Oli minun mielestä yksi parhaimpia kisoja pitkään aikaan; tiukkoja taisteluja, upeita ohituksia, Bottas pääsi podiumille ja Hamilton sai Nicon vaihdelaatikon petettyä kavennettua eroa neljään pisteeseen ---> lupaa hyvää ja tiukkaa loppukautta! Toivottavasti kaverit ratkaisisivat mestaruuden ajamalla ilman teknisiä ongelmia, nyt varsinkin kun ero on noin pieni MM-taulukossa.
Bottas oli "the best of the rest". Mahtava ajo, upeita ohituksia ja lopussa palkintona uran paras sijoitus tähän mennessä. Jos Williams jatkaa kehitystään niin kuin tähänkin asti ja pysyy toiseksi/kolmanneksi nopeimpana tallina, niin uskon että Williams voittaa tänä vuonna yhden kilpailun, kun mersut kolaroivat toisensa ulos jossain kisassa, tai heidän autonsa hajoavat yhtäaikaa, kuten kävi Kanadassa: Nico nilkutti teknisen vian takia maaliin asti kakkosena ja Lewis keskeytti.
Miten sitten Bottaksen tulevaisuus? Nyt näyttää oikein hyvältä, ja kaveri on aina tiedetty hyväksi kuljettajaksi. Viime kisat ovat minun mielestä osoittaneet, että tämä kaveri pystyy ajamaan voitoista ja mestaruuksista kuten Kimi ja Häkkinen (kuten aiemmin eräs käyttäjä tällä foorumilla taisi mainita) - tarkoittaen, että kiinnostusta isojen tiimien suunnasta varmasti löytyy.
Mutta mihin talliin? McLarenilla voi olla ensi kaudella Buttonin paikka vapaana, ja Ferrarilla aukeaa joko tällä tai ensi kaudella Alonson ja/tai Räikkösen paikka, eikä Hamiltonin lähtökään mersulta mikään mahdottomuus ole, jos Nico tosiaan voittaa mestaruuden ja Mercedeksen johtoporras kyllästyy Hämiksen kitinään. Ferrarin paikan vapautuessa Vettel saattaa loikata sinne, ja tämä jättäisi paikan auki Red Bullille.
Mersulla on formuloiden ylivoimaisesti paras auto tällä hetkellä, ja on varmasti paras/yksi parhaista myös ensi kaudella. McLaren saattaa kontata ensi kaudella niin kuin tänäkin vuonna johtuen Hondan koneesta, mutta voi toisaalta saada oikeinkin tehokkaan, luotettavan ja kilpailukykyisen moottorin. Mersu ei varmasti anna parasta konettaan McLarenille, koska ovat tietoisia moottorinvaihdosta; tämä tosiasia on minun mielestä vääristänyt McLarenin oikeaa potentiaalista nopeutta alaspäin, koska he luultavasti käyttävät edelleen samaa softaa/powerunittia kuin alkukaudella.
Ferrari varmasti nousee, sillä ei heillä nyt paljoa huonomminkaan voi mennä. Alonson vauhti oli viime kisassa lupauksia herättävää, ja Kimikin nosti osakkeitaan startissa todella hyvin ennen pahaa ulosajoaan. Red Bullilla on varmaan edelleen aerodynaamisesti yksi nopeimmista autoista, mutta Renault on heidän ongelma --> (mestaruus)vauhdista ei ole takeita ensi kaudenkaan suhteen.
Entä Williams sitten? Ei huono vaihtoehto sekään, sillä auto on tällä hetkellä nopea, rahoitus on vakaa toisinkuin muutama kausi sitten ja tallilla vaikuttaisi olevan selkeä suunta siitä, että miten ja mihin suuntaan autoa tulisi kehittää. Ja uskosin että heidän autonsa ajaa edelleen ensi kaudella säännöllisesti pisteille/podiumille, riippuen siitä miten perinteiset isot tallit kehittyvät talven aikana.
Mikä on Valtterin sopimustilanne, miten pitkä sopimus hänellä on? En tiedä itse, mutta luulisin että jos hänen sopimus jatkuu pari kautta eteenpäin, ei Williams ole halukas luopumaan siitä - he ovat kuitenkin kehittäneet Bottasta kaudesta 2010 alkaen, jolloin Bottas toimi tallin testikuljettajana kilpailujen (Formula 3, GP3) ohessa. 2012 hän oli Williamsin päätoiminen testikuski ennen debyyttiään sarjassa 2013. Sir Frank Williams on itse sanonut, että heillä on suuret toiveet ja odotukset Valtterin suhteen, joten sopimuksen purkaminen on äärimmäisen epätodennäköistä - jos joku talli siihen pystyy, niin se on Mercedes, joka voi antaa esimerkiksi takeet parhaimmasta koneesta ja tarjota niitä halvemmalla hinnalla, mutta Hamiltonin ja Rosbergin taistellessa mestaruudesta heillä ei ole tarvetta hankkia Valtteria talliin. Ainakaan tällä hetkellä.
Jos Valtteri pystyy luikertelemaan itsensä Ferrarin/Red Bullin/McLarenin/Mercedeksen kaltaiseen huipputalliin jo ensi kaudella, niin ainakin itse menisin näihin talleihin, joilla on tunnetusti iso budjetti ja resursseja kehittää autoa. Mutta kuten sanottu, se ei tule tapahtumaan ennenkuin sopimus Williamsin kanssa loppuu tai joku ostaa Bottaksen ulos aivan järkyttävällä summalla.
Loppuun vielä Räikkösestä: todella paha ulosajo, kun törmäysvoimaksi mitattiin 47G:tä. Täytyy sanoa, että on nämä nykyformulat äärimmäisen turvallisia, kun Kimi selvisi moisesta tällistä pelkillä ruhjeilla. Harmi homma, varsinkin kun startti oli Räikköseltä loistava, ja ainakin Alonson Ferrari kulki varsin mallikkaasti eilen. Toivottavasti myös Kiminkin auto alkaisi toimia pikkuhiljaa niinkuin kuski haluaa, ja tulosta alkaisi syntyä.
Tämä uutinen nosti kuitenkin verenpainetta:
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/07/1912697/f1-toimittaja-raikkonen-pitaisi-laittaa-ajokieltoon
Aika uskomatonta verrata Kimin ulosajoa Grosjeanin kolariin Belgiassa kaudella 2012. Räikkönen yritti palata radalla niin nopeasti kuin mahdollista, mutta ajoi vahingossa jonkun ihmeellisen pompun yli joka viskasi Ferrarin perän ilmaan, aiheuttaen sinkoutumisen ratavalliin ja kimmoten sieltä radan poikki nurmikolle. Ainekset oli pahaankin onnettomuuteen, mutta onneksi Massalla oli refleksit kohdillaan ja pahalta kolarilta vältyttiin, vaikka Massakin joutui kisan harmillisesti keskeyttämään.
Ja miten Kimi olisi voinut välttää tuon onnettomuuden? Nostamalla jalan kaasulta ja ajamalla hitaasti takaisin radalle, menettäen kaikki siihen mennessä ottamansa sijoitukset? Kenties, mutta ilman tuota monttua kilpailua ei olisi keskeytetty ja Kimin radalta ulosajautumista/radalle paluuta kuvaltaisiin rohkeana periksi antamattomuutena, vanhan kunnon Kimin heräämisenä. Luultavasti Montezemolokin kehuisi, että Kimin veli on poistunut ja Kimi ajaa nyt itse Ferraria. (*kärjistetysti sanoen*)
Mutta elämä on, ja toivottavasti suomalaiset onnistuvat seuraavassa kisassa Saksassa!