uusi aero ohituksiin myönteisesti, kaarrepitohan lisää g-voimia joten rankempaa tulee olemaan kuskeille, nämä yhdistettynä kasvavaan nopeuteen voitietty lisätä virheiden mahdollisuuksia ja siten ohituksia.

Moottoripuolella vain jotain kulumuutoksia eli kuluja pudotetaan 1m eurolla ja tuleville vuosille vielä enemmänkin.

_
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sääntöjä viedään koko ajan huonompaan suuntaan ja pidän hyvin epätodennäköisenä, että niitä alettaisiin viemään enää takaisinpäin. Ainoa tapa, jolla sarja siis saadaan pidettyä kiinnostavana on kilpailut, jotka eivät nekään ole tällä hetkellä kiinnostavia.

Kummallinen väite, kun ensi kaudeksi ollaan nimenomaan siirtymässä takaisin vanhempaan aikaan nopeuttamalla autoja monella eri tapaa. Minun mielestäni tällä kaudella on muutenkin nähty muutama hyvä kisa, jotka ovat jo edistystä aiempaan. Bahrainissa ja Barcelonassa toki selkeästi parhaimmat kilpailut olleet tällä kaudella.

Jos testaaminen sallittaisi niin Mersu olisi vieläkin ylivoimaisempi. Ferrari tulisi perässä ja sitten noin viikon päästä muut. Kun nykyisilläkään testirajoituksilla kaikilla ei ole mahdollisuutta testata kaikkia sallittuja päiviä niin ei se vapauttaminen juuri voimasuhteita muuttaisi... Se on Formuloissa aina ollut ja tulee aina olemaan niin että se jolla on suurin budjetti on todennäköisesti voittaja...

Nimenomaan näin. Testaamisen vapauttaminen vain kasvattaisi tallien välisiä eroja. Barcelonassa nähty testirupeama oli hyvä, koska se ei aiheuta talleille läheskään niin paljon kustannuksia, kun kalusto ja henkilökunta ovat jo valmiiksi paikalla.

Nopealla googletuksella ensi vuonna autot muuttuu mitoiltaan "1990-lukulaisiksi" eli leveämmät renkaat, leveämpi auto, etusiipi myös 90-luvun mitoissa ja lopputuloksena noin 3 sek nopeammat kierrokset mikä tulee kaarrepidosta. Toisinsanoen ohituksia ei olla helpotettu ollenkaan ainakaan suoraan, välillisesti en osaa sanoa valkuttaako uusi aero ohituksiin myönteisesti, kaarrepitohan lisää g-voimia joten rankempaa tulee olemaan kuskeille, nämä yhdistettynä kasvavaan nopeuteen voitietty lisätä virheiden mahdollisuuksia ja siten ohituksia.

Käsittääkseni ohituksia on pyritty helpottamaan mekaanista pitoa lisäämällä. Aluksihan suunnitteilla taisi olla pelkästään aerodynaamisen pidon lisääminen, jonka myötä ohittaminen olisi tullut vain nykyistä haastavammaksi. Nämä kaikki tosin ovat pelkkiä mainospuheita ja totuus ohittamisen helppoudesta/vaikeudesta nähdään aikaisintaan ensi vuoden talvitesteissä.

F1 on kyllä parhaimmasta päästä "aika kultaa muistot"-kategoriassa. Aina on ollut se 1-3 tallia jotka taistelee mestaruudesta ja hyvin todennäköisesti näin tulee aina olemaan. F1:seen kuuluu osana myös tallien välinen kilpailu. Jotkut lisäpainot parhaille talleille olisi mielestäni kamalinta, mitä lajille voisi tapahtua.

Samalla voitaisiin varmaan lisätä Usain Boltille lisäpainot nilkkoihin ja Kanadan jääkiekkomaajoukkueella tulisi olla yhdellä kenttäpelaajalla ringettemaila käytössä.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Maailmassa on miljoona autourheiluluokkaa, joissa suorituskykyä tasoitellaan erinäisillä tavoilla. On yksityyppiluokkaa, menestyspainoja ja kaiken kunkkuna balance of performance - viritelmät. Se tästä enää puuttuisi, että FIA alkaisi päättämään kuinka kovaa minkäkin tallin auto kulkee.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin ja vaikka power unitit saataisiinkin jollain säädöksillä ja kustannus tekosyillä yhtäläistettyä niin aerossa silti saataisiin insinööriosaamisella parin sekunnin eroja. Jos aerokin pistettäisiin tiukkoihin raameihin niin koko insinööriosaaminen mitä tulee moottoriurheilun perustaan eli moottorin ja rungon/aeron kehitykseen poistettaisiin ykkösistä.
F1 on kuitenkin ensisijaisesti kuka rakentaa parhaan kilpa-auton, eli valmistajien sarja ja sen jälkeen kuljettajien sarja. Täytyy aika kaukaalta etsiä motorsport sarjaa jos poistettaisiin kokonaan tämä valmistajien osuus ja kilpailun järjestäjä toimittaisia yhtenäiset ajoneuvot,

_
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Se on Formuloissa aina ollut ja tulee aina olemaan niin että se jolla on suurin budjetti on todennäköisesti voittaja...

Ei tuo mikään automaattiratkaisu ole. Toyotan vuosibudjetti oli pitkään Ferrarin tasolla ja paikoin ylikin, mutta menestystä ei tullut lainkaan. Jaguar (Ford) ei myöskään napeilla pelannut, mutta tulokset jäivät täysin olemattomiksi.
 
Se on Formuloissa aina ollut ja tulee aina olemaan niin että se jolla on suurin budjetti on todennäköisesti voittaja...

Onhan Formulat niin kuin jääkiekkokin aina olleet vain rikkaiden kersojen laji.

Ësim. Nico Rosberg pääsi huipulle, koska hänen isänsä kustansi hänen kaikki kartingit ja muut. Esim. vuonna 2005 hän vei Heikki Kovalaisen nenän edestä mestaruuden GP2 luokassa, koska isä kustansi auton testaamisen, mihin muilla ei ollut varaa.

Pienempi tuloisilla ei ole mihinkään tällaiseen mahdollisuuksia.

Mutta sen sijaan kun otetaan lajiksi jalkapallo, missä kaikilla on mahdollisuus harjoittaa lajia tasapuolisesti, kas kummaa näitä rikkaiden kersoja ei näy missään. Tähän perustuu jalkapallon suosio.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta sen sijaan kun otetaan lajiksi jalkapallo, missä kaikilla on mahdollisuus harjoittaa lajia tasapuolisesti, kas kummaa näitä rikkaiden kersoja ei näy missään. Tähän perustuu jalkapallon suosio.
Pelasihan Suomen maajoukkueessakin hiljattain miljardöörin poika. Ja MM-finaaleissa 2002 ja 2006 pellaili teollisuuspohattojen pojat Bierhoff&Pirlo. En sitten tiedä, jos ottaa vielä huomioon että rikkaiden kersoilla on tosiaan mahdollisuus harrastaa muutakin, niin onko heitä huippujalkapallossa suhteessa väestöön sen vähempää kuin muidenkaan tuloluokkien mukuloita. Köyhiä kun kuitenkin on maailmassa niin perkeleesti ja rikkaita vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös