Formula 1 – kausi 2015

  • 151 699
  • 880

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tossa tärkeätä huomata ajolinja joka Spassa on seuraavan vasurin takia ihan toinen kun Hungaroringin alkava suora. Lewis leikkasi suoraan Nicon ajolinjalle Spassa niinkuin Nico leikkasi Ricciardon linjalle tänään. Ja ihan turha väittää että Lewis ei tiennyt missä Nico oli. Tiesi sentilleen. Ja tänään nähtiin Lewikseltä ihan samanlainen tilanne kun työnsi Bottaksen ulos ykkosmutkassa. Jos Vale olisi pitänyt linjansa niin hän olisi menettänyt siipensä ja Lewis takarenkaansa... Lewis on harrastanut näitä paljon ja usein selvinnyt kun on se maine että hän ei väistä. Nico ei kerran antanut tilaa ja sai paskat niskaan. Ja siksi Hämy on maailmanmestari ja harrastaa näitä edelleenkin...

Otappa ne värilasit pois silmiltä. Ei ole yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat kun Rosberg vaihtaa ohitustilanteessa useaan otteeseen ajolinjaa. Joihinkin vielä uppoaa tuo Rosbergin pyhimysrooli. Samanlaisia mulkkuja ne on molemmat. Hamilton vain on näistä mulkuista nopeampi.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tossa tärkeätä huomata ajolinja joka Spassa on seuraavan vasurin takia ihan toinen kun Hungaroringin alkava suora. Lewis leikkasi suoraan Nicon ajolinjalle Spassa niinkuin Nico leikkasi Ricciardon linjalle tänään. Ja ihan turha väittää että Lewis ei tiennyt missä Nico oli. Tiesi sentilleen. Ja tänään nähtiin Lewikseltä ihan samanlainen tilanne kun työnsi Bottaksen ulos ykkosmutkassa. Jos Vale olisi pitänyt linjansa niin hän olisi menettänyt siipensä ja Lewis takarenkaansa... Lewis on harrastanut näitä paljon ja usein selvinnyt kun on se maine että hän ei väistä. Nico ei kerran antanut tilaa ja sai paskat niskaan. Ja siksi Hämy on maailmanmestari ja harrastaa näitä edelleenkin...
Olennaista on, että oliko kontaktihetkellä riittävästi tilaa väistää. Span tapauksessa oli, mutta jos kontakti olisi tapahtunut vaikka tuossa seuraavassa vasurissa ja Lewis olisi leikannut eteen, olisi se ollut täysin hänen syytänsä.

Tämä ulospakottaminen sinänsä on harmaalla alueella ajelua, mutta aika usein näissä se takana oleva osapuoli väistää, jolloin riski kannattaa ottaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Otappa ne värilasit pois silmiltä.

Ota ite... Ei mua saa kenenkään faniksi. Mutta kun vikaa on molemmissa niin turhaa on toinen leimata syylliseksi vai kuinka?

@MrMacmanaman, ihan samaa mieltä siitä että nuo on harmaata aluetta eikä noista ketään pitäisi syyttää. Ikinä. Ei olisi pitänyt tuomita Nicoa Lewiksen(ja se mua siinä vähän ärsyttääkin, tuomio asiassa jossa ei olisi pitänyt tuomita ollekaan...)kanssa kolaroinnista ja ihan kuten nyt oikein menikin, Nicoa tai Ricciardoa... Nuo on kisa kolareita ja niitä sattuu, Joku voittaa joku kärsii. Se on kisaa se... Ja kilpailijan oma valinta. Jeesuksen sama että kumpi tuossa tilanteessa osuu tai kumpi ei anna tilaa koska kummallakin on mahdollisuus tehdä riskitön valinta. Kun kumpikaan ei sitä tee niin sit osuu. Shit happens... En pidä ollenkaan siitä että aina pitää joku tuomita vaikkei olisi aihetta.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Rosbergille tuosta olisi pitänyt antaa varmaan 5 sekunnin aikasakko huolimattomasta ajamisesta. Hyvin näki uusinnasta Ricciardon autosta, että Rosberg tulee suoraan ajolinjalle, vaikka pystyisi jättämään tilaa. Tyhmä virhe Nicolta.

Kerrotko vielä mielipiteesi Bottas-Verstappen-tilanteesta?
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ei olisi pitänyt tuomita Nicoa Lewiksen(ja se mua siinä vähän ärsyttääkin, tuomio asiassa jossa ei olisi pitänyt tuomita ollekaan...)kanssa kolaroinnista ja ihan kuten nyt oikein menikin, Nicoa tai Ricciardoa...
Nicoa haukuttiin, koska kolaroi väärän auton kanssa. Ei olisi tullut mitään, jos olisi rikkonut jonkun Marussian renkaan, mutta kun törmäsi Lewikseen, niin se katsottiin F1-fanien keskuudessa tahalliseksi, kun hänellä oli vielä mahdollisuus väistää ratarajojen sisäpuolellakin. Hänellä oli myös taustalla jo muita toilailuita, kuten Monacon aika-ajoissa aiheutettu keltainen lippu, ettei Lewis saanut ajettua viimeistä vetoaan.

Jos kukaan ei koskaan väistäisi, niin kuljettajat varmasti oppisivat antamaan tarpeeksi tilaa, kun oikeasti pelkäisivät autonsa puolesta tai sitten vaihtoehtoisesti noista ulostyönnöistä annettaisiin herkemmin rankkua, mutta silloin valitettaisiin ettei saa kilpailla. Mielestäni vain selkeät tapaukset pois, sillä kontaktit kuuluvat kilpa-autoiluun ja jos "syyllinen" kärsii jo kolarista kuten Nico tänään ei häntä turhaan kannata enää rangaista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
.
Näin ohimennen, Maldonado sai peräti kolme rangaistusta iltapäivän GP:n aikana. Tekisin sellaisen muutoksen, että kolmas rangaistava teko kisan aikana johtaisi hylkäykseen, koska kolme rangaistusta osoittaa kuskin olevan täysin väärissä ympyröissä/säännöistä piittaamaton.

Ei kai sillä nyt loppupeleissä ole väliä enää jos saa 3 rangaistusta niin kisa on pilalla, ennemmin tuossa pitäisi vähintään antaa seuraavaan kisaan lähtöpaikkarangastusta ja tarpeeksi varoituksia niin kilpailukieltoa. Ilmeisesti kuitenkin F1 on sama käytäntö kun Suomen lakikirjassa että useasta kerrasta saa vaan paljousalennuksia.

Mutta jos itse kisasta niin Alonson 5 tila oli kyllä hyvä suoritus tuolla autolla, näyttäisi siltä että Mclaren voi vielä loppukauden kisoissa olla musta hevonen ja taistella ainakin pistesijoista ja valmistajien 5 tilasta. Kuitenkin ajettiin kuumissa olosuhteissa ja vauhti oli hyvää ja kummatkin autot maaliin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei kai sillä nyt loppupeleissä ole väliä enää jos saa 3 rangaistusta niin kisa on pilalla, ennemmin tuossa pitäisi vähintään antaa seuraavaan kisaan lähtöpaikkarangastusta ja tarpeeksi varoituksia niin kilpailukieltoa. Ilmeisesti kuitenkin F1 on sama käytäntö kun Suomen lakikirjassa että useasta kerrasta saa vaan paljousalennuksia.
No ei sinänsä ole väliä, mutta mielestäni kolme rangaistusta saisi johtaa hylkäykseen ihan vain sen takia, että saadaan typerästi ajavat kuskit pois radalta, ja siten muiden tieltä.

Eikös noista rangaistuksista pitänyt tulla myös jotain virhepisteitä joiden liika kartuttaminen johtaa automaattiseen kilpailukieltoon. Monelle Maldonado on tuollainen touhoankkamainen säheltäjä, mutta itselleni Pastori on ehkä kusipää joka vain tunnepuuskan sattuessa ignoraa sääntöjä. En muista ketään muuta kuskia kuitenkaan joka esimerkiksi aivan tahallisesti on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana törmännyt toiseen kuskiin kostaakseen ja vieläpä aika-ajosession jo päätyttyä(Pastori tuuppasi muutama vuosi takaperin Spassa päin Hamiltonia Hämiksen ohitettua Maldonadon väkisin bussipysäkki-shikaanissa ehtiäkseen ajamaan Q3:n lopussa paalupaikka-ajan).
Katsoin F1:n virallisesta sääntökirjasta, ja näemmä niitä rikepisteitä yhä jaetaan. 12 rikepojoa johtaa yhden kisan kilpailukieltoon.

Maldonado on kyllä ihme tyyppi. Toisaalta on ihan nopeakin(otti Williamsilla GP-voiton, mutta nykyisin roikkuu pelkästään PDVSA:n tukirahojen ansiosta Lotuksella, jolle nuo tukirahat ovat sen verran tärkeitä, että Pastor jatkaa ensi kaudellakin.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Monelle Maldonado on tuollainen touhoankkamainen säheltäjä, mutta itselleni Pastori on ehkä kusipää joka vain tunnepuuskan sattuessa ignoraa sääntöjä. En muista ketään muuta kuskia kuitenkaan joka esimerkiksi aivan tahallisesti on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana törmännyt toiseen kuskiin kostaakseen... >clip<

Mun muistin mukaan Juan Pablo Montoya pystyi myös ihan uskomattomaan tunarointiin ja välillä täysin tahallaan. Kerran ainakin johti kisaa, mutta autoon tuli vika, joten vauhti hyytyi oleellisesti. Toisena ollut M. Schumacher yritti väkisin ohi ja autot kolaroivat. Montoya oli käytännössä jo keskeytyskunnossa, mutta joku piti saada mukaan. En valitettavasti löydä tälle välitöntä YouTube-vahvistusta, joten muistin varassa mennään. Yhtä kaikki, Montoya oli F1-sarjassa Maldonadon esitapaus.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mun muistin mukaan Juan Pablo Montoya pystyi myös ihan uskomattomaan tunarointiin ja välillä täysin tahallaan. Kerran ainakin johti kisaa, mutta autoon tuli vika, joten vauhti hyytyi oleellisesti. Toisena ollut M. Schumacher yritti väkisin ohi ja autot kolaroivat. Montoya oli käytännössä jo keskeytyskunnossa, mutta joku piti saada mukaan. En valitettavasti löydä tälle välitöntä YouTube-vahvistusta, joten muistin varassa mennään. Yhtä kaikki, Montoya oli F1-sarjassa Maldonadon esitapaus.
Herra Schumacherhan on tälläkin saralla omassa kastissaan.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Schumacherilla toki oli huomattavia ansioitakin lajissa, jos nyt tällainen vuosisadan vähättely sallitaan ajan ja tilan säästämiseksi.

Kun nyt tuli selattua noita videoita 2000-luvun alusta, niin ensimmäinen huomio oli kyllä ääni. Olivat melkoisesti kiihkeämpiä laitteita formulat tuohon aikaan.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Racing incident.

Suomalaisuus ei varmaan vaikuta tuohon mielipiteeseen? Bottashan tulee aivan samalla tavalla Verstappenin ajolinjalle kuin Rosberg tulee Ricciardon linjalle?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Unkarissa taisi viileämpi sää kisapäivänä pelata Ferrarin pussiin, saivat minusta selkeästi etua pehmeämmällä seoksella, joka kesti hienosti. Toisaalta, kun pääsee ajamaan rauhassa kärjessä, tuntuu rengas kuin rengas pelaavan koska voi mitoittaa vauhdin oikein ja ajaa puhtaassa ilmassa. Yllättävän hankala se Mersukin on kun muiden perässä roikkuu.

Mitähän Mersujen starteille on tapahtunut? Kahdessa kisassa putkeen hukkaavat eturivin. Mitenkähän muuttuu Spassa kun ei ole enää inssien avustamia kytkinasetuksia käytössä. Ainakin vaihtelua startteihin tulee kun virheen mahdollisuus kasvaa ja voi tulla isojakin hyppäyksiä lähdöissä. Usein on ollut aika kliinisen hyvät startit kaikilla, toivottavasti tähän tulee muutosta.

Spahan voisi toivoa kuivaa, koska silloin olisi suomalaisilla olisi teoriassa mahdollisuudet. Toisaalta sellainen puoliksi sadekeli (sataa esim. eri puolella pitkää rataa) toisi hyvän lottokisan, mutta silloin varsinkin Williamsin vauhti kyykkää ja eipä Kiminkään näytöt nyt ihan huippuja ole noissa olosuhteissa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun nyt tuli selattua noita videoita 2000-luvun alusta, niin ensimmäinen huomio oli kyllä ääni. Olivat melkoisesti kiihkeämpiä laitteita formulat tuohon aikaan.
Kaverin kanssa jotain kuvia selailtiin puhelimeltaan, katsottiin kun galleriasta vastaan tuli samasta katsomosta startin jälkeen kuvaamansa videopätkät Abu Dhabin kisasta vuosilta 2012 ja 2014.

Startin jälkeen vielä todella tiiviissä letkassa tulivat siinä kohdin jarrutukseen, uudemmassa eli viime vuoden pätkässä kuului oikeastaan vain yleisön mylvintä ja renkaiden ulvomista jarrutuksessa sekä vaisut moottoriäänet, vanhemmassa pätkässä kuului pelkkä korviahuumaava moottoreiden pauhaaminen eikä mitään muuta.

Eikä siinä mitään, sillä mennään mikä on määräysten mukaista, mutta tuli vaan mieleen kun tuon vertailun siinä teki että parikin vuotta vanhassa oli ihan erilainen formuloiden äänimaailma ja sinänsä tunnelma.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Suomalaisuus ei varmaan vaikuta tuohon mielipiteeseen? Bottashan tulee aivan samalla tavalla Verstappenin ajolinjalle kuin Rosberg tulee Ricciardon linjalle?
Juu, lähes identtinen tilanne. Bottas ei huomannut Verstappenin ajaneen sisälinjalle ja leikkasi tämän eteen kohtalokkain seurauksin. En nyt tiedä menikö sulta ohi meikäläisen sarkasmi vaatiessani rangaistusta Rosbergille, kun kyselit tästäkin lisäselvityksiä.

Itse veikkaan tylsästi, että Spa ajetaan suht koleassa säässä ja kisa tulee olemaan Mersujen näytöstä. Ellei Niso Ruusbär ole toista mieltä Kemmel-suoran päässä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrari ei sitten vaihtanut Kimin autoon moottoria, vaikka se käytännössä leikkasi kiinni. Se on vaan fixattu. Unkarissa samasta motista tuli vedet pihale, nyt öljyt, odottaako joku että Kimi pääsee tuolla tänään vielä maaliin?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ferrari ei sitten vaihtanut Kimin autoon moottoria, vaikka se käytännössä leikkasi kiinni. Se on vaan fixattu. Unkarissa samasta motista tuli vedet pihale, nyt öljyt, odottaako joku että Kimi pääsee tuolla tänään vielä maaliin?
Eiköhän se leikkaa kiinni siinä kohtaa, kun Kimi on hyvän ajon ja taktiikan avulla nostanut itsensä sinne lähelle podiumia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Williamsilla ilmeisesti tosissaan halutaan että Bottas ei vahingossakaan jatka organisaatiossa enää jos paikka muualta aukeaa. Ensin tuherretaan molempien autojen kisasäädöt(vaikka niihin muka panostettiin) ja sitten ehkä typerin mahdollinen virhe renkaidenvaihdossa. Tähän päälle vielä nuo aiemmat tuherrukset renkaidenvaihdossa ja Massulin rahoille kumartelu.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Bottas muni startin ja päästi Rosbergin sekä Vettelin samassa mutkassa ohi alkukierroksilla.
Massa ohitti myöskin Valtterin pisteissä, vaikka Williams nyt tyriikin niin ei Valtterin näytöt
taida riittää mihinkään huipputalliin. Ihan hyvä kuski, mutta mitään spesiaalia ei Bottaksessa ole.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Williamsilla ilmeisesti tosissaan halutaan että Bottas ei vahingossakaan jatka organisaatiossa enää jos paikka muualta aukeaa. Ensin tuherretaan molempien autojen kisasäädöt(vaikka niihin muka panostettiin) ja sitten ehkä typerin mahdollinen virhe renkaidenvaihdossa. Tähän päälle vielä nuo aiemmat tuherrukset renkaidenvaihdossa ja Massulin rahoille kumartelu.
Vaikka Williamsin tämänpäiväinen kämmi oli todella paha, jotain vielä typerämpää ollaan F1-historiassa nähty. Nimittäin Minardi onnistui tuhrimaan Argentiinan GP:ssä 1998 useita kymmeniä sekunteja Esteban Tueron varikkokäyntiin, koska Minardin miehillä ei ollut renkaita valmiina lainkaan. Ja sitten kun renkaat saatiin paikalle, niissä olikin vielä renkaanlämmittimet paikallaan...

https://www.youtube.com/watch?v=fVVXTpw8W5A
Linkki Youtubeen ja videoon Tueron pysähdyksestä.

Bottas muni startin ja päästi Rosbergin sekä Vettelin samassa mutkassa ohi alkukierroksilla.
Massa ohitti myöskin Valtterin pisteissä, vaikka Williams nyt tyriikin niin ei Valtterin näytöt
taida riittää mihinkään huipputalliin. Ihan hyvä kuski, mutta mitään spesiaalia ei Bottaksessa ole.
Näin. Ikävästi Bottaksesta on tulossa Heidfeld nro.2 eli auto kulkee miehen käsissä ihan mukavasti, muttei se suorittaminen ole sellaista, että huipputallit suorastaan havittelisivat Valtteria palkkalistoilleen.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Olipa outo rengas saaga. Vettel mielestäni ihan ymmärrettävästi raivona, että olis vaikka henki saattanu mennä kun 200m aikasemmin olisi rengas menny.

Pirelli antoi tähän aika absurdin vastauksen, että renkaan kesto on tähän kisaan noin 40 kierrosta kovemmalle seokselle, mutta yhden pysähdyksen taktiikkaa ei tulisi yrittää. Skyn jälkilähetyksessä oli puhetta, että Ferrari ei olisi ylittänyt mitään Pirellin antamia rajoja.

Minä olen kyllä sitä mieltä, että nuo renkaat eivät vain saa räjähtää kuluman takia. On sitä takavuosinakin ajettu silläi että kankaat näkyy. Joko hidas tyhjeneminen, kelvottomat kierrosajat tai visuaalinen indikaatio (kankaat); mutta ei tuollaisia kertalaakista mosahtamisia kun kierrosajat on vielä ok. Pirun vaarallista touhua.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Olisiko Vettelin raju oikominen Eau Rougessa ollut viimeinen niitti renkaalle, mäen päällä mutkassa ennen renkaan hajoamista oli koko auton leveyden radan ulkopuolella, kanttarin reuna saattoi syödä renkaan. Valkoiset viivat merkkaa radan rajat ja mäen päällä ennen Kemmelin suoraa ajettiin monen toimesta rivosti oikaisten, tuomaristolla taisi olla silmät kiinni juuri näinä hetkinä.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Olisiko Vettelin raju oikominen Eau Rougessa ollut viimeinen niitti renkaalle, mäen päällä mutkassa ennen renkaan hajoamista oli koko auton leveyden radan ulkopuolella, kanttarin reuna saattoi syödä renkaan. Valkoiset viivat merkkaa radan rajat ja mäen päällä ennen Kemmelin suoraa ajettiin monen toimesta rivosti oikaisten, tuomaristolla taisi olla silmät kiinni juuri näinä hetkinä.

Kai se on sovittu et siitä saa ajaa. Pirelli kommentoi että Nikon rengas meni rikki koska siihen tuli viilto ulkopuolisesta esineestä/asiasta, mutta Vettelin koska renkaat loppuivat vain keske. Tosin kommentit tuli niin nopeasti kisan jälkeen, että eipä noita Vettelin renkaita ole vielä voitu ehtiä tutkia. Mutta omasta mielestä nuo räjähtävät renkaat on paljon suurempi turvallisuusriski kuin esim traktorit radalla. Eli jotain olis hyvä tehdä että ne ei räjähdä tuollai yks kaks. Rengasrikkoja toki voi tulla, mutta olisi suotavaa että paineet häviäisi pikkuhiljaa.

Tuossa hienoa kuvaa millaiselle rasitukselle nuo renkaat joutuvat Eau Rougessa. Kuva siis lauantailta.
https://pbs.twimg.com/media/CNG_cNqWIAImmuU.jpg:large
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kai se on sovittu et siitä saa ajaa. Pirelli kommentoi että Nikon rengas meni rikki koska siihen tuli viilto ulkopuolisesta esineestä/asiasta, mutta Vettelin koska renkaat loppuivat vain keske. Tosin kommentit tuli niin nopeasti kisan jälkeen, että eipä noita Vettelin renkaita ole vielä voitu ehtiä tutkia. Mutta omasta mielestä nuo räjähtävät renkaat on paljon suurempi turvallisuusriski kuin esim traktorit radalla. Eli jotain olis hyvä tehdä että ne ei räjähdä tuollai yks kaks. Rengasrikkoja toki voi tulla, mutta olisi suotavaa että paineet häviäisi pikkuhiljaa.

Muutaman kerran tietysti nuo rengasrikot johtuvat siitä että tallit ottavat riskiä ja kuormittavat rengasta vaarallisesti(valmistajan ohjeiden vastaisesti) joko niin että renkaiden kallituskulma on liian raju tai sitten renkaalla yritetään ajaa pidemmälle kuin sen voi olettaa kestävän(kuten Vettelille kävi) ja tietenkin tallit kaatavat renkaan pettämisestä aiheutuvat paskan rengastoimittajan niskaan ennemmin kuin myöntäisivät julkisesti että riskeerasivat kuljettajansa turvallisuuden.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Näin. Ikävästi Bottaksesta on tulossa Heidfeld nro.2 eli auto kulkee miehen käsissä ihan mukavasti, muttei se suorittaminen ole sellaista, että huipputallit suorastaan havittelisivat Valtteria palkkalistoilleen.

Toivotaan, ettei näin ole, koska muutoin ensi kaudella sarjassa ajaa kaksi keskinkertaista suomalaista.

Täytyy kuitenkin muistaa, että Bottas on vielä suhteellisen nuori ja hienoa viime kautta nyt vain on seurannut heikompi vuosi. Ensi kaudella hyvät näytöt ja paluu viime kauden tasolle niin paikka Nicon, Kimin tai jonkun muun tallikaveriltaan pari vuotta päihin ottaneen kuskin paikka lienee mahdollinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös