Mainos

Formula 1 – kausi 2015

  • 151 858
  • 880

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Pakko sanoa etten voinut olla nauramatta, kun Tuominen käski Saloa ja Oikarista nostamaan peukut ylös suomalaiskuskeille. Oikarinen noudattaa käskyä pikkupojan innolla, kun taas Salo miettii, että mitä idiootteja täällä istuu ja väkinäinen hymy perään. Linkki youtubeen
Peukut pystyyn juttu studiossa - YouTube
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Kaudella 2005 Räikkönen ajoi varmaan kalustoon suhteutettuna parhaan kautensa. Parhaana esimerkkinä Japanin GP, jossa nousi 17. lähtöruudusta voittoon. Mielestäni yksi huikeimpia suorituksia mitä formuloissa on tällä vuosituhannella nähty.
Ja samalta kaudelta on myös se karvain muisto Euroopan GP:stä, kun 1 kierros ennen maalia ripustukset pettää ja Alonso juhlii hymyperseessä voittoa.

Tämä Malesian kisa oli kyllä mielenkiintoinen. Vielä jos Williams saataisiin kärkikahinoihin mukaan niin tulisi vielä mielenkiintoisempi kausi.

Kimin kausi alkanut ihan hyvin. Australian kisa meni vituiksi mekaanikon virheen takia ja.. no... Kait tuo Malesiakin oli pienoiskoossa uusinta Japanin GP:stä 10v takaa. Ei vaan ihan kärkikahinoihin päästy, mutta silti, voi vain jossitella miten hyvin Kimin kisa olisi mennyt jos Nasr ei olisi moannut.

Ennustan että kyllä Iceman kärkikahinoissa tällä kaudella nähdään, ja kyllä se voittokin tulee. Ja kyllä tässä kaudessa taitaa olla enemmän jännitystä, kun tietää että Mercedes ei välttämättä jokakisaa voitakkaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Mitenkäs muuten McLarenin kisa muuten. Piti käydä lukemassa McLarenin sivuilta saakka uutista jotta sai edes jotain käsitystä. Molemmat keskeyttivät ja ero kärkeen 4-6 sek nopeimmalta kierrokselta (ei vertailukelpoinen). Alonso loisti tyytyväisyyttään (PR-schaibaa) ja eteenpäin mennään?

Siis oikeasti? Honda?
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
2005 oli varmaan se Kimin paras kausi, mutta sen verran pitää muistuttaa, että tuo Saksassa tapahtunut viimeisen kierroksen keskeytys ei ollut mikään normaali täysin kuljettajasta riippumaton tekninen ongelma, ei itse asiassa lähellekään. Kimi itse lukkojarrutuksella aiheutti renkaaseensa flat spotin, joka tärinällään sitten hajotti ripustuksen. Selvästi oli nähtävissä jo muutaman kierroksen ajan, että tuo on ihan uhkapeliä, että kestääkö maaliin ja itse asiassa Alonso tuli takaa niin kovaa, että olisi voinut ajamallakin mennä ohi viimeisellä kierroksella. Kimi olisi voinut tulla sisään vaihtamaan renkaan ja ottamaan varmat hyvät pisteet, mutta päätettiin yrittää riskillä voittoa huonoin seurauksin. Sitä en muista, että oliko se Kimin vai tallin päätös olla tulematta sisään, ei tuota välttämättä ole edes julkistettu.

Muutenkin on erittäin hankala käydä spekuloimaan, että Kimi olisi voittanut sen ja sen kisan, niin miten olisi käynyt sillä kyllähän ne olisivat sitten vaikuttaneet aina loppukauden tapahtumiinkin... Toki se on fakta, että puhtaassa nopeudessa yhdistelmä Räikkönen-McLaren oli parempi kuin Alonso-Renault. Mutta jos McLarenin Mersun kone olisi ollut luotettavampi, olisiko se ollut myös hitaampi?

Näitä voi jossitella maailman loppuun asti, mutta on liian yksioikoista sanoa, että Mersun epäluotettavuus vei Kimiltä mestaruuden.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Näitä voi jossitella maailman loppuun asti, mutta on liian yksioikoista sanoa, että Mersun epäluotettavuus vei Kimiltä mestaruuden.
Mutta, kun vertailee Montoyan, de la Rosan yms tuuraajia, niin ei heilläkään vehkeet tekniikan puolella kestäneet.

Jälkiviisas on hyvä olla...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kuva varikkosuoralta Malesiasta: 488_medium.jpg Photo by omysoul | Photobucket

****

Kimin ero kärkeen turva-auton poistuessa oli 19.xx sekuntia. Vaikka rengasrikko sattui pahimmassa mahdollisessa paikassa (juuri varikon sisäänmenon jälkeen) niin turva-auto minimoi hyvin menetettyä aikaa. Maalissa eroa oli 53 sekuntia voittajaan, joka sai ajaa puhtaassa ilmassa koko kisan. Ihan ok suoritus muiden takana, onneksi Ferrarissa on nyt suoranopeutta, joten ohi kyllä pääsee. Yksi Kimin ohitus Buttonista oli ihan jäätävä, nopeuseroa Hondan ja Ferrarin välillä järkyttävästi.

Ennen kisaa toivoin, että Ferrareilla olisi ongelmaton viikonloppu, ts. saisivat ajaa omaa ajoaan ja katsotaan mikä on heidän todellinen nopeus. Vettelin kohdalla tämä toteutui ja hyvä oli tulos. Williamsilla varmasti raaputellaan päitä nyt, koska Ferrari on todella paljon nopeampi kuin odottivat. Samoin Mersullakin Lauda ja Wolff oli aika myrtsinä että mitä helvettiä tässä tapahtui.

Mietin kisan aikana ja alussa etenkin kun Nasr puukotti Kimin renkaan, että aika usein ne säätäjät on näitä tulokkaita. Viime kaudella Magnussen, Nyt Nasr näyttäisi osuvan kerran per kisa. Sainzin ja Verstappenin kolareita odotellessa. Onneksi konkariosaston Grosjean, Perez ja Maldonado pitivät hyvin puoliaan highlight-klipeissä.

Toro Rossolta hyvää suorittamista. Nuoret kuskit pisteille ja molemmat autot Red Bullin edellä samalla moottorilla. Sinällään Malesian kisa oli aika hyvä osoitus autojen voimasuhteista kun useat tallikaverit ajoivat peräkkäin maaliin (Mersut, Williamsit, Toro Rossot, Red Bullit, Force Indiat). Manorille myös pieni plussa siitä, että Merhi ajoi maaliin. Oliko edes istunut tuossa autossa ennen Malesian viikonloppua?
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Mutta, kun vertailee Montoyan, de la Rosan yms tuuraajia, niin ei heilläkään vehkeet tekniikan puolella kestäneet.

Jälkiviisas on hyvä olla...

En nyt ole varma ymmärsinkö oikein, mutta siis selvähän se on, että vehkeet olivat epäluotettavia. Mutta jos ne olisivat olleet luotettavia, mitä sitten olisi tapahtunut? Se on ikuinen kysymys. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kimin ero kärkeen turva-auton poistuessa oli 19.xx sekuntia. Vaikka rengasrikko sattui pahimmassa mahdollisessa paikassa (juuri varikon sisäänmenon jälkeen) niin turva-auto minimoi hyvin menetettyä aikaa. Maalissa eroa oli 53 sekuntia voittajaan, joka sai ajaa puhtaassa ilmassa koko kisan. Ihan ok suoritus muiden takana, onneksi Ferrarissa on nyt suoranopeutta, joten ohi kyllä pääsee. Yksi Kimin ohitus Buttonista oli ihan jäätävä, nopeuseroa Hondan ja Ferrarin välillä järkyttävästi.

Kaiken lisäksi kimin auto taisi vähän hajota osumasta tai niin ainakin talli sanoi että pohja sai vauriota ja näin kulutti renkaitakin nopeammin. Kimihän kävi muita aikaisemmin vielä varikollakin joten oikein hyvä sijoitus tuohon nähden. Säästeli lopussa varmaan renkaitaan ja autoaan. Jos olisi ihan 100% auto ollut niin olisi voinut varmaan taistella jopa nicon kanssa kolmospaikasta vielä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaiken lisäksi kimin auto taisi vähän hajota osumasta tai niin ainakin talli sanoi että pohja sai vauriota ja näin kulutti renkaitakin nopeammin. Kimihän kävi muita aikaisemmin vielä varikollakin joten oikein hyvä sijoitus tuohon nähden.
Voi olla, että auto sai vaurioitakin, mutta eikös renkaan vaihtoon ollut ihan eri syy? Nimittäin Kimi sai sen jonon kiinni, joka ajoi sijoista 7-10. Sen taakse ei ollut mitään järkeä jäädä. Suosiolla heti varikolle, uudet renkaat alle (2,4sek) ja siitä kaasu auki ajamaan hyviä kierroksia tyhjään väliin. Sitten kun tämä edellä mainittu jono meni vaihtamaan kummejaan, niin Kimi ohitti koko nipun heidän olleessaan varikolla.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En katsonut kisaa loppuun mutta äsken mtv sport uutisista katsoin ja nyt lähtee kottikärryllinen kunniaa Vettelin suuntaan. Maalin jälkeen kiitti tallia monta kertaa kovaan ääneen ja vielä italiaksi. Palkintokorokkeella sitten Schumilta kopioidut eleet niin saapuessa kuin italian kansallishymnissäkin. Jos joku joskus on osannut tehdä asiat oikein tulevaisuutta ajatellen niin Vettel teki ne kaikki.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Voi olla, että auto sai vaurioitakin, mutta eikös renkaan vaihtoon ollut ihan eri syy? Nimittäin Kimi sai sen jonon kiinni, joka ajoi sijoista 7-10. Sen taakse ei ollut mitään järkeä jäädä. Suosiolla heti varikolle, uudet renkaat alle (2,4sek) ja siitä kaasu auki ajamaan hyviä kierroksia tyhjään väliin. Sitten kun tämä edellä mainittu jono meni vaihtamaan kummejaan, niin Kimi ohitti koko nipun heidän olleessaan varikolla.

Kyllä, Ferrari oli hyvin hereillä ja otti Kimin ruuhkasta pois.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos kausi menee Hamiltonin ja Vettelin kaksintaisteluksi, niin en kyllä osaa valita suosikkia. Toisaalta olisi kiva nähdä, kenen puolelle lehdistö asettuu, jos herrat karauttavat joskus komeasti yhteen. Kahdella edellisellä kaudella on esiintynyt jokseenkin uutena ilmiönä palkintopallihaastatteluissa buuaus, saa nähdä, mihin kehittyy.

Toki on hyvä, jos ainakin kaksi tallia mestaruustaistoon osallistuu, mutta jos tästä alkaa Vettelin voittoputki taas, niin sehän olisi paluu vanhaan sekin.

Se, että yksi talli on ylivoimainen, ei ole kovin harvinaista ykkösissä ja vain hyvin harvoin enemmän kuin kaksi tallia taistelee mestaruudesta tosissaan.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Nyt olis se pari kisaa ajettuna. Ihan kivasti toi Ferrari tuntuis kulkevan kummankin kuskin käsissä. Räikkönen ei ole vielä näyttänyt parastaan, mutta kyllä tästäkin jo vähän tukea tulee sille teorialle, että viime vuoden auto ei vaan sopinut Kimille lainkaan. Ja Vettelinkin näytöt saanee jopa Alonson pitämään suunsa kiinni? Ei tuo tiimi Alonson lähdöstä näytä ainakaan huonontuneen.

Myönnän olleeni väärässä. Tosin väitän silti, että Ferrarissa on rutkasti parannettavaa ilman virtauksessa diffusorille.

Lisäksi lyhyemmällä nokalla saataisiin parempi ilmavirta diffusorille. Tosin liika pito takana voi johtaa taas balanssi ongelmiin. Anyway, Ferrari kehittelee lyhytää nokkaa, mutta "spesiaalin" runkoratkaisun takia tosi lyhyt ei tule läpäisemään törmäystestejä. En kyllä tiedä mitä Allison tällä tarkoittaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jännä muuten tuo huhu että Alonso olisi saanut tupla-annoksen rauhoittavia ja sen takia olisi muistinmenetystä ollut ja joutunut olemaan sairaalassa yli 3 päivää silloin testionnetumuuden jälkeen.

Sinällään voisi olla ihan uskottava kun iskun voimakkuus oli kuitenkin sen verran matala, joskin kaipa ne aivotärähdys myös voi aiheuttaa muistinmenetystä.
Luulisi kuitenkin että jostain pystyisi tarkistaan mitä alonsolle oli ensihoitona annettu, kai nuo johonkin listataan?
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Jännä muuten tuo huhu että Alonso olisi saanut tupla-annoksen rauhoittavia ja sen takia olisi muistinmenetystä ollut ja joutunut olemaan sairaalassa yli 3 päivää silloin testionnetumuuden jälkeen.

Sinällään voisi olla ihan uskottava kun iskun voimakkuus oli kuitenkin sen verran matala, joskin kaipa ne aivotärähdys myös voi aiheuttaa muistinmenetystä.
Luulisi kuitenkin että jostain pystyisi tarkistaan mitä alonsolle oli ensihoitona annettu, kai nuo johonkin listataan?

Itse olen ihmetellyt tuota että rauhoittavia annettaisiin aivotärähdyspotilaalle. Itse olen ainakin ollut käsityksessä, että aivovammojen kohdalla rauhoittavien lääkkeiden käyttöä pitäisi välttää, koska ne saattavat aiheuttaa samoja oireita kuin useat aivovammat ja täten vaikeuttavat diagnoosin tekoa ja potilaan tilan seurantaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen ihmetellyt tuota että rauhoittavia annettaisiin aivotärähdyspotilaalle. Itse olen ainakin ollut käsityksessä, että aivovammojen kohdalla rauhoittavien lääkkeiden käyttöä pitäisi välttää, koska ne saattavat aiheuttaa samoja oireita kuin useat aivovammat ja täten vaikeuttavat diagnoosin tekoa ja potilaan tilan seurantaa.

Eli joko on siis täysin uutisankka tai sitten lääkärit tehnyt virheitä. Tai tarkoitetaan jotain muuta, esim. kipulääkettä.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Eli joko on siis täysin uutisankka tai sitten lääkärit tehnyt virheitä. Tai tarkoitetaan jotain muuta, esim. kipulääkettä.

Tai sitten formula kuskeilla on eri käytännöt. Tai mistä sitä tietää vaikka Alonso olisi kärsinyt jostain aivan muusta kuin aivotärähdyksestä. Tai hän on kärsinyt jostain muusta aivotärähdyksen lisäksi johon on annettu rauhoittavia.
 

Hasselbaink

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, NHL
Red Bullshit ei saa jarrujaan toimimaan vieläkään ja nyt paloi Kvyatin autosta jarrut, aika jännä kyllä, mutta vauhtiahan ne on sentään löytänyt jostain edes jonkinverran, mutta pakko kyllä antaa rispektit Ferrarille nehän haastaa ihan tosissaan.

Pakko kyllä vielä näin veikkaajana harkita rahojen hakemista pois noista kohteista, että molemmat Red Bullit ei pääse maaliin, vaikka ei ollutkaan vasta kun harjoituksista kyse niin olihan tossa jo säätöä kerrakseen. Ensin kutsutaan Kvyat varikolle vaihtamaan etusiipeä, mutta sitä ei vaihdetakkaan vaan päästetään auto takaisin radalle ja n. kolme sekunttia tästä ja vasemmasta takajarrusta nousee jo liekkiä.

Emma Kimiläinen on kyllä ihana hihittelijä, ehdottomasti jatkoon!
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika-ajot ajettu. Seb kolmas ja Kimi kuudes.

Kyllähän se fakta vaan on, että sarjassa on tällä hetkellä ainakin noin kuusi Kimiä tasaisempaa ja parempaa pakettia. Kauan sitä on halunut uskoa olevansa väärässä, mutta kyllä esim. Alonso, Vettel, Hamilton, Rosberg, Ricciardo ja Bottas ovat tällä hetkellä Kimin edellä kokonaispaketissa katsottuna. Kimi on aivan toivoton näissä aika-ajoissa.
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika-ajot ajettu. Seb kolmas ja Kimi kuudes.

Kyllähän se fakta vaan on, että sarjassa on tällä hetkellä ainakin noin kuusi Kimiä tasaisempaa ja parempaa pakettia. Kauan sitä on halunut uskoa olevansa väärässä, mutta kyllä esim. Alonso, Vettel, Hamilton, Rosberg, Ricciardo ja Bottas ovat tällä hetkellä Kimin edellä kokonaispaketissa katsottuna. Kimi on aivan toivoton näissä aika-ajoissa.
Näinhän tuo on, aika-ajojen seuraaminen Kimin osalta on ollut tuskaa jo todella pitkään, Lotuksella taisi homma vielä toimia joten kuten, ehkä osasyynä tallikaveri Grosjean, joka kyllä ainakin viimeisellä kaudella alkoi pistää hyvin kampoihin. Onneksi Ferrarin etumatka Red Bulleihin ja sen takana tuleviin on sen verran suuri toistaiseksi, että Kimi huonollakin aika-ajolla on kuuden sakissa. Eipä tule mieleen Kimin toiselta Ferrari-aikakaudelta onnistunutta aika-ajoa, ihan puhdasta kierrosta, johon voisi olla tyytyväinen, vaikka ero tallikaveriin olisi mitä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Hamilton on jo lyönyt Rosbergin kauden mestaruustaistossa. Nicolla ei tunnu olevan eväitä vastata lähellekään Lewiksen vauhtia ja mitä luultavammin Vettel tulee vielä syömään pisteitä Ruusperilta kauden aikana niin elo-syyskuussa lienee mestaruus teorissakin varmistunut.

Ferrarilla tilanne ei ole ihan yhtä selkeä, mutta kyllä Vettel on Kimiä jonkinverran vahvempi ja saattaa olla että Vettel haastaa jopa Rosbergia MM-sarjan kakkos-sijasta kauden mittaan. Pientä onnea se tosin saattaa tarvita. Kimi ajelee lähinnä yksittäisistä sijoituksista ja kenties jopa voitoistakin jossain kisoissa, mutta en näe että pystyy haastamaan Vetteliä kokonaispisteissä.

E: Viimeisestä kymmenestä kisasta on Lewis voittanut kahdeksan ja Nico yhden.
Mikä vielä enemmän murhaavaa niin Nico on lähtenyt paalulta 11 kertaa kaudella 2014 ja voittanut niistä vain kolme kun taas Lewis on voittanut neljästi Nicon ollessa paalulla.
Alkukausi on vain korostanut eroa. Viimevuonna Nico sentään pystyi haastamaan Hamiltonia. Nyt Hamilton dominoi täysin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös