Aika samoilla linjoilla tässä ollaan. Turhaan tehtiin radikaaleja sääntöuudistuksia ja tämä ''kruunattiin'' vieläpä rajoittamalla tiukasti mahdollisuuksia kehittää ja rakentaa tätä uutta moottoria. Selvästi eroavilla rengasseoksilla saatiin myös aikansa mielenkiintoa kisoihin (tsekkaa vaikka vuosi 2012), mutta Red Bull ja Mercedes kun itkivät tarpeeksi niin Pirelli pakotettiin konservatiiviseksi seoksissaan ja siinä kuinka toisistaan erilaisia renkaita kisoihin tuotiin. Ymmärrän sinänsä joidenkin esittämän kritiikin, että tällainen oli tavallaan keinotekoista kilpailun luontia, mutta omasta mielestäni esim. DRS on paljon teennäisempi ja epäurheilullisempi keksintö. Ja ne rengasseokset tosiaan toivat eroja esiin autoissa ja kuskeissa sekä mahdollistivat monipuolisemmat strategiat kisoihin. Kilpailua olikin tuolloin mm. renkaiden ja pitkälle kehitettyjen V8-koneiden ansiosta huomattavasti enemmän kuin viime kaudella ja nähtävästi myös alkaneella kaudella.
Kisoista voisi tosiaan nipistää omastakin puolestani 3-4 pois. Nimenomaan osastosta Bahrain, Abu Dhabi, Singapore, Korea, Venäjä ja Kiina. Meksikokin on siinä ja siinä, onko kovin tarpeellinen. Toisaalta Meksikosta on tullut ja tulee kuskeja ykkösiin asti ja onhan siellä aikanaankin kisattu ykkösillä. Amerikoilla oli kuitenkin entuudestaan jo Kanadan, USA:n ja Brasilian GP:t, jotka kaikki paikkansa kalenterissa ansaitsevatkin. Korea taas pikaisesti jo poistuikin, siinä meni melko lailla rahaa kankkulan kaivoon, kun rakensivat radan jonnekin syrjään keskelle suota ja käyttö on varmaan melko olematonta, eikä montaa kilpailua ehditty ykkösillä siellä ajaa. Eipä se touhu sen järkevämpää ole Lähi-idässäkään, mutta sheikeillä on varaa maksaa ja Pööni kiherrellee tyytyväisyydestä... Venäjällä ei tarvitsisi ajaa myöskään, varsinkaan niin kauan kuin maata johtaa tuo pirun Putin, joka käyttää urheilua oman egonsa ja asemansa pönkittämiseen. Eikä se Sotshin katuränni tainnut ratanakaan erityisempiä tarjota.
Euroopasta ei määrällisesti ole syytä karsia yhtäkään rataa, mutta jotain Barcelonaa ja Hungaroringiä saisi korvata mielenkiintoisemmilla radoilla. Esim. tuo mainittu Turkki olisi mukava saada takaisin. Hungaroring toki suomalaisittain on niin tärkeä kilpailu, että siinä mielessä saa pysyä kalenterissa, mutta F1:sille tuo rata on kilpailukäyttöön aivan surkea.
Euroopassa järjestäjät ovat valitettavasti jatkuvasti kusessa, ainakin Belgian ja Saksan osakilpailut tuntuvat olevan vuodesta toiseen liipaisimella. Tämä on surullista ja häpeällinen tilanne lajin ja fanien kannalta, että nimenomaan kalenterin paras rata on löysässä hirressä ja noin iso markkina-alue ja mielettömän autoteollisuuden omaava maa kuin Saksa ei meinaa pystyä järjestämään kisoja. Pitäisi jotain rotia saada Pöönin vaatimiin taksoihin... En tiedä tarkkaan miten hinnoittelu menee, mutta kyllä noille Euroopan radoille pitäisi vaikka antaa alennusta ja ottaa sitten kovaa hintaa näiltä uusilta Aasian pyrkyrivaltioilta ja sheikeiltä. Asia korjaantuisi varmaan pirun nopeasti, kun FOM&Bernie vain malttaisivat supistaa omaa katettaan. Olisi jo heidän itsenkin kannaltaan järkevää tehdä näin, koska tilanne alkaa oikeasti olla kisajärjestäjien ja useimpien tallien osalta sellainen, että konkurssi kolkuttelee ovella. Ja jos sieltä vaikka puolet Euroopan radoista putoaa kuin paska rattailta sekä muutama talli lisää kyykkää, niin siinäpä Pööni sitten katselee muutaman sheikin seurana katsomossa 10-12 autoa kiertämässä pitkin maita ja mantuja...
Vanhoissa radoissa on sekin hyvä puoli, että kaikkia ei ole saatu kokonaan (vielä) pilattua liiallisilla turva-alueilla ja asvaltoinneilla, vaan kuski saattaa niillä jopa joutua maksamaan virheestään.