Formula 1 – kausi 2015

  • 151 675
  • 880

BaronFIN

Jäsen
Eikös näillä talleilla ollut joskus aikonaan ns. "Kotirata" jolla vapaa testaaminen oli sallittua? Esim. McLaren ja Williams olivat kurkoja Silverstonessa ja Ferrari jyräsi vastaavalla kokemuksella Imolassa? Se, että koko sirkus raahataan Barceloonaan tuhannen kilometrin päähän tehtaasta on tyhmää ja tällaista kotirata ajattelua soisi
suosittavan. Toki kisaviikonloppujen jälkeen tehtävät "ylimääräiset" testit ovat myös tervetulleita lisäyksiä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Meksikokin on siinä ja siinä, onko kovin tarpeellinen. Toisaalta Meksikosta on tullut ja tulee kuskeja ykkösiin asti ja onhan siellä aikanaankin kisattu ykkösillä.

Antaisin Meksikolle kisan joksikin aikaa. Olosuhteiltaan erilainen kuin mikään muu kisa kun ajetaan korkealla, joten pudottaa hieman moottoritehoja. Lisäksi vanha ja legendaarinen rata, joskin viimeinen ovaalikaarre on menty shikaanilla pilaamaan. Uskon, että yleisöä riittää kun esim. Austinin kisaankin on tullut paljon porukkaa Meksikosta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikös näillä talleilla ollut joskus aikonaan ns. "Kotirata" jolla vapaa testaaminen oli sallittua?
Nyt en tarkkaa muista kotiratasääntöä mutta olihan sillä syynsä että esimerkiksi muutama vuosi sitten toimi vielä 8 tiimiä Briteistä käsin: Red Bull (Milton Keynes), McLaren (Woking), Renault (Enstone), Mercedes (Brackley), Force India (Silverstone), Williams (Wantage), Lotus (Hingham) and Virgin (Sheffield)

Ferrarin kotirata on ehkä ollut Imola tai Monza mutta testirata tietty Fiorano joka on tehtaan vieressä, siellä tosin ei ihan vastaavaa ole testata F1-autolla kuin virallisilla kisaradoilla. Itse kannatan näin nopealla pohdilla tuota mistä mainitsin, kaikille tasapuolista olisi testata siellä missä kaikki autot eli kisaviikonlopun yhteydessä. Alkuvuoden testit ovat mielestäni hyvinkin loogisesti eteläisimmillä euroopan radoilla Barcelonassa ja Jerezissä, johtuen tallien sijainnista ja muistaakseni kuukauden takaisten testien aamulämpötilat oli kylmimmillään liki nollassa, päivällä sitten +10 paremmalla puolella. Ei paljon muualla voi testata helmikuussa.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ferrarin yksi kotirata on myös Mugello, jonka Ferrari omistaa ja jossa on ajettu paljon testejä Schumin vuosina. Oikeastaan privaattitestaaminen keskittyi lähinnä Fioranoon ja Mugelloon.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ferrarin yksi kotirata on myös Mugello, jonka Ferrari omistaa ja jossa on ajettu paljon testejä Schumin vuosina. Oikeastaan privaattitestaaminen keskittyi lähinnä Fioranoon ja Mugelloon.

Niinpä tietysti, kiitti korjauksesta ja olenhan tuolla käynytkin jotain testejä katsomassa. Rata tullut lähivuosina tutuksi enemmän prätkien puolelta. Jos autolla liikkeellä euroopassa niin suosittelen pistäytymään radoilla, itse fanina saan niistä paljonkin irti on siellä ohjelmaa tai ei, mm Eau Rougea voi ihmetellä ihan ilman autojakin kuinka helvetin jyrkkä mäki on kyseessä. Se offtopicista.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep, Mugello varmaan yksi kauneimpia ratoja sijainniltaan. Muistan kun Mark Webber ajoi siellä joitain testejä viimeisinä F1-vuosinaan niin kommentoi, että onpahan vaan mahtava rata. Oikeastaan vain ajettavia, nopeita mutkia täynnä ja isot korkeuserot. Olisiko joku n. 5 vuotta sitten ollut puhetta, että Italian GP ajettaisiin siellä? Joku rahoitushäikkä tai lupahomma Monzan kanssa ja oli pitkään spekulaatiota, että voidaanko Monzassa ajaa ja yhtenä tuuraajana väläytettiin Mugelloa. Muistan vain kun muut tallit protestoi heti kättelyssä että Ferrarin rata ja heillä paljon dataa ja kokemusta radasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisi kova päätös siirtää kisa pois legendaariselta Monzalta ja nyt puhutaan perinteistä eikä minkä tyylin rata. Silloin kun tuolla suunnalla ajettiin kaksi kisaa niin toinenhan ajettiin San Marinon GP:nä ja rata oli yhtä kaukana San Marinosta kuin olisi ollut Mugello. itse en muista historiaa tältä osin, mutta olisivat ottaneet San Marinon GP:ksi vuorovuosin Mugellon. :)
Jos vielä nyt tänä päivänä lähdetään siihen että kisapaikat kiertoon niin toisihan Mugello mukavaa vaihtelua vuorovuosin Monzalle, mutta edelleenkään en millään usko Monzan jäämiseen pois kisakalenterista edes tälläisellä järjestelyllä, tuo oman haasteensa ihan auton suunnittelusta lähtien koska vieläkin kunnioittaa historiaa pitkillä suorilla ja korkealla keskinopeudella.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En minäkään Monzasta luopuisi. Tuolloin oli kuitenkin joku syy miksi sen vuoden GP oli uhan alla. Nyt kun muistelin niin saattoi liittyä kaupungilta/viranomaisilta saatuun ympäristölupaan melujen vuoksi sekä turva-alueen rakentamisen vuoksi vaadittujen puiden kaatolupien puutteeseen.

***

Australian GP:n jälkeen ihan mielenkiintoinen väite maikkarin teksti-tv:llä, että McLaren-Honda ajoi ilman hybriditoimintoja Australiassa. Selittäisi osaltaan vaisua menoa. Twitterissä oli myös viikonlopun aikana juttua, että Honda ajaa todella konservatiivisilla säädöillä koko viikonlopun, koska konerikkoja tai keskeyttämistä ei haluta vaan mahdollisimman paljon ajettuja kilometrejä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos lähdetään miettimään että mikä tappoi formulat, niin se oli se hetki kun 90-luvulla Williams kehitti sen aktiivijousituksen. Siitä saakka kyse on ollut koko ajan teknologian yliviomasta, kuskeilla on ollut enää hyvin vähän merkitystä. Ennen tuota merkkipaalua nähtiin oikeasti kilvanajoa, kuskin taidot olivat pääosassa, huonommallakin autolla saattoi ajaa hyville sijoille, kuten esim. Senna näytti moneen kertaan.

No jaa, Niki Lauda lopetti aikanaan ensimmäisen kerran 1979 koska hänen mielestään auto on liian merkittävässä asemassa kuljettajaan nähden. Aina välillä joku talli on tehnyt jonkun merkittävän teknisen innovaation jolla on saanut joksikin aikaa etulyöntiaseman(ja itseasiassa aktiivijousituksen kehitti ensimmäisenä Lotus). Itse näen että suurin syy Formuloiden nykyiseen alennustilaan on suurilta osin Bernie E:n ja Max Moselyn 2000-luvun alussa tekemä strategia jolla houkuteltiin mukaan suuria autonvalmistajia ja suuria brändejä(Red Bull), nämä tietenkin alkoivat kilpaa lyömään suuria summia rahaa kilpailutoimintaan menestystä tavoitellessaan. Ja koska kaikki eivät voi olla F1-maailmassa voittajia, niin luonnollisestiki hiljalleen osa näistä suurista hyppäsi leikistä pois kun panostuksen ja hyödyn suhde ei enää korreloitunut. Nyt tuonne jäi kuitenkin Mersun ja Red Bullin kaltaisia jättiläisiä henkiin ja ne tällä hetkellä pitävätkin FIA:a ja Bernietä palliotteessaan, koska F1:llä ei ole oikein enää varaa menettää kumpaakaan suurpeluria(Mersu koneistaa merkittävän osan ruudukon autoista ja Red Bull laittaa merkittävästi rahaa esimerkiksi nuorten kuskien kehitysohjelmaan ja onhan lähtöruudussa suoraan 4 autoa jotka ajelevat Red Bullin rahoilla).
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Antaisin Meksikolle kisan joksikin aikaa. Olosuhteiltaan erilainen kuin mikään muu kisa kun ajetaan korkealla, joten pudottaa hieman moottoritehoja. Lisäksi vanha ja legendaarinen rata, joskin viimeinen ovaalikaarre on menty shikaanilla pilaamaan. Uskon, että yleisöä riittää kun esim. Austinin kisaankin on tullut paljon porukkaa Meksikosta.

Joo kyllä samalla kannalle kallistun itsekin, juurikin näistä sanomistasi syistä ja myös siitä, että löytyy meksikolainen kuski sirkuksesta ja viime vuonna oli jopa kaksikin. Toivottavasti tosiaan yleisöä kiinnostaa ja Ecclestone ei liikaa innostu pyytämään järjestämismaksuja heiltäkin. Mahtaako tosin Carlos Slim olla vahvasti mukana projektissa? Tällöin hänen taskunsa tietysti kantavat vaikka kuinka pitkälle, jos mielenkiintoa riittää. Jos Meksikon GP vakiintuisi kalenteriin, Amerikoissa ajettaisiin kaudessa siis neljästi, sitten Eurooppaan sellainen 8-9 kisaa ja Aasia ja Lähi-itä voisivat järjestää 3-5 GP:tä, Australian huolehtiessa jatkossakin kauden avauksesta. Eli yhteensä 16-18 olisi sellainen passeli määrä.

Tänä vuonnakaan ei 20:ta lopulta sitten ajeta, tosin olisi toivonut ettei syy olisi tämä :
Hockenheim löi hanskat tiskiin - Saksan GP putosi F1-kalenterista | Yle Urheilu | yle.fi

Voi voi, uhkakuvat toteutuivat siis Saksan GP:n osalta. Kiikun kaakun siellä on oltu jo useampanakin vuonna ja tänä vuonna ei ollut rahkeita kummallakaan Nürburgringilla tai Hockenheimilla ottaa kisaa kontolleen. Erittäin surullista ja hälyttävää, tuskin kuitenkaan Ecclestonea herättävää? Euroopan kilpailujen elinvoimaisuus pitäisi palauttaa ja uudempien maiden osalta sopia esim. kierrättämisestä tai sitten valita toimivimmat radat ja eksoottisimmat olosuhteet niistä tuomaan diversiteettiä kalenteriin. Mutta joo, rahan mukaanhan sitä lopulta mennään (= Bernie E menee).

Itse kannatan näin nopealla pohdilla tuota mistä mainitsin, kaikille tasapuolista olisi testata siellä missä kaikki autot eli kisaviikonlopun yhteydessä.

Tämä on erittäin kannatettava idea, ja pientä käynnistelyä tämän suhteen viime vuonna nähtiinkin. Nyt vaan useamman kerran kaudessa mahdollisuus tähän, että viikonlopun jälkeen kaikki tallit jäävät ajamaan esimerkiksi maanantaiksi ja tiistaiksi. Toisen päivän voisi vielä kiintiöidä testikuskille, jotta tulevaisuuden kuljettajat saisivat ajokokemusta. Tämähän muodostui melkoiseksi ongelmaksi, kun testaaminen pistettiin jäihin, vaikka kustannussäästöt sinänsä erittäin tarpeellisia ovatkin. Tällaisella konseptilla tuo testaaminen ei kuitenkaan erityisen kallista olisi ja se hyödyttäisi kuluvan kauden voimasuhteiden tasoittumisen lisäksi myös tulevaisuutta, kun uudet naamat pääsisivät F1:sen puikkoihin keräämään kokemusta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt tuonne jäi kuitenkin Mersun ja Red Bullin kaltaisia jättiläisiä henkiin ja ne tällä hetkellä pitävätkin FIA:a ja Bernietä palliotteessaan, koska F1:llä ei ole oikein enää varaa menettää kumpaakaan suurpeluria(Mersu koneistaa merkittävän osan ruudukon autoista ja Red Bull laittaa merkittävästi rahaa esimerkiksi nuorten kuskien kehitysohjelmaan ja onhan lähtöruudussa suoraan 4 autoa jotka ajelevat Red Bullin rahoilla).

Onko asia tosiaan näin mustavalkoinen. Itse en näe riippuvuutta ainakaan Red Bulliin ja vaikka hopeanuolet legendaarisia ovatkin niin aika kauan pärjättiin myös ilman niitä. Ehdottomasti tärkeämpiä F1:lle on tallit kuten Ferrari, McLaren, Williams ja Lotuskin vaikka on mitä on nimisotkujensa jälkeen. Lotus nimenomaan siksi että tuskin nousee lajia suuremmaksi nimeksi mikä on Mersussa havaittavissa että alkaa murahdella ja ohjata lajia, uhkailuun heillä ei ole varaa, adios sitten vaan.
Tuohon kun lisätään muutama muu varteenotettava autonvalmistaja Rellu, mahdollisesti Toyota tai Lexus ja Heikin Comeback(vitsi vitsi). Niin ja tietty aina pitäisi olla mahdollisuus muutamalle yksityisille tallleille, kuten Sauber jne.

Red Bull ei ole F1- nimenä mitenkään korvaamaton lähellekään, puhutaan mieluummin henkilöistä nimien takana Helmut Marko, Christian Horner, Adrian Newey. Nämä löytäisivät töitä muualtakin, olisiko Red Bullissa aihio Rellun tehdastiimille nyt kun uidaan vähän syvemmissä vesissä? Riittäisikö itsetunto puolittaa panostuksen F1:siin ja jatkaa vain Toro Rossolla nuorten prospectien kanssa? Markon kytkoksistä en oikein tiedä, historiaa on vaikka muille jakaa mutta eläkekkeellehän tuo seuraavaksi jää. Sitten tullaankin olennaiseen asiaan josta mainitsit eli rahaan, ainakaan Red Bullin rahoista ei saisi olla riippuvainen, mieluummin sitten vaikkapa autonvalmistajien rahasta. Ei saa antaa kenenkään nousta lajia suuremmaksi että rahoittaa useita eri talleja ja toimintoja jotta muodostuu riippuvuussuhde ja voi uhkailla että menetätte paljon jos lähdemme, eli kuunnelkaa mitä haluamme tältä sportilta.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Onko asia tosiaan näin mustavalkoinen. Itse en näe riippuvuutta ainakaan Red Bulliin ja vaikka hopeanuolet legendaarisia ovatkin niin aika kauan pärjättiin myös ilman niitä. Ehdottomasti tärkeämpiä F1:lle on tallit kuten Ferrari, McLaren, Williams ja Lotuskin vaikka on mitä on nimisotkujensa jälkeen. Lotus nimenomaan siksi että tuskin nousee lajia suuremmaksi nimeksi mikä on Mersussa havaittavissa että alkaa murahdella ja ohjata lajia, uhkailuun heillä ei ole varaa, adios sitten vaan.
_

Kuten totesin, Mersu koneistaa tällä hetkellä aika monta tallia ja itse epäilen että jos Mersu löisi yhtäkkiä pillit pussiin, niin jäljelle jäävillä moottorivalmistajilla voisi olla ongelmia toimittaa ainakaan uusimpia koneitaan tarpeeksi talleille. Ja Red Bull tosiaan on ottanut tavallaan Marlborolta tyhjäksi jääneen tuolin brändinä joka esimerkiksi rahoittaa nuorten lupausten nousua(JJ ja Häkkinen nousivat urallaan paitsi Keken, niin myös Mallun avustuksella). Itse olen epäillyt että Mersua ei 2013 uskallettu rangaista tuosta "luvattomasta" testisessiosta, koska silloin oli aito uhka että Stuttgartissa annetaan koko F1-projektille kirvestä virallisen tehdastallin rämmittyä alusta lähtien odotettua vaatimattomammilla sijoilla vaikka puikoissa oli itse Schumi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itse olen epäillyt että Mersua ei 2013 uskallettu rangaista tuosta "luvattomasta" testisessiosta, koska silloin oli aito uhka että Stuttgartissa annetaan koko F1-projektille kirvestä virallisen tehdastallin rämmittyä alusta lähtien odotettua vaatimattomammilla sijoilla vaikka puikoissa oli itse Schumi.
Mersusta liikkuu huhuja, että he olisivat tuossa kausien 2012 ja 2013 tietämillä uhanneet vetäytyä formuloista, jos näihin nykyisiin V6-koneisiin ei olisi siirrytty. Tässä voisi olla hyvä syy, miksi näihin moottoreihin siirryttiin ja miksi Mercedestä ei rankaistu testistä. Lähtöuhka oli liian suuri. Tähän saattaa Red Bull nojata. Nyt väläytellään jopa F1-sarjan hylkäämistä, koska ei menestytä riittävän hyvin. RB tietää olevansa erittäin merkittävä talli, jota Bernie ja muut F1-kihot eivät halua menettää.

Kerran annettiin periksi, saas nähdä annetaanko toisenkin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Bernie-setä on taas keksinyt nerokkaita ideoita. Yhdestä kisaviikonlopusta jaettaisiin 20 pinnaa siten, että paalupaikkamies saisi kymmenen pinnaa ja kisan voittaja saisi samat kymmenen pongoa, jotta kisaviikonloput olisivat jännittävämpiä. Mutta sitten, Ecclestone keksi vielä idioottimaisemman keinon lisätä jännitystä: Paalumies lähtisi joukon keskivaiheilta!

Ja näistä ideoista on kuulemma oikein keskusteltu F1-sarjan johtoportaassa.... Oma näkemykseni on, että Bernie saisi jo jäädä eläkkeelle, uskomatonta settiä vuodesta toiseen. Kisojen jännitys parantuisi huomattavasti, jos Ecclestone savustettaisiin pihalle, ehkäpä parhaimmat radatkin jäisivät kilpailukalenteriin.

http://yle.fi/urheilu/f1-pomo_ecclestonen_uusin_idea_paalupaikka_lahtoruudukon_puolivaliin/7894830(YLE:n juttu Bernie Ecclestonen visioista formuloiden kehittämiseksi)
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Paalusta voisi saada sen 2 pistettä ja nopeimmasta kierroksesta 2 pistettä.
Välitankkaukset takaisin ja renkaat sellaiseksi jotka kestävät n.40 % kisamatkasta täysillä ajettaessa.
Pisteitä voitaisiin jakaa 15 parhaalle niin saisi sen häntäpään paremmuudenkin selville ja taistelua olisi häntäpään sijoistakin enemmän.

Itse toivoisin myös elektroniikan karsimista ja DRS:n poistamista. Oikea jalka kuuluisi olla se luistonesto eikä mikään moottorikartta.

Mutta siitä samaa mieltä että Ecclestone voisi vetäytyä taka-alalle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toivottavasti Ferrari saa ajaa ongelmattoman kisan molempien kuskien toimesta. Nähdään vähän missä heidän todellin vauhti on. Joka tapauksessa erittäin iso harppaus tehty punaisten toimesta viime kauteen nähden. Isompi kuin osasin odottaa.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Renkaiden pito-ominaisuuksilla ja kulumisnopeudella sekä downforcen karsimisella kilpailuja pitäisi minustakin lähinnä muuttaa jännittävämmiksi. Tietysti ylipäätään tietty pysyvyys säännöissä ja liian radikaalien muutosten välttäminen edesauttavat kilpailun tasoittumista, kun samalla asetetaan jonkinlaiset (järkevät) rajat testaamiselle. Mutta vaikeaa tuntuu olevan löytää tasapainoa, ja sitten sorrutaan kaikenlaisiin pistekikkailuihin, DRS:iin yms. Ei lämmitä nämä uudet ehdotukset, tosin milloinkohan olen viimeksi ilahtunut jostain Bernien ehdotuksesta? Eipä tule mieleen.

Nykymeiningillä paalusta ei ole mitään syytä jakaa lisäpisteitä, koska sen merkitys on jo nyt niin valtaisa. Kisa kun on selvästi helpointa voittaa paalulta. Käänteinen lähtöjärjestys toisi toki jännitystä, ohituksia ja lisäduunia myös Mercedes-kuskeille, mutta sotisi jyrkästi perinteitä vastaan. Aika-ajojahan ei myöskään enää tässä tapauksessa ajettaisi, vaan tuo muodostettaisiin sitten suoraan pistetaulukon perusteella. Ainakin jos järkevästi toimittaisiin... Tämä Bernien mudossa oleva ehdotus on ihan sitä itseään jälleen...

Enpä muista milloin olisi ollut perjantaiharjoitusten jälkeen näin mukavaa lukea tuloslistaa. Ferrarilla on tehty huikean hyvää työtä talvella, en olisi uskonut, vaikka positiivisia kommentteja testeistä kuultiinkin. Malesia ja ylipäätään kuumat kisat ovat myös olleet Kimille erityisesti suotuisia, liittyen pitkälti varmaan renkaiden lämpenemiseen. Kimihän on taistellut jatkuvasti eturenkaiden lämmittämisongelmien kanssa varsinkin lyhyillä stinteillä, lämpimissä kisoissa on myös tullut parhaiten esiin hellä ajotyyli pidemmissä stinteissä. Kunhan vain tänä viikonloppuna Ferrari selviäisi ilman turhia kolhuja, taktiikkasekoiluja tai pitkäaikaista sadekeliä niin podium-sijoitus on aivan napattavissa. Aivan mahdottomalta ei näyttäisi edes pienen haasteen heittäminen Mersuille.

Hienoa, että Bottasin selkä on myös ajokunnossa. Kunhan nyt pysyykin kunnossa, mitään suurempiä tärskyjä ei tarvitsisi tässä GP:ssä osua hänen kohdalleen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paalusta voisi saada sen 2 pistettä ja nopeimmasta kierroksesta 2 pistettä.
Välitankkaukset takaisin ja renkaat sellaiseksi jotka kestävät n.40 % kisamatkasta täysillä ajettaessa.
Pisteitä voitaisiin jakaa 15 parhaalle niin saisi sen häntäpään paremmuudenkin selville ja taistelua olisi häntäpään sijoistakin enemmän.

Itse toivoisin myös elektroniikan karsimista ja DRS:n poistamista. Oikea jalka kuuluisi olla se luistonesto eikä mikään moottorikartta.

Itse taas näkisin enemmän että pitäisi mennä kohti paras 8 tai 6 pistejärjestelmää kuin vaikkapa 15 auton pistejärjestelmään. Tuossahan tulisi paljon enemmän taistelua kun pisteitä saisi vähemmän kuskeja kun nykyisin.

Tosin nykyisin kun autot kestävät ja ei tule keskeytyksiä pistejärjestelmä onkin ehkä järkevä. PItäisi vaan jollakin keksiä se että autot voisi hajota radalle. Onko se sitten moottorin testaamisen ja kehityksen salliminen koko kauden ajan ja niitä saisi käyttää nykyistä enemmän tai jotain muuta, mutta nykyisin kun ei tule edes ohituksia muutakuin takasiipipaikoilla niin ei niitä kolarointejakaan juuri nähdä. Jostain tarvittaisiin jännitystä ja yllätysmomentteja.

Aika-ajoihin voisi kyllä pisteet tuoda, voittajalle vaikka yksi piste tai jotain vastaavaa, mutta ei mitään noin radikaalia mitä ehotettiin. Muutenkin aika-ajo systeemi on kyllä nykyisin kuoleen oloinen, itse jotenkin tykäsin jo siitä enemmän että yksi auto kerrallaan ajaa kuin nykyisestä tai sitten vanha systeemi takaisin, mutta lyhennetään vaikka aikaa tai tehdään jotain muuta pientä muutosta siihen, voisihan siinä olla vaikka niin että aikaa vähän lyhennetään ja jossain kohti tippuisi hitaampia jo pois. Näin saataisiin kaikki ajamaan jo heti session alkuunkin aikoja. Mielestäni myös vanha systeemi toimi siltäkin osin että pienemmät tallit sai tv aikaa hyvin kun pääsivät aloittamaan aika-ajot. Nykyinenkin systeemi on mielestäni turhaa odottelua sessioden välissä, jos ennen odotettiin ainakin ekat 15 minuuttia niin nyt tuossa on melkoista läpsyttelyä melkein koko aika-ajo...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Välitankkaukset ehdottomasti takaisin kilpailuihin ja se, että jokainen saa valita kisaan lähdettäessä polttoaineen määränsä juuri sen verran kuin haluaa. Välitankkaukset toisivat kisaan lisää jännitystä jo senkin takia, että lähdetään eri polttoaine määrillä / auton painoilla kisaan, eli joku käy montakin kertaa stopilla. Schumacher taisi joskus voittaa Ranskan Gp:n 4 stopin taktiikalla ?
Aika-ajot takaisin siihen kun ne joskus miekka ja kilpi olivat: 12 kierrosta saa ajaa 1 h aikana, ja noihin kierroksiin lasketaan "ulos ja sisään ajokierrokset". Taisi olla joskus 2000 luvun alussa noin. Kaikilla säilyisi mahdollisuudet, kun ekan "vartin" aikana ei putoaisi pois. Kaikki kiertäisivät loppuun asti rataa. Katsottaisiin kuka onnistuu vetään juuri oikeaan aikaan kierroksensa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan jo noin järjellä ajateltuna ei tuossa täydessä tankissa ole mitään järkeä, se pistää auton kulutuksenkin isommaksi ja kun formuloita muutenkin enemmän ekologisemmaksi viety niin ei tuossa vain ole järkeä. Kenenköhän alkuperäinen idea tuo oli. Välitankkaukset tosiaan olisi ihan hyvä juttu, varikkostopit on muutenkin vähän tyhmän oloista kun ovat enää se 3 sekunttia ja se on siinä. Hyvä jos kerkee nähdä sen pysähdyksen. Samalla kun tuotaisiin vaikka erilaisia renkaita eri kisaan, ne voitaisiin vaikka arpoa kauden alussa joka kisaan kuinka kestävät renkaat sinne tulee, voisi olla osalla radalla että tietyt renkaat ei montaa kierosta kestäisi, enemmän vanhempaan suuntaan, nyt ne kestää ihan lian hyvin.
 

Metsuri #37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aika-ajot takaisin siihen kun ne joskus miekka ja kilpi olivat: 12 kierrosta saa ajaa 1 h aikana, ja noihin kierroksiin lasketaan "ulos ja sisään ajokierrokset". Taisi olla joskus 2000 luvun alussa noin. Kaikilla säilyisi mahdollisuudet, kun ekan "vartin" aikana ei putoaisi pois. Kaikki kiertäisivät loppuun asti rataa. Katsottaisiin kuka onnistuu vetään juuri oikeaan aikaan kierroksensa.
Mielestäni paluu tuohon aika-ajoformaattiin olisi takapakkia nykyiseen. Silloin saatettiin katsoa ensimmäiset puoli tuntia ratamaisemia Kyllösen selostuksella, koska kukaan ei avannut peliä. Parhaimmat puolensa nykyformaatti näytti kaudella 2009, kun ensimmäisen ja viimeisen auton ero oli alle kaksi sekuntia. Silloin ajoituksella todellakin oli väliä.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Ferrarilla pysyy auto radanpinnassa erittäin hyvin verrattuna muihin, jopa Mercedekseen. Toivottavasti pystyy paremmalla rengaskulumalla haastamaan Mercit, eikä tuo ero muutenkaan näytä älyttömän suurelta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ferrari oli vain puolittain hereillä, kun lähettivät Vettelin niin aikaisin pois varikkopilttusta, että ehti jonoon ekana. Kimi ei ollut jonossa toisena ja sitten kun osui oikein hyvin, niin ruuhkan takia oli toivoton tehtävä. Kimi paikalta 11 huomiseen kisaan. Tiimin piikkiin osittain tuo Kimin paikka menee.
 

Outsider

Jäsen
Vituttaa kyllä, että taas meni homma vituiksi Kimin osalta. Vauhti on ollut koko viikonlopun kolmanneksi nopeinta ja nyt sitten ollaan taas huomenna siellä jonon keskivaiheilla. Vauhdin pitäisi riittää nousuun ihan ok sijoille, mutta ei Vettelille voi antaa noin paljon etumatkaa, eikä se muutenkaan olisi taas kovin yllättävää, että noilla sijoilla osutaan vähän joka puolelta heti ensimmäisellä kierroksella ja homma on siinä. Nyt olisi pitkästä aikaa ollut oikeasti kaikki saumat ottaa paikka kolmen kärjestä ja sitä myöten helpottaa kilpailua todella paljon, mutta ei niin ei. Ericson vaan yksinkertaisesti oli liian hidas päästettäväksi tuohon eteen.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Ferrari oli vain puolittain hereillä, kun lähettivät Vettelin niin aikaisin pois varikkopilttusta, että ehti jonoon ekana. Kimi ei ollut jonossa toisena ja sitten kun osui oikein hyvin, niin ruuhkan takia oli toivoton tehtävä. Kimi paikalta 11 huomiseen kisaan. Tiimin piikkiin osittain tuo Kimin paikka menee.

En tiedä kenen päätös oli pysyä siinä paikalla, jälkiviisaana voi sanoa että Kimin olisi pitänyt ehdottomasti ohittaa Ericson koska kuitenkin oli tiedoassa että Sauber on paljon hitaampi. Taisi kuitenkin Kimin ajo mennä pilalle lämmittelykierroksen viimeisessä mutkassa, näytti siltä että Räikkönen yritti jättää Ericsoniin isomman välin ja sitten Hamilton yritti mennä ohi jolloin Kimi joutui kiihdyttämään liian lähelle Sauberia. Hamiltonia ei voinut kuitenkaan päästää edelle koska olisi joutunut hiljentämään ja näin olisi lähtösuoran kiihdytys kärsinyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös