Formula 1 – kausi 2014

  • 330 507
  • 1 769

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Häkkinen on kyllä viime aikoina liittynyt Laudan, Villeneuven ja Coulthardin jatkeeksi tähän porukkaan jolta riittää kommenttia ihan jokaiseen asiaan mitä F1:n ympärillä tapahtuu. Vaikka näillä kaverilla joistakin asioista riittääkin ymmärrystä ja asiantuntemusta eri tavalla kuin meikäläisiltä niin silti F1-maailmakin muuttuu koko ajan ja se mikä joskus kymmenen vuotta sitten toimi, ei välttämättä toimi enää samalla tavalla. Siksi ärsyttää nämä "kommenttiautomaatit" jotka arvostelevat nykykuskeja milloin mistäkin. Esim. jo autot ja renkaat ovat viime vuosina muuttuneet niin paljon että jotkut Häkkinen ja Villeneuve eivät voi enää olla mitenkään kartalla niiden ominaisuuksista kun eivät ole vuosikausiin nykyaikaisella formulalla ajaneet.

Jep, ja eniten ärsyttää suomalaisten suosiminen. Jos suomalainen ei päästä tallikaveriaan ohi, niin kauhea hehkutus että on se kova ja kun Massa tai Vettel ei päästä tallikaveriaan ohi niin kauhea tilitys, että on ne itsepäisiä sikoja.

Mielestäni molemmat tilanteet sinänsä täysin ymmärrettävissä että sekä Massa että Vettel pitävät itseään tiimin kokeneempana kuljettaja ja olettavat olevansa parempia. Joten ainakin minun on helppo ymmärtää heidän ajatusmaailmaansa. Muutenkin pitäisi kieltää kaikki tallimääräykset lajista kokonaan.
 

Outsider

Jäsen
Häkkinen on kyllä viime aikoina liittynyt Laudan, Villeneuven ja Coulthardin jatkeeksi tähän porukkaan jolta riittää kommenttia ihan jokaiseen asiaan mitä F1:n ympärillä tapahtuu. Vaikka näillä kaverilla joistakin asioista riittääkin ymmärrystä ja asiantuntemusta eri tavalla kuin meikäläisiltä niin silti F1-maailmakin muuttuu koko ajan ja se mikä joskus kymmenen vuotta sitten toimi, ei välttämättä toimi enää samalla tavalla. Siksi ärsyttää nämä "kommenttiautomaatit" jotka arvostelevat nykykuskeja milloin mistäkin. Esim. jo autot ja renkaat ovat viime vuosina muuttuneet niin paljon että jotkut Häkkinen ja Villeneuve eivät voi enää olla mitenkään kartalla niiden ominaisuuksista kun eivät ole vuosikausiin nykyaikaisella formulalla ajaneet.

Boldasin lopun, kun eikös Häkkinen vasta viimeksi pari kuukautta sitten selittänyt miten Kimi tulee lyömään Alonson nimenomaan sillä perusteella, että turbomoottorit ja renkaat sopivat paremmin Kimin ajotyylille.

Tosin tuskin noiden em. herrojen(-Villeneuve) tarvitsee hirveästi erikseen olla tuputtamassa kommenttejaan, vaan eiköhän lehdistö hoida sen asian ihan itse ja ihmiset haluavat lukea tuttujen nimien kommentteja, vaikka niissä ei mitään sisältöä olisikaan.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Boldasin lopun, kun eikös Häkkinen vasta viimeksi pari kuukautta sitten selittänyt miten Kimi tulee lyömään Alonson nimenomaan sillä perusteella, että turbomoottorit ja renkaat sopivat paremmin Kimin ajotyylille.

Tämä on kyllä hauska pointti. F1 maailmassa oli kauden alkua aika yleinen mielipide että uudet turbomoottorit sopisivat nimen omaan Rosbergille, Vettelille, Räikköselle ja Buttonille joiden ajotyyli on tallikavereitaan paljon enemmän takarenkaita säästävä.

Todellisuudessa sitten kävikin niin, että kun ajaa noita pehmeitä linjoja ja säännöstelee nätisti kaasua ei eturenkaisiin saada tarvittavaa lämpöä ja täten eutopään pito vähän hukassa. Rosberg nyt ollut aika lähellä Hamiltonia, mutta mielenkiintoisesti Hamiltonilla tuntuu renkaat kestävän vähintään yhtä hyvin vaikka hänen piti olla niiden kanssa enemmän vaikeuksissa.

[huonoläppä]Uudet seokset ja Ferrarille rengastesti tällä kaudella, niin eiköhän tämä tästä loppukaudeksi tasoitu ;)[/huonoläppä]
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kiva-Heikki on tekemässä taas paluuta F1-sarjaan. Tällä kertaa IS kertoo Kovalaisen olevan lähellä sopimusta Mersun kanssa ja Heikin rooli olisi testikuljettaja.

Linkki IS:n juttuun.

Jutun uskottavuus vain kärsii pikku kolauksen kun katsoo toimittajan nimeä, ei taida olla ihan niitä Suomen suurimpia F1-asiantuntijoita?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Jutun uskottavuus vain kärsii pikku kolauksen kun katsoo toimittajan nimeä, ei taida olla ihan niitä Suomen suurimpia F1-asiantuntijoita?
Nyt vasta huomasin. :D Pitääkö tuon lehmän tunkea vielä urheilu-uutisiinkin? On mahdollista että jutun kirjoittajassa on virhe.

Jos tuo nyt kuitenkin pitää paikkansa, testikuljettajan paikka Mersulla olisi hyvä paikka Heikille.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Ihmettelen vaan miksi Heikki ei pyrkisi DTM,WEC tai amerikan sarjoihin ajamaan.
Luulisi että protolla tai GT sarjan autolla kilpailu tavallisen konttorityön voittaisi.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Oliko tänään tämän kauden toinen kuivalla kelillä ajettu aika-ajo? Tilanne niissä Kimille 2-0. On se kova :)
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Barcelonan aika-ajot saatu pakettiin ja meno jatkui tutusti Mersu-kaksikon dominoinnilla, Hamilton ykkös- ja Rosberg kakkosruutuun. Suomalaisittain sijoitusten osalta positiiviset suoritukset, mutta kyllä tuo Ferrarin ero kärkeen on vielä enemmän mitä aikaisemmin. Kimin ajo näytti todella vaikealta, vaikka Alonson onnistuikin lyömään ja saman Kimi totesikin haastattelussa.

Aika-ajon kymmenen parasta:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1.25,232
2. Nico Rosberg Mercedes +0,168
3. Daniel Ricciardo Red Bull +1,053
4. Valtteri Bottas Williams +1,400
5. Romain Grosjean Lotus +1,728
6. Kimi Räikkönen Ferrari +1,872
7. Fernando Alonso Ferrrari +1,908
8. Jenson Button McLaren +2,103
9. Felipe Massa Williams +2,170
10. Sebastian Vettel Red Bull
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Voiko jo nyt alkaa sanoa että Vettel on täysi rotsi jos alla ei ole parasta autoa?

No, eiköhän tuossa vielä ehditä tehdä sääntömuutoksia joilla tilanne voidaan korjata, toisaalta Mersullakin on sen verran vaikutusvaltaa että eiköhän tämä kausi ole jo taputeltu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voiko jo nyt alkaa sanoa että Vettel on täysi rotsi jos alla ei ole parasta autoa?

Ei, vaan myös Vettel tarvitsee alleen sellaisen auton joka sopii hänen ajotyylilleen. Ei Red Bullin auto ole joka kisassa viime vuosinakaan ollut paras auto, vaan tilanne on vähän vaihdellut ratojen mukaan, mutta silti Vettel on tehnyt koko ajan kovaa tulosta. Ja pitää muistaa että Vettel on edelleenkin ainoa kuljettaja joka on ajanut Toro Rossolla voiton.

Kuten olen sanonut niin noiden huippukuljettajien välillä erot on oikeasti helvetin pienet, siellä ei kukaan ole selkeästi muita nopeampi tai parempi vaan erot on ihan minimaalisia. Ne isommat erot tulee sitten siitä miten he saavat auton toimimaan omalle tyylilleen. Vettel/Red Bull on onnistunut tässä täydellisesti viime vuosina, mutta nyt sääntömuutosten jälkeen näyttää että tilanne on kääntynyt päälaelleen ja uusi RB sopii Ricciardolle paremmin kun taas Vettel ei saa autoon tuntumaa/luottamusta.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kuten olen sanonut niin noiden huippukuljettajien välillä erot on oikeasti helvetin pienet, siellä ei kukaan ole selkeästi muita nopeampi tai parempi vaan erot on ihan minimaalisia. Ne isommat erot tulee sitten siitä miten he saavat auton toimimaan omalle tyylilleen. Vettel/Red Bull on onnistunut tässä täydellisesti viime vuosina, mutta nyt sääntömuutosten jälkeen näyttää että tilanne on kääntynyt päälaelleen ja uusi RB sopii Ricciardolle paremmin kun taas Vettel ei saa autoon tuntumaa/luottamusta.

Juuri näin. Jos nyt summamutikassa arvottaisiin joka kuskille uudet autot, niin samat merkit olisivat kärjessä. Ehkä järkevä riskinottokyky ja mahdollisuuksien huomaamisessa saattaa olla pienen pieniä eroja. Toki se pienikin ero voi tarkoittaa 0,5 sekunnin eroa kierroksella.

Olisi muuten ihan viihdyttävää, jos joka osakilpailua ennen arvottaisiin autot kuskeille. Kuskin sijoitus kokonaistilanteessa antaisi kuitenkin pienen edun, esim. olemalla 4 parhaan joukossa saat arvonnoissa top 8 tallin. Olis meinaan säpinää vaihtopilttuussa, kun arvonta olisi suoritettu.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi käynyt kuulemma kisan jälkeen kuumana tappiosta Alonsolle ja huudellut, että kuka helvetti täällä tekee taktiikat. "Me saatiin se huonompi".

Tämä autosportilta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimi käynyt kuulemma kisan jälkeen kuumana tappiosta Alonsolle ja huudellut, että kuka helvetti täällä tekee taktiikat. "Me saatiin se huonompi".

No eipä ihme. Oli kuitenkin ihan tasoissa vauhdillisesti Alonson kanssa, ellei jopa hieman nopeampi, kunnes sitten taktiikka ryssittiin ihan täydellisesti ja putosi kauas Alonson taakse. Ihan samaa siis Ferrari harrastaa Räikkösenkin kanssa, kuin mitä Massa joutui nielemään. Alonso saa aina paremman taktiikan.
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimi käynyt kuulemma kisan jälkeen kuumana tappiosta Alonsolle ja huudellut, että kuka helvetti täällä tekee taktiikat. "Me saatiin se huonompi".

Tämä autosportilta.

Kovilla renkailla Kimin vauhti ei riittänyt Alonsoa vastaan, mutta melko samaa vauhtia muuten ajoivat, mikä on positiivista tulevaisuutta ajatellen. Mieluummin tietysti katsoisin herrojen taistelua kärjessä, eikä kierrosta sen takana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kimi käynyt kuulemma kisan jälkeen kuumana tappiosta Alonsolle ja huudellut, että kuka helvetti täällä tekee taktiikat. "Me saatiin se huonompi".

Tämä autosportilta.

Eiköhän Kimille ala valjeta minkä myrkkymaljan valitsi kun palasi Maranelloon. Alonson saamiseen Kimin tilalle laitettiin kiinni kuitenkin aikanaan aika paljon dollareita ja Alonson ja Kimi-vihaaja Di Montezemolon egot yhdistettynä siihen että Kimin "ystävä" Domenicali savustettiin = Kimi has no chance.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän Kimille ala valjeta minkä myrkkymaljan valitsi kun palasi Maranelloon. Alonson saamiseen Kimin tilalle laitettiin kiinni kuitenkin aikanaan aika paljon dollareita ja Alonson ja Kimi-vihaaja Di Montezemolon egot yhdistettynä siihen että Kimin "ystävä" Domenicali savustettiin = Kimi has no chance.

No Kimi ei ainakaan katsele touhua samaan tyyliin sivusta kuin Kovalaisen Heikki. Anthony Davidsonin mukaan Kimi on kävellyt suoraan autosta pilttuuseen kädet heiluten ja kiukkusena kuin ampiainen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
En keksi mitä Ferrari yritti saavuttaa tuolla Kimin taktiikalla, eteenpäin ei ollut mitään mahdollisuuksia ja kolmella pysähdyksellä olisi saattanut pysyä Vettel takana. Sinäänsä naurettavaa että maallikon silmiin näytti siltä että Ferrari uhrasi mahdollisesti tallipisteitä jotta saivat Alonson Kimin edelle.

Kuitenkin ekat pysähdykset tehtiin kierroksilla 16. ja 17.
Toinen stintti venytettiin sitten sen kahdeksan kierrosta pidemmäksi ja Kimi käytännössä hävisi näiden kierrosten aikana 15 sekuntia Alonsolle. Lopussa sitten vanhat kovat Kimillä ja tuoreet pehmeät Alonsolla.

Typerä teko Ferrarilta joka saattoi pari pistettä maksaa tallille.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimin kommentit kisasta ja taktiikasta:

Kuka päätti varikkokäynneistä? - En tiedä
Olisitko halunut tulla varikolle ennen Alonsoa? - En tiedä

Ja häipyi haastattelusta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kimin ei olisi ikinä kannattanut lähteä Sauberilta vaikka hävisikin tallikaverilleen, kun Mclaren antoi hänelle herkästi särkyvän romun, Lotus ei maksanut palkkaa ja nyt Ferrari kusettaa taktiikoiden kanssa. Ei oo helppoo Kimillä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mersun ylivoima ei yllätä mutta Red Bull parantaa koko ajan, tuskin saa Mersua kiinni ihan heti mutta Ferraritkin aika kevyttä kauraa Vettelin vauhdille. Ricciardo on jatkuvasti se paras RB, joten hauska seurata millaiseksi tilanne muuttuu kauden mittaan. Vetteliltä kuitenkin hieno nousu ja ne takasuoran ohitukset aika maagisia. Pikkaisen oli jarrutusmatka muita lyhyempi kun sukelsi kaukaa rinnalle.

Kimillä ei ollut kyllä mahdollisuuksia pidätellä Alonsoa renkaiden vuoksi, mutta silti Kimi vähän mokasi sen ohituksen, kun alkoi pääsuoran jarruissa peittämään. Olisi vain pitänyt normaalin ajolinjan, ei Alonso olisi ehtinyt sukeltamaan siihen sisälle. Sen takia meni sitten linja leveäksi oikea-vasen-oikea yhdistelmässä ja Alonso sai aina paremman sisääntulon näihin mutkiin. Samalla tavalla Alonso on ennenkin rakentanut ohituksen monta mutkaa aiemmin. Mutta renkaiden pitoero näkyi hyvin kun Alonso pääse vetämään tiukempaa linjaa ja silti kiihtyi paremmin.

Muuten aika tasaväkinen kisa Ferrareilta ja Kimi sai pidettyä Alonson takana vaikka kävi myöhemmin varikolla. Ferrari tarjosi Alonsolle koko ajan paremmat ajoitukset stopeille ja lopussa renkaiden suorituskykyero teki tilanteesta hankalan. Aika-ajoissa Kimi oli ihan ok. Jännä että lähtivät kuitenkin hakemaan kahta stoppia kun ongelmana on auton huono tasapaino ja välillä luistaa keula, sitten perä. Hankala tuollaisella autolla ajaa renkaita säästäen.

McLaren on kyllä romahtanut täysin Australian avauksesta. Kympin sakki tekee tiukkaa joka radalla.
 

Puolustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimillä sitten levisi vaihdelaatikko toisessa harjoituksessa, ei ole rangaistusta luvassa, mutta eipä tuo taas kovin hyvää lupaa, jos ei huomenna ehdi saada säätöjä kohdalleen. Monacon kaltaisella katuradalla tulee nopeasti isot erot, jos pitää vähänkin varoa ajamistaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olisiko tämän kauden "tupladiffuusori" pakoputken taakse tuleva pieni siipi. Moni talli toi nyt Monacoon oman version tästä, taisi olla Mersu ja Williams ensimmäisiä, jotka sitä käytti. Sillä saadaan tehokkaasti kuumat pakokaasut ohjauttua takasiiven avuksi, mikä kiellettiin blown diffuser-sääntöjen myötä. Jännä nähdä millä perusteella uudet pikkusiivet ovat sallittuja, varmaan joku porsaanreikä taas.

Red Bull teki keulastaan myös mersumaisen. Aiemmin heillä oli kamera upotettu keulaan mutta nyt on samanlaiset kamerasiivekkeet kuin Mercedeksellä ja Ferrarilla.

Olen tällä kaudella seurannut autojen kuvia kisojen välissä ja vaikka päämedioissa puhutaan aina isoista päivityksistä Barcelonaan jne. niin joka kisaan tulee erilainen auto. Lähes aina on joku siiven päätylevy, jäähdytysaukko kyljessä tms. erilainen seuraavaan kisaan. Aika usein varsinkin perjantaina tallien molemmat autot ajavat erilaisilla etusiivillä tai kylkiponttooneilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös