Formula 1 – kausi 2015

  • 150 624
  • 880

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä Ferrarin rengasasiassa eniten ihmetyttää yksi juttu.

- pehmeillä 18 kierrosta
- kovemmilla 23 kierrosta
- pehmeillä 16 kierrosta

Eipä siinä paljotta enempää Ferrari päässyt kovemmalla pyörällä, kun vielä muistetaan että se oli huono jo pari viimeistä kierrosta. Eli jos olisi jakanut oikein tasan niin,

- 18 kierr.
- 21 kierr.
- 18 kierr.

Kolme kierrosta tekee matkassa n. 16 km, joten eipä niissä renkaissa isoja eroja ole. Tai sitten päinvastoin, auto kuluttaa renkasta lähes yhtäpaljon sen kovuudesta niinkään välittämättä.

Jos Ferrarin rengastaktiikan haluaa kyseenalaistaa niin ei noin vaan näin:

- pehmeillä 16 kierrosta
- kovemmilla 25 kierrosta
- pehmeillä 16 kierrosta

Mutta tuosta jo huomaa, että jälkikäteen helppo sanoa. Ennen kovempaa rengasta kukaan ei tiennyt kuinka hyvin se toimii kisaolosuhteissa. Sen takia sen vaihtamista viivyteltiin ja Räikkösen mahdollisuus #1 paloi sen tuloksena. Etukäteen strategia oli kuitenkin aivan oikea ja kovemman seoksen vauhti tuli kaikille yllätyksenä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän aina voi jossitella mutta yksikin kieros aikaisemin jos Kimi olisi tullut ja ohitus Rosbergista jos olisi tapahtunut vaikka kieros aikaisemmin niin olisi ainakin enemmän antanut Hamiltonille painetta ja jos jarrujen kanssa ongelmia niin olisi antanut enemmän mahdollisuutta mennä ohi jonkun virheen vuoksi kun ei niin paljon varaa olisi ollut löysätä lopussa. Toisaalta jos renkaiden kesto oli laskettu tarkkaan niin olisihan siinä voinut käydä niin että Kimi olisi menettänytkin älyttömästi aikaa renkaan parhaiman suorituskyvyn tippuessa ja Rosberg tulla uudestaan ohi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No vastaavalla tavalla Hamiltonillakin tuli lopussa jarruongelmia. Vai peiteltiinkö siinäkin mahdollista sulamista, jos olisi vetänyt mutkan leveäksi ja Kimi tullut ohi kisan voittoon?

Lähinnä sitä ihmettelin, että hiilikuitupölyä ei tullut kisan aikana, varikkostopeilla ei jarrut savunneet, selkeitä lukkojarrutuksia tai muuta näkyvää, joka viittaisi normaaleihin jarruongelmiin. Nicolle pari kertaa sanottiin jarrujen lämmöistä kisan alkuvaiheilla ja puolivälissä.

Viestin kirjoittamisen aikana osui tämä silmiin, eli eipä tuosta selkeästi havaittavia oireita tule tv-kuviin: Bahrain GP: Lewis Hamilton and Nico Rosberg suffered brake problems - F1 news - AUTOSPORT.com
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lähinnä sitä ihmettelin, että hiilikuitupölyä ei tullut kisan aikana, varikkostopeilla ei jarrut savunneet, selkeitä lukkojarrutuksia tai muuta näkyvää, joka viittaisi normaaleihin jarruongelmiin. Nicolle pari kertaa sanottiin jarrujen lämmöistä kisan alkuvaiheilla ja puolivälissä.

Mersun tiimiradiossa viitattiin siihen että molemmilla oli vika fly-by-wire:n osalta, eli vika ei ollut mekaanisella puolella, vaan ilmeisesti elektroninen(tai jarrutehostinvika?).
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Jos Ferrarin rengastaktiikan haluaa kyseenalaistaa niin ei noin vaan näin:

- pehmeillä 16 kierrosta
- kovemmilla 25 kierrosta
- pehmeillä 16 kierrosta

Mutta tuosta jo huomaa, että jälkikäteen helppo sanoa. Ennen kovempaa rengasta kukaan ei tiennyt kuinka hyvin se toimii kisaolosuhteissa. Sen takia sen vaihtamista viivyteltiin ja Räikkösen mahdollisuus #1 paloi sen tuloksena. Etukäteen strategia oli kuitenkin aivan oikea ja kovemman seoksen vauhti tuli kaikille yllätyksenä.

Eikös toista pehmeää settiä käytetty jo aika-ajoissa?
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tuskin olisi tullut mitään ongelmia, vaikka Kimi olisi otettukin toisella stintillä pari kierrosta aikaisemmin sisään. Ei toki välttämättä olisi päässyt heti Rosbergista ohi, joten voittotaistoon tällä ei kuitenkaan ollut mitään järkyttävän suurta vaikutusta. Toki se kierroskin olisi voinut riittää, kun Kimi menetti toisen stintin parilla viimeisellä kierroksella kuitenkin 5-6 sekuntia.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ferrarin nousua voittotaisteluun ei voi pitää yhden miehen voittona mutta kyllä Arrivabene on täysin oikea valinta tallipäälliköksi. Arrivabene ottaa kuskit hyvin huomioon ja osaa käsitellä molempia ihan oikein sekä tietysti tallia kokonaisuutena. Sosiaaliset taidot ovat hänellä täyttä kymppiä ja Kimillä on taas kivaa ajaa. Vettel nousi myös taas voittotaisteluihin mukaan kun tuli Ferrarille.

Eiköhän Kimi jatka ainakin ensi kauden vielä vaikka se ei virallista vielä olekaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ferrarin nousua voittotaisteluun ei voi pitää yhden miehen voittona mutta kyllä Arrivabene on täysin oikea valinta tallipäälliköksi. Arrivabene ottaa kuskit hyvin huomioon ja osaa käsitellä molempia ihan oikein sekä tietysti tallia kokonaisuutena. Sosiaaliset taidot ovat hänellä täyttä kymppiä ja Kimillä on taas kivaa ajaa. Vettel nousi myös taas voittotaisteluihin mukaan kun tuli Ferrarille.

Eiköhän Kimi jatka ainakin ensi kauden vielä vaikka se ei virallista vielä olekaan.

Todella positiivinen kuva jäänyt Mauriziosta, ei tarvitse teititellä. Se haastis minkä Toni teki italiaksi ennen eilistä kisaa kertoi miehestä paljon. On paljon ihmisläheismpi ja suorapuheisempi johtaja kuin edellset. Uskon ja olen varma että Kimi haluaa juuri tälläisen pomon itselleen, siihen vielä Vettel jonka kanssa voi kehittää tallia ja autoa, toimii niin kemiat kuin että autovaatimukset natsaa paremmin yksiin kuin Alfonson kanssa. Kimin sanoissa että nyt paras kokoonpano koskaan on 100% totta eikä vain tämän kauden mainospuheita.
Tuossa haastiksessa oli hyvä se pointti että kansankielellä Maurizio selitti kuinka Kimin kanssa kävi läpi sopimustilannetta, Kimi ei lähetä manageriaan paikalle vaan keskustelivat keskenään face-to- face ja pomo kertoi mitä haluaa kun Kimi oli ensin kysynnyt mitä hänen pitää tehdä saadakseen sopimus. Yllättäen nyt radalla oli ihan toinen Räikkönen, tai olihan aikaisemmissakin kisoissa hyvin lähellä ilman muutamaa incidenttiä mutta silti , nyt natsasi ja kontrahti on kohta allekirjoitettu. Sky Italian mukaan olisi jo mutta vahvistustahan sille ei ole.
_
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
En tuota huomannut enkä tiedä vieläkään.

Kovin varmasti kerrot kierrosmääristä vaikket niitä todellisuudessa tiedä. Ferrari ja Mercedes käyttivät kisassa käytettyä settiä pehmeitä renkaita, sitä en tiedä olivatko ne alla startissa vai myöhemmin.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Eikös toista pehmeää settiä käytetty jo aika-ajoissa?

Kyllä. "At the start of the race the cars that took part in Q3 must be fitted with the tyres the driver used to set his fastest Q2 time." formula1.com

Eli ainakin tuo eka rengassetti oli jo käytetty. Tämä kyllä kuulostaa oudolta että tuolla renkaalla ajettiin enemmän, kun autokin oli painavampi. Mutta toisaalta kisan alussa painavalla autolla kierrosajat ovat varsin hitaita koska renkaiden perään joudutaan katsoa niin paljon. Lopussa kun Räikkönen ajoi niitä aika-ajokierroksia, niin renkaiden kulutus on varmaan aika paljon suurempaa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pykälän verran vauhtia lisää niin Ferrari voi alkaa rakennella uutta palkintostadionia. Niinkuin Kimikin karvaasti hyvin tietää niin ei olisi ensimmäinen kerta kun Ferrari putsaa pöydän luotettavuutensa ansiosta.

Ei tarvitse välttämättä olla mersua nopeampi mutta jos pystyisi pistämään heidät edes koville kuten Kimi eilen ruusperin niin nämä englantilais-saksalaiset härvelit hajoavat käsiin.

Mielenkiintoinen kausi edessä.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enpä muista milloin olisi kakkossija maistunut näin hyvältä. Viime vuoden rämpimisen ja alkuvuoden stiplujen/huonon onnen jälkeen tuntui pirun hyvältä. Tuo Kimin ajaminenkin on aivan eri näköistä (tietenkin), nyt kun auto on ajotyylille sopiva ja kokonaispaketti parempi. Siinä on sitä tekemisen meininkiä ja race craftia, jota esim. Lotus-vuosina pääsi näkemään useissa kisoissa. Mutkiin pääsee menemään jouheasti sisään ja ulostuloissa auto ei sudi ja heittelehdi. Onhan tuo Ferrarin muodonmuutos kaiken kaikkiaankin ollut paljon parempi kuin edes uskalsin kuvitella. Alonson kanssa hakattiin päätä seinään viisi vuotta, nyt Vettel tilalle ja kuskien kemiat kuntoon ja ajotyylit lähemmäs toisiaan, jolloin autosta on helpompi tehdä molempia miellyttävä. Arrivabene on ottanut talliPÄÄLLIKÖN roolin haltuunsa tavalla, jota on kaivattu Todtin ajoista lähtien. Feeniks-lintukin olisi ylpeä tällaisesta tuhkasta noususta.

Harmi tavallaan, että muut tallit eivät kuitenkaan ole kehittyneet juurikaan viime vuodesta. Toisaalta tämäkin tilanne on tuhat kertaa parempi, että Mercedesillä on edes yksi haastaja, jolloin joutuvat vähintään reagoimaan Ferrarin tekemisiin. Williams on pudonnut melko hassuun välitilaan, neljän kärki tuntuu olevan sen verran kaukana, ettei heitä yhdellä tai kahdella päivityspaketilla kiinni saada, mutta toisaalta samankaltainen tilanne tuntuu olevan taaksepäinkin. Valtterilta erinomainen puolustustaistelu tosin eilen ja saivat Ferrarin päänahan. Vettel oli kaiken kaikkiaan vaisu, huonoin kilpailu häneltä toistaiseksi tällä kaudella. Ensi kilpailussa palannee silti taas korkealle tasolle ja aika-ajoissa onnistui nappiin toki Bahrainissakin.

Aika-ajoissa onkin pähkinää purtavaksi Kimille. Nyt Kimi on palannut sille vuosien 2012 jA 2013 tasolle eli pystyy kisoissa tekemään nousuja erinomaisen ajonsa ansiosta, mutta noustavaa sitten aina riittääkin kun aika-ajoissa jäävät sijat 1-3 haaveeksi. Saapa nähdä löytyykö tuohon ratkaisua, hieman vaikea enää uskoa, koska tuo aika-ajo-ongelma on ollut vaivana viimeiset 7-8 vuotta.

Ricciardon maaliintulolle ja Oikarisen välittömälle kommentille (Colin Chapman olisi ylpeä tms.) pakko antaa peukuttelut vielä tänäänkin, nauratti eilen. Ja hyvä, että Ricciardo sai pisteet kisasta, koska ansaitsi ne ehdottomasti tasaisella ajollaan.

Paljonkohan Bernie maksaa bonuksia Maldonadolle klovnin roolista? Kyllähän tuonne hyvin yksi Pastori mahtuu sekaan hämmentämään, kunhan ei pahemmin suomalaisten kisoja pilaa. Onneksi Räikkönen ja Bottas näyttäisivät tänä vuonna pysyttelevä keskikastin vääntöjen edellä. Tuolla 10. sijan tuntumassa onkin ollut kiitettävästi happeningiä kisasta toiseen.
 

Sambody

Jäsen
James Allison tiesi jo kesken viime kauden ettei susirunkoista rotteloa saada sopimaan Räikköselle. Nyt sitten Allison pistänyt alustan ajettavaan kuntoon ja samalla pajalla ruuvattu kone kilpailukykyiseksi, jonka hedelmiä nyt poimitaan. Toki viime kaudesta propsit Fallonsolle, että sai aikaan edes jotain tuloksia viime kaudella. Varmasti Vettelkin tyytyväinen, että tämän kauden autoa rakennettu Räikkösen mieltymysten suuntaan. Arrivabenestä kyllä jäänyt positiivinen kuva ihmisjohtajana!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kovin varmasti kerrot kierrosmääristä vaikket niitä todellisuudessa tiedä. Ferrari ja Mercedes käyttivät kisassa käytettyä settiä pehmeitä renkaita, sitä en tiedä olivatko ne alla startissa vai myöhemmin.

Tuo taas lukutaidottomuuden tiliin. Kierrosmäärä = kisassa ajetut kierrokset ja niiden välinen jako rengastyyppien välillä.

Kuten kirjoitin, Ferrarin rengastaktiikan voi haluteessaan kyseenalaistaa, mutta jos jotain pitäisi paremmin tehdä, se olisi ollut jako alla:

- pehmeillä 16 kierrosta
- kovemmilla 25 kierrosta
- pehmeillä 16 kierrosta

Tällöin Räikkönen olisi otettu pari kierrosta aiemmin sisään 1. kerran eikä ekoja pehmeitä olisi ajettu niin loppuun kuin ne ajettiin. Totesin myös, että jälkikäteen helppo nähdä. En huomioinut 1. setin olleen käytetty mutta sitä suuremmalla syyllä eka vaihto olisi ollut järkevä tehdä aiemmin. Jälkikäteen katsoen.

Ja voi olla että jälkikäteen katsoen vielä parempi:

- pehmeillä 16 kierrosta
- kovemmilla 23 kierrosta
- pehmeillä 18 kierrosta

Pointti oli kuitenkin se, että Ferrari hoiti kisataktiikan hyvin. Jälkikäteen voi aina jossitella jos haluaa, mutta niin Ferrari kuin Räikkönen operoivat sunnuntain huippuonnistuneesti.

Rengaskuluma ja sen seuraukset on niin erilaista riippuen siitä, onko edessä tyhjää vai ei ja pyrkiikö aktiivisesti ohittamaan vai ei, joten itse en näe Ferrarilla tässäkään virhettä.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Rengastaktiikan ja etenkin viimeisen stintin osuminen on todella tarkalla, koska kisan aikana rata muuttuu ja harjoitusdata on suuntaa-antavaa, samoin liikenne, kaksinkamppailut jne vaikuttaa renkaisiin. Lisäksi viimeisen stintin pohjustaminen pitää aloittaa jo ekalla stintillä, jotta saadaan jokaiselle stintille keskenään mahdollisimman optimaalinen kierrosmäärä, koska renkaiden suorituskyky tippuu heti järkyttävästi kun niiden raja tulee vastaan. Eli on optimoitava rengas kestämään "stintin viimeiseen mutkaan". Usein jos kisamatka kahdelle stopille (kuten nyt Bahrainissa) on sellainen, että jokaisella setillä renkaat ei kestä laskettua stintin pituutta niin on parempi ajaa jokaisella setillä se 1-2 kiekkaa liikaa kuin vetää kahdella optimit ja sitten kontata esim. viimeisen stintin viimeiset 3-6 kierrosta ja samalla kisan loppukiekat kun muut painelee ohi oikealta ja vasemmalta ennen ruutulippua. Tietysti jos johtaa minuutilla niin silloin ei ole väliä, mutta näissä missä tullaan muutamien sekuntien erolla maaliin pystyy voittamaan tai hävimään todella paljon viimeisellä parilla kierroksella.

Kimin tapauksessa ehkä se toinen stoppi olisi voinut olla 1-2 kiekkaa aiemmin, jos oikein haluaa jälkiviisastella, mutta muuten taktiikka osui täysin nappiin. Se on tuskaista katsoa stintin viimeistä kierrosta kun ei vaan ole enää pitoa, tai kun muut ovat jo käyneet varikolla jokunen kierros aiemmin ja paukuttavat purppuraa tauluun. Jos Kimi olisi tehnyt ekan stopin 1-2 kiekkaa aiemmin, samoin toisen, niin lopussa olisi saattanut Nicon ohitus olla tiukilla, tai Nico esim, kuitannut paikan takaisin kun pehmeät renkaat olisi loppuneet Kimiltä (olettaen että Nico olisi ajanut ilman ongelmia, nythän se ratkesi jarruongelman myötä). Kisatuloksen kannalta tuollaisissa tapauksissa missä ollaan melko lähellä toista kisan lopussa, on parasta olla viimeisillä kierroksilla mahdollisimman hyvillä renkailla koska siinä menetettyjä sekunteja ei enää voi ottaa takaisin. Mielummin kärsitään kisan puolivälissä pari huonoa kierroista kuin kisan lopussa. Esim. Kimi pari-kolme vuotta sitten Kiinassa kun tipahti joku kymmenen sijaa parilla viimeisellä kierroksella renkaiden loputtua eikä mitään ole enää tehtävissä.

Olisi hienoa jos nyt Ferrari tekisi tätä samaa taktiikkaa jatkossakin, koska näyttää siltä, että Mersu vie jos ajavat identtisellä taktiikalla. Katsojan kannalta nämä on myös jännittäviä kun autojen suorituskyky vaihtelee kisan aikana niin paljon. Kimi teki tätä usein Lotuksella ja silloin tuli muutama todella hyvä ja yllättävä tulos. Nyt on samat palikat käsissä kun mukana on taas Allison, sekä renkaille säästeliäs auto ja Kimi puikoissa. Mukava nähdä miten taktikoidaan niissä kisoissa joissa on super softit toisena renkaana.
 

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
...Paljonkohan Bernie maksaa bonuksia Maldonadolle klovnin roolista? Kyllähän tuonne hyvin yksi Pastori mahtuu sekaan hämmentämään, kunhan ei pahemmin suomalaisten kisoja pilaa. Onneksi Räikkönen ja Bottas näyttäisivät tänä vuonna pysyttelevä keskikastin vääntöjen edellä. Tuolla 10. sijan tuntumassa onkin ollut kiitettävästi happeningiä kisasta toiseen.

Näin asettaudutaan lähtöruudukkoon (linkki Iltiksen juttuun). Mitähän Pastori seuraavaksi keksii?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Maldonado on melkoisen kaksijakoinen kuski. Toisaalta suhteellisen nopea, jopa ihan GP-voittaja, toisaalta käsittämätön sähläri, joka joutuu toinen toistaan vaarallisempiin kolareihin. Ja Pastorin ongelma on etenkin se, että hänen kypsymisensä ehdottomalle huipputasolle on prosessina äärettömän pitkällinen, ellei mahdoton. Mutta onneksi on PDVSA apuna!

En jaksa uskoa Maldonadon jatkosopimukseen, jos Lotus löytää hyvin maksavan ja myöskin varmemman tason kuskin.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Olisi hienoa jos nyt Ferrari tekisi tätä samaa taktiikkaa jatkossakin, koska näyttää siltä, että Mersu vie jos ajavat identtisellä taktiikalla. Katsojan kannalta nämä on myös jännittäviä kun autojen suorituskyky vaihtelee kisan aikana niin paljon. Kimi teki tätä usein Lotuksella ja silloin tuli muutama todella hyvä ja yllättävä tulos. Nyt on samat palikat käsissä kun mukana on taas Allison, sekä renkaille säästeliäs auto ja Kimi puikoissa. Mukava nähdä miten taktikoidaan niissä kisoissa joissa on super softit toisena renkaana.

Täällä ei tainnutkaan olla juttua asiasta, mutta tuolla ulkomaisilla foorumeilla olaan arveltu, että saattoi jopa olla parempi Ferrarille että Vettel töhöili ja pakotti näin Mersut kanssaan samalle taktiikalle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Täällä ei tainnutkaan olla juttua asiasta, mutta tuolla ulkomaisilla foorumeilla olaan arveltu, että saattoi jopa olla parempi Ferrarille että Vettel töhöili ja pakotti näin Mersut kanssaan samalle taktiikalle.

Totta, lisäksi Kimin olisi pitänyt ohittaa Vettel (tai Vettelin päästää Kimi ohi) jossain välissä, jottei Kimin taktiikka olisi kussut Vettelin taakse jumittamiseen.

Itse asiassa Ferrarin ajattaminen autojaan eri taktiikoilla voisi toimia aika hyvin, koska Mersut oletettavasti ajaa samalla taktiikalla kuin sillä hetkellä paras Ferrari ja heidän asema kärkiautona pakottaa ajamaan varman päälle konservatiivisella taktiikalla jo ns. track positionin vuoksi (ei kukaan mene keulilta viiden kierroksen päästä varikolle ja tipu keskelle ruuhkaa vaan pyrkivät maksimoimaan yksin keulassa ajamisen puhtaassa ilmassa). Lisäksi tuntuvat kyttäävän mitä Ferrari tekee ja reagoi/kopioi heidän taktiikan. Jos toinen hopeisista ajaisi erilaisella ja riskipitoisella taktiikalla, kääntyy se äkkiä julkiseen riitelyyn (toiselle annettiin parempi taktiikka, toista suositaan jne). Ferrarilla tätä ongelmaa ei ehkä ole, ainakaan noin näkyvästi, koska ovat haastajan asemassa ja mestaruutta ei heiltä odoteta. Ferrarilla ei tavallaan ole mitään hävittävää kun perussuorituksella ovat melko varmasti 3. ja 4. mutta pikkuriskillä korkeammalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikai se Bernien vika ole? Bernie hommaa rahaa sirkukselle ja tallit elävät yli varojensa joten on pakko hommata lisää rahaa.

En näe noin suoraa yhtäläisyyttä, jotkut tallit elävät ylivarojensa, on siellä ihan riittävästi soraääniä millä yritetään tuoda muutoksia ja niitä olisi syytä kuunnella. Mosleylta ihan ok ideoita männä viikolla mitä Kaltenbornkin komppasi. Berniellä sanavaltaa tietty mutta ei kukaan pakota hänen kiihdyttävän tätä suuntausta, vanha puusilmä haluaa pitää kiinni menneiden vuosien glamourista tällä tavalla, lypsämällä osallistumismaksuja öljyvaltioista. Euroopan GP:ksi olisi tänä vuonna kuulunut Saksan toinen, kynnykseksi muodostui ihan älyttömät maksut, en muista summia taisi vaan nousta entisestään. Kestämätön tämä uusi suuntaus että legendaariset moottoriurheilupyhätöt eivät paina vaakakupissa yhtään, tämä Baku oikein äärimmäinen esimerkki, katurata mikä tuotetaan halvalla verrattuna moottorirataan, öljymaa jolla ei ongelmaa osallistumismaksuista, azerbaijanin pr-kampanja olla eurooppalainen, lentorahti keskellä euroopan kisoja.

Berniellä jos jollain on mahdollisuus lopettaa tämä hulluus. Tai sitten se vanha käpy pitää syrjäyttää kovin keinoin tallien toimesta ja FIA:n tuella, mikä tarkoittaa kulukattoja mihin viittasin aiemmin.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös