Mainos

Formula 1 – kausi 2015

  • 151 855
  • 880

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Ei tuossa mun mielestä ollut sen kummempaa ajolinjaa kuin muilla, paitsi auto lipsahti normaalia leveämmäksi. Samanlaista nähtiin muiltakin kuskeilta, eri mutkissa tosin. Eivät ne turhaan jääneet pois 2. harjoituksesta.

Eikös se ole kummempi ajolinja jos auto lipsahti leveämmäksi kuin muilla? Oikea ajolinja on formula-autolla tuollaisessa kohdassa noin +-50cm, se on senttipeliä kun ajetaan kilpaa asfaltilla.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eikös se ole kummempi ajolinja jos auto lipsahti leveämmäksi kuin muilla? Oikea ajolinja on formula-autolla tuollaisessa kohdassa noin +-50cm, se on senttipeliä kun ajetaan kilpaa asfaltilla.

Ei Perez tuota mutkaa joka kerta ajanut samalla tavalla, se oli ajovirhe. Edelleenkin, samanlaisia lipsahduksia vihreälle liukkaalle tekonurmelle sattui useammalla kuskilla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei tuossa mun mielestä ollut sen kummempaa ajolinjaa kuin muilla, paitsi auto lipsahti normaalia leveämmäksi. Samanlaista nähtiin muiltakin kuskeilta, eri mutkissa tosin. Eivät ne turhaan jääneet pois 2. harjoituksesta.

Jep, ihmettelen taas tätä spekulointia(tai sitten ajan trolliansaan) ajovirheestä kun kuitenkin kuvatodisteet kertovat vakavasta mekaanisesta viasta, eikä siitä että Meksikon pikajuna olisi "taas" sählännyt.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Taisi se karvan leveäksi mennä, mutta aika leveällä linjalla kaikki kuskit tuon mutkan ajaa. Perez todennäköisesti haki sitä limiittiä kuinka leveäksi voi laskea mutkan ulostulon.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Jep, ihmettelen taas tätä spekulointia(tai sitten ajan trolliansaan) ajovirheestä kun kuitenkin kuvatodisteet kertovat vakavasta mekaanisesta viasta, eikä siitä että Meksikon pikajuna olisi "taas" sählännyt.

Vakava mekaaninen vikahan syntyy usein siitä että kuljettaja laittaa auton liian koville ajamalla esimerkiksi liian pomppuisessa paikassa kuten Perezin tilanne näytti. Harvemmin ne vakavat mekaaniset viat siitä syntyvät että mekaanikko unohtaa kiristää pultit.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko Maikkarilla formuloissakin joku säästölinja päällä kun kisoja taidetaan selostaa Suomesta käsin ja paikan päällä hengailee vain Pulkkisen veljekset? Odotin että viimeistään Eurooppaan tullessa myös Saari matkustaisi kisoihin mutta nytkin Unkarin kisaa taidetaan selostaaa vain tv-kuvan välityksellä. Muutamissa kisoissa koko tiimi on ollut paikan päällä, mutta enimmäkseen taitaa olla etätyötä.

Muuten ei kauheasti haittaa, mutta Saari teki mielestäni aika hyviä haastatteluja ja tuntui tulevan hyvin juttuun haastateltavien kanssa. Pulkkinen on asiantuntemuksestaan huolimatta aika kökkö haastattelija ja kysyy vuodesta toiseen samat kysymykset. Vielä viime kaudella noita alkulöpinöitä jaksoi katsoa kun paikalla oli koko tiimi, nyt tulee lähinnä vaivautuneeksi Pulkkisen haastatteluista.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nelson Piquet oli näköjään rekrytoitu Bernien autonkuljettajaksi Unkarin radalla - hyvä niin, älkää vaan päästäkö sitä sinne voittajahaastatteluihin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vakava mekaaninen vikahan syntyy usein siitä että kuljettaja laittaa auton liian koville ajamalla esimerkiksi liian pomppuisessa paikassa kuten Perezin tilanne näytti. Harvemmin ne vakavat mekaaniset viat siitä syntyvät että mekaanikko unohtaa kiristää pultit.

Tuollainen vähän raisumpi ajolinja on kyllä jotain minkä auton pitäisi kestää usein toistettuna eikä hajota tuhannen paskaksi noin yllättäen.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Tuollainen vähän raisumpi ajolinja on kyllä jotain minkä auton pitäisi kestää usein toistettuna eikä hajota tuhannen paskaksi noin yllättäen.

Miksi sitten kaikki kuskit ei siitä aja jos auto kerran sen kestäisi?
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Millähän verukkeella italiassa saadaan käännettyä tämä keskeytys Kimin piikkiin.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Harmi Ferrarin kannalta, että varma kaksoisvoitto haihtui Unkarin helteeseen, mutta Kimin asemia tämä kisa luultavasti paransi elleivät ole jo tehneet sopimusta jonkun muun kanssa. Helpointahan olisi käyttää Kimin optio ja ensi kauden jälkeen ottaa Bottas ilmaiseksi, kun Kimi todennäköisesti lopettaisi muutenkin.

Kisakin ehdottomasti kauden mielenkiintoisin mitä ei Unkarilta olisi odottanut ja tuo Rosbergin nilkuttaminen toi hyvän positiivisen lopun kisalle. Hamiltonista on kyllä pakko tykätä, koska silloin kun kulkee niin tykitetään kunnolla ja sitten kun menee pieleen niin kaikki todellakin menee päin persettä ja suu käy.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Vituttaa muuten aivan helvetisti. Kerrankin kun tuli superlähtö ja näytti loistavalta, niin eiköhän Fiat sano itsensä irti ja tottakai siitä väärästä autosta. Sitten vielä muutama kierros myöhemmin Bottas on nousemassa jo viidenneksi , kunnes Verstappen puhkoo renkaan ja Valtteri jonon hännille. Jossittelua, mutta Rorsbergin ja Ricciardon kolarin johdosta olisi ehkä kolmossija ollut tarjolla. Suomalaisittain meni siis taas vahvasti tämä sunnuntai. Hyvältähän se näyttikin jonkun aikaa.

Yksi parhaista kisoista pitkään aikaan ja silti päällimmäinen tunne on vitutus. Alkoi vituttamaan vain lisää, kun katsoi tuota Vettelin ja Ferrarin juhlintaa.
Hamiltonkin sai kuin saikin enemmän pisteitä, kun Nico niin sekin ero vaan kasvoi.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Varmaan siten, että olisi pitänyt ajaa varovaisemmin sen jälkeen kun se etusiiven palanen irtosi. Harmittava juttu - kaikki oli valmiina hienoa sijoitusta varten.
Ja mikä hauskinta, etusiipi oli ehjä ja keulassa ollut kamera irtosi lentäen huithelvettiin. Kyllä kiero italiaanomafia, eipäs kun media, saa sen Räikkösen viaksi jos ei erota oliko se kamera vai etusiiven pala mikä viuhahti pään ohi, Räikkönen radioon mainitsi isosta etusiiven palasta. Rakentakaa manolitot auto joka kestää, tänään meni kaksoisvoitto.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Hamiltonilla kävi kyllä uskomattoman hyvä tuuri, ensimmäisellä stintillä monta autoa teki aikaisen stopin ja Lewis sai muutaman sijan ilmaiseksi ja sitten Rosberg-Ricciardo-duo hölmöili vielä uusintastartin jälkeen.

Hauskaa että suomalaisselostajat ovat sitä mieltä että Rosberg rikkoi oman renkaansa ja täysin identtisessä tilanteessa Bottaksen kanssa syy olikin Verstappenin. Hankalahan noista on sanoa kenen vika on, en tosin pitäisi huonona vaihtoehtona että takana olevaa rangaistaan mikäli rikkoo toisen renkaan. Silloin tietysti pitäisi rangaista aina eikä jättää mitään tulkinnan varaan.

Myös Hamilton-Kvyat tilanne oli omituinen. Näin tosin vain yhden uusinnan tilanteesta jossa molemmat olivat selkeästi radan ulkopuolella ja silti vain Kvyat sai rangaistuksen? Hankala ohittaa kuitenkin toista autoa sääntöjen mukaan jos sekin on ulkona radalta.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Myös Hamilton-Kvyat tilanne oli omituinen. Näin tosin vain yhden uusinnan tilanteesta jossa molemmat olivat selkeästi radan ulkopuolella ja silti vain Kvyat sai rangaistuksen? Hankala ohittaa kuitenkin toista autoa sääntöjen mukaan jos sekin on ulkona radalta.
Sekin on outoa että Perez-Maldonado-kolarista tulee kyllä sanktiota, mutta Rosberg-Ricciardo - kolarista ei mitään kummallekkaan. Eikös sääntöjen pitäisi olla samat kaikille...
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä Rosbergin ja Ricciardon kolarissa katsottiin vähän hyötynäkökohtaa eli Ricciardo hävisi itse tilanteessa paljon vähemmän kuin Rosberg.

Voi olla täysin sattumaakin, mutta ennen kisaa pohdittiin, onko järkeä järjestää muistotilaisuus vartti ennen starttia ja johtui siitä tai ei, niin valtavasti tuli kolareita ja rangaistuksia. Jos jollakulla ajatukset harhailivat, niin siinäkin on ehkä selitys johonkin. (Tästä innostuneena Ecclestone ehdottaa, että jatkossa joka kisaa ennen järjestetään jonkinlainen muistotilaisuus värikkämpien kisojen toivossa.)

Ei ollut helppo rata Mersulle tämä, mutta pitikö taas Hamiltonin pudota voipuoli ylöspäin? Kai sitten. Kaksi selkeää ajovirhettä ja MM-johto kasvaa. Aika monella varmasti jäi hampaankoloon tästä kisasta. Tylsäksi ei voi haukkua, mutta sen verran täytyy lähteä king of the junglen linjoille, että kyllä tuo lopputulos karvaanpuoleiseksi jäi.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Sekin on outoa että Perez-Maldonado-kolarista tulee kyllä sanktiota, mutta Rosberg-Ricciardo - kolarista ei mitään kummallekkaan. Eikös sääntöjen pitäisi olla samat kaikille...
Rosbergille tuosta olisi pitänyt antaa varmaan 5 sekunnin aikasakko huolimattomasta ajamisesta. Hyvin näki uusinnasta Ricciardon autosta, että Rosberg tulee suoraan ajolinjalle, vaikka pystyisi jättämään tilaa. Tyhmä virhe Nicolta.

Loistava kisa ja en tosiaan tiedä oliko kuljettajien ajatukset jo kesätauossa vai missä, kun niin paljon nähtiin yhteenosumia. Maldonado taisi kerätä itselleen 3 vai 4 rangaistusta kisan aikana, joka on sekin varsin kiitettävä suoritus. Tuolle naurettiin Sky Sportsin lähetyksessäkin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Että sellainen Unkarin GP. Suomalaisittain mahdollisuudet oli paljon parempaan, mutta huono tuuri(luojan kiitos Vilander ei ollut selostamossa) pilasi finskien kisan. Räikköseltä startista lähtien vahvaa tekemistä kunnes tekniikkamurheet kaatoivat Kimin kisan. Williams oli koko lailla vaisu, mutta Boltteri teki voitavansa aina katkeraan loppuun asti.

Itse kilpailu oli todella mielenkiintoinen etenkin Hungaroringilla ajetuksi. Vetteliltä loistotekemistä, ja ansaittu voitto. Mutta päivän tuurihaukka oli ehdottomasti Hamilton. Jumalauta äijä sai rankkuakin, mutta silti nousi kuudenneksi.

Näin ohimennen, Maldonado sai peräti kolme rangaistusta iltapäivän GP:n aikana. Tekisin sellaisen muutoksen, että kolmas rangaistava teko kisan aikana johtaisi hylkäykseen, koska kolme rangaistusta osoittaa kuskin olevan täysin väärissä ympyröissä/säännöistä piittaamaton.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mietin kanssa tuota Maldonadon touhua, että mitähän tallinsa siinä kisan aikana on mieltä.

Parikymmentä äijää koko maailmassa pääsee kauden aikana ajamaan F1-kisoja, ja sitten yhdessä autossa on tuollainen sohlaaja. Tiedän, että yksi kisa ja ei kaikki ole tuollaisia edes Pastorilla, mutta onhan tuossa nyt tallipäällikölläkin varmaan sellainen olo, että tule nyt vittuun sieltä perseilemästä ja ehkä maailmasta löytyy vapailta markkinoilta myös joku vähän varmempi kaveri ajamaan noita kisoja sujuvammin kunnialla maaliin.

Kisa oli kaikkea muuta kuin odotetun mukainen Unkarin GP, räväkkä alku ja pirusti tapahtumia loppuun asti. Kimille harmittava keskeytys kesken kauden parhaan kisan samoin kuin Bottasin osuma ja putoaminen pisteiltä.

Myös Nicon vitutuksen tyhjällä kumilla räpiköidessään voi vain kuvitella. Kuromassa palkintopallisijoituksella piste-eron kiinni ja sitten käy yllättäen noin, ja lopulta ero MM-pisteissä kasvaa entisestään vaikka Hamiltonin kisa meni kaikkea muuta kuin putkeen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Parikymmentä äijää koko maailmassa pääsee kauden aikana ajamaan F1-kisoja, ja sitten yhdessä autossa on tuollainen sohlaaja. Tiedän, että yksi kisa ja ei kaikki ole tuollaisia edes Pastorilla, mutta onhan tuossa nyt tallipäällikölläkin varmaan sellainen olo, että tule nyt vittuun sieltä perseilemästä ja ehkä maailmasta löytyy vapailta markkinoilta myös joku vähän varmempi kaveri ajamaan noita kisoja sujuvammin kunnialla maaliin.
Maldonadossa taitaa olla parikinkymmentä miljoonaa syytä Lotukselle. Venezuelan valtion öljy-yhtiö tuo kymmeniä miljoonia vuodessa sponsorirahaa. Ihan uskomaton sählääjä Maldonado on, mutta ei kuitenkaan vauhdillisesti mikään toivoton tapaus, joita omasta mielestäni Ericsson esimerkiksi on. Toki Ericsson on paljon paskemmilla autoilla joutunut ajamaan, mutta silti.
Vaikea kuitenkin uskoa ja muistaa, että Maldonado on GP-voittaja. 2012 Espanjassa täysin puskista paalulta voittoon eikä Alonso tai Kimi päässyt ohitse. Sen jälkeen taisi vetää kymmenen kilpailua putkeen ilman pisteitä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viime vuonna Spassa Hamilton leikkasi oman takarenkaansa Nicon etusiipeen ja koko maailma meni halpaan Lewiksen itkiessä, Mersun tiimi ensimmäisenä... Nyt samanlaisessa tilanteessa kun Nico on edellä niin taas se olisi hänen syy...
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Viime vuonna Spassa Hamilton leikkasi oman takarenkaansa Nicon etusiipeen ja koko maailma meni halpaan Lewiksen itkiessä, Mersun tiimi ensimmäisenä... Nyt samanlaisessa tilanteessa kun Nico on edellä niin taas se olisi hänen syy...
Koneelta löytyi vielä kuva viimevuotisesta kolarista ja liitin tuon ja tämänpäiväisen tähän viestiin. Huomataan, että Rosbergilla oli tarpeeksi tilaa kontaktihetkellä vasemmalla puolellaan, mutta päätti riskeerata ja onnistui tuhoamaan Hamiltonin kisan.
 

Liitteet

  • hamros.jpg
    hamros.jpg
    76,6 KB · kertaa luettu: 386
  • ricros.jpg
    ricros.jpg
    141,1 KB · kertaa luettu: 403

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Näin ohimennen, Maldonado sai peräti kolme rangaistusta iltapäivän GP:n aikana. Tekisin sellaisen muutoksen, että kolmas rangaistava teko kisan aikana johtaisi hylkäykseen, koska kolme rangaistusta osoittaa kuskin olevan täysin väärissä ympyröissä/säännöistä piittaamaton.

Eikös noista rangaistuksista pitänyt tulla myös jotain virhepisteitä joiden liika kartuttaminen johtaa automaattiseen kilpailukieltoon. Monelle Maldonado on tuollainen touhoankkamainen säheltäjä, mutta itselleni Pastori on ehkä kusipää joka vain tunnepuuskan sattuessa ignoraa sääntöjä. En muista ketään muuta kuskia kuitenkaan joka esimerkiksi aivan tahallisesti on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana törmännyt toiseen kuskiin kostaakseen ja vieläpä aika-ajosession jo päätyttyä(Pastori tuuppasi muutama vuosi takaperin Spassa päin Hamiltonia Hämiksen ohitettua Maldonadon väkisin bussipysäkki-shikaanissa ehtiäkseen ajamaan Q3:n lopussa paalupaikka-ajan).
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koneelta löytyi vielä kuva viimevuotisesta kolarista ja liitin tuon ja tämänpäiväisen tähän viestiin. Huomataan, että Rosbergilla oli tarpeeksi tilaa kontaktihetkellä vasemmalla puolellaan, mutta päätti riskeerata ja onnistui tuhoamaan Hamiltonin kisan.
Tossa tärkeätä huomata ajolinja joka Spassa on seuraavan vasurin takia ihan toinen kun Hungaroringin alkava suora. Lewis leikkasi suoraan Nicon ajolinjalle Spassa niinkuin Nico leikkasi Ricciardon linjalle tänään. Ja ihan turha väittää että Lewis ei tiennyt missä Nico oli. Tiesi sentilleen. Ja tänään nähtiin Lewikseltä ihan samanlainen tilanne kun työnsi Bottaksen ulos ykkosmutkassa. Jos Vale olisi pitänyt linjansa niin hän olisi menettänyt siipensä ja Lewis takarenkaansa... Lewis on harrastanut näitä paljon ja usein selvinnyt kun on se maine että hän ei väistä. Nico ei kerran antanut tilaa ja sai paskat niskaan. Ja siksi Hämy on maailmanmestari ja harrastaa näitä edelleenkin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös