Renkaiden pito-ominaisuuksilla ja kulumisnopeudella sekä downforcen karsimisella kilpailuja pitäisi minustakin lähinnä muuttaa jännittävämmiksi. Tietysti ylipäätään tietty pysyvyys säännöissä ja liian radikaalien muutosten välttäminen edesauttavat kilpailun tasoittumista, kun samalla asetetaan jonkinlaiset (järkevät) rajat testaamiselle. Mutta vaikeaa tuntuu olevan löytää tasapainoa, ja sitten sorrutaan kaikenlaisiin pistekikkailuihin, DRS:iin yms. Ei lämmitä nämä uudet ehdotukset, tosin milloinkohan olen viimeksi ilahtunut jostain Bernien ehdotuksesta? Eipä tule mieleen.
Nykymeiningillä paalusta ei ole mitään syytä jakaa lisäpisteitä, koska sen merkitys on jo nyt niin valtaisa. Kisa kun on selvästi helpointa voittaa paalulta. Käänteinen lähtöjärjestys toisi toki jännitystä, ohituksia ja lisäduunia myös Mercedes-kuskeille, mutta sotisi jyrkästi perinteitä vastaan. Aika-ajojahan ei myöskään enää tässä tapauksessa ajettaisi, vaan tuo muodostettaisiin sitten suoraan pistetaulukon perusteella. Ainakin jos järkevästi toimittaisiin... Tämä Bernien mudossa oleva ehdotus on ihan sitä itseään jälleen...
Enpä muista milloin olisi ollut perjantaiharjoitusten jälkeen näin mukavaa lukea tuloslistaa. Ferrarilla on tehty huikean hyvää työtä talvella, en olisi uskonut, vaikka positiivisia kommentteja testeistä kuultiinkin. Malesia ja ylipäätään kuumat kisat ovat myös olleet Kimille erityisesti suotuisia, liittyen pitkälti varmaan renkaiden lämpenemiseen. Kimihän on taistellut jatkuvasti eturenkaiden lämmittämisongelmien kanssa varsinkin lyhyillä stinteillä, lämpimissä kisoissa on myös tullut parhaiten esiin hellä ajotyyli pidemmissä stinteissä. Kunhan vain tänä viikonloppuna Ferrari selviäisi ilman turhia kolhuja, taktiikkasekoiluja tai pitkäaikaista sadekeliä niin podium-sijoitus on aivan napattavissa. Aivan mahdottomalta ei näyttäisi edes pienen haasteen heittäminen Mersuille.
Hienoa, että Bottasin selkä on myös ajokunnossa. Kunhan nyt pysyykin kunnossa, mitään suurempiä tärskyjä ei tarvitsisi tässä GP:ssä osua hänen kohdalleen.