Formula 1 – kausi 2016

  • 212 596
  • 1 426

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Katselen tässä MTV Maxin lähetystä Kiinan GP:n vapaista harjoituksista. Nyt täytyy kyllä todeta, että selostamossa olevat Saari ja Kimiläinen heittävät ajojen väliin niin heikkoa ja jopa lapsellista juttua, että ei heikommasta väliä. En tajua, miksi erittäin korkean asiantuntemuksen omaava Timo Pulkkinen piti laittaa pois noista lähetyksistä.

Niin, Mervi Kallio ja Emma Kimiläinen eivät kyllä ole mukana monipuolisen lajitietouden ja asiapitoisuuden takia. O. Saari on jotenkin siedettävissä kun vierellä on Salo ja/tai Vilander sekä Oikarinen, mutta Emman kanssa luvassa on pelkkää hihittelyä ja huonoja vitsejä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Katselen tässä MTV Maxin lähetystä Kiinan GP:n vapaista harjoituksista. Nyt täytyy kyllä todeta, että selostamossa olevat Saari ja Kimiläinen heittävät ajojen väliin niin heikkoa ja jopa lapsellista juttua, että ei heikommasta väliä. En tajua, miksi erittäin korkean asiantuntemuksen omaava Timo Pulkkinen piti laittaa pois noista lähetyksistä.
Saaren ja Kimiläisen jutut ovat lapsellisia, siitä samaa mieltä.

Mutta siitä hyvin eri mieltä, että Pulkkisella on erittäin korkea asiantuntemus. Minusta Timppa oli jatkuvasti kuutamolla ja erityisesti tämä korostui kun Mustakiikari oli Pulkkisen kanssa samassa selostuskopissa. Haastattelijana pidin Pulkkisesta, koska ne hänen vakiokysymyksensä- ja vieraansa sisälsivät tahatonta camp-huumoria:

"Mul ois täs Pirellin Paul Hembrey. Mr Hembrey what do you expect from the race, maybe two or three stops?" - Timo Pulkkisen ykköskysymys
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, ei kyllä ole koskaan Pulkkinenkaan osoittanut mitään huimaa ammattitaitoa ja lajitietämystä. Mutta parempi vaihtoehto hänkin varmaan olisi ollut kuin tämä nykyinen, jota ei kyllä ole todellakaan ammattitaitonsa takia tuohon tehtävään valittu. Vaan oikeastaan sopii kyllä porukkaan ihan hyvin kun ei muutkaan asiantuntemuksellaan ja osaamisellaan huimaa. Onneksi on brittilähetykset. Sen ajoittaisen pätkimisen ja huonomman kuvanlaadunkin kestää kun selostus ja varikkotoimittajat ovat osaavia.
 

Wallin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho & Pittsburgh Penguins
Maikkarilta tällä kertaa hyvää työtä kisalähetysten ja erityisesti jälkilähetysten kanssa. Aika-ajot ja kilpailu alkavat jälkilähetyksenä jo kello 13, eikä vasta kello 15 kuten Australiassa. Ei tarvitse niin kauaa pysytellä tulospiilossa käymättä netissä tai missään uutispalvelussa. Toki kovimmat janarithan katsoisi suorana aamulla, mutta tällä kertaa tuntuu siltä, että ei jaksa siihen touhuun lähteä.

Luulin, että meinasit ilmaiskanavan jälkilähetyskoostetta, mutta taisitkin tarkoittaa maksukanavien puolella näytettävää jälkilähetystä? Hitto, köyhä kerkesi jo innostumaan, ettei olisi tarvinnut iltaan asti olla uutispimennossa. :(
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sellanen kisa. Tuurit tällä kertaa Vettelin puolella. Vähän kyllä jäi taas Kimin puolesta hampaankoloon.

Maikkarin tuotannosta: Oikarista jaksaa kyllä kuunnella, datapankki on melkoinen ja niinhän se tietenkin pitää ollakin kun on varikolla kolminumeroisen kisavklopun verran huseerannut. Mutta tuolla Kimiläisellä ei ole kyllä mitään annettavaa tuolla studiossa saatika selostuskopissa. Tai no, kyllähän kokemuksellaan neuvoi treeneissä Kimäkin miten renkaita pitää lämmittää joten ehkä onkin todella pätevä mimmi.
 

BaronFIN

Jäsen
Kvyjatin asenne on perusvenäläinen "vittuako muista, minä olen kuningas". Pakko arvostaa mulkkumaisuudesta ja itseähän varten tuolla ajetaan. Mutta silti. Ensimmäisen mutkan sekoilut varmaan saadaan Räikkösen syyksi, tavalla tai toisella.

Olipahan viihdyttävä kisa. Jos voittokamppailu lasketaan kiinnostavuuden ulkopuolelle. Ei muuten Rosberg ole mikään puoliksi suomalainen, ihan ehta ruotsalainen hannuhanhi, nimensäkin kertoo sen
 
Viimeksi muokattu:

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Olipahan viihdyttävä kisa. Harmittavasti suomalaisilla ei taaskaan mennyt ihan putkeen, mutta ihan hyvä taistelu Räikköseltä ja ne pisteet otettiin mitä oli otettavissa. Mä laittasin kyllä tuon ekan mutkan kategoriaan racing accident. Maikkarilla syytettiin Vetteliä aika kovaan ääneen ja kyllähän hän Räikköseen osuikin. Tosin minusta kun linjoja kattoo autonmitan eteenpäin kolarista, niin siinä oli 3 autoa rinnan ja vain 2 tai 2½ autolle tilaa. Kvyat ei tiennyt Räikkösestä ja toisin päin. Mielestäni tekemätön paikka ja kolari oli väistämätön, mutta minä en ainakaan pysty nimetä kenen syy tuo nyt lopulta oli.

Mielestäni positiivista myös Redbullin vauhti ja myös McLarenin orastava nousu. Williamssin takapakki valitettavaa mutta aika odotettua. Budjetiltaan keskitason talli harvoin kovin pitkään kärkiporukassa roikkuu yhtäjaksoisesti. Mulle jäi hyvä mieli koska kisa oli viihdyttävä. Ei muuta kun seuraavaa odottelemaan.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olipahan viihdyttävä kisa. Harmittavasti suomalaisilla ei taaskaan mennyt ihan putkeen, mutta ihan hyvä taistelu Räikköseltä ja ne pisteet otettiin mitä oli otettavissa. Mä laittasin kyllä tuon ekan mutkan kategoriaan racing accident. Maikkarilla syytettiin Vetteliä aika kovaan ääneen ja kyllähän hän Räikköseen osuikin. Tosin minusta kun linjoja kattoo autonmitan eteenpäin kolarista, niin siinä oli 3 autoa rinnan ja vain 2 tai 2½ autolle tilaa. Kvyat ei tiennyt Räikkösestä ja toisin päin. Mielestäni tekemätön paikka ja kolari oli väistämätön, mutta minä en ainakaan pysty nimetä kenen syy tuo nyt lopulta oli.

Mielestäni positiivista myös Redbullin vauhti ja myös McLarenin orastava nousu. Williamssin takapakki valitettavaa mutta aika odotettua. Budjetiltaan keskitason talli harvoin kovin pitkään kärkiporukassa roikkuu yhtäjaksoisesti. Mulle jäi hyvä mieli koska kisa oli viihdyttävä. Ei muuta kun seuraavaa odottelemaan.
Mielestäni Räikkönen ajoi leveäksi tehtyään pienet lukkojarrut väistäessään Rosbergin takakonttia. Vettel olisi vastaavasti toimimalla voinut estää osuman, mutta todennäköisesti ei nähnyt Räikköstä koska oli keskittynyt Kvyatin toimintaan. Kvyat ei tehnyt tuossa mitään väärin vaan lähti ohittamaan sisältä ja myös pysyi siellä koko ajan.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ei tässä enää oikein voi väittää, etteikö Kimille olisi osunut aika paljon poikkeuksellisen huonoa tuuria. Vaikka tämmöiset kolaroinnit toki kuuluvat F1:een.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tässä enää oikein voi väittää, etteikö Kimille olisi osunut aika paljon poikkeuksellisen huonoa tuuria. Vaikka tämmöiset kolaroinnit toki kuuluvat F1:een.
En tarkkoja lukuja muista, mutta jossain niitä tilastoja oli ja Wikipediastahan niitä voisi tarkistella, mutta ainakin McLarenin aikoina Kimi keskeytti joka kolmannen kilpailun ja näistähän 9/10 oli melkeinpä teknisiä vikoja auton kanssa. Toki luotettavuus on nykyään paljon parempaa, kuin kymmenenkin vuotta sitten mutta joku 2005 kausi oli silti poikkeuksellisen vittumainen. Vauhtia riitti mestaruuteen asti, mutta sitten moottorit paukkui kärkipaikoilta tai harjoituksissa, joista aina tuli se kymmenen ruudun lähtörangaistus.
Tai sitten joku 2002 kausi. 17 kilpailua ja 11 keskeytystä. Kaikki kuusi kisaa, joissa pääsi maaliin oli neljän joukossa.
Ja jossain oli vertailuja Kimin ja Alonson välillä uran alusta lähtien ja Kimillä kymmeniä teknisiä murheita enemmän auton kanssa uran varrelta. Kuitenkin molemmat kärkiautoissa uransa suurimman osan ajaneet, niin aika hyvät pistepotit, voitot, podiumit ynnä muut antaa periaatteessa ilmaiseksi pois.

Mutta tämähän se formuloiden suola on. Milloinkaan ei tiedä pettääkö tekniikka, mutta vittumaisinta on se että nyt taas kun joutuu jännittämään suosikkien(suomalaisten) puolesta, niin se pelko osumisesta omalla kohdalle on aika suuri ja historiakin siihen antaa ehkä liikaa todistusaineistoa.

Hyvä palautuminen kuitenkin alun säpinöiden jälkeen ja viides sija Kimille. Vauhtia riittää autossa ja kuskillakin kulkee, joten hyvä luotto tulevaisuuteen.

Valtterista jää edelleen kyllä niin hajuton, mauton ja väritön maku, että ei oikein sytytä. Toki toivon menestystä, mutta oma ideaali maalintulojärjestys olisi 1. Kimi 2. Valtteri 3. Nico. Suomilaseilla tämä tietysti.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Valtterista jää edelleen kyllä niin hajuton, mauton ja väritön maku, että ei oikein sytytä. Toki toivon menestystä, mutta oma ideaali maalintulojärjestys olisi 1. Kimi 2. Valtteri 3. Nico. Suomilaseilla tämä tietysti.

Melkeinpä sanasta sanaan myös tämä. Bottaksesta tulee vähän mieleen Kovalaisen Heikki. Ehdottomasti toivon kaikkea hyvää myös Valtterille, mutta ikävä kyllä tuntuu tällä hetkellä siltä, ettei se oikein lähde.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Kyllähän aika kimin jälkeen näyttää huolestuttavalta. Uskaltaisin väittää kimin lopetusta viimeiseksi naulaksi maikkarin maksuformula -arkkuun. Ainakin näillä hinnoilla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ensimmäisen kierroksen kolareissa Vettel joutui käytännössä päättämään silmänräpäyksen aikana, että ottaako riskin Kvyatin kanssa osumasta vai väistääkö ulospäin, jossa sattui olemaan tallikaveri. No nyt teki noin, tai siis todennäköisesti refleksi pisti väistämään. IMHO täysin puhdas kilpailutilanne, jossa ei syyllisiä ole. Hyvin muuten huomasi, että Hamilton ja Räikkönen lähti viemään kisaansa täysin erilaisin taktiikoin jonon hänniltä. Toinen riuhtoi ja kulutti rengasta, toinen ajoi rauhallisemmin ja haki tuoreen pehmeän rengassetin viimeiselle stintille.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllähän aika kimin jälkeen näyttää huolestuttavalta. Uskaltaisin väittää kimin lopetusta viimeiseksi naulaksi maikkarin maksuformula -arkkuun. Ainakin näillä hinnoilla.

Olisi kiva nähdä maikkarin lukuja koska silloin kun Kimi piti taukoa, ei paljon F1 kiinnostanut. Vaikka tuskin nuo maksuluvut julkisia ovat.

Nykyään tilanne on kuin Häkkisen aikoina parhaimmillaan. Kisoja odottaa ja jos ne menevät perseelleen, vähän jää itseäänkin vituttamaan. Hieno nousu tänään oli sijalle 5, mutta kyllä hampaankoloon jäi tv-katsojallakin.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Olisi kiva nähdä maikkarin lukuja koska silloin kun Kimi piti taukoa, ei paljon F1 kiinnostanut. Vaikka tuskin nuo maksuluvut julkisia ovat.

Nykyään tilanne on kuin Häkkisen aikoina parhaimmillaan. Kisoja odottaa ja jos ne menevät perseelleen, vähän jää itseäänkin vituttamaan. Hieno nousu tänään oli sijalle 5, mutta kyllä hampaankoloon jäi tv-katsojallakin.
Kyllä, maikkarin mottokin muuttui kimin rallisiirron jälkeen Maailman nopeimmasta kansasta vähän hillitympään... Tämä kansa käy kierroksilla, oli kovalaisen aikakauden iskulause. Ja kyllähän siinä itse kukin kävi kierroksilla, kun piti seurata taistelua sijoista 18-22.

Bottaksen kanssa ei varmaan valuta ihan noille sijoille, mutta eipä tuo 5-10 kuulosta loppujen lopuksi yhtään sen paremmalta. Hmv sijoja ja kun kuskikin on samaa hajutonta tavaraa, kuihtunee lajisuosio täällä suomessa pohjalukemiin
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Bottas ei ole koskaan täälläkään päässä ruutua "sytyttänyt". Persoonassa ei ole särmää, eikä valitettavasti loistosuorituksia radallakaan juuri näy. Sellaisia vau-huudahduksen aiheuttavia suorituksia ja stinttejä kisoissa tarkoitan tällä siis. Hyvä kuski kuitenkin ja hän on ollut tasainen ja järkevä uransa ajan. Mutta eihän se suureen kiinnostukseen riitä, varsinkin kun verrokkina on ollut 2000-luvulla Kimi ja on edelleen ainakin tämän kauden. Lisäksi tuo viime vuonna ilmestynyt "kyynärpäät ulos"-asenne tuntuu jotenkin väkinäiseltä, eikä luontaiselta Bottakselle. Sellainen tunne jäänyt, että kun Bottas on alkanut vääntämään hampaat irvessä niin metsään on mennyt usein miehen omalta kannalta tai vähintään kilpakumppanin matka jäänyt kesken. Sikäli toivon, että Bottas malttaa mieluummin ajella sillä tavalla kuin on hänelle luonnollista, eikä pakottaa aggressiivisuutta turhaan. Luontaisella ajotyylillä tuolla parhaiten pitkällä tähtäimellä kuitenkin joko pärjää tai ei pärjää.

Se on myönnettävä, että aimo nipun pisteitä on töpeksinyt Williamsin tallikin pois. Taktiikat ovat kusseet turhan säännöllisesti.

Massalle tänäänkin voitto jäsentenvälisestä. Liian usein Massa on nähnyt ensimmäisenä ruutulipun. Tällä hetkellä vaikea nähdä, että Bottasta ikinä palkattaisiin Mercedekselle, Ferrarille tai Red Bullille. Sääntömuutosten myötä voi tietysti olla muitakin hyviä talleja taas tarjolla, mutta kuten yllä hyvin mainittiin, niin varsinaista tarvetta ei Bottaksen näytöt omaavalle miehelle esim. McLarenillakaan ole.

Bottaksen etsikkoaika taisi olla 2014, kun Williams ponnisti korkealle ja mm. Ferrari samalla sukelsi. Ei ole kovin todennäköistä, että Williams vastaavaan kykenisi. Suurin osa kuskeista ei saa yhtäkään tuollaista mahdollisuutta kuin minkä Bottas sai 2014. Eikä toki voi sanoa, että Vale olisi sitä huonosti käyttänyt, mutta kuten totesin, vau-hetkiä ei silti juuri jäänyt mieleen. Paljon hyviä suorituksia silti. Heidfeld tuntuu hyvältä (ja myös pahalta) vertaukselta tällä hetkellä, ammattimies mutta ei kuuminta hottia...

Kimin kisasta voi taas päällimmäisenä todeta, että voi perkeleen perkele. Eikö kiintiö voisi olla jo täynnä erinäköisiä ongelmia hänen osaltaan? Hienoa on silti se, että auto taitaa vihdoin ominaisuuksiltaan olla Lotus-vuosien kaltainen eli Kimin käsiin passeli. James Allison ja Kimi kerta kaikkiaan tuntuu olevan toimiva yhdistelmä. Kimihän on ollut Vettelin kanssa käytännössä tasoissa nyt alkuvuoden ja ajaminen näyttää esim. vuoteen 2014 verrattuna ihan eri mieheltä ja kellokin tykkää jälleen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hiukan hassuksi nämä "Kimin lopettaessa Formuloiden suosio kuihtuu kun Bottas on niin hajuton" kommentit tekee esimerkiksi se että ei Häkkisen Mikakaan ollut mikään suuri karismapesäke, mutta kyllä menestys kuitenkin kelpasi kansalle. Bottas on nyt kolmessa kisassa hävinnyt Massalle, mutta en vielä pitäisi sitä minään katastrofina miehen uran kannalta, hävisi Häkäkin usein Coulthardin kaltaiselle keskinkertaisuudelle. Ongelma vain on siinä että Bottas on nyt Williamsilla saavuttanut sen mitä siinä tallissa voi saavuttaa, Williams luultavasti tulee hiljalleen valumaan tulosliuskoissa alaspäin kun Red Bull ja epäilemättä jossain vaiheessa McLarenkin tulevat ohitse. Valtterin kannattaa harkita seuraava siirtonsa siirtomarkkinoilla tarkasti, väärä valinta ja tuloksena on jääminen sinne Kovalaisen kastiin kaverina joka valitsi väärin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eikös Häkkisen aikaan kisat näkyneet maikkarilta ihan ilmaiseksi? Kyllähän jengi katselisi Formuloita ilmaiskanavalta vaikkei siellä yhtään suomalaista olisi mukana, maksaminen onkin sitten eri asia.

Bottaksen meno on tosiaan hieman mollivoittoista. Ei Williamsilla voitoista ajettaisi kuin äärimmäisessä poikkeustilanteessa, mutta eniten huolettaa tuo turpaan ottaminen Massalta. Kieltämättä pieni yhtymä tulee Kovalaiseen, joka oli suhteellisen hyvä kuski, mutta ei riittävän hyvä haastamaan parhaita. Eihän ura nyt taputeltu ole, mutta näillä näytöillä ei kisata paikasta Ferrarilla tai Mersulla. Ja siellähän Bottaksen tavoitteen pitäisi olla, parhaissa autoissa taistelemassa mestaruudesta.

Olen miettinyt kuinka paljon kuljettajan luonteella on tekemistä menestyksen kanssa. Koska jos mietitään näitä parhaita kuljettajia, näkee kaikista päällepäin että osaavat olla vittumaisia tilanteen niin vaatiessa. Räikkönen puratti Lotus aikana koko ohjaussysteemin perjantain harjoituksissa kun ei miellyttänyt. Vettel paineli kiellosta huolimatta tallikaverin ohi voittaakseen. Rosberg ja Hamilton kiilaavat tarvittaessa toisen ulos radalta jne. Onko Bottaksesta tähän, vaatimaan sen viimeisen puristuksen tallilta jotta homma toimii. Aggressiivisuuttahan mies on jo vähän väläytellyt kisoissa, joskin olen samaa mieltä että vaikuttaa hieman teennäiseltä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ensimmäisen kierroksen kolareissa Vettel joutui käytännössä päättämään silmänräpäyksen aikana, että ottaako riskin Kvyatin kanssa osumasta vai väistääkö ulospäin, jossa sattui olemaan tallikaveri.
Kun lukee kommentteja oletteko ihan varma että vaihtoehdot oli vain osumat Kvyatiin ja Kimiin, eikö tuossa tilanteessa autoa voi enää hidastaa ollenkaan, mielestäni Sebillä ei ollut renkaat lukossa ennen osumaa. Toki asiat pitää tehdä ihan helvetin nopeasti mutta se on kuljettajan ammattitaitoa, Kvyat ja Kimi oli edellä ratkaisuvaiheessa ja silloin Sebin pitäisi hakea linja heti siihen Kimin taakse, nyt normivauhdilla ja pelkällä siirrolla sivuun osui Kimin takafillariin. Vettelin piikkiin tämä, turha selitellä muuta, racing incident ja näitä sattuu mutta nopeilla reaktioilla olisi voinut asemoida itsensä Kimin perään tai sitten ajaa tiukasti sisärataa koska kyseessä startti eikä normikierroksen ajolinjat, eikä Valtteri olisi ferrarien väliin ehtinyt joten se ei ollut syy tuohon ajolinjaan.

MM-taistoa ajatellen Hamilton on tehnyt lajille palveluksen, se on varmaa että tulee vielä taisteluun mukaan ja vaikka vahvasti tulisikin niin uskon että tämä voittoputki on saanut Nicolle hyvän itseluottamuksen päälle ja nyt usko omaan ajamiseensa on erittäin vahva. Ainakin puhtaalla radalla, toinen asia on sitten kumpi vie rengas rengasta vasten taistelut. Toivon että Nico herää tällä kaudella taisteluun kun puolustaa MM-johtoaan, eikä luovuta paikkaa helpolla ja silloin ei voida osumiltakaan välttyä tallikaveriin.

Hyvää pohdintaa kuskien luonteesta. Itselläkään ei ole mitään Valtteria vastaan mutta ihan samat huomiot olen tehnyt kuin @Knox. Tuntuu että nykyinen aggressiivisuuden haku yhdistettynä Williamsin heikentyneeseen kilpailukykyyn on erittäin tuhoisaa. Silloin se on teennäistä kun sitä pitää erikseen vielä lisätä kun ollaan jo kuninkuusluokassa. Pelisilmää puuttuu. Mutta jo tällä suorittamisella pyyhkii Massalla lattiaa jos saa puhtaan kisan läpivedettyä ja se on kunnioitettavaa se.

_
 

BaronFIN

Jäsen
Kyllähän Häkkisellä karsimaa olisi vaikka muille jakaa ja siihen päälle vielä charmantti gentleman -persoonallisuus, niin ei ihme että miehestä puhutaan vielä 15 vuotta lopettamisensa jälkeen maailmalla. Toki maailmanmestari on aina maailmanmestari ja jää siksi mieleen, mutta onhan tuolla ollut paljon hajuttomampiakin kavereita aivan kärjessä. Itse unohdan aina, että Buttonkin on maailmanmestari ja että ajaa vielä sirkuksessa mukana.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itse unohdan aina, että Buttonkin on maailmanmestari ja että ajaa vielä sirkuksessa mukana.

Button kuitenkin on yleisön mieleen. Hiljattain järjestetyssä kyselyssähän Kimi oli suosituin ja seuraavana tuli McLaren-kaksikko. JB on suht ainutlaatuinen kovan ja reilun kilpa-autoilijan ja miellyttävän seuramiehen yhdistelmä. Ei iske puukkoa selkään radalla tai sen ulkopuolella.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep Button on Kimin kanssa mielestäni radalla herrasmies-osastoa ilman, että heiltä kuitenkaan puuttuisi ajotaitoa ja nopeutta. Osaavat ajaa rajoilla, mutta vielä "vanhan liiton" hengessä niin, että ohittaessa ei esim. ensimmäisenä (ja ainoana) vaihtoehtona ole samalla ajattaa sitä ohitettavaa kanttarin päälle tai radalta ulos. Tai toisaalta mielestäni näillä veteraaneilla ei ole strategiana etsiä omia rajoja videopelihenkeen lukkojarrutusten ja pitkäksi menneiden jarrutusten kautta, joista nykyradat eivät toki valitettavasti enää rankaise ja sikäli "junnujen" kohkaavampi tyyli toimii.

Arvostan Buttonin kaikkiaan korkealle. Spesialiteettina miehellä on käsittämätön kyky haistella muuttuvat olosuhteet paremmin kuin muut kuskit ja tehdä oikeissa kohdissa oikeat ratkaisut, eli sadekeli/kostea/kuiva ratkaisut ovat lähes aina menneet JB:llä nappiin. Ajotyyli erittäin pehmeä ja sulava noin yleisestikin eli teoriassa yksi autolle ja renkaille "hellimmistä kuskeista". Valitettavasti vuosia jatkuneessa rengasruletissa pääasiassa on tuntunut olevan renkaiden aggressiivinen lämmittäminen, eikä säästeliäästi ajotyylistä ole useinkaan hyötynyt, koska renkaat eivät välttämättä liian pehmeästi ajaessa ala toimia lainkaan (Kimi mm. tämän saanut tuta turhankin usein).
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Button on "väärinymmärretty nero". Britti on koko F1-sarjan älykkäin persoona niin radalla kuin se ulkopuolella, mikä aiheuttaa joillekin mielikuvan tylsästä tyypistä, joka vain tyytyy köröttelemään joukon jatkona. Minusta Button ihan oikeasti yrittää taistella niistä sijoituksista, hän vaan älykkäänä kuskina tietää, että F1-kisa on aaltoileva tapahtuma, jossa yhteen ohitukseen ei kannata tuhota koko matkaa.

Monta kertaa Button tavataan tyrmätä argumentilla "se voitti mestaruuden ylivoimaisella autolla". No joo, mutta F1:ssä sillä autolla yksinkertaisesti tuppaa olemaan iso merkitys. Huomauttaisin myös, että eliittiluokan autollakaan ei voi voittaa, jos voittamiseen vaadittavaa ajotaitoa ei ole.

F1-uran päättyisen jälkeen olisi mielenkiintoista nähdä Button kestävyyskisoissa (Le Mans, WEC). Kestävyyskisat ovat kuitenkin kovatasoisia ja niissä pyörii mm. Webberin, Davidsonin, Sarrazinin, Kobayashin, Marcel Fässlerin ja Loic Duvalin kaltaisia rattimiehiä.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Muistan elävästi Buttonin haastattelun joka oli tehty kauden 2008 jälkeen (F1-live tjmv). Muiden kysymysten ohella häneltä tietenkin kysyttiin Hamiltonista ja siitä mitkä olivat mietteensä mestaruuden palautumisesta britteihin pitkän tauon jälkeen. Jenson antoi tunnustuksen Hamiltonille ja sanoi olevansa tyytyväinen maanmiehensä menestyksestä mutta muistutti että vaikka kaikki nyt puhuvat vain ja ainoastaan Lewis Hamiltonista, niin paremmalla autolla hän tekee täsmälleen saman eli voittaa mestaruuden.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Monta kertaa Button tavataan tyrmätä argumentilla "se voitti mestaruuden ylivoimaisella autolla". No joo, mutta F1:ssä sillä autolla yksinkertaisesti tuppaa olemaan iso merkitys. Huomauttaisin myös, että eliittiluokan autollakaan ei voi voittaa, jos voittamiseen vaadittavaa ajotaitoa ei ole.

Samalla argumentilla voisi tyrmätä myös Hamiltonin viimeisimmät mestaruudet tai ison osan Schumacherin mestaruuksista. Minä olen myös sitä mieltä että Button on aliarvostettu. Autolla on aina iso merkitys ja Button voitti mestaruuden sillä ainoalla kaudella kun hänellä on ollut sellainen auto jolla mestaruuden pystyy voittamaan. Muuten on ajanut tasaisesti koviakin nimiä vastaan, ei hävinnyt Hamiltonille eikä ole hävinnyt Alonsollekaan vaikka näitä yleisesti pidetään ykkösten parhaimmasta päästä olevina kuljettajina. Raa'assa nopeudessa Button kyllä häviää molemmille, ja monelle muullekin mestarille, mutta kilpa-ajaminen on muutakin kuin raakaa nopeutta. Sen minkä Button häviää yhden kierroksen nopeudessa, hän pystyy korvaamaan "proffamaisella" älykkyydellä ja suoritusvarmuudella. Se on myöskin iso osa menestymistä joten se ei ole yhtään väheksyttävää, Prostkin pystyi tällä taktiikalla taistelemaan tasapäisesti Sennaa vastaan ja voittamaankin hänet vaikka Senna tuosta kaksikosta oli nopeampi. Ja ei Buttonistakaan todellakaan voi puhua hitaana kuljettajana vaikka ihan samanlaista räiskyvää nopeutta ei löydykään kuin vaikkapa Hamiltonilla.

Persoonanahan Button on mainio. Hauska, huumorintajuinen kaveri joka ei vaikuta liikoja puristavan, ja ennen kaikkea sellainen Alonsomainen (tai Hamiltonmainen) kusipäisyys loistaa poissaolollaan. Buttonin harvoin kuulee länkyttävän paskaa kilpakumppaneistaan tai milloin mistäkin. Jostakin syystä ihmiset vaan tuntuu nykyisin pitävän sellaista ihmistä automaattisesti tylsänä joka ei käyttäydy koko ajan kusipäisesti tai ole aivan omanlaisensa persoona kuten Räikkönen. Minulle tuo Buttonin kuiva huumori ja sarkastiset heitot tiimiradioon uppoaa. Sitäkin pitää Buttonissa arvostaa että ajaa radalla aina reilusti eikä tee sielläkään kusipäisiä liikkeitä. On kyllä pahimmillaan vaikea vastus joka jatkaa taistelua niin pitkään kun pieninkin mahdollisuus säilyy, mutta ei koskaan tee mitään härskejä liikkeitä vaan ajaa aina reilusti. Siinä suhteessa Räikkösen ohella näitä harvoja old skool kuskeja verrattuna nykyisiin pleikkarikuskeihin joiden versio taistelusta tuntuu olevan se että "silmät kiinni ja täysillä päin".

Harmi vaan tosiaan, kuten Rubicon sanoi, että nykyisin tällainen kohkaavampi tyyli toimii kun autot ovat kestävämpiä ja radat antavat isotkin virheet anteeksi. Buttonin kaltaiset kuljettajat eivät enää pysty kovinkaan paljon hyötymään suoritusvarmuudestaan, ja välillä tuntuu että tällaiset reilusti ajavat kuljettajat joutuvat jatkuvasti kärsimään kun junnut vetää renkaat savuten näitä epätoivoisia syöksyjä kylkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös