Hienoa saada taas kausi käyntiin. Kunhan vain muodostuisi tasaisemmaksi kuin viime vuosi, uskonkin että tilanne on jonkin verran tasoittunut.
Hamilton ja Rosberg ratkonevat silti mestaruuden osoitteen ja Mercedes tuskin joutuu jännittämään tallimestaruuttaan enää viimeisessä parissa kisassa, varsinkaan kun viimeisestä ei (luojan kiitos sinänsä) enää jaeta tuplapisteitä. Järjetön sääntöhän se olikin ja vaikka moni asia on F1:ssä ottanut päähän vuosien mittaan niin tämä muutos antaa uskoa siihen, että joskus osataan kuunnella myös yleisöä ja kuskeja sekä kunnioittaa perinteitä. Tietysti samalla kertoo siitä, että tuollainen äärimmäisen hölmö päätös edes tehtiin, kun sellainen on peruttava.... No joo se siitä aiheesta.
Williams, Red Bull ja Ferrari toivottavasti kykenevät jokainen yksittäisiin voittoihin ja useisiin palkintosijoihin. Räikköselle omana suosikkina toivon tietenkin parasta menestystä, eikä se ainakaan huonommin takuulla nyt mene kuin viime vuonna. Talvitestien paras uutinen oli ehdottomasti se, että Räikkönen totesi auton vihdoinkin tottelevan häntä hänen haluamallaan pieteetillä. Kyllähän tuota koko viime vuosi jo odotettiinkin kieli pitkällä Alonson venyessä auton suorituskyvyn ylärajoille. Toki viimeistään kauden puolivälin kohdalla alkoi jo olla selvää, ettei Ferraria vuosimallia 2014 pystytä muuttamaan tarpeeksi, jotta siitä kelpo peli saataisiin aikaan Räikköselle. Samat kommentit kun toistuivat viikonlopusta toiseen sekä kuskilta että tallin väeltä.
Bottasilta on odotuksissa Massan selkeä kepittäminen sekä skarppaus kisojen ratkaisuvaiheissa. Eli lähdöissä ja muissa yksittäisissä ratkaisevissa tilanteissa. Williamsin taktiikkaosasto saisi vähentää myös merkittävästi tumpulointiaan, hölmöjä kömmähdyksiä sattui aivan liikaa edellisellä kaudella. Mielenkiintoista nähdä mikä talli tosiaan nappaa MM-sarjan kakkostilan ja kuka vie pronssia kuskien sarjassa. Ehdokkaita kun vaikuttaisi olevan kuskien puolella viisi kappaletta (Kvyatin tasaisuuteen en jaksa uskoa ainakaan vielä tällä kaudella).
Olisi myös mukavaa, että Force India ja erityisesti Sauber nostaisivat tasoaan viime vuodesta ja kykenisivät sellaisiin 5. ja 6. sijoihin useastikin. Miksei ylemmäskin toki, ei minulla mitään sitä vastaan ole. Force India itse asiassa venyikin viime vuonna ihan hyvin, mutta Sauber oli kehno. Ei tuo nytkään hyvin alkanut, kun sopimusten suhteen on sekoiltu. Kannattaisi varmaan palkata pari asiansa osaavaa sopimusjuristia palkkalistoille ja myös välttää siltojen polttoa tuohon tyyliin mitä tekivät van Garden suhteen.
McLaren on arvoitus, kilpailun kannalta olisi ihan mukava että nousisivat kauden mittaan mukaan jopa podium-taisteluun. Toisaalta Alonsosta kun en pidä pätkääkään niin ei totaalinen floppikaan haittaisi. Tässä on kyseenalaista tietysti Alonson ajokunto ylipäätäänkin, sen verran mystinen kun tuo testien ulosajo oli ja jälkipyykistä ei kovin puhdasta ja selkeää jälkeä ole tullut. Jospa se totuus kauden mittaan vielä selviäisi. Totuuskin saa jäädä silti puolestani pimentoon, kunhan Alonso vain toipuisi entiselleen. Ei tässä mitään aivovammoja hänelle kuitenkaan toivota, vaikka inhokkeihin lukeutuukin käytöksensä ja lausuntojensa takia.
Kilpailullisista asioista eniten sivullekirjoittanutta vituttanee tälläkin kaudella nykyiset asvalttiturva-alueet, jolloin moni rata vaikuttaa parkkipaikalta, jonne on piirretty viivat. Mutta tämän suhteen ei taida olla enää toivoa saada paluuta esimerkiksi noin 10-15 vuoden takaisiin aikoihin, jolloin itse olin skidi ja mielestäni ratojen turvallisuus oli jo riittävällä tasolla.