Formula 1 – kausi 2015

  • 151 675
  • 880

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Red Bull could quit Formula 1 over current rules - Helmut Marko - F1 news - AUTOSPORT.com

Tämä nyt menee jo taas naurettavuuden puolelle, neljän mestaruuskauden jälkeen tuli yksi huonompi kausi ja nyt todennäköisesti toinen kausi jolloin ei mestaruuksia tule ja Red Bull rupeaa jo uhkailemaan F1:stä lähtemisellä.

No tätä menoa lähtee ensin katsojat, sitten voi joku muukin talli olla lähdössä. Toisaalta Mercedes on tainnut uhkailla, että mikäli sääntöihin isommin kosketaan, niin he lähtevät. Jonkunlainen kompromissi on edessä tai muuten koko touhussa ei ole mitään järkeä. Täälläkin joka ikinen seuraaja pohtii ennen kisaa, että ilman kolaria mikään muu talli ei voi voittaa kuin Mercedes. Mercedes on tehnyt kuskeilleen hyvin selväksi, että sillä tavalla ei kilpaa ajeta, että toinen keskeyttää. Tässä tapauksessa on kaksi seurattavaa asiaa, eli se kestääkö Mersun vehkeet ja jos kestää niin kuka tulee kolmanneksi. Koko sarjassa ei ole tällä hetkellä yhtään mitään järkeä.

Nämä uudet moottorit ovat pilanneet koko sarjan. Nyt kun kehitys on jäädytetty, niin yksi talli saa ajaa vuosi toisensa jälkeen rauhassa voitosta voittoon. Hondan moottori on täysi fiasko ja Renault on ottanut lähinnä takapakkia. Ainoastaan Ferrari sai oman moottorinsa toimimaan paremmin, mutta kun ei se ole lähelläkään Mersun voimanlähdettä, niin tuossa on tulos.

En itse jaksa seurata kuin tulokset teksti-tv:ltä. Täysin turhaa rahantuhlausta edes ajaa koko kautta. Antaisivat pokaalin Hamiltonille, sen jälkeen tallit voisivat keskittyä kehittämään moottoreita. 12kk aikaa, joka toinen vkl ajatetaan moottoreita testipenkissä, kesällä 1kk tauko ja Monacosta voidaan näyttää vaikka ihan livekuvaa tästä testauksesta. Ihan yhtä jännittävää kuin tämä nykyinen pelleily.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse veikkaan kompromissiksi että turbo-kausi jää omaksi muutaman vuoden eraksi, sitten palataan kuninkuusluokan edellyttämiin vapaastihengittäviin. Siltä tuo haiskahtaa ja sillä saadaan kaikki tyytyväisiksikin, Mersukin kun kuitaa muutaman vuoden mestaruusrahat. Mersun lähtökään ei olisi katastrofi ykkösille jos saataisiin jokin iso automerkki tilalle mitä aina välillä vilahtelee spekulaatioissa, esim Rellu omalla autolla ja onhan niitä muitakin vilahdellut huhuissa.

_
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suurin ongelma nykytilanteessa on nämä naurettavat kehitysjäädytykset. Tälle kaudelle sihen saatiin hieman helpotusta, kun kesken kaudenkin saa konetta jonkin verran kehittää. Mutta onhan se ihan naurettavaa, että otetaan täysin uusi moottoriteknologia käyttöön ja ennen ensimmäistäkään kilpailua näiden koneiden kehitystyö jäädytetään. En tiedä mitä siellä FIA:n päässä on oikein mietitty, mutta tuossa lienee suurimpia syitä Mersun ylivoimaan. Toki tekivät hyvää työtä jos silloin 2013, kun rupesivat nykyistä mottia kehittämään ja käyttivät siihen enmmän aikaa ja rahaa kuin muut.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vilanderin anti on mielestäni ainoastaan se että osaa puhua italiaa ja voi suomentaa Ferrarin henkilökunnan puhetta. Vaikka kilpa-ajaja onkin niin ei mielestäni osaa tuoda oikein minkäänlaista kuljettajan näkökulmaa esiin. Salo puolestaan on siinä hyvä vaikka ei missään nimessä voi hyvästä toimittajasta puhelahjojen perusteella puhua. Oikarinenkin on todellinen lahja suomalaiselle formulaseuraajalle kun osaa selittää nämä antistollit ja vastaavat. Studioisäntä oli aika ärsyttävä, pakkohan siellä tietysti joku toimittajakin on olla, mutta jos ei hyvää löydy niin eikö sen tontin voisi hoitaa joku seksikäs nainen.

Tästä täysin eri mieltä. Salohan on ihan pihalla nykypäivän Formuloista ja oma ego on ainoa asia, joka sieltä esiin tulee. Vilander nimenomaan osaa kertoa tuosta ajamisesta todella paljon ja toi viime kaudella enemmän tiimiin kuin Salo kaikkina mukanaolovuosinaan.

Tuo studiojuontaja oli Tomi Tuominen, joka selosti Formuloita maikkarilla ennen Saarta. Nythän Tuominen vaikuttaa Jokerien kotipeleissä. Miksi, sitä en todellakaan tiedä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Suurin ongelma nykytilanteessa on nämä naurettavat kehitysjäädytykset.

Juuri näin. Sääntöjä power unittien osalta muutettiin kerralla liikaa ja annettaan liian vähän aikaa tehdä kehitystyötä ja sitten lyödään osat lukkoon. Jos taas testaaminen sallitaan vapaammin, tulee liikaa kustannuksia ja pienet tallit kärsivät. F1 haluaa pitää lajin halpana, mutta samalla liialliset uudistukset eivät vain toimi kun ei anneta kehitysaikaa uusille teknologioille. Lisäksi bensamäärä (energian lähde) pudotettiin radikaalisti. Paha paikka tasapainoilla. Aiemmin 2.4 litran V8-vuodet oli samoilla säännöillä pitkään, joten siksi ne kesti loputtomasti ja kaikki oli kilpailukykyisiä kun oli aikaa kehittää koneet. Nämä uudet koneet on hyvät, jos vain tallit saisi niihin kehitysaikaa ja järkevämmät säännöt, ts. hyödynnetään koneiden potentiaali täysin. Nyt ollaan deitillä playboy-mallin kanssa mutta saa vain pikkaisen hameenhelmaa nostaa. Noista saisi pienillä sääntöviilauksilla sellaisia (mm. bensavirtausrajan poisto tai nosto), että ei vapariaikaa haluttaisi takaisin kun tehoja olisi joku 150-200 hv enemmän ja koneet kiertäisivät 3000-5000rpm enemmän. Olisi näyttävyyttä, ääntä ja tehoa. Nythän mm. äänet on hieman parantuneet viime vuodesta kun ainakin Mersu ja Ferrari kärsii ajaa kisassakin korkeammilla kierroksilla, varsinkin Mersu. Viime kauden äänissä vaivasi juurikin se, että koneilla ajettiin kisoissa n. 10 000 - 12 000 kierroksilla. V8 aikana oli 18 000rpm.

Mutta Honda touhu on älytön pettymys. Odottelin, että heillä oli vuosi aikaa seurata vierestä mitkä koneet ja ratkaisut toimii, testata penkissä loputtomasti ja saivat varmaan McLarenin kautta Mersun koneen dataa käyttöön. Jotain pahasti pielessä Hondan puolella, olisiko resurssit sittenkin todella rajatut tai pyritty tekemään täysin äärimmäisyyksien kone, jota mm. auton pieni koko vihjaa...
 

Byvajet

Jäsen
Ykkösten perusongelma liittyy siihen, että sarjassa halutaan säilyttää tallien välinen kehitystyöhön perustuva kilpailu. Todellisen kilpailun kuitenkin estää rahan puute. Kun intensiiviseen kehitystyöhön on varaa vain harvoilla, ratkaisuksi on luotu rajoittavia malleja, joiden tarkoitus on tasoittaa kilpailua. Tästä on seurannut se, että muiden edelle päässeet myös säilyvät muiden edellä.

Ykkösten tulevaisuus perustuu kahteen vaihtoehtoon:
a) Kilpailu parhaista sijoista käydään muutaman tallin välillä tai pahimmillaan vain yhden tallin sisällä (nykyinen tilanne).
b) Autot ja/tai budjetit vakioidaan, jolloin jako huipputalleihin, keskikastin talleihin ja häntäpään talleihin katoaa ja sarjasta tulee oikeasti kilpasarja nykyisen shown sijaan.

Vakioimista vastustavat voimakkaimmin aktiivisimmat sarjan seuraajat. Heille kysymys ei ole ensisijaisesti kilpa-ajosta vaan showsta, joka on eräänlaista miehistä saippuaoopperaa. Heille tasaväkinen kilpailu radalla on vähemmän tärkeää kuin se, mitä tapahtuu radan ulkopuolella.

Ykköset ovat urheilun irvikuva. Vähän kuin keihäänheittäjät heittäisivät kilpailussa eripainoisilla keihäillä. Milloin viimeksi edes neljä tallia on pystynyt oikeasti kamppailemaan tasaveroisesti mestaruudesta kauden loppuun saakka?
 

Sambody

Jäsen
Mitä iloa autonvalmistajille ja isoille tiimeille on siitä että kurvailisivat kaikki samanlaisilla standardi Dallaroilla? Jonkinlainen kulukatto on toki hieno tapa tasapäistää kilpailua, mutta sen valvominen käytännössä on ihan toinen juttu jo. Sitten taas nämä teknisen kehityksen kahlitsimiset nykyisen kaltaisesti on mielestäni perseestä, koska innovaatioille jätetään entistä vähemmän tilaa ja nyt ollaan päästy tilanteeseen jossa yksi voimanlähde on ylitse muiden ja muilta valmistajilta on käsiä siihen tapaan sidottu, että tuo etumatka on ja pysyy. Ikävää että sama moottorivalmistaja ajattaa omaa tehdastalliaan sarjassa jolloin on kyseenalaista, että edes asiakastallit saisivat tuosta myllystä parasta irti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
. F1 haluaa pitää lajin halpana, mutta samalla liialliset uudistukset eivät vain toimi kun ei anneta kehitysaikaa uusille teknologioille.

Äfykkösissä kulut ovat todellisuudessa karanneet käsistä. Osin näiden kaikkien uudistusten takia. Autosport laski viime kauden lopulla sen, että minimissään tarvitaan 95 miljoonaa euroa jotta kausi saadaan tekniikan osalta vietyä läpi. Kyse on siis vain ja ainoastaan autoista ja niihin liittyvästä testauksesta ilman kuljettajien palkkoja tai markkinointia. Bernie Ecclestone totesi viime vuoden lopulla, että miljardi dollaria riittää tallille neljän vuoden toimintaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Milloin viimeksi edes neljä tallia on pystynyt oikeasti kamppailemaan tasaveroisesti mestaruudesta kauden loppuun saakka?
Tuo tuntuu kyllä aika kovalta kriteeriltä mihin tahansa moottoriurheilusarjaan. Vuonna 2012 ainakin neljä eniten pisteitä kerännyttä olivat eri talleista ja mestaruus ratkesi viimeisessä kisassa muistaakseni. Kolmosella ja nelosella ei siinä vaiheessa ollut enää mahdollisuuksia, mutta muutama kisa aiemmin oli.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
b) Autot ja/tai budjetit vakioidaan, jolloin jako huipputalleihin, keskikastin talleihin ja häntäpään talleihin katoaa ja sarjasta tulee oikeasti kilpasarja nykyisen shown sijaan.

Kerro miten budjetit vakioidaan jos ajetaan mestaruuspisteistä = rahasta, eikö voittajalla ole silloin eniten milllä mällätä?

Entä sponsorit, millä rajoitat että eniten tarroja = sponsorirahaa on autossa joka voittaa?

Kyllähän tämä sama pätee vaikkapa lätkään, ei toki samassamäärin kun ei ole sitä rahaa niin paljoa jakaa, mutta eiköhän sinne mestaruusjoukkueelle valu eniten rahaa. Potkupallossa vielä enemmän, pitäisikö Klubin lahjoittaa rahat pois mitä sai eurokentiltä koska se on epäreilua muita veikkausliigajengejä kohtaan.

Pientä viilausta F1 tarvii, ei ihmeempää. Kuninkuusluokka joka tapauksessa, kiistatta.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo tuntuu kyllä aika kovalta kriteeriltä mihin tahansa moottoriurheilusarjaan. Vuonna 2012 ainakin neljä eniten pisteitä kerännyttä olivat eri talleista ja mestaruus ratkesi viimeisessä kisassa muistaakseni. Kolmosella ja nelosella ei siinä vaiheessa ollut enää mahdollisuuksia, mutta muutama kisa aiemmin oli.

Niinpä, yleensä kriitioilla on se lyhyin muisti. Muutama vuosi sittenhän meillä oli seitsemän eri voittajaa ja vielä seitsemässä eri kisassa heti kauden alkuun. Mitä voi vaatia enempää nyky-ykkösiltä, tuon kauden 2012 hävisi Alonso 3 pisteellä Vettelille ja 2010 4 pisteellä. Ymmärrän kyllä että monille vähemmän lajia seuraaville viimeiset reilut 10 vuotta näkyy niin että ekana voitti aina se shumi, sit vetteli, nyt mersu.

_
 

Byvajet

Jäsen
Mitä voi vaatia enempää nyky-ykkösiltä, tuon kauden 2012 hävisi Alonso 3 pisteellä Vettelille

Jos tuo on esimerkki kilpailullisesta kaudesta, niin surkealta näyttää. Katso tuonne (teams chart). Missä on todellinen tallien välinen kilpailu? Hyvin näkee, että auto ratkaisee.
.
Ei siinä mitään, jos jengi olisi tyytyväinen nykymenoon, mutta miksi siitä sitten valitetaan? Nykyisen kilpailun kalleudella ei muuhunkaan päästä. Samat ihmiset, jotka valittavat nykytilasta, ovat haluttomia siirtymään todelliseen ratakilpailuun johtaviin ratkaisuihin. He tahtovat saippuaoopperaa, eivät tasaista rinnan ajoa radalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos tuo on esimerkki kilpailullisesta kaudesta, niin surkealta näyttää. Katso tuonne (teams chart). Missä on todellinen tallien välinen kilpailu? Hyvin näkee, että auto ratkaisee.
.
Ei siinä mitään, jos jengi olisi tyytyväinen nykymenoon, mutta miksi siitä sitten valitetaan? Nykyisen kilpailun kalleudella ei muuhunkaan päästä. Samat ihmiset, jotka valittavat nykytilasta, ovat haluttomia siirtymään todelliseen ratakilpailuun johtaviin ratkaisuihin. He tahtovat saippuaoopperaa, eivät tasaista rinnan ajoa radalla.

En ehkä ymmärrä pointtiasi, jos se on se että valittamisella tarkoitetaan sitä että gridiin pitäisi saada 20 samanlaista autoa niin sitten ollaan aika kaukana toisista tässä keskustelussa, jokainen muutama sata miljoonaa lajia seuraavaa tietää että kyseessä on sekä valmistajien että kuskien sarja jossa ratkaisee niin insinöörien osaaminen kuin kuljettajan, hyvä tulos on osiensa summa, mikään osa-alue ei saa pettää.

Tuo esimerkkikauden Lotus (toki vahvalla Renault osaamisella) tuli monelle aika puskista ja haastoi aina kilpailuvoittoihin saakka(Kimillä 7 podiumia), samainen talli dyykkasi pahemman kerran 2014 vain 10 pisteellä koko kaudella. Nyt 2015 Mersun koneella odotetaan taas pisteitä enemmänkin jos vain kolariherkät kuskit pysyy radalla. Auto todellakin Lotuksen tapauksessa ratkaisi ja paljon tuolta väliltä on mahdollisuuksia menestyä ykkösissä. Eikö tallien todellisesta kilpailusta kerro se että McLaren ei tällä hetkellä yllä edes pisteille vaikka maaliin tuli 11 autoa(10 saa pisteitä).

Nämä esimerkit osoittaa sen lähivuosilta ettei menestys ole jaettu etukäteen ja sen eteen joutuu tekemään ison liudan oikeita valintoja ja rankkaa työtä.

Melbournen perusteella siellä voi jopa Sauber ja kisassa epäonnistunut Lotus haastaa Ferrarin ja Williamsin. Ovat jo kenties ohittaneet Red Bullin vauhdissa. Se että Mersun ylivoima latistaa tunnelmaa on valitettavaa, mutta 10 sijaa sen jälkeen on yllättävänkin paljon auki.

Jokainen joka on ajanut kartingiakin tietää että vaikkapa se oma faija mekaanikkona saattaa tehdä parempia valintoja kuin se naapurikuskin faija mekaanikkona ja tämä vaikuttaa auton nopeuteen. F1 on toinen ääripää missä maailman parhaat moottoriurheiluinsinöörit on rakentanut moottoria ja aerodynamiikkaa yms yms sääntöjen puitteissa oman talentinsa mukaan, onhan se selvä että eroja syntyy. Toinen näkökulma, on se että 10kg painavampi kuski häviää sen 0.3s joka kierroksella joka on ikuisuus ykkösissä. On miljoona asiaa jotka vaikuttavat vauhtiin ja siihen miten radalla suoritetaan, tottakai menestyvä organisaatio tekee sen suuremmalla todennäköisyydellä onnistuneesti kuin uusi talli.

Jos Sauber ja Ferrari paransi kierrosaikojaan vaikkapa 2 sekuntia tälle kaudelle ja McLaren huononsi omiaan 3 sekuntia, niin siinä koko F1 kirjo, paljon on vaadittu että suurin osa talleista osuisi tämän miljoonien mahdollisuuksien loton jälkeen edes samalle sekunttiluvulle.

_
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mielenkiintoisia uutisia, Renault on kiinnostunut paluusta formulahommiin omana tallinaan. Renault on neuvotellut Lotuksen, Sauberin ja Force Indian kanssa kaupoista, mutta näyttää siltä, että Toro Rosso olisi Renaultin silmissä kaikkein kiinnostavin talli, jonka pohjalle sitten rakennettaisiin Renault-talli. Red Bullin väki on avoimesti puhunut mahdollisista kaupoista ja he vaikuttavat jopa erittäin kiinnostuneilta.

Vihdoinkin jotain hyvää kuuluu F1-maailmasta, toivottavasti Rellu tulisi kolmatta kertaa F1-estradille, autonvalmistajien talleja ei ikinä ole liikaa. Panostuksesta homma ei ainakaan jääne kiinni, jos Renault palaa, se yrittää tehdä sen kunnolla.

(Linkissä Maikkarin uutinen asiasta) http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...sta-vahvemmin-renaultin-ostoslistalla/4910442
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isoin ongelma että kisaviikonloppuja on ihan liikaa. Kohta ajetaan varmaan joka viikonloppu, ei mikään tv yhtiökään pysty noita lähetyksiä näyttämään jatkuvasti, siinä menee varmaan rahaakin hitosti hukkaan kun ei yhtiöt osta oikeuksia ja ei fanitkaan pysty kiertämään joka maahan. Euroopassa kun ajettiin suurimmaksi osaksi niin katsojia varmaan kävi useassa kilpailussa, mutta nyt ei pysty kiertään koko maailmaa ja ketä kiinostaa kisat kun ne on kokoajan? mielummin vaikka 3 viikon välein kun viikon välein.

Kisoja voisi enemmän kierättää, olisi vaikka joku vakiopaikka katuradoille ja vuoroteltaisiin vaikka parin kaupungin kanssa noiden kanssa. Jokatapauksessa joku 15-16 kisaa olisi paljon sopivampi kun reilut 20 kisaa. 20 kisan kausissa vielä kun on näin ylivoimainen talli kärjessä niin mielenkiinto menee jo alkukaudesta ja loppukausi on vain ajelua.

Tuo kisojen vähentäminen myös turvaisi paremmin noita häntäpään autojen osallistumista kun kustannuksia saisi kuriin enemmän. Ei mitään hajua paljonko yksi viikonloppu maksaa talleille, mutta voisi ajatella kun sinne pari autoa vie, henkikökunnan jne.. niin puhutaan miljoonista per kisa, siihen päälle vielä jos joku hajottaa auton. Varsinkin nyt vielä kun kisoja on enemmän pitkin maailmaa niin kustannukset on noussut matkailussa älyttömästi.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Renaultin paluu tehdastallina on mielenkiintoinen juttu toteutuessaan. Mitä tekee Red Bull tämän jälkeen sillä sieltähän on sanottu ,että haluavat olla tehdastalli eivätkä täten edes Mersun koneita haluaisi. Vai onko neuvottelut VAG-konsernin kanssa siinä pisteessä, että sieltä tulisi Bullille motit? Audiahan on pitkään huhuttu ykkösiin varsinkin, urheiluautopuolella on kaikki jo voitettu ja nyt sinne tuli Porsche seuraksi. Volkkari itsessään on rallissa ja siellä myös Skodakin vaikuttaa. Muut konsernin merkit ei taida olla ykkösiin tyrkyllä, joskin Bugatin nimellä voisin nähdä konsernin myös tulevan mukaan. Mutta eiköhän sieltä Audilla tulla jos tullaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Isoin ongelma että kisaviikonloppuja on ihan liikaa.

Tuskin kovin paljon takapakkia kisamäärässä otetaan, n 3vk väli 7-8kk (miinus 1kk kesäloma) on mielestäni ihan ok. Pari aavikkokisaa voisi tiputtaa pois ja palata tavalla tai toisella aikaan jolloin kisaisännyydestä voisi haastaa perinteiset autourheilumaat, niihin ei kuulu Bahrain, Abu Dhabin emiraatti tai Singapore. Monaco on poikkeus, juurista on hyvä pitää kiinni.

Oma lehmä ojassa toivoisin näkeväni vielä F1:set pohjoismaissa, Iitti on poissuljettu vaihtoehto mutta Anderstorp eli Scandinavian Raceway voisi olla potentiaalinen sijainti kun kuskeja pohjoismaista se 3-4 tälläkin kaudella. Plus Nico.

Kisojen kierrättäminen on periaatteessa hyvä idea mutta monelle järjestäjälle mahdottomuus, vain joka toisena vuonna ajettava kisa ei tuota tarpeeksi kuluihin nähden. F1:sten maailman valloitus on nyt nähty, olisi hyvä palata juurille, 8 kisaa eurooppaan + US, CAN, AUS, JPN, BRA ja ehkä Mexico.

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lähinnä itse tässä hain sitä että turhaan kuluja nostetaan kun lisätään näitä Bahrainia ja muita lisää .Näissä uusissa radoissa öljyvaltiossa ei edes yleensä ole hyviä kisoja nähty. Sitten ollaan esimerkiksi Turkkia ja vastaavia tiputtamassa pois joka on varmaan yksi parhaimpia ratoja sarjassa. Toki raha ratkaisee, mutta sen takia juuri F1 on kuolemassa kun päättäjillä se vain tuntuu olevan pääasia. Ei ihme jos ihmiset ei katso kun mestari on yleensä selvinnyt jo ennen kauden loppua ja ajetaan tylsillä radoilla.

Varmaan isoimmat säästöt juuri nykytilaan pystyisikin tekemänä sillä että ajettaisiin kisoja juuri se 16kpl esimerkiksi nykyisen n. 20 kisan sijaan. Sillä varmaan huonoiten säästetään että sääntöjä muutetaan joka kausi ja jopa kesken kauden. Olisikin hauska tietää paljonko nyt moottoreiden kulut valmistajille on ja paljonko ne olisi jos saisi ihan vapaasti kehittää läpi kauden. Sekin nouseeko ne kulut oikeasti paljon jos saisi vaikka 8 moottoria käyttää kauden aikana.. Nykyinen systeemi on huono kun ei keskeytyksiä tule ja syö mielenkiintoa lajilta. Oi niitä entisaikoja kun Häkkinen itki radan varressa kun moottori laukesi, nyt pitää toivoa melkein tallikaverien keskinäistä kolarointia jos meinaa mersut saada ulos radalta jotenkin.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Ihmetyttää ettei tuota Hockenheimin kilpailua ole vieläkään varmistettu. Toto Wolff sanoi jossain haastattelussa ennen kauden alkua ihmetelleensä kuinka saksalainen rata voi olla talousvaikeuksissa ja on vaikeaa saada saksalaisia katsomaan vaikka hallitseva maailmanmestaritalli on saksalainen kuten myös toinen kuljettaja, lisäksi saksalaiset ovat menestyneet varsin hienosti 2000-luvulla. Luulisi tässä olevan Mercedeksellä paikka saada niitä saksalaisia kiinnostumaan jos talli auttausi Hockenheimringiä talousvaikeuksissa ja mahdollistaisi Saksan GP:n.

Ecclestone Red Bullin puolella – "Mersua olisi pitänyt rajoittaa" - Uutiset - F1 - Sport - MTV.fi
FIA:lla siis löytyy sääntöpykälä jolla voi rajoittaa moottorinkehitystä, toivottavasti tuo on vielä mahdollista kauden aikanakin.

Mitä tulee tuohon puheeseen kustannusten pienentämisestä, Ecclestone sanoi kun siirryttiin nykyisiin moottoreihin että todellisia säästöjä voidaan hakea vähentämällä väkeä tehtailta ja sillä että rajoitetaan henkilökunnan ja työntekijöiden määrää jotka osallistuvat GP-viikonloppuun. Mercedeksellä ja Red Bullilla käytetään ilmeisesti huomattavasti enemmän rahaa juuri tehtaan pyörittämiseen. Voihan se tietysti olla aivan mahdotonta koska käsittääkseni näillä tehtailla tehdään paljon muitakin töitä kuin vain F1-autoihin liittyviä.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika samoilla linjoilla tässä ollaan. Turhaan tehtiin radikaaleja sääntöuudistuksia ja tämä ''kruunattiin'' vieläpä rajoittamalla tiukasti mahdollisuuksia kehittää ja rakentaa tätä uutta moottoria. Selvästi eroavilla rengasseoksilla saatiin myös aikansa mielenkiintoa kisoihin (tsekkaa vaikka vuosi 2012), mutta Red Bull ja Mercedes kun itkivät tarpeeksi niin Pirelli pakotettiin konservatiiviseksi seoksissaan ja siinä kuinka toisistaan erilaisia renkaita kisoihin tuotiin. Ymmärrän sinänsä joidenkin esittämän kritiikin, että tällainen oli tavallaan keinotekoista kilpailun luontia, mutta omasta mielestäni esim. DRS on paljon teennäisempi ja epäurheilullisempi keksintö. Ja ne rengasseokset tosiaan toivat eroja esiin autoissa ja kuskeissa sekä mahdollistivat monipuolisemmat strategiat kisoihin. Kilpailua olikin tuolloin mm. renkaiden ja pitkälle kehitettyjen V8-koneiden ansiosta huomattavasti enemmän kuin viime kaudella ja nähtävästi myös alkaneella kaudella.

Kisoista voisi tosiaan nipistää omastakin puolestani 3-4 pois. Nimenomaan osastosta Bahrain, Abu Dhabi, Singapore, Korea, Venäjä ja Kiina. Meksikokin on siinä ja siinä, onko kovin tarpeellinen. Toisaalta Meksikosta on tullut ja tulee kuskeja ykkösiin asti ja onhan siellä aikanaankin kisattu ykkösillä. Amerikoilla oli kuitenkin entuudestaan jo Kanadan, USA:n ja Brasilian GP:t, jotka kaikki paikkansa kalenterissa ansaitsevatkin. Korea taas pikaisesti jo poistuikin, siinä meni melko lailla rahaa kankkulan kaivoon, kun rakensivat radan jonnekin syrjään keskelle suota ja käyttö on varmaan melko olematonta, eikä montaa kilpailua ehditty ykkösillä siellä ajaa. Eipä se touhu sen järkevämpää ole Lähi-idässäkään, mutta sheikeillä on varaa maksaa ja Pööni kiherrellee tyytyväisyydestä... Venäjällä ei tarvitsisi ajaa myöskään, varsinkaan niin kauan kuin maata johtaa tuo pirun Putin, joka käyttää urheilua oman egonsa ja asemansa pönkittämiseen. Eikä se Sotshin katuränni tainnut ratanakaan erityisempiä tarjota.

Euroopasta ei määrällisesti ole syytä karsia yhtäkään rataa, mutta jotain Barcelonaa ja Hungaroringiä saisi korvata mielenkiintoisemmilla radoilla. Esim. tuo mainittu Turkki olisi mukava saada takaisin. Hungaroring toki suomalaisittain on niin tärkeä kilpailu, että siinä mielessä saa pysyä kalenterissa, mutta F1:sille tuo rata on kilpailukäyttöön aivan surkea.

Euroopassa järjestäjät ovat valitettavasti jatkuvasti kusessa, ainakin Belgian ja Saksan osakilpailut tuntuvat olevan vuodesta toiseen liipaisimella. Tämä on surullista ja häpeällinen tilanne lajin ja fanien kannalta, että nimenomaan kalenterin paras rata on löysässä hirressä ja noin iso markkina-alue ja mielettömän autoteollisuuden omaava maa kuin Saksa ei meinaa pystyä järjestämään kisoja. Pitäisi jotain rotia saada Pöönin vaatimiin taksoihin... En tiedä tarkkaan miten hinnoittelu menee, mutta kyllä noille Euroopan radoille pitäisi vaikka antaa alennusta ja ottaa sitten kovaa hintaa näiltä uusilta Aasian pyrkyrivaltioilta ja sheikeiltä. Asia korjaantuisi varmaan pirun nopeasti, kun FOM&Bernie vain malttaisivat supistaa omaa katettaan. Olisi jo heidän itsenkin kannaltaan järkevää tehdä näin, koska tilanne alkaa oikeasti olla kisajärjestäjien ja useimpien tallien osalta sellainen, että konkurssi kolkuttelee ovella. Ja jos sieltä vaikka puolet Euroopan radoista putoaa kuin paska rattailta sekä muutama talli lisää kyykkää, niin siinäpä Pööni sitten katselee muutaman sheikin seurana katsomossa 10-12 autoa kiertämässä pitkin maita ja mantuja...


Vanhoissa radoissa on sekin hyvä puoli, että kaikkia ei ole saatu kokonaan (vielä) pilattua liiallisilla turva-alueilla ja asvaltoinneilla, vaan kuski saattaa niillä jopa joutua maksamaan virheestään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös Hornerin ja Red Bullin pointti tuossa "valituksessa" ollut juuri se että silloin kun he olivat kärjessä niin sääntöjä muuteltiin kesken kauden jotta kisa olisi ollut tasapuolisempaa? Ja miksei sääntöjä muuteta nyt kun Mersu on ylivoimainen? No Red Bull voitti silti ja luulen että Mersu voittaisi vaikka sääntöjä muutettaisiin mutta olisihan se lajin ja fanien kannalta parempaa jos voitosta ajaisi muutkin kun Hamilton ja Rosberg...
 

BaronFIN

Jäsen
Mersun suosiminen alkoi silloin kun saivat ajaa pari vuotta sitten ylimääräiset rengastestit ilman rangaistuksia ja vähemmän yllättäen kirivät silloin muita kiinni puolitoista seknutia kierroksella (eikä sillä ollut muka mitään tekemistä näiden testien kanssa).

Oikeasti testirajoitukset pitäisi poistaa ja simulaattorit kieltää. Kehittäminen vapaaksi. Olen antanut itseni ymmärtää, että nykyisenkaltainen simulaatiotestaaminen vasta kallista onkin ja siihen ei ole varaa kuin suurimmilla ja rikkaimmilla talleilla.
 

Carlos

Jäsen
Jos lähdetään miettimään että mikä tappoi formulat, niin se oli se hetki kun 90-luvulla Williams kehitti sen aktiivijousituksen. Siitä saakka kyse on ollut koko ajan teknologian yliviomasta, kuskeilla on ollut enää hyvin vähän merkitystä. Ennen tuota merkkipaalua nähtiin oikeasti kilvanajoa, kuskin taidot olivat pääosassa, huonommallakin autolla saattoi ajaa hyville sijoille, kuten esim. Senna näytti moneen kertaan.

Aktiivijousituksen jälkeen formulat on ollut yhtä sääntökikkailua, ja sitten tietty oman pikantin lisänsä on tuonut Äklöstonen idioottimainen rahanhimo. Oikeasti formulat voisi jo lopettaa, itse en ole jaksanut montaakaan kilpailua edes seurata enää pariin vuoteen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oikeasti testirajoitukset pitäisi poistaa ja simulaattorit kieltää. Kehittäminen vapaaksi. Olen antanut itseni ymmärtää, että nykyisenkaltainen simulaatiotestaaminen vasta kallista onkin ja siihen ei ole varaa kuin suurimmilla ja rikkaimmilla talleilla.

Vapaa testaaminen vasta kallista olisikin, jos rikkaat tallit olisivat koko ajan siellä missä mansikat kypsiä. Simulaattorit voisi kieltää ja testaamista vapauttaa enemmän siihen suuntaan mitä viime vuonna jo tehtiinkin, että testataan siellä missä autot on eli kisapaikalle jäädään pariksi päiväksi, ei luulisi olevan mahdoton ajatus tätä lisätä enemmän ja reservikuljettajatkin pääsisivät hommiin.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös