Bottas ajoi hienosti. Selkeästi pisti Massaa pataan, vaikka ajoi etukäteen ehkä huonommalla taktiikalla kun pysyi pidempään ulkona ennen ekaa stoppia. Pääsi siinä ohi ja pystyi haastamaan Mersuja keskistintillä. Onhan se tuulimyllyjä vastaan taistelua, mutta fiksu ajo kaikenkaikkiaan. Ilmeisesti Nicollakin oli jotain häikkää kisan keskivaiheilla kun huippunopeudet tippui hetkellisesti ja Bottas pääsi haastamaan.
Hamiltonilla hyvä nousu. Aika karulta näytti kun Lewis kiertelee muut mistä haluaa ja liimautuu Massan perään. Mahtaa vaan ottaa kupoliin kun on kärsinyt tekniikkaongelmista ja pienistäkin virheistä Nico rokottaa kasvattamalla piste-eroa. Pari vastaavaa kisaa vielä niin nuorempi Rosberg on ihon alla pysyvästi tämän kauden osalta. Pressi-itkuja odotellessa.
Kimin kisa oli taas niin tuttua, kuten edellä spekuloitu, eka stoppi ihan hirveään aikaan taas. Mitähän Ferrari näillä hakee, että pitää ajaa 2-3 kiekkaa pidempään kuin muut? Heillä ei ole mitään rengasetua eikä tuollainen kierrosmäärä ei tuo kisaan loppuun mitään etua kevyellä autolla ja "tuoreimmilla renkailla". Nyt käytännössä tuhotaan aika-ajon ja poikkeuksetta hyvien lähtöjen tuomat sijoitukset kun muut ajavat tuoreilla nakeilla 1-2 sekuntia parempia kierrosaikoja.
Lisäksi Kimin stoppi on aina sidoksissa Alonsoon mallia Alonson stoppi + 1-2 kierrosta, riippumatta ratasijoituksesta. Esim. eilen Kimi oli niin lähellä Alonsoa, että jos Kimi olisi pysähtynyt ennemmin, olisi ollut vaarana Alonson edelle tuleminen stoppien jälkeen. Joten otetaan huonompi taktiikka ja hävitään 4 sijaa heti kättelyssä. Onhan siinä Kimilläkin tekemistä kun ei onnistu mikään.
On kyllä käsittämätöntä, että auton balanssi heittelee ja ikäänkuin säätöjen ns. sweet spot on hiuksen hieno. Pienikin muutos renkaissa, lämpötilassa, bensakuormassa saa auton näyttämään siltä kuin säädöt olisi vedetty hatusta. Kun katsoo Kimin ajoa vaikka kaksi kierrosta putkeen onboardista niin ekalla kiekalla auto yliohjaa tietyssä mutkassa, toisella kierroksella aliohjaa. Sitten menee pari mutkaa hienosti, kunnes taas ensin aliohjaa ennen apexia ja yliohjaa heti kun kaasuun koskeen, kunnes seuraavassa mutkassa tilanne on päinvastainen. En muista olisinko koskaan nähnyt vastaavaa epäjohdonmukaisuutta. Alonson ajo näyttää paremmalta koska hän antaa auton aliohjata koko ajan eli tavallaan toinen epävarmuustekijä on tiedostettu koko ajan. Kimi ilmeisesti tykkää neutraalista autosta ja sellaisesta joka herkästi tottelee ratin käännöksiä. Nyt tuntumaa ei ehkä ole auton keulaan kun ohjausliikkeiden vaikutus muuttuu niin helposti.
Vettelille antaisin tuomarina jo varoitusta noista sen kurvailuistaan keskeytystilanteissa. Muistetaan mm. viime kauden Silverstone, jossa laittoi hajonneen autonsa keskelle rataa aiheuttaen turhan safety carin, eikä turva-alueelle jonne olisi hyvin voinut lirutella. Pakko oli kuitenkin ajaa moottori sammuksissa, josko se liikkuisi kärkivauhtia loppukisan ajan. Eilen kun sai resetoitua auton niin suoraan kärkinipun sekaan jarrutukseen ja keskelle mutkaa valuttaen mm. Ricciardon leveäksi hiekalle, jossa sitten menetti yhden sijan. Olisi suoraan laskenut kaikki ohi, tai lusikka pohjassa ajanut letkan seassa ja suorilla laskenut porukkaa ohi jos olisi tarvetta. Nyt tuollainen välimallin ratkaisu poikkoillen muiden edessä. Mukava nähdä mitä kauden aikana kehkeytyy Red Bull - Renault -akselille. Horner tykitti naama punaisena brittitelkussa, että nämä ongelmat on 100% Rellun ja heidän hoidettavissa.