Formula 1 – kausi 2014

  • 332 050
  • 1 769

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Olen tällä kaudella seurannut autojen kuvia kisojen välissä ja vaikka päämedioissa puhutaan aina isoista päivityksistä Barcelonaan jne. niin joka kisaan tulee erilainen auto. Lähes aina on joku siiven päätylevy, jäähdytysaukko kyljessä tms. erilainen seuraavaan kisaan. Aika usein varsinkin perjantaina tallien molemmat autot ajavat erilaisilla etusiivillä tai kylkiponttooneilla.


Eikös nämä johdu ihan ratojen ominaisuuksistakin, että lisäillään, vähennellään ja väännellän noita pikkuosasia. Eli eivät varsinaisesti olisi mitään päivityksiä, vaan samanlaista hienosäätöä kuin siipien säätäminen yleensä. Esim enemmän jäähdytystä jarruille tai jossain taas vähän vähemmän, että pysyvät lämpöisinä.

Että silleen...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Osin kyllä, mutta useimmat noista ovat toistaiseksi jääneet, mikä on ihan ymmärrettävää kun uudet säännöt ja talleilla melko vähän ollut testimahdollisuuksia niin sitten kisaviikonloppuina testaillaan uutta osaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rosberg teki Schumit. Aika häijy temppu. Meinaan oli mielestäni päivänselvä temppu. Ihme ratinkääntelyä ja "meni vähän pitkäksi".
 

Kaarle6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Eisbären Berlin
Nohnoh, eipäs trollata. Ihan selkeästi Nicolla meinasi lähteä lapasesta ja sai sen ohjattua vielä selville vesille.
 

Creed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
noh noh, otetaan ne puusilmät päästä. Törkeä temppu toivottavasti Red Bull tekee protestin. Ennakkotapaus on jo,eli Rosberg hännille kiitos!
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ilman muuta Rosberg porukan hännille ja useampi virhepiste lisenssiin vastaavien estämiseksi tulevaisuudessa. Tällaisiin tahallisuuksiin pitää ottaa nollatoleranssi.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ja pikku keke sitten päätti pilata aika-ajot. Toivottavasti rankaisevat kunnolla. Oksettava persoona muutenkin , mutta puistattaa tuollainen tuulettelu tempun jälkeen. Jos olisi ollut vahinko, niin kehtaisiko tuuletella tuolla tavalla?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rosberg on kutsuttu tuomariston eteen kuultavaksi. Saas nähdä tuleeko rankkua. Viimeksi kun samantapaista tapahtui, niin Maikkeli passitettiin paalulta viimeiseksi.
 

Shadow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, MLB, Nyrkkeily
Rosberg on kutsuttu tuomariston eteen kuultavaksi. Saas nähdä tuleeko rankkua. Viimeksi kun samantapaista tapahtui, niin Maikkeli passitettiin paalulta viimeiseksi.
Toivottavasti tulee, oksettava temppu ja surkea toteutus. (oletetan että iso rangaistus tulossa)
 

N^Miksu

Jäsen
Olen tällä kaudella seurannut autojen kuvia kisojen välissä ja vaikka päämedioissa puhutaan aina isoista päivityksistä Barcelonaan jne. niin joka kisaan tulee erilainen auto. Lähes aina on joku siiven päätylevy, jäähdytysaukko kyljessä tms. erilainen seuraavaan kisaan. Aika usein varsinkin perjantaina tallien molemmat autot ajavat erilaisilla etusiivillä tai kylkiponttooneilla.

Autosportin sivuilta löytyy joka kisasta analyysit siitä, että miten tallien autoja on muokattu sitten edellisen kisan. Ihan mielenkiintoista luettavaa, tosin jutut löytyvät Autosport Plussan puolelta, eli niistä joutuu maksamaan. Tässä kuitenkin linkkejä kyseisiin juttuihin:

* Monaco
* Espanja
* Kiina
* Malesia

Tässä havainnekuvaa siitä kuinka McLaren muuttui Australian ja Malesian välissä: http://cdn.images.autosport.com/editorial/1396083278.jpg
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Höhö. Alonso tyytyväinen kisaansa. Sai 12 pistettä "ja voitin tallikaverini". Jepadee.

Alonsohan painosti Räikkösen rikkomaan renkaansa, joten miksi ei olisi tyytyväinen.

Toivottavasti Mersut kokkaroisivat Montrealissa niin saataisiin lisää jännitettä kuskien välille. Tallimestaruus on jo ratkennut.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Pystyin katsomaan kisasta vain noin puolet, tarjottiinko missään selitystä sille miksi Ferrari ei ottanut tuon turva-autoepisodin yhteydessä molempia kuskeja sisään vaan vain Oviedon Ihmiskyrvän ja Räikkönen pistettiin kiertelemään radalla pari kiekkaa minkä vuoksi kolmossija vaihtui peräpään sijoitukseen?
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pystyin katsomaan kisasta vain noin puolet, tarjottiinko missään selitystä sille miksi Ferrari ei ottanut tuon turva-autoepisodin yhteydessä molempia kuskeja sisään vaan vain Oviedon Ihmiskyrvän ja Räikkönen pistettiin kiertelemään radalla pari kiekkaa minkä vuoksi kolmossija vaihtui peräpään sijoitukseen?

Räikkönen otettiin sisään ja ihmisnahjus jonotti perässä. Kävi vaan niin, että Kimin kisainssi unohti kertoa, että kierroksella ohitetut ajatetaan letkan ohi. Siellä sitten maksukuski Chilton täräytti päin Kimin rengasta, mutkassa, rikkoen sen siivellään. Kimi ei tietty tiennyt varoa, kun siitä ei oltu muistettu kertoa. Kuviin tätä tapahtumaa ei koskaan saatu. Siitä uusi varikkokäynti.

Siinä kohtaa arvasin, että Kimiä ei tänään kiinnosta, vaikka johonkin osuisi ohittaessa. Mahtoi vituttaa, kun varma kolmonen meni taas itsestä riippumattomien tekijöiden vuoksi. Ehkä se kauden ainoa mahdollisuus.. Pitää kyllä arvostaa tuota asennetta, kaikki tai ei mitään eikä jämäpinnat kiinnosta. Kuin kuittina sitten nopein kierros kisan loppuun.

Muuten Monaco oli taas maineensa veroinen ja tarjosi kauden parhaan kisan. Hienoa, että Marussiakin sai pistetilinsä auki. Formulabuumi nouskoon Venäjällä. Sieltä niitä sponssejakin lienee helpompi kalastella.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Räikkönen otettiin sisään ja ihmisnahjus jonotti perässä. Kävi vaan niin, että Kimin kisainssi unohti kertoa, että kierroksella ohitetut ajatetaan letkan ohi. Siellä sitten maksukuski Chilton täräytti päin Kimin rengasta, mutkassa, rikkoen sen siivellään. Kimi ei tietty tiennyt varoa, kun siitä ei oltu muistettu kertoa. Kuviin tätä tapahtumaa ei koskaan saatu. Siitä uusi varikkokäynti.

Ok, en tuota huomannut kun katselin sukujuhlien yhteydessä kisaa ja tuota että Kimbo oli myös vaihtamassa renkaita en sitten huomannut.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika erikoista jos Räikkönen ei itse näiden vuosien jälkeen tiedä miten turva-auton aikana/jälkeen menetellään.

Kyllä Kimi sen tietää miten menetellään.

Kyseessä on luultavasti vain ohituksen ajoitus, kisainssin pitäisi kertoa kuljettajalle koska kierroksella ohitetut lähtevät ohi letkan, silloin kuski osaa varoa, jos esimerkiksi on keskittynyt ratin nappeihin taikka veivaamiseen.
 

Creed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä Kimi sen tietää miten menetellään.

Kyseessä on luultavasti vain ohituksen ajoitus, kisainssin pitäisi kertoa kuljettajalle koska kierroksella ohitetut lähtevät ohi letkan, silloin kuski osaa varoa, jos esimerkiksi on keskittynyt ratin nappeihin taikka veivaamiseen.

unohhtikohan kisainssi myös kertoa että ei kannata ajaa kävelyvauhdilla seinään koska se näyttää typerältä, vai oliko kyseessä Ferrarin sisäinen salaliitto??
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Aika erikoista jos Räikkönen ei itse näiden vuosien jälkeen tiedä miten turva-auton aikana/jälkeen menetellään.

Jep siitä kokemuksestahan tässä on paljon apua kun tuota sääntöä on taidettu ihan täksi vuodeksi vasta muuttaa tuohon muotoonsa, ennenhän ne kierroksella ohitetut pysyi niillä paikoilla millä letkassa turva-auton takana olivat. Aika amatöörimäinen moka kisainssiltä unohtaa kertoa kuskille että kierroksella ohitettavat alkaa nyt ohittamaan letkaa joten kuski tietää varoa. Ei silti yllätä että Kimin kisainssi jälleen oli mokailemassa.

On se Hamilton vain aikamoinen itkupilli, luulin Oviedon kulmakarvan olevan paha mutta onhan nuo Hamiltonen purkaukset radioon ihan naurettavia, varsinkin silloin kun Nico onkin radalla edellä. En voi sanoa että pikku Keke olisi suosikkejani mutta kyllä tuo Hamiltonin pillitys alkaa kääntymään itseään vastaan ja ainakin minun silmissä kelkka on kääntynyt niin että tällä hetkellä toivon mielummin Nicon voittoa (maailmanmestaruutta) kuin Hamiltonin.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
unohhtikohan kisainssi myös kertoa että ei kannata ajaa kävelyvauhdilla seinään koska se näyttää typerältä, vai oliko kyseessä Ferrarin sisäinen salaliitto??

Luultavasti oli Santanderin rahoilla maksettu mutkan kastelu, että Alonso saa kiskottua eroa pisteissä maksimaalisesti. Tähän lisätään vielä, että Räikköselle oli talli syöttänyt jopa pilaantunutta ruokaa ennen kisaa, jotta Alonso saataisiin edelle.
 

TW

Jäsen
Aika erikoista jos Räikkönen ei itse näiden vuosien jälkeen tiedä miten turva-auton aikana/jälkeen menetellään.

Totta kai Kimi tietää miten menetellään. Monacon kaltaisella radalla vaan on ihan kiva kuulla koska ne kierroksella ohitettavat päästetään jonon ohi, jolloin tietää lopettaa esim. renkaiden lämmittämisen ja tietää varoa takaa tulevia autoja. Eihän kuski voi ilman ilmoitusta tietää koska kisan johto antaa kierroksella ohittavien ohittaa. En tosiaan usko mihinkään salaliittoon "nyt saadaankin Alonso edelle". Eiköhän kyseessä ollut ihan moka. Moka jonka kaltaisien luulin jäävän historiaan Ferrarille siirtymisen myötä, Lotuksella vastaavia nyt tuli koko ajan.

Samaten tuosta ei voi syyttää Chiltonia, jos hän on saanut käskyn ajaa letkan perään niin silloin kuskilla on olettamus että edellä oleville nopeammillekin on kerrottu sama asia.

Kimin kolari Magnussenin kanssa kolarointi taas oli Kimin oma moka. Otti riskiä mutta olikin hieman liikaa vauhtia ja auto ei kääntynyt.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jep siitä kokemuksestahan tässä on paljon apua kun tuota sääntöä on taidettu ihan täksi vuodeksi vasta muuttaa tuohon muotoonsa, ennenhän ne kierroksella ohitetut pysyi niillä paikoilla millä letkassa turva-auton takana olivat. Aika amatöörimäinen moka kisainssiltä unohtaa kertoa kuskille että kierroksella ohitettavat alkaa nyt ohittamaan letkaa joten kuski tietää varoa. Ei silti yllätä että Kimin kisainssi jälleen oli mokailemassa.

Kyllä tämä nykyinen sääntö on ollut jo useamman kauden voimassa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/05/1901109/uuden-f1-tallin-tulo-viivastymassa

Eli Haas-talli ei ilmeisesti tule sitten ensi kaudelle vielä mukaan. Kovin suuri yllätys tämä ei tietenkään ole, ihmettelen vain miksi FIA ottaa näitä uusia talleja pika-aikataululla mukaan, eikö Caterham(Lotus)/Marussia/HRT opettanut jo että F1-tallia ei polkaista onnistuneesti tyhjästä alle vuodessa pystyyn.

Onhan tuossa vielä sellainen mahdollisuus että ostaa Caterhamin pois kuleksimasta. Käsittääkseni Fernandes alkaa olla kyllästynyt tuohon rämpimiseen ja olisi halukas myymään tallin pois, ja nuo Bianchin keräämät avauspisteet Marussialle ei varmaan ainakaan helpota yhtään Fernandesin ja Caterhamin tilannetta, joten tuossa olisi ainakin jonkinlainen pohja jenkeille alkaa rakentelemaan tiimiä. Tiimin polkaiseminen tyhjästä käyntiin on kyllä niin helvetillinen projekti tämän päivän ykkösissä, että kärsivällisyyttä ja rahaa tarvitaan paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös