Formula 1 – kausi 2014

  • 331 984
  • 1 769

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saksalaislehti Bild on esittänyt väitteen, jonka mukaan Red Bull olisi testaillut salaa. Ajoitus ennen Australiaa sopisi mainiosti tallin yllättävään suoritustason nousuun. Epäilyksiä esitti myös muutama talli sekä FIA. Jos tämä todistetaan niin eipä ole mieltä nostattavaa toimintaa. Epäilemättä rangaistukset on sarjaa Mersu, kun aikansa uhkailevat FIAa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vettelin Monacon kisassa hajonnut kone oli täystuho. Turbo ja turboenergian keräyslaite hajosi aiheuttaen täystuhon moottorille, ja sitä ei enää tällä kaudelle pysty käyttämään. Montrealissa Vettelin autoon laitetaan jo kauden neljäs uusi kone. Tulee loppukaudesta napsumaan penalttia tällä tahdilla kun joutuu ottamaan moottoriallokaation ulkopuolelta uusia myllyjä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vettelin Monacon kisassa hajonnut kone oli täystuho. Turbo ja turboenergian keräyslaite hajosi aiheuttaen täystuhon moottorille, ja sitä ei enää tällä kaudelle pysty käyttämään. Montrealissa Vettelin autoon laitetaan jo kauden neljäs uusi kone. Tulee loppukaudesta napsumaan penalttia tällä tahdilla kun joutuu ottamaan moottoriallokaation ulkopuolelta uusia myllyjä.

Vielä enemmän ongelmaa RB:lle/Vettelille näyttäisi tuottavan elektroniikkaboksit joita saa käyttää kauden aikana 5 kpl ja Vettelille laitettiin juuri Montrealiin boksi numero 5. Jos kulutus on tuota luokkaa ja kautta on jäljellä vielä 2/3 niin voi laskeskella helposti että Vettelille tulee napsumaan paljon penalttia loppukaudesta.

Muutenkin Rellu-talleilla oli Mersu-talleihin verrattuna käytetty paljon enemmän kaikkia osia, kun taas Mersu-tallit näyttivät käyttäneen kaikkea ihan suunnitelman mukaan. Tätä tahtia jos noita joudutaan vaihtelemaan (esimerkiksi myös Kobayashilla on nyt käytössä 5:s elektroniikkaboksi) niin saattaa olla että loppukaudesta aika-ajon lopputulos ei yhdessäkään kisassa ole lopullinen lähtöjärjestys vaan joka kisassa jaellaan näitä lähtöruuturankkuja puolelle porukasta...
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tässä foorumissa tunnetusti, kun joku kritisoi Räikköstä, saa pahasti näpeilleen. No senkin uhalla totean, että kyllähän Räikkönen on kovaa vauhtia matkalla kuluvan F1-kauden suurimmaksi flopiksi, kun takana on nyt noin kolmannes kauden kilpailuista. Aika-ajoissa Alonso on ollut parempi 4-2, kilpailuissa Alonso on vienyt Räikköstä 6-0 ja pisteissä 61-17. Räikkönen ei mahdu pisteissä top kymppiin, Alonso on kolmantena. Alonso on ollut neljä kertaa neljän joukossa ja kerran kolmas. Räikkönen ei kuudessa kilpailussa ole kertaakaan ollut edes kuuden joukossa.

Tämän viestin tarkoituksena ei ole provota, vaan nostaa se kuuluisa kissa pöydälle. Onhan Räikkösen kauteen kilpailujen osalta mahtunut epäonneakin, minkäs teet jos toinen ajaa perään. Mutta eipä Räikkönen ole toisaalta yhdessäkään kilpailussa oikeastaan loistanut missään vaiheessa, ei oikeastaan edes väläytellyt. Paljon on selityksiä mahtunut matkaan kuten mm. Montrealin aika-ajon jälkeiset "auto luistelee koko ajan" kommentit hyvin kertovat. Räikkönen hävisi Montrealin aika-ajossa Alonsolle 0,4 sekuntia ja tämä ero oli kärkitalleista suurin, kun vertaillaan tallikavereiden aikoja. Minulla ei todellakaan ole mitään Räikköstä vastaan, mutta kyllä ihmettelen jos ei tallikin jo ala kalliilta ja kokeneelta kuljettajaltaan vaatimaan jo parempia tuloksia. Ja varsinkin, kun ottaa näinkin selkeästi nenään tallikaveriltaan viikonlopusta toiseen.
 

Peltsi #18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta eipä Räikkönen ole toisaalta yhdessäkään kilpailussa oikeastaan loistanut missään vaiheessa, ei oikeastaan edes väläytellyt.

Muuten paljolti samaa mieltä, mutta kyllähän Monacon startti ja sitä seuranneet kierrokset ennen turva-autoepisodia olivat vanhaa kunnon Kimiä.

Ihmetyttää tuo Ferrarin touhu. Uudet osat osoittautuivat ilmeisesti jälleen kerran suutareiksi, ja Kanadaan laitetut toivot tasonnostosta valuvat hiekkaan. Perjantaina molemmilla kuskeilla oli parempi meno kuin lauantaina. Jotain Maranellossa tehdään väärin, sillä kyllä Alonsokin on ollut kaukana omasta tasostaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Tässä foorumissa tunnetusti, kun joku kritisoi Räikköstä, saa pahasti näpeilleen. No senkin uhalla totean, että kyllähän Räikkönen on kovaa vauhtia matkalla kuluvan F1-kauden suurimmaksi flopiksi, kun takana on nyt noin kolmannes kauden kilpailuista. Aika-ajoissa Alonso on ollut parempi 4-2, kilpailuissa Alonso on vienyt Räikköstä 6-0 ja pisteissä 61-17. Räikkönen ei mahdu pisteissä top kymppiin, Alonso on kolmantena. Alonso on ollut neljä kertaa neljän joukossa ja kerran kolmas. Räikkönen ei kuudessa kilpailussa ole kertaakaan ollut edes kuuden joukossa.

Kyllä Alonso on ollut niskanpäällä alkukauden kisoissa, mutta ei ero kuskien välillä ole ihan noin iso ole kuin numerot antavat olettaa. Täytyy myös muistaa että autoa kehitetty pikemmin Alonson kuin Kimin ehdoilla ja varmasti istuu paremmin Fernandon käteen kuin Räikkösen.

Onhan Räikkösen kauteen kilpailujen osalta mahtunut epäonneakin, minkäs teet jos toinen ajaa perään.

Epäonni alkoi jo testeissä, kun Räikkösen testikilometrit jäivät käytännössä puoleen Alonson vastaavista.

Mutta eipä Räikkönen ole toisaalta yhdessäkään kilpailussa oikeastaan loistanut missään vaiheessa, ei oikeastaan edes väläytellyt.

Monacossa nähtiin sitä vanhaa Kimiä ja oikeastaan viimeiset kisat ovat Ferrarikuskit suhteellisen tasaisesti ajelleet. Espanjan GP:n taktiikka meni tallin osalta noh, meni miten meni.

Paljon on selityksiä mahtunut matkaan kuten mm. Montrealin aika-ajon jälkeiset "auto luistelee koko ajan" kommentit hyvin kertovat.

Ei Kimi juurikaan selittele vaan sanoo miten asia on. Mainitsi vielä Montrealin aika-ajon jälkeen että eipä ollut kummoinen kierroskaan. Tuon olisi voinut mainita esimerkissä, tosin se olisi vesittänyt tämän aina niin kivan selittelyn.
 

gsjez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester City
Paljon on selityksiä mahtunut matkaan kuten mm. Montrealin aika-ajon jälkeiset "auto luistelee koko ajan" kommentit hyvin kertovat.

Tottahan tosin tuo on kun katsoo Räikkösen ajamista niin tuntuu että joka mutkassa takaperä rupeaa luistelemaan, jossa menettää taas tuntuvasti aikaa. Että ei se pelkkä selitys ole.
 

Sambody

Jäsen
Tottahan tosin tuo on kun katsoo Räikkösen ajamista niin tuntuu että joka mutkassa takaperä rupeaa luistelemaan, jossa menettää taas tuntuvasti aikaa. Että ei se pelkkä selitys ole.

Eikä Räikkösen ongelma omien sanojensa mukaan ole edes perseen luistelu vaan suurin syy on uusissa renkaissa, jotka eivät anna tarpeeksi pitoa eteen, joka on myrkkyä aliohjaavalla autolla tuskailevalle Kimille, joka tunnetusti haluaa ettei auto aliohjaa tippaakkaan. Alonso taas muutenkin puskee autoa mutkiin rajummin jolloin hieman aliohjaava auto on hänelle normaalinpi tilanne. Tuon väittäisin olevan suht iso syy miksi Kimi ottaa about satanolla tauluun Alonsolta tällä hetkellä.
 

Creed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Räikkösellähän on oikeastaan vasta nyt tallikaverina kuljettaja, jota pidetään ihan huippukuljettajana(joidenkin mielestä parhaana). Kun Räikkönen häviää, syy on että auto ei sovi hänelle, ja auto on jo kehitysvaiheessa suunniteltu Alonsolle(tämäkään ei perustu yhtään mihinkään). Oma lukunsa on suomalaisten typerä salaliittoteoria, jossa Ferrari itse sabotoi Kimiä Alonson hyväksi. Voisiko olla mahdollista että Kimi on vaan yksinkertaisesti hitaampi kuin Alonso?
Itse haluaisin nähdä taas Alonson ja Hamiltonin Mercedeksellä. Pidän heitä parhaina kuljettajina, ja silloin näkisimme ehkä Senna/Prost taistelun reinkarnaation.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kun Räikkönen häviää, syy on että auto ei sovi hänelle, ja auto on jo kehitysvaiheessa suunniteltu Alonsolle(tämäkään ei perustu yhtään mihinkään).

Autoa ei välttämättä ole "kehitysvaiheessa" suunniteltu täysin Alonsolle, mutta eipä Räikkönen juurikaan ole siihen päässyt vaikuttamaan.

Voisiko olla mahdollista että Kimi on vaan yksinkertaisesti hitaampi kuin Alonso?

Hyvin mahdollista.

Itse haluaisin nähdä taas Alonson ja Hamiltonin Mercedeksellä. Pidän heitä parhaina kuljettajina, ja silloin näkisimme ehkä Senna/Prost taistelun reinkarnaation.

Johan nuo nähtiin jo tunaroimassa McLarenilla 07 ja tarjosivat Räikköselle mestaruuden. Näkisin tosin itsekin mielelläni Rosbergin tilalla jonkun heikkohermoisen kaverin, jotta saataisiin radalle enemmän säpinää.
 

Creed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Johan nuo nähtiin jo tunaroimassa McLarenilla 07 ja tarjosivat Räikköselle mestaruuden. Näkisin tosin itsekin mielelläni Rosbergin tilalla jonkun heikkohermoisen kaverin, jotta saataisiin radalle enemmän säpinää.

joo söivät toisiltaan pisteitä, ja Hämis teki lopussa käsittämättömiä virheitä ajatellessaan vain kisan voittoa, eikä MM-sarjaa mutta oli tulokas että annettakoon anteeksi. Taistelu sinällään oli veristä ja hienoa.
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Kevyesti kauden paras kisa. Kunnon hulinaa kerrankin radalla ja aivan sama miten suomalaiset pärjää, kunhan on kunnon kilvanajoa ja tekniikkaongelmia kaikilla + joku muu kuin Mersu voittaa.

Kiitos Montreal.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Montoya iski Perezin syyksi tuon lopun kolarin. Emmä ihan omiani siis nähnyt. Vaihtoi pikkasen linjaa vasemmalle ja Massa oli lähdössä hakemaan ilmeisesti ohitusta ja sitten kolisi.

Ricciardo on tosi symppis jätkä ja ei voi olla kuin iloinen miehen voitosta. Muistan vieläkin tuoreesti miehen ensimmäisen F1-testin jossa taisi rikkoa jonkun Vettelin rataennätyksen tai jotain vastaavaa. Tykitti joka tapauksessa ihan huikean ajan tauluun ja moni asiantuntija on sanonut jo pitkään, että kaverissa on jotain poikkeuksellista. Vettelillä on oikeasti saatanan kova tallikaveri!
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mielestäni Perez myös jarrutti normaalia aikaisemmin ja hänellähän olikin jarruongelmia. Harmi, että hidasti muiden vauhtia kuitenkin niin kauan, että vain Ricciardo pääsi Rosbergin ohi. Toivoin, että Rosberg olisi pudonnut paljon kauemmaksi varsinkin, kun Hamilton keskeytti, mutta jälleen kerran hänellä kävi tuuri ja sai hyvän pistepotin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Montoya iski Perezin syyksi tuon lopun kolarin. Emmä ihan omiani siis nähnyt. Vaihtoi pikkasen linjaa vasemmalle ja Massa oli lähdössä hakemaan ilmeisesti ohitusta ja sitten kolisi.
Massa haki riskillä ohitusta ja vaikea sanoa, miten olisi saanut jarrutettua mutkaan. Mutta Perez leikkasi vasemmalle, kun näki Massan tulevan ohi. Tyhmä ja vaarallinen temppu. Olin 5 kierrosta ennen loppua hyvin toiveikas, että suomalaisten sijoitukset vielä nousevat 1-3 pykälää, sillä jotakin tällaista oli ennakoitavissa.

Hieno kisa. Ricciardolle suo voiton ja mikä parasta, Nico kasvatti etumatkaa Hamiltoniin lähes maksimimäärän.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jännää oli, vaikka vasta Mersun tekniikkamurheet voivat muille talleille aukoa ikkunoita. Silti jäsentenvälinen oli hyvin tiukkaa ja varmaan jatkuu kauden loppuun asti. Rosberg oli välillä hyvin lähellä menettää asemansa Hamiltonille, mutta kova oli taistelukin. Itse liputan Rosbergin mestaruuden puolesta, joten en liikaa jaksa surra Hamiltonin jarruja.

Jännä lukea muiden arvioita Perez-Massa-kolarista. Itse näin vain, että Massa veti suoraan konttiin niin paljon kuin autosta lähti, mutta kai siinä sitten muitakin asiainhaaroja oli.

Ricciardo vie edelleen Vetteliä pääsääntöisesti. Nopea on ollut alennus maailmanmestarista kakkoskuskiksi.

Hülkenberg, Alonso ja Button ottivat taas pisteitä. Siinä on nippu kuskeja, jotka hyvin harvoin mokaavat omaa kisaansa ja usein saavat sen, mikä on mahdollista.

Räikkösellä menee kyllä huomattavan vaatimattomasti ja taitaa jo niitä omiakin virheitä tulla, kun ei sillä autolla mihinkään pääse. Ei taida tietää ihan joka tilanteessa, mitä tekee.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Vettelillä on oikeasti saatanan kova tallikaveri!

On kyllä. Olen jo useaan kertaan nauranut kuluvan kauden aikana itselleni, kun pitkään ihmettelin miksi Red Bullin kaltainen talli palkkaa kuljettajakseen tälläiseen noviisipojan. No ensimmäinen isku päin kasvoja tuli jo avauskilpailussa ja nyt tuli sitten ensimmäinen voitto. Voin vain kuvitella Ricciardon fiiliksiä kilpailun jälkeen eikä yhtään varmaan harmittanut, että uran avausvoittoa palkintopallilla oli lisäksi todistamassa kolmanneksi ajamalla jäänyt nelinkertainen maailmanmestari tallikaveri.

Toinen asia mikä nauratti kilpailun jälkeen niin helvetti sitä oli oikeasti iloinen Ricciardon voiton puolesta ja yksi merkittävä syy siihen oli se, että saatiin Mersun voittoputki poikki. Niin ja se voittoputken katkaisija oli Red Bull, joka oli se edellinen sarjan "ilonpilaaja". Näin ne ajatukset ja fiilikset muuttuu nopeasti tässä lajissa, tämä pisti kyllä naurattamaan.

Tuli katsottua tuo Subin uusintalähetys äsken ja palkintopallilla haastattelija ei ääneen koosteessa päässyt. Mutta oliko kyseessä Jean Alesi? Kovasti tutun näköinen kaveri ja uskoisin, että kyseessä oli Alesi. Sama mies joka aikoinaan otti F1-uransa ainoan voiton juuri Montrealissa. Se kilpailu on jäänyt erityisesti mieleen siksi, että tuli tuohon aikaan erityisesti ihailtua Alesin kromin väristä kypärää (kolmeen kertaan piti tässä kohtaa tarkistaa, että tuli tuo sana kirjoitettua oikein...). No sitten kilpailun jälkeen Alesi meni ja voitonhuumassa heitti kypärän katsomoon. Vielä tähän päivään mennessä en ole saanut selville kuka onnellinen tuon kypärän sai ja mihin se päätyi. Komea oli. Jos ei ole nähnyt niin Googlen avulla todennäköisesti löytyy. Lonkalta heitän, että vuosi oli 1995.

Raju oli kyllä tuo Massan ja Perezin törmäily lopussa. Eikä ollut kaukana, että Massa olisi vienyt mukanaan myös Vettelin. Välittömästi tuli mieleen tuo Massan Unkarin vakava onnettomuus ja nyt taisi olla miehelle ensimmäinen rajumpi seinään ajo sitten tuon Unkarin. Mielenkiintoista olisi tietää miten Massa tämän onnettomuuden käsittelee ja miten se vaikuttaa tulevissa kisoissa suorituksiin.

Räikkösen juhlakilpailu oli varmaan yksi miehen F1-uran heikoimmista. Eikös ne Italiassa jaa mediassa aina arvosanat kuljettajille jokaisesta kilpailusta? Jos arvosteluasteikko kulkee nelosen ja kympin välissä niin ihme on jos ei Räikkönen kuittaa tästä nelosta. Jäämiehellä alkaa oikeasti olemaan tiukat paikat, sitä tuskin kukaan enää kiistää. Itävalta, Silverstone, Saksa ja Unkari. Sitten vasta Belgia ja Spa. Räikkösen suosikkiradalle on vielä pitkä matka.

Edit. Piti ihan tarkistaa kuitenkin nuo Alesi-muistelmani. Tosiaan 1995 otti ainoan F1-voittonsa ja Montrealissa, mutta ei silloin vielä heittänyt tuota kromin väristä kypärää yleisön joukkoon. Tämä tapahtui vuonna 2001, kun ajoi Prost-tallin auton viidenneksi.

http://www.f1rejects.com/centrale/alesi/

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]
Not least in Canada 2001, when he had finished 5th in his ungainly Prost. In response to the vociferous Montreal fans, Jean threw his helmet straight into the crowd, expensive radio equipment and all.
[/FONT]
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On kyllä. Olen jo useaan kertaan nauranut kuluvan kauden aikana itselleni, kun pitkään ihmettelin miksi Red Bullin kaltainen talli palkkaa kuljettajakseen tälläiseen noviisipojan. No ensimmäinen isku päin kasvoja tuli jo avauskilpailussa ja nyt tuli sitten ensimmäinen voitto. Voin vain kuvitella Ricciardon fiiliksiä kilpailun jälkeen eikä yhtään varmaan harmittanut, että uran avausvoittoa palkintopallilla oli lisäksi todistamassa kolmanneksi ajamalla jäänyt nelinkertainen maailmanmestari tallikaveri.

Joo vähän tuli itsekin naurettua tuolle hankinnalle, mutta niin vain vetteliä vienyt kuin pässiä narussa. Olisi vielä tilanne pisteissäkin parempi jos ei olisi tullut sitä hylkäystä avauskisassa. Taistelisi melkein ilman tuota hylkäystä jopa mestaruudesta, kuitenkin viimeisessä kisassa isotkin erot on mahdollista saada kiinni. Jopa yllättävän varmasti ajanut kun katsoo sijoituksiakin sinne 3-4 sijoille melkein joka kilpailussa kun Vettelillä hyppinyt paljon enemmän.

Saapa nähdä tosiaan miten Massa pystyy itsensä kasamaan kisan jälkeen, nyt olisi ollut podium paikka todella lähellä ja kärkitilat, mutta lopulta ei jäänyt mitään käteen. Kerrankin kun olisi ollut mahdollisuus näyttää osaamistaan. Bottaksen taktiikka meni pieleen, mutta niin vain taas kuitenkin pisteitä otti.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
^^Mielestäni selostaja Oskari Saari hänet juurikin Alesiksi esitteli.

Josta pääseekin siihen, että vaikka toki kannatan selostajien paikan päällä selostusta, niin täytyy ihmetellä tuota Saarta, että mitä siellä kopissaan touhuaa ajoittain.

Ensiksi hän ei huomannut, että alkukolarissa olivat molemmat Marussiat, no tämä okei, nopea tapahtuma ja samat autot.

Sitten Saari sanoo, ettei twitteri-kysymyksiä ehdi ottaa lähetykseen, kun radalla tapahtuu kokoajan ja ei kannata silmiä irroittaa ruudusta. Totuushan siis on yleensä hemmetin tylsää jonossa-ajelua, jossa vieläpä Mersut kaukana kärjessä. No, kun vihdoin jotain tapahtuu, eli Mersuilla ongelmia ja tilanne alkaa elää, mies toteaa vain outojen tapahtumien jälkeen, että Mersut ovat "nyt nähdyssä järjestyksessä". Siis mitä hemmettiä mies tiirailee aina kun jotain tapahtuu?! Sama oli lopun kolarissa, kun ei vähään aikaan tajunnut toista osapuolta, vaikka jokainen kotikatsoja sen heti älysi. Plus ne lukuisat ohitusyritysten ym. tilanteiden mahdolliset syntyvaiheet, luulisi että näihin nyt jotenkin reagoisi paremmin, kun laji muutenkaan "oikein mitään tarjoa". Loppuun vielä ne herran huonot ja hemmetin kuivat "vitsiheitot" lähes joka asiaan. Ilmeisesti selostuskopin näytöt ei kai kuuleman mukaan ole kovin kummoisia, mutta kysymys kuuluu mitä etuja hän saa paikan päällä lähetykseen, verrattuna että hän pysyisi televisiokuvan kanssa kärryillä koto-Suomesta?

Katselen kuitenkin tätäkin, koska en niin suuri sarjan fani ole, että jollain muulla kielellä mielummin kuitenkaan seuraisin.

ps.jos ne kuvaruudut ovat tällaisia kun hänen twitter-kuvassaan, niin ei pitäisi olla valittamista.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Josta pääseekin siihen, että vaikka toki kannatan selostajien paikan päällä selostusta, niin täytyy ihmetellä tuota Saarta, että mitä siellä kopissaan touhuaa ajoittain.

Toisaalta eihän se Kyllönenkään aina niin ajan tasalla ollut tilanteissa, että nykyisin tilanne on jopa ihan hyvä :D toki tunnetta saisi olla välillä enemmän ja välillä vitsejä vähemmän..
 

Creed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toisaalta eihän se Kyllönenkään aina niin ajan tasalla ollut tilanteissa, että nykyisin tilanne on jopa ihan hyvä :D toki tunnetta saisi olla välillä enemmän ja välillä vitsejä vähemmän..

juu Kyllönen/mustakari kombinaatio tippui kyllä kärryiltä heti vihreillä valoilla.
Silti ero on järetön kun vertaa esim Sky Sportsin lähetykseeen. Siellä pystytään selostamaan livenä tilannetta jossa tullaan varikolta jonkun eteen/taakse, kun maikkarilla "odotellaan muutama kokonainen kierros"
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Maikkarin selostustiimin paras osa on Toni Vilander, joka on todella tarkkaavainen ja pystyy kertomaan syitä asioille, joita kuskit/tallit tekevät. Saari, vaikka mukavan oloinen heppu onkin, on pääsääntöisesti aivan pihalla koko ajan. Kanadan kisa oli jo jotain tragikoomista, mies oli jatkuvasti aivan pihalla aivan kaikesta, höpötti tiimiradioiden päälle ja mikä olennaisinta, ei tuonut mitään lisää kisalähetykseen.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saari-kritiikkiin on kyllä aina helppo yhtyä. Ihan uransa alussa sählymies oli hyvin varovainen sanomaan mitään, mitä ei tulosmonitori vahvista. Ihan perusohitustilanteet meniväy yleensä niin, että jos Massa ohitti Hamiltonin, niin saimme kuulla, että "Hamilton ja Massa siinä taistelevat sijoituksista ja Massa onnistuu puolustamaan paikkaansa."

Samoin, jos suomalainen putoaa sijan kuvan ulkopuolella, mutta niin, että se siinä alabannerissa näkyy, niin sitä ei koskaan mainita. Eilenkin Button ohitti Bottaksen, niin ei sanaakaan aiheesta. Vasta, kun tämä Puppe on hetken koonnut itseään, niin tulee: "Button on päässyt Bottaksesta ohi". Kovalaisen aikana sanottiin aina, kun Heikki sijoituksia nousi, vaikka kyseessä olisi ollut vain se, että muut ovat pysähtyneet aiemmin. Kun sijoitukset laskivat, niin ei mitään mainintaa.

Yritys on edelleen armoton, mutta jos ei kymmenen vuotta riitä opetteluun, niin sitten ei kovin hyvää taida tullakaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oli hieno kisa. Ricciardon voitto hieno asia kun on tuollainen symppis ja muutenkin rehti jamppa. Tiimiradioissa on aina sellanen "kiltti koulupoika" ja analyyttisesti toteaa mikä on tilanne, eikä koskaan kitisi tyyliin Vettel tai Hamilton. Lisäksi eilen hieno ele kun tuli parc fermehen niin ensimmäisenä kysyi, että onko Massa ja Perez ok, ennen kuin tuuletteli voittoaan. Muutenkin hienoa kun päihittää Vettelin ajamalla toistuvasti.

Mersuilta hajosi MGUK ja ilmeisesti Hamiltonilta vielä takajarrut. Nicokin valitteli radioon jo kisan alkupuoliskolla, että takajarrut tuntuvat oudoilta ja jarrubalanssi pielessä. Sitten kun Hamilton ajaa vielä Nicon imussa koko ajan niin varmasti ei saanut jarrut niin viileää ilmaa kuin Nicon auto. Sitten vielä tehot meni molemmista autoista about samaan aikaan, Hamiltonilta hieman aiemmin. Silti Mersun vauhdista kertoo, että vaikka autosta puuttuu 160hv, niin menee samaa kyytiä muiden kanssa kierrosajoissa.

Pereziltä ja Force Indialta taas hieno haku taktiikoissa. Ilmeisesti ei Perezillä toimut DRS kun oli usein alle sekunnin Nicosta ei koskaan avannut siipeä. Uskomaton veto ajaa puoli kisaa super pehmeillä. Suorilla kun auto on nopea niin saa aika rauhassa ajaa ja Red Bull aika voimaton siinä takana, etenkin Vettel Hulkin imussa. Lopussa sitten alkoi jo jarrut pettämään ja RIC pääsi ohi.

Perez-Massa: sanoisin, että Massa ei odottanut Perezin vievän autoa niin vasemmalle ja Perez jarrutti aiemmin kuin normaalisti (ehkä jarruvian vuoksi). Pienet marginaalit ja nyt napsui. Laittaisin 50/50. Massalta muuten hieno kisa ja taktiikka meni kerrankin hänellä oikein. Jos olisi ajanut maaliin niin olisikohan saanut penalttia kun avasi kerran DRS:ää ennen neulansilmää olevalla suoralla, joka ei ole DRS-aluetta.

Suomalaisilta ihan vihkoon meni tämä. Bottaksella olisi ollut voittoon riittävä auto, mutta taktiikassa panikoitiin siinä toisella stopilla kun tuli kyttäyspeliä Red Bullien kanssa. Lisäksi sitten veti heti tuoreilla kumeilla lukkojarrun neulansilmään ja karmea täristys näkyi onboardissa kun kantikas rengas pyöri.

Kimiltä taas hankala ajo. Ei osunut taktiikkakaan ja vielä oma virhe niin tuossa on tulos. Siinä ekalla stopilla olivat vähän pakkoraossa kun Alonso tuli ekana sisään niin Kiminkin oli tultava jos halusi pysyä mukana. Kuitenkin Alonso pääsi niukasti 3-4 auton letkan eteen, ja sekunnin päässä (ennen varikkostoppeja) ajanut Kimi tipahti tuon letkan taakse. Silti Ferrarin meno oli heikkoa. Alonsokin antautui lopussa mm. Buttonille. Suorilla auto on hidas. Rellua on haukuttu huonoimmaksi moottoriksi ja eipä Ferrarikaan kulje mihinkään ja on hankala ajaa. Lisäksi pilasi Sauberin kauden kun kone ylipainoinen ja tehoton.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös