Formula 1 – kausi 2015

  • 150 778
  • 880

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rengasrikkoon menetetty aika saatiin tosiaan aika kätevästi takaisin turva-auton takana. Sijoja toki menetettiin runsaasti ja sitä kautta myös aikaa kärkeen nähden. Sitten tuo ihan saatanan käsittämätön Sauberin (?) hidastelu turva-auton takana, missä menetettiin nähdäkseni n. puoli suoraa muihin nähden. Sarjassamme käsittämätöntä paskaa mitä tulee näihin sattumuksiin kisan aikana. Lähtöhän meni aika puihin, ensin osuma Lotukseen kiihdytyksessä, sitten Bottas jarrutti ekaan mutkaan voimakkaasti ja Kimi joutui himmaamaan siinä perässä.

Ferrarin vauhti yllätti minut kyllä todella positiivisesti, varsinkin Vettelin käsissä. Ei päässyt Hamilton edes iskuetäisyydelle tuossa lopussa. Viime kaudella olisi jostain kaivettu se ylimääräinen sekunti ja tultu väkisin ohi lopussa. Toki tässäkin kisassa tarvittiin ensin turva-auto, että saatiin Vettel kärkeen. Kimin absoluuttisesti vauhdista on vaikea sanoa mitään, kun joutui ajamaan aika paljon ruuhkassa. Kuitenkin kun sitä tyhjää rataa oli edessä, niin ei pystynyt ihan vastaamaan Vettelin vauhtiin. Vaikea kuitenkin verrata kun ei tiedä millaisilla taktiikoilla tarkalleen mentiin.

Bottakselta komea ohitus Massasta ja pientä kuittia tallikaverin suuntaan. Aika maksimaalinen suoritus suomalaisilta ensimmäisen kierroksen jälkeen. Jatkossa pitää vain saada aika-ajot ja lähdöt kuntoon, jotta voitaisiin taistella palkintosijoista.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Räikköseltä mahtava esitys ensimmäisen kierroksen koomailun jälkeen. Lähtö meni aivan ketuille ja Herrasmies Nasr puhkoi renkaan jo toisessa kisassa peräkkäin, mutta turva-auto ja sen jälkeen hyvä ajaminen & tallin älykäs varikkokäyntiä koskeva ajoitus varmistivat myös epäonnistuneen eilisen aika-ajon huomioon ottaen maksimaalisen tuloksen.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos nyt alkuun poistettaisiin tuo 107% sääntö ihan virallisesti sääntökirjoista, kun sillä ei ole missään vaiheessa ollut mitään merkitystä.

Ferrarilta taktisesti loistava kisa ja sillä hoitui tuo Vettelin voitto sekä Kimin nousu neljänneksi, joka oli ihan maksimi noiden alun tapahtumien vuoksi. Bottakselta myös loppuun hieno ohitus ja hänellekin tuo 5. sija oli about maksimisuoritus, sillä oli Williams niin paljon kahta kärkitallia jäljessä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Saa nähdä haukkuko Red Bull taas moottorin vai olisikohan siellä peiliin katsomisen paikka, kun kerta Toro Rosso painelee rellun koneilla ohi.
Kauas on tosiaan menty niistä ajoista, jolloin Toro Rosso oli käytännössä Red Bullin aputalli ihan radallakin päästäen RB:n autot edelleen välittömästi.

Red Bullilla on melkoisen paha tilanne noiden moottoreiden kanssa. Tallihan on tehnyt selväksi halunsa olla tehdastalli/suurimman panostuksen talli moottorinvalmistajille. Nyt heidän on pakko joustaa ehdoistaan, jos haluavat koneita vaihtaa tai sitten he vain pysyvät Renaultin kelkassa.

Saas nähdä, mitä Renault meinaa tehdä jatkonsa kanssa. Onko lähtöuhkaus vain mediapeliä vai aikooko se lisätä panostustaan formuloihin oman tallin myötä? Tottakai toivomme jälkimmäistä vaihtoehtoa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Nyt nousi Vettel suurten joukkoon. Mestaruuksia saa olla vaikka 20 jonkun kasvottoman energiajuomayhtiön mannekiinina ja ketään ei kiinnosta;) mutta nyt hän on gp-voittaja Ferrarilla ja ikuinen sankari tuolla moottoriurheilun mekassa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kauas on tosiaan menty niistä ajoista, jolloin Toro Rosso oli käytännössä Red Bullin aputalli ihan radallakin päästäen RB:n autot edelleen välittömästi.

Red Bullilla on melkoisen paha tilanne noiden moottoreiden kanssa. Tallihan on tehnyt selväksi halunsa olla tehdastalli/suurimman panostuksen talli moottorinvalmistajille. Nyt heidän on pakko joustaa ehdoistaan, jos haluavat koneita vaihtaa tai sitten he vain pysyvät Renaultin kelkassa.

Saas nähdä, mitä Renault meinaa tehdä jatkonsa kanssa. Onko lähtöuhkaus vain mediapeliä vai aikooko se lisätä panostustaan formuloihin oman tallin myötä? Tottakai toivomme jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Taisipa viimeksi olla 2008 tilanne kanssa se että Toro Rosso pyyhki emotallilla lattiaa, silloin tosin TR oli Ferrarin koneella. Mutta kyllä tosiaan tämä oli kaiken Renaultille osoitetun itkun jälkeen osoitus siitä että Red Bullilla pakka on aika sekaisin, Neweyn jääminen enemmän taustarooliin ja Peter Prodromoun loikkaaminen McLarenille alkaa näkyä
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Kunnon auto käsiin, ja Sebu palaa omalle paikalleen kärkeen. Hienoa sarjankin kannalta, että Ferrari on noussut Mersun rinnalle. Kimillä valitettavasti rengas puhkesi, mutta hienosti nousi neljänneksi, ja olisi ollut kärkitaistossa ilman tuota.

Ja kaikkein parastahan on, että "maailman paras kuski" Alonso lähti ovet paukkuen tallista hakemaan parempaa menestystä. Kyllä poikaa taitaa pikkasen kaduttaa tuo siirto Hondalle/McLarenille. Täysin ylihypetetty kuski. Sarjan oikeasti parhaat kuskit Sebu ja Lewis ovat paljon nuorempia, mutta heillä on silti enemmän voittoja, ja maailmanmestaruuksissa Lewis tasoissa Alonson kanssa ja Sebulla pari enemmän.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
On kyllä Ferrari tehnyt uskomattoman loikan kehityksessä sitten viime kauden lopun. Henkilöstövaihdokset ovat toimineet ja etenkin Arrivabene vaikuttaa kyllä sellaiselta, osittain jopa hieman mulkulta tyypiltä, joka kuitenkin nimen omaan johtaa joukkojaan ja vaatii aina parempaa, ei paljon voiton hetkelläkään hymyä irronnut, vaikkakin kansallislaulua vetelikin sitten jo suurella tunteella. Mersu yllätettiin kyllä ns. housut kintuissa, Australiasta jäi kuva, että he pystyivät ajamaan voittoon säästellen ja ilmeisesti he luulivat, että sama onnistuu nytkin.

Etenkin Ferrarin kisavauhti oli kyllä uskomatonta, ei Vettel jäänyt siinä alussakaan ennen turva-autoa yhtään mitään Hamiltonille. Liekö nämä lämpimämmät radat sitten suosiollisempia Ferrarille juuri tuon rengaskulutuksen takia vai mitenkä... Kiinaa tässä jäädään kyllä mielenkiinnolla odottamaan, pystyykö Ferrari taistelemaan voitosta sielläkin. Ensi kisaan on sitten Australian tapaan tulossa soft ja medium renkaat, toivottavasti sade pysyy poissa...
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli kyllä äärimmäisen loistava kisa kaikilta osin tänään. Kärjen kohtalo ei ollut oikeastaan missään kohti varma ja kun kärjen takana oli todella hyviä taisteluja käynnissä koko ajan, niin tuo 56 kierrosta meni kuin siivillä. Suomalaisittainkin tulos on loistava, varsinkin kun ottaa huomioon sen ensimmäiset pari kierrosta. Milläs sijaluvuilla kuskit kävivät parhaillaan? Bottas taisi olla startin jälkeen sijalla 12. ja Räikkönen sitten ihan koko letkan perällä. Silloin ei ihan ensimmäisenä olisi arvannut molempien olevan TOP5:ssa ruutulipun heiluessa.

Tuohon Ferrarin iskukykyyn täytyy sen verran puuttua, että jännä nähdä millainen on asetelma muilla radoilla. Lämpimässä homma toimii selvästikin, mutta kuinka on viileämmillä radoilla? Lisäosviittaa siihen kerrottaneen Kiinassa, jossa lämpötilan pitäisi olla eri luokkaa kuin Sepangissa. Ratahan on muuten profiililtaan edes jollain tavalla verrattavissa Sepangiin, mikä on tietysti hyvä uutinen Ferrarille. Tuskin kuitenkaan Mercedeksen edellä ovat Kiinassa, mutta kuinka lähellä? Sitä ainakin sivuunkirjoittanut odottaa innolla.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Hyvä kisa oli. Ferrarin kisavauhti oli kyllä erinomaista. Kimillä oli taas tosi huonoa säkää kisan alussa. Tosin turva-auto auttoi sitten takaa-ajoa hieman.

Toivotaan, että seuraavissa kilpailuissa Kimi saa ehjän suorituksen sekä aika-ajoissa, että kilpailussa. Nyt näyttäisi siltä, että voidaan nähdä erittäin kovaa kilpailua Ferrarin ja Mercedeksen kesken. Oikeastaan kaikki neljä heidän kuljettajaan voi voittaa kilpailun. Williamssi on hiukan perässä, mutta ehkä kauden mittaan yltää kärjen vauhtiin.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Hyvä fiilis jäi kisasta, vaikka Kimillä oli vaikea alku. Kunpa miehellä aika-ajot menis siten, että olisi sijoilla top-5 ja startissa ei tapahtus mitään konfliktia niin vois odottaa vähintään podiumia - Vettel osoitti, että vauhti riittää voittoon ajamallakin ilman että Mersu kärsisi ongelmista. Kimin nousu neljänneksi oli kuitenkin aivan loistava suoritus kaiken jälkeen. Ei olisi onnistunut viime kaudella mitenkään vastaava nousu hänniltä ylös.

Kyllä mä uskon että Kimi tappelee ihan tosissaan voitoista ja mestaruudestakin, tartteis vain onnistua lauantainakin silleen että kärki pysyisi vähintään isku etäisyydellä. Ja jos menestystä tulee, niin en näe syytä miksei Ferrari ja Kimi haluaisi sopia vielä yhdestä kaudesta. Jos Kimi pärjää eli nauttii ajamisesta, niin hän varmasti voisi jatkaa kisaamista.

Williams on kolmanneksi paras talli tällä hetkellä, onneksi Bottas sai kuitattua Massan lopussa. Toivottavasti saisivat kirittyä eroa Ferrariin ja Mersuun kiinni, jotta kilpailu pysyisi jännittävänä. Australian jälkeen Massa oli vakuuttunut siitä, että Mersu ei anna heille parasta konettaan - luulenpa että tämän kisan jälkeen saavat, jotta Ferraria vastaan olisi tappelemassa toinenkin talli.

Ferrari muuten kulkee suorallakin lujaa. Räikkönen ohitteli nousua tehdessään autoja vasemmalta ja oikealta, eikä kukaan pystynyt yhtään vastaamaan suoralla vauhtiin. Samoin Vettel ohitti Mersun ajamalla, eikä kaveri pystynyt vastaamaan ollenkaan vauhtiin. Luojan kiitos viime kauden nuhapumppu on historiaa.

Kisan jälkeen Mersun väestä paistoi pettymys, vaikka valtasivatkin kaksi podiumia. Toto Wolff Sky sportsin haastattelussa oli hieman pettynyt ja silmin nähden huolestunut Ferrarin kyydistä, Niki Laudastakin oli luettavissa samanlaisia fiiliksiä. Molemmat kuitenkin onnittelivat Ferraria reilusti, joten pisteet heille hyvän urheiluhengen ylläpitämisestä.

Hamilton hoiti hienoisesta pettymyksestä lehdistötilaisuuden ammattilaisen ottein, ja hän on selvästi yrittänyt luoda supertähden statusta itselleen - hän panostaa ulosantiinsa ja käyttyy silleen kuten mestarin kuuluukin. Rosberg puolestaan on tallikaveriinsa verrattuna kunnon nyrpeä naamainen menkkainen veriperse, joka näytti siltä kuin ois lapselta viety tikkari. Tykkäsin Eddie Jordanin haastattelusta, kun hän kysyi Rosbergilta että "viime kisan jälkeen vitsailit Vettelille että pitäisi sunkin voittaa kisoja ja nyt hän voitti, niin miltä nyt tuntuu?" Nico nikotella sönkkäsi jotain vastaukseksi, tyyliiin "k-k-kiva kun voitti. Kiina sopii mulle kuitenkin hyvin ja aion voittaa sen." Sopii yrittää, toivoisin että koko mies mystisesti häviäisi sarjasta ja hänen tilallaan autoa ajaisi kaima Hülkenberg - ei jäisi yhtään Rosbergia ikävä.

Innolla odotan seuraavaa kisaa! Pitänee ostaa maikkarin kanavapaketti, niin ei tartteis katsoa kisoja pätkiviltä streameilta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ja kaikkein parastahan on, että "maailman paras kuski" Alonso lähti ovet paukkuen tallista hakemaan parempaa menestystä. Kyllä poikaa taitaa pikkasen kaduttaa tuo siirto Hondalle/McLarenille. Täysin ylihypetetty kuski. Sarjan oikeasti parhaat kuskit Sebu ja Lewis ovat paljon nuorempia, mutta heillä on silti enemmän voittoja, ja maailmanmestaruuksissa Lewis tasoissa Alonson kanssa ja Sebulla pari enemmän.
Kyllä ainakin minä arvostan Alonsoa. Alonso kalpenee tilastoissa Hamiltonille ja Vettelille lähinnä sen takia, että hän on ajanut autoilla, jotka eivät olleet läheskään yhtä ylivoimaisia kuin Sebun ja Lewisin vastaavat(Hamilton ajanut koko uransa huipputalleissa).

Oma kuskirankingini satunnaisessa järjestyksessä on Hamilton, Vettel, Räikkönen ja Alonso. Yliarvostetuin on ollut jo vuosia Rosberg, mutta Button haastaa tiukasti monacolaissuomalaissakun.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Kyllä ainakin minä arvostan Alonsoa.........

Minä puolestani en. Nautin suunnattomasti siitä puhinasta, joka tälle vinkujalle aiheutui kilpailuasua pois otettaessa. Hamilton ja Vettel ovat kärkikaksikko tällä kaudella, Alonso on menestynyt vain niillä kausilla, jolloin hän on istunut nopeimman auton kyydissä istuessaan. Onneksi hänet saatiin poistumaan Ferrarilta. Ainoa toimiva ominaisuus tällä otuksella on sponsorointisopimusten hallinta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Alonso on menestynyt vain niillä kausilla, jolloin hän on istunut nopeimman auton kyydissä istuessaan.

Harva ymmärtää että menestyminen myös nopeimman auton kanssa vaatii taitoa. Alonsolla on 2MM, 32W ja 22P sekä 21FL. Kertoo että on kova kaveri kyseessä. Paljon enemmän on hyviä ajajia jotka eivät yllä samaan vaikka heillä olisi allaan nopein peli. Lista on aika pitkä ja osin tuttukin. Esimerkiksi viime vuosina GP:n voitto vaatii yleensä sen verran virheetöntä ajamista aika-ajojen kakkososiossa, että pääsee ratkaisevaan aika-ajoon ja vielä hyvää kierrosta ratkaisevassa aika-ajossa. Sen jälkeen on osattava lähteä riittävän aggressiivisesti, mutta oikealla tavalla, ajaa helvetin lujaa ja päästä aina ohi muista mahdollisimman optimaalisesti, mutta renkaita säästäen ja regoitava joskus jopa monta kertaa kisan aikana odottamattomiin tapahtumiin. Moni kuljettaja osaa näistä jotain, mutta harva - todella harva - hallitsee lähes säännönmukaisesti kisasta toiseen vaadittavan kokonaisuuden. Alonso on näihin pystynyt ei ainoastaan nopeimman vaan myös sitä hitaamaan auton kuljettajana.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Alonso on menestynyt vain niillä kausilla, jolloin hän on istunut nopeimman auton kyydissä istuessaan. Onneksi hänet saatiin poistumaan Ferrarilta. Ainoa toimiva ominaisuus tällä otuksella on sponsorointisopimusten hallinta.

Aika jännä. Minusta Alonso on taas osoittanut olevansa mies, joka repii autosta hyvin irti, vaikka se niin kilpailukykyinen olisikaan. Paraatiesimerkkinä vaikkapa viime kausi. Meidän ikioma Kimi Matias kitisi vain, että auto ei toimi ja ajeli missä sattuu ja Alonso raapikin kolminkertaisen pistepotin Kimiin nähden. Samaten voi muistella vaikkapa kautta 2005, jolloin McLaren oli nopein auto, mutta Alonso suoritusvarmuudellaan kykeni ajamaan mestaruuteen Rellulla.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Aika jännä. Minusta Alonso on taas osoittanut olevansa mies, joka repii autosta hyvin irti, vaikka se niin kilpailukykyinen olisikaan. Paraatiesimerkkinä vaikkapa viime kausi. Meidän ikioma Kimi Matias kitisi vain, että auto ei toimi ja ajeli missä sattuu ja Alonso raapikin kolminkertaisen pistepotin Kimiin nähden. Samaten voi muistella vaikkapa kautta 2005, jolloin McLaren oli nopein auto, mutta Alonso suoritusvarmuudellaan kykeni ajamaan mestaruuteen Rellulla.

Onhan Alonso ihan kiistatta yksi nopeimmista kuskeista, eihän tuota voi kukaan kiistää. Persoonana on kylläkin vittumaisen oloinen, mutta kuljettajana aivan eliittiä.

Tuo kausi 05 on surullinen kausi, vituttaa vieläkin. Tuolloin Kimin olisi kuulunut voittaa mestaruus, mutta auto oli epäluotettava. Kamala kausi.

Mutta palataanpa tähän kauteen. Tästähän tulee vielä loistava kausi! Ferrari on ottanut aivan hirvittävän loikan eteenpäin, ja voi haastaa mersua tosissaan tällä kaudella. Vettel on osoittanut olevansa niin hyvä kuin olettaa saattaa. Red Bull oli mestaruuskausina helvetin kova auto, mutta kova oli kuskikin.

Kimi ajoi hyvän kisan pitkästä aikaa. Nyt vain pitää saada se keskittyminen pitämään koko viikonlopun. Huonoa tuuria tuossa lähdössä oli, mutta jos aika-ajot ajaa kuten tuolla autolla kuuluu, niin ei tarvitse olla pastorin ja kumppaneiden kanssa keskivaiheilla.

Williams oli mielestäni yllättävän vaisu. Vaikka Saari kovasti toitottikin tallin olevan Ferrarin kannassa, niin minusta ovat kaukana mersun ja ferrarin vauhdista.

Kaikkiaan hyvä ja mielenkiintoinen kisa. Hyvä tästä tulee.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ja kaikkein parastahan on, että "maailman paras kuski" Alonso lähti ovet paukkuen tallista hakemaan parempaa menestystä. Kyllä poikaa taitaa pikkasen kaduttaa tuo siirto Hondalle/McLarenille.

Jotkut piirit ovat toisaalta olleet sitäkin mieltä että Alonso ei lähtenytkään niin täysin oma-aloitteisesti kuin annetaan ymmärtää, yritti politikoida liikaa ja homma kostautui kun Vettel vapautuikin Ferrarin käyttöön "ennenaikaisesti". Ja McLaren/Honda taisi olla käytännössä Alonsolle ainut vaihtoehto jossa pysyä vielä F1-sirkuksen mukana ja nauttia vielä kunnon palkkaa, jotenkin minusta tuntuu siltä että Alonsolle käynee niin ironisesti että mies joutuu nyt sitten pari kautta kehittelemään McLaren-Hondasta toimivaa pakettia ja sitten Bottaksen kaltainen nuorempi tähti tulee korjaamaan menestyksen.

Williams oli mielestäni yllättävän vaisu. Vaikka Saari kovasti toitottikin tallin olevan Ferrarin kannassa, niin minusta ovat kaukana mersun ja ferrarin vauhdista.

Tuossa on se piirre mikä minussa ärsyttää Saaressa enemmän kuin se yleinen pihalla olo, mies kun käytännössä kuulostaa ajoittain pelkältä markkinapapukaijalta joka yrittää luoda sitä hypeä jolla ihmiset saataisiin tilaamaan MTV Sportsia ja Oskari poika pääsisi jatkossakin matkustelemaan F1-kisoihin työnantajan piikkiin. Esimerkiksi Sky:llä tuo ei ärsytä niin paljoa vaikka selostajat välillä muistuttavatkin "You are watching this on SkySports"
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Samaten voi muistella vaikkapa kautta 2005, jolloin McLaren oli nopein auto, mutta Alonso suoritusvarmuudellaan kykeni ajamaan mestaruuteen Rellulla.
Hyvin sä (taas) vedät. McLaren oli kyllä varmasti nopein joo, mutta kun tekniikkaongelmia oli tämän tästä ja Räikkönen joutui jo aika-ajosta lähtien antamaan tasoitusta ties miten helvetisti kun kyseinen menopeli hajosi milloin mistäkin syystä. Loppujen lopuksi se Alonson Rellu ei hirvittävästi jäänyt siinä nopeudessakaan McLarenille, mutta luotettavuudessa pesikin sitten 100-0.

Kaudella 2005 Räikkönen ajoi varmaan kalustoon suhteutettuna parhaan kautensa. Parhaana esimerkkinä Japanin GP, jossa nousi 17. lähtöruudusta voittoon. Mielestäni yksi huikeimpia suorituksia mitä formuloissa on tällä vuosituhannella nähty.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hyvin sä (taas) vedät.

Niin no edellisessä viestissä juuri väitettiin, että Alonso on menestynyt vain silloin, kun on omannut nopeimman auton. Minusta taas Alonson mestaruus 2005 on niitä harvoja nykyformuloissa, jolloin joku on kyennyt voittamaan mestaruuden siten, ettei ole omannut nopeinta autoa.

Mitä sitten tulee kauteen 2005, niin on ehkä hyvä huomioida, että Räikkösen tallikaveri Montoya pesi Alonson tallikaveri Fisichellan. Tässä mielessä voi ajatella, että McLaren oli parempi auto kuin Rellu, mutta Alonson suurempi osaaminen nosti sitten hänet mestariksi ohi Räikkösen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
05 kauden mestaruus meni vain ja ainoastaan epäluotettavan auton piikkiin. Tuosta on edes turha keskustella. Kimi keskeytti kahdesti, kummallakin kerralla hän johti kilpailua. Euroopassa kävi tämä legendaarinen, jossa ripustukset pettivät viimeisellä kierroksella, ja Räikkönen oli maalissa 11. Johti muuten tuotakin kilpailua ennen keskeytystään. Monzan aika-ajoissa paalulle, mutta McLarenin moottori piti vaihtaa, ja paalupaikka vaihtui lähtöruuduksi 11. Kaikki kolme vituiksi mennyttä kisaa voitti muuten Alonso. Kauden lopussa voitot Alonso vs Kimi 7-7.

Mää oon käynyt tän 05 keskustelun aiemminkin, mutta tuossa erkulle muistutus tuosta kaudesta. Mäkin leviämistä ei saa millään muotoa Alonson paremmuudeksi. Vaikka kyllähän sinä sen tiedät, kunhan provoilet.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Williams oli mielestäni yllättävän vaisu. Vaikka Saari kovasti toitottikin tallin olevan Ferrarin kannassa, niin minusta ovat kaukana mersun ja ferrarin vauhdista.
Saaren arviot, kuten kaikkien meidän muidenkin, perustuvat talvitesteihin ja ekaan kisaan. Olihan niiden perusteella ensin Mercedes ja sitten lähes tasoissa Williams sekä Ferrari.

Mutta nyt ajettiinkin aivan erilaisella radalla mitä Australiassa oli, niin tulikin pieni keikautus voimasuhteisiin.

Ferrari on kovaa ajettavissa pitkissä mutkissa Williamsia edellä, eikä tästä saatu tietoa avauskisassa, koska siellä niitä mutkia ei yksinkertaisesti ollut tarjolla. Niissä on Ferrarin etu ja samalla heillä säästyy hyvin renkaat.

Mercedes on varmaan kierrosta kohti mitattuna vieläkin nopein, mutta sen verran lähellä punainen talli on tullut, että yhtä varikkostoppia enempää Mercedeksen ei kestä tehdä voittoa ajatellen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Aika jännä. Minusta Alonso on taas osoittanut olevansa mies, joka repii autosta hyvin irti, vaikka se niin kilpailukykyinen olisikaan. Paraatiesimerkkinä vaikkapa viime kausi. Meidän ikioma Kimi Matias kitisi vain, että auto ei toimi ja ajeli missä sattuu ja Alonso raapikin kolminkertaisen pistepotin Kimiin nähden. Samaten voi muistella vaikkapa kautta 2005, jolloin McLaren oli nopein auto, mutta Alonso suoritusvarmuudellaan kykeni ajamaan mestaruuteen Rellulla.
Alonso kiistatta osaa ottaa autosta vähän enemmänkin irti, mutta ei kannata unohtaa myöskään Räikkösen sarjaa tässä kategoriassa. Räikkönen onnistui muun muassa voittamaan sysisurkealla Ferrarilla 2009 kaudella Span kisassa. Myöskään vuoden 2006 McLaren ei mitenkään häikäisevä ollut, mutta hyvin Kimi sillä ajoi.

Ja tuo 2005 kausi... Räikkösellä oli koko ajan ongelmia McLadan kanssa sen ollessa nopein auto, mutta kyseisestä rakkineesta hajosi milloin mitäkin. Huono luotettavuus korostui etenkin aika-ajoissa, joihin Kimi sai pari kertaa lähtöruuturangaistuksen moottorinvaihdosta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mitä sitten tulee kauteen 2005, niin on ehkä hyvä huomioida, että Räikkösen tallikaveri Montoya pesi Alonson tallikaveri Fisichellan. Tässä mielessä voi ajatella, että McLaren oli parempi auto kuin Rellu, mutta Alonson suurempi osaaminen nosti sitten hänet mestariksi ohi Räikkösen.
Jaa että oikein pesi, annat ymmärtää että kyseessä olisi ollut joku ihan isommankin kokoluokan kyykytys. Tosiasiassa Montoya keräsi hurjat kaksi pistettä enemmän kuin Fisichella, joten mistään kovin murskaavasta erosta ei voitane puhua. Tallimestaruushan meni Rellulle, joten tässä mielessä voi ajatella, että Rellu oli parempi auto kuin McLaren. Yms.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tallimestaruushan meni Rellulle, joten tässä mielessä voi ajatella, että Rellu oli parempi auto kuin McLaren. Yms.

Niin, koska Alonso pesi lattiaa Räikkösellä ykköskuskien vertailussa. Kakkoskuskien taisto meni McLarenille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös