Mainos

Formula 1 – kausi 2014

  • 332 612
  • 1 769

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Noin muutenkin Räikkösen motivaatio on melko legendaarinen käsite. Nimetkää toinen lajinsa ehkä top-5:n maailmanlaajuisesti kuuluva urheilija, jonka motivaatiotasosta spekuloidaan.

Suomessa tuo ei edes ole mitään uutta, Keken kohdalla motivaatiosta puhuttiin myös jatkuvasti kun Williamsilla ei tullut tuloksia. Keke taisi itsekin tuskastua niin pahasti että totesi lopettaneensa jo aikoja sitten jos motivaatio ei olisi kunnossa.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Mitä sillä on väliä mitä joku kuljettaja puhuu? Puheiden perusteella ei kannata tehdä minkäänlaista arviota.

Mutta kuitenkin loppuviestisi on pelkkää tätä.

Tällä kaudella Räikkösen olisi tullut viettää tallin ja insinöörin kanssa varmaankin vähintään tupla-aika jotta autosta olisi saatu jotain irti. Mutta tähän Räikkönen ei ole ollut valmis.

Miten meillä voi olla minkäänlaista käsitystä siitä, mihin Räikkönen on valmis ja mihin ei, ja miten hän olisi toiminut jotenkin vastoin sitä, mitä talli häneltä haluaa?

Näistä Räikkösen motivaatio-ongelmista on ollut puhetta viimeiset 10 vuotta. Tallista riippumatta ne nousevat säännöllisesti esille.

Kuitenkin Ferrari halusi palkata hänet uudestaan maksamalla ziljardeja vuodessa, vaikka varmasti tiesi edelliseltä stintiltä, millainen henkilö tiimiin on tulossa?

Kuten sanoin, nämä Räikkösen motivaatio-ongelmat ovat nyt sellainen legenda, että minäkin osaisin sanoa haastattelussa, että ehkä Kimi ei oikein yritä täysillä, kun toinen vaihtoehto olisi sanoa, että meidän auto nyt on vain suunniteltu niin huonosti, että sitä ei saada istumaan kuljettajan ajotyyliin, vaikka se oli meillä tiedossa.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Mitä sillä on väliä mitä joku kuljettaja puhuu? Puheiden perusteella ei kannata tehdä minkäänlaista arviota.

Mitä tulee Räikköseen niin hänen perusongelmansa on aina ollut se, että ylimääräiseen työhön tallin kanssa auton kehittämiseksi Räikkönen ei ole valmis. Tällä kaudella Räikkösen olisi tullut viettää tallin ja insinöörin kanssa varmaankin vähintään tupla-aika jotta autosta olisi saatu jotain irti. Mutta tähän Räikkönen ei ole ollut valmis.

Kun auto ei kulje ja Räikkönen pyörii jaloissa, varsinkin ulkomaalaiset F1-toimittajat ja blogistit nostavat tästä syystä esille Räikkösen motiaavaatio-ongelman. Ihan sama miksi sitä kutsuu, mutta Räikkösen omat kommentit kertovat kaiken. Hän kiistää täysin ongelmat motivaation suhteen ja vakuuttaa ajavansa koska haluaa tehdä parhaansa. Panoksestaan auton kehittämisessä Räikkönen ei sentään kehtaa sanoa mitään. Ja parempi niin.

Näistä Räikkösen motivaatio-ongelmista on ollut puhetta viimeiset 10 vuotta. Tallista riippumatta ne nousevat säännöllisesti esille. Kuten McLarenin entinen moottorituottaja Mario Illien sanoi, Räikkönen haluaa vain ajaa täysillä. Mikään muu ei häntä kiinnosta. Räikkösen entinen tallipäällikkö Peter Sauber totesi Kimin ongelmana olevan se, että häntä ei autojen kehittämien kiinnosta pätkääkään.

Kun on seurannnut F1-maailmaa jostain vuodesta 1975 alkaen niin uskon voivani luottaa Räikkösen toimintaan ja asiantuntija-arvioihin sekä omiin silmiini. Kutsuuko Räikkösen toimintaa sitten motivaatio-ongelmaksi vai pelkästään typeryydeksi, se on mulle ihan sama.

Kaikki minun lukemani kertovat että Räikkönen on hyvä kehittämään autoa. Hän antaa tiedot lyhyillä lauseilla mutta tarkasti. Nopeasti löytyi tälläinen sivusto mihin on kerätty quoteja insinööreiltä: Rating Kimi Raikkonen’s technical ability | kimiisland

Se on eri asia jos Ferrarin insinöörit eivät osaa toimia hänen ohjeillaan, silloin ongelma on Ferrarin ja Räikkösen yhteinen. Ja kisainssiksihän tuli uusi kaveri joten ongelmia taitaa olla Ferrarissa. Viisaat ihmiset eivät käytä turhia sanoja, italiaanot ja hispaanit ovat taas toista maata.
 

Outsider

Jäsen
Faktaa on että Räikkösen autossa oli jatkuvasti ongelmia ennen kautta kun olisi pitänyt testata, mutta tottakai faktat voi kumota sillä, että sanoo olevansa asiantuntija ja tietävän kaiken johtuvan motivaation puutteesta. Sinänsä vaan ihme, että minkä takia sitä autoa yritetään koko ajan hieroa paremmaksi, jos kerran ei ole motivaatiota, mutta varmaan ihan vittuillakseenhan Kimi siitä Lotuksen ohjauksestakin jaksoi valittaa lähes koko tallissa olon ajan, kun ei mikään kiinnostanut.

Ynnämuuta sijoilla se Alonsokin näyttää Ferrarin mittapuulla ajelevan, joten ehkä siinä autossakin oikeasti on jotain pielessä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kaikki minun lukemani kertovat että Räikkönen on hyvä kehittämään autoa.

Totta kai kun luet ne linkittämästäsi Kimislandin sivuilta. Siellähän jokainen kehuu - yllätys, yllätys!

Jopa Sauber. Hän kuitenkin kertoi jo vuonna 2007 oman kokemuksensa Kimin kanssa sellaisena kun se on:

"Kimi is not so interested in the technical side of things and today that is a very important point to develop the car," added Sauber
Sauber expects tough year for Ferrari - F1 news - AUTOSPORT.com

Tätä samaa aihetta on sivuttu moneen kertaan sen jälkeen. Niin McLarenin, Ferrarin kuin Lotuksen edustajien tai ex-edustajien toimesta kuin ennen kaikkea riippumattomien F1-toimittajien ja blogistien toimesta. Fanipoikien mielestä tietenkin aivan syyttä sillä Kimi Il Sung pesee kaikki tässä kehitystyössäkin vähintään 6-0.

Se osaltani tästä. En haaskaa enempää aikaani uskovaisiin.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Adrian Neweyn kommentteja Kimin autonkehitystaidoista:

Adrian Newey, designer of the championship-winning Red Bull RB6 and RB7, had this to say about Raikkonen while they were both at McLaren: "Kimi and Mika [Hakkinen] have a similar way of reporting on a car's behaviour. It's economical in terms of vocabulary -- they don't waste words, let's put it that way! -- but the words they do use are very accurate. If Kimi makes a comment about the car, it's worth taking notice of that comment, just as it was with Mika."
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
"Kimi is not so interested in the technical side of things and today that is a very important point to develop the car," added Sauber
Sauber expects tough year for Ferrari - F1 news - AUTOSPORT.com

Heh, tuo uutinen on Tuesday, January 16th 2007... ja tämän "tough year" seurauksena Kimi sitten voitti MM:n.

Väärin voitettu vissiin.

Niin McLarenin, Ferrarin kuin Lotuksen edustajien tai ex-edustajien toimesta kuin ennen kaikkea riippumattomien F1-toimittajien ja blogistien toimesta.

Nämä toimittajat ja blogistit voidaan jättää omaan arvoonsa, mutta kas kummaa miten Kimi on kelvannut sekä McLarenin että Lotuksen edustajille että Ferrarin edustajille kahteen kertaan. Se lienee kuitenkin se tärkein mittari Kimin osaamisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nämä toimittajat ja blogistit voidaan jättää omaan arvoonsa, mutta kas kummaa miten Kimi on kelvannut sekä McLarenin että Lotuksen edustajille että Ferrarin edustajille kahteen kertaan. Se lienee kuitenkin se tärkein mittari Kimin osaamisesta.

Siinähän tämä ongelma onkin. Pidän Kimiä yhtenä parin viime vuosikymmenen lahjakkaimpana F1-ajajana. Hän kuuluu tällä saralla lähes siihen sarjaan jossa ovat mm. Senna, Schumi, Vettel ja Alonso sekä Häkkinen. Kimi tulee joko tuon joukon mukana niukin naukin tai heti sen perässä. Hänen vahvuuntensa on GP-ajamisessa.

Mun ja monen muun silmin Kimin puutteet ovat sitten muualla kuin auton ajamisessa itse kisassa. Siinä hän on hyvä. Mutta voisi olla vielä parempi jos tekisi enemmän duunia sen muun kanssa. Oikeampi luonnehdinta tähän on varmaankin rajoittunut tai typerä, jota jo käytinkin motivaatio-ongelman sijaan. Sillä Kimillä ei ole kisassa - auton ajamisessa - minkäänlaista motivaatio-ongelmaa. Mutta auton kehittämisessä on.

Kannattaa lukea alla oleva Coulthardin hyvä artikkeli Kimistä ja Alonsosta. Coulthard luonnehtii Kimiä mm. näin:

What Raikkonen has that Alonso does not is a "turn up, drive the car and go home" attitude. He does his best, accepts it for what it is, and moves on.

BBC Sport - Are Fernando Alonso and Kimi Raikkonen a Ferrari dream team?

Nyt ois tarkoitus lähteä yökalaan joten ei enää osaltani kommenttia. Uskon myös että näkemykseni perusteluineen tuli jo riittävän hyvin esille.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Mun ja monen muun silmin Kimin puutteet ovat sitten muualla kuin auton ajamisessa itse kisassa. Siinä hän on hyvä. Mutta voisi olla vielä parempi jos tekisi enemmän duunia sen muun kanssa. Oikeampi luonnehdinta tähän on varmaankin rajoittunut tai typerä, jota jo käytinkin motivaatio-ongelman sijaan. Sillä Kimillä ei ole kisassa - auton ajamisessa - minkäänlaista motivaatio-ongelmaa. Mutta auton kehittämisessä on.

Kerrotko vielä kuinka läheltä sinun silmäsi ovat olleet katsomassa Räikkösen auton kehitystä? Ihanko MTV Sportin välityksellä olet tämän huomannut? Kuinka vaikeaa se on ymmärtää että Kimillä on eri tyyli kehittää autoa, ja se ei tee hänestä yhtään huonompaa siinä hommassa kuin esimerkiksi Alonsosta. Vai onko jotain kommentteja olemassa siitä että Kimi on HUONO auton kehittämisessä?

Chris Dyer sanoi joskus että Räikkösen ja Schumin ero autonkehittäjänä on, että Schumille tulee uusi osa, hän haluaa että tehtaalla rakennetaan simulaatio jossa kyseistä osaa käytetään ennenkuin se laitetaan autoon. Räikkönen taas sanoo että laittakaa paikoilleen niin katsotaan mitä tapahtuu. Sekö tekee Kimistä huonomman? No ei tee. Simulaatio on teoriaa, eli on mahdollista että todellisuudessa on joku muuttuja joka tekee tilanteesta aivan erilaisen.

PS. Noista Sauberin kommenteista, "Not so interested" ja "Not interested at all" ovat kaksi aivan eri asiaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kerrotko vielä kuinka läheltä sinun silmäsi ovat olleet katsomassa Räikkösen auton kehitystä?

Oletin väärin että keskustelussa on sen verran fiksua väkeä että ymmärtävät kielikuvan mun silmin tarkoittavan jotain muuta kuin että olen istunut Kimin konepellin päällä ja alla. Silmiä käytetään kielikuvana useinkin. Kun esimerkiksi Jarmo Koponen kirjoittaa "Ukraina on avannut silmät" niin hän ei tarkoita Ukrainan olleen nukkumassa tai tajuttomana ja avanneen sitten silmänsä.

Ukraina on avannut silmät Jarmo Koponen

Noista Sauberin kommenteista, "Not so interested" ja "Not interested at all" ovat kaksi aivan eri asiaa.

Tietenkin. Maalasin vähän ei pätkääkään. Mutta jos joku on "not so interested" sekä "turn up, drive the car and go home" niin siinäpä se.

Koittakaa Kimin fanipojat vähän vähän avata niitä silmiänne.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Koittakaa Kimin fanipojat vähän vähän avata niitä silmiänne.

Ei ne saa niitä ikinä auki, Kimin vuoden 2007 taidolla ja isoksi osaksi myös hyvällä tuurilla voitettu maailmanmestaruus muurasi ne umpeen. Ja katsopa seuraavaksi kuinka ne tarttuu tohon alleviivattuun lauseeseen, asiaan joka on tässä(kin) foorumissa miljoona kertaa läpi käyty. Mikä tahansa muu talli kuin Ferrari kyseessä niin Rosberg, Kubica ja Heidfeld olisi Brasilian kilpailun jälkeen hylätty, Hamilton olisi ollut neljäs ja vienyt maailmanmestaruuden. Mutta kun Ferrari = F1.

Edit.

Ynnämuuta sijoilla se Alonsokin näyttää Ferrarin mittapuulla ajelevan, joten ehkä siinä autossakin oikeasti on jotain pielessä.

Ynnämuuta sijoilla? No ne ynnämuut sijat ovat tuoneet Alonsolle tällä kaudella 87 MM-pistettä ja espanjalainen taistelee vahvasti MM-pronssista joka tällä kaudella on vähän sama kuin formuloiden Mestiksen mestaruus. Mersut kun painivat täysin omassa sarjassaan. Alonso on kerännyt Ferrarin merkkimestaruuspisteistä tällä kaudella 82 %.

Miettikääpä jos osat olisivat toisin päin tämä kauden osalta. Voi sitä Alonson arvostelujen määrää tässä foorumissa ja kuinka jumala-Kimi tekee paskalla autolla huikeaa työtä, taistelee jopa MM-pronssista...
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Ei ne saa niitä ikinä auki, Kimin vuoden 2007 taidolla ja isoksi osaksi myös hyvällä tuurilla voitettu maailmanmestaruus muurasi ne umpeen. Ja katsopa seuraavaksi kuinka ne tarttuu tohon alleviivattuun lauseeseen, asiaan joka on tässä(kin) foorumissa miljoona kertaa läpi käyty. Mikä tahansa muu talli kuin Ferrari kyseessä niin Rosberg, Kubica ja Heidfeld olisi Brasilian kilpailun jälkeen hylätty, Hamilton olisi ollut neljäs ja vienyt maailmanmestaruuden. Mutta kun Ferrari = F1.

Edit.



Ynnämuuta sijoilla? No ne ynnämuut sijat ovat tuoneet Alonsolle tällä kaudella 87 MM-pistettä ja espanjalainen taistelee vahvasti MM-pronssista joka tällä kaudella on vähän sama kuin formuloiden Mestiksen mestaruus. Mersut kun painivat täysin omassa sarjassaan. Alonso on kerännyt Ferrarin merkkimestaruuspisteistä tällä kaudella 82 %.

Miettikääpä jos osat olisivat toisin päin tämä kauden osalta. Voi sitä Alonson arvostelujen määrää tässä foorumissa ja kuinka jumala-Kimi tekee paskalla autolla huikeaa työtä, taistelee jopa MM-pronssista...

Tottakai siinä mestaruudessa oli tuuria mukana, mutta toisaalta eikö sitten McLaren aikana ollut huonoa tuuria, kun mestaruutta ei tullut, vai oliko se vain ja ainoastaan Kimin syytä? Ehkä motivaatio oli huono ja tekniikka levisi sen takia?

Ynnämuuta sijoilla Ferrarin mittapuulla. Jossain Williamsilla oltaisiin varmaan oltu ennakkoon tyytyväisiä, jos sijoitukset olisivat 4-4-9-3-6-4-6-5-6, mutta tuskin Maranellossa kukaan paukuttelee henkseleitään kun nyt on mennyt niin hyvin. Kokonaispisteissä tasaisuus on valttia, mutta kun viime kaudella samassa ajassa voittoja tuli kaksi ja palkintopallisijoituksia kolme siihen lisäksi, niin ehkä vähän pienemmällä kiihkolla voisi huomata, että Ferrarin suorituskyvyssä on oikeasti tapahtunut muutos huonompaan suuntaan. Silverstonessakin loisto kilpailu ja sijoituksena huikeasti kuudes sija, kun edeltä Nico keskeytti pois. Kyllähän tuota olisi joskus Minardilla juhlittu, kun olisi saavutettu vanhojen sääntöjen mukaan viimeinen pistesija.


Aina on hyvä huudella jostain fanipojista, mutta kun näitä jatkoajan formulaketjuja selaa läpi, niin ei varmaan jää kenellekään epäselväksi että ne antikimi-lasit on monella vielä paljon paksummat.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Aina on hyvä huudella jostain fanipojista, mutta kun näitä jatkoajan formulaketjuja selaa läpi, niin ei varmaan jää kenellekään epäselväksi että ne antikimi-lasit on monella vielä paljon paksummat.

Ja tämä sillä perusteella millä itse perustelet Kimin loistokkuutta mm. tuossa edellä? Jep...

Muuten hei, Jenson Buttonillakin on yksi maailmanmestaruus ; )

Joo ei voittamaan tottuneessa Maranellossa kukaan paukuttele henkseleitä nykymenestyksen johdosta, mutta kuten todettua, Mersut ovat olleet koko kauden ajan täysin omassa luokassaan ja jos otat merkkimestaruustaistelussa kakkossijan ja kuljettajien mestaruustaistossa pronssia niin ei kausi paskemmin ole mennyt. Ja tämä lähes yksin Alonson ansiosta. Toki vielä on kilpailuja ajamatta ja Kimikin ehtii mukaan jaoille, mutta epäilen vahvasti, että näin tulee käymään. Kuten asioista jotain tietävät F1-asiantuntijatkin ovat jo useaan kertaan todenneet viime viikkojen aikana, ei näillä otteilla Kimi aja sopimustaan loppuun asti. Ei vaikka se helvetin kalliiksi Ferrarille tulisikin. Saihan Prostkin aikoinaan kenkää kesken kauden, kun otteet olivat mitä oli ja mies vielä erehtyi autoaan ja Maranellon työntekijöitä julkisesti haukkumaan. Rellulla Kimi sai ajaa ilman paineita, kukaan ei odottanut keskitason kalustolla jäämieheltä oikeastaan mitään. Nyt paineet ovat helvetin kovat Ferrarilla ja kun vielä tallikaveri on puoli sekuntia per kierros nopeampi, Silverstonen kaltaiset katastrofit ovat seurauksena, kun homma menee yliyrittämiseksi.

Saksan kilpailua suurella mielenkiinnolla odottaen. Paineet ja kova ulosajo alla. Katastrofi osa 2 ei ole kaukana.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Sillä Kimillä ei ole kisassa - auton ajamisessa - minkäänlaista motivaatio-ongelmaa. Mutta auton kehittämisessä on.

Mikä on se mittari millä mitataan kuka on parempi auton kehittäjä toisesta? Nämä Coulthardit, Sauberit, Villeneuvet ja Laudat voidaan edelleen jättää omaansa arvoonsa...

Kimi oli Mäkin aikana lähellä mestaruutta, toistaiseksi viimeisin Ferrari MM-kuski ja Lotuksella keskikertaisella autolla huikea. Tämä kausi on mennyt penkin alle - sitä tuskin kukaan kieltää.

Lisäksi mainitsemasi Senna, Schumi, Vettel ja Alonso sekä Häkkinen... heillä (poislukien Vettel) on ollut etuna se, että auto kehittämistä ei olla lajiliiton toimesta rajoitettu, käytännössä autoa sai testata ja hinkata loputtomiin. Ja mitä tulee esimerkiksi Alonsoon, niin jos hän olisi niin ylivertainen auton kehittäjä, niin olisi luullut hänen voittaneen MM:n näiden neljän kauden aikana mitä hän on Ferrarin rattia kääntänyt...

Nämä "Kimi juo vodkaa" ja "Kimillä ei ole motivaatiota" on vaan näitä juttuja millä saadaan F1-puhetta ylläpidettyä kisojen välissä... lienee tärkein kommentti herralta itseltään:

- Olen aina sanonut, että jos en pitäisi tästä, en jatkaisi ajamista. Minulla ei olisi mitään syytä tehdä jotain sellaista, mistä en nauttisi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Räikkösen entinen tallipäällikkö Peter Sauber totesi Kimin ongelmana olevan se, että häntä ei autojen kehittämien kiinnosta pätkääkään.

Jännä että Räikkönen sai sitten Lotus-kausilla kritiikkiä siitä kun vaati autoon radikaalia parannuksia ja esim. yhden kisaviikonlopun aikana menetti ison osan harjoituksista kun vaati tallia purkamaan keulan uudestaan ja uudestaan saadakseen siitä juuri mieleisensä. Ja sen jälkeen auto saatiinkin kulkemaan ihan eri tavalla.

Kuten sanottua niin tämä Räikkösen "motivaation puute" ja haluttomuus auton kehittämiseen on ihmeen sitkeässä istuva legenda jonka on miehen kanssa työskennelleet aika monta kertaa kumonneet. Nyt kun testaaminen on kauden aikana hyvin pitkälti kielletty niin mitä Räikkönen pystyy tekemään asioiden hyväksi? Menee tehtaalle pitämään insinöörejä kädestä kiinni? Hänen tehtävänään on ensisijaisesti: A) Ajaa mahdollisimman lujaa B) Antaa insinööreille mahdollisimman hyvää ja tarkkaa palautetta autosta ja siitä miten haluaa sen käyttäytyvän. Sitten on täysin insinöörien ja mekaanikkojen käsissä tehdä siitä autosta tuon palautteen mukainen. Räikkösestä on monta kertaa sanottu (mm. James Allison) että hän vähäsanaisuudestaan huolimatta antaa autosta tarkkaa ja hyvää palautetta ja on sillä tavalla avuksi auton kehittämisessä.

Yleensä ottaen näitä kuljettajia jotka haluavat viettää vapaa-aikansakin tehtaalla ja tehdä paljon ylimääräistä töitä auton kanssa on aika vähän ihan kautta historian. Joku Schumacher oli tällainen että käytännössä asui testiradalla mutta silloin ajat olivatkin erilaiset kun testata sai rajattomasti, ja Schumacherin menestys rakentuikin hyvin pitkälle tuon armottoman kovan testaamisen ja työnteon varaan. Alonsostahan on sanottu että haluaa tehdä paljon töitä ja olla mukana auton kehittämisessä mutta mitä apua siitäkään on ollut? Ferrarin auto on mennyt Alonson kausilla oikeastaan kausi kaudelta huonompaan suuntaan ja samalla sellaiseksi että sillä ei näytä kukaan muu pystyvän ajavan edes kohtuullisen nopeasti. Johtuisiko tämä siitä että tuo Alonson poikkeuksellisen raaka ajotyyli on sellainen että sillä mennään kyllä todella kovaa huonollakin autolla mutta välttämättä se ei olekaan auton kehittämisen suhteen paras mahdollinen tyyli?
 

TJ MACKEY

Jäsen
Alonsostahan on sanottu että haluaa tehdä paljon töitä ja olla mukana auton kehittämisessä mutta mitä apua siitäkään on ollut? Ferrarin auto on mennyt Alonson kausilla oikeastaan kausi kaudelta huonompaan suuntaan ja samalla sellaiseksi että sillä ei näytä kukaan muu pystyvän ajavan edes kohtuullisen nopeasti. Johtuisiko tämä siitä että tuo Alonson poikkeuksellisen raaka ajotyyli on sellainen että sillä mennään kyllä todella kovaa huonollakin autolla mutta välttämättä se ei olekaan auton kehittämisen suhteen paras mahdollinen tyyli?
Räikkösen tämän kauden ongelmien sysääminen Alonson suuntaan on suuremman luokan itsepetosta, paitsi siinä suhteessa, että Alonson Räikköselle antama selkäsauna alkaa olemaan sitä luokkaa, että sillä on varmasti vaikutusta Kimin henkiselle puolelle. Kuskin suurin mittari on aina tallikaveri ja kyllä tähän mennessä on nähty yksi kaikkien aikojen yksipuolisimmista näytöksistä. Räikkönen ei ole millään mittarilla pärjännyt Alonsolle. Tämä ei tarkoita sitä, että Kimi olisi huono kuski, päinvastoin, varmasti yksi sirkuksen nopeimmista. On se silti myönnettävä, että Alonso on helvetin nopea. Selityksiä voi olla monenlaisia, kuten että auto ei sovi Räikköselle, selkeä kakkoskuskin asema, motivaation puute tai mitä ikinä. Loppujen lopuksi näillä selityksillä ei ole paskankaan väliä. Kuten Kimikin sen sanoo, hän ajaa vain tuloksesta.
Ferrarin auto on erittäin keskinkertainen ja siltikin Alonso pystyy ottamaan siitä kaiken mahdollisen irti, samalla lyöden tallikaverinsa täysin lattiaan.

Sama juttu Williamsilla. Onhan Massalla ollut todella huonoa tuuria, kuten Perezin aiheuttama kolari tai viime kisassa Räikkösen sekoilu radalla tullessaan, mutta silti fakta on sama kuin Ferrarilla, selkeä alkukauden ykkönen tallin sisäisessä on hemmetin helppo nimetä. Bottas on pyyhkinyt Massalla lattiaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yleensä ottaen näitä kuljettajia jotka haluavat viettää vapaa-aikansakin tehtaalla ja tehdä paljon ylimääräistä töitä auton kanssa on aika vähän ihan kautta historian. Joku Schumacher oli tällainen että käytännössä asui testiradalla mutta silloin ajat olivatkin erilaiset kun testata sai rajattomasti, ja Schumacherin menestys rakentuikin hyvin pitkälle tuon armottoman kovan testaamisen ja työnteon varaan. Alonsostahan on sanottu että haluaa tehdä paljon töitä ja olla mukana auton kehittämisessä mutta mitä apua siitäkään on ollut? Ferrarin auto on mennyt Alonson kausilla oikeastaan kausi kaudelta huonompaan suuntaan ja samalla sellaiseksi että sillä ei näytä kukaan muu pystyvän ajavan edes kohtuullisen nopeasti. Johtuisiko tämä siitä että tuo Alonson poikkeuksellisen raaka ajotyyli on sellainen että sillä mennään kyllä todella kovaa huonollakin autolla mutta välttämättä se ei olekaan auton kehittämisen suhteen paras mahdollinen tyyli?

Siinhän tulikin jo mainittua kaksi F1 maailmaan suuruutta eli Schumi ja Alonso jotka tekevät työtä tallin eteen kokonaisuutena, ei pelkästään ajamalla autoa. Alonsoa voidaan toki väheksyä edelleen, mutta jos hän tekee työtä auton eteen siten että se sopii hänelle itselleen paremmin lapaseen, mitä moitittavaa siinä on? Mitä muuta hän voisi tehdä? Kannattaa nyt kuitenkin huomata, että Alonso on käytännössä yksin hilannut Ferraria tällä kaudella ja auton moottori huomioiden hyvällä menestykssellä. Tällä kaudella suurin ero Mersun ja Ferrarin välillä on moottorin teho. Mersu saa irti 20-40 hp enemmän ja Bottas (Willliams, mersun kone) on julkisestikin valottanut mistä ero (voi) syntyä. Tälle erolle ei Alonsokaan voi mitään joten on lapsellista nostaa hänet laillasi Ferrarin ongelmien syntipukiksi.

Muut jutut on sitten sulla ja muilla (pl. J-Hotti ja TJ MACKEY) fanipoikatasoa, joten en niihin jaksa enää sen kummemmin puuttua kuin naureskella että miten joku voi lainata Kimiä ja kertoa että hän ei ajaisi enää jos ei siitä nauttisi sen jälkeen kun täällä on eilisestä lähtien moneen kertaan todettu Kimin nauttivan nimenomaan ajamisesta ja olevan siinä yksi F1 maaliman parhaita edelleen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Muut jutut on sitten sulla ja muilla (pl. J-Hotti ja TJ MACKEY) fanipoikatasoa, joten en niihin jaksa enää sen kummemmin puuttua kuin naureskella että miten joku voi lainata Kimiä ja kertoa että hän ei ajaisi enää jos ei siitä nauttisi sen jälkeen kun täällä on eilisestä lähtien moneen kertaan todettu Kimin nauttivan nimenomaan ajamisesta ja olevan siinä yksi F1 maaliman parhaita edelleen.

Toivottavasti et viittaa minuun kun puhut "fanipojista", mutta samaan aikaan itse ainakin haluan uskoa enemmän Räikkösen itsensä sanoman kommentin omasta motivaatiostaan verrattuna johonkin toiseen henkilön sanomisiin. Toisaalta se, että kaveri on jo monen kauden ajan saanut kääntää F1-rattia eri talleissa kertonee tarpeeksi miten lajin sisällä nähdään hänen tasonsa olevan.

Joku toinenhan saattaisi sanoa, että on hassu lainata näiden Saubereiden, Coulthardien, Villeneuvenien puheita ns auktoriteettinä alleviivaamaan omaa ajatusmaailmaa. Mutta koska olet seurannut F1:sta vuodesta -75 niin uskon sinunkin tietävän mikä heidän roolinsa tässä urheilun saippuaoopperassa olevan.

Toki sen verran pitää sanoa, että siinä missä on näitä sokeasti Kimiä palvovia fanipoikia, niin löytyy myös näitä Kimi-bashereita jotka oikein odottavat Kimin epäonnistumista...

Laitetaan nyt vielä muodon vuoksi Ron Dennisin kommentti:

“Despite what his detractors say about him, Kimi is always motivated.

“He’s very quiet, yes – in that uniquely Finnish way – but he’s a great driver.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toivottavasti et viittaa minuun kun puhut "fanipojista", mutta samaan aikaan itse ainakin haluan uskoa enemmän Räikkösen itsensä sanoman kommentin omasta motivaatiostaan verrattuna johonkin toiseen henkilön sanomisiin.

Kommentoin vielä lyhyesti tätä. En tiedä moneenko kertaan se pitää kirjoittaa, mutta Kimihän kommentoi aina omaa motivaatiotaan ajamisesta. Että hän tekee tätä (ajamista) siksi että hän haluaa sitä tehdä ja hänellä on iso motivaatio ajaa koska hän nauttii ajamisesta jne. Kimillä on vähintään 110 prosentin motivaatio ajaa autolla kilpaa.

Minä ja monet muut tarkoittavat motivaatiolla aivan eri asiaa. Kukaan tuskin epäilee ettei Kimi nauti ajamisesta ja etteikä hänestä ole hauska ja nautinnollista ajaa kilpaa. Kyse on kuitenkin kokonaisuudesta jossa on paljon muutakin kuin ajaminen. Esimerkiksi niistä tunneista joita vietetään tallin kanssa täällä haukuttujen Schumin ja Alonson tapaan.

Lisäksi Kimi on vähän samalla tavalla lahjakkuus ja hulttio kuin Nykänen tai Karalahti. Paljon on saavutettu ja motivaatio on ajaessa/hypätessä/pelatessa 110 prosenttia.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
En tiedä moneenko kertaan se pitää kirjoittaa, mutta Kimihän kommentoi aina omaa motivaatiotaan ajamisesta.

- Ihmiset aina puhuvat motivaatiosta, mutta he, jotka siitä kirjoittavat, eivät todennäköisesti edes tunne minua, Räikkönen totesi.

- Kyse ei ole motivaation puutteesta jos auto on paska ja ajat niin hyvin kuin mahdollista, etkä silti saa hyvää tulosta aikaiseksi. Minun tuntemukseni oli, että ajoin yhden parhaan kauteni viimeisenä vuotenani Ferrarilla. Minulla ei ole ikinä ollut ongelmia motivaation kanssa, Räikkönen latelee kriitikoille.


Ja mitä tulee ajamiseen, niin Kimi on verrannut ajamista (johon vissiin kuuluu kilpailut, testaamiset, auton kehittäminen jne) näihin promootiotilaisuuksiin ja muihin kissanristiäisiin..

- Formuloissa on toki paljon sellaisia asioita, joista en pidä, mutta ainakin toistaiseksi ajaminen on vetänyt niistä voiton. Olen onnellinen tyytyväinen siihen, miten asiat ovat menneet, ja toivottavasti ensi kaudesta tulee vieläkin parempi.

Minä ja monet muut tarkoittavat motivaatiolla aivan eri asiaa.

Pakko myöntää, että sinulla ja monella muulla on sitten hassu tapa määritellä termi "motivaatio".
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Esimerkiksi niistä tunneista joita vietetään tallin kanssa täällä haukuttujen Schumin ja Alonson tapaan.

Minusta Kimi on tällä kaudella jopa poikkeuksellisen paljon puhunut "tiimistä" ja"tiimityöstä" ja käyttänyt muotoa "me" ja "meidän"...

Räikkösen mukaan parempiin tuloksiin auttaa vain yksi keino eli kova työnteko.

- Haluan antaa tallille mahdollisimman hyviä tuloksia, vaikka se olisi kuinka kovasta työstä kiinni. Olen aina tottunut taistelemaan ja toivomme F14T-automme kehitystyöllä saavuttavamme hyviä tuloksia. Kuten sanoin, vaatii se valtavan määrän työtä.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Räikkösen tämän kauden ongelmien sysääminen Alonson suuntaan on suuremman luokan itsepetosta, paitsi siinä suhteessa, että Alonson Räikköselle antama selkäsauna alkaa olemaan sitä luokkaa, että sillä on varmasti vaikutusta Kimin henkiselle puolelle. Kuskin suurin mittari on aina tallikaveri ja kyllä tähän mennessä on nähty yksi kaikkien aikojen yksipuolisimmista näytöksistä. Räikkönen ei ole millään mittarilla pärjännyt Alonsolle. Tämä ei tarkoita sitä, että Kimi olisi huono kuski, päinvastoin, varmasti yksi sirkuksen nopeimmista. On se silti myönnettävä, että Alonso on helvetin nopea. Selityksiä voi olla monenlaisia, kuten että auto ei sovi Räikköselle, selkeä kakkoskuskin asema, motivaation puute tai mitä ikinä. Loppujen lopuksi näillä selityksillä ei ole paskankaan väliä. Kuten Kimikin sen sanoo, hän ajaa vain tuloksesta.
Ferrarin auto on erittäin keskinkertainen ja siltikin Alonso pystyy ottamaan siitä kaiken mahdollisen irti, samalla lyöden tallikaverinsa täysin lattiaan.

Minusta Alonson suurin etu on siinä, että hän pystyy ajamaan hanskaan sopimattomalla autolla lujaa, kun taas Kimin "mukavuusalue" on huomattavasti pienempi. Kimistähän on aina sanottu, että on Buttonin kanssa koko sirkuksen herkimmistä sen suhteen, miten auto käyttäytyy. Siksi toivonkin, että tämä kausi Ferrarilla käytettäisiin siihen, että saataisiin MOLEMMILLE täysin sopivat autot. Isoin epäonnistuja on ollut Ferrari.

Jos Kimillä on paljon fanipoikia, niin vastaava määrä on antikimejä, jotka tulevat jokaisen epäonnistumisen jälkeen muistuttamaan kuinka Kimillä ei ole motivaatiota, tai sitä ei vaan muuten kiinnosta. Onhan tämä kausi ollut valtava pettymys, mutta on siellä ollut myös epäonneakin mukana, ja ilman näitä homma näyttäisi Alonsoonkin verrattuna huomattavasti paremmalta. Mutta selittely on turhaa, vain pisteet lasketaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muut jutut on sitten sulla ja muilla (pl. J-Hotti ja TJ MACKEY) fanipoikatasoa, joten en niihin jaksa enää sen kummemmin puuttua kuin naureskella että...

Uuuu... tätä onkin odotettu... Fanipoikakortti! Minä nokitan Alonso-fanipoikakortilla ja jos se ei riitä niin otan käyttöön kovat aseet eli NATSIKORTIN!

Ei mutta vakavissaan: En jaksa jatkaa tätä vääntämistä kun omat mielipiteeni on tullut sanottua täällä aikaisemminkin moneen kertaan ja muutaman muunkin kirjoittajan toimesta (esim. Knox tuossa edellä). Sen vaan sanon että kun kehut seuranneesi ykkösiä vuodesta 1975 asti niin yllättävän mustavalkoinen on sinunkin näkemyksesi lajista. Noin pitkään lajia seuranneena pitäisi ymmärtää vähän kuinka herkästä lajista on kyse ja kuinka moni asia vaikuttaa noihin suorituksiin. Kuljettajien perusajotyyleissä on hyvinkin suuria eroja ja toiset autot sopii toisille paremmin, ja siihen vaikuttaa vielä miljoona muuta asiaa. Pitää vaan aina osata katsoa asioita useammalta kantilta. Mutta mitäpä minä Kimi-fanipoikana mitään mistään tietäisin, sovitaan näin että Kimi on paska ja Alonso paljon parempi koska tämä kausi on sen aukottomasti osoittanut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sen vaan sanon että kun kehut seuranneesi ykkösiä vuodesta 1975 asti niin yllättävän mustavalkoinen on sinunkin näkemyksesi lajista.

Enpä usko mustavalkoisuuteen. Tiedän mm. kuinka paljon sattuma merkitsee johon sisältyy oikeaikaisuus mennä uuteen talliin sopivalla hetkellä ja kääntäen yms yms. Räikkösestä oli kuitenkin puhe niin harva edes täällä nostaa häntä yhtä korkealle rankoingissa viimeisten parin vuosikymmenen kuskeista kuin minä. Olen seurannut hänen uraansa alusta asti ja myös paikan päällä. Hänen ajamisensa on ollut parhaimmillaan erinomaista. Rohkeaa, ei virheitä.

Toisaalta varsinkin uransa alussa Kimi vaan ajoi ja poistui kisasta heti kun mahdollista. Milloin avoimesti juomaan, milloin jonnekin muualle. Samaan aikaan useampi kanssakuljettaja istui tallin kanssa palaverissa ja kävi dataa läpi. Yksikään teistä ei pysty vakuuttamaan mulle että Kimin maine olisi jotenkin väärä siinä mistä Peter Sauber sanoi lainaamani osan.

Joskus 2005 molemmin puolin Räikkönen ryyppäsi Nykäsen kanssa ja Mervi raportoi. Ei siinä mitään mutta kun pojat kehuivat muistin menneen ja Räikkösellä olleen kisaan eri mantereella vajaa viikko aikaa niin eihän tuo viisainta touhua ollut. Suomessa toki tällaista "valmistautumista" kunnioitetaan ja maine vaan nousee fanipoikien keskuudessa, mutta jotain siinä jää samalla saavuttamatta. Minä pistän edelleen kaikki nämä motivaation puutteen piikkiin samalla tavalla kuin Karalahdella. Hänelläkin oli 110 prosenttinen motivaatio pelata kuten Kimilla ajaa, mutta korkeintaan 50 prosenttia siihen muuhun. Ja silti hienoja urheilijoita kaikki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös