Formula 1 – kausi 2015

  • 150 485
  • 880

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Jossain oli väitteitä että Alonsolla on aivotärähdys ja tämän takia olisi sairaalassa. Kun huomioi kuin ehjä auto on, sekä vauhdin että kulman niin kuulostaa aika oudolta. Lisäksi Vettel oli sanonut että auto koukkasi hiljaisesta vauhdista oudosti seinään.

Toisaalta Rellulta joku PU kaveri oli sanonut että pitäisi olla käytännösstä mahdotonta saada sähköisku autosta.

Jossain myös väläyteltiin, että Alonso olisi pyörtynyt jo ajon aikana juuri tuon sähköiskun tai sairaskohtauksen vuoksi. Toivottavasti olemme viisaampi tuota pikaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep, outo keissi tuo Alonson ulosajo. Ei pitäisi tulla aivotärähdys noin pienestä osumasta kun auto käytännössä ajokuntoinen vielä. Sähköiskuteoria on mielenkiintoinen, vaikka järjestelmän pitäisi olla sellainen, että kuski ei voi saada sähköiskua, koska ei ole maadoitettuna. Mekaanikot voi saada kun menevät koskemaan autoon esim. varikolla, mutta tästäkin on merkkivalo turvakaaren päällä jolloin järjestelmä on siinä kunnossa, että autoon voi koskea joku ulkopuolinen. Mutta laite on ihmisen tekemä, joten voihan siinä jotain mennä vikaan.

Alkuun mietin, että olisiko osunut joku osa (tyylin Massan onnettomuus) tai lintu, mutta nuo olisi kyllä ilmoitettu heti syynä. Sairaskohtaus voi tietysti vielä olla syynä. Pieni verenkiertohäiriö aivoissa, vintti pimeäksi hetkellisesti ja pahemman peittelyksi naamioidaan se aivotärähdykseksi...
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta, jos sopivasti täräyttää seinään vaikka menisikin vaarattoman näköisesti ja vielä ns. renkaiden sivut edellä, saattaa tärähdys silti olla melkoinen tuosta arvioidusta n. 150 km/h:n vauhdista, vaikkei se ihmeempiä tuhoja autolle aiheuta.

Eli ns. isossa kuvassa tärsky ei ole kova, verrattuna kunnon mälleihin mistä nähdään F1-kuskien jatkuvasti kävelevän ulos, mutta kun suhteuttaa ja miettii miten paljon päänupissa saattaa tuollainen "vain" 150 km/h:lla ajettu törmäys tärähtää, niin ei se maailman suurin ihme ole että mitättömästäkin F1-autolla ajetusta voi pahimmillaan aivotärähdys tulla.

En siis usko mihinkään sähköiskuihin tai muihin mysteeritouhuihin jota nyt yritetään pimittää, vaan kaveri ajoi seinään ja pää nyt tärähti sivuttaisliikkeestä sen verran että joutui jäämään hoitoon.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Renkaiden sivut edellä tuollaista isompaa voimaa tulee vain jos auto esim spinnaa ja menee kylki edellä seinään ja pysähtyy siihen: kaikki liike-energia menee törmäykseen, jolloin tekisi kipeää kuskillekin. Tässä kaide oli ajosuunnan suuntaisesti ja auto valui sitä pitkin osuman jälkeen eli osuma ei mikään hirmu radikaali ollut.

Rosberg puhui aiemmin jostain niskan/hartiaseudun hermo-ongelmista, joita hänellä oli ollut. Siihen auttoi parin sentin säätö ajoasennossa, jolloin pää ja hartiat hieman eri asennossa toisiinsa nähden. Olisiko Alonsolla voinut olla joku vastaava tapaus, että pienikin G-voima, tai radan pomppu tms. sai aikaan jonkun hetkellisen kiputilan tai tajuttomuuden (esimerkiksi samantyylinen tapaus kuin Timo Rautiaisella rallissa) Tai onhan se voinut jo tapahtua kolmosmutkassa, joka on nopea ja pitkä mutka = kuskille paljon G-voimia. Vettelin kertomus minusta tukee jotain sellaista, joka tapahtui Alonsolle jo ennen osumaa seinään, koska auto vain ajautui radalta ulos "ilman kuskia".
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Sähköiskuteoria on mielenkiintoinen, vaikka järjestelmän pitäisi olla sellainen, että kuski ei voi saada sähköiskua, koska ei ole maadoitettuna. Mekaanikot voi saada kun menevät koskemaan autoon esim. varikolla, mutta tästäkin on merkkivalo turvakaaren päällä jolloin järjestelmä on siinä kunnossa, että autoon voi koskea joku ulkopuolinen. Mutta laite on ihmisen tekemä, joten voihan siinä jotain mennä vikaan.

Mekaanikot seisoo jalat kiinni maassa, joten sen takia vähän eri juttu..

(Toki Alonson jalat eivät varmaan ole muutenkaan koskettaneet maanpintaa enää 10 vuoteen..)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mekaanikot seisoo jalat kiinni maassa, joten sen takia vähän eri juttu..

Niin sitä juuri tarkoitin, eli jos mekaanikko tai lippumies menee koskemaan autoa, jossa on energian kierrätyssysteemit rikki, voi hän saada sähköiskun vaikka kuljettaja olisi autossa täysin normaalisti ja kunnossa. Varoitusvalot sitten näitä tilanteita varten, jotta tiedetään milloin autoon on turvallista koskea, lisäksi varikolla vielä laittavat erillisen plakaatin autoon jossa lukee "ERS safe" tms. Vikatilanteissahan kuskikin hyppää autosta pois oikein ylikorostetusti ettei vaan kosketa yhtä aikaa autoa ja maata.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mekaanista murhetta jos miettii, niin vika ohjauksessa tekee kuljettajasta äkkiä matkustajan. Hallittavuus katoaa kokonaan, mutta jarrut tietysti toimivat. 150km/h on kyllä kovin hiljainen nopeus näillä vehkeillä mennä päin seinää. Ja oliko sitten sitäkään osuessaan kohteeseen, jos Vettel mainitsi ajaneensa tuota nopeutta.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
IS:n sivuilla kerrotaan BBC:n uutisesta, jossa kerrotaan Alonson olevan tehohoidossa. http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1424683761830.html linkki kyseiseen IS:n juttuun.
Sinänsä tuntuu oudolta, että kaveri on saanut aivotärähdyksen ja on tehohoidossa. Sen ymmärtäisin, että olisi tarkkailtavana sairaalassa normaalilla osastolla aivotärähdyksen vuoksi, mutta että oikein tehohoidossa viittaa minun mielestäni johonkin muuhun kuin aivotärähdykseen. Tietysti en ole lääkäri koulutukseltani, joten siksi kyseessä oma mielipiteeni eikä fakta.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Sen ymmärrän että on aluksi viety teholle, mutta ei kai normaalin aivotärähdyksen takia siellä tehohoidossa toista vuorokautta olla. Kun on teholla todettu ettei ole kuin aivotärähdys, niin luulisi että olisivat siirtäneet normaali osastolle tarkkailuun. Ja jos taas on löydetty jotain vakavampaa tai jos ei ole vielä tarkalleen selvitetty että mikä vaivaa, niin jää teholle tutkittavaksi.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
-Alonso not moving (10 minutes) -Doctor arrives, no reaction from Alonso -Couldn't see more, blankets blocking the view afterwards.

Espanjalaisen valokuvaajan havainnot kolarista. Poimittu Autosportin foorumilta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Kieltämättä oli selittelyn makua manatserin "tuuli niin kovaa" sepityksessä. Olisin ymmärtänyt seinään ajamisen, jos oltas tultu 150 lasissa jollain asuntoautolla ja 30m/s tuulenpuuska sattunu töräyttämään kylkeen ja samaan aikaan kuski kirjotellu tekstiviestiä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Osuma seinään on tullut aika loivassa kulmassa, joten pää tuskin on tehnyt voimakasta sivuttaisliikettä osuman seurauksena. Onhan omituinen tilanne.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jotenkin kaiken perusteella voisin jopa veikata että tuo "ulosajo" ei ollut tässä tapauksessa syy, vaan seuraus, eli olisiko Fallonso saanut jonkun sairaskohtauksen ratissa?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Jotenkin kaiken perusteella voisin jopa veikata että tuo "ulosajo" ei ollut tässä tapauksessa syy, vaan seuraus, eli olisiko Fallonso saanut jonkun sairaskohtauksen ratissa?
Tuo on ihan validi arvaus siinä missä muukin. Mclarenin puolelta sanotaan että törmäystä edeltävä hetki meni Alonsolla vaihtamalla vaihdetta alas päin ja jarrua painamalla aina kontaktiin asti. Periaatteessa se voi olla sähköiskukin, sillä luulisi silloin kehon jännittyvän jolloin jarrua voi Alonso hyvinkin painaa loppuun asti jos toinen jalka ei ollut kaasulla sähköiskuun johtavan vian tullessa sopivalla hetkellä. Olisi myös Mclarenin edun mukaista kieltää tuollainen vika autossa.

Ehkä tämä selviää joskus, ehkä ei.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen ymmärrän että on aluksi viety teholle, mutta ei kai normaalin aivotärähdyksen takia siellä tehohoidossa toista vuorokautta olla. Kun on teholla todettu ettei ole kuin aivotärähdys, niin luulisi että olisivat siirtäneet normaali osastolle tarkkailuun. Ja jos taas on löydetty jotain vakavampaa tai jos ei ole vielä tarkalleen selvitetty että mikä vaivaa, niin jää teholle tutkittavaksi.

Jospa se onkin sitten ollut jo "Lievä aivovamma" tai joku vastaava, että kauemman aikaa sekavampaa tilaa ollut. Noissa tuo rajanvetokin taitaa olla aika vaikea ja varmaan F1 kuskien ja kuluuisuuksien kanssa noissa lääkätutkimuksissa otetaan enemmän varmanpäälle.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Ossi Okarinen selittelee, että kun tulee betoniseinään renkaat edellä, niin tuo koko törmäyksen voima välittyy runkoon ja kuljettajaa riepotellaan aika lailla. Nuo autot on suunniteltu törmäyksiin, joissa renkaat lähtee irti ja tällöin sivupontoonit painuvat kasaan ja imevät voiman. Kaikki tämä kuulostaa järkevältä, mutta kun tuo Alonso meni niin tolkuttoman loivassa kulmassa tuohon seinään, niin sivusuuntaista vauhtia ei kyllä ihan valtavasti ollut, mutta toisaalta jos joku on kokeillut jotain törmäys simulaattoreita, niin 20km/h vauhdistä äkkipysähdykseen on jo aikamoinen tärsky. En kyllä osaa ottaa oiken mitään kantaa tuohon Alonson tapaukseen. Oudolta se joka tapauksessa kuulostaa.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Aika pitkään on tullut formuloita seurattua, ja joskus varhaisnuoruudessa kun into oli korkeimmillaan olin myös hyvin innostunut kolareista ja ulosajoista, kaikenmaailman koostevideoita tuli niistä tehtyä. Kyllä tuo (myös) minun mielestäni tuntuu empirian vastaiselta, että loukkaantuminen olisi johtunut pelkästään ulosajon voimakkuudesta. Dokumentaation perusteella osuma on ollut

a) hiljainen
b) loivassa kulmassa
c) Vettelin mukaan epätavallisen ajovirheen(?) seurausta

Nämä kun lyödään yhteen, niin kuulostaa yksinkertaisesti täysin järjenvastaiselta että seuraus olisi ollut noin vakava. Sähköisku vaikuttaa niin ikään ainakin tekniikan poikien puheiden perusteella epätodennäköiseltä. Tällä hetkellä löisinkin omat rahat jonkun äkillisen sairaskohtauksen puolesta. Sen syy puolestaan ei tarvitse olla mikään vakava, vaan esimerkiksi äkillinen pyörtyminen nestehukan seurauksena tms.

Erikoinen tapahtuma kaikkineen, toivottavasti joskus selviää lisää.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Manor on kiinnittänyt Caterhamilla viime kaudella yhden kisan ajaneen Will Stevensin. Toisesta kuskista ei ole varmuutta, mutta toivottavasti eivät joudu tyytymään maksukuskiin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Manor on kiinnittänyt Caterhamilla viime kaudella yhden kisan ajaneen Will Stevensin. Toisesta kuskista ei ole varmuutta, mutta toivottavasti eivät joudu tyytymään maksukuskiin.

Eiköhän sieltä maksukuski ole tulossa. Jos heidän autonsakin valmistuu vasta Melbourneen on tämä kausi hyvin suurella todennäköisyydellä tuhoon tuomittu, ellei Ferrarin uusi motti ole aivan utopistinen tykki (tosin jostain olin lukevinani, että Manor saisi käyttöönsä Ferkun viime kauden motin). Mutta todennäköistä on, että auto on aivan umpisurkea, joten en edes näe Manoria kovin houkuttelevana kohteena millekkään kuljettajalle, joten eiköhän siellä joku maksukuski esim. Van de Garde ajele. Jos Manor tarkoituksena on ajaa myös kaudella 2016 (eli ei tulla hakemaan vain palkintorahoja) uskoisin tallin keskittävän resurssejaan varsin pian auton valmistumisen jälkeen jo ensi kauteen.

Noin muuten odotan kyllä ensi kautta ja erityisesti näitä Barcelonan viimeisiä testejä suurella mielenkiinnolla! Tähän mennessä nähdyn perusteella voidaan Ferrarin sanoa ottaneen harppauksen eteenpäin (kuinka suuren sen näemme Melbournessa) samoin kuin Williams vaikuttaa paremmalta kuin viime kaudella. Mersu on luultavasti edelleen ylivoimainen mutta ero on toivon mukaan kutistunut. Näkisin erityisesti Bottaksella olevan hyvät saumat MM-3 tilaan ja muutamiin voittoihin. Räikkösen ja Vettelin uskon yltävän muutaman kerran podiumille, sekä tasaisesti pisteille. Joissain kisoissa voidaan voittoakin hätyytellä (erityisesti Kimi spassa missä tuntuu vuodesta toiseen yllättävän). McLarenista on todella vaikea sanoa mitään varmaa. Moottori vaikuttaa todella epäluotettavalta ja nopeudesta ei taasen ole mitään takeita. Ehkä pystymme Barcelonan toisten testien jälkeen jo hieman arvioimaan mäkkärin vauhtia.

Alonson tilanne vaikuttaa erikoiselta.Ei todennäköisesti tule ajamaan Barcelonassa, mutta toipuuko Melbourneenkaan. Aivotärähdys on aina arvaamaton asia, saatikka jos huhut Fernandon sairauskohtauksesta auton ratissa pitää paikkansa ei miestä tulla näkemään auton ratissa ennen kuin syy selviää. Joka tapauksessa osuma oli muiden ulosajojen mittapuulla "heppoisen" näköinen, mutta kuten mainittua Fernando imi itseensä paljon törmäysenergiaa, koska auton jousitus ja renkaat pysyivät ehjänä eivätkä näin vaimentaneet iskua tarpeeksi,
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja F1 Todayn mukaan Alonson tapaus on sen verran erikoinen, että FIA alkaa tutkimaan kolarin syitä. Myös sarjan entinen lääkäri Gary Hartstein on sitä mieltä, että tapauksessa on jotain muutakin kuin pelkkä aivotärähdys.

E: Mercedes lupaili vauhdin väläytystä näissä vikoissa testeissä ja kyllähän se kuulemma kulkee kuin raketti heti testien ekasta aamusta lähtien.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Larenilla oli tiedotustilaisuus. Alonso kuulemma täysin kunnossa. Jännä juttu kun ensin ilmoittivat Alonson olevan sairaalassa aivotärähdyksen takia ja nyt Dennis ilmoitti, että ei sillä mitään aivotärähdystä edes ollut. Muistinmenetys kylläkin on ja se on kuulemma ihan normaalia näissä olosuhteissa.

Miten sillä on joku muistinmenetys, jos ei ole edes aivotärähdystä tullut?

E: Karun Chandhok ollut pällistelemässä mutkassa 7,8 ja 9.

- Massan Williams näyttää helpolta ajettavalta, kulkee "smoothiisti".

- Grosjean kamppaili selkeästi jarrubalanssin kanssa

-Sainz ajaa yhtä aggressiivisesti mutkiin kuin Alonso, mutta auto ei näytä hyvältä.

- Hamiltonin Mercedes menee kuin junaraiteilla ja näyttää kulkevan täydellisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Yksi päivä jäljellä kauden 2015 alustavia testipäiviä. Ei mitään muutosta kärkeen sitten vuoden 2014, sillä Mercedes GP on kova edelleen. Muut tallit ovat takana niin lähellä toisiaan, että ellei huomenna viimeisenä testipäivänä joku pysty lyömään kunnon kortteja pöytään, voidaan ekassa kisassa odottaa mitä vaan Mersukaksikon takana, kun ajetaan sijasta kolme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös