Formula 1 – kausi 2014

  • 330 189
  • 1 769

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
World Motor Sport Council 2014 - Munich | Federation Internationale de lAutomobile

Tuolla on asioita mistä puhuivat, muutama poiminta:
-4 PU:ta jos alle 20 kisaa, muuten 5
-PU:n vaihdosta joukon hännille, ei pitlanelle
-Tuulitunneliaikoja jälleen alas
-Kumosivat aijemmin ehdotetun renkaanlämmitinkiellon (wuhuu, en ikinä tajunnut koko kiellon ideaa)
-Nokkaan tulee taas muutoksia, jotta olisivat kauniimpia ja turvallisempia
-Pyörien ja jarrulevyjen tulee pyöriä samaa vahtia (tämmöistä kai kukaan ole soveltanutkaan)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nythän se Fernandes sitten myi Caterhamin kuten huhuttiinkin. Ostajana joku nimettömänä pysyttelevä sveitsiläis-arabialainen joukko. Ja ei niin yllättäen projektissa mukana vanha tuttu Colin Kolles "neuvonantajana". Tarkoittaakohan tämä nyt sitten sitä että se romanialaisrahoitteinen Forza Rossa -projekti (jonka piti liittyä mukaan uutena tallina) on kuopattu, koska Kollesin piti olla siinä mukana tallipäällikkönä.

Omistajanvaihdoksen yhteydessä myös Caterhamin tallipäällikkö vaihtui Abiteboulista ex-kuljettaja Christijan Albersiin. Saas nähdä saavatko uudet omistajat talliin jotain kehitystä aikaiseksi vai jatkuuko sama taaperrus. Tämä kausi on joka tapauksessa menetetty, tuo auto on vaan niin umpisurkea viritelmä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lewista voi pikkasen vituttaa. Jos olisi ajanut viimeisen aika-ajo kierroksensa loppuun siinä Rosbergin edessä, eikä olisi tullut varikolle, tuloksena olisi ollut erittäin todennäköisesti paalupaikka. Nyt sitten kutosruudussa ja tallikaveri paalulla, taas.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olihan erikoinen aika-ajo vaihteeksi. Ihmeellisiä taktisia kömmähdyksiä nähtiin useammaltakin tallilta ja kuljettajalta niin ensimmäisellä kuin viimeiselläkin jaksolla. Hamiltonilta oli kyllä melkoinen moka lopettaa tuo viimeinen kierros kesken, ja se maksoi hänelle monta sijaa ja pahimmassa tapauksessa huomisen kisan voiton. Hamilton oli itsekin täysin sanaton aika-ajon jälkeisessä haastattelussa, ja jotenkin miehen olemuksesta ja otteista alkaa paistaa että Rosberg on saamassa/saanut henkisen yliotteen. Henkinen puoli ei ole koskaan ollut Hamiltonin vahvuus ja nyt se punnitaan oikein todella kun piste-ero kasvaa kisa kisalta ja Rosbergilta näyttää onnistuvan tällä hetkellä kaikki.

Williamsille oli kyllä melkoinen pudotus Itävallan unelmaviikonlopusta. Taktisen mokan takia tulivat radalle hitusen liian myöhään ja kumpikin pihalla heti kättelyssä. Jos huomenna on kuivaa niin Bottakselta ja Massalta tullaan todennäköisesti näkemään melkoinen ohitusnäytös, mutta sateella tuo Williamsin auto ei vaikuta ihan niin vahvalta.

Ferrarille aika-ajo oli vähintäänkin yhtä suuri katastrofi. Samanlainen moka kuin Williamsille ja molemmilla ei ollut enää mitään mahdollisuutta parantaa aikojaan. Alonso kruunasi homman vielä pyörähdyksellään. Mutta toisin kuin Williamsilla niin Ferrarilla ei ole millään kelillä helppoa nousta tuolta takaa. Auto näyttää koko ajan ihan hirvittävältä ajaa ja varsinkin proffamaisella tyylillä ajava Räikkönen näyttää kyllä olevan totaalisen pulassa tuon romun kanssa.

Hieno yllätys oli Marussian hyvä suoritus, vaikka Chilton tuosta tippuukin muutaman pykälän vaihdelootan vaihdon takia. Silti vahva esitys molemmilta ja mielenkiintoista nähdä jatkuuko vauhti huomenna kisassakin jos sataa vettä. Myös Toro Rosso oli yllättävän vahva koko aika-ajon ja heidän kohdallaan paremmat sijoitukset esti taktinen kömmähdys kun eivät tulleet radalle ihan jakson lopussa. Mahdollinen yllättäjä sateella?
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Niinhän sitä on joskus sanottu, että sateella viimeisiksi eivät jää huonoimmat kuskit, vaan paskimmat taktikot. Toki tätä väitettä pitää sopivasti tulkita, mutta eipä taas hirveästi yllättänyt, että ne olivat juuri Ferrari ja Williams, joiden kuljettajat jäivät ensimmäiseen osioon. Mielenkiintoinen kisa silti huomenna tulossa. Nouseeko suomalaiset kuinka paljon ja pystyykö Hamilton heikoista lähtöasetelmista huolimatta haastamaan Rosbergiä? Toivotaan, että jotain happeningiä saadaan eikä Rosberg aja ylivoimaiseen voittoon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tulee muuten varmaan vähän lisämielenkiintoa loppukauteen kun katselee tuota listaa miten kuljettajat/tallit ovat käyttäneet moottoreita ym. rajoituksen piiriin kuuluvia teknisiä osia. Siellä on nyt esim. Kvyatille vaihdettu jo viides moottori ja MGU-K joten seuraavasta vaihdosta paukkuu jo penalttia ja kisoja on vielä aika lailla paljon jäljellä... Samoin Vettelillä tulee tekemään tiukkaa kun hänellä on menossa sekä neljäs moottori, turbo, MGU-H että elektroniikkaboksikin. Myös Jules Bianchilla ja Pastor Maldonadolla näyttää tuossa taulukossa pelottavan paljon nelosia, kun taas muilla on lähinnä kakkosia ja kolmosia.

Tämän linkin takaa löytyy taulukko noista käytetyistä osista ennen Silverstonea.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tällaiselle silloin tällöin F1-sarjasta Urheiluruudun lähetyksissä kuulevalle herrasmiehelle tulee aina näitä naurunpyrskähdyksiä, kun kuulee, mille sijoille suomalaiset taas vetäneet aika-ajoissa.

Muistan kun kuulin, että Räikkönen on menossa Ferrarille ja ajattelin, että hän saa ihan kunnon pelit ja vehkeet.

Sitten kuulin muutamaa kuukautta myöhemmin, että alkanut ennakoitua huonommin kisat.

Ja äsken kuulin, että aika-ajoissa taas sijoilla ynnämuut.

Kun itse en lajia hirveästi seuraa, niin aika käsittämättömältä kuulostaa, että Ferrari löytyy jostain sijoilta 15-25, mutta maailma ilmeisesti on muuttunut.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun itse en lajia hirveästi seuraa, niin aika käsittämättömältä kuulostaa, että Ferrari löytyy jostain sijoilta 15-25, mutta maailma ilmeisesti on muuttunut.

Vesisade sotki aika-ajot ja Ferrari sössi taas taktikointipuolen aivan vituilleen molempien kuskien toimesta, mikä nyt ei sinäänsä tule yllätyksenä. Tuttua kauraa jo noilta makarooneilta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitää kyllä myöntää että Ferrarilla ja Williamsilla kävi tuossa vähän huono tuurikin kun olosuhteet vaihtelivat nopeasti ja myöhästyivät varmaan juuri sen 30-45 sekuntia ja ehti alkaa tihuuttamaan vettä, ja sitten vielä kaiken lisäksi Sutil veti pihalle niin tuli keltaiset liput. Noita vaan välillä sattuu kun vähän riskillä joudutaan vetämään tällaisissa olosuhteissa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Hyvä Bottas!!

Loistava ajo Valtterilta tänään eilisen fiaskon jälkeen. Pikkaisen oli onneakin matkassa, että kakkossijan Valtteri nappasi mutta hyvällä kuljettajalla on onnea.

Tästä on hyvä jatkaa taas eteenpäin haastamaan mercedestä. Tuskin Williams niitä saa tällä kaudella kiinni mutta sitkeän työnteon ja onnen kautta ykkössija jossain osakilpailussa tällä kaudella on mahdollinen. Ensi kaudeksi sitten talliin, jossa voi tosissaan taistella mestaruudesta :)

Harmi Nicon kannalta, että kisa päättyi keskeyttämiseen. Hamilton pääsi ilmaiseksi aivan kantaan. Toki Hamiltonikin menettänyt paljon pisteitä epäonnen vuoksi.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hieno kisa kaiken kaikkiaan. Kerrankin myös Hamiltonilla kävi tuuri, kun Nico jäi pisteittä ja toivottavasti momentum kääntyisi tästä taas Lewiksen eduksi. Valtterilta myös loistava nousu häntäpäästä maksimisuoritukseen. Williams on löytänyt viime aikoina paljon lisää kyytiä ja tänään myös taktiikka pelasi ja renkaat kestivät erittäin hyvin. Bottas kyllä parantaa asemiaan huomattavasti kuskimarkkinoilla, jos jatkaa tätä vauhtia kauden loppuun. Kuljettajien kolmossija on vielä hyvin haarukassa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Bottas kyllä parantaa asemiaan huomattavasti kuskimarkkinoilla, jos jatkaa tätä vauhtia kauden loppuun. Kuljettajien kolmossija on vielä hyvin haarukassa.

Joka vuosi kun näistä kuskimarkkinoista vouhotetaan, niin onko Valtterilla kovin monta järkevää vaihtoehtoa loppupeleissä edes? Williamsilla jatkaminen olisi yksi vaihtoehto, mutta toisaalta Williamsin suorituskyvyn jatkuvuudesta ensi kaudelle (koska pieni budjetti jättitalleihin nähden) ei ole mitään takeita ja toisaalta Jenson Button ei näillä näkymin ole McLarenilla jatkamassa joten.. 1+1=2?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
...Jenson Button ei näillä näkymin ole McLarenilla jatkamassa joten.. 1+1=2?

Sikäli kuulostaa ihan mahdolliselta että Mika Häkkisellä on aika hyvät suhteet tuonne McLarenille, varsinkin kun Ron Dennis tuli sinne takaisin, ja Häkkinenhän on toiminut Bottaksen taustavoimissa.

Käytännössä tuo on Bottaksen ainoa järkevä vaihtoehto Williamsin lisäksi ensi kaudelle, muissa isoissa talleissa taitaa olla paikat jo varattu ensi kaudella. Williams vaikuttaa nyt kyllä hyvältä vaihtoehdolta mutta tallin suoritustaso on heitellyt viime vuosina niin paljon että koskaan ei voi tietää miten vauhti jatkuu.

Varteenotettava vaihtoehto on nyt jäädä Williamsille ja katsella mitä Mersulla tapahtuu. Bottaksellahan on sinnekin hyvät suhteet sekä Häkkisen että Toto Wolffin kautta.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Williamsissa on paskaa juuri tuo puuttumaton tasaisuus. 2011 surkea kausi, 2012 hyvä kausi ja voitto Maldonadolle, 2013 täyttä paskaa koko siisoni ja nyt taas loistava auto rakennettu. Vuorotellen huonoa ja hyvää sesonkia.

McLaren on kyllä houkutteleva vaihtoehto ensi kaudelle, jos ja kun Jenson Button saa lähteä, mutta mä itse kyllä ehkä jatkaisin vielä vuoden Williamsilla ja toivoisin parasta auton suhteen. Yrittäisin ajaa kaksi hyvää kautta putkeen ja sen jälkeen on ovet satavarmasti auki ihan joka suuntaan.

Joka tapauksessa, alkaa pikkuhiljaa käymään enemmän vaan selväksi että Valtterissa on sitä jotain mitä on/oli Kimillä ja Mikalla, eikä kuulu sinne Heikki, JJ, Salo kastiin.

Hamilton - Rosberg taistossa eroa on tällä hetkellä neljä pongoa Saksalaisen hyväksi. Mielenkiintoista tuossa pistetilastossa on se, että Lewiksella on kaksi nolla kisaa teknisten ongelmien takia Nicon yhtä vastaan ja silti mies on vaan neljä pojoa perässä Rosbergia.
 
Suosikkijoukkue
KK
McLaren on kyllä houkutteleva vaihtoehto ensi kaudelle, jos ja kun Jenson Button saa lähteä, mutta mä itse kyllä ehkä jatkaisin vielä vuoden Williamsilla ja toivoisin parasta auton suhteen. Yrittäisin ajaa kaksi hyvää kautta putkeen ja sen jälkeen on ovet satavarmasti auki ihan joka suuntaan.

Joka tapauksessa, alkaa pikkuhiljaa käymään enemmän vaan selväksi että Valtterissa on sitä jotain mitä on/oli Kimillä ja Mikalla, eikä kuulu sinne Heikki, JJ, Salo kastiin.

Williams saa varmasti eoa Mersuun kiinni ensi kaudeksi, kuinka paljon, se selviää ensi kaudella. Kyllä Williams on tehnyt hyvää työtä kuluvalla kaudella ja toivottavasti saavat Mersua reilusti kiinni ennen kauden loppua. Antaisi hyvää puhtia ensi kauteen lähdettäessä. McLaren olisi kyllä todella hyvä talli Bottakselle. Resursseja on enemmän kuin Williamsilla.

Bottas on näyttänyt jo nopeutensa. Aika kylmäpäinen kaveri. Mahdollisuudet nousta vielä kuljettajien MM-pisteissä kolmanneksi. Tosin Ricciardo on loistava kuski eikä Alonsokaan huono ole. Nyt kun jatkaa tasaisia taisteluja sijoista (2, jos Mersuille sattuu jotain) 3-5, niin mahdollisuudet ovat hyvät.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Bottakselta ihan timanttinen ajo ja autokin pelaa hienosti. Nyt kun on tullut onnistumisia niin itseluottamusta ja varmuutta löytyy. Alkukaudesta vähän vielä hosui. Lisäksi mersun voimalla pääsee ohikin muista niin ei ollut edes tiukassa tuo kakkospaikka (tai paras paikka Mercedes GP:n jälkeen).

Jos Bottas tuosta jonnekin menee niin Mercedekselle, koska Toto Wolff. Uskon, että jos Nico vie mestaruuden niin Lewis nostaa kytkintä. Nyt on jo hieman katkera tallilleen ja uskon, että kattelee muita paikkoja. McLarenillakin oli pitkään heidän mies, mutta aina löytyy joku syy eroon. Ferrarilla voi olla Alonson paikka auki, samoin Mäcillä Buttonin. Tämän kauden aikana tulee vielä hyvää huhua näistä.

Bottaksen mahdolliseen siirtoon McLarenille en usko, koska heistä tulee Hondan ykköstalli. Outoa, että Toto mersumiehenä neuvottelisi parhaan kuljettajansa ehkäpä ensi kauden kovimmalle kilpailijalle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Williams saa varmasti eoa Mersuun kiinni ensi kaudeksi, kuinka paljon, se selviää ensi kaudella.

No varmasti ja varmasti... Sen verran on ollut epätasaista Williamsilla viime vuodet että ei oikein uskalla sanoa mitään ensi kaudesta, vaikka nyt näyttääkin hyvältä. Mutta Williamsin taloudellinen tilanne on käsittääkseni ihan OK ja varmaankaan tämä kausi ei ainakaan vaikeuta tulevia sponssineuvotteluja, ja siellä on hyvä porukka teknisellä osastolla tällä hetkellä joten on täysin mahdollista että meno jatkuu hyvällä tasolla ensi kaudellakin.

McLaren on tietysti aina sikäli hyvä paikka että siellä on resurssit kunnossa ja Hondan myötä talli pääsee taas ihan "tehdastalliksi" mikä on aina hyvä juttu. Mutta se pitää sanoa että resursseihin nähden McLaren on kyllä alisuorittanut rankasti viime vuodet ja kun ensi kaudella lähdetään tavallaan taas ihan nollatilanteesta uuden moottorin kanssa niin ensi kaudella saattavat vielä hyvinkin olla ennemminkin siellä keskikastissa kuin ihan kärkipäässä.

Joka tapauksessa Bottaksella on hyvin pullat uunissa jos suoritukset jatkuvat tällaisena. Ensi kaudeksi ei välttämättä vielä tapahdu hirveästi kuljettajarintamalla huipputallien osalta, mutta jos Bottas jatkaa tällaisia suorituksia ensi kaudellakin niin löytyy varmasti useammankin tallin listoilta sieltä kärkipäästä.

Jännä nähdä muutenkin mitä tapahtuu esim. Red Bullin kohdalla kun Newey siirtyy muihin projekteihin ja jos eivät saa tuohon moottoritilanteeseen radikaalia parannusta, alkaako Vettel katselemaan uutta työpaikkaa hyvinkin nopealla aikataululla? Ferrarilla voi ainakin olla ensi kauden jälkeen molemmat paikat avoinna joten voi olla että Vettel katselee sinne suuntaan?
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Jännä nähdä muutenkin mitä tapahtuu esim. Red Bullin kohdalla kun Newey siirtyy muihin projekteihin ja jos eivät saa tuohon moottoritilanteeseen radikaalia parannusta, alkaako Vettel katselemaan uutta työpaikkaa hyvinkin nopealla aikataululla? Ferrarilla voi ainakin olla ensi kauden jälkeen molemmat paikat avoinna joten voi olla että Vettel katselee sinne suuntaan?

Tuosta on ollut jopa puhetta että Newey lähtisi jopa vetämään RB:llä projektia jossa tutkivat oman moottorin tekoa/yhteistyössä tekoa jonkin toisen kanssa kaudelle 2016 kun pääsevät Rellun moottorisopimuksesta eroon.

Myös on väläytelty, että jos RB hylkää Renaultin, niin rellu lähtee formuloista kuin telkkä pöntöstä.

Tuo Renaultin tilanne vaikuttaa kyllä aika tuhoontuomitulta. Parilla tallilla maksut maksamatta ja suurin asiakas (RB ja 4 autoa) on todella tyytymätön. Renaultin pitäisi tehdä todella isoja investointeja saadakseen tuon moottorin kuntoon, mutta mikä on halukkuus investoida, jos ei ole varmuutta yhdestäkään asiakkaasta kaudelle 2016.

Olikohan se Helmut Marko joka sanoi että RB aloittaa analyysin Rellun voimanlähteestä Itävallan kisan jälkeen. Tarkoituksena lähinnä selvittää onko moottorissa suunnitteluvirheitä, jotka estävät sen kilpailukykyiseksi tulon. Mielenkiintoinen olisi tietää tuon analyysin tulokset, mutta kai siihen kuukausi pari menee ennen kuin tuollainen asia saadaan selvitettyä.

Paljon on muutenkin maailmalla puhuttu F1technicalin tekemien laskelmien pohjalta, että Rellun ja Ferrarin ongelmat johtuvat liian pienestä turbosta. Mersulla on isompi turbo, jonka pitäisi tietää paljon huonompaa ajettavuutta, mutta kun heidän MGU-H on paljon kehittyneempi (tuon kautta otettavaa ja palautettavaa energiaa ei ole edes rajattu), niin ajettavuus on paljon parempi.
 

Captain J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Jackets
Oli minun mielestä yksi parhaimpia kisoja pitkään aikaan; tiukkoja taisteluja, upeita ohituksia, Bottas pääsi podiumille ja Hamilton sai Nicon vaihdelaatikon petettyä kavennettua eroa neljään pisteeseen ---> lupaa hyvää ja tiukkaa loppukautta! Toivottavasti kaverit ratkaisisivat mestaruuden ajamalla ilman teknisiä ongelmia, nyt varsinkin kun ero on noin pieni MM-taulukossa.

Bottas oli "the best of the rest". Mahtava ajo, upeita ohituksia ja lopussa palkintona uran paras sijoitus tähän mennessä. Jos Williams jatkaa kehitystään niin kuin tähänkin asti ja pysyy toiseksi/kolmanneksi nopeimpana tallina, niin uskon että Williams voittaa tänä vuonna yhden kilpailun, kun mersut kolaroivat toisensa ulos jossain kisassa, tai heidän autonsa hajoavat yhtäaikaa, kuten kävi Kanadassa: Nico nilkutti teknisen vian takia maaliin asti kakkosena ja Lewis keskeytti.

Miten sitten Bottaksen tulevaisuus? Nyt näyttää oikein hyvältä, ja kaveri on aina tiedetty hyväksi kuljettajaksi. Viime kisat ovat minun mielestä osoittaneet, että tämä kaveri pystyy ajamaan voitoista ja mestaruuksista kuten Kimi ja Häkkinen (kuten aiemmin eräs käyttäjä tällä foorumilla taisi mainita) - tarkoittaen, että kiinnostusta isojen tiimien suunnasta varmasti löytyy.

Mutta mihin talliin? McLarenilla voi olla ensi kaudella Buttonin paikka vapaana, ja Ferrarilla aukeaa joko tällä tai ensi kaudella Alonson ja/tai Räikkösen paikka, eikä Hamiltonin lähtökään mersulta mikään mahdottomuus ole, jos Nico tosiaan voittaa mestaruuden ja Mercedeksen johtoporras kyllästyy Hämiksen kitinään. Ferrarin paikan vapautuessa Vettel saattaa loikata sinne, ja tämä jättäisi paikan auki Red Bullille.

Mersulla on formuloiden ylivoimaisesti paras auto tällä hetkellä, ja on varmasti paras/yksi parhaista myös ensi kaudella. McLaren saattaa kontata ensi kaudella niin kuin tänäkin vuonna johtuen Hondan koneesta, mutta voi toisaalta saada oikeinkin tehokkaan, luotettavan ja kilpailukykyisen moottorin. Mersu ei varmasti anna parasta konettaan McLarenille, koska ovat tietoisia moottorinvaihdosta; tämä tosiasia on minun mielestä vääristänyt McLarenin oikeaa potentiaalista nopeutta alaspäin, koska he luultavasti käyttävät edelleen samaa softaa/powerunittia kuin alkukaudella.

Ferrari varmasti nousee, sillä ei heillä nyt paljoa huonomminkaan voi mennä. Alonson vauhti oli viime kisassa lupauksia herättävää, ja Kimikin nosti osakkeitaan startissa todella hyvin ennen pahaa ulosajoaan. Red Bullilla on varmaan edelleen aerodynaamisesti yksi nopeimmista autoista, mutta Renault on heidän ongelma --> (mestaruus)vauhdista ei ole takeita ensi kaudenkaan suhteen.

Entä Williams sitten? Ei huono vaihtoehto sekään, sillä auto on tällä hetkellä nopea, rahoitus on vakaa toisinkuin muutama kausi sitten ja tallilla vaikuttaisi olevan selkeä suunta siitä, että miten ja mihin suuntaan autoa tulisi kehittää. Ja uskosin että heidän autonsa ajaa edelleen ensi kaudella säännöllisesti pisteille/podiumille, riippuen siitä miten perinteiset isot tallit kehittyvät talven aikana.

Mikä on Valtterin sopimustilanne, miten pitkä sopimus hänellä on? En tiedä itse, mutta luulisin että jos hänen sopimus jatkuu pari kautta eteenpäin, ei Williams ole halukas luopumaan siitä - he ovat kuitenkin kehittäneet Bottasta kaudesta 2010 alkaen, jolloin Bottas toimi tallin testikuljettajana kilpailujen (Formula 3, GP3) ohessa. 2012 hän oli Williamsin päätoiminen testikuski ennen debyyttiään sarjassa 2013. Sir Frank Williams on itse sanonut, että heillä on suuret toiveet ja odotukset Valtterin suhteen, joten sopimuksen purkaminen on äärimmäisen epätodennäköistä - jos joku talli siihen pystyy, niin se on Mercedes, joka voi antaa esimerkiksi takeet parhaimmasta koneesta ja tarjota niitä halvemmalla hinnalla, mutta Hamiltonin ja Rosbergin taistellessa mestaruudesta heillä ei ole tarvetta hankkia Valtteria talliin. Ainakaan tällä hetkellä.

Jos Valtteri pystyy luikertelemaan itsensä Ferrarin/Red Bullin/McLarenin/Mercedeksen kaltaiseen huipputalliin jo ensi kaudella, niin ainakin itse menisin näihin talleihin, joilla on tunnetusti iso budjetti ja resursseja kehittää autoa. Mutta kuten sanottu, se ei tule tapahtumaan ennenkuin sopimus Williamsin kanssa loppuu tai joku ostaa Bottaksen ulos aivan järkyttävällä summalla.

Loppuun vielä Räikkösestä: todella paha ulosajo, kun törmäysvoimaksi mitattiin 47G:tä. Täytyy sanoa, että on nämä nykyformulat äärimmäisen turvallisia, kun Kimi selvisi moisesta tällistä pelkillä ruhjeilla. Harmi homma, varsinkin kun startti oli Räikköseltä loistava, ja ainakin Alonson Ferrari kulki varsin mallikkaasti eilen. Toivottavasti myös Kiminkin auto alkaisi toimia pikkuhiljaa niinkuin kuski haluaa, ja tulosta alkaisi syntyä.

Tämä uutinen nosti kuitenkin verenpainetta:

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/07/1912697/f1-toimittaja-raikkonen-pitaisi-laittaa-ajokieltoon

Aika uskomatonta verrata Kimin ulosajoa Grosjeanin kolariin Belgiassa kaudella 2012. Räikkönen yritti palata radalla niin nopeasti kuin mahdollista, mutta ajoi vahingossa jonkun ihmeellisen pompun yli joka viskasi Ferrarin perän ilmaan, aiheuttaen sinkoutumisen ratavalliin ja kimmoten sieltä radan poikki nurmikolle. Ainekset oli pahaankin onnettomuuteen, mutta onneksi Massalla oli refleksit kohdillaan ja pahalta kolarilta vältyttiin, vaikka Massakin joutui kisan harmillisesti keskeyttämään.

Ja miten Kimi olisi voinut välttää tuon onnettomuuden? Nostamalla jalan kaasulta ja ajamalla hitaasti takaisin radalle, menettäen kaikki siihen mennessä ottamansa sijoitukset? Kenties, mutta ilman tuota monttua kilpailua ei olisi keskeytetty ja Kimin radalta ulosajautumista/radalle paluuta kuvaltaisiin rohkeana periksi antamattomuutena, vanhan kunnon Kimin heräämisenä. Luultavasti Montezemolokin kehuisi, että Kimin veli on poistunut ja Kimi ajaa nyt itse Ferraria. (*kärjistetysti sanoen*)

Mutta elämä on, ja toivottavasti suomalaiset onnistuvat seuraavassa kisassa Saksassa!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja miten Kimi olisi voinut välttää tuon onnettomuuden? Nostamalla jalan kaasulta ja ajamalla hitaasti takaisin radalle, menettäen kaikki siihen mennessä ottamansa sijoitukset?

Jos autossa ei ollut mitään teknistä vikaa, onnettomuus olisi vältetty perehtymällä rataan etukäteen riittävän tarkasti. Se onko tallin tehtävä tuottaa dataa kunkin radan lähtösuoran ja sen jälkeisten osuuksien vaarallisista poikkeamista, jätän kunkin pohdittavaksi. Usein tämän hoitavat kuskit itse koska he paitsi ajavat autoaan, myös tuntevat vastuunsa kanssakilpailijoiden terveydestä.

Räikkösen olisi syytä harkita vetäytymistä tosissaan. Ikä ja ilmeinen motiivin puute painavat jo sen verran, että Alonson ja muiden jaloissa on turha pyöriä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän Räikkönen tuossa virheen teki ja palasi radalle erittäin varomattomasti, joten sikäli tuo toimittaja on oikeassa, mutta en minä nyt tuota esim. mihinkään Grosjeanin pahimpiin perseilyihin lähtisi vertaamaan. Jos tuosta jotain rankkua annetaan niin joku pieni lähtöruuturangaistus voisi olla paikallaan varomattomasta ajamisesta, mutta ei nyt mitään kilpailukieltoa kuitenkaan.

Suurin ongelma tässä on tämä nykysuuntaus jossa radoilta on muutettu kaikki turva-alueet asfalttisiksi entisen hiekan ja nurmikon sijaan, ja siitä on seurannut se että kuljettajat eivät enää edes yritä pysyä radalla tiukoissa tilanteissa vaan antavat mennä kunnolla leveäksi heti kun näyttää että auto ei taivu oikealle ajolinjalle, ja sitten eivät hidasta yhtään siellä turva-alueella vaan lyövät lämän tiskiin ja pyrkivät samaa vauhtia takaisin radalle ettei vaan yhtään sijoitusta menisi. On ihme että näitä ei satu enempää koska näitä oikomisia ja leveäksi ajoja nähdään melkein joka kisassa useampaankin kertaan. Ennen kun oli hiekoitetut turva-alueet niin ainakaan kuljettaja ei pystynyt jatkamaan kassu pohjassa ulos ajettuaan vaan joutui yrittämään hitaasti takaisin radalle. Ja toisaalta kuljettajat yrittivät edes kääntää mutkaan vaikka näytti että linja menee leveäksi, kun tiesivät että vaihtoehtona on hiekalle/nurmikolle ajaminen.

Minä olen kritisoinut koko ajan näitä asfaltoituja turva-alueita ja noille pitäisi minun mielestäni tehdä jotain. Edes jotain hidastetta sinne että kuljettaja joutuisi nostamaan jalan kaasulta ja hidastamaan jos ajautuu ulos radalta.


Räikkösen olisi syytä harkita vetäytymistä tosissaan. Ikä ja ilmeinen motiivin puute painavat jo sen verran, että Alonson ja muiden jaloissa on turha pyöriä.

Tämä on minusta ihan täyttä höpö höpöä jota jostakin syystä aina toistellaan Räikkösen kohdalla, ja on toisteltu käytännössä melkein koko uran ajan. Kummasti tuo "ikäloppu" Räikkönen vaan viime kaudella kuului sarjan kärkikuljettajien joukkoon, mutta nyt yht'äkkiä muutaman kuukauden aikana hän onkin tullut niin vanhaksi että joutaisi pois muiden ristinä pyörimästä.

Kyllä minä näkisin että Räikkösen kohdalla homma on tällä kaudella ollut ennen kaikkea kiinni siitä että tuo auto ei vaan osu hänen ajotyylilleen mitenkään ja ei sen takia saa täyttä luottamusta autoon. Eikä saa sitä säädettyä sellaiseksi että se toimisi hänen haluamallaan tavalla. Ei Räikkösen puheista/olemuksesta ole minusta mitenkään paistanut mikään motivaation puute, enemmän esim. Alonso on puhunut luovuttamisesta tällä kaudella kun taas Räikkönen on vaan todennut että yritetään tehdä kaikki mahdollinen että autosta saataisiin parempi.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Räikkösen olisi syytä harkita vetäytymistä tosissaan. Ikä ja ilmeinen motiivin puute painavat jo sen verran, että Alonson ja muiden jaloissa on turha pyöriä.

Räikkönen on ehkä ainoa urheilija, jolle kova yrittäminen saadaan tulkittua motivaation puutteeksi.

Noin muutenkin Räikkösen motivaatio on melko legendaarinen käsite. Nimetkää toinen lajinsa ehkä top-5:n maailmanlaajuisesti kuuluva urheilija, jonka motivaatiotasosta spekuloidaan.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käsittämättömämpää tuosta Kimin motivaatiopuheista tekee se, etten ainakaan minä keksi muuta urheilijaa, kuka on yhtä selkeästi ilmaissut lopettamisensa, jossei hommat nappaa. Lopetti F1-puolella jo kerran. Nyt puhuu nauttivansa jälleen formuloista.

Siinä vaiheessa, kun Kimillä loppuu kiinnostus, hän varmasti lopettaa. Tällä hetkellä ainakaan en itse näe mitään viitteitä tästä.

Kamrat siitä tuossa yläpuolella tiivistikin aika hyvin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä minä näkisin että Räikkösen kohdalla homma on tällä kaudella ollut ennen kaikkea kiinni siitä että tuo auto ei vaan osu hänen ajotyylilleen mitenkään ja ei sen takia saa täyttä luottamusta autoon. Eikä saa sitä säädettyä sellaiseksi että se toimisi hänen haluamallaan tavalla. Ei Räikkösen puheista/olemuksesta ole minusta mitenkään paistanut mikään motivaation puute, enemmän esim. Alonso on puhunut luovuttamisesta tällä kaudella kun taas Räikkönen on vaan todennut että yritetään tehdä kaikki mahdollinen että autosta saataisiin parempi.

Mitä sillä on väliä mitä joku kuljettaja puhuu? Puheiden perusteella ei kannata tehdä minkäänlaista arviota.

Mitä tulee Räikköseen niin hänen perusongelmansa on aina ollut se, että ylimääräiseen työhön tallin kanssa auton kehittämiseksi Räikkönen ei ole valmis. Tällä kaudella Räikkösen olisi tullut viettää tallin ja insinöörin kanssa varmaankin vähintään tupla-aika jotta autosta olisi saatu jotain irti. Mutta tähän Räikkönen ei ole ollut valmis.

Kun auto ei kulje ja Räikkönen pyörii jaloissa, varsinkin ulkomaalaiset F1-toimittajat ja blogistit nostavat tästä syystä esille Räikkösen motiaavaatio-ongelman. Ihan sama miksi sitä kutsuu, mutta Räikkösen omat kommentit kertovat kaiken. Hän kiistää täysin ongelmat motivaation suhteen ja vakuuttaa ajavansa koska haluaa tehdä parhaansa. Panoksestaan auton kehittämisessä Räikkönen ei sentään kehtaa sanoa mitään. Ja parempi niin.

Näistä Räikkösen motivaatio-ongelmista on ollut puhetta viimeiset 10 vuotta. Tallista riippumatta ne nousevat säännöllisesti esille. Kuten McLarenin entinen moottorituottaja Mario Illien sanoi, Räikkönen haluaa vain ajaa täysillä. Mikään muu ei häntä kiinnosta. Räikkösen entinen tallipäällikkö Peter Sauber totesi Kimin ongelmana olevan se, että häntä ei autojen kehittämien kiinnosta pätkääkään.

Kun on seurannnut F1-maailmaa jostain vuodesta 1975 alkaen niin uskon voivani luottaa Räikkösen toimintaan ja asiantuntija-arvioihin sekä omiin silmiini. Kutsuuko Räikkösen toimintaa sitten motivaatio-ongelmaksi vai pelkästään typeryydeksi, se on mulle ihan sama.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös