Formula 1 – kausi 2015

  • 150 811
  • 880

Hockey Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Kimi Räikkönen
Mielestäni Trulli ei koskaan loistanut kisakuskina. Alkukaudesta 2005 Trulli ajoi kaksi peräkkäistä palkintosijaa Malesiassa ja Bahrainissa. Erot Alonsoon ja Renaultiin olivat 24 ja 13 sekuntia noissa kisoissa. Noissa kisoissa kun olisi ollut juuri Alonso/Räikkönen/Hamilton-kalibeerin kuski, olisi Toyota voinut haastaa voitosta.

Viestissäni en tarkoittanut, että Toyota olisi haastanut koko kauden voitoista, vaan yksittäisissä kisoissa vahvimmilla kausillaan. Mutta tuo on totta, että Trulli nosti Toyotaa aika-ajossa muutamia pykäliä ehkä ansaittua ylemmäs. En silti näe, että Toyota olisi ollut huono kisa-auto.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Azzurri
Minä taas pidin Jarnoa hyvänä kisakuskina, keskimäärin oli vain väärään aikaan väärässä paikassa, eikä oikeastaan koskaan aivan kärkitallissa. Renaultilla laittoi Alonsoa päihin ja seuraukset olivat tunnetut ja joutui pihalle juuri ennen Renaultin menestyskausia. Liian hyvä aika-ajotaito sai hänet näyttämään hitaalta, koska pidätteli kisavauhdissa vaisummalla kalustolla parempia autoja takanaan, mistä kehittyi sitten Suomi-selostajille tämä juna-termi.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Räikkösen facebook-sivuilla uutisoitu "2016 Continue with Ferrari", eli Iceman sekä Ferrari käyttävät sopimuksessa olevan option ensi kaudesta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Näyttää vähän siltä, että Rosbergin pojan pää en nyt kestä ollenkaan pientä painetta. Tallikaveri pesee Keke2:n mennen tullen ja nyt on punainenkin auto todella haastava.

Hamilton on tietysti yksi maailman nopeimmista kuskeista, joten hänelle pärjääminen on haastavaa kenelle tahansa.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Hyvät aika-ajot, harmi vain kun "väärä" Ferrari oli jälleen parempi. Noh, onneksi Kimikin on toisessa startti rivissä.

Oispahan makea asetelma kilpailuun, mikäli molemmilla Ferrareilla onnistuisi startit kuin elokuvissa, ja punaiset miehittäisivät sijoja 1. ja 2. ennen ensimmäistä varikkopysähdystä. Mielenkiinnolla odotellaan kisaa...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Näyttää vähän siltä, että Rosbergin pojan pää en nyt kestä ollenkaan pientä painetta. Tallikaveri pesee Keke2:n mennen tullen ja nyt on punainenkin auto todella haastava.

Hamilton on tietysti yksi maailman nopeimmista kuskeista, joten hänelle pärjääminen on haastavaa kenelle tahansa.

Onhan tuosta jo ouhuttu, Rosberg jr on nyt henkisesti jyrätty maanrakoon, jossei jotain käsittämätöntä tapahdu, niin mestaruustaisto ei enää ole hänen omissa käsissään, sen verran kovan ylitotteen Hamilton on ottanut mestaruutensa jälkeen ja nyt Ferraritkin hyppivät nenille. Kärjistäen voisi sanoa että Nicon ainut mahdollisuus olisi hypätä toiseen mestariluokan talliin, mutta niitä ei tällä hetkellä ole hirveästi tarjolla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vähän harmittaa tämän kauden Williams. Vitossija on nyt se maksimi, johon normioloissa autolla voi päästä enkä oikein usko, että tilanne muuttuu kauden edetessä, koska Ferrari on niin vahva ja sillä on vielä kehitettävää koneessa ja autossa, kuten on toki Williamsillakin, mutta moottorit on asiakaslaitteita ja kehitysresurssit pienemmät kuin Ferrarilla.
 

Hockey Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Kimi Räikkönen
Jep, Williamsin tilanne itseäkin sieppaa. Tuntuu, että koko tiimi on vähän alamaissa ja Bottas ei ehkä ole kisoissa ollut niin "terävä" mitä viime vuonna. Olisi kyllä äärimmäisen komeeta, jos Williamskin nousisi vielä haastamaan kärkeä, vaikka Barnes edellä manitsi tuon faktan asiakasmoottorista.

Tämän päivän kisassa voi olla todella tiukka taistelu Hamilton versus Ferrarit. Rosberg ei siihen kyytin kyllä kerkeä. Pisti myös hymyilyttämään ne Hamiltonin kommentit aika-ajon jälkeen, kun Ferrari oli perjantaina kisavedoissa ollut 0,4-0,5 sekuntia kierroksella nopeampia kisavedoissa. Mieshän oli aidosti huolestuneen kuuloinen.
 
En ole katsonut sekuntiakaan F1:ä tänä vuonna. Veikkaan, että 6 parasta on järjestyksessä...

1.Hamilton
2.Rosberg
3.Vettel
4. Räikkönen
5. Massa
6.Bottas
 

Hockey Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Kimi Räikkönen
Luulen, että Ferrari on todella lähellä kisavauhdissa Mersuja. Näkisin, että kolmikko Hamilton-Räikkönen-Vettel tulee maaliin tuossa järjestyksessä ja alle 15 sekunnin sisään toisistaan.

Tuo illan kylmeneminen ei haitannut ilmeisesti Ferraria niin paljon mitä pelättiin alunperin, vauhtia löytyy myös hiukan viileämmässä Bahrainin illassa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Räikköseltä loistava kisa ja Ferrarin taktiikka oli hänen kohdallaan paras tähän mennessä tällä toisella Ferrari visiitillä. Keken siittiöt pöhelsi itsensä pihalle ja Räikkönen kuittasi helpon kakkossijan. Eiköhän tästä Kimi saa hyvän attackin päälle seuraavaan kisaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Hyvä kisa Kimiltä. Kenties kaksi kierrosta aiempi stoppi olisi tuonut voiton? Olisi ollut n. 4-5 sek vähemmän eroa kurottavana. Tosin helppo näin jälkikäteen sanoa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi loistava, Lewis loistava, Bottas loistava ja Sebastien + Nico surkeita. Mä en muista millon viimeksi joku kärkipään kuski olisi tehnyt noin monta ulosajo virhettä kisan aikana mitä Vettel teki tänään? Kolmesti pitkäksi tai pihalle ja lopulta rikkoi vielä autonsa tollasessa tilanteessa. Sebu hienosti kyllä myönsikin kisan jälkeen haastattelussa, että tänään ei vauhti riittänyt kärkimiehille ja onnitteli Kimiä fantastisesta kisasta.

E: Allisonin mukaan Kimin taktiikka oli laskettu tarkkaan ja jos hänet olisi otettu aikaisemmin sisään, renkaat olisivat loppuneet melko varmasti,
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
No joo. Itse vaan Mersujen jarrumurheita mietin, mutta mahdotonta tuollaista on ennakoida.
Mahtaako olla optio käytetty jo ennen Barcelonan GP:tä. Hyvää näyttöä on nyt Räikköseltä tullut parissa viime kisassa.
Ainakin minulle laittoi niin sanotusti jauhot suuhun,
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Muutama toive loppukaudelle:
- Kimin voitto
- Bottaksen podium
- Sadekisoja!
- Marussia pisteillä, ja McLarenin edelle taulukossa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se mikä mua eniten ihmetytti kisassa oli Kimin vauhti mediumeilla. Miten se pääsi niillä noin helvetin kovaa, kun lähtökohta oli se, että vauhti olisi pikkasen ripeämpää kuin kuluneila pehmeillä olevilla kärkimiehillä. Sehän oli sekunnin nopeampaa!
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Hyvä kisa Kimiltä. Kenties kaksi kierrosta aiempi stoppi olisi tuonut voiton? Olisi ollut n. 4-5 sek vähemmän eroa kurottavana. Tosin helppo näin jälkikäteen sanoa.

Tuntuu siltä että se oli helppoa sanoa jo kisassakin, jos pehmeällä renkaalla voi ajaa painavalla autolla 20 kierrosta niin vähintään saman pitäisi onnistua kevyellä autolla.
 

Sambody

Jäsen
Kimin pehmeille piti laskea, että on edes jossain kondiksessa viimeisillä kierroksilla, kun niitä peliliikkeitä pitää alkaa tekemään. Okei nyt ei tarvinnut, kun Nicolla antoi jarrut periksi. Ei lähtökohtaisesti riitä, että olisi tullut aiemmin konttiin kiinni, jos ei paarumit ole ohituskunnossa enää. Ihan fiksua kylmäpäisyyttä Ferrarilta pitää Kimi pitkään ulkona mediumeilla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Se mikä mua eniten ihmetytti kisassa oli Kimin vauhti mediumeilla. Miten se pääsi niillä noin helvetin kovaa, kun lähtökohta oli se, että vauhti olisi pikkasen ripeämpää kuin kuluneila pehmeillä olevilla kärkimiehillä. Sehän oli sekunnin nopeampaa!
Tätä mietin kanssa. Siis Kimihän veteli mediumeilla kovempaa heti varikolta tullessaan, kuin kolmikko edellä veteli pari kierrosta vanhoilla pehmeillä. Pohdin sitä kisan aikana, että näköjään medium on sitten parempi ja nopeampi ratkaisu mutta mitä vielä. Kimi veteli loppukisan kaksi sekuntia kovempaa pehmeillä verrattuna kärkijätkien mediumeihin. Molemmilla renkailla kulki helvetin kovaa ja voisi jopa puhua täysin ylivoimaisesta vauhdista muihin nähden.

Tämänkin kilpailun tuloslistoja kun katselee, niin pakko vaan ihmetellä kuinka kovia kuskeja Suomesta nousee formuloihin, tuohon autourheilun kuninkuuslajiin ja yhteen maailman seuratuimmista tapahtumista. Kimi toinen, Bottas neljäs. Nicollakin faija suomalainen ja sijana kolmas.
Maailman nopein kansa ei ihan turha hehkutus ole.
Tuntuu vielä kaikilla kärkijätkillä olevan suomalainen kuntovalmentajakin ihan Hamiltonista lähtien, joten jotain täällä tehdään oikein kautta linjan.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Kimin pehmeille piti laskea, että on edes jossain kondiksessa viimeisillä kierroksilla, kun niitä peliliikkeitä pitää alkaa tekemään. Okei nyt ei tarvinnut, kun Nicolla antoi jarrut periksi. Ei lähtökohtaisesti riitä, että olisi tullut aiemmin konttiin kiinni, jos ei paarumit ole ohituskunnossa enää. Ihan fiksua kylmäpäisyyttä Ferrarilta pitää Kimi pitkään ulkona mediumeilla.

Jos Kimi olisi tullut kaksi kierrosta aikaisemmin sisään olisi eroa ollut useita sekunteja vähemmän Nicoon, näin ollen Räikkönen olisi saanut Rosbergin kiinni aikaisemmin ja renkaat olisivat olleet paremmassa kunnossa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
E: Allisonin mukaan Kimin taktiikka oli laskettu tarkkaan ja jos hänet olisi otettu aikaisemmin sisään, renkaat olisivat loppuneet melko varmasti,

Jep. On kyllä piinaava katsoa kun venytetään muita stinttejä, että saadaan se pari kierrosta lyhyempi veto loppuun. Noilla aiempien stinttien lopussa tulee 1-2sek kiekalla pataan, joten todella tarkkaan saa laskea koska sisään. Itse oisin ottanut Kimin vähintään kierrosta aiemmin sisään siinä toisella stopilla, koska oli niin rämpimistä se viimeinen kierros. Toisaalta nytkin tulos oli hieno, ja uskon, että Hamiltonilla olisi ollut vielä vähän reservissä, eli tuskin Kimi olisi ajanut voitosta realistisesti.

Mietin sitä, että Kimillä mediumit toimi ehkä osin sen vuoksi, koska auto painavampi siinä kohtaa kisaa (luo rasitusta ja lämpöä enemmän renkaille) sekä radassa vielä joitain asteita korkeampi lämpö kuin viimeisellä stintillä. Ratahan viileni koko kisan ajan auringon laskun jälkeen.

Ensimmäinen ajatus kun Kimi laittoi mediumit, oli että näinköhän toimii, perustuen siihen mitä mm. Kiinassa kävi Williamseille kun laittoivat tokalle stintille kovemmat vs. muiden pehmeät. Toisaalta sillä hetkellä Kimi olisi kärjen kanssa samalla taktiikalla ollut neljäs, joten eipä tuossa ollut hävittävää kun Bottaskin oli kauempana takana.

Mikähän se Rosbergin jarruvika oli? Sulamisen peittelyä...

Alonsolta ihan hyvä kisa ja 11. maaliin. Red Bullilta jälleen yhteen koneeseen täystuho, varmaan tulee penalttia jo toukokuun kisojen aikana.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tässä Ferrarin rengasasiassa eniten ihmetyttää yksi juttu.

- pehmeillä 18 kierrosta
- kovemmilla 23 kierrosta
- pehmeillä 16 kierrosta

Eipä siinä paljotta enempää Ferrari päässyt kovemmalla pyörällä, kun vielä muistetaan että se oli huono jo pari viimeistä kierrosta. Eli jos olisi jakanut oikein tasan niin,

- 18 kierr.
- 21 kierr.
- 18 kierr.

Kolme kierrosta tekee matkassa n. 16 km, joten eipä niissä renkaissa isoja eroja ole. Tai sitten päinvastoin, auto kuluttaa renkasta lähes yhtäpaljon sen kovuudesta niinkään välittämättä.
 

Sambody

Jäsen
Mikähän se Rosbergin jarruvika oli? Sulamisen peittelyä...
Eikös Hamiltonia varoitettu samoista jarruongelmista. ja sen takia himmasi useamman sekunnin vauhtiaan viimeiselle kierrokselle. Tuostahan vissiin jäivät Ferrarilla jossittelemaan, että kierros lisää niin Kimi olisi paahtanut jarruttoman Hamiltoninkin ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös