2005 oli varmaan se Kimin paras kausi, mutta sen verran pitää muistuttaa, että tuo Saksassa tapahtunut viimeisen kierroksen keskeytys ei ollut mikään normaali täysin kuljettajasta riippumaton tekninen ongelma, ei itse asiassa lähellekään. Kimi itse lukkojarrutuksella aiheutti renkaaseensa flat spotin, joka tärinällään sitten hajotti ripustuksen. Selvästi oli nähtävissä jo muutaman kierroksen ajan, että tuo on ihan uhkapeliä, että kestääkö maaliin ja itse asiassa Alonso tuli takaa niin kovaa, että olisi voinut ajamallakin mennä ohi viimeisellä kierroksella. Kimi olisi voinut tulla sisään vaihtamaan renkaan ja ottamaan varmat hyvät pisteet, mutta päätettiin yrittää riskillä voittoa huonoin seurauksin. Sitä en muista, että oliko se Kimin vai tallin päätös olla tulematta sisään, ei tuota välttämättä ole edes julkistettu.
Muutenkin on erittäin hankala käydä spekuloimaan, että Kimi olisi voittanut sen ja sen kisan, niin miten olisi käynyt sillä kyllähän ne olisivat sitten vaikuttaneet aina loppukauden tapahtumiinkin... Toki se on fakta, että puhtaassa nopeudessa yhdistelmä Räikkönen-McLaren oli parempi kuin Alonso-Renault. Mutta jos McLarenin Mersun kone olisi ollut luotettavampi, olisiko se ollut myös hitaampi?
Näitä voi jossitella maailman loppuun asti, mutta on liian yksioikoista sanoa, että Mersun epäluotettavuus vei Kimiltä mestaruuden.