Formula 1 – kausi 2016

  • 214 355
  • 1 426

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Olisi syytäkin, niin hirveetä perseilyä taas kerran Nicolta. Sika-Nico on palannut taas noihin likaisiin temppuihinsa mitä harrasti edellis kaudella, kun ei ajotaidoissa pärjää. Sekoili asetustensa kanssa, ja tiesi että Hämis oli tulossa heittämällä ohi, niin päätti sitten törkeästi kiilata Hämiksen ulos. Käsittämätöntä ettei Nico saanut tilanteesta mitään rangaistusta. Onneksi sentään Niconkin kisa meni pilalle tuosta tempusta, mutta eipä se paljon lohduta Hämistä, kun taas yksi kisa vähemmän ottaa Nico kiinni.

Vähintään yhtä paljon se oli Hamiltonin typeryyttä, Verstappenin tapaiselta rookielta olisi voinut odottaa noin hullua liikettä kun ovi on kiinni. Ei kolminkertaiselta maailmanmestarilta. Lewis olisi sulkenut oven aivan samallatavalla Nicon asemassa,

Mitä likaisiin temppuihin tulee niin kyllä niitä tehdään autossa 44 aivan samalla tavalla. Viimekaudella Nico vain oli lammas niin ei kolissut kertaakaan.
 
Kenen syytä ja kenen syytä, taas sama virsi. Onko näissä formuloissa vielä jotain muutakin katsottavaa tai odotettavaa, kuin päästä syyttelemään milloin mistäkin milloin ketäkin? Hamilton on selvästi nopeampi, on ihan ookoo yrittää, Nico oli johdossa, on ihan ookoo peittää. Nyt kävi näin. Vähän mielestäni kuvastaa nykyformuloita, että oletetaan asioita. Hamilton oletti, että Nico jättää sen tilan, Nico oletti, ettei Hamilton tule niin röyhkeästi. Itse nautin röyhkeistä ohitusyrityksistä, vaikka tällä kertaa päättyikin näin. Oikeastaan tässä tapauksessa nautin entistäkin enemmän, kun saatiin samantien asetelmiltaan kauden kiinnostavin kisa. Tai oikeastaan kiinnostavin pariin kauteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kenen syytä ja kenen syytä, taas sama virsi. Onko näissä formuloissa vielä jotain muutakin katsottavaa tai odotettavaa, kuin päästä syyttelemään milloin mistäkin milloin ketäkin? Hamilton on selvästi nopeampi, on ihan ookoo yrittää, Nico oli johdossa, on ihan ookoo peittää. Nyt kävi näin. Vähän mielestäni kuvastaa nykyformuloita, että oletetaan asioita. Hamilton oletti, että Nico jättää sen tilan, Nico oletti, ettei Hamilton tule niin röyhkeästi. Itse nautin röyhkeistä ohitusyrityksistä, vaikka tällä kertaa päättyikin näin. Oikeastaan tässä tapauksessa nautin entistäkin enemmän, kun saatiin samantien asetelmiltaan kauden kiinnostavin kisa. Tai oikeastaan kiinnostavin pariin kauteen.

Juuri näin! Ei ollut Nicolta ihan se reiluin liike, mutta hänellä oli oikeus tehdä se koska linjaa saa vaihtaa kerran kunhan vaan on kilpakumppanin edellä. Nyt Hamilton ei ollut vielä senttiäkään Nicon rinnalla joten Nico ei tehnyt tuossa mitään sääntöjen vastaista. Hamiltonilta ehkä turhaa jääräpäisyyttä lähteä painamaan väkisin ohitse oikealta kun nopeusero oli (johtuen tuosta Nicon väärästä moottoriasetuksesta) niin selvä että olisi voinut nostaa jalan kaasulta ja yrittää uudestaan ulkokautta. Mutta tuo aggressiivinen tyyli on aina ollut Hamiltonin tyyli, ja samalla tavalla Hamiltonkin olisi tuossa tilanteessa toiminut jos osat olisivat olleet toisin päin. Tuossa nyt oli vaan monta yhteensattumaa ja kun kaksi kuljettajaa joista kumpikaan ei halua antaa periksi taistelee, niin voi käydä näin. Mitään rangaistavaa tuossa ei kyllä ollut, eikä voi oikein selkeästi osoittaa syyttävää sormea kumpaankaan.

Se hyvä juttuhan tuossa kolarissa oli että tuli yksi mielenkiintoisimmista voittotaisteluista pitkään aikaan. RB:t ja Ferrarit tarjosivat hienon kisan voitosta, ja mikä parasta niin siellä oli erilaisia taktiikoitakin ja silti kaikki lopussa melkein yhdessä nipussa. Erikoista oli että sekä Ferrari että RB tekivät ykköskuskiensa kanssa pienen taktiikkamokan ja tämä tarjosi Verstappenille ja Räikköselle mahdollisuuden. Kahden stopin taktiikka näytti olevan se parempi, vaikka Ricciardo tulikin lopussa hemmetin lujaa ja jos olisi päässyt Vettelin ohi niin olisi ehkä ehtinyt vielä haastamaan kärkikaksikon. Mutta Barcelonassa on vaikea ohittaa ja vaikka olisi selvästikin nopeampi niin jos edellä ajava pystyy tuon viimeisen sektorin ajamaan riittävän lujaa niin ei siellä vaan ohi pääse jos toinen ei tee virhettä. Harmi Kimin kannalta että Verstappen ei tehnyt kisassa yhtään virhettä ja RB oli tuossa viimeisellä sektorilla niin hyvä että ei Kimi päässyt kertaakaan edes yrittämään ohitusta, vaikka oli kokonaisuudessaan kyllä varmasti selkeästi Verstappenia nopeampi. Kimin olisi pitänyt ottaa aivan järjetön riski ja tehdä joku kamikaze-maldonado-syöksy todella kaukaa, mikä olisi todennäköisesti johtanut vaan kolariin.

Samalla tavallahan Vettelkin ajoi kisan keskivaiheella RB-kaksikon nopeasti kiinni mutta sitten jäi junnaamaan useiden kierrosten ajaksi siihen n. sekunnin päähän ilman mitään mahdollisuutta kunnon ohitusyritykseen. No, vaikka harmittikin kun Kimin voitto jäi niin lähelle niin kisa oli hyvä ja saatiin taas uusi GP-voittaja - ja vieläpä historian nuorin GP-voittaja. Aika vakuuttava suoritus Verstappenilta RB-debyytissään. Kyllähän tuolla junnulla vielä välillä on junnun elkeitä mutta tuskin kukaan pystyy kiistämään sitä että on poikkeuksellinen lahjakkuus ja tulee todennäköisesti vielä dominoimaan ykkösiä kun saa alleen sellaisen auton jolla pystytään taistelemaan voitoista jokaisessa kilpailussa. Hienoa että RB on taas noussut mukaan kärkitaisteluun ja parantanut koko ajan surkean viime kauden jälkeen, mutta Mersuun on vieläkin matkaa niin RB:llä kuin Ferrarillakin.

Bottaksen kannalta harmi että Williams on selkeästi jäänyt nyt polkemaan paikalleen kehityksessä ja RB ja Ferrari on menneet ihan selkeästi ohi. Eilen Bottakselta virheetön ja hyvä kisa, mutta ei ollut oikein mitään mahdollisuutta parempaan kun oli niin selkeästi kärkinelikkoa hitaampi. Mutta eipä pystynyt kukaan haastamaan Bottasta takaakaan, joten voi sanoa että suoritus oli hyvä kun tallikaverikin jäi selkeästi taakse. Bottaksen pitäisi vaan nyt pystyä ajamaan muutama häikäisevä kisa jos haluaa urallaan eteenpäin eikä jäädä "uudeksi Hülkenbergiksi". Vähän hankalassa paikassa Bottas nyt on kun pitäisi pystyä antamaan näyttöjä mutta Williams ei siihen tällä hetkellä kunnon mahdollisuuksia anna.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Olisi syytäkin, niin hirveetä perseilyä taas kerran Nicolta. Sika-Nico on palannut taas noihin likaisiin temppuihinsa mitä harrasti edellis kaudella, kun ei ajotaidoissa pärjää. Sekoili asetustensa kanssa, ja tiesi että Hämis oli tulossa heittämällä ohi, niin päätti sitten törkeästi kiilata Hämiksen ulos. Käsittämätöntä ettei Nico saanut tilanteesta mitään rangaistusta. Onneksi sentään Niconkin kisa meni pilalle tuosta tempusta, mutta eipä se paljon lohduta Hämistä, kun taas yksi kisa vähemmän ottaa Nico kiinni.

@VilleLeino: Nicolle suuret propsit siitä, että kerrankin saatiin Espanjan osakilpailuun edes hieman kiinnostusta yhdellä ajovirheellä. Muut tallit ja suuri tv-yleisö kiittivät. Hieno suoritus Max Verstappenilta. Ferrarit olivat yllättävän aseettomia suorilla Red Bulleja vastaan. Mihin tästä päästäänkään kun RB saa uudet masiinat autoihinsa? Sika-Nicoa vastassa oli Sika-Lewis, joka olisi tehnyt aivan samoin, mikäli NR olisi yrittänyt hänen ohitseen oikealta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mietin tuota logiikkaa ja prosessia miksi Nicon auto menee energian keräys/säästömoodiin. Koska lähdössö paukkua on yhtä paljon kuin Hamiltonilla, samoin kolmosmutkan alkupuolella, sitten yhtäkkiä alkaa valo vilkkumaan ja vauhti hidastuu. Ei näytä painavan tässä vaiheessa ratista mitään, vasta sitten kun huomaa, että tehot kyykkää. Eli menikö tuo moodi itsestään päälle, oliko valittuna joku asetus, että se menee päälle esim. tietyn ajan tai matkan päästä tms? Sittenhän Nico heti poistaa sen säätämällä ratista eri kartan ja sitten vielä ohitusnapista lisää tehoa mutta housussa on jo...

Hamiltonin kannalta tuossa oli kaksi valintaa ja nyt osui tyhjempi arpa. Lisäksi kun vauhtiero on aika kova niin tilanne tulee tavallaan syliin. Nico teki yhden linjamuutoksen, mutta pakottaa toisen ulos kun ei jätä radalle tilaa... Minusta Nicossa oli enemmän vikaa kuin Lewiksessa tai ei tuossa Lewistä voisi mistään syyttää, mutta silti mapittaisin siihen racing incident mappiin. Aiemmin on liian herkästä aina annettu penaltia.

Kimiltä hieno kisa ja hyvä taktiikka, jännä kun aina tuntuu valitsevan tuon säästeliäämmän ja vähemmällä stopilla olevan taktiikan. VET ja RIC olisi pitänyt olla vieläkin agressiivisempi ja vetää jopa schumimaisesti yksi lisästoppi ja pehmeämpää kumia alle (en tiedä olisiko ollut enää käytettävissä niitä). Nyt kun hakivat erilaista niin jättivät sen tavallaan puolitiehen kun vedetään lyhyt stintti pehmeämmällä muttei saada siitä takaisin sitä varikkostoppiin kulunutta aikaa. Varsinkin loppupuolella kärkikaksikon renkaat oli pitkään jo huonot ja VET&RIC saivat heitä kiinni kunnes keskinäinen kamppailu jäädytti eron kärkeen. Siinä esim. RIC olisi kannattanut hakea jo aiemmin pehmeää alle lopuksi, koska Bottas oli niin kaukana että sijoitus olisi säilynyt ja sitten vaan takaa-ajoa 1-2 sek per kierros ja katsoa mihin riittää. Nyt tavallaan jäädään vaan tuleen makaamaan kun tehtiin virhe ja sitä ei kokeilla paikata. Mutta helppo se on nyt sanoa ja jos kärki näkisi, että äijät takana menee varikolle niin helppo mätsätä taktiikka ja käydä itsekin hakemassa tuoretta kumia alle ja tilanne muuttumaton.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Mietin tuota logiikkaa ja prosessia miksi Nicon auto menee energian keräys/säästömoodiin. Koska lähdössö paukkua on yhtä paljon kuin Hamiltonilla, samoin kolmosmutkan alkupuolella, sitten yhtäkkiä alkaa valo vilkkumaan ja vauhti hidastuu. Ei näytä painavan tässä vaiheessa ratista mitään, vasta sitten kun huomaa, että tehot kyykkää. Eli menikö tuo moodi itsestään päälle, oliko valittuna joku asetus, että se menee päälle esim. tietyn ajan tai matkan päästä tms? Sittenhän Nico heti poistaa sen säätämällä ratista eri kartan ja sitten vielä ohitusnapista lisää tehoa mutta housussa on jo...
Nykyään kuskeille ei saa enää kertoa radiossa lämmittelykierroksen aikana tai sen jälkeen ruudukossa mitä asetuksia pitäisi autoon laittaa. Ilmeisesti Rosberg unohti lämmittelykierroksen jälkeen laittaa sen kisamoodin tai mikä ikinä asetus kisan alkua varten autoon oli laitettukaan.
Eli lämmittelykierros/turva-auto moodi jäi päälle, mutta sitä en tiedä tarkemmin miten tuo sitten toimii kun kuten sanoit, niin täysillä tehoilla tuntui ainakin siihen mutkaan asti ajavan.
SKY:lla oli tästä vielä videomateriaalia, josta näki että kaikissa kauden aikaisemmissa starteissa Mersuilla on lähdössä säädetty tietty nappula tiettyyn asentoon. Hamilton teki sen myös eilen lämmittelykierroksen jälkeen, mutta Nico ei siihen koskenut.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eli lämmittelykierros/turva-auto moodi jäi päälle, mutta sitä en tiedä tarkemmin miten tuo sitten toimii kun kuten sanoit, niin täysillä tehoilla tuntui ainakin siihen mutkaan asti ajavan.
SKY:lla oli tästä vielä videomateriaalia, josta näki että kaikissa kauden aikaisemmissa starteissa Mersuilla on lähdössä säädetty tietty nappula tiettyyn asentoon. Hamilton teki sen myös eilen lämmittelykierroksen jälkeen, mutta Nico ei siihen koskenut.

Jep, jotain tällaista siinä on oltava taustalla. Mietin myös mahdollisuutta, että käytetty asetus oli sellainen, joka antaa energiaa ulos normaalisti kunnes joku rajataso saavutetaan ja järjestelmä ei anna latauksen laskea sen alle, esim. 50%. Tällöin Nico käytti energiat tuohon kolmosmutkaan asti ja auto päätti sen jälkeen olla sitä käyttämättä koska kierrokselle säädetty raja-arvo oli tullut vastaan. Vauhtiero näytti myös siltä, että ihan kuin käytössä olisi ollut vain polttomoottorin teho ilman sähköisiä apuja. Tuollainen voi olla hyvin käytössä esim. aika-ajoissa kierroksella jolloin energiaa kerätään talteen seuraavaa nopeaa varten, jonka aikana sitten käytetään kaikki tehot.

Kertoo muuten myös panostuksesta ulkomaan kanavilla, että jaksetaan kaivella syitä asioihin. Maikkarilla otetaan yksi kommentti kommentaattorin hatusta ja case closed.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jep, jotain tällaista siinä on oltava taustalla. Mietin myös mahdollisuutta, että käytetty asetus oli sellainen, joka antaa energiaa ulos normaalisti kunnes joku rajataso saavutetaan ja järjestelmä ei anna latauksen laskea sen alle, esim. 50%. Tällöin Nico käytti energiat tuohon kolmosmutkaan asti ja auto päätti sen jälkeen olla sitä käyttämättä koska kierrokselle säädetty raja-arvo oli tullut vastaan. Vauhtiero näytti myös siltä, että ihan kuin käytössä olisi ollut vain polttomoottorin teho ilman sähköisiä apuja. Tuollainen voi olla hyvin käytössä esim. aika-ajoissa kierroksella jolloin energiaa kerätään talteen seuraavaa nopeaa varten, jonka aikana sitten käytetään kaikki tehot.

Kertoo muuten myös panostuksesta ulkomaan kanavilla, että jaksetaan kaivella syitä asioihin. Maikkarilla otetaan yksi kommentti kommentaattorin hatusta ja case closed.

Jossain luki/puhuivat (aina hyvä lähde) että Nicon moottorissa oli tuossa vaiheessa 180 hevosvoimaa vähemmän mitä Hamiltonilla. Eli melkoisen julma ero, ei ihme että Nico tuli perse edellä vastaan.

Oikarinenhan puhui kisassa siitä, kuinka nykyään ei voi aika-ajossa vetää kahta nopeaa kierrosta putkeen, kun toinen kierros menee kaikki laitteita lataillen. Tuossa voisi helposti kuvitella olevan kaksi eri moottorikarttaaa.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Jep, jotain tällaista siinä on oltava taustalla. Mietin myös mahdollisuutta, että käytetty asetus oli sellainen, joka antaa energiaa ulos normaalisti kunnes joku rajataso saavutetaan ja järjestelmä ei anna latauksen laskea sen alle, esim. 50%. Tällöin Nico käytti energiat tuohon kolmosmutkaan asti ja auto päätti sen jälkeen olla sitä käyttämättä koska kierrokselle säädetty raja-arvo oli tullut vastaan. Vauhtiero näytti myös siltä, että ihan kuin käytössä olisi ollut vain polttomoottorin teho ilman sähköisiä apuja. Tuollainen voi olla hyvin käytössä esim. aika-ajoissa kierroksella jolloin energiaa kerätään talteen seuraavaa nopeaa varten, jonka aikana sitten käytetään kaikki tehot.

Kertoo muuten myös panostuksesta ulkomaan kanavilla, että jaksetaan kaivella syitä asioihin. Maikkarilla otetaan yksi kommentti kommentaattorin hatusta ja case closed.

Veikkaan että lämmittelykierroksella käytetään jotain erikois modea joka lataa akkua paljon enemmän. Olisi luontevaa jos sama moodi on aika-ajon lämmimttelykierroksella päällä. Kummallakaan noista kierroksista olisi järkevä kerätä turbolta mahdollisimman paljon energiaa, jotta voidaan olla varmoja että akut on täynnä (varsinkin kun nuo kierrokset ajetaan muuten varsin rauhallisesti) kun aika-ajon tai kisan eka kierros aloitetaan.

Joo tuosta pisteet kyllä Skylle että he perehtyvät todella kiitettävästi näihin asioihin. On Ted's notebook missä käydään yleisiä kuulumisia varikolta aina kisojen ja aika-ajojen jälkeen. Sitten on tämän pienen kaverin tekniikka corneri missä vertaillaan ajolinjoja aika-ajojen jälkeen ja tämmöisiä pikku asioita kelataan kisoista jne. Väitän että nuo eivät olisi edes Maikkarille kauhean kalliita asioita toteuttaa koska oikeastaan kaiken tarvittavan saa normaalista tv signaalista. Joku asiansa osaava vain studioon nauhoja kelaamaan. Sky tietysti on paikan päällä, mutta tämä ei mielestäni ole välittämätöntä tuossa tekniikka osiossa.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kisasta tuli pannukakku mersujen poistumisen jälkeen. Verstappenin suoritus oli loistava ja Kimi ilahduttavan hyvässä vireessä, mutta eihän voittajaehdokkaita normitilanteessa olisi ollut kuin kaksi.

Vaihtelua toki, mutta ei missään nimessä aitoa sellaista.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Vaihtelua toki, mutta ei missään nimessä aitoa sellaista.
Aitoa? Eikö se nyt aika aitoa ole, jos kaksi kärkiautoa kolaroi toisensa ulos ensimmäisellä kierroksella. Kyllä mulle kelpaa ainakin kaikki kisat, joissa voittajaehdokkaita on neljä kahden sijasta (kuten eilen). Ferrari vaan kämmäsi Vettelin ja Red Bull Ricciardon taktiikan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ehkä on vielä liian aikaista sanoa, mutta todettakoon nyt että RB pesi Ferrarin aika selvästi niin aika-ajoissa kuin sitten itse kisassakin. Se että onko talli jo Mersun ykköshaastaja, ei ole vielä selvää.

Jotenkin vaan tuntuu, että Maranellon punainen on polkenut paikoillaan koko alkukauden vaikka satsauksiakin on tehty. Esim. juuri Red Bull on saanut työtään siirrettyä kierrosaikoihin.

Noh, seuraavaksi mennään Monacoon. Siellä nyt nähdyn kaltainen aika-ajo on kova pala nieltäväksi Ferrarin nokkamiehille.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jotenkin vaan tuntuu, että Maranellon punainen on polkenut paikoillaan koko alkukauden vaikka satsauksiakin on tehty. Esim. juuri Red Bull on saanut työtään siirrettyä kierrosaikoihin..

Tietysti yhden miehen roolia ei pitäisi ylikorostaa, mutta James Allison on tainnut olla jo Ferrari-leiristä pidempään poissa suremassa kuollutta vaimoaan, mikä ehkä selittää miksi Ferrari alkaa hiljalleen kyntää.
 

Heltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Real Madrid, LA Lakers
Tietysti yhden miehen roolia ei pitäisi ylikorostaa, mutta James Allison on tainnut olla jo Ferrari-leiristä pidempään poissa suremassa kuollutta vaimoaan, mikä ehkä selittää miksi Ferrari alkaa hiljalleen kyntää.
Allison ei ollut kuin pari viikkoa poissa ja on ollut jo reilun kuukauden töissä tämän ikävän tapahtuman jälkeen.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Jos sitten väitetään että Verstappenin voitto oli epäreilua, tuuria tai muuten vain väärin voitettu, niin saanko kysyä, miksi ylivoimaisella Mersulla ajetut voitot ovat ansaittuja?
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kertoo muuten myös panostuksesta ulkomaan kanavilla, että jaksetaan kaivella syitä asioihin. Maikkarilla otetaan yksi kommentti kommentaattorin hatusta ja case closed.

Oli aivan mahtavaa tosiaan, kun Anthony Davidson avasi tuon tilanteen juurta jaksain ja Skyn ihmiset olivat kaivelleet hidastukset nappien väännöistä ja muusta näkyville. Verrokiksi vielä edellisen kisan starttiproseduurit Sotshissa. Juuri tällaista kunnon analyysia sitä toivoisi näkevänsä lajissa kuin lajissa. Tällainen on sitä oikeaa lisäarvoa, josta voisi oikeasti maksaa jotain.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Aitoa? Eikö se nyt aika aitoa ole, jos kaksi kärkiautoa kolaroi toisensa ulos ensimmäisellä kierroksella. Kyllä mulle kelpaa ainakin kaikki kisat, joissa voittajaehdokkaita on neljä kahden sijasta (kuten eilen). Ferrari vaan kämmäsi Vettelin ja Red Bull Ricciardon taktiikan.

Aitoa vaihtelua se olisi ollut jos hopeiset olisi voitettu ajamalla eli niin että mersut olisivat jääneet maaliin ajaessaan Verstappenin ja Ferrarien taakse.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos sitten väitetään että Verstappenin voitto oli epäreilua, tuuria tai muuten vain väärin voitettu, niin saanko kysyä, miksi ylivoimaisella Mersulla ajetut voitot ovat ansaittuja?

Hienoa ja kypsää ajamista Verstappenilta, mutta kun kaksi kärkiautoa tippui ensimmäisellä kierroksella edestä pois, niin homma helpottui huomattavasti. Oli muuten täysin ainutlaatuinen tilanne.

Mersu ei ole sattumalta kärjessä. Tallissa on tehty muita parempaa työtä.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Hienoa ja kypsää ajamista Verstappenilta, mutta kun kaksi kärkiautoa tippui ensimmäisellä kierroksella edestä pois, niin homma helpottui huomattavasti. Oli muuten täysin ainutlaatuinen tilanne.

Mersu ei ole sattumalta kärjessä. Tallissa on tehty muita parempaa työtä.
Tämä pitää toki ihan paikkansa, mutta mun mielestä kuitenkin "ansaittu" voitto Verstappenilta.

Yhtä lailla voisi sanoa että Mersut eivät sattumalta kolaroineet toisiaan ulos. Siellä on valittu strategia että on kaksi suht' tasavahvaa ja jääräpäistä kuskia jotka ajavat riskirajoilla toisiaan vastaan (joka toki sinänsä hyvä asia). Tiimin näkökulmasta tämä kuitenkin kasvattaa riskiä tämän kaltaisiin tilanteisiin, joka nyt realisoitu. Kyynikko voisi sanoa, että oli vain ajan kysymys koska käy näin.

Formula 1 on tiimityötä, johon kuuluu paitsi auton kehittäminen ja nopeiden kuskien löytäminen, myös auton saattaminen luotettavaksi, kisojen suunnittelu, taktiikat ja strategiat. Mersu on lähes kaikessa muita edellä, mutta kuten edellä esitin, heillä on strategia riskialtis kuskien keskinäisille kahnauksille. Tämä on varmasti ihan tietoinen valinta, mutta jos tekee riskialttiin ja tietoisen valinnan, pitää riskit hyväksyä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ehkä on vielä liian aikaista sanoa, mutta todettakoon nyt että RB pesi Ferrarin aika selvästi niin aika-ajoissa kuin sitten itse kisassakin. Se että onko talli jo Mersun ykköshaastaja, ei ole vielä selvää..

RB on mennyt kyllä selvästi eteenpäin katastrofaaliseen viime kauteen nähden, ja sanoin jo Melbournen jälkeen että RB tulee tällä kaudella nappaamaan voiton-pari sellaisilta radoilta missä auton rungolla on suurempi merkitys kuin moottorilla. Juuri Barcelona ja Monaco (sekä Unkari ja Singapore) oli sellaisia kisoja missä arvelin RB:n olevan kova. Mutta yhden-kahden kisan persuteella ei kannata vetää vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä nopeudesta suhteessa Ferrariin, koska nämä voimasuhteet heittelee melko paljonkin radan mukaan. Minä luulen että kun mennään taas radoille joissa voimalla on enemmän merkitystä niin Ferrari nousee taas edelle. On Rellukin parantanut tälle kaudelle erityisesti suoranopeuksia, mutta näyttäisi siltä että kokonaisuudessa on vielä jonkin verran Mersua ja Ferraria jäljessä ja ihan kaikilla radoilla RB:n loistava runko ei tuota puutetta paikkaa.

Sitten asiasta toiseen: Erikoista miten paljon Räikkönen saa nykyisin kritiikkiä joka puolelta. Nytkin mies on melkeinpä haukuttu lyttyyn tuon kakkossijan jälkeen ja esim. italialaisissa lehdissä oli annettu Räikköselle Barcelonan viikonlopusta huonompi arvosana kuin Vettelille. Siis kyllähän Kimi siinä startissa virheen teki ja putosi pari sijaa, mutta oli kuitenkin aika-ajossa Vetteliä nopeampi ja kisassakin Vettelin edellä, ja kisavauhtikin oli Vetteliä parempaa koko ajan silloin kun molemmat pääsivät ajamaan tyhjällä radalla eikä joutuneet ajamaan RB:n vanavedessä. Joo, olisihan Kimi voinut siinä hirveällä riskillä yrittää ohitusta Verstappenista mutta tuskin siitä olisi muuta seurannut kuin joko pelkästään oman tai sitten molempien kisan pilaaminen. Näkihän tuon miten Ricciardollekin kävi kun yritti syöksyä Vettelin ohi todella kaukaa, meinasi osua (onneksi Vettel oli hereillä) ja pilasi samalla omat renkaansa mikä kostautui sitten jokunen kierros myöhemmin. Kyllä Räikkönen olisi varmasti yrittänyt sitä ohitusta jos olisi päässyt järkevälle ohitusetäisyydelle mutta kun Verstappen ei tehnyt virheen virhettä niin eipä sitä paikkaa tullut. En tiedä mitä Räikkösen olisi sitten pitänyt tehdä vielä paremmin viikonlopun aikana että olisi säästynyt kritiikiltä ja olisi arvostettu edes Vettelin edelle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossa vielä F1.comin analyysit kolarista: Mercedes mayhem: Analysing Hamilton and Rosberg's Turn 4 clash

Pakko sanoa, että korjaustoimenpiteet on Nicollakin aika hyvin selkäytimessä: samalla kun ajaa ja kyttää Hamiltonia peileistä, säätää oikean tehokartan, hieman jarrubalanssia tulevaa mutkaa varten (koska ilmeisesti tehokartta vaikuttaa myös energiankeräykseen jarrutuksessa ja siten jarrubalanssiin kun energia kerätään taka-akselilta), painaa vielä ohitusnappia maksimitehon saamiseksi ja sitten peittää ajolinjan. Ei montaa sekuntia mennyt.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Aitoa vaihtelua se olisi ollut jos hopeiset olisi voitettu ajamalla eli niin että mersut olisivat jääneet maaliin ajaessaan Verstappenin ja Ferrarien taakse.
Ihan yhtä aitoa vaihtelua se oli tämäkin. Kilpa-autoiluun kun kuuluu olennaisena osana sekin, että kolarin riski ja mahdollisuus on olemassa. Nyt tämä tapahtui, ja se toi vaihtelua tähän kilpailuun. Eipä tällaisia ole hetkeen tainnut sattuakaan että saman kärkitallin kuskit kilkkaavat toisensa pihalle heti alussa.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Eipä tällaisia ole hetkeen tainnut sattuakaan että saman kärkitallin kuskit kilkkaavat toisensa pihalle heti alussa.
Olisko Webber ja Vettel kolaroineet viimeksi keskenään? Tätä ennen Häkkinen ja Coulthard sekä tietysti kaikkein legendaarisimmat Prost/Senna yhteenotot 80-90-luvun taitteesta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Olisko Webber ja Vettel kolaroineet viimeksi keskenään? Tätä ennen Häkkinen ja Coulthard sekä tietysti kaikkein legendaarisimmat Prost/Senna yhteenotot 80-90-luvun taitteesta.
Niin oliko se Turkissa 2010? Siitäkin tosiaan hetki vierähtänyt jo, olkoonkin että Vettelillä ja Webberillä erinäistä kärhämää oli niin pitkään kun samassa tallissa ajoivat, mutta ihan kolareita ei sentään tainnut tulla.

Muistaakseni Montoya ja Ralf Schumacher taisivat joskus kolistella toisiaan kun ajoivat Williamsilla 2000-luvun alussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös